indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Deewee
User
spacer line

Emoticon: Smile Dit gevonden in Malya dictionary :septic / yang berkenaan dengan perbusukan;-tank / tempat permusnahan najis.

gr.

Deewee
User
spacer line

Als aanvulling (maar dat wist je waarschijnlijk al) zie Dictionary

Gr.

klarina
User
User icon of klarina
spacer line

toevallig zag ik laatst in een wc een bordje 'saklar' hangen, met een pijltje richting het lichtknopje aan de muur. dat woord was natuurlijk afkomstig van het nederlandse woord schakelaar.
het is inderdaad af en toe mogelijk als je iets aan een indonesier wilt vertellen en je weet het indo-woord niet, om gewoon het nederlandse woord te gebruiken( met een beetje indonesisch accent, wat dat dan ook moge wezen), waarna ze snel begrijpen wat je bedoelt.
grappig vind ik dat. (en vooral ook handig...)

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

Hoezo begrijpt meer vd geschiedenis ?? , ik dacht dat het NIET interessant was, oude koek.Tempo doeloe.

Tempo doeloe is interessant wanneer het gaat om feiten en niet om bepaalde meningen, want dan wordt het zoiets als OH'n over Shangri La, het Aards Paradijs op zijn New Age , nou Old Age dan. Ja zo kenne we weer

Ik heb hier een boek uit mijn boekenkast gehaald
"Oost en West, verklaring van1000 woorden uit Nederlands-Indie" van de hoogleraar indologie (heeft niets met indo's te maken) PJ Veth
machtig interessant.

Ik trof hier een aantal "indische woorden" aan, afkomstig uit nederland Indie en door de Hollanders gebruikt...
Misschien off topic, want deze thread gaat over nederlandse woorden in het indonesisch. Ik noem er een aantal:

gladakker - leperd, van het javaanse gladak
patjakker - gemene kerel van badjag - zeerover
tandakken - dansen - van tandak
sobatten - vleiend vragen, van sobat (arabisch sahabat, lees ik hier) - sobatten is elkaar met vriend aanspreken: Vrriieeend..
sinjo- jongeheer, van het portugese senhor

- ik wist niet dat het woordje saudagar (koopman) uit het perzisch afkomstig was, en het betrekking heeft op een islamitische koopman

puasa - vasten schijnt uit het sanskriet afkomstig te zijn - van "vas", was, wezen, met het voorvoegsel upu betekent het ophouden met (eten), vasten

Het woordje "saklar" in de voorafgaande bijdrage vond ik overigens ook leuk..
het wordt overigens ook vermeld in het woordenboek van A. Teeuw

Ed

Sweet young thing

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

'Ziel' yth.,

Waarom die nadruk op 'septic tank' ben je nu 'vertegenwoordiger' geworden van deze 'apparaten' ...... ik denk dat het een moderne 'kakhs'/kakus is hoor !
Niet moeilijk doen !!! 'Als het makkelijk kan ...... niet dan !!!' Emoticon: Clown Emoticon: Clown Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
Eventueel 'iets omschrijven'; wel een beetje 'creatief zijn'.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 16-01-2006 16:57 londoh wrote:

...

He Ome Sid,

Ik kan me vergissen, wat een understatement, dit is toch wel het ............
.............................................................................

Sanskrit Loan Words in Indonesian / Malaysian

http://crcl.th.net/indic/inbyskt.htm

Gruces

'Ome Lon' van ons 'Amsterdams filiaal' in die lijst bekent 'cakrawalla' horizon; ik dacht dat het 'heelal' betekent ......
'Wat is de achtergrond van die website ...... ik ken het niet ..... ik weet k niet alles; 'k ben maar een 'amateur-orakel' .....'

'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

68,293,850 topic views - 230,457 posts - 13,656 topics - 20,402 members - last post @ 18-02-2019 03:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

113,668,812 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com