indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Even een vraagje...

Ik las op een website (naam ff kwijt) dat je voor de aanvraag van een huwelijk in Indonesie voor de ambtelijke molen... pasfoto's nodig hebt van de personen in kwestie individueel... en nog een pasfoto met elkaar samen...

Is dit laatste werkelijk nodig... en waar moet een pasfoto waar we samen op staan aan voldoen?

... en ja het is voor mijn meisje en mijzelf Emoticon: Wink Emoticon: Yes!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Richy,
Dit is inderdaad nodig, op het Aangiftebewijs van Huwelijk (Tanda Bukti Laporan Perkawin) zit een foto van samen, de dubbele afmeting (6x4cm) van een normale pasfoto met de bekende donkerrode achtergrond.
Op die foto word gedeeltelijk een stempel gezet van het betreffende kantoor.
Op onze site http://parpulo.com/wonen/trouwen.htm word de procedure precies uitgelegd.
Zijn er mensen die andere ervaringen op doen vernemen wij dat graag en zullen wij die pagina aanpassen of aanvullen.
Succes,
Tuti & Jan

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Jan,

Bedankt voor je antwoord... ik had het toevallig ook op jullie website gelezen... een vraag van mijn meisje uit is of deze pasfoto's benodigd zijn na het huwelijk of al voor het huwelijk...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Richy,
Bij ons diende eerst de Consul toestemming te geven voor het huwelijk, daarvoor diende we allebei de documenten te overleggen dat we volgens de Nederlandse wet konden trouwen.
De volgende stap was de aangifte, dit is in Nederland ook zo, de publicatie van je voorgenomen huwelijk word dan opgehangen op een voor iedere burger zichtbare plaats, daarvoor heb je die dubbele pasfoto's nodig.(5 stuks)
Tekent niemand bezwaar aan tegen het voorgenomen huwelijk kan je trouwen.
Deze procedure is in IndonesiŽ hetzelfde.
Het Nederlands Consulaat in Bali heeft de meeste dingen voor ons geregeld, kost een paar cent maar je bent verzekerd dat alles legaal en volgens afspraak gebeurt.
Zijn er nog vragen die je liever niet op het forum stelt mag je ons gerust een mail naar ons sturen, wij proberen dan een antwoord te geven.
Gekke vragen kennen wij niet en op geheimhoudig kan je rekenen.
Succes,
Tuti & Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Mijn vrouw en ik beiden verschillend geloof, zij is een Moslim ik o.a. Christen. Nu willen ze weer beweren op Java dat ondanks dat wij in NL zijn getrouwd in het Stadhuis en dus voor de wet. Het in Indonesie niet geldig is en dat wij beiden b.v. als Moslim opnieuw maar dan in Indonesie moeten trouwen.

Dus heben we ons niet laten registreren dat wij in NL zijn getrouwd. Als ze klachten hebben dan hebben wij nog altijd het trouwboekje. Het schijnt zo dat een stad een eigen wet erop mag na houden. Emoticon: Frustrated

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Albert,
Ik dacht toen wij bezig waren met de voorbereiding van vlieg even op en neer naar Nederland en dan is het ook geregeld, dus niet, volgens de Indonesische wet kan je alleen maar trouwen met iemand als je beiden hetzelfde geloof hebt, dat is echt geen plaatselijke wet.
De gedachte er achter is dat ouders met een verschillende geloofsovertuiging de kinderen niet behoorlijk kunnen opvoeden.
Wij kunnen wel allemaal vinden dat het flauwekul is maar daar verander je de wet niet mee.
Pas wel op, in Java zijn er al grote controles geweest en ongehuwd samenwonen word niet geduld.
Hoe er gereageerd word op jullie huwelijk zal aan de stemming van die controleur liggen en hoogstwaarschijnlijk of jij bereid bent de dompet te trekken, tenminste als hij daar nog het lef voor heeft nu Susilo Bambang Yudhoyono keihard optreed tegen dit soort praktijken.
Tuti & Jan

P.S. Het traject andersom is ook niet eenvoudig, is bij ons na 2 jaar bij sommige instanties in Nederland nog niet rond.
De Nederlandse Ambassade heeft ook nog voor de legalisatie gezorgd, dus aan te nemen is dat die werken volgens de wet

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Bullshit dat een in Nederland gesloten huwelijk niet geldig zou zijn volgens de Indonesische wet. Probeert weer iemand slim te zijn (of bemoeizuchtig).
Ook dat gezanik dat je een geloof moet hebben voor een huwelijk. Ja, officieel wel, maar dit is zo'n achterlijke regeling, daar heb ik nooit aan mee willen werken. Je gaat toch geen geloof aannemen alleen maar om te kunnen trouwen als je nog een beetje eigenwaarde bezit. Geef wat geld en je bent wettig getrouwd zonder enige religie. Ik heb niet eens hoeven te verschijnen bij kerk of stadhuis. Beetje geld doet wonderen. Is nog goedkoper ook dan die hele folkloristische verkleedpartijen die ze hier huwelijksfeesten noemen (zie geen verschil tussen een begrafenis en een huwelijk op Java; allebei eten, drinken,handjes schudden en zweten, maar geen lol).
Samenwonen mag niet? Klopt officieel, maar ik heb voorheen meer dan 14 jaar in Indonesie samengewoond en nooit troubles gehad. Als ze naar mijn trouwboekje vroegen, vroeg ik ze hetzelfde terug en dan liet men het wel. Anders frommel je een brief in elkaar in het Nederlands dat je in Nederland bent gehuwd. Of je geeft een "sumbangan" in een enveloppe.
Give the people what they want. Indonesie is helemaal zo moeilijk niet als het lijkt. Als je maar weet hoe het werkt. Meer vrijheid hier dan in NL.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Richy,

Dat wordt dan even aan de slag met Photoshop, kunstwerkje maken Emoticon: Shiny
Ik hoor trouwens hier voor het eerst over, maar ja in Indonesia is er altijd een "jalan keluar" .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden :
Bij een perkawinan campuran moet je goed op letten dat je de indonesische wet(ten) niet gaat overtreden.En zeer zeker als je nog daar zit.

Geldigheid:
Pasal 56 Undang Undang Perkawinan.
Een huwelijk tussen WNI en WNA in het buitenland (vb. Nederland) is geldig zolang het aan de Nederlandse wetten / eisen voldoen.

Dus Indonesia is verplicht om het te erkennen. Dat doen ze wel , maar als de echtelieden onbewust of bewust de wet overtreden , dan kan het nare consequentie geven.
Er zijn ook 2 zaken waar men echt op moet letten.
1.Het MOET geregistreerd worden in Indonesia binnen 1 jaar .(opm : over een sanctie heb ik nog niet kunnen vinden).
.2. Hoe is de status van de WNI vrouw ?.
Let ook op de gemeenschappelijke bezit .

Als ik advies mag geven , ga snel en discreet afhandelen.Dus juridische advies inwinnen

groetjes.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Fotootje met rode achtergrond en ook een stapeltje met blauwe achtergrond (afhankelijk van of het voor de reli-mensen is of voor de burgerlijke stand). Wel strak kijken en vooral niet glimlachen Richy.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Yogya Bali : Het is geen bullshit , als je dat vindt ga gerust de wet overtreden , de konsekwenties zal je zelf voelen.

Waarom gaat de toekomstige mempelai wel de nederlandse wetten respecteren en indonesische wetten niet , terwijl ze ook daar gaan wonen.
coba verklaar het aan sidia.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 04-10-2005 14:51 Yogya-Bali wrote:
Fotootje met rode achtergrond en ook een stapeltje met blauwe achtergrond (afhankelijk van of het voor de reli-mensen is of voor de burgerlijke stand). Wel strak kijken en vooral niet glimlachen Richy.

Dus strak frontaal in de lens Rich, de rode achtergrond doet je er ziek uitzien.
Op me rebewes heb ik er zo eentje, maar mocht ook geen bril op Emoticon: Shiny

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dus Indonesia is verplicht om het te erkennen. Dat doen ze wel , maar als de echtelieden onbewust of bewust de wet overtreden , dan kan het nare consequentie geven.

Je hoeft de wet niet te overtreden om als buitenlander toch problemen te kunnen krijgen. Vreemde is dat zovele buitenlanders problemen krijgen in RI en ik zelden. Hoe komt dat toch? Ik ben ook bule en zou dus dezelfde problems moeten ervaren. Maar sorry, ik heb ze niet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vergat er achter te zetten: Alhamdulilah.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Beste Sidia, het is bullshit dat een in Nederland gesloten huwelijk niet geldig zou zijn in RI. Je beweert net zelf dat dat rechtsgeldig is. Dan is er toch geen sprake van wetsovertreding?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Je hebt nog mazzel .
Een voorbeeld : stel siapa heeft de vereiste papieren niet .
Maar hij kan het regelen met een aardige ambtenaar (A).
Stel ambtenaar A geeft zijn gegevens doorverkocht aan zijn kollega.(B) .
Hij komt bij siapa . (Daar kennen ze ook inflasi ,BBM naik oom).
Dus jaar 2004 betaald siapa 100 euro maar jaar 2005 moet hij 200 euro ophoesten , enz enz. Knarsetanden/ vloekend betaald hij wel , anders deportasi naar belanda.
Hij is gewoon chantabel , dus een dompet idup.
Stel is voor de vrouw van siapa heeft een huis (betaald door siapa) , nou volgens de wet is het opeisbaar.
Dan kom zo'n ambtenaar van een andere departemen die ook zijn deel moet hebben.Ya je word echt een hollandse melkkoe .

Heb meegemaakt met een aangetrouwde neef.
Hij word echt afgeperst , jarenlang , en durf niet eens te vertellen aan zijn eigen familie, hilang muka , ook omdat hij de hulp van de familie in het verleden heb geweigerd.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Je hebt te maken met 2 warganegara's van 2 landen met 2 verschillende wetten.
Gelukkig voor de nederlanders dat Indonesia bijna dezelfde wetten heeft.
De 1ste trajekt , de toestemming van je eigen overheid(via de consul= zie verhaal jan/tuti) moet je gaan volgen.
De 2de trajekt moet je ook gaan volgen , namelijk registreren , binnen 1 jaar.
Doe je dat niet dan heb je iets, een regel of een wet overtreden.
Welke het is en wat de sanctie is , dat weet ik niet, ik ben geen jurist(wel een kletsoloog)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Probably you don't read my story. Nothing illegal en geen wetsovertredingen. Alles legaal!!! Zowel voor de Indon. wet als voor de Ned. wet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het feit dat een natie eist dat iemand een religie heeft (dus ook een eis aan de buitenlander) is weird and intolerable.
He, wordt wakker, het is 2005 en geen 1905. What's wrong tegen een beetje vernuft om dit soort primitieve wetgevingen enigszins een handje te helpen? Denk je dat de gewone Indonesier achter dit soort wetjes staat? Ofcourse not. Wordt weer in stand gehouden door een stel gefruste reli-leiders (feitelijk lijders).

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Sorry voor de duidelijk :
mijn verhaal gaat over soortgelijke geval zoals van " Appie".
Dus een trouwerij in hollandse stad / stadhuis.
Perkawinan campuran WNI (perempuan) en WNA di luar negri.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 04-10-2005 15:34 Yogya-Bali wrote:

. Whats wrong tegen een beetje vernuft om dit soort primitieve wetgevingen enigszins een handje te helpen?

Denk je dat de gewone Indonesier achter dit soort wetjes staat? Ofcourse not. ).

a. prima zolang je niet gesnapt word.

b. Het kan hun geen reet schelen.
Als een huilende bule gesnapt wordt zeggen ze : Syukur luh , salah sendiri.
Rasain luh
(Eigen schuld dikke bult)

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 04-10-2005 14:43 londoh wrote:
Hi Richy,

Dat wordt dan even aan de slag met Photoshop, kunstwerkje maken Emoticon: Shiny

Ja dat zal nog wat worden... gelukkig is mijn meisje nog hier dus ik kan in het ergste geval nog naar de fototoko gaan... maar eerst even zelf wat proberen met mijn digicam... zo'n typische overbelichte foto waar onze witte snuitjes op staan met een rode achtergrond hoeft geen "rocket science" te zijn Emoticon: Smile

Trouwens alle verdere tips en "puntjes" waar wij aan moeten denken voor (en na Emoticon: Wink ) het huwelijk zijn welkom.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Richy,
Als jouw vriendin nu in Nederland is hoeft het helemaal geen probleem te zijn, zeker niet als je overweg kan met een digitale camera.
Die donkerrode achtergrond kan prima met een of andere oud laken of iets wat je net hebt liggen.
Kom je er helemaal niet uit lijkt het me sterk dat een fototoko je niet kan helpen.
Heb je eenmaal digitale foto's sla die dan op in een mailbox en die heb je overal ter beschikking.
In Bali en ook steden als Malang en Surabaya kan je in veel fototoko's je digitale foto's laten afdrukken, lijkt me sterk dat het in de andere grote steden in Java niet zou kunnen.
Met een scanner zijn ook prima digitale foto's te maken, je knipt er met een fotobewerkingsprogramma net dat stukje uit wat je nodig hebt.
Succes,
Tuti & Jan

RichardFvV
User
User icon of RichardFvV
spacer line

On 04-10-2005 17:27 Richy wrote:

...

Trouwens alle verdere tips en "puntjes" waar wij aan moeten denken voor (en na Emoticon: Wink ) het huwelijk zijn welkom.

Vooral niet in volledige gemeenschap van goederen trouwen, bespaart je later een hoop geld en ellende, namelijk huwelijken uit liefde met een Indonesische bestaan nu eenmaal niet, sterker nog het hele concept liefde en vriendschap bestaat helemaal niet in Indonesie.....

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

putri
User
spacer line

Hi Rich,

Allereerste gefiliciteerd ya, met de trouwplan ! Ik ben gewoon ontsnapt vanuit java en getrouwd in nederland(wil geen trouwerij op een zaal met 500 mensen die ik niet kent) en pas daarna laten registreren op mijn passport dat ik getrouwd ben. Ik moest (ik weet het niet meer) zoveel euro betalen, en krijg je en stempel op de achterkant van de passport dat ik getrouwd ben en onze namen beide. dus, het is ook herkent.(natuurlijk). Als ik naar indonesia gaan nemen wij altijd copie van trouwboekje voor pak lurah en hansip kampung . Emoticon: Shiny En, heb je wel nagevraagd of die achtergrond verplicht is (witte overhemd met rode achtergrond ? ) het is namelijk verplicht in INA ambassade in NL, toen moest ik een witte overhemd dragen, een als je toevallig andere kleding aan heeft, 2 witte blouses is available voor "de foto" ha..ha.. Emoticon: Worship Voor jullie misschien een goed idee om bij Jonas foto te laten maken, mooi foto's !!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,357 posts - 13,717 topics - 29,644 members - last post @ 07-04-2020 17:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,998,147 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com