indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Voor het eerst heb ik tijdens mijn jaarlijkse Indonesia trip een bezoek gebracht aan het wonderschone eiland Lombok, een tropische verrassing dat, gelegen naast haar zusje Bali, deel uit maakt van de Nusa Tenggara groep, oftewel de Kleine Sunda Eilanden.
In alle reisgidsen werden de laatste decennia meldingen gemaakt van het feit dat deze nieuwe toeristische trekpleister van onze geliefde eilandengroep, Bali naar de kroon zou gaan steken als het om toeristenwerving zou gaan.

Zeker, Senggigi aan de westkust heeft die potentie en een keur van diverse hotels, losmen, wisma en penginapan lagen op mij te wachten nadat een Lion Air toestel mij in Mataram had gedropt en ik daar met een Blue Bird taxi tijdens een snikhete dag in September langsreed.

Wat mij echter opviel was dat slechts twee hotels behoorlijk vol zaten: het zeer luxe Jayakarta– en het niet minder dure Graha Senggigi Beach Hotel, en dat voornamelijk doordat diverse reisorganisaties hun bussen vol met georganiseerde reisgezelschappen daar een welverzorgd verblijf garandeerden.
De overige gelegenheden die met geen, tot anderhalve sterren in de reisgidsen te boek staan, waren zo goed als leeg en de eigenaren klaagden dan ook dat er sinds de bomaanslag op Bali, de tsunami van Aceh en de visumproblemen in ons eigen thuislandje, de klad er echt goed ingekomen was.

Ik kreeg hier en daar zelfs een indruk van vergane glorie; zwembaden die vol met algen al tijden niet meer waren gebruikt, de eens zo fraai aangelegde tuinen en parken die nu een dorre en onverzorgde indruk op mij maakten en apartementen waarvan een waslijst van mankementen genoeg klachten opriepen om vakantielustige bezoekers voor eens en altijd weg te jagen.

Later viel mij nog een storender factor op: als men in de avonduren in deze gezellige badplaats een van de vele gezellige restaurantjes wou bezoeken voor een dinner, werd men geconfronteerd met een heel leger van opdringerige souvenirverkopers die producten als kralenkettingen, horloges, zonnebrillen, houten kikkers die kwaakten wanneer er met een stokje over hun geribbelde rug werd geaaid, parels als hals- en pols versiering, CD’s en natuurlijk de mannen met hun eeuwige “transport mister?”

Wanneer je overdags op diezelfde jl.Raya Senggigi liep zag je die handelaren onderuit gezakt in de schaduw bij elkaar zitten, de tijd te verdrijven met een babbel en een kretekje terwijl het opgehoopte plastic afval en de verrotte etensresten in de slokang lagen te gisten en een ondragelijke stank veroorzaakten. En ondertussen maakten ratten van kampioen formaat en kakkerlakken zo groot als veldmuizen er een paradijselijk onderkomen van.

Ik weet het, 50% van de Lombokse bevolking is zeer arm en moet van alles verzinnen om nog aan wat rupiah’s te komen; ze zetten zelfs hun kinderen in om deze tot in de late avonduren met dezelfde koopwaar te laten leuren. Maar zouden deze mensen dan niet besffen dat er mogelijk meer toeristen zouden komen en blijven als ze eens wat meer hun eigen erf zouden schoon houden. Met alleen de bom, Aceh en die visum de schuld blijven geven schieten ze niet echt veel op. Een schoonmaakbedrijf opzetten inplaats van weer een transportmiddel inzetten, onderhoud plegen inplaats van de boel maar de boel laten.

Zou de overheid niet net als in Yogya en Malang de bevolking moeten inspireren hun eigen eiland netjes en opgeruimd te maken. Zoals een oude brombeer bij mij in het hotel opmerkte: “Straks begint de islamitische vastentijd weer, een periode die een nog grotere apathie in de hand werkt; als men geen benzine in een brommer gooit zal deze zeker niet harder gaan rijden”.

Toch heeft Lombok de toerist heel wat moois te bieden: haar fraaie stranden – ook in het zuidelijke Kuta, de bosrijke binnenlanden, de Gili’s en de adembenemende Gunung Rinjani. Stuk voor stuk juweeltjes van toeristische hoogstandjes.Ik heb er zelf met grote teugen van genoten en ik zal een volgende keer zeker weer terugkomen. Maar ondertussen hoop ik dat de bevolking de problemen zal gaan erkennen en niet de schuld blijft afschuiven aan zaken die ver van hen en hun tropische paradijselijke bedjes afstaan.

Dit waren de waterstanden van hedenochtend verzorgd door het ANP. Emoticon: Bye bye

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Geachte nieuwslezer van het ANP,
Na gedane arbeid is het goed eten, wat dacht je van Ikan Goreng bij Ibu Tuti dan Bapak Jan, volgens planning ben je nu ongeveer in Bali.
Laat even weten dan kunnen wij alvast een vis inkopen!
Groetjes,
Tuti & Jan

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hallo beste luisteraars Tuti en Jan, hier Ubud.

Hedenochtend ben ik in Bali aangekomen met een oude Merpati kist met propellers, dit leverden bij mij de nodige zweethandjes op. Wacht nu nog maar even met het kopen van die ikan, want ik verblijf momenteel nog voor een dag of drie in Ubud. Tenzij jullie met alle geweld hier naartoe willen komen vind ik dat ook goed natuurlijk. Of zal ik tussendoor naar jullie komen? Maar er is geen keuken bij Artini 1 aanwezig.
Maar het aanbod kan ik natuurlijk niet afslaan. We houden contact luitjes.
Mazzel, Jan.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,268,336 topic views - 239,604 posts - 13,725 topics - 31,966 members - last post @ 03-07-2020 17:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

135,801,896 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com