indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hi Jantje ,

Betreft jou punten.

Punten 1, 2,3 en 4 kan je gewoon uitbesteden, je heb daar contractors en diverse ahli's.
Maar men moet wel bereid zijn om een goede prijs te betalen voor een goede adpis/ serpis Je kent de formule wel : Bisa Betaal , Bisa Betul .
Punt 5 : Het is logisch .
Punt 6 : aan te raden ( maar ik dacht dat je 100% van je partner houdt)
Punt 7 : niet aan te raden , wordt je in de maling genomen
Punt 8 : Ik vraag me af waarom er "zoveel" mensen nog steeds naar den oosten gaan.
Als je potentiele klanten heb , mag je doorsluizen .
Ik heb een kennis , een goede Spkiater , ik kan vragen of leden van Indahnesia gemats kan worden (groepskorting) .De opbrengst kunnen we samen delen.
Kunnen we geen PMA opzetten.?

Groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sidia,
Eerder schreef je het volgende:
Een buitenlander (geen WNI) mag geen grond bezitten, ook als hij gaat trouwen met een Indonesische vrouw.
Zelfs zijn vrouw (WNI) verlies haar rechten mbt bezit van grond.
Of ze moeten binnen 1 jaar het overdragen aan een IndonesiŽr (meestal familie lid).
Dus de regels word niet anders als je met een Indonesische trouwt (wel als je met IndonesiŽr trouwt).

Het is niet de eerste keer dat ik lees op een forum, dit heb ik echter op geen enkele officiŽle website terug kunnen vinden.
Misschien dat iemand weet waar die wet beschreven staat.
Groetjes,
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Jan ,
Je kan dat kijken (uiteraard )via google.
Intikken Hak untuk membeli properti .
Kijk in de site van hukumonline.com
(de vraag is van ene dewi satika het zit in de rubriek properti)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 15-09-2005 10:55 Jantje wrote:

...

Wil je hier een huis kopen dan wordt er met emmen gesmeten. 1M, 1,5 M 2M en ga zo maar door. Een klein rekensommetje leert me wanneer ik bij deze huur voor 1 M heb verhuurd, ik 50 jaar verder ben!

Jantje

Ja het is momenteel echt Musim M, in de handel waarin ik zit hoor je dit "bedrag" ook vaak. Ze vragen in mijn branche tegenwoordig al "seratus' voor een verroeste kroonkurk die in de sawa is opgegraven, asli majapahit Emoticon: Shiny achter seratus hoort vanzelf ribu, want als het 100 Rp is zeggen ze seratus perak.

Verder kan ik me geheel in je verhaal vinden Yance. Ik werk al sinds ik in Indonesia verblijf met Chinezen, dat bevalt me prima. Er zijn er tussen die ik al 10 -15 jaar ken, net familie, dat gevoel heb ik met de andere bevolkingsgroepen zelden gehad. Javanen zijn op zakelijk gebied aartsrommelaars die alleen proberen via jou rug er beter op te worden. Maar ik zeg altijd: Daar ben je zelf bij, als je het spelletje door heb kom je tot de konklusie dat ze de ballen verstand hebben van ekonomi. alleen hun eigen ekonomi telt.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

" Maar ik zeg altijd : Daar ben je zelf bij ,als je het spelletje door heb kom je dan tot de konklusie dat ze geen ballen verstand hebben van ekonomi "

Hei . Lon
Ik moest lachen toen ik dat las.
Persoonlijk zou ik extra toevoegen : Beste Landgenoten , zorgt dat je goed voorbereid ben , als het kan de moeite neemt om de taal , de cultuur te leren en probeer zo slimt mogelijk zaken gaan doen .Laat je niet aftroeven door die zakenpartners . Maar als je die kennis niet hebt en niet slim genoeg ben , dan moet je maar thuis blijven .

Nietwaar ?

groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Jan (Tuti & Jan),

Bij een huwelijk campuran met 2 verschillende Warga Negara's moet men rekening houden met :

1. U.U. Kewarga Negaraan no 62 thn 1968 .
2.UU n0 5 thn 1960 (tentang Peraturan Dasar Pokok2 Agraria Pasal 42 mbt Hak Pakai
3. UU no 5 thn 1960 pasal 44 = mbt Hak Sewa
3. UU Perkawinan no 1 thn 1974 pasal 35 ayat 1 (mbt gemeenschappelijk eigendom) .
4. UU no 5 thn 1960 Pasal 21 ayat 3 Percampuran harta karena perkawinan .(De WNA man krijgt de harta (Hak Milik) vd vrouw , maar volgens de wet verboden (geen SHM) .
Dus moet de man hert AFSTOTEN , binnen 1 jaar (overgangstijd)

WAARSACHUWING : Let op , doet men niet , dan vervalt de Hak Milik aan de staat.
Mijn komentaar : dit is heel belangrijk , want als men ( de staat / de wet) dit later na 1 jaar ontdekt , wordt het stuk grond agfepakt.
Zoals je weet een verkoop van een onroerend goed moet via Notaris plaatsvinden, dus volgens de wet.
Of je moet een corrupte notaris vinden , maar alle handelingen die in strijd is met de wet is nietigd .

groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 15-09-2005 19:39 sidia wrote:
" Maar ik zeg altijd : Daar ben je zelf bij ,als je het spelletje door heb kom je dan tot de konklusie dat ze geen ballen verstand hebben van ekonomi "

Hei . Lon
Ik moest lachen toen ik dat las.

Tuurlijk moest je lachen want jij kent het.

Klop klop klop, Javaan aan de deur, wil wat verkopen, schijnt zeldzaam te zijn, vraagt 5 juta. Ik denk wong is matagelap,hij ngbegin over susah en zo. Ik laat hem kletsen en bekijk het aangebodene en zeg tujuhratuslimahpuluh zegt hij rugi.ik denk me reet en luister naar alle susah die hij nog meer te vertellen heb. Dan Maaaas .........mau jual ato....iya susah tuan, barangnya istimewa, ik bied koffie aan met koekjes dat wordt verslonden alsof ze in een jaar niet gegeten hebben...kasian. Na een uur zeg ik ...cukup. Loop naar achter pak wat biljetten en leg 8ratus voor ze neus...tidak bisah...OK zeg ik dan, ayam sori kuharus kerja lagi, kalo nanti punya barang lebih murah bla..bla....permisi duluh maaas....OK tuan aku jual rugi..............untung denk ik dan Emoticon: Nice , ze kunnen beter aan mj verkopen dan aan een Wong Cina want dan had het kasbon gewees Emoticon: Shiny

Kasian toh Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

He Lon ,

Het leuke is , de expat betaald 8 ratus (800) , een schijntje vergeleken met de vraagprijs .
Maar de harga pokok (kostprijs) is 6 ratus(600).
De bule expat blij ,omdat hij dacht voor een prikkie iets gekocht te hebben en de autochtone zielige verkoper ook blij omdat hij nog steed winst heb (van 200) . Dit is een Win Win situasi , iedereen is blij.
Wie is slimmer de expat of de autochtoon ?

Het voorbeeld is qua prijsverhouding bijna dezelfde als mijn eigen ervaring , vakantie juli 2005 .Tangkuban Prahu / Bandung .Een stenen ei .
Normale prijs voor de turist is 200.000 rp , ik kan krijgen voor 120.000 omdat ik sundanees spreek. De juiste prijs is eigenlijk / en gekocht voor 20.000rp.

groetjes

spacer line  

Sidia ik las naar aanleiding van Jan Bali het commemtaar,dat je als buitenlander geen bezit mag of kan hebben ook al trouw met een Indonesiche vrouw.Naar mijn weten ,zolang deze vrouw haar nationaliteit behoud geen vuiltje aan de lucht zit.,en hoeft ze toch niet binnen een jaar het bezit over te dragen aan een Indonesische familie lid.
Ik heb net als Jan dit nergens op eensite kunnen achterhalen,wel is het geval bij overlijden van de vrouw het bezit inderdaad .naar een familielid gaat.
Maar je kan bij de akte door de Notaris een clausule laten meenemen om dit te voorkomen,ook met scheidingen is dit van belang dat het bezit nooit en te nimmer door een der partijen zonder elkaars toestemming verkocht kan worden.Misschien zit ik ernaast misschien kan een ander hierop reageren.anders moet ik echt maatregelen nemen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

tukadganga ,

de conclussie zit in de combinatie van 5 diverse wetten van indonesia(mijn post 15sept 19.54).Heb ook ergens v/e indon. site gejat.
Maar de wetten die bestaat wel.
Maar als je indonesisch kent , kan je zelf ook plukken via google en zelfs kontroleren .
Ik zal nog een keertje lezen en probeer het dan in Nlds te vertalen.
Ik kan niet voorstellen dat het "constructie " maken met een (corupte) notaris maar de akte is wel WAARDELOOS als het in strijd is met de wet.
Dus Vrienden wees voorzichtig .

groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Tukad ganga

Even snel ogezocht en (voor zo ver mogelijk) "vertaald"
Bron Hukum on line
Vraag : een Indon. vrouw getrouwd met een buitenlander , kan ze properti bezitten.

Antw:
1. vlg UU 62 1958 Kewarganegaraan verlies ze haar nationalieit par. 8.1 en par 11( ze word beschouwt alsa WNA)
2. Als ze properti koopt (beiden moeten in Indon. wonen) dan is het op basis van HAK PAKAI (UU no 5 par 42 Agrarische wetten)
Het is verboden voor een WNA om een huis/properti te bezitten die op een grond staat met de status Hak Milik(free Hold), H.Guna Usaha (bedrijfsvoering ?) en Hak Guna Bangunan (Exploitatie recht)
# Bij een huwelijk op basis van gemeenschap van goederen (zoals in NLD) en de WNI(vrouw) haar Nationaliteit verloor , is zij verplicht om haar rechten over te dragen , zo niet vervalt het aan de staat Par 21.1 UU Agraria.
Ook bij dubele nationaliteit (wat verboden is) vervalt haar recht op Hak Milik 3.Par 21.1 UU Agraria

Tot zover.
Hoop dat ik niet verkeerd lees en "vertaald "heb .

groetjes

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sidia,
Hartelijk dank voor de vertaling.
Ik vraag me nu af of Tuti wel een Indonesisch paspoort kan krijgen omdat zij door ons huwelijk in feite haar Nationaliteit verloor.
Het antwoord daarop krijgen we bij ons volgende bezoek aan Jawa omdat Tuti dan voor een nieuwe KTP en meteen voor een paspoort zorgt.
Een huis kopen is voor ons persoonlijk (nog) niet aan de orde.
Groetjes,
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste vrienden .

Jan ,
zoals je weet bij de juristen is het nog de vraag of ze dezelfde interpretatie hebben van een bepaalde wet tekst.Het beste is dat je diskreet juridisch advies gaat vragen zonder slapende honden wakker gaat maken.En eventueel met second opinion.
Je heb diverse voorbeelden van konsultasi via internet (indonesisch) .
Eerlijk gezegd kan je ook afvragen als je vrouw minderjarige kinderen hebben , hoe zit het dan met hun status.
En ik heb ook vraag teken of een ambtenaar bij kecamatan of bij een stadhuis ook echt weet hoe het in elkaar zit.
Want de juridische gevolgen kan groot zijn.
Ik heb ergens gelezen (ik ben ook niet juridisch geschoold) dat de vrouw niet zo maar haar nationaliteit kan verliezen , en bij scheiding of het dood gaan van haar partner kan ze de indonesische nationaliteit weer terug krijgen.
Dus dat de vrouw niet zo maar statenloos gaat worden.

Zie ook een andere site www.asiamaya.com/konsultasi-hukum/perkawinan/perk-campuran.htm

Meestal gaat het om diverse artikelen die elkaar aanvullen.
groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

tukad ganga ,

de site is hukumonline via google en dan geavanceerd (dewi sartika) , en dan de vraag is : Hak untuk memiliki properti) .

Bij benadering is de inhoud bijna de zelfde zoals bij de site van asiamaya
(dezelfde wet teksten worden genoemd).
groetjes

spacer line  

Jan en Sidia,het is toch niet vanzelfsprekend,dat wanneer een Indonesische met een Nederlander trouwt automatisch haar nationailteit daardoor komt te vervallen.Die keuze maakt ze zelf na 5 jaar,door het Indonesische staatsburgerschap op te geven of het behouden ervan.
Want zoals ik al eerder aangaf kan het bezit gewoon op naam van die vrouw met haar indonesische nationaliteit.
Hoe verklaar je dan dat al die hondereden zoniet duizenden een huis bezitten in Indonesie,zonder overdracht naar een familie lid.
Een groot deel van de Indonische grondwet stamt vanaf van het Hollandse,en heb dit nooit eerder gehoord.
Helaas kan ik de opgeven site niet openen,maar kom hier zeker op terug.
Jan jij zou dat toch moeten weten al die belanda "s die in green kori en Putri Bali Hills wonen de Kampung Belanda van Bali.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

De UUD 45 staat op mijn site, wel zo belangrijk Emoticon: Wink

spacer line  

Lon waar moet in op door klikken om erop te komen ?????

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hiero :

http://www.londoh.com/pag07_UUD1945.htm

Ik moest zelf ook behoorlijk zoeken, binnenkort maar eens iets aan doen Emoticon: Nice

spacer line  

Suda ketemu mau baca dulu dan kasi comentar,
Terima kasih pak

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Londoh , tukad ganga

kan ik de tekst van hukum online naar jullie per e mail sturen ?
de andere site ben ik aan het zoeken , ben weer kwijt .

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik ken de wet Sidia, tak perlu Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Kampung Belanda van Bali.
Ik weet dat de meeste van die Nederlanders gebruik hebben gemaakt van de bekende vier akten en ik vraag me net als Sidia af hoe sterk deze Belandas staan als ze voor de rechtbank moeten verschijnen, zeker als ze ook nog eens de bouwvoorschriften niet hebben opgevolgd.
Jan

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

UUD 1945 The Indonesian constitution in de Engelse taal is te vinden op:
http://www.gtzsfgg.or.id/csr/law_constitution.htm
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden ,
ik denk dat de buitenlanders die de wet hebben overtreden de sigaar zullen zijn.
Kijk nu is het nog gedoogd , maar als je in conflict komt door jaloezi , of ruzie , of iemand je gaat verklikken , of ruzie met je buurman , wat dan ?
Word niet afgehandeld zoals bij de bekende tv serie de rijdende rechter.
De developers met hun 4 akten constructies hebben hun geld al lang binnen , maar de arme kleine man die denk dat hij zijn oude dag in de tropen kan slijten word wel gedupeerd.Hij kan naar zijn investering fluiten .Daarnaast heb je ook groepen buitenlanders (o.a. nederlanders) die een huis kopen zonder de bemiddeling van een developer.E n In de veronderstelling dat zijn indonesische vrouw gerechtigd is om een huis / grond te bezitten.
Als je de 4 akten leest is het nadelig voor de wna , zie ook de engelse site van de expat .
groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ik vraag me af of UU 1945 de aangewezen wet is voor deze zaak , het is de grond recht. Een overkoepelende recht .
In een zaak over bezit (properti) moet je in de eerste plaats kijken naar de eigendomdrecht ( Hak milik , HGB , hak pakai ) etc, de huwelijksrecht WNA -en WNI ,de nationaliteitsrecht ( ben je WNA of WNI) en de agrarischrecht (ivm de grond) , de erfrecht .en niet te vergeten belastingrecht (pajak) .

Als ik in nederland een erfenis krijgt , of ga trouwen , ga ik tocht niet naar de grondwet kijken .
Ik ga kijken naar de erfrecht ,en kijken naar de belastingrecht ..Of naar huwelijksrecht als ik ga trouwen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,445,783 topic views - 223,953 posts - 13,528 topics - 16,745 members - last post @ 24-11-2017 02:09 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,490,345 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com