indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Schultz
User
spacer line

Zo is het maar net,van een Indonesische keuken is nauwelijks sprake. Dat kan eigenlijk ook niet, want Indonesia heeft toch niet een enduidige cultuur,ook niet op clinair gebied.Gelukkig maar,want elke streek heeft zijn eigen specialiteiten. Geef mij maar de echte Padangse keuken met rendag,ayam of dendeng belado,klio , en al de andere hete gerechten.Degenen die het allemaal te heet en misschien te ongezond vinden,zoeken maar een streek waar het eten wat minder heet is,zoeter zogezegd.Maak allemaal niets uit,als maar lekker ya? Emoticon: Bye bye Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Shiny

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

S.lm s.mua yth.,

Ik wil jullie erop wijzen dat veel mensen van nature een voorkeur hebben voor een zoet/zoute/zure en/of hartig/kruidige smaak hebben.
Maar wie kent niet het gebruik van daun-2 papaya of bunga-2 papaya, wat toch vrij bitter is ..... of 'blinjo', wat men in INDOnesia-timur bijv. de Molukken
'genemong' noemt.
Het blijkt dat papaya door het W.H.O (WereldGez. Organis.) tot één van de interessantste geneeskrachtige planten is uitgeroepen ......
Bekend is dat het 'papaïne' in papaya gelijkenis vertoont met menselijke maagsap(pen) ..... als geneesmiddel schijnt het ook toegepast te worden voor mensen die last hebben van jicht in de rug; het wordt direkt geïnjecteerd, nogal pijnlijke bedoening, schijnt het ..... maar het schijnt wel te helpen, dus.
Bovendien helpt het bij de spijsvertering na een zware maaltijd met vooral veel eiwitten, bij dr. Vogel 'tropengids' wordt dit aangeraden om in de tropen na iedere maaltijd met vlees en eiwitrijke gerechten papaya standaard te eten ter voorkoming van maagoprispingen e.d. .....

Sampai disini saja .... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Jantje
User
spacer line

On 27-08-2005 14:11 AnisJ wrote:
Het blijkt dat papaya door het W.H.O (WereldGez. Organis.) tot één van de interessantste geneeskrachtige planten is uitgeroepen ......
Bekend is dat het papaïne in papaya gelijkenis vertoont met menselijke maagsap(pen) ..... als geneesmiddel schijnt het ook toegepast te worden voor mensen die last hebben van jicht in de rug; het wordt direkt geïnjecteerd, nogal pijnlijke bedoening, schijnt het ..... maar het schijnt wel te helpen, dus.
Bovendien helpt het bij de spijsvertering na een zware maaltijd met vooral veel eiwitten, bij dr. Vogel tropengids wordt dit aangeraden om in de tropen na iedere maaltijd met vlees en eiwitrijke gerechten papaya standaard te eten ter voorkoming van maagoprispingen e.d. .....

Sampai disini saja .... Anis.

Dat klopt Anis,

Sinds enige tijd eet ik het elke dag. Het zijn nogal grote brokken dus die eet je niet in één keer op. Ik heb er wel baat bij. Erg goed voor de spijsvertering en een vaste drol.
In de rug injecteren heb ik nog niet gedaan. Het komt wel mijn rug uit. Emoticon: Blush

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Van Blinjo gaat men emping maken , daun blinjo gebruik men ook bij sayur asem.
Met papaya kan men de vlees zachter en sappiger maken.

kokimelayu

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Wow sayur asem, enak sekali met daun blinjo, en natuurlijk stukken maiskolf en die oranye/rode vruchtjes waar de pitten uitgehaald zijn, ook daun singkong en daun pepaya behoren tot me grote favorieten evenals bamboe, rebung zeggen ze daar.

Londoh is een kambing, dia suka daun hijau,

beeeeeh

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ben ik gepermiteerd om een kleine variatie te geven ?
In het algemeen kan je ook zeggen :
Kambing tua yang suka daun muda.

Schultz
User
spacer line

Ach,die kambing tua, kelinci houdt ook van daun muda en misschien wel alle oudjes.
Daun muda met een lekker sausje of in de pecil of in een hete sambal goreng,wat geeft dat,als maar lekker toch? Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Robert-333
User
spacer line

Hallo Sidia
Maar dan wel met sambal pedis er bij Emoticon: Nice

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hallo Robert ,
Die sambel pedis van je , is het met trasi of niet.?
Want als met trasi is het dubbel lekker.
Begin juli zat ik in Sukabumi(west java) , heb daar nasi campur gegeten met sambel trasi bij de toko YogYa in zo'n foodcourt.
Het is echt goddelijk.Zelf mijn hollandse vrouw die normaal geen sambel trasi wil gebruiken(stink) , heeft geprobeerd om een potje te kopen.
Maar de bediening van het restaurant wil het niet verkopen , alleen voor eigen gebruik.
Jammer , want ik wil zelf extra voor betalen.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Aduh Yan,

Daging babi enak sekali dengan daun-2 papaya !!!
Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Bye bye Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Clown

putri
User
spacer line

Halo semua,

Over indonesische keuken, mijn moeder (zij was een gewone moeder zoals vele andere moeder van mijn vrienden) kookte wel veel groente, klein beetje vlees of vis, en vooraal, alles is vers. Indonesische keuken in het restaurant is echter wat anders dan in "da hause". Kinderen krijgt veel sup en groente. Spinazie sup, tja sayur, worteltjes,sayur asam, sop sayur (clear vegetable) en al die "bah dingen (lees:groenten)" konden zij wel heel lekker maken, zonder te veel garam en vitsin. Moeder maakt een keer per week een pittige ayam bij de soep, of botokan, of al die moeilijke gerechten, maar als je dat niet lust, dan krijg je tahu, tempe or ayam goreng zonder pittige bumbu.
Ik weet niet of nu alles anders zijn bij die moedertjes in indonesia, (misschien een beetje malas geworden, dan maar bakso dan koken) maar vorige week zijn we nog bij mijn moeder geweest en sayur asam met verse groente met ikan pindang en tahu tempe en sambal was heel lekker !! Ik denk niet dat wij ongezond gegeten waren !!
Emoticon: Smile Maar is de keuken in Jawa timur is misschien inderdaad veel van groente en verse ingredienten gemaakt, met meer smaak als Jawa Barat keuken.En Jawa tengah, yah, die vind ik niet zo lekker...

putri
User
spacer line

volgens mij het is niet indonesiers, die alles eters, is het niet chinezen ?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Putri ,

Woont je moeder in nederland ?.
Meestal word de "ilmu masak " aan de dochter door gegeven.
Kan ik bij you leren koken ? dus inclusief coba (proeverij ? ).
Gewoon eenvoudige door de weekse maaltijden . (masakan se- hari2).
Zonder poes pas .
Kookboeken heb ik bij de vleet , maar het zelf maken , hoeveel water/bumbu erbij moet , de volgorde .etc.
Dat is moeilijk , je moet het afkijken (meekijken en zelf doen)
groetjes

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Aduh Putri yth.,

Als Sidia bij jou komt .... mag 'BigBung/Brother' ook mee ???
Je hebt tegenwoordig veel 'stylen' (van ilmu masak, natuurlijk) !!!
Als het op proeven aankomt ...... ikke óók !!!

Silahkan Anis 'cinta manis-manisan semua' .....

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Eh , Anis apa kabar , sudah lama menghilang.
Sakitkah atau vakansi ?
Kamu boleh datang kalau bawa resep 2 dapur Nusantara.
salam.

(Anis , hoe gaat het ? , lang niet verschenen.
Ben je ziek geweest of met vakantie ? )
Je mag komen als je recvepten meeneemt van de Nusantarasche keuken .
groetjes)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Sidia yth.,

Tiba/2 istirahat sedikit untuk sucikan diri, dari pfikiran/2, atur diri/sendiri ..... sedit disini - disitu (geen siliconen hóór of 'vet-sucking' ..... wel geestelijk).
Soms môt je je even 'herpakken' om te kijken of je gezicht , je armen, benen ernog aan zitten ..... !!!
'Strategies terugtrekken, om met frisse tegenzin aan te vallen !!!'
Bij dat verhaal over 'papaïne' wil ik nog opmerken, dat dit een 'enzym' is er is ook nog één werkzaam in annanas 'bromïne' dat ook goed help bij de spijsverteing ....
Ondanks alle grapjes moet niet vergeten worden dat 'maag en darmstoorenissen' één van de nationale 'volksziektes' is.
Een kennis van mij die aan de L.B.-uni in W'ingen gestudeerd heeft zei dat INDOnesiërs integenstelling tot Nederlanders niet alleen letten wat erin gaat, men let ook op wat eruit moet/kan gaan .... ceboh vindt hij iets dat hij hoog schat aan INDOnesieërs .... bijvoorbeeld.
Als Fries is hij héél direct ook; volgens hem zijn Nederlanders algauw vies van zichzelf aangelegd; daarom óók 'kertas pep.per'/wc-papier.
Met alle gevolgen van dien 'remsporen' in de onderbroek .... o.a.

Salam s.mua .... Anis.

putri
User
spacer line

Hi semua,

waduh, saya nggak bisa masakk!!!, Emoticon: Confused that's why ik mis mijn moeder !!
en wij zijn asli Indonesia, dus zij woont ook nog steeds daar. Helaas vrienden !! Anders heb ik jullie allemaal al uitgenodigd om een klein hapje - indonesisch "gewoone eten" te proeven !! Ik kan alleen maar aardappel in de pan gooien, en groente en vlees bakken, 30 min. alles klaar en meteen opgegeten worden. Niet"zo" gevarieerd, maar ik geloof dat het is ook vrij gezond is... he..he... Soms probeer ik sup te maken, die is wel zeker gezond, maar zo lekker als die van mijn moeder is het niet , hoor. Emoticon: Smile

putri
User
spacer line

Oh ya, twee weken geleden waren wij bij mijn moeder in Mommy's Hut. (In panasnya Surabaya) Hmmm lekker deh !!

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Iya Anis, enak sekali hier (Lombok) bij makan pagi dan sore lekker stukjes papaya, nanas dan pisang met wat juice jeruk lemon. Dat zal ik erg missen weer pulang di Belanda. Heel goed voor de spijsvertering juga. Vergeet niet die heerlijke manga's, zo heerlijk als zij zijn geel-groen en zeker bij deze temperaturen van 38 gr.C Emoticon: Nice

Salam dari Nusa Tengara, Jan.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 14-09-2005 16:17 dangdude03 wrote:
Iya Anis, enak sekali hier (Lombok) bij makan pagi dan sore lekker stukjes papaya, nanas dan pisang met wat juice jeruk lemon. Dat zal ik erg missen weer pulang di Belanda. Heel goed voor de spijsvertering juga. Vergeet niet die heerlijke mangas, zo heerlijk als zij zijn geel-groen en zeker bij deze temperaturen van 38 gr.C Emoticon: Nice

Salam dari Nusa Tengara, Jan.

• "...... als je over papaya heb ......" Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Wink

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

65,338,756 topic views - 229,476 posts - 13,648 topics - 19,980 members - last post @ 19-12-2018 00:39 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

110,216,515 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com