indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Beste forum-ers,

Omdat dit forum op dit moment niet heeft en omdat mensen mij zo af en toe vragen of dit mogelijk is, open ik toch maar even een nieuw topic. Graag verneem ik van de bezoekers hier wie er belangstelling heeft in een nieuw subforum voor Bahasa Indonesia.

Op dit moment zal dat niet direct te realiseren zijn, maar omdat ik achter de schermen al wat vragen uitgezet heb, wil ik graag een beeld krijgen van wat de bezoekers nu eigenlijk willen.

• Wat verwachten jullie van een dergelijk subforum?
  • Zou je meer gebruik maken van dit forum als dit subforum er zou komen?

Zomaar wat vragen, maar jullie weten vast wel meer. Uiteraard is het de bedoeling om in de huidige stijl verder te gaan, alleen dan met een grotere diversiteit. Ik zal mijn best doen zoveel mogelijk ideeën mee te nemen, uiteraard voor zover mogelijk. Ook zal er t.z.t. een tweede moderator aangesteld worden die, net als ik, af en toe eens wat puin kan ruimen en mensen kan afkafferen Emoticon: Wink

Yerun

• spacer line  

Hoi Jeroen,

Best een leuk idee ! Ik kan er helaas geen gebruik van maken, omdat ik het bahasa nog niet ken.. (ja paar woordjes, maar daar heb ik dan niet veel aan)
    Misschien kunnen dan de vrouwtjes of mannetjes van de Nederlanders hier lekker komen roddelen (die nog geen nl kunnen spreken) Emoticon: Nice

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Mariannegls,
    ik weet niet of roddelen, een toegevoegde waarde heeft voor deze forum.(trouwens over wat moeten ze gaan roddelen ?) .
    Ik had gehoop dat er meer inbreng kom van de andere indonesiers zodat de nederlandse leden / lezers een beetje de indruk kan krijgen over de mensen , hoe ze denken , hoe ze leven etc.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

spacer line  

On 16-08-2005 09:37 sidia wrote:
    Mariannegls,
    ik weet niet of roddelen, een toegevoegde waarde heeft voor deze forum.(trouwens over wat moeten ze gaan roddelen ?) .
    Ik had gehoop dat er meer inbreng kom van de andere indonesiers zodat de nederlandse leden / lezers een beetje de indruk kan krijgen over de mensen , hoe ze denken , hoe ze leven etc.

Ik bedoel ook niet het ''echte'' roddelen zoals in bladen, maar gewoon lekker kletsen.. Daarom stond die smiley er ook...

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Zelf spreek ik inmiddels 12 jaar bahasa Indonesia, ik kan me goed in deze taal uitdrukken, ook lees ik bahasa Indonesia, maar schrijven heb ik nog steeds grote moeite mee. Het bah. Ind. is eigenlijk een spreektaal, dat schrijven wordt pas 100 jaar gedaan, dankzij Dhr. Ophuijsen, voor die 100 jaar gebeurde dit nog in Arabische letters.

Ik heb altijd beweerd dat bahasa Indonesia een vreselijk moeilijke taal is, ik ben daarvoor vaak uitgelachen. Het grote probleem is dat het bah. Ind. veel minder woorden kent dan de westerse talen en zit je altijd met lange omschijvingen, voor- en achtervoegsels en de juiste plaats van een woord in een zin. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft.

Ik denk dat het opzetten van een forum alleen in bahasa Indonesia tot gevolg heeft dat er een paar Indonesiers vreselijk met elkaar gaan ouwehoeren, het liefst in bahasa gaul waar voor de buitenstaander helemaal geen touw aan vast te knopen is.

Daarom zou ik zeggen maak er een "taalkundig" forum van met tips over leerboeken, cursussen, en waar iedereen kan oefenen, met vragen komen. Iemand die regelmatig in Indonesia komt heeft af en toe wel eens een surat nodig, daar zouden voorbeelden van gegeven kunnen worden (huurcontracten, surat kuasa, een brief voor het kanim dll.) Ook zouden er Indonesiers Nederlandse raadgevingen kunnen krijgen. Er zijn natuurljk in Indonesia nog eelen veel meer talen an hetbahasa Indonesia.

Wat betreft het uitkafferen lijkt me dat heel leuk in het bahasa Indonesia.

Hey kafir, sedang apa, tolol, di bedil sia anjing Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Angry

Gruces

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Kijk naar het zin die Lon als voorbeeld geeft .
    Ik zie op zijn minst de invloeden van 3 talen.
    Het is ook geen bahasa indonesia maar algemeen begrijpelijk indonesisch.
    iemand die dat boodschap krijgt zal het wel begrijpen.

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Hi Sidia,

Aku masih ingat tahun pertama di Indonesia, aku dapat rumah di perumahan "Sombong Permai" di Kawalu - Tasikmalaria. Ku tak bisa ngomong bahasa Indonesia, paling 10 kata. Di Tasik tiada kursus, aku dipaksa belajar sendiri dengan buku dari Prof. Teeuw, yang susah sekali. Setiap hari aku beli harian "Kompas" untuk mencoba belajar bahasa Indo. Tapi kedengarin orang di lingkungan saya aku tidak paham sekata pun. Setiap hari aku naik angkot nol tilu ka kota, yang aneh adalah seringkali aku dengarin"kiri di payung" di tengah musim kemaro.aku berpikir: "Vreemd het regent niet maar die mensen blijven om een paraplu vragen" Aku bertanya ke teman, kenapa orang di angkot minta payung saat tiada hujan ? Ia tetawa setengah mati.

Saat itu aku belajar: setiap orang di Indonesia pakai terutama bahasa daerah, kedua bahasa Indonesia.

Salam tetawa dari Mokum Barat Lama. Emoticon: Shiny

Bung Lon

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

En dit topic houden we dus in het Nederlands, aldus de forum FAQ. Hoe leuk de 'woordspelingen' met dialecten ook zijn Emoticon: Smile

londoh
    User
    User icon of londoh
    spacer line

Je hep er zeker de pleuris in dat je dese tes niet begrijp Emoticon: Shut up! Emoticon: Shiny

Ik vraag me af of dit Ned.is of Mokums, ben nog nie gewend hiero Emoticon: Bye bye

Gruces

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Lon, sumuhun (= dat klopt)
    In een angkot (angkutan kota , kleine busjes, "intercity transport " Emoticon: Wink ,worden de iets te grootere personen (dik= buitenlanders zijn per definitie groter of zwangere vrouwen ) vaak di -payun (voorin of vooraan in het sundanees , de taal word gebruik in west java ) geplaats.
    In indonesisch is het di-depan.
    Daarom word die Londoh voorin geparkeerd.

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

On 16-08-2005 11:14 londoh wrote:
    Je hep er zeker de pleuris in dat je dese tes niet begrijp Emoticon: Shut up! Emoticon: Shiny

Ik vraag me af of dit Ned.is of Mokums, ben nog nie gewend hiero Emoticon: Bye bye

Gruces

Haha.. nee, jou Indonesisch is wel te begrijpen hoor Emoticon: Puh! Gewoon rustig lezen en dan lukt het wel.

Hitami
    User
    spacer line

Jeroen, ik vind een goede idee, je zult het verbazen maar er zijn genoegd nederlandse mensen die Indonesische kunnen praten en schrijven. Daarbij wordt intersanter omdat een toegang geef voor mensen in Indonesie. Uiteindelijk is dit een Indonesische forum dus waarom geen Indonesiche taal ?

eveline
    User
    spacer line

ik vind een goed idee Jeroen, ik spreek sinds 5 jaar Indonesisch, no problem..
    Ayok Londoh, aku juga sudah 5 thn bisa bahasa Indonesia Emoticon: Shiny

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Alles goed en wel forum topic 'opener',

Wat doe je met één - tweeces oftewel onderonsjes en is het toegestaan om dialecten te gebruiken ..... 'krijgen we ook, daarom 'ondertiteling' ???
    Wie ken 'ons' als 'wij' elkaar aankijken ???
    Als Ajax en Feijnoord met PSV hun eigen competitie maken ???
    Ik hoop dat het geen 'bridge over troebel' water wordt ..... maar ga je gang.

Greeces ..... anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Schultz
    User
    spacer line

Ik denk,dat het zinvol is om een subforum in begrijpelijk Bahasa I. te openen.Waarom?
    1.degenen die denken dat zij de Bahasa goed onder de knie hebben ,kunnen dab showen hoe goed zij zijn en tegelijkertijd anderen misschien helpen met zonsbouw,gebruik voor-en achtervoegsels ( heel lastig)
    2degenen die maar wat Bahasa kennen kunnen door lezen en oefenen hun kennis bijspijkeren
    3het geeft aan hoe gemixt de forumleden zijn,nederlands ( of wat daarvoor doorgaat),engels ( vraag of een echte engelsman het wel begrijpt) en bahasaI
    ( met vallen en opstaan en veel dialect fouten)
    Dus ik pleit voor een subforum met de toevoeging GEEN dialect tenzij met ondertiteling.
    Ik ben het ook eens met Londoh om het een soort van hulpje te maken. Emoticon: Bye bye

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Misschien zijn er wel meer forumleden net als ik die al jaren aan hun Bahasa Indonesia sleutelen, maar alleen tijdens hun vakantie dit in de praktijk kunnen oefenen. De meeste ervaring heb ik zelf met het schrijven van e-mails in die taal, terwijl ik die taal alleen een beetje kan verstaan als een TV omroepster van het land die uitspreekt. Mijn vrienden en kennissen daar oefenen op hun beurt weer graag hun engels op mij, en vaak moet ik het van de babbel met een tukang becak hebben. Maar de ‘’slang’’ van de straat gaat mij vaak te snel of is doorspekt met dialecten.
    Daarom graag alleen zo een subforum als die in het B.I. is, wat voor de meeste forumleden denk ik al pittig genoeg zal zijn.

On 15-08-2005 21:14 Jeroen wrote:
    Ook zal er t.z.t. een tweede moderator aangesteld worden die, net als ik, af en toe eens wat puin kan ruimen en mensen kan afkafferen Emoticon: Wink

Hierin kan ik onze webmaster goed begrijpen.

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Eerlijk gezegd spreek ik ook alleen maar algemeen begrijpelijk indonesisch ver"rijkt"met Jakartaanse invloeden (Javaans, Sundanees, Chinees etc etc).
    En hetschrijven ?
    Dat ben ik al lang verleerd.(tanpa sekolah=zonder scholing , tanpa iyazah=zonder diploma).
    Trouwens wat ik op de tv in indonesia hoort is (zelfs de presentatoren) spreken ook geen beschaafd Indonesisch , selfs hoor ik vaak pejabats (hoge ambtenaren)op tv in een in koeterswaals indonesisch spreken.

Lon,
    de mensen uit diverse streken in indonesia praten in de eerste plaats met hun streekgenoten in hun streektaal.
    De B.Indonesia word overal door bijna iedereen gebruikt en zeker als het kontakten betreft tussen diverse bangsa/suku , dan is het indonesisch de enige manier om te komuniceren..
    Voorbeeld , de Tukkers (*bewoner van Twente) praten met elkaar twents .
    maar met andere hollanders praten ze "nederlands ".
    Ik heb afgelopen 2 dagen weer zelf ervaren, ben namelijk in Enschede geweest , heimwee naar mijn oude wijk Drienerlo .Heb daar vroeger in 3 kamers gewoon de Calslaan, Matenweg, Wittebreuksweg.
    De twentenaren moet met mij wel nederlands gaan praten anders heb je komunikatieproblemen.
    groetjes

Hitami
    User
    spacer line

Wat een weerstand voor een forum met bahasa Indonesie o.a. bang dat er dialect geschreven worden of een tweetje etc.

Top punt van kleingeestigheid !

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

On 19-08-2005 08:05 Hitami wrote:
    Wat een weerstand voor een forum met bahasa Indonesie o.a. bang dat er dialect geschreven worden of een tweetje etc.

Top punt van kleingeestigheid !

Ik heb liever dat iedereen zijn/haar eigen redenen even ventileerd, daar kan ik wat mee, dus ook je zogenoemde kleingeestigheid hoort daarbij.

TERDAD
    User
    spacer line

Salam semuanya - groetjes allemal.
    NATUURLIJK ook bahasa Indonesia in INDAHNESIA.COM!
    Indahnesia....Mooi Indonesia!
    Sekarang,sudara-suadara dan sudari-saydari yang bermukim di Indonesia juga bisa menukar fikiran di forum Indahnesia.com
    Nu is het ook voor onze broeders en zusters in Indonesia mogelijk om met elkaar van gedachten te wisselen.(susah juga - moeilijk hoor)

Saya setujuh - Ik ber er mee eens.

Si terdad

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Dik Jeroen ,

Anda dapat mencoba untuk membuat subforum tersebut.
    Jika banyak yang berminat , saya yakin akan banyak reaksinya*.
    salam.

Dik Jeroen ,
    Je kan proberen om de betreffende subforum te maken.
    Als er veel belangstelling is , ben ik van overtuigd dat er veel reactie zal komen
    groetjes

Merdeka
    User
    User icon of Merdeka
    spacer line

Om alvast te wennen zou ik de forum leden adviseren deze nummer te kopen en dan te luisteren.
    Cewek Matre dari Black Skin.

Word tijd dan de belandas ook de Bahasa Indonesia gebruiken.
    Emoticon: Worship Emoticon: Worship
    Ayo, Selamat belajar Bahasa Indonesia dan selamat malam.

Dag,
    Merdeka

eric57
    User
    User icon of eric57
    spacer line

Tja, ik zal zeker gebruikmaken van zo'n subforum, al twijfel ik aan mijn eigen bijdrage, want ik ben pas 5 maanden bezig met Bahasa.
    Meer gebruik van het forum dan nu zal er niet van komen, want ik gebruik het al vaak, zij het passief. Ik lees de berichten graag1

Schultz
    User
    spacer line

Dag Merdeka,
    Omgekeerd zou ook niet zo'n slechte optie zijn,denk ik. Laat ze dan alvast luisteren naar Frans Bauer ,Jantje,Maranne en Corrie Konings.Dan hebben ze een indruk van hoe het ( niet) moet.! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yawn

sidia
    User
    User icon of sidia
    spacer line

Beste vrienden ,
    een taal leren is altijd nuttig , niet alleen voor de vakantie .Ook voor mensen die in het buitenland willen wonen en werken.
    De Nederlanders , ,, de indische nederlanders , de molukken hebben zelf veel baat bij .
    Vooral de jongere generaties .Jullie kennen wel de bla bla van de globalisering en E.U . .
    NLd is een klein land , een export land , is afhankelijk van buitenland.
    De nieuwe concurenten staan aan de deur te trappelen (ex Oost europa , Polen,China etc).
    De bijzondere positie van Nederland t.ov. Indonesia moet je gaan benutten , anders mis je de boot.
    Nederland heeft een goede traditie in de Landbouwsector, De scheepsbouw, de luchtvaartindustie, De visserij , weg en waterbouwkunde.
    Waar is het nu gebleven .
    Indonesia is een eilandenrijk , met een uitgebreide gebied , veel bevolking(dus afzetmark ) en niet te vergeten een rijke land (aan grondstoffen.)
    Daar kan Nederland en de jonge generaties nederlander een bijdrage kunnen gerven .
    De potentie van Indonseia kan je ook lezen in een ander topic in dit forum :Vliegervaringen in Indonesia.
    Waar zijn de nieuwe Fokker , Verolme ,de Houtmans etc etc .
    Een nieuwe (oude) wereld staat open, dus vrienden verlegtt uw horizon , leer een goede beroepsopleiding en leer Indonesisch.
    Het is een win win situatie.
    Mis de boot niet en pakt een vlieugtuig*

Groetjes.

* Je wil de boot niet missen , maar je pakt een vlieugtuig.
    Hoe ken det ??

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

54,968,819 topic views - 225,598 posts - 13,566 topics - 17,568 members - last post @ 24-02-2018 19:40 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

96,853,576 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com