indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

'Nederland erkent onafhankelijkheid IndonesiŽ vanaf '45'

Nederland accepteert "politiek en moreel" de datum van 17 augustus 1945 als de dag van de onafhankelijkheid van IndonesiŽ. Dit heeft een woordvoerder van de Nederlandse ambassade in Jakarta, Usha Gopie, maandag gezegd. Gopie wees erop dat de aanwezigheid van minister Bot van Buitenlandse Zaken bij de viering van de 17e augustus in Jakarta hiervan een bewijs is.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden ,

De eerste stap is gedaan .
Met dank aan de realiteitszin van de huidige regering.

de 2de : Sejarah Belanda mbt Indonesia in de studieboeken wijzigen .
de3de : ---------------------------- ??
etc.
groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Sidia,

Ik denk toch dat er sprake is van een klein foutje. Ik heb de titel maar tussen haakjes gezet, maar andere media nemen het over als een feit. Dit is natuurlijk niet zo, daar een medewerker van de ambassade zoiets nooit alleen zou verkondigen, iets dergelijks gebeurd hier in Nederland nog altijd door de premier, mag ik hopen.

Yerun

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Jeroen.
staat ook op teletext , zal waarschijnlijk overgenomen worden door de dagbladen.
In ieder geval is het een positief signaal .
En zal Bernard Bot ook diverse wawancara's (intervieuw) moeten overleven in jakarta.
Ik weet niet welke weerstaand het gaat veroorzaken in nederland.
Het het balletje begin te rollen.
groetjes

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Er gaat in ieder geval wel iets rollen nu ja, dat valt niet meer te ontkennen Emoticon: Yes!

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Op radio 1 tussen 11:00 een 12:00 werd benadrukt dat Bot subtiel het woord aanvaarding gebruikt. Dus geen erkenning.
IndonesiŽ moet de diplomatieke betrekkingen met Nederland onmiddellijk verbreken als hij op 17 augustus dit woord gebruikt.

Merdeka.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

IndonesiŽ moet de diplomatieke betrekkingen met Nederland onmiddellijk verbreken als hij op 17 augustus dit woord gebruikt.

haha.. gelukkig heb jij het niet voor het zeggen. Dat zou een mooie boel worden. Emoticon: Talk to the hand

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Het is wel opvallend dat juist de "Indonesiers "die lekker in het veilige en rijke NL zitten zich hierover erg laten horen. Het ware beter geweest om eens goed te kijken naar de gigantische binnenlandse problemen die de failliete RI anno 2005 ondervindt. Dit is natuurlijk een leuke bliksemafleider, maar vnl belangrijk voor NL om in het reine te komen met hun koloniale verleden. Wij als generasi van na 1945 hebben geen boodschap aan dat verleden, want wij Cinta Indonesia toh.

Gruces

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Ik heb zo'n idee dat Merdeka zo'n roepende in de woestijn is Emoticon: Wink Volgens mij woont hij in Drunen Emoticon: Wink Deze goede man/vrouw snapt ook niet dat als Indonesia de diplomatieke banden met Nederland verbreekt ook hij niet meer zo makkelijk daarnaar toe zal kunnen reizen.
Verder ben ik het helemaal met de opmerkingen van Londoh eens ofwel, dit soort discussies wordt alleen maar gehouden op jounalistiek, politiek en seniel nivo. En deze 3 houden zichzelf in stand. Verder heeft niemand er een boodschap aan.
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

Schultz
User
spacer line

Ik heb wel de oorlog meegemaakt,ik ben wel in een interneringskamp geweest,ik ben wel "beschermd"in een kamp tijdens de Bersiap-periode, tijdens welke wreedheden zijn begaan door vele soorten van extremisten,maar ik ben wel verheugd dat minister Bot namens de regering iets laat zien en iets gaat zeggen over de aanvaarding van 17 augustus als de datum van de onafhankelijkheid van Indonesia.Ik ben wel benieuwd hoe en waarom de regering tot deze - door velen misschien niet zo gezien - moedige daad is gekomen.Zou het zijn,dat hij zelf in Indonesia is geboren en in het Tjideng-kamp gezeten heeft? Hoe dan ook de hand is uitgestoken. Emoticon: Bye bye Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad Menir Schultz, dit is politiek gezien een grote stap vooruit, en vrij onverwacht. Als er nu nog wat Nederlandse Indonesiers die hiero zo graag hun mening door rood-witte bril gezien verkondigen, dat ding eens af zetten, verwacht ik dat het alsnog gaat zomeren. Emoticon: Cooool

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Pak Schultz ,
ik ben gedeeltelijk eens met jou opmerking over de moedige daad van de regering , tenminste voor binnenlandse gelegenheid.
Maar aan de andere kant moeten ze ook rekening houden met de indonesiers.
Ze zijn echt niet stom , ze lezen ook kranten en kijken TV.
De generatie voor mij hebben bewust de koloniale periode meegemaakt , Mijn generatie zijn geboren als vrije indonesiers .Dankzij de verhaaltjes en de sejarah lessen (uiteraard moet je de overdrijvingen even buiten laten) weten we ook wel hoe de stand van zaken zijn.En mijn generatie zitten nu aan de macht in indonesia.
Dus in feite moet je ook op zijn minst rekening gaan houden met 2 generaties indonesiers .Ik ben van overtuigd dat ze beledigd zouden voelen als ze de verslagen / de kranten artikelen lezen en het uiteindelijk alleen maar een om aanvaarding blijkt te zijn.En dat de NL regering nog steeds over dec 1949 praat.("we kunnen niet 2 keer erkennen " Emoticon: Wink .
Wat de derde generaties (na mij) doet , dat zal blijken , ze hebben andere prioriteiten .
groetjes.

zie ook mijn mening mbt andere topic : vanavond netwerkj

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Lon,
wat dacht je van een Indonesier met roodwitblauw bril ?( Heb gekocht bij Kruidvat.)Ik beloofd om alleen de nederlandese bronnen aan te dragen , want eerlijk is eerlijk , veel van de informatie zit in nederland.
Mag ik ook mijn bescheiden mening geven ?
Ik hou me beschikbaar.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

S.lm s.mua yth.,

"Welk hoedje is er dit keer opgezet van de dominee (CDA) of de koopman (VVD)".
Ik zal wel een reactie krijgen van 'onze VVD'-man/connectie.

'Vooral doorgaan jongens ..... en ook meisjes !!!'

GrŁsse aus die Niederlšnde ..... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Schultz
User
spacer line

Dank Londoh,dat wij op een lijn zitten.Zo is het maar net.Met welke bril kijk je naar de historie en ook naar het heden.
Tegen Sidia zou ik willen opmerken,dat erkennen van de onafhankelijkheid en overdracht van de souvereiniteit twee verschillende dingen zijn,juridisch gezien zeker.In het gewone leven wordt alleen maar gepraat over de datum van onafhankelijkheid.En...de geschiedenis kan niet teruggerdraaid worden.Wat moet Nederland dan zeggen: de souvereiniteitsoverdracht,mede ondertekdn door Dr.Hatta heeft nooit plaats gevonden????? Emoticon: Frustrated
Laten we nu niet meer over andere zaken praten maar met elkaar verheugd zijn,dat deze eerste stap gezet is. En nu maar afwachten hoe Indonesia reageert.Hopelijk positief.Ik heb daar een goed gevoel over. Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

Hitami
User
spacer line

Zolang Nederland geen excuus bied aan Indonesie, zoal Tempo journalist zei op Nos journal, heeft Nederland geen morele basis om Indonesie te veroordelen over mensen rechten

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste vrienden ,
zoals ik in het begint zeg , mijn kleine bruine handjes is snel gevuld .
Maar als ik de (politiek) gekonkel van dhr Bot ziet , nou dan word ik wel pissig.
Tuurlijk ben ik niemand , heb geen politieke invloed , kan alleen maar komentaar geven .Maar vergeet mijn generatie en de volgende niet(2 generaties indonesiers).De tempo journalist is van de volgende generatie.
Ze weten nog niet dat ze genaait worden .
Voor de aardigheid lees een artikel (oude artikel?) van Sinar harapan.
Gaat om : Utang Belanda Memerangi RI Dialihkan Menjadi Utang RI.
Jammer in het indonesisch : kort samengevat , dat toen indonesie erkent werd in 1949 (de overdracht) werd alle gemaakte kosten van nederland om oorlog te voeren in indonesia aan de indonesiers overgedragen.
Goed toen moest indonesia het slikken.
Ik hoop maar dat mijn bangsa dit niet slikken.
(bron : WWW.sinarharapan.co.id/berita/0508/16/opi02.html)
Dit gelezen hebbende zeg ik nu duidelijker dat Dhr Bot de Geste in zijn eigen Dubur (plat nederlands : in zijn reet )mag steken.
Sorry ik ben wel een beetje misselijk geworden , uiteraard onder voorbehoud dat de inhoud van dit tekst wel waar is.
groetjes

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Sidia,

Het is toch wel algemeen bekend - hoop ik - dat IndonesiŽ de Nederlandse acties na de Japanse bezetting zelf diende te betalen, immers ging de kolonie verloren en zou Nederland minder inkomsten hebben en waren er flinke kosten gemaakt om de koloniale orde te herstellen.

Trouwens... Wat zou er toch gebeurd zijn als Nederland na de proklamasi of na de daadwerkelijke erkenning van Nederlandse kant uit, geen enkele persoon uit de Oost nog naar Nederland had laten komen? Ik moet er niet aan denken eigenlijk.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 18-08-2005 20:53 Jeroen wrote:
Sidia,

Trouwens... Wat zou er toch gebeurd zijn als Nederland na de proklamasi of na de daadwerkelijke erkenning van Nederlandse kant uit, geen enkele persoon uit de Oost nog naar Nederland had laten komen? Ik moet er niet aan denken eigenlijk.

Zelfs onze Mod vergeet zich in spekulasi. Mooie woorden zonder inhoud. Ik dacht er nooit aan, toen......

Rukkers blijven rukkers, sekali merdeka tetap merdeka. Emoticon: Shut up!

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Jeroen ,
eerlijk gezegd ben ik al lang vergeten , maar nu ik dat toevallig lees dan zak mijn sarong naar beneden.
Kennelijk is het een andere soort van de Dutch Treat ,een variatie van Going Dutch , want de Indonesiers werden toen gevraagd om de kosten vd NLers te betalen.Dure traktatie zou ik zeggen.En nu een geste die eigenlijk geen geste is , of hoe moet de indonesiers dat gaan zien.?

Over de mogelijkheid(as if ) wat er gaat gebeuren als NLD de groepen die hun gesteund hebben (al dan niet met wapen) niet naar Nld laat overkomen zal er waarschijnlijk een paar mogelijkheden plaats gaat vinden.
En zeker in die sikon(situasi-kondisi) .
Ik probeer inhoudelijk te reageren :
1. Die groepen (ex Kniller , Ind.Nederlanders al dan niet WNI etc etc gaan geruisloos aansluiten bij hun broeders/zuster.
Want ze hebben iets te geven namelijk kennis(1945 bijna 90% vd Indonesiers zijn butahuruf=analfabeet).Ze moeten in het begin aan elkaar wennen maar uiteindelijk leven ze lang en gelukkig met elkaar.
2.Ze krijgen de "rekening"GEPRESENTEERD".
zoals je weet moeten openstaande rekening betaald worden, hoe langer je wacht hoe hoger het word.
3.Of ze gaan aansluiten met andere groepen die de Republikeinen niet zien zitten met de resultaat burgeroorlog (zie dekolonisatie van Afrika).
4.Of een veilige haven creeren zoals West Irian.
Optie 2/3/4 zal leiden tot jarenlange burgeroorlog met alle gevolgen vandien.

We praten nog niet eens over de nationaliteit vd groepen, als ze nederlanders zijn hebben ze recht om naar nederland te gaan.
Denk ook aan de goede naam van Nld , ze kunnen niet maken om hun eigen onderdanen in de steek te laten.
(vraag dat maar aan de molukkers ex Knill) .
Bij een dekolonisatieproces zal altijd bloed vergoten worden , vaak ook van onschuldigen.Er werd wreedheden door beide kanten gepleegd , met het verschil de (ex) kolonisator de schuldige zijn , de aanstichter.
De slachtoffer moet niet als mededader gezien worden.

groetjes

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

of hoe moet de indonesiers dat gaan zien

Dat zien ze niet, willen ze niet zien, kunnen ze niet zien .. een enkeling wil het zien maar krijgt het niet te zien. Het is zoals de minister van BuZa en Yudhoyono zelf zeiden: We hebben niet om excuses gevraagd, we nemen ze aan, maar nu kijken we samen naar de toekomt. De stem van het volk geeft gesproken, niet?

De slachtoffer moet niet als mededader gezien worden.

Ach nee, laten we even vergeten wat vorige week nog op televisie was, een groep Nederlandse mannen, vrouwen en kinderen die afgeslacht werden door IndonesiŽrs. Ben je dan geen dader? Hoe heet dat dan wel?

Ik laat die 'as if' maar liggen denk ik, wel ben ik het met je genoemde punten daar eens. Emoticon: Smile

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Pak Schultz ,
Ik ben eens met je dat de gebeurtenissen in de geschiedenis niet terug gedraaid kan worden , maar de gevolgen ervan kan je vermijden.
Een uitspraak van een minister van een beschaafde land moet je altijd in goud wegen , vooral als het om een "delicate"kwestie gaat.
(in dit geval een delicate zaak voor nederland , het geweten, de eigen bevolking , de poltieke/handels betrekkingen met indonesia etc ).
Wat zal er gebeuren met de de publieke opinie in indonesia als de jongere generatie in Tempo , Kompas, Media Indonesia etc etc lezen dat ze toch met een dooie mus werd verblijd ?
Dan praten ze niet over "semantiek" zoals wat dhr Bot zei tegen een buitenlandse journalist, maar : kita ditipu lagi. = we worden weer belazerd=of platvloerser we worden weer genaait.
(dit om te illustreren hoe een diskussie in de diverse sites in indonesia gebeurde).Gelukkig zijn ze nog bezig met andere zaken zoals 2de auto , vakanties etc , en ze lezen nederlandse kranten niet en ook onze forum .
Ik ben van overtuigd dat als ze dat doen de reacties overweldigend kan zijn en niet zo genuanceerd en heel erg beleefd zoals sidia doet.
Dat kom omdat sidia met een roodwitblauwe bril die zaken gaat bekijken.
Hij begrijpt ook de moeilijke positie van dhr Bot , dus de opmerking in zijn dinges steken is niet persoonlijk bedoeld (hij word ook maar gestuurd) maar een reaktie voor de gekonkel.Maar ik sta nog steeds achter mijn opmerking.
Wat dacht je als er een oproep werd geplaats om een reaktie te plaatsen in de stijl van : Kami tidak terima .(zo'n variatie van : Ik ben woedend , een tijdje geleden een aktie van de nederlandse volk mbt de duitsers , de aanleiding ervan ben ik vergeten).
groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Jeroen :
Er is ook iets van oorzaak en gevolg.Het is natuurwet .
Heb ook gezien , en verschrikkelijk(dat zijn de onschuldigen).
Maar word duidelijk gemaakt door de 2 nederlandse sprekers dat
1.dat de daders gepeupel zijn.
word meerdere malen gezegd.(dus geen onderdeel vd officiele leger= TNI )
2.dat die jongen en de moeder door een plaatselijk iemand werd gered.
(met gevaar voor eigen leven neem ik aan , dat gezien te hebben komen de gepeupel waarschijnlijk uit andere streek=rondreizende bende ? , want die plaatselijke man zal gelijk door zijn buren gekielhaald worden om dat hij de "vijand"steunde en bescherming geeft.
groetjes

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste vrienden ,
een kleine toevoeging.
mbt zien ze niet , willen niet zien , kunnen niet zien.

Dat ben ik niet eens omdat bijna iedere indonesiers die lezen en schrijven kunnen hun info uit de kranten halen , vergeet de tv ook niet (dus je moet het kunnen zien, o.k. als toevallig een soap/dangdut o.i.d in de andere net staat zullen ze waarschijnlijk de andere net kiezen).
Ik ben eens dat 80% of meer vd indonesiers zijn relatief arm en hebben relatief gezien mindere opleiding dan een middelbare school.

Maar wil je dan de ongeveer 20% zo maar vergeten (niet kunnen zien, willen zien). Ze zijn niet butahuruf.(analfabeet).Goed soms hebben ze ook andere prioriteiten (overleven). 20% van 240 miljoen is nog steeds 48 miljoen.
Zal ook niet beweren dat ze allemaal echt betrokken voelen , maar op zijn minst moet je rekening houden met 2 generaties.

Voor de aardigheid :
Leest ook mee de artikelen van radio nederland over de 60 thn kemerdekaan R.I. Dit geldt zeker voor forum leden die indonesisch redelijk beheersen.
Daar kan je ook een begin zien van de reakties van "een paar"indonesiers.
www2.rnw.nl
Misschien word het tijd om een " unjuk rasa " (demonstraties) te organiseren in jakarta cq indonesia ?
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Gezien de wetgeving, sinds 1922 was Ned. een onderdeel van het koninkrijk, en was de oorlog tussen 1945 en 49 een burgeroorlog. Pas na 27 december 1949 werd Indonesia een echt land. Nederland heeft altijd een beetje moeilijk gedaan over de datum 17 augustus 1945, dat is nu opgelost, het maximaal haalbare. Het heeft verder geen zin meer hier over te discusieren. Een excuus voor de Agresi Belanda ke-1 en ke-2 zitter niet in, dus ook geen claim van Indonesia, want dat wordt jaren soebatten met verzuurde relaties op de achtergrond. Deze acties heten niet voor niets politionele acties. Het erkennen van de datum 17 - 8 - 45 plus spijt is heel mooi, maar vooral voor NL zelf.

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,807 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 04:46 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,372,116 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com