indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (0 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

robmat
User
spacer line

Wij hebben de intentie om rond 20 november naar Java en Bali te reizen. Reisgidsen en de lonely planet spreken elkaar enigszins tegen wat het regenseizoen betreft. Zou iemand ons uit ervaring kunnen melden of reizen van 20 november - 20 december wat het weer te doen en aan te raden is? De intentie is om een combi rondreizen en strand op Bali te doen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Rob&Mat

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Volgens de theorie begint het regenseizoen in November en komt het bij bakken uit de lucht Emoticon: Shiny

Gruces

Anbrie
User
spacer line

Mijn ervaring
December 2001 geen regen gezien
September 2003 het leek NL de afgelopen weken wel, dagen lang.
December 2004 soms regen soms niet, korte hevige buien.
Maart 2005 veel regen.

Dus ik denk dat het regenseizoen de laatste jaren wat in de war is.

Goede reis

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Eind juni/begin juli heeft het 4 weken lang geregend, midden in het droge seizoen. Na ruim 14 jaar Indonesia is het regenseizoen mijn favoriete seizoen geworden, ik heb al te vaak uitgelegen waarom, dus begin ik er niet meer aan, want een Nederlander kijkt je aan alsof ie water ziet branden.
Het regenseizoen is ook nog eens de fruittijd. Emoticon: Puh!

Gruces

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Ben in november/december 2004 geweest en toen 1 a 2 keer per dag een halfuur veel regen. Daarna weer goed reisweer. Je moet wel oppassen wat betreft je reisschema. Vermijd gevaarlijke zandwegen i.v.m. landslides.

Amadeus
User
spacer line

In regenseizoen regent het veel meer dan in het droge seizoen. Ook dan heb je droge periode, dit noemen we musim salah, verkeerde seizoen. (Dit kan omgekeerd, natte periode in droge seizoen.) Je kunt pech hebben in regenseizoen. Soms heb je paar dagen heel veel regen, maar over het algemeen valt het wel mee. Ga niet naar de hoger gelegen gebieden als Bogor (kota hujan, regenstad), Malang en gunung Bromo. Er blijft nog genoeg moois over.

groet Amadeus

lidyvg
User
spacer line

Wij zijn vorig jaar eind november begin december op Bali geweest en hadden 5 van de 7 dagen rond 4 uur in de middag een tropische bui van 1 uur en verder de hale dag niets.
Ook dit jaar gaan we weer op 16 november weg. Prima tijd niet te druk!!

ron broens
User
spacer line

Regenseizoen toch ook in jan/feb wel wij waren daar en hebben een dagje wat minder weer geahad met regen en voor de rest 's nachts of 's ochtends een buitje, hopelijk nu in okt/nov ook zo weinig regen dan zitten we goed.
Maar ja het weer is tegenwoordig overal van slag, net zoals heel veel mensen

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Al die observaties die hierboven staan berusten op toevalligheid.

"Ik ging in februari naar Friesland, had me schaatsen mee, maar geen 11-stedentocht...."

Hier de theorie, ik geloof 6de klas lager onderwijs, ik heb het even voor jullie uitgezocht:

In tegenstelling tot NL kent Indonesia geen jaargetijden, de gemiddelde jaartemperatuur bedraagt 25 C. 's Nachts daalt de temperatuur slechts weinig, alleen in het bergland zijn de nachten koeler ( Elke 100 meter stijging geeft een temp. daling van 1 C)

Indonesie kent twee seizoenen (moessons), een droog seizoen (musim kemaro) en een nat seizoen (musim hujan).

In het natte seizoen (Nov.-Apr.)heerst er in Indonesia een westelijke wind, deze wind komt over zee dus draagt deze vochtige lucht aan. In het droge seizoen (Apr.-Nov.) heerst er een Oostelijke wind, deze wind komt van de grote landmassa Australia en is dus droog.

In de maanden April en November vindt de zgn. kentering plaats, dan draait het gehele windsysteem een slag om. Dit gaat gepaard met onstabiel weer,weifelwinden, onweer en een drukkende atmosfeer.

NB de propinsi West Papua kent het verschil tussen de seizoenen niet, want dit grote eiland is geheel omringd door zee.

We weten allemaal dat hiero in NL op 21 december de winter begint, dat houdt echter niet in dat je kunt gaan schaatsen en met sneeuwballen kan gaan gooien.

Selamat nikmati musim "summer"

Lon

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 18-08-2005 21:35 londoh wrote:
Nachts daalt de temperatuur slechts weinig, alleen in het bergland zijn de nachten koeler ( Elke 100 meter stijging geeft een temp. daling van 1 C)

Conform de standaard atmosfeer daalt de temperatuur voor iedere 1km zo'n 6,5 graad (100m/ 0,65 graad). Anders zou het op 10 km (vlieg)hoogte wel heel erg koud worden. In bergachtige gebieden kan het iets afwijken. Gewoon ff ter info Emoticon: Worship

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Richy bedankt, ik dacht al dat het iets te hoog was gegrepen, maar ja zo is het mij ooit verteld.

Gruces

the_gee
User
User icon of the_gee
spacer line

het is zelfs nog erger, in de hoogste regionen van de atmosfeer stijgt de tempreratuur weer enorm en zelfs tot boven de 1700 graden celsius boven de 600 Km. Emoticon: Yes!

http://liftoff.msfc.nasa.gov/a(...)pace/atmosphere.html

janet
User
spacer line

Het regenseizoen begint in oktober / november op Sumatra, zakt dan af in november / december naar Java , om vervolgens in december / januari op Bali aan te komen.De kleine sunda-eilanden zijn dan in januari / februari aan de buurt. Bovenstaande was altijd mijn ezelsbruggetje.Helaas gaat het tegenwoordig niet meer altijd op.....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

45,657,548 topic views - 220,056 posts - 13,388 topics - 15,536 members - last post @ 28-03-2017 18:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

83,755,504 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com