indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

tjv28
User
User icon of tjv28
spacer line

Hallo Emoticon: Bye bye ,
Kan iemand mij zeggen of een klamboe noodzakelijk is wanneer je gaat trekken door Sulawesi. Het is de planning om van het zuiden naar het noorden te trekken, maar wel te overnachten in hotels.
Ik heb verschillende dingen gelezen oa dat een klamboe niet nodig is wanneer de kamer AC of ventilator heeft. Ze zijn niet goedkoop, dus ik wil het even weten voordat ik er één aanschaf en hem achteraf helemaal niet nodig had.
Alvast bedankt voor je reactie!
Tessa

RichardFvV
User
User icon of RichardFvV
spacer line

Attentie attentie; willen alle malariamuggen uit Sulawesi zich hier melden.
Ik vrees voor u dat u er nooit achter zult komen dat u achteraf die klamboe niet nodig zou hebben gehad......Sterkte met deze gewichtige beslissing. Emoticon: Stupid

Overigens zonde van jullie tijd en geld om deze reis te maken, het enige dat nog enigszins de moeite waard is zijn de Sangir eilanden in het uiterste noorden en de Takanbesi eilanden in het zuid oosten voor de rest is het een grote verontreinigde vuilnisbelt en met name Bunaken en de Togian eilanden zijn vergeven van de backpackers en die kennen maar drie woorden; chaep, chaeper, en chaepest. Ik hoop dat jullie een goede annuleringsverzekering hebben afgesloten. Succes.

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Tessa,

In Indonesia is de klamboe iets waarachter in de koloniale tijd Indootjes werden verwekt, even een wip met de baboe, kebon of sopir achter de klamboe om het intiemer te doen gelijken. Er zijn in NL meer klamboes dan hiero. Ik kan me niet herinneren dat ik er er eentje de laatste jaren ben tegengekomen. Er zijn in Indonesia genoeg middelen ter bestrijding van de muskieten verkrijgbaar, ook om op je lichaam te smeren, of zaken die je verbrandt met vuur of electrisch.

Gruces

">

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Tessa,

Ik zie ze in Indonesië ook niet, ware het niet dat er in sommige huizen een laag smog hangt van de anti-mug... "Baygon" of een ander behoorlijk meurend middeltje.

Ik heb het zuiden van Sulawesi gezien. Buiten het feit dat ik geen vuilnisbelt ben tegen gekomen is er ook nog genoeg moois te zien. Toraja is een mooi gebied, maar touristisch. Wel kun je (daar) op je blote poten over de paadjes langs de sawah's lopen. Ik heb een wandeling van 2 uur gedaan en ik ben geen verkoper tegen gekomen. Emoticon: Laugh out loud

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Tessa,

Hier dan zo’n halve gare ‘budget’ backpacker die wel altijd een klamboe bij zich heeft. Ook thuis in de Lage Landen slaap ik er altijd onder, zelfs hartje winter. Ik woon namelijk in een oud huis met genoeg spleetjes en kiertjes waar deze klerelijertjes zich permanent kunnen ophouden. Ik zou me geen raad weten zonder mijn muskietennet tijdens mijn trips door Indonesië. Op de foto zie je mijn éénpersoons model die slechts aan één lus ophangbaar is. Ik kijk dan ook altijd met het boeken van hotel/losmen of er bevestigingsmogelijkheden zijn voor het ding. Gelegenheden met kale betonnen muren vallen bij mij dan ook meteen af, want daar kan ik geen spijker inslaan of haakje met schroefdraad in draaien. Deze foto is toevallig in Palu, centraal Sulawesi genomen, en reken maar dat ik mijn klamboe daar nodig had. Zelfs al ben je bereid gigantische bedragen neer te tellen voor een verblijf in Novotel-achtige gelegenheden, je zult ze daar niet aantreffen. Wel penginapans waar het zindert van het insectenleven. En is het niet voor de muggen, dan wel voor andere griezels op zes of vier poten. Ik werd eens wakker in zo’n hok om de kamar kecil te bezoeken toen ik een kakkerlak groter dan een veldmuis (gelukkig aan de buitenkant) van mijn klamboe zag lopen. Ik gaf de engerd een oplawaai vanuit de binnenkant en hoorde een luide ‘plop’ vanuit de hoek van het vunzige vertrek. Ik durfde niet meer mijn bed te verlaten tot het daglicht werd. Nu ben ik vaak uitgelachen voor dit schijnbare schijterige gedrag, maar ik ben erg overgevoelig voor insecten; een muggensteek wordt bij mij al gauw een grote jeukende plakkaat. Ze moeten ook altijd mij hebben en dat heeft niets met (zoet) bloed te maken, maar met de structuur van je huid.
Verder moet ik zeggen dat ik niet veel prettige herinneringen aan Sulawesi heb overgehouden. Tana Toraja is ondanks het toerisme zeer de moeite waard en Lore Lindu is een zeer fraai stuk natuurgebied. Voor de rest zou ik niet gouw meer naar dit eiland gaan. Voor toeristen is er weinig anders dan palmbomen en als je niet van Padang voedsel houdt ben je ook slecht af.

Succes,
Jan.

shuider
User
spacer line

Hier een berichtje van de anti-nyumuk-brigade.

Ik zou wel degelijk een klamboe meenemen, want ook in kamers met airco komen ze voor! Of je moet dat apparaat op 'diepvries'-stand zetten... Nadeel: dan slaap je zelf ook niet omdat je als een stijfbevroren kippetje in je bed ligt te klappertanden! Wat dat betreft kun je nog beter een kamer met een ventilator hebben... dan waaien die muggen nog een beetje weg.

Verkoopadresjes in NL voor een goedkope klamboe: bij Xenos hebben ze diverse soorten & maten, waaronder een 'opvouwbare' (ook handig voor in de rugzak), of bij de Action (weet niet of deze winkel ook in andere delen van NL zit, maar in Noord-Holland zitten er diverse).

Wat betreft anti-muggensmeerseltjes: NIET in NL kopen!!!
Ten 1e: duur! Ten 2e: werkt niet!

Wij hebben zelf goede ervaring met de Indonesische variant van Autan anti-muggenlotion. Vraag bij een supermarkt/warenhuis (bv. Matahari) of bij een lokale drogist/apotheek naar 'anti-nyamuk'. Dit spul zit in een roze flesje (in NL is de verpakking trouwens geel) met een witte dop. Het ruikt niet naar citronella zoals de Nederlandse variant, maar doet eerder denken aan Fenjal-zeep, die mijn moeder & oma 'vroeger' gebruikten. Als je 30+ bent (zucht, ik word oud?) ken je de typisch Fenjal-geur misschien wel. Dat spul kost daar slechts ca. RP 0,75 (hier in NL betaal je geloof ik tussen de 4 en 10 euro voor zo'n flesje/spray van de Tropenzorg met deet, waar de Indonesische muskiet gewoon schijt aan heeft en lekker blijft prikken).

En ben je toch geprikt en verga je van de jeuk? Geen nood, tenminste als je Azaron bij je hebt. Dat spul lekker dik erop smeren en dan is de ergste jeuk zo weer verdwenen...

Ben zelf nog nooit naar Sulawesi geweest, dus kan ook geen oordeel geven of het wel/geen leuke reisbestemming is. Zoveel mensen, zoveel meningen, dus ik zou zeggen: ga gewoon met een 'blanco' gevoel die kant uit, haal het beste uit je vakantie, vooral genieten van de mensen, het landschap en eten/drinken en oordeel zelf...

Selamat jalan!
SUSAN Emoticon: Cooool

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

RP 0,75 ????

Hi Susan,

Was dat in 1950 of zo Emoticon: Wink

tegenwoordig is de kleinste munt 100 Rp, dus betaal je 133x teveel, want ze hebben niet terug

Gruces

robbert
User
spacer line

Hoi,
Ben een paar jaar geleden met Vrouw en Zoon in een maand per mobiel van Noord naar Zuid Sul. getrokken, geslapen in guesthouses en (vervallen) hotels, nog nooit een klamboe gezien laat staan nodig gehad. Je krijgt nog ruzie met de uitbater want er zijn nauwelijks spijkers o.i.d. aan het plafond te ontdekken,moet je dus nog een boormachine meenemen.
Dat Sulawesi een vuilnisbelt zou zijn (dus niet interessant) is grote onzin.In het N heb je nat. parken (kan je de spookdiertjes ed. bekijken) en heb je buitendien veel cultuur.Bunaken was opnieuw een pos. ervaring.Midden was wat tricky (Poso) maar qua natuurschoon buitengewoon mooi en over het Zuiden (o.a. Toraja) is al vaker wat positiefs gezegd.
Wel is het toerisme (ook v.d. backpackers !!) na de Krismon enorm teruggevallen en dat vertaalt zich in weinig Restaurants met ook nog gering aanbod onderweg en Hotelkamers die vaak al tijden niet schoongemaakt zijn.
Veel plezier op Sul. Rob

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Kijk hier heb je zo een teringlijer aan het werk. Emoticon: Nooo

Zelf heb ik nauwelijks last van die beesten, hoewel het ervan sterft het is nu musim kemaro (droog seizoen) met af en toe regen, beter voor muggen kan niet. Ik zit af en toe onder de bulten want ze vinden he erg leuk onder mn zwarte buro, dat jeukt dan even, dat is alles. Maar als je er gevoelig voor bent is dat rampzalig, vooral als je gaat krabben en je wondjes krijgt in dit klimaat.

Muggen houden niet van wind, dus een ventilator houdt ze al een beetje op afstand. Verder is er in de supermarkt van alles verkrijgbaar. Ik spuit 2x per week met HIT, volgens de bus zit er Propoksur, Diklorvos en Atropin Sulphate in, zal wel behoorlijk giftig wezen. Maar als je gespoten hebt blijf je een paar uurtjes uit de behandelde ruimtes weg. Vooral onder het bed, tafels en stoelen. Verder heb ik elektrische matjes, een klein verwarmingsapparaat waar een klein blauw plaatje in gaat, dat laat je de hele nacht aan, weg muggen. Is spotgoedkoop hiero. Ik denk met tien matjes 20.000 Rp. Je hebt die spiralen ("wierrook") ) die je kan branden, dat is ten eerste een heel geworstel om die ongebroken uit elkaar te krijgen. Maar die rook onder je bed geeft mij hoofdpijn bij het opstaan. Plus natuurlijk allerlei smeermiddelen zoals eerdergenoemd. Alles hiero veel goedkoper dan in NL, behalve die klamboe, die is hier niet te vinden.

Gruces

tjv28
User
User icon of tjv28
spacer line

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
We gaan toch maar een klamboe in Nederland aanschaffen. We hebben inmiddels al tal van middeltjes in Nederland aangeschaft. Die nemen we gewoon mee en wat niet werkt gooien we weg. Als al die middeltjes daar toch zo goedkoop blijken te zijn, kunnen we van alles uitproberen.
Naar Sulawesi gaan we sowieso. We hebben al een schema gemaakt en expres gaan we niet langs het Toraja gebied vanwege al die
toeristen. Emoticon: Nooo
Voor ons complete schema kijk eens op www.travel-indonesia.tk . Emoticon: Yes!
We gaan van zuid naar noord, waarbij we het veel van de tijd in het noorden zullen zitten bij Wartebone en Tangkoko.
Bedankt!
Tessa Emoticon: Bye bye

Frenk
User
spacer line

Hoi,

In mei ben ik ook een aantal weken in Sulawesi geweest en ben vanaf Palu via Tentena en Rantepao naar Makassar gereisd. Het Lore Lindu park ten oosten van Palu is echt een prachtig natuurgebied en ook zeker de moeite waard om te bezoeken. Vanaf Palu is het 3 dagen wandelen door het park naar Bomba bij de Bada vallei waarvandaan je met de jeep naar Tentena rijdt (ongeveer 4 uur). Vanaf Tentena is het ongeveer 2 uurtjes rijden naar Poso. De tocht door Lore Lindu is niet al te zwaar en erg mooi, je loopt over redelijk goede paden en je overnacht in kleine desa’s ( Gimpu, Tuare en Bomba). Dus als je tijd hebt dan raad ik je deze tocht zeker aan (ik heb eventueel nog het emailadres van de gids met wie ik die tocht gemaakt heb).

Groetjes,
Frank

Kwies
User
User icon of Kwies
spacer line

On 04-08-2005 08:00 dangdude03 wrote:
Gelegenheden met kale betonnen muren vallen bij mij dan ook meteen af, want daar kan ik geen spijker inslaan of haakje met schroefdraad in draaien.

Ducktape doet wonderen Emoticon: Bye bye

Het mooie van reizen is het thuis komen

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Vroeger werden er om klamboes op te hangen speciale klamboehaken gebruikt, hierboven een paar ouwetjes.Gruces, Lon

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,844,933 topic views - 240,521 posts - 13,736 topics - 34,030 members - last post @ 30-11-2020 19:30 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,568,070 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com