indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Luisterend naar het Marathoninterview van de VPRO op Radio1 deze vrijdagochtend hoorde ik Wim Brands in gesprek met de auteur Thomas Rosenboom waarin hij sprak over zijn boek ‘Denkend aan Holland’. Ik heb mij al eerder uitgelaten over het feit dat ik me soms behoorlijk kan schamen over het gedrag van mijn medelanders in den Oost, dus boeide het gesprek mij meteen van deze twee heren. De schrijver noemde voorbeelden van onbelemmerd gedrag der Nederlanders in den vreemde zoals: waarom moest een deelnemer van de Nederlandse delegatie tijdens de introductieronde van de laatste Olympische spelen een zoen op de lens van de televisiecamera uitdelen? Zijn wij Nederlanders zo’n bijzonder volk dan, en anders dan de rest van de daar rondlopende sporters en atleten? En wij moeten in het buitenland altijd zo nodig als enigen het fontein in een oud centrum betreden om er als kinderen in te dollen omdat het zo warm is. Wachtend in een buitenlands stadion op het verschijnen van de Rolling Stones die een half uur te laat aankwamen, begon de Nederlandse tribune massaal ons nationale volkslied te zingen: Oleh, oleh oleh oleh. Dat past op zo’n moment toch niet, als je jezelf niet kan vermaken zing dan desnoods Brown Sugar, wat tenminste meer in stijl geweest zou zijn.

Het begint al met onze kinderen. Thomas vertelde hoe hij naar het kinderprogramma Sesamstraat zat te kijken en waarin Ome Aart voorlas aan een groepje kinderen uit het boek van Dicky Dick. Nu viel het op dat die kinderen veel meer lol aan het trappen waren dan iets anders. Ze stonden te springen op de bank naast Aart in plaats van aandachtig te luisteren. Maar al zappend kwam Thomas daarna op een Belgisch net terecht waar toevallig ook voor kinderen werd voorgelezen, met dit verschil dat deze Vlaamse kleuters echt aandacht hadden. Er zaten er zelfs tussen met de duim in de mond en met grote ogen. Het verschil tussen diezelfde kleuters in een museum is ook opmerkelijk. De Nederlandse kinderen zijn vervelend en zitten overal aan. Ze trappen gein en greinzen naar elkaar terwijl de leraar er als een geslagen hond bijloopt. Van de Belgische klas lopen de kinderen vaak hand in hand gehoorzaam achter hun docent en luisteren naar wat hij te vertellen heeft over het ten toon gestelde. Deze kinderen hebben nog echt plezier en greinzen niet, maar lachen met elkaar.
Heel lang geleden heb ik een paar jaar samengewoond met een vriendin van mij die twee kinderen had uit een vorig huwelijk, een meisje van zeven en een jongen van vijf. Het waren hele lieve kinderen, maar hadden een vrije opvoeding genoten met als gevolg dat er geen orde heerste. Er werd op tafels gedanst, van meubels werden tenten of holen gemaakt door ze op elkaar te stapelen. Al hun overdadige hoeveelheden speelgoed werd over de kamervloer uitgespreid, maar van opruimen kwam natuurlijk nooit wat van.

Als gevolg van zo’n ongeremde opvoeding kweekt men mensen met een gebrek aan bescheidenheid.
Op de heenreis naar Indonesië zat ik eens naast een groepje Nederlanders en het gesprek kwam op kleding. Ze wilden graag Sumatra bereizen, dus ik adviseerde hun gepaste kleding te dragen, dwz de armen en benen bedekt houden in het openbaar. Op de vlucht terug naar huis zag ik ze weer. Nou, dat van die kleding had ik beter niet kunnen zeggen, want ik kreeg mooi de zwarte piet toegespeeld. Ze hadden al gouw hun pijpen van hun afritsbroeken geritst, want dat is toch geen doen in die hitte? Die pijpen plakken aan je benen man! En natuurlijk gingen de hemdjes zonder mouwen aan. Niemand die er wat van zegt toch?
Soms moet ik dan onwillekeurig denken aan die dansende aangeschoten militairen in korte camouflagebroeken in Sebrenica, terwijl om de hoek grote genocide aan de gang was.
Weten de Nederlanders zich niet meer te gedragen, of hebben ze massaal last van ADHD?
En waarom wil ik mijn medelanders tijdens mijn vakantie in Indonesië liever niet zien, juist, omdat ik er niet aan wil herinnerd worden dat ik er zelf ook een ben.

Jan.

spacer line  

Jan, het begint al bij ons de ouders,maar niet alleen nederlanders hebben daar last van.
Het liever niet willen zien van medelanders hebben wij ook last van.
sampai jumpa
JAAP EN PETRA

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Valt niet mee om dan op vakantie te gaan.Hollanders zitten overal. Emoticon: Yes!

RichardFvV
User
User icon of RichardFvV
spacer line

Ik ben welliswaar geen psycholoog maar het lijkt me niet bepaald (geestelijk) gezond indien iemand bij het zien van hemdjes zonder mouwen associaties krijgt met "dansende aangeschoten militairen", dat deze soldaten slechts hun spanning aan het ontladen zijn na gegijzeld te zijn geweest door Servische militairen, wordt voor het gemak door deze kleingeestige moraalridder maar niet vermeld. Emoticon: Angry

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Wat dacht je dan van glimmende bezweette lichaamsdelen die te zien zijn.
Vooral in de tropen , en zeer zeker als de betreffende persoon ook niet heeft gemandie-en.
Ik vind een beetje onsmakelijk als ik zat te ontbijten in de ontbijtzaal dat ik in iemands oksel moet kijken , kompleet met 2 dotten shag.
Selamat makan (eet smakelijk).
Een paar dagen geleden zag ik in Savoy Homann Bandung een blanke man met korte sportbroek en zo'n vieze shirt kompleet met sendal jepit , als ik me niet vergist is het een medelander.
Terwijl het bij de receptie en bord staat met een mededeling Untuk kenyamanan anda dan tamu lainnya mohon berpakaian yg ----.
Ja de plebs kunnen ook nu met vakantie naar verre landen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line

Volgens mij is dat heel simpel te verklaren, waarom Nederlanders zich niet kunnen gedragen, omdat de Nederlanders in het algemeen zien zichzelf als centrum van de planeet.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Geldt alleen maar voor de relatief "nieuwe rijken" met gebrek aan opvoeding
(sopan santun) en opleiding (tidak ada pendidikan).
Er zijn altijd goed opgevoede nederlanders die in buitenland weten te gedragen.Maar ya als een 4 sterren hotel in den oosten niet meer veilig is voor de invasie vd plebs , waar moeten dan gewone nette nederlanders met vakantie gaan ? . Moet je dan met je gezin gaan bivakeren in een 5 sterren hotel ? Dan moet je wel een grote vakantiegeld hebben.

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

ik ben geen nederlander maar kan de titel wat genuanceerder?
bijv: waarom sommige nederlanders zich niet kunnen gedragen.
aub niet een heel volk generaliseren.
Ik heb nogal veel gereisd en de nederlanders die ik hier en daar tegenkwam waren veelal van ‘het normale soort’
Uitzonderingen daar gelaten maar dat waren niet uitsluitend nederlanders
de benauwde zure analyse van Thomas Rosenboom deel ik niet

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Wat een onzin, dit topic. Elk volk schaamt zich voor zichzelf, althans, de ene helft schaamt zich voor de dingen die de andere helft doet en vice versa. Als je met mensen in andere landen, bijvoorbeeld Indonesiers, praat, valt het allemaal best mee. Feit is wel dat de meeste van ons een harde ´G´ hebben en dit munkin hard overkomt. Om dit topic op mezelf te betrekken: ik ben wel eens opgeschoten jeugd of half gekke bejaarden die poepiebruin en halfnaakt rondsjokken met de rollator in Spanje tegengekomen, maar de medelanders die ik in Indonesie tegenkom, vind ik altijd van dat ze zich gedragen. Volgens mijn maatstaven dan en hoe zit het daar ook al weer mee..... Emoticon: Cooool
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 30-07-2005 10:36 sayang wrote:
ik ben geen nederlander maar kan de titel wat genuanceerder?
bijv: waarom sommige nederlanders zich niet kunnen gedragen.

Ik ben het met je eens Sayang, maar ik werd beperkt door het kunnen gebruiken van een aantal lettertekens. Toch deel ik wel de visie van Rosenboom, ik ben heel wat beschamende tafrelen op mijn reizen tegengekomen en het waren vaak de Nederlanders.
Jan.

Ik vind een beetje onsmakelijk als ik zat te ontbijten in de ontbijtzaal dat ik in iemands oksel moet kijken , kompleet met 2 dotten shag.

p.s.dat bedoel ik nou.

Jantje
User
spacer line

Ik ben ook geen psycholoog. Misschien een psychopaat, om u maar vast de wind uit de zeilen te nemen.
Jan heeft naar een programma geluisterd wat ging over Nederlanders met een onaangepast gedrag. Dit uitschot met hun “kids” zijn zeer veramerikaniseerd. O.a.het identificatie effect van jarenlang langdurig tv kijken en idoliseren van Amerikaanse series, films e.d. en in de jaren 60 onstane en reeds ver doorgeschoten permissive society. De Flodders van de samenleving. Als ik in Nederland de deur open doe, stap ik in een wereld die opgevoed is door de tv.
In de vijftiger jaren vond ik in mijn woonplaats mooie plantsoenen met een hekje er omheen. Omsloten door Japanse kersen die in het voorjaar prachtig bloeiden. Een lust voor het oog. In het gazon een bordje met : “het is verboden zich op het gras te begeven” Kan natuurlijk niet meer. De jeugd heeft zich er over ontfermd. Het gazon is kaal en in de prunussen die nog over zijn worden boomhutten gebouwd. Zeg er maar eens wat van.
Nieuwe woonwijken met hangplekken voor de kids die luidruchtig met de brommer zonder knalpot voorbij rijdt en er een teringzooi van maakt.
Luister hoe de kinderschaar door Pa en Ma aangespoord wordt bij een partijtje voetbal of mountainbaik wedstrijd.
Met Jan erger ik mij aan dit anarchistische gespuis met hun door en door verwende rotjong waarvoor ik wenste dat er spuitbussen tegen uitgevonden waren.
In de vertrekhal in Jakarta kom je ze tegen. En, inderdaad, ook ik schaam mij dan dood om Nederlander te zijn.

Hitami
User
spacer line

Doordat de Nederlanders zichzelf zien als de spectrum van de wereld, is deze mentaliteit heeft ook bijdrage aan de welvaart. "klotjes volk" heb je overaal.

Jantje
User
spacer line

'Nederlandse kinderen 'veel te vrij'

,,Het opvallendste is hun gedrag in restaurants. Franse kinderen blijven tijdens het hele diner op hun stoel zitten en die van Duitsers en Engelsen ook. Maar Hollandse kinderen, of ze nu klein zijn of groot, staan op en gaan tussen de tafels door lopen en spelen. Ik begrijp niet dat de ouders hen niet in de hand kunnen houden.'' Emoticon: Eerie

http://www.ad.nl/artikelen/Nie(...)s/1124085522047.html

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jantje,

Wellis die Javaanse sayangs geobserveerd, in trein, bus, vliegtuig, restaurants, supermarkten ? Vroeger had je van die inklapbare scheermessen, aangezet op een lederen strop glijden ze daarna zo door een kinderstrotje. Ayam sori, maak maar een nieuwe Emoticon: Devil

Gruces

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Lon,

Natuurlijk zijn Javaanse sayangs ook wel eens nakal, maar mij viel het altijd op dat ze vaak veel gehoorzamer en braver zijn dan onze bule koters. Dit zou onder andere komen doordat ze in hun prille bestaan in een selendang (draagsjaal) door moeder, broer of zus overal mee naar toe worden gezeuld. Die zijn zodoende beter af dan onze baby’s die terecht protesterend eenzaam in hun wiegjes worden opgeborgen als moeder haar eigen dingen wil gaan doen.
Ik zie altijd kinderen vliegeren in Jakarta of peuters aan het strand die van afval hun eigen speelgoed maken.
Maar ik ben slechts een toerist en misschien zie ik dingen over het hoofd die Ome Lon wel ziet. Zijn er eigenlijk hangjongeren in Ind? Ik meen zoiets in die grote shoppingmals wel eens gezien te hebben. Hangouderen zoals die in Nederland al zijn heb ik vooralsnog niet aangetroffen.
Maar het AD artikel van Jantje sloot wel aan bij het oorspronkelijke topic.

Jan.

Leopelzer
User
spacer line

Jan,
Wel een zeer negatieve kijk op Nederland. Gelukkig zijn niet alle Nederlanders zo.

RichardFvV
User
User icon of RichardFvV
spacer line

= edit: persoonlijke aanval =

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan.

Nou moet ik zeggen dat ik de laatste jaren te weinig in NL ben om echt een oordeel te kunnen geven over de koters hiero. Wat ik ken aan koters zijn allemaal kinderen van oudere stellen en dat lijken wel kleine Einsteintjes,zeker in de ogen van hun ouders, die zich altijd om alles en nog wat zorgen maken daar waar het hun oogappeltje betreft. Vaak ook wel vervelende kinderen eigenlijk, maar ja als je dr wat van zegt staat onmiddelijk de vriendschap op het spel of is op dat momental definitief afgelopen. Ik hou van kinderen die en nakal zijn en een zekere dicipline hebben. Wat lul ik eigenlijk, ondanks mijn leeftijd ben ik zelf ook nog lekker nakal, of altijd kind gebleven of vroegtijdig kinds aan het worden, misschien wel de hele volwassenheid overgeslagen, dit is voer voor een psychiater waar ik geen behoefte aan heb, ik kan goed met mezelf overweg, daar heb ik geen professionele hulp bij nodig.

Wat betreft de Javaanse sayangs, tot een jaar of 5 zijn ze niet meer als speelgoed in de handen van oudere familieleden, elk initiatief of creativiteit is verboden. Zij zijn er ter vermaak van de anderen. Op vijfjarige leeftijd komt er ineens een omslag en moeten ze ineens luisteren naar ouders die dezelfde opvoeding heben gehad, een traumatische ervaring. Bij sommigen valt het goed, doch de meesten blijven kind, wat vooral bij de jongetjes te zien is. Die zoeken altijd een moedertje, hoe jonger hoe beter.

Maar van een volk dat zelf nauwelijks begrijpt wat discipline inhoudt kan men niet verwachten dat hun kindertjes weten wat orde en tucht is. Gelukkig zijn de meeste als de dood voor Om Kompenie en is een scherpe blik al voldoende om ze tot angstige stilte te manen.Het hangen van jongeren begint al op een leeftijd van 7 jaar, op straat, in sopping mal, of aan een touw. Het aantal zelfmoordgevallen onder kinderen is zeer hoog, dat komt mede door de crisis, waardoor ze niet naar school kunnen wegens geldgebrek en meer van dat soort financiele problemen. Hangouderen komen ook voor maar dan alleen maar thuis, waar ze met de cucu (kleinkinderen) spelen, dat schijnt de voornaamste hobby van ouwetjes in Indo te zijn, en 1 maal per maand hun pensioen ophalen, om dat laatste worden ze vaak ook door de kinderen in huis gehaald, kunnen ze meebetalen.

Gruces

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Vrienden,

Ik denk dat jullie nu bezig zijn om van de grote sayangs(geliefde volwassenen) naar de kleine sayangs(geliefde kinderen) over te gaan .
De volwassenen zijn natuurlijk eerst de kleine sayangs geweest, hun latere functioneren is de produkt van hun opvoeding geweest (zaak vd ouders eventueel aangevuld op school en maatschappy).
Aangezien de ouders soms hebben verzaakt , komt het op neer op de schouder vd school terecht , en als ze ook gaan verzaken , krijgt de maatschappij de gevolgen ervan.
Er zijn regels, wetten genoeg , de kestie is de wetten/regels uitvoeren .
Dat geldt ook in indonesia.Ze krijgen ook met lessen in budi pekerti (karakter building) , sopan santun (beleefdheidsvormen), althans dat heeft sidia en zijn generatie op school geleerd.En voor zover ik weet ook de volgende generatie.
Wat de nieuwe generatie de nintendo generatie / en soms de kinderen van de nieuwe rijken/machtigen doen , dat weet sidia niet .Maar er is een verschil tussen de kleine sayang uit nederland en kleine sayang uit indonesia.
Het verschil is dat de ouderen in Indonesia . (nog) steeds de baas zijn , er is nog steeds gezagverhouding . Je aksepteert de standje van een ouder persoon , en als het moet zal de oudere persoon(buurman) ook gaan beklagen bij de je ouders , zonder dat ze gelijk afgesnauwd word met : bemoei je met je eigen zaken , of moet je klappe krijgen.
Want dan ben je natuurlijk hilang muka(gezichtverlies).
Over de hang jongeren , er is natuurlijk hangjongeren , je ziet het vaak in de buurt van de gang (begin van een straatje) , maar ze houden wel koest , ze gaan hun buurman/buurt niet lastig vallen.Dat is de gemideldde gang van zaken.
In een Mall heb je weing of geen hangjongeren want ze worden gelijk uitgemept door de Satpam (bewakers).Met hangjongeren bedoelt je dan jongeren die in nederlander winkelcentras op donderdagavond /weekenden teroriseren ? = als het zo is dan is het een andere soort hangjongeren dan in indonesia.
kortom er is een groot verschil tussen de jongeren in indonesia en nederland .
groetjes

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Mooie discussie. Ook ik hoef in den vreemde niet zo nodig de "Hollanders" te ontmoeten. Voor de bezoekers van dit forum maak ik uiteraard een uitzondering. Emoticon: Wink

Hollanders, Joden en Arabieren (en in mindere mate Amerikanen) die op vakantie zijn, die kan ik missen als kiespijn, zeker als ze in een groep reizen.

En voor diegenen die rindu hebben naar Indonesie....

Als je voorin zit en je ziet dit grasveld voor je opdoemen weet je dat je goed zit, niet zo moeilijk mikken he Emoticon: Shiny
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=215234

Gracias. Sama sama

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dit is de tekst omdat het niet duidelijker gemaakt kan worden heb ik het hieronder de tekst geplaatst, ik heb geen binding met deze advertentie,maar er is altijd licht bij het einde van de tunnel?

Omdat het mijn grootste passie is te groeien en te ontwikkelen als mens van uit het besef dat ik bepaal, hoe ik mijzelf wil manifesteren
Wij leren allemaal lezen en schrijven, een basis voor ontwikkeling.
Waar wij geen les in krijgen is het leren denken.
Ons denken bepaald wie wij zijn.
Ons denken over iets, onszelf of iemand anders heeft altijd consequenties.
Soms leggen gebeurtenissen zich te herhalen .
Iedere keer net een beetje anders, maar het onderliggende probleem is het zelfde.
ONWETENDHEID is vaak de oorzaak van deze situatie
ZELFANALYSE leert je eerst je eigen persoon kennen.
ZELFKENNIS je voelt en ziet letterlijk hoe jij in elkaar zitmet al je sterke en minder sterke eigenschappen. Een betere relatie met je zelf leid tot een betere relatie met je omgeving.

Dus overal heeft de Nederlander, er een oplossing voor dus ook voor deze schaamtelozen gedrag van Hollanders knappen ze op ?????

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Tempelbezoek op Lombok. Bedekkende kleding, waarom? Kasar, wat is dat?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

toch is het leven hier wel aangenaam soms
Emoticon: Confused
Jeroen waarom heb je deze gesloten .
jammer want wij waren nog niet uitgelult over die thema
ik heb mij rot gezocht naar die site.
Als je de discursanten hier wilt behouden, dan is het zo min mogelijk de topic te sluiten.
Alleen ingrijpen wanner het te grof wordt met persoonlijke aanvallen lijkt mij grechtvaardigd.
Meeste topic komen toch wel aan hun eind als ze werkelijk uit gepraat (geschreven zijn)
Jammer een verkeerde besissing Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Zieleffe,

Klachten kun je kwijt in het speciale topic:
http://forum.indahnesia.com/to(...)tie_op_dit_forum.php

Agung
User
User icon of Agung
spacer line

Zolang wij ons in grote getale schamen voorwat sommigen van ons doen is er feitelijk weinig aan de hand, denk ik.

Als een volk zo overtuigd is van zichzelf dat schaamte niet of nauwelijks meer voorkomt dan begin ik mij pas echt zorgen te maken.

Volgens mijn Balinese vrouw zijn Nederlanders niet echt erger dan anderen. Volgens haar is het niet zozeer gebonden aan nationaliteit, maar aan leeftijd. Ouderen zijn i.h.a. algemeen wat beschaafder, terwijl je de jongere toerist beter kan mijden.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,298,110 topic views - 233,637 posts - 13,687 topics - 24,452 members - last post @ 18-09-2019 19:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,365,917 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com