indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

maribel
User
spacer line

Hallo, kan iemand ons vertellen wat de gemiddelde taxikosten zijn op Bali. Wij willen een dag ons rond laten rijden door een taxi chauffeur en hebben sowieso een transfer van ongeveer 5 uur. Alvast bedankt

indrapura
User
spacer line

Maribel,de kosten voor een taxi zijn zeer laag vergeleken hier in Nederland,ik denk dat je gemiddeld voor die vijf uur 30 tot 40 € kwijt ben, inclusief bezine ......maar misschien kan Jan en Tuti hier op reageren ,die weet exact op de kilometer af.
Het beste kan je de blue bird taxi nemen goede wagens en betrouwbaar.
Succes

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

De taxi kost niet veel inderdaad. Maar je kan beter een busje huren. Die mensen wachten op je omdat ze je per dag kunt huren. Een taxi-chauffeur heeft wel een wacht-tarief, maar wil liever kilometers maken in Kuta om zoveel mogelijk mensen te vervoeren.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

???? Hoezo beter een busje huren, weet je dan wat voor chauffeur je krijgt? Heel lang geleden had ik eens een busje gehuurd om een zootje handel mee te nemen. De politie hield het busje aan en menir de sopir bleek geen rijbewijs te hebben. Dat zijn de risco's met zwartwerkers. Emoticon: Cooool Er is in Indonesia op vele plaatsen een overcapiciteit aan taxi's dus kan je vaak een dealtje maken. Hangt natuurlijk wel van de dag af. Zaterdag en Zondag zijn druk, maar dat kan een Belanda zelf verzinnen. In Midden Java is bijvoorbeeld dinsdag 'sial' om te reizen, dus stil. Ik maak in Solo en in Yogya regelmatig dealtjes met taxichauffeurs om me even naar Solo of naar Yogya te rijden. Kost me 200.000 Rp PP en wachten ze rustig 2 - 3 uur tot ik uitgeseken Emoticon: Yeah right! ben. Het tarief (buiten de stad is er altijd 'tarip') is 135.000 Rp voor enkele reis. De afstand PP is 120 - 130 kilometer. Als ik zin heb om ala Belanda te gaan tawarren kan het ook voor 180.000 Rp maar dan zit ik niet lekker naast zo een man. Londoh de neo koloniaal, moet er niet aan denken.

Gruces

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Als je in een willekeurige 'taxi' (iemand met een busje die zegt dat hij taxi is bijv) stapt, is het ook niet zeker dat meneer de papieren heeft, maar ach... op Schiphol heb je ook ronselaars

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ja zo weet ik er nog een paar. Een taxi (taksi hiero) is voor mijn een sedan met een lichie op het dak en een "argo" onder het dashboard.

Gruces

indrapura
User
spacer line

Londoh heeft gelijk een busje huren is echt niks,als inderdaad aangehuoden worden,moeten ze trouwens een vergunning hebben om mensen te mogen vervoeren.
Je maakt gewoon een deal met een taxi ,waarvan je denk nou dat lijkt mij wel wat,neem een Balinees die ken alle plekjes en stekjes rondom Bali.
Je hebt taxi chauffeurs die zelfstandig zijn,dat houd in dat ze per dag de wagen van het bedrijf huren tegen een x bedrag als huur,en wat ze meer maken is voor hun zelf,maar inderdaad wat Londoh al zei: het kost een habbekrabs,een lekker wagen met airco liever,dan een rammelbak,waarvan je nog moet afvragen of de remmen het wel doen.
Dus je leven voor 10 € minder ............ik zou het wel weten.

bouwkeet
User
spacer line

Hoi londoh,

Leuke site heb je over de VOC. Bij het Nederlandse fortje op Pangkor (Maleisie) ben ik enkele maanden geleden nog geweest. Is ongeveer net zo groot als een gemiddelde huiskamer.

Ik las toen net het boek over het eiland Onrust.

Leuk om nog wat te lezen.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik zelf hou er geen auto op na hiero, ik maak gebruik van taksi's om me te verplaatsen. Alhier kost de eerste kilometer 3000 Rp en de opvolgende 1850 Rp. Voor afstanden maak ik een dealtje. De chauffeurs zijn in 80% van de gevallen professionals met ruime ervaring, vaak als truk- of buschauffeur. Ik denk dat weinige toeristen die hier in een auto zitten letten op de kwaliteit van de sopir, meestal zijn ze veels te gebiologeerd door de chaos en anarchie die ze door de voorruit aanschouwen en het aantal keren dat ze aan de "dood ontsnappen" te tellen. Ik kijk er al niet eens meer naar, want ik weet dat een goede sopir in dit land een reactiesnelheid heeft waar wij westerlingen niet aan kunnen tippen, ondanks dat ze de Islam zijn toegedaan een engeltje hebben die op de schouder mee rijdt en een "pasang mata rajawali" voor rijden bij avond bezitten.

Alle sopir taxi in Indo moeten per dag 'setoran' bijeen rijden. Dit geldt ook voor angkot, bis en truk, dus een huurbedrag. Alleen bij koperasi taksi wordt na een x-aantal jaren de taksi eigendom van de sopir en betaald hij alleen voor de faciliteiten die het taksi bedrijf biedt. Ik kan hier wel gaan vertellen hoeveel deze bedragen zijn en hoeveel de verdere onkosten bedragen, alsmede het salaris wat zo een sopir nodig heeft, ik vrees echter dat deze gegevens in de hersens van Belanda's slim tawarren en een inkomensdaling bij de kaum sopir taksi ten gevolge gaat hebben, dus houd ik deze gegevens voor mezelf.

Het is heel makkelijk om te zien of een vervoermiddel vergunning heeft voor personenvervoer, deze wagens hebben namelijk een gele nummerplaat. Taksi hebben allemaal AC vandaag de dag. Toeristen die liever een goed ogende 'Kijang' op slicks nemen, met het broertje van de 'maklar' achter het stuur, omdat deze 7 woorden Engels spreekt nemen een risico, dat zij in NL nooit zouden nemen.

Gruces

Hi Bouwkeet,

Wat betreft de bouwwerken van de VOC, alles op dat gebied in Malaysia staat op mijn site. Indonesia ben ik mee bezig, als het zo uitkomt. Ik heb net een week geleden nog wat fotoos met dit thema in Jakarta gemaakt. Dat boek over Onrust heb ik ook gelezen. Wat mij daarin het meeste trof was het schandalige verhaal over Dr. Schoonheijt, ik zal er hier niet verder op in gaan, want ben OT.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

hallo maribel en anderen

op bali kan je voor 12 uur per dag als een dame of heer laten rijden.
de auto is is een Kijang (soort MPV) , alles inclusief brandstof en chauffeur.
Dat is de gangbare prijs voor een europese tourist die niet van pingelen houdt
(het schijnt dat je lager kan krijgen) , maar ik heb 3 dagen voor 300.000 rph (27,5 euri ?)als een heer laten rijden. Heb 3 dagen laten rijden .14-07t/m -17-07-2005
De Kijang (auto) kan ongeveer tot 5 personen hebben naast de chauffeur).
Na afloop als je tevreden ben kan je de chauffeur 25.000 rph fooi geven.

grt

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
User
spacer line

Sidia,

Bedoel je dan de prijs van 10 jaar geleden ?

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Sidia,

De prijs die je noemt is waarschijnlijk voor één dag? Zo niet, waar kan ik die verhuurder vinden?

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hitami :
ik schreef 14-07- t/m 17-07-2005
Dus ---------- nog niet eens een week geleden.Ik zit op dit moment in Inna garuda Jogja (malioboro).
De huurprijzen zijn te vinden in de aankomsthal in DPS , vaak iets duurder , want afkomstig van een rental bedrijf.
die gaan weer aanbesteden aan plaatselijke xchauffers , de iste dag betaalt je 350.000 tot 400.000 rupie. De tweede dag maakt je een deal , vaak iets minder dan de gevraagde prijs vh rentalbedrijf.
Hij schakelt de commissie uit.
De grote rentalbedrijven met legale vergunning die vragen meer vanaf 450.000 voor 10 uur, maar jou chauffeurtje/autootje is gevrijwaard van eventuele schikkingsprijs a x rupiah (betaald door de chauffer zelf.
De keuze is aan jou .

Sidik : hier een naam I ketut Kertiawan, leuk beschaafde chaufeur, tel. 081 2465 1232.
Zeg maar van die bapak dari belanda met de ibu belanda dan putranya.
Hij is zogenaamd aangesloten bij Harris Resort (maar moet toch) ergens 5000 rp betalen.
Ik betaaalde hem 300.000 , voor 10/12 uur. per dag.betaalt zijn etentje en geeft fooitje erbij.Komt je ongeveer tot 35 euri perdag , en je word gereden als een heer.
Voorbeeld : ik word opgehaald in sheraton tunjugan door Aero Mandiri (staat in tel boek), 2 dagen auto gehuurd via Batu Malang met Kijang , daarna naar Jogja (dus) 2 dagen voor 700.000 rupiah , exclusief tolbedrag, parkeerkosten en laat je de chauffeur ook mee eten of je geeft hem 20.000 rp dan kan hij ergens eten.Inclusief BBM (benzine/solar)
Heb die Teguh(spr) ongeveer 100.000 rp (8 euri fooi en eten gegeven),
Dus je kan die Teguh of Sugeng vragen , (van die bapak uit belanda).
Hun salaris is ongeveer 800.000 tot 1000.000 per mnd , dus leven ze van fooitjes.
Dus beste vrienden , wat let je om een auto met chauffeur inclusief benzine excl. tol, uangparkir.350-400.000 voor 10/12 uur.

Morgen ga ik naar semarang voor 450.000 rupiah voor 10 uur.
In yogya is het duurder dan in bali ,zelfs duurder dan in jkt.
Bij Jakarta is Dian Rental bezig met promosi , heb 2 dagen in west java getoerd.Trouwens het stikt daar van de rentalbedrijven, concurrentie is groot.

Om misverstanden te voorkomen.
20 juli 2005 Inna Garuda Yogya.
groetjes

vh vging via

groetjes

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Ik heb me in Maart dit jaar nog lekker laten tillen op Semarang airport. Moest naar Jepara PP. Bluebird standplaats vroeg (nee eiste) 600.000. Nix aan te tawarren, ook niet toen ik zei dat ik 2 maanden eerder 400.000 had betaald. Had ook geen zin om een onbetrouwbare kijang+sopir te zoeken, dus toch maar gedaan. Helaas sprak de sopir geen bahasa Indonesia, alleen b. Jawa.
Van de andere kant wel lekker rustig en lekker mijn ogen dicht kunnen doen.

Salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

Jantje
User
spacer line

Hoi Flip,
Ik ken de situatie daar. Dat is niet Blue Bird maar Taxi Atlas Baru. Zij menen het monopolie te hebben op Ahmed Yani airport. Ze praten je gewoon de taxi in. Aan een loket moet je dan een ticket halen waar de prijs op staat. Het zijn allemaal nieuwe wagens, daar mankeert het niet aan.
Als ik daar aankom, loop ik naar rechts naar de vertrekhal. Daar bestel ik gewoon een reguliere taxi. Taxi Kosti of Taxi Semarang. Zijn ook prima wagens en die doen het voor de helft. Als je belt, zeg je dat je staat te wachten bij Berankatan. Geen problemen.
Taxi Kosti: 024 7613333
Taxi Puri 024 6717150
Taxi Semarang 024 6723772
Ik wil ook wel een Kijang met chauffeur voor je regelen als je aankomt. Voor Euro 50 heb je een goede auto met chauffeur voor 12 uur.

Jantje

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jantje,

Op de luchthavens in Indonesia zijn de taxi's een militaire aangelegenheid (TNI-AU - Angkutan Udara), zij hebben het monopoli van taxi's op luchthavens in bijna geheel Indonesia. En is het inderdaad zo : lekker verdienen. Omgerekend nog spotgoedkoop, maar ja dat is vloeken in de kerk hiero Emoticon: Angry

Wat hebben de mensen toch met een Kijang, in Amsterdam noemen wij dat een 'kankerbak' zit je toch helemaal niet lekker in, geef ome Lon maar een sedan, rijden genoeg Toyota's (Soluna, Limo of Vios) hier en daar. Natuurlijk ook geen Hyundai, dat is net een speelgoedauto. Bij het instappen stoot je je hasses en de vering lijkt wel van een Delman.

Overigens moet je in Indonesia af en toe lekker geript worden, anders ga je denken dat je in Luilekkerland woont. Ik gun het ze van harte. Taxi van Schiphol naar mn stek in Mokum, 35 euri, 20 minuten. Ik ben al aan het sparen, want het is bijna zover. Ik hoop dat het bij aankomst lekker koel is, 15 graden of zo met motregen, kan ik eindelijk eens een jas dragen, heb ik hiero niet eens. Maar ja wel een Mercy met alle toeters en bellen, echt spacen als je na een jaar in dit 4e wereld land verbleven te hebben in NL aankomt.

Gruces

Bung Lon

Jantje
User
spacer line

Hey Londoh,

Dat wist ik niet en het verbaasd mij niet. Vergeleken met Nederland is het nog goedkoop ja. Als ik echter 2x zoveel moet betalen als in een stadstaxi dan voel ik mij genaaid. Zeker wanneer ze aan je kop zeuren en de bagage bijna ontvreemden. De keuze wordt beperkt en je wordt gedwongen alleen die taxi nemen. Taxi Atlas Baru dus. Ik heb er een keer bonje over gehad. Daarom loop ik naar berankatan en bel de Taxi Kosti. Niet zo voor het geld, maar voor het princiepe.
Dan zijn er nog een aantal taxi “standplaatsen.”greserveerd voor Atlas Taxi (niet te verwarren met Atlas baru dus) Dit zijn gele taxi’s.De oudste, smerigste hoestbui op 4 wielen die ik ooit heb gezien. Binnen stinkend naar benzine of uitlaatgassen. Een bende van draden en losse lampjes in de dashboard. Ramen of deuren die van binnenuit niet geopend of gesloten kunnen worden. Stoelen die stinken naar de zeik. Er zit geen meter in, dus nego…De prijs is altijd hoger dan een reguliere taxi. Zo hebben ze een standplaats bij een ziekenhuis. Daar moest ik eens iemand afhalen die een operatie had ondergaan. Dan heb ik graag een redelijke wagen.Maar anderen mogen daar niet komen want dan is het oorlog.

Trouwens een Kijang is nog niet zo slecht. Mpv en je zit lekker hoog. Dat is wel fijn voor oude mensen… Als ik opgevouwen in zo’n sedan zit en ik heb veel bawang Bombay gegeten dan wordt mijn buik net een balonnetje met samengeperst methaan. Men moet dan, als ik uitstap, in mijn buurt voorzichtig zijn met roken en open vuur.

Als je straks in Nederland net zo veel taxi gaat rijden zal dat een aardige duit kosten. Kun je beter een 2e hands fiest kopen. Voor een ronde AC is dat toch voldoende? Lekker haringki happen, biertje drinken.Hmmm Emoticon: Nice

Jantje

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jantje,

Het Indonesische leger zit in veel lucratieve zaken, De meeste vliegvelden zijn eigendom van het leger, en de diensten die daar verricht worden verhuren ze weer. Ik ben nog nooit op het vliegveld van Semarang geweest, maar en in Solo en in Yogjakarta zijn de taksicoöperaties TNI-AU ondernemingen, met vaak gepensioneerde militairen als chauffeur. Meestal is e.e.a wel goed geregeld maar duurder. Als je kijkt naar Cengkareng in Jkt, dat is dus geen militair vliegveld en iedereen die wel eens daar geweest is weet wat voor zooitje het is op taksigebied. Hier in Solo hebben ze bijna al die ouwe taksi's opgeruimd, ze willen geen taksi van ouder dan 6 jaar. In Yogya heeft het vliegveld ook net nieuwe taksi gekregen. Vreemd dat het in Semarang nog zo een bende is want dat valt onder dezelfde provinciale dienst als Solo (even de afkorting kwijt DLAJJ of zo). Die bepalen dat allemaal. In Yogya heb je nog wel ouwe kankerbakken, bij het stasiun Lempuyangan bijv., daar neem ik wel eens een taksi. Vreemd dat ik zelden last heb van afzetterij, nou moet ik wel vertellen dat ik een ouwe gemene verlopen rotkop heb, die hier grote schrik inboezemt, zo een beetje alsof JPZ Coen een taksi aanhoudt. Maar daar staan een paar taksi's daar hebben ze een dieselmotor ingeprutst en dat vind ik gewoon grote lol om daar in te stappen en met zo een sopir te kletsen over dat zeer lawaaiige monster. Ik hoef dan niet zo ver, ik weet dat het 11.000 Rp is. Ik ben niet te belazerd om een paar duizend meer te betalen voor een goed verhaal, zoals die Indonesiërs muntjes geven aan zgn. pengamen met iets in de hand dat op een ukelele (of ikan lele) lijkt, als "zwijggeld" betaal ik graag "luistergeld".

Een Kijang is niet slecht, en zeker goed voor lange afstanden op Java. Maar ik zit meestal voorin in een taksi, en daar zit ik goed, uitgezonderd in zo Hyundai voor kleine jochies. Hier in Solo heeft Kosti (KOperasi Sopir TaksI) nog van die Ford Lasers van 7 jaar oud, dat zijn echt heel goede auto's. Sommigen hebben 7 - 800.000 km gereden met 1 motor, vind ik persoonlijk ongelofelijk voor zo een gezinsautootje. Die gaan er eind van het jaar uit en daar worden Koreaanse krengen voor ingezet.

Er zijn op Java plekken waar je gewoon geen taksi moet nemen, in Jkt bijv. kampung Rambutan (terminal) Stasiun Gambir, in Bandung helemaal niet. Op Cengkareng heb je vaak geen keus, de bus is vaak vol, te laat, en wordt er veel gejat.

In NL neem ik alleen van en naar Schiphol een taksi, ik zie me niet met de trein gaan met loodzware koffers in het gezelschap van een stelletje Maghreb.

Gruces

Lon

Reinie
User
spacer line

Hallo allemaal!

Kan iemand mij vertellen wat een taxibusje van het Mimpi resort in het Balibarat Nat. Park naar het Legian Beach hotel ons zo'n beetje kost?
In 2003 waren we voor een Taxibusje die we de hele dag tot onze beschikking hadden (inclusief gids) 30 euro kwijt, maar we zijn nu vier jaar verder! We hebben alleen vervoer nodig, dus de gids kan achterwege blijven.

Alvast bedankt mensen!

Reinie

De Twentse Wedding Planner Niet de enige, wel de beste keus!

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

In Jakarta is het 5000rp (45 cent) starttarief, vervolgens na de eerste kilometer 2500rp ( en per minuut wachttijd 400rp als ik me niet vergis. Bali is iets duurder, andere steden op Java vaak iets goedkoper. Voor een rit van 20 kilometer (1u) dwars door Jakarta betaal je +-60.000rp (5 euro) excl tolgelden om je een idee te geven.
Ongeveer 10x goedkoper dus dan Nederland maar nog altijd duurder dan andere steden in Azie zoals Bangkok en KL.

Per dag een auto incl chauffeur huren kost je vaak rond de 25 euro incl brandstof. Bali is wederom iets duurder dan Java, hangt ook van je bahasa-kennis en onderhandelingscapaciteit af uiteraard.

Gracias. Sama sama

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 29-06-2007 15:48 kiwimave wrote:
In Jakarta is het 5000rp (45 cent) starttarief, vervolgens na de eerste kilometer 2500rp ( en per minuut wachttijd 400rp als ik me niet vergis. Bali is iets duurder, andere steden op Java vaak iets goedkoper. Voor een rit van 20 kilometer (1u) dwars door Jakarta betaal je +-60.000rp (5 euro) excl tolgelden om je een idee te geven.
Ongeveer 10x goedkoper dus dan Nederland maar nog altijd duurder dan andere steden in Azie zoals Bangkok en KL.

Per dag een auto incl chauffeur huren kost je vaak rond de 25 euro incl brandstof. Bali is wederom iets duurder dan Java, hangt ook van je bahasa-kennis en onderhandelingscapaciteit af uiteraard.

Wij hebben in november 06 voor een dag autohuur incl.chauffeur en benzine 275.000 IRP betaald op Bali voor ongeveer 10 uur en voor 12 uur 300.00 IRP. inclusief benzine. We hebben wel het eten en drinken voor de chauffeur betaald, hoefde niet maar wij vonden het wel nodig.
Het schommelt ergens tussen de 250.000 en 350.000 IRP hangt een beetje van het tawarren af. Voor een halve dag was het 150.000 IRP.

Vaak geven hotels wel aan een paar chauffeurs de gelegenheid om voor hun hotel te staan en zo klanten te trekken, maken ze er een potje van en komen er klachten dan is het afgelopen.
Let ook op wat andere gasten betalen of overleg even met een baliemedewerker / receptionist wat het moet kosten.
Soms kan je net zo goed een taxi nemen als je alleen maar van A naar B moet en niets hoeft te bekijken onderweg, wil je toch iets zien dan moet er een afspraak gemaakt worden over de prijs van de wachttijd.

De taxiprijzen die Kiwimave aangeeft voor Jakarta betaalden wij ook het afgelopen jaar op Bali.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

De huurprijs op Bali is altijd goedkoper dan in Java.
In Java is altijd afhankelijk van de stad , Jakarta is de middenmoot , komt door veel aanbod en ook vraag..
Bandung is de goedkoopste ,je kan al vanaf 200.000 rupiah al een auto huren met supir exclusief benzine voor 10-12 uren.
Reden , veel aanbod maar weinig vraag.
In de grote steden werd ook verschil gemaak tussen dalam kota of luar kota .Luar kota , buiten de stad is inclusief benzine , exclusief tol en parkeer gelden. Yogya is de duurste plek om te huren. Weinig aanbod van autos , maar veel vraag van de toeristen.
In Bandung huurde ik een Kijang en APV voor 18 uren (luar kota tarief) voor de prijs van 235.000 rupiah exclusief benzine . Voor 12 uren kost het 195.000 rupiah. In Yogya huurde ik Kijang voor de rit naar Gunung Kidul voor 425.000 incl supir en benzine . In Magelang voor 450.000 rupiah , een rit Magelang , Ketep Pas , Kopeng , Salatiga , Selo Pas, Magelang (10-12 uren) .In Ceribon voor 350.000 excl. benzine voor 10-12 uren.

damian
User
spacer line

ik lees even meewatzijn de kosten vaneen gewone taxi.ik kannamelijk doorrugklachten niet in een busjezitten?

zieleffe
User
spacer line

damian
dat ligt er aan je kan verschillende taxi tegen komen.
de een gebruikt arco (taximeter) , en de andere niet ik weet dat er vorig jaar nog de start geld op de meter 4000 rp was?, maar dat kan na de prijstijging van de petroleum ook verhoogd zijn.
Dan is het de tijd dat je in een Taxi zit de prijs die je moet betalen dus u vraag is moeilijk te beantwoorden .
De prijs is van waar je naar toe moet, en dat kan verschillend zijn. Emoticon: Shiny Emoticon: Emoticon: Blush Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,265,067 topic views - 240,152 posts - 13,729 topics - 33,258 members - last post @ 24-09-2020 22:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,965,636 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com