indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Geschiere
User
spacer line

Al maanden volg ik het forum en lees alle informatie. Vooral tuti en jan hebben nuttige tips. Wij gaan met 2 kinderen van 13 en 10 naar Bali, Lombok en Gili Air. Ik heb al heel veel gelezen maar als iemand een tip heeft over iets wat we echt niet mogen missen of vooral niet moeten doen hou ik mij aanbevolen

gr. Elma

indrapura
User
spacer line

Beste Elma en kids,Bali is een heerlijk eiland ook voor kinderen,het hangt helemaal wat jullie zoeken; strand,cultuur ,sport enz.
Als jullie van plan zijn naar Lombok te gaan ,zou ik naar Gili Trawanang gaan,heerlijk snorkelen en zeker voor de kinderen is het goed toeven.
Neem de boot vanaf lombok en laat je varen naar dit eiland en geniet van de prachtige natuur,en onderwater wereld.
Blijf niet langer dan 3 a 4 dagen en als terug bent op Bali maak een toer over het eiland.
In het noordwesten heb je het nationale park vlakbij het plaatsje Melaya,en overnacht op Mejanang of ga langs het kindertehuis Giri-asih in Melaya en zie hoe dit tehuis door nederlandse sponsers,een nieuw onderkomen heeft gekregen,het mooie Bali heeft ook zijn keerzijde.
Voor kinderen heel nuttig als ze zien hoe rijk ze hier zijn en als hebben wat hun hartje begeert.
Giri-asih heeft een eigen website www.giri-asih.nl gelukkig hebben deze kinderen dankzij nederlandse hulp een menselijk bestaan waar een ieder kind recht op heeft,maar er zij nog zoveel andere tehuizen die zeer slecht aan toe zijn.
Gun je zelf de tijd en verken als wat mooi is ......... en leijk kan zijn.
Veel plezier

Geschiere
User
spacer line

We gaan zeker naar Lombok, 5 nachten naar Gondang Pondok Pantai. Ik heb al 3 nachten geboekt op Gili Air dus ik hoop dat dat ook een beetje leuk is voor ons allemaal. We gaan de kinderen inderdaad laten zien dat ze het wel heel erg goed hebben en verblijven dus absoluut niet in allerlei luxe resort (oke de laatste 5 dagen om de vak. af te sluiten). Dat van dat kindertehuis vind ik een heel goed voorstel. Niet alleen voor de kinderen interessant maar zeker ook voor ons.
Bedankt voor je tips.

gr. Elma

indrapura
User
spacer line

Moet nodig een bril kopen joh verken alles wat je tegen komt .... en lelijk kan zijn.Je kan zo naar de overkant varen vanuit Gili Air ,naar de overige eilanden.

bouwkeet
User
spacer line

Pas wel op bij de overtocht Gili - Lombok. Men is daar zeer opdringerig. Laat je niets wijs maken en koop een ticket in het betonnen gebouwtje. Neem daarvoor ook voldoende kleingeld mee. Bij ons zat een %$#Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.#$ kind een uur lang "Please i collect coins, you have" Emoticon: Angry en dat honderden keren. Op het laatst gaven sommigen hem maar wat. Die gaat dus nooit meer werken voor zijn geld, dat levert minder op.
Als je je tassen 10 meter laat sjouwen om ze in de boot te leggen, dan kost dat ook weer geld (ze rukken het bijna uit je klauwen).

Daarna kom je in het paradijs.

Op Gili kun je niet pinnen. Neem dus ook voldoende cash mee.

bouwkeet
User
spacer line

Ps met wijs maken bedoel ik dat je er niet in trapt dat je een toerist boat moet nemen. Die is 100 keer zo duur. Of dat je helemaal aan het begin van de weg al een kaartje moet kopen. Dat kan wel, is ook 100 keer duurder. Of ze zeggen dat de boot al vertrokken is.

Neem gewoon de normale boot, net zo vol bepakt en veel goedkoper.

Bogor
User
User icon of Bogor
spacer line

Bali is weer de beste eiland ( turistisch) in de aarde gekozen. Unbelievable....
Geschiere & kinderen genieten er van....
Ik ben sure dat de kinderen iets nieuwe ervaren Emoticon: Yes!

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

In 2003 was de boot voor de niet-toeristen (een houten bootje met plastik zeil als dak) Rp 5.000 enkele reis. De toeristenboot was toen ruim Rp. 50.000, terwijl ik daar langer op moest wachten. Niet 100 keer zo duur, maar 10 keer zo duur dus.

Die opdringerigheid heb ik trouwens niet meegemaakt. Ook de jengelende kinderen waren er niet meer dan elders op Bali, in Jakarta of in Yogya (bijvoorbeeld). Mijn spullen werden niet haast uit mijn handen getrokken... is dit een verschil van beleving van feiten of gewoon een andere periode in het jaar die het verschil maakt?

indrapura
User
spacer line

Kom op mensen ,dat heb je toch zelf in de hand ,het is een kwesties van bieden tawarren op zijn Indonesisch je moet altijd de helf of soms meer dan dat bieden wat voor ze vragen ,dan je zit je wel goed.
Het lijkt inderdaad wel een bouwkeet.......waarschijnlijk toch met de bouwvak periode geweest jammer !!!!!!!!!

bouwkeet
User
spacer line

In 2003 zaten er aan het begin van de weg (waar de bussen moeten stoppen) een cafeetje met mannen die niets anders deden dan mensen aanklampen. De boot gaat niet meer, je moet hier overnachten, voor 25 euro kunnen we je wel brengen etcetra. Erg moeilijk om die van je af te schudden. Een erg onbehaagelijk gevoel. Ik heb een foto gemaakt van dat cafeetje, misschien kan ik deze nog vinden.

Op Gili is dan ook het eerste wat ze zeggen "It is here not like the main land, trust us". Een meisje wat alleen reisde is op deze plek ook aangerand. Dat is niet wat ik verzin, dat is wat een hoteleigenaar ons heeft gezegd. Ook backpackers die enige maanden op Gili woonden hadden slechte ervaringen.

Wij waren er trouwens in september. En op Engelse prikborden werd er al vaker gewaarschuwd. Maar misschien is het nu beter, dat kan ik over 5 weken vertellen.

indrapura
User
spacer line

Jammer bouwkeet zo"n slechte ervaring,zou het inderdaad jammer vinden dat meedere mensen een negatief gevoel krijgen,over de Gili eilanden.
Hoop voor een ieder ,dat ze een ander ervaring ondergaan,dan wat jou overkomen is.Zeg vooral tegen die mensen ,die je een hotelkamer aansmeren,omdat de boot vertrokken is,dat je wel naar de overkant gaat zwemmen,hou je lekker voor de domme en geniet over vijf weken,......ben benieuwd naar je volgende ervaring.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 14-07-2005 13:52 indrapura wrote:
Kom op mensen ,dat heb je toch zelf in de hand ,het is een kwesties van bieden tawarren op zijn Indonesisch je moet altijd de helf of soms meer dan dat bieden wat voor ze vragen ,dan je zit je wel goed.

Jieeee Indrapura, is het echt zo simpel nooit geweten. Emoticon: Confused

Ik tawar eigenlijk nauwelijks, vind ik zonde van me tijd en echt een spelletje dat is gecreerd om te verliezen, ik hou er niet van om in spelletjes betrokken te worden die zijn opgezet om je erin te luizen. : Emoticon: Stupid

Gruces

bouwkeet
User
spacer line

Misschien is het nu wel weer beter geworden bij de oversteek. Dat weten wij binnenkort. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je gaat. De meeste mensen gaan met een groep tegelijk van Bali naar Gili. Dan is alles geregeld en zullen er waarschijnlijk geen problemen zijn. Je wordt dan immers ook meteen naar de boot gebracht en gezamenlijk vervoerd in een busje. Maar wij waren niet met een groep, maar met zijn tweeen.

Kregen ook een verhaal te horen hoe er enkele keren was ingebroken op Gili. Dan kwamen ze s'nachts met een bootje. Maar die zijn betrapt en en letterlijk het eiland afgetrapt. Maar dat moet dan al weer veel langer geleden zijn.

Ik denk dat het vooral komt doordat men armer is. En in de korte tijd dat ze een toerist zien willen ze natuurlijk ook wat verdienen. Ik zou niemand afraden naar Gili te gaan. Is een heerlijk eiland!! Maar haal gewoon tickets bali-gili inclusief bootreis en reis meteen mee met het groepje. Ik vraag me nu alleen af of men met het vliegtuig gaat, of met de langzame boot.

Geschiere
User
spacer line

We gaan het allemaal maar zelf eens ervaren over een week of twee. Had inderdaad al ergens gelezen dat je meteen door moet lopen. naar een gebouwtje. We gaan met de boot naar lombok blijven daar 5 dagen en gaan dan door naar Gili air. Met een groep trekt me niet zo aan, ik vind het juist zo lekker om het allemaal zelf uit te zoeken en relaxt met de kinderen rond te gaan reizen.
Maar bedankt voor al jullie tips.

gr. Elma

bouwkeet
User
spacer line

Hoi Elma,

Je hoeft niet met een grep te gaan. Maar dat gebeurd vaak automatisch. Er zijn een aantal organisaties die het hele vervoer regelen. Bij allerlei kantoortjes kun je tickets kopen (boot/bus/boot). En je bent dan niet de enige met tickets, waardoor je automatsich een groepje vormt. Als je dan aankomt met de boot staan ze al te zwaaien met een bordje en staat de bus klaar. Gaat ook zo op de terug reis. Die tickets kun je weer op Gili kopen, wat iedereen dus doet. Maar als je eerst op Lombok blijft zul je wel gewoon een taxi naar de boot nemen. Wij wilden eerst ook op Kuta (Lombok) blijven, maar het was daar twee jaar geleden helemaal uitgestorven.

Ik heb begrepen dat je voor 6500 met de taxi van het vliegveld naar de boot vervoerd kan worden. (tip voor anderen).

indrapura
User
spacer line

Londoh.je spreek je zelf wel tegen zeg,..........Je tawar nauwelijks vind het zonde van je tijd,maar elders op deze forum,deal je wel me taxi chauffeurs om op een dubbeltjes op de eerst rang te zitten letterlijk notabene naast de sopir zelf.
Je luist je er zelf in joh.......zonde jij als neo koloniaal of .......toch een beetje Koloniaal..............misschien te laat geboren.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad deal (=iets overeenkomen) ik met chauffeurs, dat is iets anders dan tawar-menawar. Ik zit minstens 10 x per week in een taksi hiero, waar ik al 7 jaar woon en ken vele sopir persoonlijk, ze weten van elkaar dat ik regelmatig naar Yogya ga, dus komen ze met een voorstel, of vragen "Kapan ke Yogya lagi Mis". Ik hoef daar alleen maar ja of nee op te antwoorden. Ik kan je van harte aanraden beter te lezen, want het woord 'tawar", wat overigens 'zonder smaak' betekend, het w.w. is namelijk 'menawar' of afdingen in het ned., wordt niet door mij gebruikt en neem ik aan dat je fantasie een loopje met je neemt. Er zijn ook andere manieren om aan goede prijzen te komen. Emoticon: Yeah right!

Gruces

spacer line  

Bapak lon je neem het te letterlijk,lihat dan dengar kalau bapak suda janji satu harga,kita orang bilang suda tawar harganya kan.
Naar mijn mening is een deal gesloten,tijdens een onderhandeling die je voert tussen vraag en aanbod,dus bepaal je samen de prijs te veel te weinig tawar dong pak,atau tambah..........Bapak ga door met je stukjes schrijven je bent een aanwinst in dit forum..........Adu deh jangan marah loh nanti cepit tambah rambut putih.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Mas,

Ah tidak penting Mas, apalagi aku tidak suka marah, bisa cepat tua..Ik gebruikte dit stukje eigenlijk ook om even iets te zeggen over die woordketen die hiero ergens staat. Daar mag iedereen een woord neerzetten met de betekenis, en daar zag ik 'tawar' = afdingen. Dus heb ik in dit stukje e.e.a. 'verbeterd'. Air tawar = water afdingen. Emoticon: Confused Jika secawan air tawar dibuangkan ke laut, bolehkah ait laut itu menjadi tawar ?

Eigenlijk onderhandel ik ook wel hier, maar niet in het dagelijkse leven, alleen zakelijk. Als ik bijv. in een beca stap, iets dat ik nauwelijks doe, ik haat die krengen, 'mafia tiga roda' omdat ze teveel resiko nemen tegen het verkeer in en zo. Dan douw ik de tukan een paar duizendjes is zn hand en zeg ik waar ik naar toe wil. Het is toch bekend dat de Javaan de aanblik van contant geld niet kan weerstaan. Of ik ga zitten en schat onder het rijden de afstand en betaal dan de prijs, ietsje ruimer natuurlijk, in 50% van de gevallen gaat zo een tukang bijna huilen en dan doe je er 1000 bij. Je moet natuurlijk wel voor dit soort fratsen bahasa Indonesia spreken, want anders lukt het niet, en tevens teater spelen. Maar ik zie mezelf hiero als "bintang tamu asing dalam ketoprak humor besar bernama Indonesya" (dat laatste ala malesya uitgesproken)

Gruces

spacer line  

Bapak Lon ,Baik sekali ya,zo ken ik je weer ..........Het is het spel die je spelen moet ,maar helaas heeft niet iedereen dat door.
Terima kasih banyak atas kita anak Indonesia di belanda......dingin sekali sekarang Loh.
Kangen ........bangsa saya

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Mas,

Precies zo is het, Indonesia is een groot theater en iedereen heeft een rol in dit theater, die rol is vrij strikt omschreven en je mag niet van je rol afwijken. Doe je dat wel dan ben je een slecht acteur en mag je niet meedoen, je wordt dan buiten gesloten (diasingkan Emoticon: Clown ). Orang asing hebben ze er liever niet bij, maar ja als ze goed betalen (en niet sijken over "murah" want dat staat niet in het scenario !!) mogen ze wel even meedoen. Als orang asing moet je hun hart winnen, en dat hart is echt niet te koop hoor, dat hart win je alleen door respect af te dwingen en te tonen en natuurlijk je rol volgens de regels te spelen.

Ik noem je wel Mas maar ik ga in de fout, je bent geen Javaan, volgens mij kom je uit Indonesia Timur. Emoticon: Shiny

Gruces

Anbrie
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. bouwkeet.......6500 ruphia is erg weinig.......wij gaan voor dit bedrag van de Jalan Hang Tua naar het centrum van Sanur.
Waar moet je iets regelen om dit bedrag te krijgen?

bouwkeet
User
spacer line

We zijn weer naar Gili Trawangan geweest Emoticon: Smile

Anbrie, ik was een nulletje vergeten, het zou 65.000 moeten zijn. Nog weinig natuurlijk (6 euro).

Er is nu een goede rechtstreekse verbinding van Bali aar Gili Trawanang, Gili Meno, Gili Air of Sengigi. Dit is een zogenaamde PERAMA boot. Deze boot vertrekt vanuit Padang Bai rond 13:00 uur. In 4-5 uur vaart deze reschtstreeks naar de Gili eilanden en vervolgens naar Sengigi. Overal op Bali kun je tickets kopen voor deze boot. Van Ubud betaalden we 185.000. Je wordt dan opgepikt voor je hotel, naar grotere bussen gebracht en vervolgens naar Padang Bai gebracht.

Helaas stopt deze bus bij het smerigste restaurantje van Padang Bai, zodat ze daar weer commisie over kunnen ontvangen (ze stoppen 5minuten voor Padang Bai, maar dat weet je dus niet, zodat je maar wat in dat smerige restaurantje gaat eten). Dat is dus %$#Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. als je weer instapt voor een ritje van 5 minuten en daar allemaal goede restaurantjes ziet. Ik wil dan ook de tip geven om zelf een taxi te nemen naar Padang Bai.

De Perama boot is relaxed en er zitten alleen toeristen op. Je krijgt ook een lekkere warme maaltijd!! en aan boord kun je water, bintang of cola kopen. Wij hebben begrepen dat dit de beste verbinding is. Alleen bij veel wind en hoge golven schijnen er wel mensen zeeziek te worden.

Ook kun je met de PERAMA boot weer terug van Gili naar Bali. Omdat men op Gili geen concurrentie dult mag de PERAMA boot geen gasten ophalen van de Gili eilanden (alleen afleveren). Blijkbaar zien ze niet dat dankzij de PERAMA boot er tenminste weer toeristen naar Gili komen. De terugweg is dan ook vroeg en je wordt eerst met de boot naar het beruchte havensatdje gebracht,. Inmiddels staan er in de Lonely Planet ook waarschuwingen over dit haventje!! Het is de oplichters dus gelukt om heel lombok in diskrediet te brengen. Maar omdat je met een groepje gaat heb je nu weinig last van deze opdringers. Vervolgens wordt je in een gamele bus naar Sengigi gereden, waar de Perama boot klaar ligt. Je komt dan rond 14:00 op Bali aan.

Deze PERAMA boot schijnt een stuk relaxter te zijn dan de gewone veerboot, waar veel locals zitten en je je tas in de gaten moet houden. Op de terugweg krijg je wederom een goede en warme maaltijd en een ontbijt op de PERAMA boot!.

Omdat we hadden gehoord dat de bussen vaak een omweg maken, (of weer stoppen bij smerige resaturantjes) hebben we tickets genomen tot Padang Bai. Daar hebben we vervolgens een taxi genomen naar Sanur (150.000 Rupiah). Een ticket Gili - Padag Bai kostte 160.000 R.

We zagen minder backpackers op Gili, de prijzen zijn dan ook wat duurder geworden.

Een ander stel had ook over de beruchte haven gehoord en vanuit Sengigi een boot gecharterd naar Gili. Dat was ook relaxed.

Er is dus 9weer) een goede verbinding naar Gili. Allleen als er veel wind is, of je snel zeeziek wordt is het aan te raden het vliegtuig te nemen.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Die 'roversbende' in Bangsal blijft me verbazen. Die meldingen komen dan uit de LP en dergelijke. Ik ben er al een paar keer geweest, maar nooit iets gemerkt. Ik heb dan ook geen LP in mijn hand, misschien helpt dat.

En je spullen in de gaten houden hoeft op de boot niet meer dan daarbuiten. Ik heb de overtocht twee keer gemaakt, gemiddeld zo'n 6 uur varen. Schitterende trip om lekker te genieten van de zeewind en een praatje te maken met wat toeristen en mensen die juist geen toerist zijn, maar wel verdomde graag willen weten waarom die andere toeristen toch met hun bikini in de zon op de boot gaan liggen. (Tevens staat de halve mannelijke bevolking van die boot dan te genieten, zonder schaamte trouwens)

bouwkeet
User
spacer line

Hoi jeroen,

Wij hebben ook nog nooit een Lonely Planet gebruikt. Op de prikborden lees je betere tips Emoticon: Smile Maar 7 van de 10 reizigers heeft er wel 1 onder zijn arm.

Als je een beetje reiziger bent is de gewone veerboot natuurlijk een goed initiatief. Wil je echter relaxed en je spullen gewoon wegstoppen en in een bikini op dek liggen, dan is de Perama boot waarschijnlijk lekkerder. Een voordeel van de Perama is dat deze rond 13:30 aankomt in Padang Bai en de gewone veerboot rond 17:00. Handig als je op tijd wilt zijn en nog een hotelletje wilt zoeken in Sanur/Kuta/....

Kuta lijkt ook wel een badplaats voor topless surf-boys die winkelen of in restaurantjes zitten. Ziet er ook niet uit. Dan liever topless dames Emoticon: Smile

Wij hebben nu helemaal geen last gehad van de roversbende Emoticon: Worship

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

82,523,977 topic views - 239,388 posts - 13,721 topics - 31,434 members - last post @ 04-06-2020 10:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

134,539,592 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com