indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

tucordes
User
spacer line

Mijn naam is Thomas en vorig jaar ben ik afgestudeerd. Ik heb een HBO-opleiding 'Trade Management aimed at Indonesia' gedaan. Nu ben ik aan het solliciteren maar dat gaat moeilijk in deze slechte economische tijd.

Omdat ik in Nederland niet aan de bak kan komen overweeg ik serieus om te verhuizen naar Indonesie om daar te gaan werken. Helaas heb ik in Indonesie geen kruiwagen, wat heel belangrijk is.

Is er iemand die contacten heeft met iemand die zaken doet met/ in Indonesie of activiteiten heeft in Indonesie? Als er iemand is die interessante vacatures voor buitenlanders in Indonesie weet, laat het me aub weten.

Ik heb al 5 jaar een vriendin in Jakarta waardoor in nu aardig goed bahasa kan. We missen elkaar heel erg. Ik naar Indonesie zal makkelijker gaan dan zij naar Nederland.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

On 30-06-2005 21:03 tucordes wrote:
Ik heb een HBO-opleiding Trade Management aimed at Indonesia gedaan.

On 30-06-2005 21:03 tucordes wrote:
Is er iemand die contacten heeft met iemand die zaken doet met/ in Indonesie of activiteiten heeft in Indonesie? Als er iemand is die interessante vacatures voor buitenlanders in Indonesie weet, laat het me aub weten.

Ik wil niet cynisch zijn maar wat heb jij de afgelopen 4 jaar geleerd? Je hebt blijkbaar de studie daarvoor gedaan… nooit eens die kant op geweest en gedacht van… hier zit handel in?

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Thomas,
Wat had je in gedachten hier te kunnen verdienen, aan vaste lasten voor het visum en verzekering ben je al ong. 200 euro/maand kwijt, als je dat al aan salaris kan verdienen zit je al niet slecht en daar zal je zeker die kruiwagen voor nodig hebben.
Het is de vraag of je voor jouw beroep een werkvisum krijgt wat te begrijpen is met zoveel werkzoekende in Indonesie.
Succes,
Tuti & Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Thomas :
Als je afgestudeerd ben van de TMA (indonesisch gedeelte) dan heb 1 jaar studie /stage/en projekt gedaan in indonesia.
Kan je dan jou contacten van toen niet aanspreken.
Je heb zat nederlandse/indonesische bedrijven zoals Makro, ABN-Amro etc/etc.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Thomas,

Als je in NL niet aan de bak komt, kan je het in Indo helemaal wel schudden. De werkeloosheid bedraagt hier ruim 40%. Komt nog bij dat je helemaal geen ervaring hebt. Voor een betrekking zoals jij die zoekt wordt hier minimaal 20 milj. Rp door de "kruiwagen" gevraagd. Je zal zelf wel begrijpen dat niemand hier op jou zit te wachten.

De enige mogelijkheid is zelf iets beginnen, dat is vrij eenvoudig in Indonesia. Maar informeer je zelf wel eerst uitgebreid op het gebied van voetangels en klemmen op het gebied van Imigrasi in Indo. Je mag in principe zonder werkvergunning niet werken in Indonesia. En dan nog een advies van "an old dog who cannot be taught new tricks". Kijk uit voor de mooie verhalen die je hier voorgespiegeld worden, is onderdeel van de 'budaya'

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Thomas ,
ik ben eens met londoh , je kan beter voor je zelf beginnen in Ind.
Maar dan heb je veel vitamine R (relatie) of K (kruiwagen) nodig.En dat kost je ook jaren netwerken.
Als je dat niet heb , dan is het moeilijk om aan het bak te komen , en zeer zeker als je in dienst kom bij een indonesische/buitenlandse bedrijven.
Of ze betalen te weinig of stellen te veel eisen.Ik denk dat het makelijker is om je vriendin t.z.t naar Nld te laten overkomen, en als ze aan alle eisen voldoet kan ze gewoon komen.
Hier heb je minimum loon en als je meisje ook kan werken , en als je pech hebt en alleen min.loon verdient dan heben jullie beiden op zijn minst 2x minimumloon.En in Nld kan je altijd werk vinden als je maar wil werken, al is het bij de Mac. D of B.King.Minimumloon krijgt je toch..(minimum loon in Ind = 50 euro per maand ?)

groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia (en Thomas natirlik)

Het minimumloon in Indonesia verschilt van regio tot regio, dat heeft met de kosten van levensonderhoud te maken. Deze upah minimal regional (UMR) is het hoogst op Batam en in Jakarta. Hier in Midden Java het laagst en bedraagt hier Rp 437.100 per maand. Dit wordt echter zelden uitbetaald. Iemand die in een winkel werkt verdiend hier 300.000 p/m, een geoefende tukang 25.000 per dag, een Ibu die als kuli in de bouw werkt 15.000 p/d. 1 euro is vandaag 11.700 Rp.

Het lijkt mij sterk dat je in Nederland niets kunt doen in een bedrijf dat met Indonesia te maken heeft. Desnoods ga je een tijdje in een magazijn van een importeur werken of gewoon voor niets bij een of andere NGO want waar een wil is is een weg. Kalo mo bisa toh. Ik ben er van overtuigd dat er nog een hoop door buitenlanders in Indonesia gedaan kan worden, maar je moet ook ideeen en een ijzeren wil hebben. Helaas is ondernemen een beetje een vies woord in NL.

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De bedragen die Londoh naar voren brengt zijn zelfs gebruikelijk hier in Bali, het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Er zitten hier immigranten (voornamelijk mensen uit Java en Lombok) langs de grote weg te wachten met een grote schop in de hoop dat een vrachtauto stopt om hun de vracht te laten lossen, die mensen krijgen per vracht betaald en moeten vaak de bouwmaterialen nog een heel stuk sjouwen tot de bouwplaats.
Idem is het bij de rijstvelden waar diezelfde immigranten in plastic hutten wonen en hun werk doen, hun behoefte en een bad nemen doen ze dan in een klein riviertje wat in de buurt van zo'n rijstveld ligt.
In diezelfde plastic hutten zie je bij elke bouwplaats hele families wonen.
Al deze mensen zijn erg blij dat ze een baantje hebben.

Voor de westerling is hier genoeg werk voor handen maar dan zal je het veelal gratis moeten doen, verkeer je in de gelukkige omstandigheden om net als ik inkomsten te hebben uit Nederland is dat natuurlijk geen probleem, maar een jonge man die verliefd is en hier een bestaan op wil gaan bouwen zal het erg moeilijk krijgen.

Uit het verhaal van Thomas begrijp ik dat hij niet over voldoende middelen beschikt om hier een zaak te beginnen.
Er zijn veel westerlingen die de middelen wel hebben, die zijn vaak een gewillige prooi van gewiekste zakenlui in den lande en niet vergeten is natuurlijk dat wij altijd die Orang Bule blijven die allemaal een boom hebben waar de dagelijks behoefte contanten van geplukt kan worden.
Er word al geschreven dat je ideeen en een ijzeren wil moet hebben, heb je echter een goed idee zal spoedig de hele straat of dorp dezelfde busenis gaan beginnen als jou.
Succes,
Tuti & Jan

Kelvinator
User
User icon of Kelvinator
spacer line

Je kan best iets beginnen in indonesie, maar vergeet niet de corruptie.
Zonder de juiste connecties en het vertrouwen in mensen kan je het wel schudden in Indonesie.

Orang Bule!!!! Suroboyo kuuuu

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Vrienden ,
Over corruptie/ burocratie en alle onaangenaamheden.
Sidia vindt dat het een kwestie Vraag en Aanbod. Dus het is economische kwestie.Niks de slechtheid/verdorvenheid van een van de partijen.Als je dat beweert dat het alleen de schuld is van een vd partijen/belanghebbende dan ben je verdomd(pardon) hypocriet.
De aanbieder en de gebruiker/ontvanger is schuldig.Als je de regels en wetten niet overtreed dan heb je geen problemen.Voorbeeld :
Maar als je x aantal kg bagage te veel neem en niet opgeeft of een "schikking " treft , dan ben je niet alleen moreel gezien verkeerd bezig maar ook kan het leiden tot strafbare feit (omkoping).
Geldt ook bij de douane = het bewust smokkelen ,de immigratie=zonder vereiste papieren binnenkomen en omkopen die hap , de politie= van onschuldige verkeerovertreding tot een misdrijf(omkoping).
Als de afnemers zo eerlijk zijn en al die praktijken verfoeien dan moeten ze gewoon niet meedoen.En zorg dat je niks te verwijten valt.
Kijk indonesia heeft ook wetten staat o.a in de KHUP , hun Burgerlijke Wetboek(in feite erfenis van NLD).
Mijn advies is zorgt dat je gewoon aan de regels / wetten houdt van dat land , en niemand zal je kwalijk nemen als je de mazen van de wet wil gebruiken al dan niet met hulp van Biro Jasa (bemiddelingsburo).Dat doen we ook in nederland en het is legaal.Kijk maar bij het invullen van de inhoud vd beruchte blauwe enveloppe.Je kan allerlei aftrekposten aanvoeren, weet je dat niet dan ga je naar belastingconsulent(desnoods de vakbond).
Maar als jet allerlei onzin posten gaat aanvoeren, en word betrapt , krijgt je boete ,en dan ga je legaal schikken , maar je gaat niet de ambtenaar omkopen.Tuurlijk de nederlandse ambtenaren zijn niet corrupt , dat scheelt .Maar waarom krijgt je dan andere waarden en normen als je in het buitenland zit , je gaat daar de wetten overtreden en loopt rond met de gedachte ze zijn toch korrupt , dus ik ga ritselen.
Dat is hypocriet.

groetjes

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik denk dat corruptie een van de meest gebruikte woorden is op dit forum.
Wij hebben echter het gevoel dat met de nieuwe president Susilo Bambang Yudhoyono het een en ander is aan het veranderen en dat er daadwerkelijk iets aan word gedaan.
Gisteren een berichtgeving op TV dat er streng word opgetreden op scholen waar in het verleden de kids van rijke lui goede punten kunnen kopen.
Er zitten al enkele personen in het gevang.
Wat mij persoonlijk ook opvalt is dat met name de overheidsinstanties erg bezig zijn om per departement websites te maken met duidelijke info.
De Indonesiers zullen in ieder geval de tijd nodig hebben om aan een en ander te wennen.
Buitenlanders die hier graag willen wonen zullen zich ook aan de wet moeten (gaan) houden, die konden van tijd tot tijd wel eens als voorbeeld gesteld gaan worden.

De vraag is of een baantje kopen voor Thomas nog wel een reeele mogelijkheid is, neem van ons aan als het een baan is die gemakkelijk door een Indonesier gedaan kan worden hij nauwlettend in de gaten word gehouden door personen die dat baantje ook graag zouden hebben gehad.
Ik geloof niet dat we dat als bijzonder voor Indonesie mogen zien, een en ander zal in ieder land op deze aardbol zo zijn als een buitenlander een baantje krijgt.
Tuti en Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia (dan kawan2 Emoticon: Shiny )

Sommige zaken zijn gewoon moeilijk of niet te realiseren als je niet iets extra's schuift. Bijvoorbeeld verlenging van visum, als je dat volgens de wet wilt doen, reken maar dat je een paar dagen per maand en uren per dag op een harde stoel bij het Kanim kwijt bent. Ze zoeken naar fouten, ambtenaren vinden het heerlijk om in zo een geval hun macht te misbruiken. Kantor Polisi idem dito. Het is beter om op dat soort kantoren een "vriend" te hebben die tegen betaling alles regelt en dit geldbedrag gewoon te beschouwen als "servicekosten". Als je in NL iets snel wilt hebben van de overheid betaal je toch ook extra.

Als iemand je een dienst bewijst dan betaal je wat extra's en zorg dat je niet in overtreding gaat want dan ga je echt betalen, zeker als buitenlander, want dan wordt het tarief door de ambtenaren van een of andere instantie bepaald.

Vergeet niet dat 75% van de Indonesische econonie zwart/grijs is. Denk nooit "ik sta in me recht daaarom moet ik....." deze vlieger gaat in Indonesia niet op. Regels worden ter plekke gemaakt en de hoge omes waar je eventueel je beklag kunt doen zijn nooit op kantoor. Het allerbelangrijkst altijd redelijk en 'cool" blijven, bedenk dat overwinnen ten koste van een Indonesier bijna niet kan, dus zoek een middenweg, waar 2 partijen zich prettig bij voelen.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Mas Lon , je heb gelijk dat als je haast heb, te lui ben om te regelen etc etc dat je soms moet gaan dokken.En zeker als je een fout maakt of dat je een tot de groep van potentiele slachtoffer behoorde.Kennelijk behoorde ik ook tot die categorie , in het verleden heb leuke dingen meegemaakt.
Een verhaaltje ( Emoticon: Shiny :Ergens in de hol vd leeuw in menteng komt een pendul iets regelen.
Hij is eigenwijs om dingen zelf te regelen( "zelfstandigheid" Emoticon: Wink , dus kreeg hij bijna laaiende ruzie omdat hij zo kinderachtig is om 400rp wisseldgeld terug te vragen>Heb je ooit een (toevallig) donkere ambtenaartje zien veranderen van paars naar wit. En iedereen geleng2 kepala , een indonesier die de "regels "niet kent. Terlalu seh.Ya maar die pendul = penduduk luar negri (de indonesiers zijn gek op afkortingen)staat al een tijdje te ergeren dat hij een paar keren moet zien dat hij extra lang moet wachten, een leger calo / vrienden gaan voordringen.En toen neemt hij wraak.
Een keertje werd zijn paspoort afgepak , moet hij ophalen in menteng . nou heeft hij ook gedaan , samen met een familielid.Binnen 1 minuut krijg hij terug , staat verbaasd dat de deuren van zelf gaan openen, dat geuniformde ambtenaren plotseling super vriendelijk worden , en met alle excuses werd overladen.
Ya dat is ook tempo doeloe , die pendul heeft heel grote bek ,hij is nog jong , maar nu hij ouder is en zijn vitaminen R en K ook al b.d . zijn, gaat die pendul zijn zaken regelen volgens de spelregels maar zonder omkopingen .
Het gaat natuurlijk of je trouw blijft aan je eigen waarden en normen , en geen excuses gaan zoeken en daarna ook afgeven. Terwijl je zelf meedoet.
Tuurlijk de SiKon = situasi dan kondisi kan verschillend zijn.

groetjes

sophia
User
spacer line

hallo allemaal...hier ook zelfde vraag....wat moet je allemaal voor doen om in Indonesie ( Manado) te kunnen vestigen en dat bedoel ik mee met bv iets voor je zelf te kunnen beginnen of vrijwilligers werk...kan iemand mij daarbij helpen of advies geven..???

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Zij kunnen je wel verder helpen:

http://www.rami-services.com/

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

spacer line  

Beste Thomas,

Ik heb wel wat informatie voor jou m.b.t werken in Indonesia en een baan te krijgen.
Saya punya koneksi di kalangan atas.

Grotjes,

Belanda Item

spacer line  

On 04-01-2009 00:27 belanda item wrote:
Beste Thomas,

Ik heb wel wat informatie voor jou m.b.t werken in Indonesia en een baan te krijgen.
Saya punya koneksi di kalangan atas.

Grotjes,

Belanda Item

Ik hoop, gezien de datum van opening topic, dat Thomas ondertussen toch wel een baan heeft of zich al gesetteld heeft in RI !! Emoticon: Party!

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

spacer line  

On 04-01-2009 08:10 Peter191064 wrote:

...

Ik hoop, gezien de datum van opening topic, dat Thomas ondertussen toch wel een baan heeft of zich al gesetteld heeft in RI !! Emoticon: Party!

Je kan ook andere "thomassen" helpen ?

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Beter laat dan nooit moet je maar denken.
En misschien heeft tie ook wel een baan voor Surya !
Als Thomas niet meer kan, dan kan Om Sid direkt invallen Emoticon: Smile

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 04-01-2009 09:32 oyibo wrote:
Beter laat dan nooit moet je maar denken.
En misschien heeft tie ook wel een baan voor Surya !
Als Thomas niet meer kan, dan kan Om Sid direkt invallen Emoticon: Smile

Ya , leuk inkoppertje van mij .
Door de financiele crisis wordt mijn toekomstige bedr.pensioen ook bedreigd.

Dus al men een leuk baantje hebt , denk aan Ome Sid .
TZT doe ik wel een oproep bij Indahnesia , dat ik me beschikbaar stel .
Over onkostenvergoeding kunnen we praten . Emoticon: Shiny

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hee Om Sid,
Even off topic, ik hoorde dat je tot voorpagina nieuws bent gepromoveerd !
Er schijnt een internetsite te zijn die iemand een online selokan noemde.
Daar schijn je met stip naar nummer 1 te zijn gegaan.
Goeie entree voor 2009 ! Emoticon: Laugh out loud

Het schijnt dat ik de eer ook al heb gehad, nu jij. Emoticon: Party!
Heb je op een zere teen gestaan?
Die zijn nogal gevoelig begrijp ik Emoticon: Yummie!

spacer line  

OEPS , wat heb ik nou weer gedaan .

Wordt tijd dat ik ga onderduiken. Emoticon: Shiny

En men zegt vaak dat Indonesiers lange tenen hebben.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik heb geen idee, maar kennelijk deed het pijn. Emoticon: Laugh out loud
Onderduiken helpt niet meer.

spacer line  

Veel Indonesiers willen graag naar Nederland komen door de vele moeilijkheden daar. Eventueel zijn ze bereid om in Nederland illegaal te verblijven. Ze vinden dat alles in Nederland veel beter is dan ini Indonesie, vooral als je geen baan kan vinden. Maar het is voor hen bijna onmogelijk geworden om naar Nederland te komen. Dat komt door de strenge regels die de Nederlandse regering voor de buitenlanders de laatste tijd heeft gemaakt. Ik zou zeggen, denk even goed na voordat je naar Indonesie vertrek.

Maar sls je van avontuur houdt, en je weet wat voor risico's je kan lopen, pak je koffer en vertrek. Want Indonesie is nog steeds een land waar alles te regelen is. En natuurlijk met geld en - je hebt gelijk - kruiwagen.

Dat denk ik. Want ik ben ook al lang weg van dat mooie geboorteland van mij.

spacer line  

Ja, ik denk ook dat Thomas al een baan heeft in Indon of in Nederland. Maar het is toch leuk om hierover je mening te geven

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,648,641 topic views - 222,990 posts - 13,504 topics - 16,540 members - last post @ 21-10-2017 22:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,140,729 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com