indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Beste mensen,

“Was de grootste Moslimland”

Weet je, ik mis het antwoordt waarom de belandas hardnekkig blijven niet willen erkennen de Merdeka van Indonesia en blijven volhouden dat men gestuurd zijn met de politionele agressie om de orde en de vrede te herstellen. Intussen is het zestig jaar geleden. Vergelijkbare landen zoals Japan die vandaag 6 augustus 1945 zestig jaar geleden en atoom bommen hebben ontvangen wel erkennen en excuus hebben aangebonden en nota bene de belandas zelf hebben omgevraagd.
Waar komt de arrogantie vandaan of is dit ook typisch belanda.
Ik mis de mensen die in het begint meededen in dit forum met hun bijdragen.

Ik snap niet de vanzelfsprekendheid van de belandas om een land die 18000 km ver ligt te beschouwden als hun eigendom. Te rechtvaardigend met te zeggen het was toen zo is typisch belanda.
En toen de Japanners de belandas eruit gooiden op de fiets vonden en vinden de belandas vanzelfsprekend dat de oorspronkelijke bewoners inlanders genoemd partij moeten kiezen voor de belandas want anders ben je een collaborateur zoals Bung Karno werd beticht.

Even tussen door. Ik heb Netwerk gezien over een Irakees die lang in deze tanah kincir woont op vakantie gaat naar zijn land. Daar zou hij gaan trouwen. Hij hebt de verwoesting gefilmd. Justitie denkt dat hij daar betrokken is geweest bij aanslagen op Amerikaanse konvooien. In tanah kincir begrijpen ze niet dat deze man dit hebt gedaan. http://www.netwerk.tv/index.js(...)s&r=netwerk&a=184366
De belandas begrijpen wat ze zestig jaar geleden hebben gedaan, om de orde en de vrede te herstellen.

Misschien zijn jullie bekent maar even op een rij.
In de jaren twintig waren de Pemuda Indoneisa al begonnen met hun vrijheidstrijd via de kanalen van de machthebbers de kolonisator. Het werk verdween in de prullenmand.
In de tanah kincir werd de kolonisator bezet. Twee jaar later het land die 18000 kilometer ver ook bezet.
Een bom van twee miljard dollar heeft de wereld doen veranderd. Vrij zijn de landen die bezet waren.
Maar nee hoor wij mogen niet vrij zijn! Met al die wetenschap gingen de belandas door en tot de dag van vandaag zonder spijt.
Verontwaardig waren de belandas over de Bersiap. Meer hebben ze niet alleen een bombu runtjing. De Merdeka is bevochtend en gewonen. De drie kleur werd verscheurd op het dak Merah Putih is het geworden.

Dat sommige belandas persoonlijk reageren is spijtig, maar dat is typisch belanda eigen. Alleen anderen hebben misdaden begaan behalve hun zelf, het zijn excessen.
Het sturen van politie (militairen) was al en misdaad en het is een feit.
Volgens wijlen Lou de Jong, is 80% van de mensen die betrokken waren bij agressie I en II in Nederland politionele acties genoemd, oorlogsmisdadigers.
De dienstweigeraars, Poncke Princen, Joop Heuting en vele anderen hebben geen gelijk zelf wijlan Willem Oltmans ook niet. Maar die kreeg acht miljoen gulden.

Ik hoop een antwoordt te krijgen van allen in deze forum. Gek genoegd dat het alleen voor de belandas een beladen onderwerp is.

Salam
Merdeka

PS. Siapa yang bisa kasih lagu untuk aku ‘Jangan Katakan Cinta’ dari Lea. Terima Kasih Emoticon: Bye bye
Emoticon: Bye bye

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Oppositie: erken onafhankelijkheidsdatum Indonesië

Uitgegeven op 05 augustus 2005 om 22:24 uur

(Novum) - Nederland moet 17 augustus erkennen als officiële onafhankelijkheidsdatum van Indonesië. Dat vinden de fracties van de PvdA en de SP in de Tweede Kamer. SP-Kamerlid Krista van Velzen roept minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot (CDA) vrijdag in een open brief op de datum officieel te erkennen. Haar PvdA-collega Bert Koenders deed datzelfde vorig jaar februari.

Bot woont dit jaar de vieringen rond de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring bij. Hij is de eerste Nederlandse bewindsman die dat doet. Van Velzen en Koenders vinden dit de ideale gelegenheid om 17 augustus officieel te erkennen.

Van Velzen zegt verbaasd te zijn dat Bot de onafhankelijkheidsviering bijwoont, terwijl de Nederlandse regering de datum niet erkent. Bot moet volgens haar excuses aanbieden voor de slachtoffers die tijdens de politionele acties aan Indonesische zijde zijn gevallen. "De tijd is rijp om in het reine te komen met fouten uit het Nederlandse koloniale verleden", zegt Van Velzen in haar brief.

Koenders vindt dat Bot bij het bezoek aan Indonesië 'de ruimte moet nemen om een heldere verklaring namens Nederland af te leggen'. Daartoe moet Bot de Indonesische media opzoeken, vindt de sociaal-democraat. Vorig jaar zei de minister, zelf geboren in de voormalige kolonie, 'sympathiek' te staan tegenover de oproep van Koenders.

De Indonesische nationalist Soekarno riep op 17 augustus 1945 de Indonesische onafhankelijkheid uit. Vier maanden later, op 27 december 1945, droeg de Nederlandse regering officieel de macht over. Nederland heeft 17 augustus nooit als officiële onafhankelijkheidsdatum erkend. Het is een gevoelig onderwerp bij oud-militairen. Zij vinden dat Nederland destijds de plicht had militair op te treden tegen de Indonesische vrijheidsstrijders en de orde te handhaven middels politionele acties.

De stichting Platform van Veteranen zegt in een reactie dat de aanwezigheid van Bot bij de vieringen in Indonesië niet meer zo gevoelig ligt als in het verleden. Zestig jaar na dato verzetten de oud-strijders zich niet meer tegen een eventuele erkenning van 17 augustus als datum, zegt Albert Blok, vice-voorzitter van de organisatie, op eigen titel.

[Copyright 2005, Novum]

ik heb dit bericht in zijn geheel geplaatst omdat het na een paar uur "verdwijnt" van de nieuws.nl site

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ah ya , veel gediscussieerd , soms ook opgewondenheid over diakui of niet diakui.
Er zijn nog resten van trauma's na de geweldadige "scheiding", een treurende weduwe , veel verhalen van oorlogsmisdaden die eigenlijk als excessen gezien moet worden etc etc.Toen werd de talak tiga (proklamasi) en de surat cerai (de dokument ) bekend gemaakt.
Na al die jaren heb ik me afgevraagd hoe het zit met de de Sejarah Belanda , hebben ze ook zo'n onafhankelijksheidstrijd gekend ?
De enige feestdag dat ik ken is de bevrijdingsdag van 5 mei 1945 , ja je bent door grote broer amerika cs bevrijd van de Duitsers .
Ik vind vreemd dat ze 1 keer in de 5 jaar gaan vieren , maar goed dat is hun feest, ik heb als buitenlander niks mee te maken.
Dus ben ik maar aan het googlen, tot mijn stomme verbazing zag ik een artikel over de Plakaat van Verlating.

Wat de reden is weet ik niet percies (want ik heb nooit de sejarah belanda geleerd) , maar ik hoorde iets over Alva , de tiende penning .
(terwijl wij nu door den haag meerdere malen van de tiende penning moeten ophoesten).

PLACCAERT VERLATINGHE : 26 juli 1581 van de Staten Generaal
(Philips II en zijn erfgenamen werd getalak tiga voor eeuwig)
"Verclaert vervallen van de overheit ende heerschappije dese voorseyde Nederlanden."

Dus 26 juli 1581 kan je ook gaan zien als onafhankheidsdag van Nederland.
Maar waarom werd het niet gevierd ?

Coba , vertel het aan Sidia , want hij begrijp er niks van waarom zo'n belangrijke dag niet gevierd werd.

groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Je was zeker ngantuk tijdens de inburgeringscursus. Emoticon: Yeah right!

Nederland is min of meer gevormd tijdens de 80-jarige oorlog met Spanje die tot 1648 duurde. In die tijd leefde de Vader des Vaderlands ene Willem van Oranje en was het ook de tijd van de reformasi op geloofsgebied (katholiek vs protestant, Calvijn, Maarten Luther en zo)

Voor de ontdekking van de route naar Indonesia was deze oorlog zeer belangrijk, want voorheen voeren de Hollandse en Vlaamse kooplieden naar Lissabon om daar specerijen in te kopen. Op een gegeven moment toen Portugal ook bij Spanje behoorde liet de Spaanse koning alle Nederlandse en Vlaamse schepen die in de haven van Lissabon lagen in de fik steken, foetsie dus. Ook was Antwerpen door de Spanjaarden bezet, veel kooplieden, kaartenmakers enz. van daaro zijn toen naar Mokum gevlucht met hun kennis en poen, zij en hun kennis zijn heel belangrijk geweest in de organisatie van de eerste schipvaarten naar Indië

Gelukkig hadden "wij" ene Jan Huygen van Linschoten, geboren rond 1562, een avontuurlijke jongeman. Op zijn zestiende besloot hij zijn moeders warme keuken en zijn woonplaats Enkhuizen vaarwel te zeggen en zijn twee broers achterna te reizen naar Spanje en Portugal, om daar het koopmansvak te leren. Maar hij wilde meer van de wereld zien: exotische landen en vreemde volkeren. In 1581 kreeg hij de kans om als secretaris in het gevolg van de nieuwe aartsbisschop van Goa naar India te reizen. Weinig Nederlanders maakten in die tijd zulke verre reizen.

In India verzamelde Jan Huygen van Linschoten allerlei informatie over de handel in Aziatische producten. Toen hij in 1592 in Enkhuizen terugkeerde, schreef hij een boek het "Internario" over de route die men moest volgen om in Oost-Indië te komen en over alle producten die er te krijgen waren. De rest weet je al, zie daarvoor allerlei andere postings hiero.

Voor de 80-jarige oorlog:
http://oorlog.klup.nl/c.php?c=12162&t=0&p=n8

En mbt de sejarah Belanda:
http://histoforum.digischool.nl/

Gruces

Lon

.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Lon,
Over de palaccert , ik heb het niet verzonnen.

Placcaert
Van de state generael
------------ Nederlanden
Byden Welcken , midts
den redenen int lange int selfde
begrepen , men verclaert den Conink van Spaegnien vervallen vande Overheyt ende heersshappije vandese voors.Nederlanden,
ende verbiet sijnen naem ende zeghel inde selve Landen meer te ghebruyken.

Staat in google , of het waar is , weet ik niet
misschien kan je het plaatsen(ik weet niet hoe het moet) ,
gewoon ter leering ende vermaeck.

groet

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Dit is de "tophit" uit die jaren, misschien wellis van gehoord Emoticon: Shiny

Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick, van Duytschen Bloet;
Den Vaderlant ghetrouwe
Blijf ick tot inden doot;
Een prince van Oraengiën
Ben ick, vrij onverveert;
Den coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheëert.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Den coninck van Hisapaengien ,
Heb ick altijt gheeeert -------> tot 26 juli 1581 ?
Dus toch talak3 , en toen begon de 80 jarige oorlog.

Is het niet dezelfde als de Proklamasi van 17-08-1945 , en toen begonen de problemen.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Het wordt de 80-jarige oorlog genoemd maar dat klopt niet, wel dat ie in 1648 eindigde met de vrede van Munster. Het begon met een reeks van gebeurtenissen halverwege de 16e eeuw. Het belangrijkste reslutaat voor dit forum is dat de weg naar Indie werd ontdekt door Cornelis Houtman en Hendrick de Keijser , enkele eeuwen daarna werd dit forum opgericht Emoticon: Shiny

Gruces

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

On 06-08-2005 08:24 sidia wrote:
Na al die jaren heb ik me afgevraagd hoe het zit met de de Sejarah Belanda , hebben ze ook zon onafhankelijksheidstrijd gekend ?
De enige feestdag dat ik ken is de bevrijdingsdag van 5 mei 1945 , ja je bent door grote broer amerika cs bevrijd van de Duitsers .
Ik vind vreemd dat ze 1 keer in de 5 jaar gaan vieren , maar goed dat is hun feest, ik heb als buitenlander niks mee te maken.

Bung Sidia,

4en5mei is een omstreden dag voor de belandas. Hun landgenoten zaten nog in de Japanse kampen tot 15 augustus. Vlagen op deze datum was verboden. 15 augustus is pas van de laatste jaren dat de belandas officieel deze datum herdenken, het is het toppunt van hypocrisie.

Weer wordt het woord ‘nationalist’ gebruikt, wat is er toch met de belandas. Is het als je vecht voor je vrijheid dat je dan een nationalist bent? Wat een achterlijk land is Nederland. Steeds weer die negatieflading van die belandas over Indonesia.
De vrijheid hebben ze ontvangen van de geallieerden een daarna Marshallhulp. Met deze hulp gelden hebben de belandas de politie agressie gefinancierd ook hierover weten ze niets van of misschien niet willen weten.

Als de belanda vasthoud aan 27 december 1949 moeten zij de mensen die tot die tijd geboren zijn onderhouden. In hun geboorte akte staat geboren Nederlands Indië overigens staat in het artikel dat tuan Londoh heeft geplaatst een grote fout. Niet viermaanden later maar vierjaar later 27 december 1949. Je kan toch wel weer vast stellen dat de belandas van deze geschiedenis bar weinig van weten.

Hirsi Ali en Wilders en al die anderen met hun grote monden beseffen niet dat hun land de grootste moslimland was. Ik ben benieuwd of deze mensen ook voor strijden dat deze geschiedenis in de inburgeringcursus komen te staan.

Salam
Merdeka

PS. Siapa yang bisa kasih lagu untuk aku ‘Jangan Katakan Cinta’ dari Lea. Terima Kasih

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Zo Merdeka,

Dat was weer een moeizame pidato. Je beschuldigd de Belanda's wel dat ze bar weinig van deze geschiedenis weten, doch in Indonesia is het nog slechter met de kennis van de eigen sejarah gesteld. Maar gezien de kwaliteit van de scholen aldaar en ook omdat de geschiedenis al enige malen is veranderd, al naar gelang wie er aan het bewind stond, zullen we op deze slak maar geen zout leggen, laat hem maar lekker doorkruipen.

Het is jammer dat je tussen die woordenstroom die je hier neerzet, niet even wat onderbouwingen en/of verwijzingen zet zodat de nietwetende Belanda zich even kan informeren. Want als je stelt dat "4en 5mei is een omstreden dag voor de belandas" dan vraag ik me af,waar heeft die vent het over. Voor zover ik weet hebben we in NL op 4 mei altijd de oorlogsslachtoffers (ook die in Indonesia) herdacht, door om 20.00 uur 2 minuten stilte te houden. 5 mei heb ik altijd herinnerd als bevrijdingsdag, feest dus. Dus als je even zou kunnen melden wat er nou zo omstreden is, terima kasih sebelumnya.

De Indische Nederlanders hebben na lang aandringen hun eigen herdenking gekregen en die is op 15 augustus, dat is sinds enige jaren officieel geworden. Vroeger werd het gelijk met die van ons gevierd, maar daar werd moeilijk over gedaan, dus nu hebben ze een eigen herdenking bij hun eigen monument in Den Haag.

Op de rest ga ik maar niet in, typisch Merdeka die de "pitulasan" kriebels heeft, afijn veel plezier dr mee. Het komt op mij een beetje demagogisch over, maar leuk om zo een imitasi Soekarno hiero te hebben, een beo is een typisch Indonesische vogel en een leuk beessie.

Voor verdere info over de geschiedenis van indonesia, helaas niet in het Belandees maar Bhs. Indo en Inggris, kan ik je van ganser harte de volgende site aanraden, misschien vind je iets waarmee je in de toekomst je pidato voor de gewone m/v iets helderder kan maken.

http://www.londoh.com/index-intro.htm

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hi Lon ,

ben je niet een beetje abuis om te beweren dat de Houtman en de Keijzer de weg naar de specerijen eiland hebben ontdek.
Je bedoelt waarschijnlijk dat ze dat gestolen hebben (of "geleend" Emoticon: Wink van de Portugesen en dat waarschijnlijk de Portugesen het ook van de Arabieren hebben geleerd .
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Kom Sidia,

Niet steeds van die rare retorische vragen stellen. Kijk eerst eens in de Google dan kom je wat beter beslagen ten ijs, om maar eens een inburgeringsterm te gebruiken. Emoticon: Yeah right!

Die Van Linschoten verzamelde in Goa allerlei informatie toen hij daar werkte, dat deed hij door met vele mensen te spreken die terug van Indie kwamen, dat noteerde hij. 's Avonds als hij door de hitte niet kon pitten en op zn tikar lag te woelen sloeg hij aan het denken. Hij bedacht toen dat ze wel eens via het noorden naar China en verder Azie konden gaan. Dat is ook twee keer geprobeerd, in 1594 en '95, maar ze schepen bleven vast zitten in het ijs, daar hebben we de "overwintering op Nova Zembla" aan overgehouden.

Pas daarna zijn ze over een andere route gaan nadenken. Ik sprak ook over een route, niets gestolen, helemaal zelf uitgevist. Moet je maar het relaas van "De Eerste Schipvaart" lezen. Heeft ook veel slachtoffers gekost, er was muiterij enz., enz. Als je je met de Nederlandse geschiedenis uit die tijd bezighoudt, moet je niet aan Indonesia denken, want dat zat nog in de verrekijker. Men ging op weg naar Banten, want daar had Van Linschoten over geschreven, het was bekend dat dat een van de grootste handelshavens ter wereld van die tijd was. Daar zijn Houtman en De Keijser ook op een gegeven moment aangekomen.

In die tijd zijn met eenvoudige schepen en primitief materiaal grootste ontdekkingen gedaan door mannen met moed en durf. Als jij met je gedachten bij de "Proklamasi 1945" zit, dan zit je in een verkeerde tijd, dan kan je jezelf nooit goed voorstellen wat voor uitzonderlijke dingen er toen zijn gebeurd die het hele wereldbeeld hebben veranderd. Het is natuurlijk zo dat de Nederlanders er niet als eersten bij waren, ongeveer gelijk met de Nederlanders waren er de Engelsen. De Portugezen verbleven toen al 80 jaar in die contreien, en ook de Spanjaarden die van Zuid Amerika kwamen via de Phillipijnen. Ver voor deze volkeren waren er natuurlijk al de Indiers geweest en nog veel eerder de Chinezen. Die zaten al aan het begin van de Christelijke jaartelling in Indonesia en hebben daar heel lang een belangrijke rol gespeeld, alleen zal je over het laatste weinig in Indonesia verhaald vinden, want dat komt de leiding niet zo goed uit. Ik hoef je niet vertellen waarom. Toen de VOC in 1602 opgericht was, heeft deze onderneming de zaakjes zeer voortvarend aangepakt, wat op de lange termijn heel voordelig voor Nederland is gebleken.

Groetjes

Lon

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Lon,
O.K. ze hebben de route bevaren, maar het schijnt dat :
1.in 1592 de houtman werd door de amsterdamse handelaren naar Lisbon
gestuurd om de route te bemachtigen .
2.dat ze bij de eerste kennismaking bij de Bantense sultan door de aanwezige portugese handelaren werd geintroduceerd.
3.dat het eigenlijk een mislukte deal werd , want de houtman werd turned away for "rude behavior".
Staat in http://en.wikipedia.org/wiki/cornelis-houtman
Op zich nog steeds een mooie prestatie.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Bij het woordje route moet je je meer voorstellen dan alleen maar een stukje papier met wat krabbels dr op, eerst naar het Zuiden, dan bij de Cabo Bonne Esperanza linksaf tot je bij Ceylon komt en dan de kust volgen dan kom je er vanzellef wel. Er was sprake van een heel lange reis die niemand in NL gemaakt had. Ze moesten onderweg ook af en toe aanleggen, om eten en vooral drinkwater in te slaan. Nou in Afrika en verder zaten allemaal wilden die weinig van blanken, sowieso niet van vreemden met grote schepen, moesten hebben. Maar het moeilijkste waren de passaatwinden en zeestromingen plus wat zij nog meer onderweg tegenkwamen. Dat soort zaken was een kwestie van ervaring, en die was er nog niet. Dat was makkelijker toen zij er eenmaal een keertje geweest waren, spoedig daarna vertrokken er hele vloten. Op een gegeven moment had men ontdekt dat het gunstig was om eerst tot onder de kust van Brazilie (dat meteen kolonie werd gemaakt tesamen met Suriname) te varen, dan het roer om te gooien en kwam men in een gunstige stroming terecht, die werd het "Karrespoor" genoemd. Als je dat ziet op de kaart is eigenlijk een vreselijke omweg. Nog later ging men niet meer van Kaap de Goede Hoop naar Ceylon en Voor Indie, maar recht naar beneden tot vlak bij Australie, op een gegeven moment moest men een draai nemen en kwam dan in de Straat Sunda terecht. Dat luisterde heel nauw, het ging ook wellis mis, daarom liggen er aan de noordkust van Australie heel wat wrakken van VOC schepen.

Die Eerste Schipvaart was inderdaad een mislukking, wat voor een groot deel aan de leiding lag. Echter de weg naar Indien was nu bekend en dat zou voor grote veranderingen gaan zorgen.

Gruces

Banten (Ned. Bantam)omstreeks 1600AD toen een van de grootste handelshavens ter wereld.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Nu we toch over geschiedenis bezig zijn, die Cornelis de Houtman had nog een broer Frederik genaamd, die ging altijd met Cor mee. Hij werd op een volgende reis in Aceh gevangen genomen, Cor vond daar zijn einde. In plaats van achter de tralies van de boei te zitten tobben ging Frederik Maleis leren en heeft daar een boek over geschreven getiteld "Spraeck ende woordboeck inde Maleysche ende Madagaskarsche talen" dat in 1603 uitgegeven werd. Dit is het oudste bekende Maleise woordenboek. We kunnen geschiedenis wel gaan voorstellen als een strijd tussen de goeden en de slechten, maar dat is een ouderwetsche benadering, hoewel die in Indonesia nog steeds opgang doet, maar ja de Wayang gaat ook altijd over goed en slecht en gaat ook over geschiedenis, dus is dat een tradisie. Het is veel interessanter om te bestuderen welke veranderingen bepaalde historische feiten in het leven hebben gebracht, want die dooien staan echt niet uit hun graf op, daar heb je dus geen zak aan. Die dooien zijn meestal toch hoge omes, over de gewone man wordt met geen woord gerept.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hi Lon ,
je vertelde over die Frederik de Houtman , hij leerde toen maleis en een boek schrijfde ..
Ik heb vroeger in Indonesia op school geleerd dat de bahasa indonesia afkomstig is van bahasa melayu (rumpun bahas melayu).
Word gesproken door mensen uit riau en omgeving mensen en mensen uit oost sumatra.
Dus daarom vind ik vreemd dat er mensen in dit forum kunnen beweren dat we(de nederlanders) a.h.w. de Bahasa aan de indonesiers hebben gegeven.
Ik ga natuurlijk niet tegenspreken anders word het O.T (of O.H).
Of een andere topic misschien, want er zijn zoveel misverstanden over Indonesia, over de beschaving, de opleidingsnivo, de cultuur etc etc.

groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sidia,

Ik heb over de invoering van het Maleis in de Archipel al eens iets geschreven:

http://www.londoh.com/verh_the(...)ing_of_indonesia.htm

Lijkt me leuk "Het Grote misverstanden-over-Indonesia" topic, nanti iya kalo sudah pulang ke Mokum.

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Leuk artikel in The JakPos van vandaag: Dutch treat: Who pays for the pain?

http://www.thejakartapost.com/(...)=20050808.A02&irec=1

Hitami
User
spacer line

Volgens artikel "Schijndebat Indonesie behoeft nuchterheid" in Volkskrant van vrijdag, het kabinet voerde vanaf december 1945 een beleid van dekolonisatie waarmee de door Nederland de facto erkende Republiek Indonesia instemde. De akkoorden van linggadjati en Renville vormde hiervan de resultaten.

Maar ze vermelden niet de constructie dat deel van de Republiek onder Wilhelmina komen te staan.

Weer gedraaie over geschiedenis ?????

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

Volkskrant 12 agustus 2005 'Schijndebat Indonesië behoeft nuchterheid'

Als deze belanda gelijk heeft dan betekent, dat de zogenaamde ‘Om de orde en de vrede te herstellen’ illegaal is en dat Lou de Jong gelijk heeft dat 80% wat de belandas hebben gedaan oorlogsmisdaden zijn.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Merdeka, Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Als ik me ergens kapot aan kan ergeren is het aan mensen die over geschiedenis praten maar totaal geen historisch besef hebben. Wat jij hier plaatst noem ik Belandahaat, als je werkelijk de geschiedenis zou kennen dan zou je ook weten dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking tegen de politionele acties was. Er zijn in die dagen grote demonstraties geweest en zelfs proteststakingen. Ik zou zeggen ga eerst een paar boeken lezen. Misschien ga je dan beseffen dat wat je hier plaatst je reinste vuilspuiterij is.

Merdeka
User
User icon of Merdeka
spacer line

On 14-08-2005 10:10 londoh wrote:
Merdeka, Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Als ik me ergens kapot aan kan ergeren is het aan mensen die over geschiedenis praten maar totaal geen historisch besef hebben. Wat jij hier plaatst noem ik Belandahaat, als je werkelijk de geschiedenis zou kennen dan zou je ook weten dat meer dan de helft van de Nederlandse bevolking tegen de politionele acties was. Er zijn in die dagen grote demonstraties geweest en zelfs proteststakingen. Ik zou zeggen ga eerst een paar boeken lezen. Misschien ga je dan beseffen dat wat je hier plaatst je reinste vuilspuiterij is.

Belanda was de grootste Moslimland

Baca aku punya tulisan ‘Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 06-08-2005 00 :21’

Alhamdullilah. Hei, gue cuman kasih tahu saja, je hoeft niet zo beleren te zijn de tijd is voorbij met de partanalistes gedoe!!! Je wil alleen weten wat je wilt weten! Belandas die aangesproken voelen reageren zoals wijlen Herman Wiegbold zegt, Citaat uit documentaire, Hoe Nederland omgaat met z’n geschiedenis;
“Fons de Poel (journalist en televisie presentator); hoe is de geschiedenis omgegaan met Putten, met Duitse weermachtsoldaten die dat gedaan hebben?
Herman Wigbold (journalist); ja, als je de geschiedenis boekjes leest is er voldoende aandacht aan gegeven. Waar, geen aandacht is besteed vrees ik, is dat Nederland het groots aantal SS heeft geleverd van alle West Europese landen, dat procentueel de meeste joden in Nederland zijn omgekomen vergeleken met andere landen. En als buitenland tegen mij zij, heb ik ook onmiddellijk de neiging om verklaringen te gaan vinden. Maar het is wel een historisch feit. En ja, wij vinden toch moeilijk om dat soort historisch feit te erkennen en zelfs maar te constateren.”

Joop Heuting ken ik persoonlijk en Pocnke Princen ook en beide staan op mijn handycam. Je denk dat je veel/alles weet over de belandas, maar ik weet het hoe de belandes zijn!! Ondanks wat je schrijft is het niets veranderd, toch! Nu zestig jaar later, geen spijt, schijnheilig, schaamteloos, onbeschoft en hypocriet en ze zijn nog erger dan Jap&Duitsers. Bovendien wat hebben die belandas bereikt in die 350 jaar voor de Inlanders? Wij hebben 6.5 miljard aan schadevergoeding moeten betalen aan die onbeschofte belandas. Kijk, als Balkenende en anderen zegen dat het beestje bij de naam genoemd moet worden dan is dit het onderwerp wel. De Beerput Moet Open!!! Lo tahu, natuurlijk geld het niet voor al die belandas maar het feit is dat in een democratie gekozen land handelt als een bemannen republiek gedraagt. Alleen de KNIL en de veteranen zijn belangrijk de Inlanders (bangsa Indonesia) niet. Weet je zij kregen een lintje sterker nog alle belanda misdadigers krijgen een monumentale eer één ervan was minister president geworden. Zelf replica’s van de VOC worden gemaakt, trots zijn de belandas.
Als je negeren wat de Joden hebben ondergaan ben je strafbaar in dit kincir land.

‘Better to the hell than to be colonized again’ ze zijn oost indiesch doof die belandas. http://www.vpro.nl/geschiedeni(...)511+4158556+23671937

Dit is aan de hand met de belandas.

Citaat uit RTL 5 documentaire Rawagede.

“De Excessen van Rawagede 1947-1950”
Tijdens de Indonesische onafhankelijkheid strijd werden in het dorp Rawagede West-Java honderden burgers, onder verantwoordelijkheid van het Nederlandse Militaire gezag doelbewust vermoord. De Nederlandse Militaire Autoriteiten wilden inlichtingen verkrijgen over de Indonesische vrijheidstrijder Lukas Kustario die regelmatig in Rawagede verblijft. Bij de zoektocht naar Kustario werd het overgrote deel de mannelijke bevolking geëxecuteerd. De eerste militaire actie in Rawagedéh waarbij in totaal 431 dodelijke slachtoffers vielen. Werd in januari 1948 onderzocht door een speciale commissie van de VN.
De VN Commissie, bekritiseerde de handelwijze van het Nederlandse militaire gezag. Ondanks deze conclusie is de voor de excessen verantwoordelijke Nederlandse Officier niet vervolgd. Na overleg tussen de Nederlandse militaire en Justitie Autoriteiten werd de zaak Rawagede Geseponeerd.

Een Produktie van Willy Lindwer.
AVA Productions 1995.

Salam Merdeka

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Je brengt hier geschiedenis zoals het gebruikelijk is in Indonesia een verhaal dat lekker legt maar nauwelijks onderbouwd is. Daar komt nog bij dat je het Nederlandse volk collectief aan de schanpaal nagelt voor zaken die in het verleden zijn gebeurd. Er is op dit forum niemand die met wat jij allemaal stelt te maken heeft gehad, laat staan er aan schuldig is. Gemakshalve neem je ook de 1000'den dienstweigeraars mee uit die jaren, waarvan er mensen zijn die tot en met 1957 in de gevangenis hebben gezeten. Ook zijn er veel dienstplichtigen gesneuveld die gewoon hun plicht deden, door een wetswijziging afgedwongen !!

Wat bedoel je hiermee:

On 14-08-2005 13:25 Merdeka wrote:

...

Wij hebben 6.5 miljard aan schadevergoeding moeten betalen aan die onbeschofte belandas.

Waren dit guldens, rupiah, US$ ?? Waar heb je deze onzin vandaan, uit je duim soms ??

Als we het toch over oorlogsmisdaden hebben zouden we even Oost - Timor erbij kunnen halen in december 1975 annexeerde Indonesië dit gebied. In 1999 stemde 80% de bevolking in een referendum voor zelfstandigheid. Zoals je vast wel bekend is kunnen Javanen niet tegen hun verlies, dat hebben ze op Oost Timur even in prakrijk gebracht, meer dan 1000 doden ineen week en het hele land in puin. Dat is pas 6 jaar geleden. Zal ik even alle dode Papua's en Aceh'ers er buiten laten. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat het Nederlandse koloniale bewind is ingeruild voor een Javaans kolniaal bewind, dat even erg zoniet erger is als zijn voorganger. De jongere Nederlandse generatie heeft van zijn geschiedenis geleerd, helaas is dit niet het geval in Indonesia. Jij bent hier een levensgroot voorbeeld van, jou berichtjes hier maken een heel land (R.I.) volkomen belachelijk. Gelukkig wordt er in Indonesia door een groot deel van de bevolking heel wat vergevingsgezinder gedacht en kan jij beter een rolletje gaan spelen bij de Ketoprak Humor, want die typisch Indonesische gewoonte om hier te gaan beweren dat je allerlei"belangrijke" mensen kent maakt op mij geen indruk, sterker nog het doet me onbedaarlijk lachen, alsof er een kind aan het woord is. Ga nou maar eerst je bubur opeten en veel susu drinken, als je dan gekraak in je bovenkamer hoort kan dat er op wijzen dat er iets gaat werken. Want je kent vast wel de TVreclames voor susu bubuk in Indonesia, daar gaan de hersens van de kindertjes van draaien. Dus als er zo een inlander in Negri Susu terecht komt kunnen er vreemde dingen gebeuren, dat bewijst de figuur die zichzelf Merdeka noemt hiero wel

Vrijheid = Blijheid, Emoticon: Shiny Merdeka = sjachrijn Emoticon: Angry

Gruces

robbert
User
spacer line

Gegroet U allen,
Voor diegene die wat meer willen weten over het ontstaan van Indonesie kan ik van harte aanbevelen www.omroep.nl/geschiedenis.Met een breedbandaansl. kunt u dan een aantal zeer goede documentaires bekijken.
Rob

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Hi Rob ,
bedankt voor de verwijzing, hoop dat de anderen ook willen meekijken.
Het wordt wel tijd om de waarheid(die je moet onderzoeken) onder ogen durven te zien.
Anders blijft het maar rotten.
We hebben nog een paar dagen de tijd , wie weet gaat dhr B.bot een opening maken.
Anders blijft het : Tetap tidak mengakui (blijft steeds ontkennen).
sidia

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,929 posts - 13,697 topics - 25,672 members - last post @ 14-11-2019 19:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,699,140 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com