indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

E.Vliet
User
spacer line

Een kennis vertelde mij het volgende:

Het blijkt bij sommige banken in Indonesie mogelijk om een soort deposito te hebben, waarbij normaliter een jaarlijkse rente van tussen de ca. 8% en 15% gegeven wordt. Er dient dan wel een behoorlijk geldbedrag voor enkele jaren vastgezet te worden. Je kunt dan kiezen uit 5, 10 of 15 jaar.

Ik ben benieuwd of mensen bovenstaande kennen en of het inhoudelijk klopt.

Erwin

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Leuk die verhalen kijk voor de officiele rente eens op:
http://www.klikbca.com/website(...)e/interest_rate.html
Of bij meer banken op:
http://parpulo.com/wonen/financieel.htm
Succes,
Tuti & Jan
P.S. Beter is het om mee te spelen aan de staatsloterij dan in zee te gaan met iemand of een instelling die 15% rente geeft

Jantje
User
spacer line

Hi Erwin,

In 2002 kreeg je bij BRI,BCA enz. nog 17% voor 1 jaar vast. Nu is de rente voor 1 jaar is ongeveer 6%. Verder kun je nu nog voor 15% voor 1 jaar vast, terecht bij een Koperasi. 5, 10 of 15 jaar vastzetten in dit land zou ik nooit doen.Ik vind het allemaal te riskant. Ik zou het je niet aanraden.
Gewoon je geld in het westen houden en hier uit de muur trekken. Emoticon: Talk to the hand

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Komt nog bij dat je over de rente 15% belasting betaald, die door de bank wordt ingehouden, de inflatie is hoger, dus ....rugi.

Gruces

Jantje
User
spacer line

On 21-06-2005 13:14 londoh wrote:
Komt nog bij dat je over de rente 15% belasting betaald, die door de bank wordt ingehouden, de inflatie is hoger, dus ....rugi.

Gruces

Hi Londoh,

Die "witholding tax" is inmiddels 20% over de ontvangen rente. Ik zou er niet aan moeten denken om grote bedragen hier vast te zetten voor een lange termijn. Als je geld niet meer terugkomt omdat b.v. de bank failliet is, dan ben je genoodzaakt om hier een advocaat in te schakelen. Dan ben je helemaal aan de goden overgeleverd. En onderschat het koersrisico niet.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jantje,

Zo 20% alsof je een lekke emmer leeggooid. Ik vind dat Indonesische geld niet iets om op een bank te zetten, tis net speelgoed, maar dan speelgoed van de straat, smerig, soms krijg je biljetjes dat je denkt morgen heb ik Lepra. Maar het is hiero heilig. Ik snap trouwens ook niet waarom ze niet eens met een Rupiah Baru komen, 3 nullen dr af, 1Rp Baru = 1000 Rp lama. Nee voor mij al in geen jaren meer een Rp Bankrekening. Kost je uren als je in een bank moet wachten, ben je net aan de beurt komt er iemand een koper met 15 juta in kleine coupures storten, weer een half uur. Hoeveel tijd zal er per dag in dit land verloren gaan met het tellen van dat monopoli geld? Wat ik wel mis zijn die sierlijke handjes die even een paar miljoen (nieuwe) biljetten tellen, net een romantische film, als ze geteld zijn (3 keer) zou je bijna zeggen sekali lagi sayang, dat vind ik 1 van de mooiste beelden in Indonesia. Ook lachen met al die systeempjes die ze er op na houden. 1 x 5000 Rp met 5000 daar dwarsoverheen gevouwen = 10.000 de 10.000 en 20.000 in pakjes van 5 en 10. De 50 weer met eentje der dwars over heen = 100.000. En 10 van die stukjes plasic met een nietje dwars door Soekarno ze peci is 1 juta, zien er niet uit die krengen, alsof de mot erin zit. Ik kreeg laatst 5 alum muntjes van 100 met een selloteepje dr om heen. Indonesia en Uang daar moet eens een film over gemaakt worden, is heel speciaal

Gruces

Jantje
User
spacer line

Ha ha ha, Goed gezien Londoh. Als deze 500 Rupiah kon vertellen... Het is natuurlijk smeergeld. Dat zie je zo... Emoticon: Laugh out loud

E.Vliet
User
spacer line

Tja, met name de belasting die je vervolgens weer over de rente dient te betalen hakt erin. En dan ben je waarschijnlijk beter af met je NL bankrekening. Maar met name het rentepercentage is erg laag momenteel. Zijn er alternatieven, als banken in Singapore wellicht?

Als je zo'n afgetrapt briefje van 500 rph ziet, ga je je toch afvragen wat voor reis zo'n biljetje achter de rug heeft...

Erwin

spacer line  

Tja dat aapje kan goed 20 keer indonesia rond geweest zijn! ik heb ook nog zo'n oude in nl liggen...maar die mag nu uitrusten Emoticon: Shiny toch als ik dat biljet vast pak denk ik bij mijn eigen waar ben jij allemaal geweest ?

M-Solo.

Live life to the max.......

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Dat aapje kijkt zo treurig dat ik vermoed dat ie veel in te grote BH's tussen een stelletje verschrompelde hangtieten op den pasar heeft verkeerd. Hij is er gelukkig weer uitgekomen, weer een Orang Hutan gered. Deze 500 Rp kom je nauwelijks meer tegen.

Gruces

Jantje
User
spacer line

On 22-06-2005 12:25 E.Vliet wrote:
Tja, met name de belasting die je vervolgens weer over de rente dient te betalen hakt erin. En dan ben je waarschijnlijk beter af met je NL bankrekening. Maar met name het rentepercentage is erg laag momenteel. Zijn er alternatieven, als banken in Singapore wellicht?
Erwin

Beste Erwin,

Die paar %-tjes die je voor een $ of € rekening krijgt zetten geen zoden aan de dijk.
Een klein voorbeeldje: Wacht tot de olieprijs op de wereldmarkt onder de USD 50,- per vat gaat. Dan kope men een mandje met aan olie gerelateerde aandelen. Energiefondsjes dus. Het aan- en verkopen doe je met internet banking. Als je deze fondsjes gewoon aanhoud, laat slapen dus, behaal je geheid een hoger rendement dan 5% per jaar. Zet de wekker maar op 5 jaar. Ga je er mee spelen dan kan dat rendement aanzienlijk oplopen maar, zoals de slogan zegt: je moet er even bijblijven voor het beste resultaat.
NB. koerswinst wordt in Nederland niet belast en over de valuta hoef je ook geen zorgen te hebben.
Lachen toh? Emoticon: Wink

spacer line  

Hoi Londoh,

Ik heb ook nog een gloed nieuw briefje van 500 rp met de orang hutan en ook nog nieuwe 100 rp, vele verzamelaars hier willen deze graag hebben....maar tidak mau !

M-Solo.

Live life to the max.......

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Londoh,

Zolang ze vantevoren waarschuwen, dat 1000 oude rupiahs één nieuwe wordt, is er geen probleem. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat dat onaangekondigd gebeurt. Zit je met je spaargeld dat uit grote biljetten bestaat, want wel zo handig, is plotsklaps de hele santekraam eenduizendste van de oorspronkelijke waarde waard. Tot overmaat van ramp was er niks te krijgen tegen die nieuwe "koers". Oh ja, ook je tegoed op de bank werd aangepakt! Waarom denk je dat de Indonesiers anders zo verzot zijn op de dollar of gouden sieraden?

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ayam sori Sidik, dit verhaal klopt niet. Ik schreef : 1Rp Baru = 1000 Rp lama.

Gruces

E.Vliet
User
spacer line

Jan,

Maar die olieprijs wil maar niet zakken, of moest ik gewoon wat meer geduld bewaren? Nooit zo in verdiept eigenlijk maar het klinkt vrij logisch. Toch maar eens met mijn bank praten...

Ik vond bij Bank Niaga een minimale inleg van 8 juta Rph. maar de rentepercentages zijn inderdaad niet bijzonder; 6,75 % voor een jaar vast. En dan nog belasting betalen....nee...

...Ik ga in de olie.

Erwin

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Een reden tot nadenken is wel dat in de top 16 van de meeste corrupte bedrijven in Indonesie op de eerste 3 plaatsen banken staan!
Zie http://indonesie.tomaatnet.nl/krantenknipsel1.jpg
Jan

Jantje
User
spacer line

On 23-06-2005 10:07 E.Vliet wrote:

...Ik ga in de olie.

Erwin

Erwin,
Meer info op:
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/nieuws/dossier/olieprijs_tekst.xml Emoticon: Talk to the hand

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De rente op een deposit-rekening bij BCA zijn 1 juli weer verhoogd, de rente voor 1 jaar vast is nu 7.25% (in 20% belasting) is toch 5.8% netto.
zie: http://www.klikbca.com/website(...)e/interest_rate.html

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Die 5.8 is nog minder of net zo veel als de inflatie aldaar. in Euro's spaar ik nu tegen een magere 3.0%, maar dat is wel bijna 2x de inflatie op dit moment.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,340 posts - 13,717 topics - 29,628 members - last post @ 07-04-2020 06:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,977,165 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com