indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Toen ik 4 jaar geleden voor het eerst in Indonesie kwam, het grootste moslimland ter wereld, was ik erg verbaasd over de liberale manier van het belijden van de Islam door de gemiddelde Indonesier: alcohol is verboden, maar als het gezellig is drinken de Indonesiers best een biertje mee,prachtige moslimmeiden in strakke kleding, de religieuze tolerantie van de gewone man in de straat.. In welk ander moslimland ter wereld vind je dat??

De manier van geloven van deze Indonesier, oprecht geloven in een hogere macht en je daaraan volledig over kunnen geven, zonder je veel aan te trekken van die flauwekulregeltjes die schriftgeleerden of imams hebben opgesteld, heeft altijd erg veel indruk op me gemaakt. Daar zouden ze in Maleisie, Saoudi-Arabie en al die andere verrotte samenlevingen nog veel van kunnen leren.

Echter, ik heb het idee dat fundamentalistische idioten steeds meer macht krijgen in Indonesie. In Aceh zijn we ondertussen terug in de middeleeuwen met het afhakken van handen, en het openbaar zweepslagen geven aan personen die illegaal gokken. Op tolerantie voor mensen met een ander geloof hoef je daar niet meer te rekenen. Ook in Zuid-Sulawesi wordt aan de invoering van de Sharia gewerkt. Overal duiken Sharia-banken op, waarbij geld op "Islamitisch verantwoorde manier" wordt belegd. Het aantal opgespijkerde groene bordjes met "pondok pesantren" (waarvan een aantal gewoon sekolah terroris zijn) op de route Yogya - Semarang is al lang niet meer op 2 handen te tellen. En last but not least: steeds meer vrouwen die een steeds langere hoofddoek gebruiken, toen ik laatst in Yogyakarta was zag ik zelfs een paar van die "zwarte brievenbussen" lopen: vrouwen met een niqaab.

Waar gaat dit naar toe met Indonesie? Worden over 50 jaar alle Christenen en Hindu's weggepest, moet iedere vrouw gesluierd rondlopen, wordt vrouwen geslagen en verkracht door gefrustreerde mannen zoals in al die samenlevingen in het Midden-Oosten gebeurt? En kunnen we dan vaarwel zeggen tegen het lieflijke Indonesie, de flirtende en lachende mannen, de prachtige glimlach van de Indonesische vrouw, deze prachtige samenleving die er nu nog wel is in Indonesie?

Ik houd mijn hart vast..

Gracias. Sama sama

Schultz
User
spacer line

Laten we hopen,dat Indonesia blijft zoals ze is,voor wat betreft de tolerantie van geloven. Alles wat je gelooft moet kunnen,alles naast elkaar,buddhist,christen,hindu,islamiet,animist,sjintoïst,jood ,noem maar op.Ze zijn daar nooit zo fanatiek geweest.Het zou heel verdrietig zijn als het prachtige land en zijn echte mensen de kant van het radicalisme opgaan.
Maar in welk land is radicalisme op wat voor terrein dan ook een goede gedachte? Met kiwimave hou ik mijn hart vast.

EricYen
User
spacer line

Wanneer ik de posting van Kiwimave lees, houd ik eerder mijn hart vast voor hem zelf. Zijn inzicht in de Indonesische cultuur en de Islam gaat niet veel verder dan respectloos gezwam vanuit een typisch westers oogpunt.

De in "strakke" kleiding gehulde vrouwen zijn er niet vermaak van Kiwimave, in Nederland is het aantal verkrachtingen en geweld binnen het huwelijk minstens zo erg als in Indonesie, dit heeft niets te maken met religie, eerder met respectloosheid. Dezelfde respectloosheid waarmee hij tekeer gaat tegen alles wat in zijn ogen islamitisch fundamentalistisch is.

Indonesie is niet langer een kolonie, ik bestempel zijn gedachten dan ook eerder als middeleeuws, gezien zijn onbeholpen en ronduit domme bewoordingen.

Je kunt voor of tegen religies zijn, maar respecteer eenieders keuze en respecteer een land's keuze, zeker wanneer jij er bezoeker bent.

Maleisie overigens is in het openbare leven minstens zo vrijzinnig of liberaal als Indonesie, doe eerst kennis op vooraleer je simplistisch tekeer gaat tegen alles wat "islamitisch" is.

Wat een gezwam zeg....

Eric

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Toen Londoh nog een Londootje was luisterde Papi Londoh elke zondagochtend naar de radio, op een gegeven moment kwam er altijd een zeer doordringende zware stem van ene Dr. G.B.J. Hilterman die in zijn programma "De toestand in de wereld" een zeer somber wereldbeeld schetste waarin elk moment een atoombom kon vallen, het waren de dagen van de Koude Oorlog, het einde leek zeer nabij. Toch heeft de Westerse wereld dat overleefd, Dr. Hilterman niet, die legt allang onder de groene zoden. Het communisme is failliet, de westerse wereld heeft zich inmiddels een nieuwe vijand gekozen, de belijders van de Islam. Nou ben ik niet zo naïef om de gevaren van terrorisme te onderschatten, niet alleen de terreur van Moslims maar elke soort van. Als jarenlang inwoner van Indonesia weet ik ook dat er sommige Ware Gelovigen zich hier op een onmenselijke wijze laten gelden. Maar dat het gevaar zo groot zou zijn zoals hierboven geschetst wordt, doe ik af als doemdenkerij van afstand. Hoeveel moslims die tot terreur in staat zijn kent Indonesia eigenlijk, dat zijn er niet meer dan een paar 100 op een bevolking van 230 miljoen.

We moeten voorop stellen dat de mensen in deze hoek van de wereld veel religieuzer zijn dan bijv. in West Europa, waar veel mensen eerst “harde” bewijzen willen zien dat er een God bestaat, en vervolgens verklaren dat iets aannemen omdat het "geloven" heet, niet in hun levenshouding past, om vervolgens mede te delen dat ze echt geen tijd hebben want druk x 7, en ze over een kwartier een afspraak hebben met hun psychiater. Het geloof is als zijnde ouderwetsch bij de vullis gezet, De geestelijke nood waarin velen in het westen verkeren is er eerder door toe- dan afgenomen. Vele 40-ers zijn op zoek naar iets wat in hun jeugd is weggegooid, maar weten niet precies wat ze zoeken. Aan de andere kant wordt door deze mensen die werkelijk niets van geloof afweten zwaar afgegeven op gelovigen als zijnde mensen waaraan een steekje los zit.

De anti-islam houding van de Westerling is niets nieuws, deze bestaat al sinds de Kruistochten, de tegenstellingen tussen het Christendom en de Islam zijn vreemd als men bedenkt hoe dicht deze twee religies bij elkaar liggen, zelfs vele overeenkomsten hebben. Dat de Islamieten fanatieker zouden zijn geworden, betwijfel ik,om mezelf bij Indonesia te houden: in het begin van de 19e eeuw was er ook zo een beweging gaande op Java en Sumatra die uitmondde in de Java en Padri Oorlogen. Toch noemt niemand, uitgezonderd enige koloniale diehards, Diponegoro en de Iman van Bonjol moslimterroristen. Sinds de tijd dat de Nederlanders van Indonesia met grof (christelijk) geweld, 1 land hebben gemaakt zijn er oplevingen van Islamistsch “fanatisme” geweest, iemand die gelovig is roept in tijden van nood de hulp van de Almachtige in. We hebben in geschiedenis van Indonesia de Sareket Islam, de Darul Islam, de Hezbollah en nog meer van deze bewegingen gekend. Vreemd dat de Islamhaters nooit eens in Westelijke richting kijken, want dan zouden zij kunnen constateren dat de president van het machtigste land ter wereld vrij eenvoudig als religieus fanaat aangemerkt zou kunnen worden, de ene reactie lokt de andere uit.

Ik gewaag het te betwijfelen dat er in Aceh handen worden afgehakt, kan Kiwimave daar even een voorbeeld van geven ? Het geven van klappen met rotan, zoals nu is voorgesteld, is eerder een lokaal, dan een islamitisch gebruik, in Malaysia en Singapore wordt deze straf al jaren toegepast.

Ook de Nederlandse ondernemers in het vooroorlogse Sumatra wisten van deze manier van straffen mee te praten, op onderstaande foto kan men zien hoe men onwillige koelies tuchtigde.

Sumatra 1920’er jaren

Al met al vind ik mensen die kritiek op de Islam in Indonesia hebben, en ik vraag me daarbij af in hoeverre zij iets van de Islam in Indonesia en in het algemeen afweten, eens bij zichzelf te rade moeten gaan. De Islam is onlosmakelijk met de cultuur in Indonesia verbonden, staat dat je niet aan dan moet je een andere land zoeken waar je je”liefde” op kan richten. Ik wil daarbij opmerken dat het in de liefde gebruikelijk is dat men juist de gebreken en vermeende tekortkomingen van de Geliefde accepteert en niet alleen zich aan het mooie opgeilt, dan kan men beter naar de hoeren. Over het vasthouden door beider heren van hun harten, een meer rielekste houding doet het hart goed, want waar de mond van vol is stroomt dat lichaamsdeel vaak van over en geschetste manier van denken wijst uit dat U zich op een nogal ongezonde manier druk maakt over zaken die de Uwe niet zijn en dat is, algemeen bekend, slecht voor het hart.

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Pak Londoh ,
leuke positieve bijdrage .
het schijnt dat veel islamitische medelanders en zelfs Isl.nederlanders toch af en toe moeilijk hebben na nine eleven.
gisteren op het journal brandstichting(?) van een surinaamse moskee.
het is jammer dat zulke dingen ook in NL kan gebeuren.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Even voor de duidelijkheid: ik vind de Islam een prachtige godsdienst, maar ik denk dat Niqaabs, handafhakkingen, rituele stenigingen, en het gespannen gedoe tussen de geslachten culturele invloeden zijn die niets met geloof te maken hebben. Juist die "Indonesische variant" van de Islam waarin men zich houdt aan het islamitisch geloof in combinatie met die prachtige Indonesische cultuur van levensgenieten is een unieke combinatie op deze wereld die niet verloren mag gaan!

Gracias. Sama sama

Jantje
User
spacer line

Halo EricYen,

Je gaat nogal tekeer tegen Kiwimave. Ik wil hierop toch even reageren. Niet omdat Kiwi zichzelf niet kan verdedigen, maar meer om het feit dat ik het grotendeels met hem eens ben. Je hebt mij uit mijn schulp gelokt. Weer zo’n Moslimhater zal je denken. Ik ben echter zelf Moslim (niet praktiserend) en respecteer de Islam. Wat mij, en Kiwi waarschijnlijk ook, tegen de borst stuit is de onbeteugelde expansiedrift en de asociale opdringerigheid waarmede een volk wordt geteisterd. De wildgroei van Moskeeën zonder enige vorm van planning. Kwak maar neer die tent, een paar grote luidsprekers erop en draaien! Slechte manier van zieltjes winnen, Eric. Men zou beter te rade kunnen gaan bij een Amerikaanse TV dominee. Da’s pas kassa! En.. die kun je tenminste uit zetten.
Kiwi heeft geen respect voor Islamitisch fundamentalisme schrijf je. Moet de wereld daar respect voor hebben? Moeten wij respect hebben voor wat voor vorm van fundamentalisme ook? Wie zwamt er nu eigenlijk respectloos?
Mogen wij niet kijken naar leuke jonge dames in strakke kledij of zijn die allemaal van jou? Die dames kleden zich toch zo om bekeken te worden? Of kijk jij liever naar “het paard van de schillenboer”?
Kiwi registreert slechts dat Indonesië de kant op gaat een fundamentalistisch Islamitisch land te worden. Net als Nederland over een jaar of 10.
Jij hebt makkelijk praten, daar in Singapore. Daar luistert men tenminste naar het volk. Orde en regel, rekening houden met elkaar en goede planning, zoals het hoort!
Om 4 uur s’morgens braakt er hier een geluid uit de luidspreker van de belendende Moskee wat lijkt op de stem van Londo als ie wakker wordt na een avondje zwaar te hebben getafeld. Zeer vals, luid en schor. Niet te verstaan dus. Pure minachting voor de Almachtige
Soms echter, klinkt er uit een Grote Moskee kilometers verderop, prachtig gezang. Dan vraag ik of het stofzuigen of centrifugeren even uitgesteld kan worden, want ik wil dat niet missen. Ik luister dan met natte ogen naar deze schitterende performance. Een hoge stem welliswaar. Waarschijnlijk een Castrado. Of een bandje. Ik zou daar graag een opname van willen hebben.

Wat een gezwam hè..

Jantje

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Asalamualaikum Jantje (gods vrede zij met u)
Afhankelijk van de bril die iemand soms hebt word er veel gezwam.
het is soms moeilijk als geloof, politieke overtuiging, en geld ter diskussie wordt gesteld.
maar ja zolang we mel elkaar kunnen praten , dan is er niks aan de hand.
de probleem is dat het kan voorkomen dat mensen vaak verrast worden door veranderingen die ze soms niet kunnen volgen of begrijpen .
groetjes
(van een muslim broeder)

EricYen
User
spacer line

Jan,

Lees de posting van Kiwimave nog maar eens door en het zal je ongetwijfeld opvallen dat hij zeer ongenuanceerd en zonder enige vorm van kennis tekeer gaat. Het getuigt van geen enkel inzicht noch respect om gesluierde vrouwen "brievenbussen" te noemen, Maleisie onder een noemer met Saoudi Arabie te stellen en schriftgeleerden van de islam te betichten van het schrijven van "flauwekulregeltjes".

Om vervolgens te stellen dat de strakke kleding van islamitische vrouwen gemaakt is voor het genot van jou of Kiwimave is nonsens, dat weet jij best wel. Die uitspraak zegt slechts iets over de infantiel sexistische benadering van Kiwimave, als zouden de dames in kwestie erop uit zijn om Kiwimave te behagen. Ik denk niet dat er een enkele Indonesische islamitische dame zit te wachten op een toenadering van neanderthaler Kiwimave?

Mijn woordkeuze is provocerend, om tegenwicht te beiden aan het extreem idiote geneuzel van hem.

En dat voorbeeld van de schillenboer, dat zijn jouw woorden, niet de mijne Emoticon: Confused

groet,

Eric

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Beste Erik,

Ik blijf erbij dat samenlevingen waarin vrouwen zich "vrouwelijk" kleden (en met vrouwelijk bedoel ik dan dat je kan zien of een man of een vrouw voor je staat) veel volwassener met hun vrouwen omgaan dan samenlevingen die hun vrouw degraderen tot een zak aardappelen. Het andere uiterste, die sletterige kleding waarmee sommige meiden hier in Nederland soms rondlopen vind ik trouwens even degraderend als zo'n lang gewaad.

Zoals altijd is de middenweg de beste optie, en het is toch prachtig zoals de Indonesische vrouw zich kleedt? Strak t-shirt met rok of jeans, absoluut niet sletterig maar wel vrouwelijk, zelfbewust en zichzelf respecterend.

Mijns inziens komt al dat huiselijke geweld in bepaalde culturen in het midden-oosten puur voort uit frustraties dat zij geen normale vrouwen zien rondlopen. Wat maakt een man nu relaxter dan een mooie vrouw voorbij zien flaneren, zoals al die mannen die in Indonesie onder een boom zitten de hele dag doen Emoticon: Wink (ga me niet zeggen dat die geen oog hebben voor het vrouwelijk schoon daar).

En Eric kijk nu eens naar Maleisie.. Het dragen van het volledige moslimgewaad door 98% van de vrouwelijke bumiputra's heeft die arme mannelijke bumiputra's alleen maar depressief gemaakt.. Nee Indonesiers hebben veel meer lol en levenslust dan de gemiddelde Maleier!

Gracias. Sama sama

sahabat
User
spacer line

Yth Kiwimave,

Bent U zeker wat U schrijft of is maar een persoonlijke indruk van U?
Wij wonen 35 jaar in Indonesia maar sorry ja wat U ziet of voel misschien anders dan wij zien ya.Alles kan maar misschien op O-Jawa is leven anders dan in de rest.

Emoticon: Nice Emoticon: Nooo
Sahabat

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

S.mua yth.,

Het praten over anderen is altijd makkelijk, zeker in het Nederlands !!!
Gooi deze topic eens ook in het Engels zodat andere buitenstaanders mee doen !!!
Juliie discussie lijkt net op een gesprek wat je in ieder willekeurige café in Nederland kan voeren !!! "Trek het eens breed !!!"
Wat ik wel bij al julle argumenten en tegenargumenten wil toevoegen is een cliché dat er in iedere groep altijd extremisten te vinden zijn; net zoals toen bij de onafhanklijkheid van INDOnesia ook, ya toch Londoh ...
In Nederland heb je onder christenen toch ook fundamentalisten ???
In de politiek: SGP - Etisch Réveil - Waarden en Normen - Zwarte Kousen Kerken.
'Ik vraag mij alleen af, als christen, of: 'Islam/Islamatisme' niet door het christendom beïnvloed is ???
Ik bedoel: "Willen Islamieten ook een paus hebben, een soenitische of sjia type ?" "Of twee, net als wij: kath.lk + grieksorth. ks ???"
"Moeten Islamieten ook een kruistocht tegen christenen hebben: jihad ???"
We moeten niet vergeten dat de gematigde en extremistische Islamieten in INDOnesia allebei grote stromingen zijn in INdonesia ; lees maar: http://www.jubileecampaign.co.uk/world/indo1.htm
Als iemand in naam van een bepaalde stroming geweld gebruikt, dat blijft dat meer hangen in het geheugen van de gemiddelde mensen, dan gesprekken die gevoerd worden om escalatie tegen te gaan !!!

Dengan hormat,

Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste lui yth Emoticon: Angry nis :
Wil wel meekletsen in bahasa england maar mijn tarzan engels is belabberd(maklum sekolah jongkok= heb begrip voor een ongeschoolde grappenmaker).
Kiwimave:
Ik heb bezwaren als men anderen dingen gaan voorschrijven onder ander betreft kleding.In het vorige eeuw (waktu saya masih muda=in mn jonge jaren) vind ik leuk om a/h strand Zandvoort naar de natuur te kijken.veel leuke dingen te zien.(is het zandpoort of santpoort ?)Lekker cuci mata.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Kiwimave Yth

Excessen zoals jij die noemt komen in Indonesia nauwelijks voor, stenigingen, handafhakkingen in geen geval. Gespannen gedoe tussen de geslachten begrijp ik niet zo, ben je niet in de war met NL, waar de vrouwen behaarde gebitten hebben en de man, als een doetje staat af te wassen en luiers te verschonen. De Indonesische vrouw is vrij dacht ik, ze gedragen zich althans vrij met hier en daar een restrictie, die hun grond in het Moslimgeloof hebben. Wat betreft de Niqaab die ziet men nauwelijks en Indonesiërs zelf moeten daar meestal ook om lachen, het is een tolerant volkje. Trouwens wat zou iemand van hier denken als ie in Amsterdam liep en een jongere onder de tatoeages en de piercings, met ontblote buik, vanwege de gepiercde navel, voorbij ziet lopen, alsof ze net uit een boom zijn gekropen. Of een zgn. coffeeshop passeren die op 50 meter afstand te ruiken is, waar de cliëntèle hangend en giechelend, communicerend in geheimtaal leggen te ‘spacen’. Overigens zijn er grote verschillen in de beleving van de Islam in de verschillende delen van Indonesia. Ik woon in Solo en de Javaan hier is dan wel moslim, maar heeft zijn godsdienst vermengd met allerlei elementen van vorige godsdiensten en zullen vele "echte" Islamieten de Islam hier maar een slap aftreksel vinden van het ware geloof. Zaken zoals voorouderverering en offermaaltijden komen in de Islam niet voor, maar op Java dus wel. Komt nog bij dat de Javaan, zeker die in Midden Java een zeer tolerant mens is.

Ik ben in het "tolerante" Nederland opgegroeid, maar heb op het gebied van tolerantie meer van de mensen hier om me heen geleerd. De Nederlander vind zichzelf tolerant omdat hij zich in staat acht excessen te accepteren, zij het morrend, omdat men toch wel weet dat deze niet te voorkomen zijn, zodoende denkt men trots van zichzelf dat daar onder zeeniveau een modern volk leeft. Op Midden-Java is het leven en laten leven, zolang het geen excessen zijn, want die worden niet getolereerd, men weet zeer goed te bepalen waar de grenzen liggen van wat kan en niet kan. Nou leef ik niet in de desa maar in een perumahan tussen allerlei volk, dus Javanen, Chinezen, Arabieren. De steden op Java kennen Arabische gemeenschappen, die hier net als de Chinezen al eeuwen zitten. Midden-Java kent ook een relatief groot percentage mensen met een ander geloof dan de Islam (15 %), het leuke is dat men hier nogal makkelijk van geloof veranderd als dat belangrijk voor de persoon is, wordt echt niet vreemd van opgekeken. Ik ken persoonlijk gezinnen waar er twee-drie geloven in harmonie onder 1 dak leven.

Voor ik in Solo kwam wonen heb ik in West Java (Sunda) gewoond en daar is de situatie heel anders. Ik heb de Sundanees leren kennen als zeer kortzichtig en eenkennig op religieus gebied, en hun beleving van de Islam beschouw ik persoonlijk als een van de meest fanatieke in Indonesia. Ik ben in 1991 in Tasikmalaya neer gestreken ik wist nauwelijks iets van Indonesia, behalve hetgeen ik tijdens twee lange vakanties had opgestoken. Tasikmalaya is een handicraft centrum en ik had de opdracht om daar artikelen voor de West-Europese markt te laten produceren. Ik sprak geen bhs. Ind., toen ik dat begon te leren begreep ik de mensen om me heen nog niet, het bleek dat ze basa Sunda spraken. Wat betreft de moskeeën daar, loeihard dag en nacht, ook werd er te pas en te onpas veelvuldig over de Islam gesproken. Er ging geen week voorbij of er was wel een Sundanees die me probeerde te bekeren en een echte gelovige van me te maken. Een Sundanees, in de kleinere plaatsen heeft er grote moeite mee een kafir, die ook nog eens buitenlander is te accepteren. De Sundanees heeft echter geen lange culturele geschiedenis zoals de Javaan die heeft. Een groot gedeelte van Sunda is altijd achtergebleven gebied geweest, waar de vorsten van Mataram hun slaven haalden. Alleen Banten en Jakarta waren (zeer) ontwikkeld. Er zijn in Sunda dan ook nauwelijks bouwwerken te vinden die op oude beschavingen en geloven duiden. Ja heel oude, maar Sunda is op een gegeven moment terug gevallen, en pas omstreeks 1870 in ontwikkeling gebracht.

Als ik dan hoor over Aceh, ik ben daar twee keer geweest, en de mensen mogen dan wel zeer vroom zijn (dat wordt al snel aangezien voor ‘fanatiek’) doch ik heb ze ervaren als zeer open, trotse en vooral gastvrije mensen. In Banda Aceh werd er op bepaalde plekken Bir Bintang verkocht en kon men een dame inhuren (om mee te slapen en evt. meer) dus.... Emoticon: Worship

Ik ben in Indonesia meer dan eens Westerlingen, met grote bezwaren tegen de Islam, tegengekomen, maar van dezelfde personen meegemaakt dat ze zich, omwille van een huwelijk tot de Islam bekeerden. Ik noem dit altijd Islam memek (nee niet memek islam Emoticon: Shut up! ). Zelfs zo sterk dat ze op een gegeven moment gingen verhalen van alle goede zaken die de Islam in zich heeft. Dat heet in het bahasa Indonesia Munafik en dat woord is uit het Arabisch afkomstig, Al Khoran om precies te zijn.....

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Anis en Andere geachte members
Ben nieuw , dus moet veel inlezen en leren wat de geldende mores is.Eerst en lezer , info zoeken voor goedkope hotels , ik ga over 2 weken naar mijn kampung(indonesia/bali) , daarna overland via SBY,batu,YgY ,SMR,Bdg, en naar Jkt.Heb een onvergeefelijke fout gemaak.
Voor een indonesier grens het bijna aan onbeleefdheid.
Mijn verontschuldiging(iooo kali maaf=1000x excuus), hoop ook dat ik niet geselot word door Jeroen.Bij deze wil ik me netjes voorstellen aan Pak Jenggot,veer,jeroen,sahabat,martin-solo,,dangdude,bunga belanda,putri,nona ,tuti&jan en de ander members.
Ik ben sidia, ASLI Amsterdams-Jakartanse(betawi-sunda)jongen
School: sekolah jongkok
Financieel: altijd tongpes(kantong kempes=platzak)
Politiek voorkeur: Liberaal democraat (Veel Vrije Dagen)
Type:bigcityboy:rileks en soms cuek gedrag
hobby : de natuur en veel reizen (alleen veel tongpes) en voorstaander van vrouwen emancipatie

Aan Anis : ik denk dat het niet verstandig is om onze gezellige nederlandse onderonsje te verbreden naar de engelse.
Bang dat buitenstaanders, een american, peruaan,zd afrikaanse etc een slechte indruk hebben over de gordel van smaragd, met de altijd lachende en vriendelijke mensen.
ook kan de engels sprekende indonesiers vreemde ideeen hebben over de nederlanders.
Mijn inziens kan je de indonesiers globaal onderscheiden in 2 groepen.
1.geboren voor 1945.Ze zullen verbaasd en denken dat de scheiding tussen NL en RI na al die jaren toch traumatische gevolgen hebben.
2.geboren na 1945: de nieuwe generatie ,vaak goed geschoold en niet alleen maar highschool maar ook vaak met S1, S2 en ook veel met S3 , en ook in buitenland gehaald.Ze kunnen denken en ook zeggen :chill out man , ga effe dimmen.
Dus laten we maar lekker in het nederland keuvelen en de mogelijke vuile was binnen houden.Akur bung anis en wat denk de andere members ervan.
Dit is eigenlijk 2de poging want als digibeet druk ik vaak de verkeerde toets.
Ik hoop tot andere keer , want ik ben net terug van de belanya(inkopen),MOET nog masakken(koken) en bersihin rumah(0pruimen).
Yaa het leven is zwaar en ik heb geen p.r.t (pembantu rumah tangga=huishoudelijkhulp, het woord baboe gebruik ik niet)
groetjes

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Beste Sidia

Allereerst welkom bij ons forum hier en leuk dat je jezelf even voorstelt.
Ik wens je over twee weken een behouden vlucht toe en een onvergetelijke mooie tijd in ons favoriete land. Dat klinkt als een hele boeiende tocht die je gaat maken van Bali over land naar Jakarta. Ik hou ook erg van de natuur en daarom vind ik het ook een enorme uitdaging om door heel het eilandenrijk te reizen, dus dat hebben we in ieder geval gemeen.

Wat betreft je voorstel om die typische Hollandse onderonsjes maar in eigen taal te laten is misschien nog niet eens zo gek. Ze zouden eens kunnen denken in het buitenland (hoewel er misschien meer mensen in Indonesië Nederlands kunnen lezen dan je denkt).
Ook komt dit ten gunste van die forumleden die de Engelse taal niet voor 100% beheersen.

Groetjes,
Jan.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Sidia yth.,

Ik bedoel juist het tegenovergestelde .... al is je Engels "steenkool" als je boodschap maar begrepen wordt, ya toch (dit is van iem.nd anders) Emoticon: Clown
Ik zie het beheersen van een vreemde taal netals allerlei 'basisvaardigheden'
seperti: bernang/zwemmen e.d.: Door het te doen blijf je in training !!!
Anderen ..... zien juist een andere INDOnesia dan al die 'sprookjes' zoals de Gordel van Smaragd !!!
Munkin generatie muda juga mau ikuti dengan topic ini, yang tida bisa B. Bel.nda
betul !!!

Grrr. tn ..... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

beste mas londoh ,
piyee mas , kumaha damang(=hoe gaat het , goed ?)
Leuke inbreng , je weet veel van achtergrondinfo zelfs ik als een indonesier weet niet zoveel , kan nog veel leren.
Als een "sundanees" met roots in tasikmalaya (e.o) tot bijna 200jr geleden, en volgens" overlevering " nog "keturunan" van Galuh ben ik verbaasd dat de vorsten van mataram hun slaven uit sunda halen.
Volgens "overlevering" , omdat de gewone indonesiers vroeger vaak geen doop register kennen/hebben zoals "wij" in NL , en gebruiken ook geen familie naam.
Er is nog geen Catatan Sipil (burgerlijke stand .) Kennelijk heb ik veel geslapen tijdens mijn sejarah(Ges. )lessen.Koninkrijk Galuh is een afsplitsing geweest (670 A.D. ) van Koninkrijk Tarumanagara.Een latere afsplitsing is onder ander de Pajajaran .Raden Wijaya (1ste koning van Majapahit) is half sundanees(in Babad Jawi=is hij bekend als Jaka Susuruhan van Pajajaran).
Mijn inziens is er geen meester of onderdaan verhouding tussen de 2 "bevolkingsgroepen".
Het kan ook zijn dat ik me vergist.
In ieder geval groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Sidia Yth,

Leuk dat je je roots in Tasik hebt, euy, ik heb daar lang gewoond en kom er nog vaak. Orang Tasik rajin gaat het gezegde en dat is waar het zijn echt moneymakers, je kent natuurlijk ook wel de tukang kredit van daar.

Oude geschiedenis is vaak een kwestie van "theorieën" een heleboel over de oude geschiedenis van Indonesia is nog duister, maar vanaf het jaar 1000 AD zijn er toch wel bronnen bijv. Chinese boekwerken. Portugese geschriften en natuurlijk van de Nederlanders. Van uit Indonesia natuurlijk diverse "batu tulis' (stenen met inscripties), waarvan een hele beroemde in Bogor.

Sunda kende inderdaad een aantal oude koninkrijken, zoals Galuh en Tarumanegara, maar in een ver verleden. Er is weinig meer van over. Er is een kleine candi bij Leles Garut, de Candi Cangkuang en bij Karawang heb je een giganties complex Batujaya, dat is pas in 1984 ontdekt, niet ver daarvan af heb je nog Cibuaya. De Sundaneze koninkrijken zijn vervallen en de laatste die nog iets voorstelden Banten en Cirebon zijn al snel door de Nederlanders ingepikt. Die koninkrijken bevonden zich boven de lijn Banten, Bogor, Cianjur, Cirebon. Daaronder was Sunda een dicht oerwoud met neushoorns, tijgers etc. Dat is zo tot ongeveer 1870 zo geweest. De mensen die daar woonden verbouwden rijst op ladangs. Het koninkrijk op Java dat het het langste zelfstandig heeft volgehouden was Mataram, maar in 1748 kregen de Belanda's daar ook een stevige vinger in de bubur. Voor Mataram was het Majapahit rijk de grote macht op Java. Aan Mataram waren Sundaneze koninkrijken schatplichtig door o.a. het leveren van slaven. De Sundanezen waren doodsbang als er een keer per jaar de slaven opgehaald werden en verstopten zich in het bos. De Sundanezen hadden toch al veel te lijden want al onder de VOC werd daar koffie verbouwd, onder dwang, al ver voordat het cultuurstelsel werd ingevoerd. De eerste koffie werd geleverd door de regent Aria Wirantana van Cianjur in 1711. Later werd er ook koffie in Cirebon verbouwd. De VOC deed dit in Sunda want dit was niet al te ver van het hoofdkwartier Batavia en op Java hadden ze toen nog niets te vertellen, behalve in een paar plaatsen aan de noordkust.

Dat jij niet zoveel op school over je eigen geschiedenis hebt geleerd klopt, geschiedenis in Indonesia is een weinig geliefd vak, het meeste wat bekend is over de Indonesische geschiedenis is uit het buitenland afkomstig. In Indonesia is de geschiedenis altijd door de politiek gemanipuleerd geweest. Soekarno heeft door een professor aan de Gajah Madah universiteit een boek laten schrijven over het grootste Majapahit rijk dat zich over heel Z.O. Asia uit strekte, je weet waarschijnlijk wel dat Soekarno erg Javacentrisch was. Al die nationalistische uitdrukkingen in het Sansekerta (Sanskrit) komen via hem. De hoge omes spraken toen geen Engels maar Sanskrit, dat was bergengsi in die jaren. En misschien heb je zelf wel vaak de heldendaden van Letkol Suharto uit het hoofd moeten leren plus al die pahlawan nasional. Bosen toh.

Ik denk dat de Sundanezen zich cultureel gezien de mindere voelen van hun Javaanse buurman, men spreekt dan wel van Sundaneze cultuur, maar in veel gevallen is het een slap aftreksel van wat er in Java op dat gebied wordt gedaan. Als je bijvoorbeeld de jaipongan neemt, wat natuurlijk erg leuk is, maar niet meer dan muziek en dans die vroeger gemaakt werd door de meisjes van plezier bij rondtrekkende muziekgezelschappen.

Als je in de geschiedenis van Indonesia bent geïnteresseerd moet je maar even naar mijn website gaan
http://www.londoh.com,

daar is veel te vinden

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Mas Lon ,
Ik zal zeker jou site bekijken , maar geschiedis bestaat uit diverse perioden, het zal wel kloppen dat Mataram als erfgenaam van Majapahit de baas ging spelen mede dankzij Gajah Mada (=Sumpah Palapa)
Het klopt ook dat later 2 Koningrijken Banten en Cirebon nog iets voorstelde voordat VOC de boel ging inpikken, maar dat kom omdat de Sundanese Koningrijken al lang ten onder zijn gegaan door de komst van de Islam(Banten en Cirebon zijn islamistische koninkrijken geworden ).
Kennelijk ben ik te ver naar het verre verleden gegaan.Maar het is ook een feit dat Rd Wijaya Jaka Susuruhan van Pajajaran is .
Slimme jongens de nederlanders , een handjevol handelaren met buitenlandse huurlingen zijn in staat om niet alleen hun hun voet aan land te zetten en maar ook delen te veroveren.Uit die tijd is er een oud indonesische gezegde : "Seperti Belanda minta tanah " .
Vwb Soekarno hij is toen alleen populer bij de oudere generatie , " mijn generatie" zijn gewoon tegen zijn korrupte klik.
En zijn vervanger idem dito , vraag maar aan de nog levende generatie uit Semarang , ze kunnen smeuige verhalen vertellen.
Je lah je kripoet (je lach je te barsten) als ik toevallig de oudjes hun (sterke) verhaaltjes horen vertellen.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Sidia Yth,

De geschiedenis van Indonesia is veel te uitgebreid om in een mensenhoofd op te nemen. Ik interesseer me voornamelijk voor de Nederlandse koloniale geschiedenis, maar je ontkomt er niet aan om allerlei zijweggetjes in te slaan om e.e.a. goed te begrijpen. Geschiedenis is ook iets dat steeds anders wordt geïnterpreteerd. Als je Nederlandse geschiedenisboeken leest van voor WO II dan staan die bol van nationalisme, over grootheden als Jpz Coen en Gen. van Heutsz, daar hoef je vandaag de dag niet meer mee aan te komen, de beide heren worden tegenwoordig anders gezien. Neemt niet weg dat ze voor de vorming van het land dat nu Indonesia heel veel betekend hebben.

Leest men Indonesische boeken over geschiedenis dan moet het een mooi verhaal zijn en wordt er daartoe gesjoemeld met de feiten. Zeker over de eerste president Soekarno wordt er lustig op los gefantaseerd, terwijl ze bijvoorbeeld niet eens (willen) weten dat hij kaal was. Of dat ie een grote koffer met US$ naast zijn bed had en die af en toe oppakte, een vliegtuig huurde van Pan-Am en op staatsbezoek ging. Hij nam dan op kosten van de staat in wereldsteden hele etages in dure hotels en liet dan vrouwtjes langskomen (die betaalde hij in en uit eigen koffer). In Indonesia zelf werden de mensen in die jaren gek van de inflatie en stierven van de honger. Nederland heeft een staatsbezoek van Soekarno steeds tegen gehouden, ze waren als de dood dat ie rechtstreeks naar de Wallen zou gaan.

Het veroveren van Indonesia door de Belanda’s is een langzaam proces geweest, het gezegde ‘350 tahun penjaja’ klopt niet. Toen de VOC in 1799 failliet werd verklaard, was alleen Java onder controle. Toen de Nederlanders in 1596 in Banten aankwamen, was dat wel een wereldstad die bloeide van de handel met het buitenland. Ook Aceh deed het zeer goed en kon iedere buitenlandse inmenging afslaan, zo sterk was dat Sultanaat. Indonesia bestond toen uit 100’en sultanaten en koninkrijkjes, die af en toe behoorlijk met elkaar overhoop lagen, en ook oorlog voerden. Je weet wel hoe dat ging, het buurkoninkrijk had een knappe prinses die gehuwd moest worden, of ze hadden gewoon geld nodig want dat was op gegaan aan feesten. Die staatjes bestond uit de raja met zijn familie en vrienden, de rest van de bevolking was gewoon lijfeigene.

Die Raja hielden er veel vrouwen op na, met de nodige kinderen, complete fokkerijen. Altijd ruzie om de macht, gif in de nasi, een parang in de rug enz. De VOC kwam naar Azië met de meest moderne bewapende schepen die men ooit had gezien, supermodern voor die tijd. Als Sultan A een akkefietje met Raja B had, dan kon ie gewoon de VOC te hulp roepen. Dan moest ie wel even tekenen, alle peper aan de VOC leveren of zo. Daar deed de VOC goede zaken mee, op een gegeven moment hadden ze zoveel invloed dat ze zelf konden bepalen wie er sultan of raja werd.

Om even om die Soekarno terug te komen. Toen hij in 1950 de Negeri Kesatuan R.I. in het leven had geroepen kon ie zijn bangsa niet gaan vertellen dat het eigenlijk Generaal Van Heutsz was geweest die Indonesia bij elkaar had geknokt, malu toh, dus kwam ie met het verhaal van het grootse Majapahit rijk met Java als middelpunt. Zo is Indonesia eigenlijk een kolonie van Java geworden.

Ayam sori voor de simpele taal, geschiedenis voor de gewone M/V.

Gruces

sahabat
User
spacer line

Ayam sori voor de simpele taal, geschiedenis voor de gewone M/V.

Londoh Yth,

Wat mijn kennis is van de geschiedenis,klopt wel wat je schrijft.
Simpele taal is beter,maar ik denk wel dat je weet ,net als ik,dat gewone man
geen moer intresse heeft.Ya toch.Ze willen naar Indonesia ,lekker goedkoop en lekker weer.Nog beter is naar Bali gaan,en dan samen bijelkaar gaan opzoeken.Ieder smaak toch.Beter aparte mens uit belanda zoals jij met eigen way of telling stories over Indonesia en history.ya toch.Maar eerlijk is hier in forum heb je ook intresseerde mensen voor Indonesia.
Ik vind heerlijk in belanda als warm is want koud is niet goed. Emoticon: Yes! Emoticon: Nice
Sahabat

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 20-06-2005 03:54 londoh wrote:
Om even om die Soekarno terug te komen. Toen hij in 1950 de Negeri Kesatuan R.I. in het leven had geroepen kon ie zijn bangsa niet gaan vertellen dat het eigenlijk Generaal Van Heutsz was geweest die Indonesia bij elkaar had geknokt,

Toch jammer hoe het allemaal gelopen is. Nederland heeft de republiekeinse pogingen van Indonesië vanaf het begin onderschat. In de biografie over Soekarno door Lambert Giebels staat dat Luitenant – Gouverneur – Generaal Van Mook een eerste aanwijzing kreeg toen hij de tekst onder ogen kreeg van de radiorede die president Soekarno op 23 augustus 1945 had gehouden. In de kantlijn schreef hij: ‘De laatste wanhoopskreten van de zich verloren wetende Soekarno’. En ook: Sprekend over de zogenaamde regering van Soekarno, getaxeerd wordt dat achter Soekarno 15 tot 20.000 mensen staan, voornamelijk desperado’s. Dit leek niet iets om zich grote zorgen over te maken.
De Nederlandse regering wees elke gedachte van erkenning van de Republiek af en verbood categorisch enigerlei overleg te voeren met Soekarno.
Hoe anders had het allemaal gelopen als Nederland wel tot een dialoog met Soekarno was overgegaan. De verhoudingen tussen beide landen zou zeker vele malen beter geweest zijn. En Soekarno had zijn grote wens in vervulling zien gaan: een bezoek te brengen aan Nederland en haar vorstin (Wilhelmina/Juliana). Misschien zou hij de walletjes ook wel opgezocht hebben, nou en? Hij was toch ook een mens?

sahabat
User
spacer line

Dangdude Yth,
Ik ben met je eens.Na lezen van je mssge .Je kan history niet meer veranderen.
Toch maakt los emoties bij mij.Als ik denk aan de fifities mijn jeugd in Indonesia,dit ales hadden we kunnen bewaren.
Nu kan ik niet meer klagen omdat ik geluk heb gehad ya,maar weet je,mijn Pa zei altijd:
er is niks smerigers dan politiek.Sudah.
Sahabat

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Dangdude,

Ik denk dat een dialoog met Soekarno weinig aan de situatie die op 17 augustus 1945 was ontstaan veranderd zou hebben. De Nederlanders hebben het onafhankelijkheidsideaal van de Indonesiers zwaar onderschat. Ze dachten dat ze het wel aankonden. De kiem hiervan ligt in het feit dat ze na enige jaren van Ethische Politiek aan het begin van de 20ste eeuw er achter kwamen dat die "Inlanders" wel erg snel slim werden. Toen in 1912 de Indische Partij door E. Douwes Dekker werd opgericht en in haar programma een 'Onafhankelijk Indonesia" had staan werd de Ethische Politiek ingewisseld voor een bewind van repressie. Nationalisten werden vervolgd, verbannen, in de gevangenis gestopt. In 1928 richtte Nederland daar zelfs het concentratiekamp Boven Digoel voor in, waar duizenden communisten en nationalisten zonder vorm van proces werden opgesloten.

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,482 posts - 13,534 topics - 16,953 members - last post @ 12-12-2017 23:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,312,773 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com