indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Other talk > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Good news on Malaria ???

Dutch researchers have discovered a mouldy sort to fight against the malaria
mosquito/anoheles.
In the sientific magazine: 'Sience' they tell how this parasite is treated; scientists of the Dutch agricultiral university of Wageningen have joined this research.
The method they use is one of impregnating a piece of cloth with the mould the test was carried out in a Tanzanian village.
In this village they hung these impregnated cloths, only a few anophelea were
active; most of them die or are inactive.
Yearly 1 million people die of the malaria disease, world wide.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

sahabat
User
spacer line

Anis,
Don't take me wrong ya but though a forum can be very useful to inform people and give them informasi,I think too that the content of a lot of mssges are well known facts.
People who go to Asia are responsible for their health .
They can get these informasi on internet and in their home country.
A lot of mssges are sensasi.
Baik baik ya
Sahabat

sahabat
User
spacer line

Anis,
I realise that lots of people who do not live in Indonesia or Asia want to know everything about unexspected things.You know ,we always say.Enjoy Indonesia and use your mind.Ya toch?
And mister Londoh as far as I have read his mssges,is in a way an example of an orang asing who takes as it is,,though he does not agree with everything.
Sahabat

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ik heb juist van januari t/m maart van dit jaar mijn keuzestage tropische geneeskunde aan de Gadjah Mada Universiteit in Yogyakarta gedaan (in het kader van mijn studie geneeskunde) . Mij hoef je dan ook niets wijs te maken over malaria. Ik kan er wel uren over vertellen maar laat ik het voorlopig maar bij een paar algemene tips houden

1) in veruit de meeste gebieden waar touristen in Indonesie komen komt GEEN malaria voor. Op Bali komt GEEN malaria voor, net zoals op 99% van Java het NIET voorkomt (belangrijke uitzondering: landelijke gebied rond Yogya/Magelang (Borobudur!!)). Een doorsnee tourist die alleen Java/Bali bezoekt en Borobudur niet bezoekt heeft dus geen malariaprofylaxe nodig. Sowieso komt in de grote steden absoluut geen malaria voor. Aan de andere kant heb je eilanden zoals West Papua, waar het extreem veel voorkomt (gemiddeld 1 steek per dag door een geinfecteerde malariamug); hier is het dus wel absoluut noodzakelijk om op voorhand pillen te slikken.
2) Indien je onverhoopt toch geinfecteerd wordt is de ziekte, als je er op tijd bij bent, over het algemeen goed te behandelen. Er bestaat ook goede medicatie om de relapsen te voorkomen, het sprookje dat er je je leven lang last blijft houden is dan ook volkomen onzin.
3) Moderne malariamillen zijn duur (mefloquine 6 euro per pil) en kennen redelijk wat bijwerkingen. Misselijkheid, braken, duizeligheid komen relatief vaak voor, ernstige bijwerkingen als een psychose wil ook nog wel eens voorkomen, zeker in combinatie met andere middelen. Zet mogelijke voordelen goed af tegen risico's. Je kan malaria ook niet-medicamenteus voorkomen, bijvoorbeeld door 's avonds vlak voor zonsondergang een lange broek aantrekken, onder een klamboe te slapen of in een kamer met AC te slapen. Malariamuggen steken alleen 's avonds bij zonsondergang en in het begin van de nacht.
4) Al slik je geen pillen ter voorkoming van malaria, het is toch handig een setje mefloquine mee te nemen als je de outer islands zoals Kalimantan, Sulawesi of Papua bezoekt en onverhoopt toch malaria krijgt. De goed werkende malariapillen zijn namelijk te duur voor de gemiddelde Indonesier en je kan ze dan ook nergens kopen. (in Jogja wordt malaria bestreden met verouderde medicijnen zoals chloroquine, of pyrimethamine/sulfadoxine).
5) Ga je naar de GGD dan zullen de artsen je hoogstwaarschijnlijk adviseren om toch malariapillen te slikken als ze weten dat je naar indonesie gaat. Die gasten daar weten namelijk vaak niet in welke gebieden malaria wel of niet voorkomt en dan schrijven ze het toch maar voor in alle voorzichtigheid. Een goede website om te checken of je die pillen echt nodig hebt is: www.cdc.gov en dan doorklikken naar travelers health. Dan kan je per gebied zien wat voor een risico je loopt.

Gracias. Sama sama

sahabat
User
spacer line

Yth,
Kiwimave,
Ik aksepteer meteen wat je zegt,maar turis die komen van Jkrta naar Yogya en dan een dag borobudur en weer terug naar yogya,hoeven niet malaria obat. ya toch.?
Wij wonen O Jawa en geen problem daar met malaria .Wel oppassen als je buiten dorp gaat.
Baik baik ya
Sahabat

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Nou het is gewoon een kwestie van kansrekening. De stad Yogyakarta zelf is 100% malariavrij, alleen westelijk van de stad (Kulon Progo subdistrict, met name de Kokap Rural Area) komt malaria voor, evenals in een klein gebied noordelijk van Yogya, zo'n beetje aan de grens van magelang/yogyakarta.

Dit gebiedje, waar toevallig wel Borobudur in ligt, is een zgn. hypoendemisch malariagebied, dit wil zeggen dat er wel malariamuggen voorkomen, maar slechts in kleine getale. Dit in tegenstelling tot gebieden in West-Papua, die holoendemisch zijn, en waar iemand gemiddeld 1x per dag geprikt wordt door een met de malariaparasiet geinfecteerde malariamug.

De prikkans ligt in een hypoendimisch gebied veel lager., Ik kan je geen precieze cijfers geven over het borobudurgebied maar ik heb wel cijfers over de kust van Gambia, dit is ook zo'n hypoendemisch gebied. Statistisch gezien wordt iemand die daar 1 jaar verblijft 1x geprikt door een met de parasiet geinfecteerde mug. Stel dat dit in het borobudurgebied ook zo is. Een toerist die 24 uur in dit gebied verblijft heeft dan een kans van 1/365 dat hij/zij besmet wordt met malaria. Bovendien is het zo dat een besmetting met de parasiet lang niet altijd tot ziekte leidt. De meeste toeristen verlaten dit gebied trouwens ook al voordat de avondschemering inzet, en zijn geinstrueerd om lange broeken te dragen, waardoor de kans nog veel kleiner wordt.

Als ik in de kroeg een pure gok zou mogen doen hoeveel toeristen die een dagje borobudur bezoeken, geen malariaprofylaxe gebruiken maar uiteindelijk wel ziek worden van malaria zou ik zeggen: minder dan 1:10.000! En als ze ziek worden... de malariaparasiet die in dit gebied het meest prevaleert is de plasmodium vivax, die een onschuldige vorm van malaria veroorzaakt waarvan je met een simpel pillenkuurtje binnen een paar dagen genezen bent.

Nogmaals: De jungle van Papua, Kalimantan etc is een totaal ander verhaal. Hier is het uitermate belangrijk om de juiste malariaprofylaxe te gebruiken!

Voor het merendeel van vakantiegangers die zich houden tot Bali, Java, of de grote steden op de eilanden daarbuiten is profylaxe onnodig.

Gracias. Sama sama

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Oh ya, nu we toch bezig zijn: aanbevolen vaccinaties voor Indonesie:

1) DTP indien je de afgelopen 10 jaar niet zo'n spuit gekregen hebt
2) Buiktyfus (beperkte effectiviteit)
3) Hepatitis A bij langer dan 2 weken verblijf
4) Hepatitis B bij langer dan 2 maanden verblijf of intensief of seksueel contact met de lokale bevolking

Deze laatste (Hepatitis B) wordt wel eens vergeten, maar hij is uitermate belangrijk omdat het Indonesie erg veel voorkomt en je er chronisch ziek van kan worden en zelfs aan kan overlijden.

Ik weet niet wat de GGD de laatste tijd vraagt voor deze prikken maar het is een ongelofelijke cash-cow voor ze dus dat zal wel in de honderden euro's lopen.

Mijn advies als je langer naar Indonesie gaat: laat je gewoon het gecombineerde HepA HepB vaccin in Indonesie zelf zetten (in totaal 3x prikken): stukken goedkoper!! De naam van het vaccin is trouwens CombiVax, geproduceerd door SmithKline Beecham.

Trouwens: 50% van alle reizigers naar de tropen wordt daar ziek, meestal een gastro-enteritis (buikgriepje) veroorzaakt door de E.coli bacterie of een van zijn virale of parasitaire vriendjes en vriendinnetjes. Hier doen al die vaccinaties niets tegen. Denk dus niet dat je niet meer ziek kan worden als de GGD je spaarrekening geplunderd heeft met al die vaccins.

Gracias. Sama sama

sahabat
User
spacer line

Yth,
Kiwimave,
Terimah kasih di muka berita
Sahabat.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Kiwimave,

Nav je statement wil ik je niets wijs maken, maar je gegevens over het voorkomen van malaria op Java kloppen toch niet. In de kabupaten Ciamis, Tasikmalaya, Garut, Cianjur en Sukabumi komt ook nog malaria voor. Verleden jaar was er in Sukabumi zelfs een epidemie met 7 doden. De laatste jaren neemt malaria op Java (en waarschijnlijk ook op Bali) toe.
Hier een link mbt Sukabumi

http://www.tempointeraktif.com(...),20040611-36,id.html

Nou is het nou niet direct iets voor een turis om wakker van te leggen, want hij zal niet zo snel in die gebieden komen,maar toch. Ook mis ik in je stukjes een waarschuwing voor demam berdara (knokkelkoorts) dat was afgelopen jaar heel erg en begint alweer de kop op te steken.

Er wordt door de crisis gewoon te weinig aan de bestrijding gedaan. In de Suhartotijd werd er elk jaar in de kampungs gespoten en de bak mandi gecontroleerd, dat gebeurd nu al jaren door geldgebrek niet meer.

Ik neem al jaren geen enkele prik of medicijn, behalve de 2 keren dat ik in Papua ben geweest (Lariam) want daar is malaria, zoals je stelde, echt heel erg. In de loop van de jaren ben ik resistent geraakt tegen van alles (eigen theorietje) Vroeger moest ik bij een wondje onmiddelijk jodium smeren, maar tegenwoordig gaat het vanzelf over. Een griepje duurt hier langer en af en toe aan de schijterij als je iets verkeerd gegeten hebt, maar bij mij duurt dat niet langer dan een dag. Het leidingwater is hier ook niet echt schoon en heb je af en toe last van uitslag dat herpes schijnt te zijn. In de apotheek is een zalfje van de Dutse fabrikant Merz te koop voor Rp 20.000 dat je er binnen 3 dagen vanaf helpt.

Wat betreft die prikken, het geeft misschien een veilig gevoel, maar ik denk dat er andere gevaren loeren, veel kouwe drankjes na zweten, je kan beter lauwe thee of water drinken, raakt je dorst veel sneller van over. En dan het eten in die toeristische restaurants die alles op de kaart hebben. Freezers vol, met die elektra die een paar keer per week uitvalt, dat kan soms wel uren duren. Wat dan met die lekkere garnalen die ontdooit zijn en dan weer bevriezen of die milkshake van melk gegeevn door koeien die nooit gecontroleerd worden. Die ibu van die"smerige" warungs aan de kant van de weg, gaan elke ochtend naar de pasar om vers voer te halen en koken net zoveel als ze denken te verkopen, en ze staan dat echt niet 24 uur uit te venten op=op morgen een nieuwe dag.

Salam kesehatan

Londoh

sahabat
User
spacer line

Die ibu van die"smerige" warungs aan de kant van de weg, gaan elke ochtend naar de pasar om vers voer te halen en koken net zoveel als ze denken te verkopen, en ze staan dat echt niet 24 uur uit te venten op=op morgen een nieuwe dag.
Yth,
Dat weten meeste turis niet.Meestal in mooie restoran eten is ok,maar je heb gelijk,want vriezers zijn dik vol en soms tidak listrik. Emoticon: Yes!
Je zegt over griep ja en dat is ook mijn eigen theorie.Maar wij zitten nu in belanda en heb al weken griep.Normaal niet maar ook waar is dat on Jawa, griep ,duurt ook lang.Goede tips,ik denk je woont daar al lang ya Emoticon: Yes! grap want ik weet dat intussen.Lang geleden waren we in Solo.(kota bagus)
Hormat saya
Sahabat.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Kiwim. yth.,

As you are an expert, what do think about using 'a sort of mould/schimmelsoort' to fight the mosquito !!!
It looks promising instead of using DDT.
Could you tell more about the side effects of medicins like 'larian'; I understand that this is a relatively new medicin.
I have heard about other new medicins, which are relatively expensive for the common user.
There is even a story about an old medicinal Chinese recept that is rediscovered in ancient Chinese history books, it seems that it is derived from a common plant in Asia and that this medicine is cheap.

Greets .... Anis.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Luitjes,
Het kan er bij mij niet in dat Java malaria vrij is. Het gebied rond Borubudur is niet malaria vrij. Dit betekent dat er best mugjes zullen zijn die zeggen 'ik wil wel wat meer van de wereld zien dan deze rotspartij'. Ofwel, net zoals er onder de mensen nomaden zijn, zijn er onder die muggen ook wel van die expeditie gangers. Hup, achterop de motor van Jeroen de webmaster en door naar Yogya, batik kopen. Emoticon: Wink
Vogelspinnen komen toch ook op schiphol aan tussen de bananen?
Groetjes, Johan

Begin de details te vergeten

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Londoh, ja helaas is malariavrij een relatief begrip. Volgens de prof van infectieziekten van de Gadjah Mada University was heel Java malariavrij behalve het gebied rond Yogya, iets wat ik ook terugvind op de site van het amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken (www.cdc.gov) en die zullen toch wel navraag hebben gedaan bij het ministerie van gezondheidszorg in Indonesie. Overigens komt de anophales malariamug in heel Indonesie voor en ver daarbuiten, tot in de subtropen. Dat beest kan alleen de malariaparasiet overbrengen als hij zelf geinfecteerd is, dat wil zeggen, dat zij bloed heeft opgezogen van een wezen dat zelf met de malariaparasiet besmet is. Aangezien de mens de enige andere bekende gastheer is van deze parasiet volgt logischerwijs dat de mug eerst een geinfecteerd persoon steekt voordat zij (het is altijd een zij die steekt) een ander persoon kan besmetten.

Ik sluit zeker niet uit dat er op Java nog geisoleerde dorpen zijn met mensen met chronische malaria, die dus besmettelijk zijn voor andere mensen/voorbijgangers van het dorp. Dit is zeker aannemelijk, recentelijk zagen we misschien wel een soortgelijk geval bij een andere ziekte, nl bij de Polio-uitbraak op West-Java van een aantal weken geleden. Ondanks dat de Indonesische regering in eerste instantie het beschuldigende vingertje richting Midden-Oosten uitstak (iemand zou het virus uit Saoudi-Arabie hebben meegenomen) wijst nu steeds meer erop dat het virus nooit weg is geweest uit geisoleerde dorpen in Indonesie. Dat zou een blamage van jewelste zijn voor de regering aldaar omdat zij officieel Indonesie polio-vrij verklaard heeft.

Ik heb zelf 2 weken in een superklein dorp genaamd Kokap Dua in een Puskesmas gewerkt , echt in de middle of nowhere in de jungle buiten Jogja, toen werd me direct duidelijk dat dit soort dingen kunnen in Indonesie. Die dorpelingen daar leken nog echt in de middeleeuwen te leven, en hadden totaal geen contact met de bewoonde wereld behalve dan met de dokter van de Puskesmas en de vrachtwagen vol met Durians die 1x per week naar Jogja reed.. Ik weet zeker dat de Indonesische regering totaal geen zicht heeft op wat er zich afspeelt in dit soort rurale gebieden in Indonesie op het gebied van gezondheidszorg.

Ik wil maar zeggen dat het theoretisch altijd mogelijk is dat je malaria oploopt maar die kans is wel heel heel klein en zeker niet het nemen van die medicatie waard.

Nog ff iets over importmalaria: de uitrijping van de parasiet in het lichaam van de mug kan alleen plaatsvinden bij een constante temperatuur van boven de 25 graden). Daarom kunnen muggen in Nederland malaria niet overbrengen. Er is een uitzondering: als de mug in een tropisch land geinfecteerd raakt, vervolgens in datzelfde land de parasiet laat uitrijpen (duurt ongeveer 2 weken) en vervolgens toevallig in een intercontinentaal vliegtuig terecht komt. Maar dat komt natuurlijk ook uiterst zelden voor...

Wat betreft die opmerking over de warungs: Als je met jezelf afspreekt dat je nooit in de warungs of van soepkarren eet en het altijd met condoom doet heb je een veel grote kans om niet ziek te worden dan met al die dure injecties bij elkaar!

Link voor malaria info:Menoreh Hills/Kulon Progo subdstrict/Borobudur: http://www.who.int/docstore/wa(...)sia/indonesiatoc.htm

Gracias. Sama sama

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

AnisJ, about the schimmelsoort/yeast they discovered, I think it sounds promising, but of course we are years away from implementing them as a strategy against malaria. Remember that there's already a rather effective non-medical preventative measure against malaria discovered a long time ago: the use of a bed net (klambu) when sleeping! The world health organisation (WHO) once said that if we give a bed net for free to all African people in areas with a high malaria prevalence, this prevalence would decrease by 90%!!

The problem is the implementation: in Indonesia they just started providing free bed nets to local people in the Kokap Dua area (one net for each bed in the house, otherwise those villagers would start selling their bed nets!), and the prevalence of malaria is plummeting!!

About the medications: Lariam (Mefloquine) is a quinine derivative and no resistance has been reported worldwide except in Thailand/Birma/Cambodia area. No resistance has been reported in Indonesia. You take one tablet (500 mg) a week for prevention, but for treatment u have to take 6 tablets (!!) within a couple of hours. A few people (less than 1%) will get psychiatric side effects (hallucinations, psychoses) especially in high dosage. Malarone (atovaquon/proguanil) is as effective as lariam, has less side effects, but is even more expensive.

Most other medications are not effective in Indonesia. Choloquine is widely used by Indonesian people themselves, (because it's as cheap as candy there) but most parasites are resistant against it. The local practise is, when chloroquine doesnt work, to give the patient a quinine course, which is something the patients will never forget as it has lot of dreadful side effects during the course.

The newest class of anti-malaria drugs are the arthemeter derivatives. This class has almost no side effects and resistance is (not yet) reported. Because it's a very new therapy, most doctors in Holland still prescribe the "old" lariam or malarone treatment. It's quite expensive and hard to get anywhere and should be combined with another anti-malarial to prevent resistance.

Gracias. Sama sama

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Kiwimawe yth.,

I know some people who came back fron INDOnesia, without knowing they had malaria, in the aftermath of a holiday-trip to INDOnesia.
Could you tell more about the symptoms ???
These people I had spoken to, thought they had a flu !!!

Thanks in advance .... Anis.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Anis, according to the Dutch guideline of the Royal Dutch Society of Medicine fever in a traveller coming out of a tropical country is malaria unless proven otherwise. This is a rather simplified view, as there are a lot of tropical diseases which cause fever (also the Dengue Fever which is highly prevalent in Indonesian cities in the wet season).

In general the symptoms are quite aspecific: The most imporant one, as mentioned before, is intermittent or continuous FEVER with chills. Also, vague abdominal pain, loss of appetite, nausea can occur (so it really resembles a flu!!) If you also have diarrhea there's a big chance that malaria is not the culprit.

In general, if you return from the tropics and you will get a fever within the first few weeks you should go to see a doctor.

For more info (in dutch) visit http://www.dk.cvz.nl/ keyword "malaria"

Gracias. Sama sama

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

KIwimave yth.,

I have two remaining questions !!!
What is there to say about palodrine and what about impregnated bed nets (klambus).
"Is one not allowed to wash these nets, what kind of chemicals do they use to impregnate these nets ???"
Are the chemicals harmful or not, for one's health ???
I have noticed myself that some mosquitos will have their bites through the holes, when they are relatively big !!!

Thanks in advance for answering !!!

Greets .... Anis.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,989,892 topic views - 236,319 posts - 13,704 topics - 27,616 members - last post @ 28-01-2020 14:50 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,862,501 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com