indahnesia.com - Discover Indonesia Online

    
You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Richy,

Die Twin-Otters vliegen in de propinsi Papua en daar zijn de omstandigheden zeer moeilijk. Het weer kan in 10 minuten omslaan heel plaatselijk, als je daar binnen de propinsi vliegt moet je soms dagen wachten op geschikt weer. Er vliegen daar op vliegtuigen van de Missie zgn. bushflyers, dat zijn toch de Formule 1 coureurs van de luchtvaart. Maar het vliegen in zo een toestel beschouw ik dus als "echt" vliegen, zo heerlijk snorrend om een grote wolk heen.

Visie ? Ik ben iemand die graag bepaalde ontwikkelingen volgt en ik weet dat vliegen hier en in alle buurlanden gewoon booming bisnis is en ook dat men in Indonesia nog maar aan het begin van een ontwikkeling staat. Nu is er overcapaciteit, want iedereen die een luchtvaartmaatschappijtje start gaat op de vette routes vliegen, dat zijn Jakarta - Pontianak, Batam, Medan, Yogya, Den Pasar, Makassar. Verder gebeurt er weinig. Typisch Indonesich trouwens zien dat iemand iets doet en er naast gaan zitten om hetzelfde te gaan doen. Als iemand op een bepaald punt langs de weg papayas gaat verkopen en dat loopt dan zie je binnen een maand 5 mensen papayas verkopen en in een half jaar zitten er 20 te sjacharijnen, niemand komt op het idee om bananen uit te venten op die plek. Simpel gesteld, maar dit proses zie je overal in dit land, ze hebben geen fantasie en visie. Nee Richy, ik ga niets in de luchtvaart doen, ik heb mijn handen al vol aan mijn huidige activiteiten. Ik heb een leuke aanbieding gehad, n.a.v. van mijn website en daar ben ik nu hard mee bezig. Ik weet trouwens ook niet wat je precies in die branche doet, ik kan je echter altijd van tips voorzien. Om even terug te komen op de ontwikkelingen hier, de econimische situatie is nog steeds zeer slecht hier, maar ik zeg zelf altijd 5% van de Indonesiers hebben echt geld en geven dat graag uit, zeker aan vliegen, want dat is praktis & moderen & bergengsi. Ik heb het hier dus over 11 - 12 miljoen mensen. Er zijn in Indonesia ook zat luchthavens die helemaal niet gebruikt worden, maar geschikt zijn voor redelijk grote vliegtuigen. Uit mijn hoofd noem ik Cirebon, Cilacap, Malang, maar het zijn er veel meer. Ik geloof dat er in Malang iets op het punt staat te gebeuren. Ook zijn er buiten Java grote concentraties Javanen die (dat is hun cultuur) een sterke band hebben met hun geboortegrond en die af en toe moeten bezoeken (zoals wij af en toe moeten pissen). Ook gaat het al heel lang slecht in Indonesia, dus de kans dat het goed gaat wordt statistisch gezien steeds groter. Ja sorry Richy ik ben een geboren optimis. Ook als ik de ontwikkelingen zie van het laatste jaar een democratisch gekozen vrij sterke man als president en een uiterst geslepen zakenman als vice-president, dan zijn dat toch gegevens om de toekomst wat helderder tegemoet te zien. Maar er moet eerst ontzettend veel puin geruimd worden. Ook mag je de pech en de hoge onkosten van al die vreselijke natuurrampen die dit land getroffen hebben niet uitvlakken.

Vliegen in Indo onveiliger, onveiliger dan wat ? Ik stap hier 1000 x liever in een vliegtuig dan in een Bis Malam Patas, ik heb sowieso er een hekel aan om 's nachts te reizen. Als ik reis moet ik om me heen kunnen kijken, al die snurkende en hoestende Indonesiers vind ik een zeer onprettig gezicht, die slapende koppen doen mij denken aan een dodenrijk. Wat jij zegt over het bedienen van een vervoermiddel heb je gedeeltelijk gelijk in. Het gevoel is zeer groot, maar niet op het technische vlak, als je hoort hoe ze bijv. rem en koppeling behandelen, maar sturen en ontwijken zijn ze meester in en hun reactievermogen is onnavolgbaar. Als je ze 's avonds bezig ziet op die onverlichte wegen, mata rajawali noem ik dat altijd, ze zien alles. En de branie van een jongeling, doet me denken aan mijn jeugd en het prutsen en crossen met opgevoerde brommertjes, die technisch verre van in orde waren. Ging ook altijd goed, behalve als Vader er van hoorde, dan zwaaide er iets dat echt niet goed was. Maar remmen en zo was niet zo belngrijk, als het maar liep, zo is het volgens mij in Indonesia ook. Als je bijvoorbeeld het verkeer in NL ziet zijn toch net allemaal robots.

Hieronder mijn verzameling Airports in Indo die ik ooit heb mogen gebruiken met evt. commentaar.

Balikpapan - Sepinggan
Herinner ik me als de vervelendste stad in Indo

Banda Aceh Sultan Iskandarmuda
Toen ik daar aankwam begon er een fanfare te spelen, een hoge ome was meegereisd

Bandung - Husein Sastranegara
Grootste kloteairport in Indonesia, Bandung ligt op een hoogvlakte omringd door bergen, het toestel moet eerst stijgen en dan cirkelend dalen tussen de bergen boven de stad, de airport ligt midden in de stad. Tot dat ie vlak boven de huizen cirkelt, iets waar ik een bloedhekel aan heb en dan landen, vlak voor het landen zie je een immens kerkhof, macaber.

Bangka - Airport

Banjarmasin - Syamsudin Noor

Batam - Hang Nadim
Een van de mooiste luchthavens van Indonesia

Biak - Frans Kaisiepo (Mokmer)
Immens, is in 1945 door de Amerikanen aangelegd

Den Pasar - Ngurah Rai
Ja die landingsbaan in zee blijft speciaal.

Ende - Ipi

Gorontalo - Jalaludin
Ik kan me het propellor vliegtuig van Bouraq nog herinneren, een Hawker Siddeley. Vloog een paar 100 meter boven de grond, heerlijk om naar buiten te staren, je zag zelfs voetgangers. En dan die motoren van dat vliegtuig, Kunstwerken.



Jakarta - Halim Intl
Eerste trip naar Indo 1980, ik rook meteen de kretek, die rook ik nog steeds.

Jakarta - Soekarno-Hatta Intl
Wordt door Indonesiers Cengkareng genoemd, ik kan het wel uittekenen van de vele keren dat ik daar 3 – 5 uur moest wachten. In de Garuda VIP lounche kan je voor een flat rate van 40.000 Rp snacks vreten en van Bintang Draft genieten. Heb ik wel eens zig-zaggend een vliegtuig door gemist (nog een Bintang Emoticon: Clown )

Jambi - Sultan Taha

Kupang - El Tari
Toen ik hier stond in te checken, kwam er een heel vette Duitser als passagier, die werd op de weegschaal gezet en moest “overgewicht” betalen, wat hij nog verbaasd morrend deed ook. Ik heb me kapot gelachen om dit typisch Indonesische theaterstukje om wat bij te verdienen.

Manado - Sam Ratulangi

Manokwari - Rendani
Elke keer dat ik daar wou vertrekken moest de Twin Otter eerst naar de Sanggi meren, die liggen vlakbij (25min. vliegen) maar heel hoog, om Papua’s te vervoeren met balen handel, waarmee ze anders dagen moeten lopen. Heel boeiend om dit natuurvolk in een vliegtuigje te zien stappen alsof het de gewoonste zaak ter wereld is, in gescheurde jurken en T-shirts, kind aan de borst vastgebeten.


Een oude foto uit de NL tijd.

Medan - Polonia
2e kloteluchthaven van Indo, ook midden in de stad (zie Bandung, taxi naar de stad 30.000 Rp voor hoogstens 2 Km) Begin 90'er jaren vloog ik van AMS altijd eerst naar MES en nam een taxi naar Brastagi om een weekie te wennen en me de schijterij aan de Marquisa te vreten.

Padang - Tabing
Even naar buiten wandelen dààh tegen de taksi en aan de weg voor de airport even op een bus naar Bukittinggi wachten.

Palembang - Sultan M Badaruddin
Grootste teringherrie in Indo, in de wachtruimte staan twee TV's tegen elkaar op te spelen op verschillende kanalen, trouwens overal in Palembang is er die muziek "terreur"

Pekanbaru - Simpang Tiga

Pontianak - Supadio

Serui – Airport
De kleinste en leukste die ik ooit heb gezien, een groot weiland met een houten schuurtje als stationsgebouw. Als er een vliegtuig landt of opstijgt loeit er een sirene en sloffen de Papoea’s en de honden, heel rielekst weg, erg veel kijkers, gratis TV

Solo - Adi Sumarmo Wiryokusumo
Thuishaven, prima dus Emoticon: Wink

Surabaya - Juanda
2 keer geweest dit jaar, 1 keer onvrijwillig wegens slecht weer niet kunnen landen in YOG toch wel groot, dacht ik.

Tanjung Pinang - Kijang

Ujung Pandang - Hasanuddin
In luchtvaarttermen heet Makassar nog steeds UJP, legt heel ver van de stad. Behoorlijk verouderd (stationsgebouwen)

Yogyakarta - Adisutjipto
Druk, druk, druk

Gruces

Lon Emoticon: Shiny







Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 

Ja Papua is berucht bij de missie/bushvliegers vanwege de extremen die men daar heeft. Verder lijkt mij het extreem moeilijk navigeren. Zal dit tegenwoordig wel verbeterd zijn met de komst van het GPS… maar denk aan vroeger… iedere boom ziet er hetzelfde uit en als de bewolking laag hangt kun je dus niet klimmen om je oriëntatie te verbeteren. Ik heb weleens gelezen dat veel van die landingsbanen daar “one entry” zijn. Dat betekent dat je maar van 1 zijde kan binnenvliegen ongeacht de windrichting (normaal altijd met de wind in neus landen). Bij wind in de staart vergroot je uiteraard je landingsuitrol vanwege de “extra” snelheid die je hebt. Dan te bedenken dat veel van die strips ook nog onder een flinke hellingshoek liggen. In hetzelfde boek las ik tevens dat een voormalig F16 vlieger van de KLU zich geroepen om naar Papua te gaan om de vliegers daar wat procedures bij brengen/ te ontwikkelen zodat de kans voor die mannen daar dat ze ’s avonds weer thuis kwamen wat verhoogd werd. Erg indrukwekkend… en ook voor mij zijn dit de echte vliegers.

Visie is idd niet het juist woord… waarschijnlijk het toekomstbeeld/perspectieven wat je schetst (gebaseerd op feiten) is een beter verwoording. De sterkste zullen het waarschijnlijk gaan maken. Daarbij denkend aan AirAsia en Lion Air. Allebei flink geïnvesteerd in nieuwe kisten. De 1 in Airbus de ander in Boeing. Garuda zal het wel overleven… het is niet voor niets een staatsbedrijf. (Over)leven bij de dag… iets wat mij toch altijd heeft opgemerkt bij de mensen daar. Zelfs op het hoger management niveau heb ik ooit eens iemand gesproken die zij dat je het vandaag gemaakt kan hebben en morgen weer in de goot ligt.
Nee… schoenmaker blijf bij je leest… was dat niet zo’n wijze NL’se gezegde? Geldt zeker voor de luchtvaart. Wat geld verdienen doe je niet zo makkelijk in de luchtvaart… vaak meer een kwestie van prestige.

Ik heb nog wat (voor mij) interessante foto’s gevonden op internets grootste luchtvaartfoto database...


DPS.. prachtige manier om zo aan te vliegen over het water.


Veel voorkomend gezicht in ID. Vliegtuigen die (tevergeefs) te wachten staan op betere tijden. Onze nationale trots in de laatste fase van haar leven.



Garuda Maintenance Facility... de hangar op de voorgrond is een erg bekend plekje voor mij


Hier hebben we het ook nog over gehad... helemaal achterin de MD82/83 van LionAir. Vooral de achterste rij raad ik niemand aan. Je wordt letterlijk doof van het motorgeluid en tevens kun je niet eens naar buitenkijken want de motor hangt in de weg. Je moet er echt tegen kunnen want ik vloog op een turbulente dag en je hebt dus geen enkele referentie wat garant staat voor luchtziekte. Achter mij was 1 van de stewardessen aan het k*tsen... luchtziekte of toch teveel ge**** met de piloot ;-)


Balikpapan - Sepinggan (BPN / WRLL)


Batam - Hang Nadim (BTH / WIKB) Langste (commerciele) runway van ID


De oude...



en de nieuwe luchthaven van Padang... goed te zien dat er geinvesteerd wordt in nieuwe infrastructuur.


Maumere Wai Oti, Floris islands... in 1 woord prachtig...




"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

spacer line  

Ik heb toch het idee dat er in ieder geval op het traject Jakarta-Cirebon goed geld te verdienen valt. Het grootste gedeelte van de rotanindustrie zit daar en er zijn maar weinig inkopers die graag de trein Jakarta-Cirebon nemen.
Ook Semarang is niet echt makkelijk bereikbaar, behalve vanuit Jakarta.
Meestal vefrtrek ik vanuit Bali naar Yogya en pak dan en auto naar Jepara, pakweg 5 uur rijden...
Dan met de Kereta Api naar Cirebon, en weer verder met K.A. naar Jakarta.
Hoe fijn zou het zijn als de lijn SMG-CBN-JKT naik plane zou kunnen gaan...

Flip



londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Flip,

Of er op het traject CGK - CBN goed geld te verdienen valt laat ik in het midden, kan ik niet over oordelen.Ik weet echter dat er wel vraag naar is, veel Nederlanders (rotanboeren) hebben mij dit eerder gevraagd. Er is tot half '90 jaren een verbinding geweest, maar die is al jaren opgeheven, zonde van het mooie vliegveld dat buiten Cirebon ligt. Ook gezien alle bedrijvigheid in Cirebon ligt een luchtverbinding voor de hand, want om met de bus te gaan is vervelend, sawa-sawa-sawa en de trein van Gambir is oud en vrij smerig. Ik zie dat Deraya Cirebon wel in zijn timetable heeft staan, maar er staan Blocked Seats bij wat dat te betekenen heeft ? Deraya is een maatschappij die allerlei "mindere" routes met kleine vliegtuigjes doet. Bijvoorbeeld Yogya- Bandung en ook JKT-Bandung. SMG - CBN lijkt me niet haalbaar, dat zijn 2 regios die niets met elkaar te maken (willen) hebben.

Hier hun website:

http://www.boedihardjogroup.co(...)/aviation/deraya.htm



Ik kan met je meeleven Flip want genoemde route heb ik voorheen ook vaak moeten afleggen voor mijn werkgever. De oude Postweg is een ramp, veels teveel verkeer, ze zijn nu pelan-pelan bezig om er een 4-baans weg van te maken, maar als dat af is hebben ze een 8-baans nodig, en blijft ie door alle steden lopen. Ze hadden allang een tolweg langs alles heen moeten aanleggen. Dan heb je de trein als rielekste optie, maar ja, te weinig treinen en 1 spoortje. Het is natuurlijk een beetje zielig dat een overvol eiland als Java nog steeds de infrastructuur heeft uit de 19e eeuw. Als er eens iets gebeurd dan duurt het vele jaren eer het af is. De weg tussen Solo en Yogya bijvoorbeeld, die overigens geweldig is, hebben ze 10 jaar over gedaan. Nu zijn ze bezig dubbelspoor tussen Solo en Kutoarjo, leuke naam is dit toch aan te leggen, gaat ook eeuwen duren. Geld tekort, aannemers verdwijen als ze genoeg "verdiend" hebben. Nooit is er een goed plan met daarachter een visie. Ideeen zijn dr genoeg, al jaren wordt er gekakeld over goede wegen en spoorlijnen vnl. op Java en verteld hoe dat zou moeten, maar daar blijft het bij. Onder Suharto was er tenminste sprake van planning, de zogenaamde pelita, 5-jarenplannen. Visie is er sinds Suharto niet meer geweest, corruptie des te meer. Er wordt hier en in het buitenland genoeg geseken over Suharto, maar gemakshalve vergeten dat er toen nog wel eens iets gebeurde, waar weliswaar zijn kinderen ook rijker van werden. Nu gebeurd er niets en probeert iedereen 'in functie' zich te verrijken.

Gruces






kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line
 

Wat een prachtige foto's Richy!
Ik heb nog een vraagje: waarom hebben ze die landingsbaan in Batam in vredesnaam zo lang gemaakt als er geen grote kisten mogen landen?? Ik heb wel eens van een Lion-Air piloot gehoord dat ATC in Singapore toestemming moet geven voordat ATC Batam een kist laat landen omdat Batam te dicht bij Changi ligt...


Gracias. Sama sama

spacer line  

Dag Kiwimave,

Ja inderdaad mooie foto's zonder te liegen om deze te doen opslaan in een map !
De lengte van die baan is denk ik toekomst gericht....dan is tie in iedergeval klaar voor de groteren jongens Emoticon: Wink

M-Solo.


Live life to the max.......

Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 


On 12-06-2005 20:23 kiwimave wrote:
Wat een prachtige fotos Richy!
Ik heb nog een vraagje: waarom hebben ze die landingsbaan in Batam in vredesnaam zo lang gemaakt als er geen grote kisten mogen landen?? Ik heb wel eens van een Lion-Air piloot gehoord dat ATC in Singapore toestemming moet geven voordat ATC Batam een kist laat landen omdat Batam te dicht bij Changi ligt...


Ik denk idd op de toekomst gericht... zeker als met die industrieen op Batam zal het best eens een keer van komen dat er grote vrachtkisten (B747, AN142)gaan landen op deze luchthaven. Verder lijkt me dit ook enige strategische waarde hebben. Ik denk dan aan een militaire uitvalsbasis... misschien iemand die hier meer inzichten op heeft?

Dat van die ATC zal heel goed kunnen. In Nederland komt dit nl ook voor in het zuiden van ons land. De zogenaamde AWACS vliegtuigen (van de NATO) vliegen ook dwars over Maastricht Airport om te kunnen landen in Geilenkirchen (Duitsland). Hierbij wordt ook op het allerlaatste moment omgeschakeld met de Tower.


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 


On 12-06-2005 04:43 londoh wrote:

Hier hun website:

http://www.boedihardjogroup.co(...)/aviation/deraya.htm



... en dit zocht ik al een tijdje... een vliegschool in JKT... en nog dicht bij het huis van mijn meisje ook... volgende keer toch maar eens langsgaan om een sportvliegtuigje te huren... natuurlijk eerst even kijken naar de staat van deze kisten... maar ik moet zeggen dat de huurprijs niet extreem goedkoop is...

P.S. ken je meer van dit soort bedrijven Lon?


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Dit is misschien een nieuwtje. Sinds 1 juni vliegt Sriwijaya Air ook naar Malang V.V.naar het vliegveld Abdul Rahman Saleh (Ik geloof een militair vliegveld) Vertrektijd CGK 08.10 WIB terminal 1 B. Het ligt in de bedoeling ook een dienst op Den Pasar vanaf Malang te openen.

Sriwijaya Air bedient wel meer "leuke" routes. Zoals CGK - Bengkulu, CGK - Gorontalo en Surabaya - Banjarmassin.

Gruces





londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Richy,

Deze vond ik op het internet:

Alfa Flying Club (AFC), di Jakarta.

Komt uit een aardig artikel in "Republika"

http://www.republika.co.id/sup(...)t_id=105&kat_id1=149

De meeste vliegscholen zijn militair, op de luchthaven Adiscipto ,Yogya, is er een grote militaire akademie en zie je daar de lesvliegtuigen vaak. Die komen ook wel boven Solo. Maar verder is het luchtruim vrij rustig hier. Ik kan me nog herinneren toen ik nog in Tasikmalaya woonde dat ook een luchthaven heeft, er wel eens F-16's boven de stad gingen stunten. Een teringherrie, niet te geloven, moeders en kroost vluchten gillend en huilend hun huizen in. Behoorlijk laag kwamen ze over, want je zag de piloot zitten, ik heb dit diverse malen mogen beleven. Niet leuk want horen en zien vergaan je echt. Als zoiets in Nl was gebeurd, dan hadden er hoge koppen gerold.

Om even op dat huren van een vliegtuigje terug te komen. Ik vraag me af of dat zomaar kan als orang asing, lijkt me typisch iets voor allerlei bepalingen, zijn ze hiero nog al goed in. Als je daarvoor 2 of 3 papiertjes nodig hebt, is je vakantie zo om, als je "niemand" kent, of je wordt verschrikkelijk genaaid.

Overigens kan je wel zien dat de luchthavenfoto's door een liefhebber gekozen zijn. Emoticon: Nice

Gruces

Lon



Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 

Lon,

Wederom bedankt voor je antwoord.

Het laatste wat ik ooit hoorde over die F16's is dat zij geen spare parts (onderdelen) meer vanuit de USA meer kregen. Toen ik daar zat hadden ze heel wat rijst (en olie???) geruild voor een aantal Sukhoi's... De kranten stonden destijds vol van de vliegeigenschappen die deze kist heeft.
Slechte zaak over dat laagvliegen over bewoond gebied. Hier heb je speciale gebieden waar dat plaatsvindt. Tevens ging men naar Canada toe voor het echte laagvliegen. Dit gebeurd trouwens ook een stuk minder tegenwoordig. De aanvalstactieken zijn in de loop der jaren sterk verandert.

Ik hoop tegen het einde van het jaar weer eens die kant op te kunnen... en ga daar gewoon even kijken. In principe zou ik daar een les kunnen nemen en dan vallen alle verantwoordelijkheden op de instructeur. De luchtvaartwet daar is een (slap) aftreksel van de amerikaanse.Opzich heb ik wel een "goede connectie" daar die mij verder kan helpen... en anders begin ik er niet eens aan... ik heb weinig zin om zo te eindigen... met alle gevolgen van dien.


... en om eerlijk te zijn... dit is geen vliegtuigongeval... te veel kinderen klauterden tijdens een Airshow (Halim) op deze kist... het arme vliegtuigje kon de druk niet meer aan en ging door zijn knieeen... uit voorzorg werden de andere vliegtuigen ver weg geduwd waar geen kinderen konden komen.... geweldig toch... dit kan ook maar in 1 land....




"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Richy,

Ja die Sukhoi's zijn weer een story apart, dat vreselijke wijf Megawati ging es een keer naar Rusland, ik geloof om een eredoctoraat voor haar vader Onze-Lieve-Heer op te halen. Toen ze terug kwam bleek ze ineens een zooitje vliegtuigen gekocht te hebben, die niet eens op de begroting stonden. Ja haar man was mee, die Taufik Kiemas, ook zo een volgevreten laaienlichter. Dat hele akkefietje heeft nogal wat voeten in de parlementaire aarde hiero gehad, maar aan het eind is toch alles goed gekomen, en kon Taufik zn komisi opstrijken. De hele affaire is een deal geweest in ruil voor CPO (crude palm oil) ze zouden nog meer van die toestellen kopen. Maar ik denk dat SBY liever een ordertje in de USA plaatst, hij heeft daar zijn opleiding gehad en zal er alles aan doen om de relatie met de USA weer in goede banen te leiden, want tegen Indonesia loopt momenteel een USA-wapenembargo. Even off topic, die 3 jaren onder Ibu Mega zijn rampzalig geweest voor Indonesia, een historische fout om die huisvrouw president te maken.

Ik vertelde dat die luchthaven van Surabaya, Juanda, mij zo groot leek.Ik was daar jaren geleden wel eens geland en opgestegen, maar ik herkende het nauwelijks, buiten dan.Vandaag stond er een uitgebreid artikel in het Kompas en blijkt dat ze de luchthaven aan het uitbreiden en moderniseren zijn het is tenslotte de tweede luchthaven van Indonesia.

Hier even wat puntjes uit dat artikel (een pagina dus wel veel):

Met 300 vliegbewegingen per dag is Juanda de 2e luchthaven van Indonesia. Het vliegveld is gevestigd op het terrein van de luchtmacht dat 600 ha. groot is. De landingsbaan is 3000 meter lang, deze wordt verlengd tot 3600 meter met een breedte van 45 meter, groot genoeg voor een Boeing 747. Momenteel maken er 15 nationale en 6 buitenlandse maatschappijen gebruik van Juanda. De laatste zijn: Singapore Airlines, Malaysia Airlines, AirAsia, Brunei Airlines, Cathay Pacific en EVA air. Er worden 9 miljoen passagiers per jaar “verwerkt” Met het plan van het bestuur van Oost- Java om de “fiskal” af te schaffen kan dit makkelijk 10 miljoen passagiers worden. (NB Fiskal is de uitreisbelasting ad. Rp 1.000.000 die Indonesiers en houders van een KITAS bij het verlaten van het land -per vliegtuig- moeten betalen. Er wordt een nieuwe terminal gebouwd, die zowat klaar is, daar ontbreekt momenteel alleen de ‘fisihing touch’ aan. De terminal is gebouwd in de vorm van de Javaanse ‘rumah Joglo’ hoog dus en daarom hoeft er geen air conditioning ingebouwd te worden, dat spaart een hoop energie. Het geheel wordt versierd met Majapahit motieven en decoraties uit de Madurese cultuur. Ook wordt er verwacht dat als het geheel eenmaal klaar is het een belangrijke plaats voor recreanten zal worden, de vliegtuigen stijgen op en dalen met op de achtergrond de vulkanen Arjuna en Bromo. De nieuwe terminal zal uit 3 etages bestaan met een totale oppervlakte van 51.500 m2. De ruime voor de vliegtuigen bedraagt ruim 148.000 m2

De officiele opening is in Mei 2006.

Gruces.





kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line
 

Wederom een prachtige foto Richy. Zo'n foto kan inderdaad alleen maar in Indonesie zijn genomen. Ach wat houd ik toch van dit knotsgekke land Emoticon: Smile


Gracias. Sama sama

Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 


On 14-06-2005 17:05 londoh wrote:
...Ik vertelde dat die luchthaven van Surabaya, Juanda, mij zo groot leek.Ik was daar jaren geleden wel eens geland en opgestegen, maar ik herkende het nauwelijks, buiten dan.Vandaag stond er een uitgebreid artikel in het Kompas en blijkt dat ze de luchthaven aan het uitbreiden en moderniseren zijn het is tenslotte de tweede luchthaven van Indonesia.


Interessant verhaal Lon, als ik dan denk hoe bekrompen wij hier in NL leven (of worden geleefd). Schiphol als grootste luchthaven in Nederland. Compleet verkeerd ontwikkeld door onze overheid... dit door de steden naar de luchthaven toe te laten groeien. In zo'n grote stad wonen ook veel mensen die als natuurtalent klagen hebben. Deze mensen hebben toch meestal niets beters te doen. Die nieuwe Polderbaan die zo ongeveer in Haarlem ligt is er ook een goed voorbeeld van. Men heeft deze baan o.a. aangelegd om het geluidsniveau in de omliggende steden te ontlasten. Helaas wanneer deze nieuwe baan in gebruik is wordt ongeveer heel Beverwijk belast met het geluid (ik noem het zelf geen lawaai) van opstijgende vliegtuigen. Maar goed... ook andere potentiele luchthavens worden compleet tegengewerkt. Denk aan Lelystad dat is al jaren klaar om groter verkeer te ontvangen. Nu weer in het nieuws dat het eindelijk gaat gebeuren... ik moet het eerst nog zien. In Nederland is men dus erg streng met sluitingstijden van de luchthavens. Ik heb het een aantal keer meegemaakt in mijn vorige baan dat een vliegtuig in de landing was en dat men in de toren zei dat de kist moest uitwijken omdat de luchthaven ging sluiten. Het veld moet nl op de minuut dichtgaan. 1 minuut later en je begaat een overtreding. Niet uitmakend dus dat een vliegtuig in de landingsfase bevindt. Je maakt het werkelijk waar echt mee. vliegtuigen die landen/opstijgen vliegen over Nederlands grondgebied. Even over de grens bij Venlo ligt Niederrhein Airport... landende/startende vliegtuigen vliegen over Nederlands grondgebied. De sluitingstijden zijn daar veel ruimer... en dat er over NL's grondgebied wordt gevlogen maakt die Duitsers absoluut niets uit.
Als je dan ziet dat er Indonesie zelfs zo wordt geinvesteerd in deze vorm van infrastructuur dan ga ik mij toch oprecht zorgen maken over de toekomst van Nederland en Europa. Aziatische landen zijn druk bezig om grootmachten te worden en dan hebben wij het hier in Europa voor het nakijken. Industrieen verdwijnen al volop richting Azie... en zeker nu het aantal hoogopgeleiden ook met het jaar stijgt in Azie. Vooral dus tegen een 1 Europa stemmen... dan weet je zeker dat we de boot gaan missen in de wereldeconomie... ach ja... dit is mijn visie...


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Dit is ook wel een leuke als je dat nodig heb:

KAL STAR - TRIGANA AIR vliegt 5 x per dag
BANDUNG - JAKARTA (HALIM PK) JAKARTA (HALIM PK) - BANDUNG
vertrektijden : 06.45, 08.15, 09.45, 14.30, 16.00 WIB

Bandung - Jakarta heb ik wellis gevlogen dat is stijgen en landen. Bandung -Yogyakarta is toch wel een uurtje of 8 met de trein (2e of 1e klas)

Bandung – Yogyakarta Vertr. 11.25 aank. 12.15
Yogyakarta - Bandung Vertr. 13.15 aank. 14.05

Bandung – Semarang Vertr. 11.25 aank. 12.15
Semarang - Bandung Vertr. 13.15 aank. 14.05

Yogyakarta – Semarang elke dins-, donder- en zaterdag
Semarang - Yogyakarta elke maan-, woens- en vrijdag

Ze gebruiken hiervoor nieuwe ATR 42

Kal Star en Trigana Air zijn twee verschillende ondernemingen en doen ook nog het e.e.a. in andere provincies (o.a. Kalimantan vandaar dat KAL.)

Dit is zo een ATR 42 – 300



Nog nooit gehoord van dit vliegtuig en nog nooit gezien, maar ziet er wel mooi uit (propellors)
Blijkt een Italiaans product te zijn, hier de website van de fabrikant:

http://www.atraircraft.com/atr42300_320.htm


Gruces








sahabat
User
spacer line
 


On 15-06-2005 00:10 kiwimave wrote:
Wederom een prachtige foto Richy. Zon foto kan inderdaad alleen maar in Indonesie zijn genomen. Ach wat houd ik toch van dit knotsgekke land Emoticon: Smile


Ik hou ook van Indonesia,alleen grap of geen grap.Indonesia is echt niet knotsgek land.Ik zeg ook niet belanda is gek Emoticon: Smile Denken mag,zeggen niet altijd.
Sahabat Emoticon: Bye bye



Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 


On 17-06-2005 13:10 londoh wrote:
Nog nooit gehoord van dit vliegtuig en nog nooit gezien, maar ziet er wel mooi uit (propellors)
Blijkt een Italiaans product te zijn, hier de website van de fabrikant:

http://www.atraircraft.com/atr42300_320.htm



Komt ie weer zal je denken Emoticon: Laugh out loud

Vanwege mijn oude werk ken ik deze kist best goed. De -300/320 is alweer een doorontwikkelde versie van het oorspronkelijke model. De -500 is het laatste model en echt weer een hele vooruitgang op de -320. Vooral bij iedere model verbetering is te merken het verschil in motorvermogen (vooral de -500 gaat er als een raket vandoor wanneer deze leeg is). Opzich is de ATR best een waardige opvolger voor maatschappijen die de F27/50 de deur uit doen. Echt een alleskunner en zo ontwikkeld dat met relatief veel technische problemen je nog steeds legaal mag vertrekken.

ATR's worden gebouwd in Toulouse... en is weer een samenbouwsel van wat Europese fabrikanten (grootste leverancier is idd Italie).


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 

Nostalgie gaat verdwijnen...

"Indonesië weert vliegtuigen ouder dan 35 jaar"

Hele artikel: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=9016



"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

"Volgens de Indonesian National Air Carrier Association gebruiken veel nieuwe Indonesische luchtvaartbedrijven toestellen met meer dan 70.000 landingen. In totaal telt Indonesië 28 luchtvaartmaatschappijen die een totale luchtvloot van ongeveer 300 toestellen hebben, waaronder oudere types als Boeing 727’s, 737-200’s en Fokker F-27’s en F-28’s."

Hi Richy,

Jammer zeg ik dan, ik stap graag, zonder ergens over na te denken in zo een stuk antiek. Ik heb al in heel wat soorten Fokkers gezeten bijv. Als Nederlander vind ik dat altijd een sensatie, zo een gevoel dat je ook met voetjebal krijgt. Aan de andere kant zie je dat het gewoon goed gaat met de luchtvaart in Indonesia. Die oudere vliegtuigen zal je niet zo snel op Java zien, die vliegen in de "buitengewesten". Wat ik me kan herinneren waar ik zelf de laatste maanden in gezeten heb was allemaal vrij nieuw, voor zover ik dat kan beoordelen. Ik zat enige maanden geleden in een toestel van Awair, een dochter van Lion en dat zag er nog bijna nieuw uit. Ik zit hier al bijna 15 jaar en merk in toch dat ik zo langzamerhand met andere ogen kijk en andere normen aanleg dan een toerist of iemand die pas uit Nederland hier is aangekomen voor ze werk of zo. Als ik dat gekanker van die mensen hoor en dan meteen dr even bij vertellen hoe "het' zou moeten. Ze realiseren zich niet door welk een diep dal dit land is gegaan sinds mei 1998. Ik persoonlijk begin steeds meer lichtpuntjes te zien. Maar ik moet daar wel even bij vertellen dat ik een geboren optimist ben. Trouwens als je in dit land gaat wonen en werken en je gaat de normen van het westen aanleggen dan solliciteer je naar een hartkwaal.

Van de week las ik dat Adam Air 10 Airbussen A-320 heeft besteld, en dat is leuk, want er wordt in Indo voornamelijk met Boeings gevlogen. Garuda heeft een tijd wat Airbussen gehad, maar nadat er eentje nabij Medan tegen een berg aan was gerost, met meer dan 200 slachtoffers was dat snel afgelopen. Het gaat hier om nieuwe vliegtuigen in eigendom, Lion heeft er net 60 bij Boeing besteld. Ik denk dat dit toch allemaal positieve berichten zijn.

PS Kan je die norm van 70.000 landingen uitleggen, gevaar voor metaalmoeheid ?

Gruces





Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 

Vreemd dat ze het woord landingen gebruiken in dit artikel, cycles zou de juist benaming moeten zijn. In het verleden waren vliegtuigen nog niet zo goed ontwikkeld als nu. Iedere keer wanneer een vliegtuig het luchtruim ingaat wordt de romp opgeblazen als een ballon. Dit omdat de luchtdruk op 10km hoogte lager is op de grond en wij wel in dezelfde atmosfeer (goed iets lager) moeten verkeren. Tijdens iedere vlucht is de romp van het vliegtuig dus onderhevig aan uitzetting/krimping met alle gevolgen van dien... risico op scheurvorming e.d. Tegenwoordig heb je hier goede onderhoudsprogramma's/inspecties voor. Vroegah... was dit wel anders... http://www.airdisaster.com/pho(...)aloha243/photo.shtml Het is een wonder dat het zo goed is afgelopen... alleen 1 stewardess is uit deze cabrio weggewaaid... sindsdien worden deze programma's veel intensiever uitgevoerd. Je kunt eigenlijk op dit moment wel zeggen dat 70000 landingen zo'n beetje wel het limiet is in het gebruik van een vliegtuig van 35 jaar oud.

De fout van die Garuda klapper lag in principe bij de verkeersleiding die links en rechts door elkaar heeft gehaald. Jammer genoeg heeft de crew hier te laat/niet op geanticipeerd. Hierop volgde CRISMON wat weer zorgde voor een bijna faillisement van de maatschappij. Niet alleen de Airbussen gingen weg... ook de MD11's gingen retour naar de lease maatschappij/fabrikant.
Je ziet inderdaad een goede vooruitgang in de luchtvaart in Indonesie... Airbus heeft altijd een beetje achter Boeing aangelopen in de verkoop. Maar die tijden zijn voorbij. Dit zie je weer terug dat deze kisten als warme broodjes verkocht worden in Azie... Alleen US wil nog niet zo lukken... maar dat lijkt me niet zo raar...


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Dank voor je uitleg Richy.

Er is een speciale particuliere luchtvaartmaatschappij in Indonesia werkzaam de MAF (Mission Aviation Fellowship) met Onze-Lieve-Heer als directeur. Ik denk dat daar de beste piloten werken, hoge motivatie. In Indonesia werken ze in Kalimantan en vooral in Papua. Ze nemen ook wel passagiers mee als er ruimte is.

Reken er dan op dat je "vliegvelden" te zien krijgt die je nooit van je leven weer zult zien, of gewoon landen op het water. Doet me denken aan Dorniers en Catalina’s, helaas nooit in gevlogen, maar die werden vroeger veel in Nieuw Guinea gebruikt.

Hier hun website:
http://www.maf.org/services/programs/papua.html

En hier 3 fotootjes uit eigen collectie:


Een Cessna (??)


Cockpit


Landing op het vliegveld Rendani te Manokwari

Grucs




Kelvinator
User
User icon of Kelvinator
spacer line
 

Ik heb niet echt slechte ervaringen met indonesische vliegtuigmaatschappijen tot nu toe gehad.
Wel had ik 2 jaar geleden in JKT 3 uur vertraging met Bouraq (stond in de jaren 90 bekend als een onbetrouwbare vliegtuigmaatschappij) en was mn broer die op dat moment toevallig met Lion Air vloog er veel eerder! (hij zou later vertrekken)
Had teruggaande van SBY naar JKT dus met Lion Air gevlogen en ik was erg tevreden.
Voor mij geen Bouraq en Merpati meer.
Had eind jaren 90 in een Fokker 27 gezeten toen ik van bali naar labuan bajo (Flores) vloog en dat was niet echt prettig vliegen (in de cockpit waren een aantal display'tjes kapot geloof ik)
Wat mij 2 jaar geleden wel was opgevallen was de internationale vlucht van AMS naar JKT via Kuala Lumpur. Het vliegtuig was tussen AMS en KL halfvol! (777) Tussen KL en JKT was ie maar voor drie kwart gevuld. Dit had ik nooit eerder meegemaakt dat ik een hele rij voor mezelf had. Dat noem ik pas relaxt vliegen.
Vliegen in indonesia is erg goedkoop.


Orang Bule!!!! Suroboyo kuuuu

Kelvinator
User
User icon of Kelvinator
spacer line
 

Ik had trouwens gehoord dat Lion Air mogelijk richting europa wilt vliegen, danwel Garuda Indonesia binnen een jaar weer op a'dam wilt vliegen.
Klopt dit?


Orang Bule!!!! Suroboyo kuuuu

Richy
User
User icon of Richy
spacer line
 


On 26-06-2005 22:31 Kelvinator wrote:
Ik had trouwens gehoord dat Lion Air mogelijk richting europa wilt vliegen, danwel Garuda Indonesia binnen een jaar weer op adam wilt vliegen.
Klopt dit?


Zover ik kan nagaan heeft LionAir geen vliegtuigen bestelt die deze vlucht kunnen maken... dit zou ook buiten hun core business vallen van de domestic market. Deze geruchten van Garuda gaan al een tijdje rond. Deze zomer zouden ze alweer beginnen op AMS. Nu vraag ik me dus af wanneer bij hun het zomerseizoen begint Emoticon: Wink Er zouden orders uitgezet zijn voor de B777 (die nonstop naar AMS kunnen)... de vraag voor mij blijft of ze deze in hun economische situatie zullen afnemen.

P.S. Geweldige foto's Lon!!! Heb je zelf met ze meegevlogen? Mooiste vorm van luchtvaart als je het mij vraag... helaas dat onze lieve Heer nog wat eisen stelt om daar binnen te kunnen komen.


"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
User
User icon of londoh
spacer line
 

Hi Richy dan Saudara/i,

Al sinds Garuda gestopt is met zijn vluchten op Europa gaan er geruchten dat ze weer zouden gaan beginnen. Ik geloof er persoonlijk weinig van en denk ik dat het helemaal niet zo goed gaat met Garuda, ze zijn een beetje in paniek geraakt nu ze echte concurrentie hebben. Wel zou Batavia Air op Amsterdam gaan vliegen en laatst hoorde ik dat Mandala op Spanje zou gaan vliegen. Ik denk dat dit allemaal een beetje vissen is. Ik schat echter in dat er wel plaats is voor een maatschappij die vanaf Schiphol rechtstreeks op Jakarta vliegt en een goed binnenlands netwerk heeft. Ik heb jaren Garuda gevlogen tussen AMS en CGK, afgelopen jaar was ik gedwongen om met SIA te vliegen, was perfect AMS - Solo in 19 uur van deur tot deur, in een Boeing 777 ook al een lekker toestel, met Garuda deed ik er altijd ong. 22 uur over. Maar ik heb een zeer forse prijs voor dit (jaar)ticket moeten betalen, was bijna 1200 euri.

Nog even wat Domestic news. De luchthaven van Semarang wordt ook verbeterd, die is de laatste 2 jaar erg populair geworden. De landingsbaan is nu nog 1850 meter daar gaan ze vanaf juli 400 meter aan vast breien, wordt dus 2250 m eind 2006/begin 2007 komt daar nog eens 600 meter bij, dus dan wordt ie 2850 meter.

Vanochtend heb ik een ticket SOC-CGK gekocht met Sriwijaya Air, ik schrok wel van de prijs, was Rp 355.000, verleden jaar betaalde ik met Lion vanaf Solo 210.000 Rp. Deze kost nu 329.000 Rp maar ik heb liever Sriwijaya want die vertrekken om 0930 WIB en Lion om 1800 WIB. Twee maanden geleden betaalde ik nog met Awair vanaf YOG 179.000 Rp naar CGK, maar daar komt nog 110.000 Rp voor de taksi bij. Al met al zijn de vliegticketstickets duurder geworden, maar ik geloof dat dat goed is, in plaats van dat alle maatschappijen op leven en dood concureren, ze zijn een hele tijd te goedkoop geweest om het publiek in het vliegtuig te lokken, dat laatste is zeer goed gelukt. Al met al is 30 euri voor 600 KM vliegen nog peanuts.

Nee Rich die foto's zijn van een kennis, helaas heb ik dit zelf niet mogen meemaken. Wat bedoel je met de eisen die Onze-Lieve-Heer stelt? Vraagt ie meer dan goedgelovige piloten ? Als men in hem gelooft is dat niet genoeg ? Ik hoor ineens AndreH6 met "Zij gelooft in mijn" dat doet me denken aan de volgende vraag: hoe staat het met de dames in de luchtvaart, niet als stewardess natuurlijk maar achter de knuppel. Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Gruces





You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.



79,672,034 topic views - 236,682 posts - 13,710 topics - 28,455 members - last post @ 21-02-2020 14:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

129,990,304 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com