indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Met het openen van dit topic heb ik de bedoeling om aan een van de forumleden, die ik zeer deskundig acht op dit gebied, een voorzet ala David Beckham te geven, hij hoeft alleen maar af te maken.

De bedoeling is om wat vliegervaringen te horen. Vaak als ik ervaringen van mensen hoor dan denk ik....nou ja... Geklaag over eten, alsof ze in een 5*restaurant zitten, geklaag over krappe stoelen en beenruimte, als je naar de configuratie gaat kijken blijkt dat de betreffende maatschappij stoelen heeft die net 1 inch groter zijn dan het gemiddelde. Of : "Ik keek naar het vliegtuig en ik werd al bang", dan vraag je je af waar hebben ze deze deskundigheid vandaan, de verf van een toestel heeft veel te lijden daarboven ?

Ik zelf heb al honderden malen in Indonesia gevlogen en kan me weinig echt gevaarlijke situaties herinneren. Ach een beetje harde landing als ze te hoog aan komen vliegen, of alle Indonesische passagiers met inwitte gezichten prevelend met de handpalmen omhoog als de namiddagvlucht van Garuda CGK - SOC langs de Merapi vliegt, waar het tijdens het regenseizoen altijd zwaar weer is omstreeks die tijd. Er zijn nu eenmaal plekken waar altijd turbulentie heerst, bijvoorbeeld tussen CGK - BAT/SIN, kan een luchtvaartmaatschappij ook niets aan doen, daarvoor moet men bij Onze-Lieve-Heer klagen. Ik heb ooit eens tijdens een vlucht met Air Lanka tussen Abu Dhabi en Colombo een vrije val van kilometers ondergaan, dat was net tijdens het uitdelen van het eten, nou een bende niet te geloven, maar wat me het meest beangstigde was de paniek onder de passagiers. Ook kwam er eens tijdens het opstijgen vanaf het vliegveld te Bangkok een plafond naar beneden, dat zat niet zo goed vast na een inspectie denk ik dan maar. Of een voorruit die eruit vloog tijdens het opstijgen van een Garuda vlucht van de Hang Nadim airport te Batam. Ook heb ik wel een op een Jatayu vlucht naar Batam een zwaar piepend en dominant geluid van onder de vloer gehoord, alsof iets anliep of olie nodig had, de medepassagiers voelden zich niet OK, maar ja wat doe je daar tegen hoog in de lucht. Als er een man in een met zwarte bevlekte KLM*-overall de vloer openmaakt en met olie gaat spuiten dan breekt echt de pleuris uit.

Even wat actuele info: Met Sriwijaya Air of Awair vliegt men van YOG/SOC naar CGK voor slechts 175.000 Rp voor een enkeltje. Het nadeel is dat er veel passagiers meegaan die v/h met de trein gingen want zelfde prijs. Hun bagage in een Baygon of Aquadoos met tali dr omheen en van stoelnummers nog nooit gehoord.

Ik vloog in April met Lion Air van YOG naar CGK, na een paar dagen JKT verder naar KUL (Malaysia) en weer terug naar YOG, de prijs van dit retour was 1,3 jt Rp, het jaar daarvoor betaalde ik nog 1,8 jt, met Garuda, dat was rechtstreeks naar KUL. Lion Air is hard op weg de grootste maatschappij van Indonesia te worden, goedkoop en goed. Alleen benik geen liefhebber van de toestellen (MD 85/92) waar ze mee vliegen, zeker als je achterin zit. Doch dat is alleen visueel, ze zijn lang en smal, net een pijpenla, maar ik ben er verder van overtuigd dat het geweldige vliegtuigen zijn, erg stil, ondanks het feit dat de motoren aan de staart zijn bevestigd.

De laatste vlucht die ik maakte was van YOG naar SUB, dat was met Batavia Air in een Fokker F28Mark4000, als Nederlander heb ik altijd een goed gevoel met een Fokker te vliegen, geweldige vliegtuigen. Toen ik echter de naam Fokker zag, vreesde k voor mijn bagage. Garuda vloog tot 2 jaar geleden met een F28 Fellowship van CGK naar SOC. Als ik binnenlands reis heb ik altijd een speciaal koffertje mee (handbagage lekker vlug dr in en dr uit) dat precies in e bagageruimte boven de stoelen past. Helaas ging dit niet met die F28 en wilden ze mijn bagage altijd in de bagageruimte stoppen, wat ik weigerde, want paspoort en zo zitten er ook in en dat verlies ik niet graag uit het oog. Toen ik mijn koffertje bij de stewardess afleverde, omdat ik dacht he zo een "foking fokker", zag ik even later dat de stewardes het koffertje zonder moeite in de bagagerumte boven de stoelen plaatste, ik dacht verrek wat is hiero aan de hando. Toen ik op de veiligheidsinstructies keek zag ik de aanduiding MK4000 en was meteen in de wolken.

Juanda Airport SUB

Gruces, Lon

Emoticon: Shiny KLM = Kan Langer Mee

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik heb dan geen honderden keren gevlogen, wel heb ik wat ervaringen inmiddels. Ik hou het even kort, maar toen ik afgelopen keer - terug naar huis - van CGK (Jakarta) naar SIN (Singapore) vloog hadden we zware turbulentie. Op een gegeven moment gingen we een heel stuk naar beneden, ik weeg al niet veel, maar toen voelde het enkele seconden, meer was het echt niet, alsof ik gewichtloos was. Op dat moment even schrikken, het lag ook nie aan Singapore Airlines, maar het kan wel eens gebeuren.

Zaterdag doe ik weet CGK - JOG (Yogyakarta). Airline nog onbekend, ik zie wel op het vliegveld wat er beschikbaar is, ookal is het zaterdag. De vorige keer is het ook gelukt. Emoticon: Puh!

Even wat actuele info: Met Sriwijaya Air of Awair vliegt men van YOG/SOC naar CGK voor slechts 175.000 Rp voor een enkeltje. Het nadeel is dat er veel passagiers meegaan die v/h met de trein gingen want zelfde prijs. Hun bagage in een Baygon of Aquadoos met tali dr omheen en van stoelnummers nog nooit gehoord.

Hahah.. dat doet me denken aan het verschil in manier van inchecken tussen Garuda en Lion Air vorig jaar op Adisucipto (Yogyakarta). Ik stond daar gebiologeerd te kijken dat deze twee naast elkaar gelegen bali's een totaal andere belevingswereld hadden. Bij Garuda stond een kort rijtje, werd het ticket uit de computer getoverd en ging het inchecken via de lopende band. Bij Lion air lag geen loper, stonden geen paaltjes en stonden net zo weinig mensen allemaal aan de bali met hun tickets in hun handen. Baggage stond op, om, achter en voor de bali en overal lagen witte lijsten met passagiers-gegevens.

Uiteindelijk ben ik die laatste 'massa' maar ingeslopen vanaf de zijkant. Ik legde mijn ticket neer en tot mijn grote verbazing werd deze meteen weggegrist door iemand. Ik dacht dat ik toen een nieuwe kon kopen. Bleek dat het een werknemer was die geen net pak had, maar wel de passagierslijst. Het vliegen zelf was gewoon prima trouwens.

Net als op Schiphol zie je wel eens een los stuk bagage, ook deze is vast goed terecht gekomen

is dit een beetje wat je als reactie had verwacht?

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Yerun Yth,

Elke reactie ister 1tje toh, het is een ervaring.
Ik heb nog nooit tussen CGK en BTM, SIN of KUL gevlogen zonder turbulentie, dat hoort er gewoon bij. Emoticon: Confused

Ter info.

CGK - YOG mag geen enkel probleem opleveren.

Op zaterdag:

Garuda 9 x p/d
GA citilink 2x p/d
Wings Air 2x p/d
Lion Air 2x p/d
Bouraq 3x p/d
Mandala 2x p/d
Adam Air 3x p/d
Batavia Air 1x p/d

Met de aantekening dat de laatste vlucht met Wings Air is om 20.30 v.a CGK.
En Garuda + Lion Air vertrekken van de Terminal waar je aankomt (luar negri)

Lion Air kan per sms geboekt worden (zie hun website)

Gruces

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Hey Londoh,

Haha.. het worden er ieder jaar meer geloof ik.. Ik kom in de ochtend aan, dus dat moet ter plekke wel lukken. Misschien ga ik wel met de trein... nog niets staat vast eigenlijk.

Turbulentie is er altijd op dat stuk ja, dat lijkt me er gewoon bijhoren. Alleen die keer was het een - voor mijn gevoel flinke - luchtzak.. of hoe dat dan mag heten.

Yerun

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 08-06-2005 07:16 Jeroen wrote:
Ik hou het even kort, maar toen ik afgelopen keer - terug naar huis - van CGK (Jakarta) naar SIN (Singapore) vloog hadden we zware turbulentie. Op een gegeven moment gingen we een heel stuk naar beneden, ik weeg al niet veel, maar toen voelde het enkele seconden, meer was het echt niet, alsof ik gewichtloos was. Op dat moment even schrikken, het lag ook nie aan Singapore Airlines, maar het kan wel eens gebeuren.

Ik ben al geen held met vliegen en eigenlijk heb ik gewoon vliegangst. Met turbulentie krijg ik het helemaal Spaans benauwd. Nu kreeg ik tijdens mijn laatste trip van een medereiziger een paar pilletjes met de naam ''Diazepan'', waardoor ik lekker relaxed werd en de hele vlucht terug naar huis in de wolken was. Nu is mijn vraag: is dit middel zonder recept verkrijgbaar (ik heb een hekel aan doktersbezoek) of zijn er nog andere pillen op de markt die aan te bevelen zijn? Alvast dank, Jan.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Een lekker zonnetje hier in Eindhoven - met uitzicht op het vliegveld -doet me trouwens denken aan een vlucht SUB-JOG (Surabaya-Yogyakarta) begin 2004. We kwamen terug van Makassar en moesten via Surabaya naar Yogya. Met overstap inderdaad, maar goed, sneller als met de boot natuurlijk.

Kwamen we aan op Surabaya was het erg donker buiten. Nee, het was pas een uur of vier. Binnen enkele minuten brak er een ware tropische stortbui los met onweer en windstoten er gratis bij. Vliegtuigen landden niet en vertrokken ook niet tijdens die bui, wat voor mij een uurtje vertraging betekende alles bij elkaar.

Na de bui dacht ik lekker aan boord te kunnen, maar toen bleek ons vliegtuig er nog niet te zijn. Binnen een uur kregen we te horen dat deze nog in Jakarta stond en niet weg kon vanwege vreselijk slecht weer. Niet veel later kwam de gratis kopi dan teh en de hele terminal moest plots met dezelfde vlucht mee. Ik heb toen nog wat te drinken gekocht bij één van de winkeltjes, gelukkig maar want rond een uur of zeven gingen deze collectief dicht.

Met drie uur vertraging stonden we weer op Yogya, daar had het niet geregend, maar zodra we buiten kwamen begon het daar ook. Emoticon: Laugh out loud

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Yerun Yth

Het zijn er inmiddels veel geworden, wat een bezoek aan de relatief kleine airport van Yogya vervelend maakt, want zeer druk. Ze zijn momenteel aan het verbouwen wat het nog vervelender maakt.

Ik vlieg vanwege de ruime keus vaker van YOG dan van SOC, YOG is een uurtje van mijn huis per taksi. SOC heeft een veel mooiere Airport, de baan, is 4 KM lang en geschikt voor de grootste vliegtuigen. Het is een vertrekpunt voor de Haj, en dan kan van alles. De airport werd (ver)gebouwd toen de crisis uitbrak. Nu zijn ze eindelijk bezig nieuwe stationsgebouwen neer te zetten, cq af te maken. Echter er zijn maar 6 vluchten per dag, allen naar Jakarta en 3x per week SOC-SIN met Silk Air.

Overigens is het aantal vluchten van en naar Semarang ook drastisch uitgebreid het afgelopen jaar.

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Diazepam is valium, dus alleen op recept (in NL)

Eigenschappen en werking

Diazepam behoort tot de groep van de benzodiazepinen.
Diazepam werkt kalmerend en vermindert angst en spanning. Wanneer het 's avonds wordt toegepast, heeft het ook een slaapbevorderende werking.
Daarnaast heeft diazepam een spierontspannende werking.

Te gebruiken bij

Diazepam kan worden gebruikt bij:
- ernstige vormen van angst en spanning
- slaapstoornissen
- ontwenningsverschijnselen die optreden bij acuut staken van alcoholgebruik
- verkrampte spieren

Gruces

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Londoh,

Bedankt voor je info. Ik kijk er wel van op dat het middel dat ik slikte een zwaar kalmerend middel was. Of een dokter zoiets voor zal schrijven enkel voor een vliegreis betwijfel ik, anders kan ik het misschien nog wel daar bij de apotik halen voor de terugweg.

Groetjes, Jan.

spacer line  

2 jaar terug vloog ik met Garuda-indonesia van jakarta naar singapore waarbij wij vol in een onweersbui vlogen die volgens mij niet meer te vermijden was! anders hadden ze dat wel gedaan lijkt me! het ging schudden als een gek en de bliksem klapperde elke keer maar weer over de vleugels! het hele kluppie(passagiers) incl ik had al zowat een gebedje gedaan! en ik had al zo ongeveer de leuning van de stoel van de voorganger door-ge-knepen!
Het gebeurde tijdens de klim....gelukkig stonden we veilig aan de grond daarna op singapore! wel hadden we 1 uur vertraging omdat er door verschillende lui ! inspecie gedaan moest worden op de vleugels..die door zo'n man of 5 werd bekeken met zaklampjes... Emoticon: Laugh out loud .

Verder heb ik ook een vlucht meegemaakt met nogmaals Garuda...die met zware regenval toch de landing op jakarta wilde wagen! bij het landingsgestel uit te hebben en de baan in zicht ging het beestje zo erg schommelen! dat er werd gekozen om maar weer de hoogte in te gaan, na 2 pogingen en een half uur rond geslingerd te hebben boven jakarta...werd de landing perfect uitgevoerd (na de bui) en er volgde een enorm applaus Emoticon: Wink

Live life to the max.......

sahabat
User
spacer line

Dear readers ,
Bijna elke jaar vliegen we naar belanda van s'baya.Nog nooit turbelensie.
Maar veel moet ik naar Maleisie ,veel met veel turbelensie
Emoticon: Yes!
hormat saya

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Kijk eens aan… dit is een topic dat mij wel heel erg aanspreekt ;-) Vliegen in Indonesië is naar mijn mening het mooiste wat er is. Het zeer afwisselend landschap…. de 2e rangs luchtvaartmaatschappijen… en luchthavens die in principe zeer miniem zijn uitgerust en vaak in the middle of nowhere liggen. Alles kan in Indonesië en het gaat nog veels te vaak goed naar mijn mening.

Zelf heb ik in Indonesië met zeer diverse maatschappijen gevlogen… en velen zullen meer dan mij in Indonesië hebben gevlogen. Ik moet zeggen dat ik zelf nooit in bepaalde situaties terechtgekomen waarvan ik dacht dat mijn laatste uur zo ongeveer geslagen zou hebben.
De vlucht waar ik het meest zenuwachtig van ben geworden is mijn laatste vlucht naar Yogja… 2 jaar geleden… gevlogen met Lion Air. Waar ik bij deze maatschappij al niet tegen kan is de manier waarop je wordt inchecked. Zo chaotisch dat iedere systematiek gewoon ontbreekt en ik ben er zeker van dat dit er nooit geweest is. Maar daar kies je natuurlijk voor… aangezien ieder willekeurig enkeltje naar een grote stad bij de NS duurder is. Eenmaal ingechecked ga ik met mijn meisje naar de gate toe. Ons kistje staat er al. Een aantal van die kisten heb ik binnen zien komen… aangezien ze bij Garuda werden omgespoten van hun oude Continental kleuren naar het kleurenschema van Lion Air. De kist staat er strak bij… en de MD82/83 zijn zeer doorproefde ontwerpen van de DC9 familie. Ze vliegen al een aantal decennia dus daar maak ik mij helemaal geen zorgen om.

Mijn meisje vloog voor haar eerste keer dus ik laat haar bij het raampje zitten. In de hoop dat zij vragen gaat stellen hoe alles werkt die ik uiteraard met groot gemak zal inkoppen. Helaas heeft zij meer aandacht voor het bidprentje dat bij Lion in de seatpocket zit en begint al vrij snel tijdens het taxiën dit op te prevelen. Aangezien wij vlak bij de vleugel zitten kunnen we alle handelingen die de bemanning doet op met de flight controls. In mijn eigen enthousiasme haal ik haar uit haar gebed en begin uit te leggen dat de bemanning nu een flight control check doet… gevolgd door het selecteren van de flaps in take-off positie. “Dit verkleind namelijk de benodigde runway lengte die wij nodig hebben om de lucht in te komen maar onze stijghoek is de eerste hondertal feet wel lager”… leg ik met mijn wijze woorden uit. Na wat ja-geknik om maar van mijn enthousiasme gaat ze verder in gebed en voor we het weten hangen we al in de lucht.
Het is vroeg in de ochtend en onze vlucht verloopt voorspoedig. On-schedule bereiken we Yogja en onze daling wordt ingezet. Als ik eens wat beter uit het raampje kijk zie ik in het dal een dikke grondmist hangen. We dalen door en op het punt dat ik actie verwacht vanuit de cockpit om de landing in te zetten… krijgen we over de intercom te horen… dat we voorlopig niet gaan landen vanwege de grondmist. We worden vrij hoog in een zogenaamde holding gezet… waarbij het vliegtuig rondjes draait op een bepaalde positie. Ieder rondje zal het vliegtuig weer een treetje lager uitkomen… zodat boven hem… een andere vliegtuig kan aansluiten. Ach… niets aan de hand naar mijn mening. Maar na enkele rondjes kreeg ik het toch wel benauwd… we kwamen toch wel erg laag uit ten opzichte van de omringende bergen. Zouden die twee voorin niet liggen te slapen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een kist in Indonesië achter een berg bleef hangen... en ik zag de TV beelden van onze reddingswerkzaamheden al voor me. Nog een rondje erbij en we kwamen weer een 1000 feet lager uit. Ik begon hem nu toch erg te knijpen… en nog een rondje erbij. Totaal zaten we nu op 5 rondjes wat zo ongeveer zo’n 5000 feet in hoogteverlies kan worden gezien. Toen ik dacht dat we ons zesde rondje ingingen draaiden we ineens de andere kant op. Cabin werd snel klaargemaakt voor de landing en voordat ik er erg in had… maakte ik een meest perfecte landing mee en stonden we aan de grond in Yogja. Ik keek om mij heen en blijkbaar was ik de enige die iets in de zenuwen had gezeten. De rest van de passagiers oogden allemaal erg ontspannen.

Het was in dit geval toch blijkbaar een nadeel wanneer je iets (teveel Emoticon: Wink ) afweet van de luchtvaart dan de gemiddelde passagier. Vooral in dit soort situaties weet je gewoon niet wat voor beslissingen de heren voorin zullen nemen.. maar je weet wel welke acties ze zouden moeten nemen. Wanneer dit niet overeenkomt met je verwachtingen raak je uiteraard iets gespannen… zoals in dit geval.

Collision tegen een berg: http://www.airdisaster.com/pho(...)s/pk-gai/photo.shtml

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Lon, ik blijf je verhalen geweldig vinden over je vliegervaringen. Een paar kanttekeningen van mijn zijde... gewoon ter aanvulling Emoticon: Smile

On 08-06-2005 05:30 londoh wrote:
...Of : "Ik keek naar het vliegtuig en ik werd al bang", dan vraag je je af waar hebben ze deze deskundigheid vandaan, de verf van een toestel heeft veel te lijden daarboven ?

De staat van vliegtuig is zeker niet bepalend van hoe strak de verf op de kist zit. Wel moet ik zeggen dat je vaak wel de staat van onderhoud er van kan afleiden. Ik begin toch wel mijn oprechte twijfels te krijgen wanneer ik in deze kist van Merpati zou moeten stappen. http://www.airliners.net/open.file/658237/L/ De ruitenwisser van de captain is zeker kapot... naar mijn mening is dit een zogenaamd item waardoor deze kist niet eens mag vertrekken danwel in zeer gelimiteerde omstandigheden. Ik durf dit niet voor de volle 100% te zeggen aangezien ik deze betreffende boeken niet heb.

Er zijn nu eenmaal plekken waar altijd turbulentie heerst, bijvoorbeeld tussen CGK - BAT/SIN, kan een luchtvaartmaatschappij ook niets aan doen, daarvoor moet men bij Onze-Lieve-Heer klagen. Ik heb ooit eens tijdens een vlucht met Air Lanka tussen Abu Dhabi en Colombo een vrije val van kilometers ondergaan, dat was net tijdens het uitdelen van het eten, nou een bende niet te geloven, maar wat me het meest beangstigde was de paniek onder de passagiers.

Luchtzakken/ turbulentie lijken inderdaad doen overkomen of je met kilometers richting de aarde stort. In werkelijkheid zal het al veel zijn wanneer het een 100tal feet (+/- 30 meter) zal zijn. In veel gevallen kunnen de vliegers turbulentie zien aankomen. Maar bij het zogenaamde Clear Air Turbulence is dit een stuk moeilijker. Er is een geval bekend van een United vlucht in de buurt van Japan waarbij de passagiers echt een aantal seconden lang gewichteloos waren. Iedereen en alles (dus ook die trolleys van de stewardessen) vlogen door de cabine. 1 pax kwam hierbij om. De vliegers zijn teruggekeerd naar de luchthaven en het vliegtuig heeft qua belasting zo te lijden gehad dat deze nooit meer het luchtruim heeft gezien. Draag je gordels dan ook ten alle tijden... ook al is het fasten seatbelt lampje uit.

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Lion Air is hard op weg de grootste maatschappij van Indonesia te worden, goedkoop en goed. Alleen benik geen liefhebber van de toestellen (MD 85/92) waar ze mee vliegen, zeker als je achterin zit. Doch dat is alleen visueel, ze zijn lang en smal, net een pijpenla, maar ik ben er verder van overtuigd dat het geweldige vliegtuigen zijn, erg stil, ondanks het feit dat de motoren aan de staart zijn bevestigd.

Ja je merkt zeker dat Garuda de verkeerde weg heeft ingeslagen. Ze willen concurreren met Lion Air... en uiteraard van hun winnen helaas voor hun lukt dit op dit moment niet echt. Garuda heeft o.a. het imago om duur te zijn en dit geeft Lion weer het voordeel. De zaak Munir geeft tevens geen positieve wending aan het geheel. De domestic markt is verzadigd… hoeveel domestic airliners zijn er op dit moment wel niet… hoeveel komen er jaarlijks wel niet bij… en hoeveel gaan er op jaarbasis failliet (denk recent aan Star Air). Deze huidige marktsituatie was er al een aantal jaar geleden en Garuda had naar mijn mening hier beter op moeten inspelen. Dit door als national pride de internationale markt te gaan bedienen. Garuda had best een naam in de wereld en ze hadden moeten zorgen dat ze deze internationaal weer terug kregen. Dan kwam de domestic markt vanzelf wel. Kwaliteit, betrouwbaarheid en gastvriendelijkheid… dat is wat ze kunnen leveren… en dat is waar ze zich op moeten richten…
Waarschijnlijk weegt de nationale trots om als grootste domestic airliner te opereren bij het management hoger op dan hetgeen wat ik hiervoor beschreef. Ach ja… wie ben ik Emoticon: Confused Emoticon: Smile

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Richy,

Mooi aangenomen en doorgespeeld. Van jou krijg ik altijd die extra informatie over onze gedeelde liefhebberij die het voor mij nog interessanter maakt. Die technische termen met hun uitleg daar geniet ik ten zeerste van. Nu weer "in een holding" zetten. Ik merk dat je de eerste vlucht van Lion CGK . YOG hebt genomen, ik geloof om een uur of 0600 WIB en heerlijk vroeg in YOG, nog lekker rustig. Maar je moet wel alle-Allah's-vroeg je tempat tidur uit in JKT. Die gebeden zitten, normaal gesproken, in iedere seatpocket bij Indomaatschappijen en daar wordt goed gebruik van gemaakt, je weet toch hoe religieus die Indonesiërs zijn. Toch blijkt dat jij door je kennis "mee" gaat vliegen, dat kan toch niet zonder dat je precies weet wat er in de cockpit gebeurd ? Ik heb in Papua enige malen in van die antieke Twin-Otters gevlogen en dan zit je boven op de cockpit, je kan precies zien wat er gebeurd. Nadat we geland waren hoorde ik van een van de Westerlingen die mee was dat "de piloot niet kon vliegen want alles moest hem voorgezegd worden"

De voorlaatste keer dat ik naar YOG vloog (Lion), vertrok het toestel al met een uur vertraging, kon daarna wegens regen niet landen en vloog door naar SUB, daaro een uur wachten en toen pas naar YOG die vlucht duurde al met al 4 uur. De laatste keer van CGK - YOG met Lion stapte ik in een toestel dat nog blauw-wit was en slechts de kentekenen van de vorige maatschappij waren er afgekrabd, zo goed gaat het met Lion. Overigens heeft Garuda zijn prijzen CGK – YOG/SOC fors verlaagd van 485k naar 350k Rp. Soms dezelfde prijs als Lion 180k.

Je analyse wat betreft de bedrijfsvoering bij Garuda lijkt me de juiste. Garuda is (was) een goed bedrijf met een goede naam, goed imago, nieuwe toestellen etc. Maar het is een staatsbedrijf, nou je weet wel wat dat betekend in Indo, een Sapi Susu. Ik heb wel gehoord van een istri van een hoogwaardigheidsbekleder die in Amsterdam even ging shoppen en de rekening door Garuda aldaar liet betalen, en dat was niet voor een paar flesjes parfum van enige duizenden guldens, maar een nota van 200.000 gulden !! Inmiddels hebben ze alweer een nieuwe directeur en die heeft het vliegen uitgevonden, hij is er achter gekomen dat vliegtuigen moeten vliegen, door een efficiëntere verdeling van de routes kan Garuda de vliegtuigen meer uren per dag gebruiken en dat leverde 30 % meer winst op. Dit waren echter de gegevens van 1 maand, een beetje zielig eigenlijk om op deze manier te verkondigen hoe goed je wel bent, het gaat volgens mij erom wat je in een jaar presteert en dan: wat zijn de vooruitzichten op de langere termijn? Dan kunnen ze wel kletsen over meer efficiënt gebruik van routes. Elke luchtvaartmaatschappij heeft zijn basis in JKT en vandaar uit worden er lijntjes op de kaart gezet over de hele Archipel. Geen kambing die er aan denkt om een andere plek te gebruiken, Makassar bijvoorbeeld of Batam. Er is een aantal jaren geleden een schitterende nieuwe Airport op Batam aangelegd, echt de mooiste in Indonesia, maar gebruiken homaar.Wie heeft er een ideetje. Ze zouden vluchten van buitenlandse maatschappijen daarheen kunnen dirigeren, de luchthaven is er zeer geschikt voor, even een (gratis) boot naar Singapore en hup daar heb je een markt. Nu zitten de twee grootste Lion en Garuda op terminal 2 te CGK, plus dat alle buitenlandse (grote) vliegtuigen daar aankomen, gevolg stampend druk daaro. Lion heeft het plan om de oude internationale luchthaven van Jakarta, Halim Wijayakusuma te gaan huren, deze wordt nu gebruikt door militairen en de president. Met de order voor nieuwe vliegtuigen bij Boeing zou dit wel eens de doodsteek voor Garuda kunnen wezen. Ik heb wel eens een interview met die directeur van Lion op TV gezien, nou dat is een normale jonge vent met moderne ideeën, en daar ontbreekt het, helaas, in Indonesia nogal aan. Waarom denk je dat wij Westerlingen zo gemakkelijk kunnen surviven in Indonesia ? Als je hier op een normale manier leeft en gewoon je werk doet dan moet je je makkelijk kunnen handhaven. Ik bedoel natuurlijk niet die Westerlingen die als een koloniaal gaan leven, met een zooitje personeel en status, dat redt je niet op de langere termijn. Met zo een hebberig Javaans wijf erbij dat maar 1 passie heeft : soping, als ze 1 dag niet gesopt heeft last van sakit kepala en pusing krijgt.

Wat betreft de binnenlandse maatschappijen in Indonesia, die maken momenteel zware tijden door. De brandstofprijs is fiks verhoogd en zijn ze bezig om minimum prijzen vast te stellen (hahaha) Jij noemt de naam Star Air, hier wordt om “gevochten” om aan te kopen, dus wat failliet. Als je een vergunning om te vliegen hiero hebt, een paar vliegtuigen en een organisatie plus al een tijdje gevlogen dan heb je volgens mij “gouwe handel” in handen. Zo zijn er in Indonesia diverse luchtvaartmaatschappijen, met vergunning en al, maar vliegen niet, gewoon voor de handel. Je moet niet vergeten dat er in bepaalde kringen in Indonesia ontzettend veel geld is, dat graag geïnvesteerd wordt. Dat merk in ook in mijn eigen handel. Ik koop de laatste jaren bepaalde Indonesische items in de USA die hier voor 2x de prijs weggaan, wat me zeer verbaasd, want men zou ze zelf in de USA kunnen kopen. Laatst had ik in West Java een mooie klok gekocht, voor mezelf, het was een Junghans maar er stond Tjong & Co - Batavia op de wijzerplaat, 1920 of zo, ik was er meteen verliefd op, nog klokgaaf Emoticon: Shiny , en zag ik dat ding al “thuis” in Amsterdam, ding-dong, ding-dong (2 uur) Ik ging naar Solo via Yogya nog even bij een handelaar langs, die vroeg wat er in die doos zat, toen ik het hem vertelde bood hij mij ongezien het dubbele van wat ik betaald had. Antiquiteitenhandel is je reinste spekulasi in Indo, dit soort artikelen wordt gekocht door mensen die makkelijk geld verdienen en dat graag in zaken steken die “bergengsi” zijn, verstand hebben ze er niet van, kunne ze laten zien hoeveel hersens ze hebben en verstand van oude zaken, dus beschaafd en geleerd.

Salam dari Solo,

Lon

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Het was idd de eerste vlucht die er was. Op mijn handgeschreven ticket stond echt dat je rond een uur of 4:30 (wat ik mij herinner) op de luchthaven Soekarno Hatta moest zijn want te laat is te laat! Wij dus daar zo vroeg aangekomen. Is letterlijk de boel op slot. Dan denk je ook... is dit nu Indonesisch internationale luchthaven! De bewaking kwam na een half uur aangesukkeld... en de check in counter werd pas na 45 minuten bemand. Dan begint toch weer echt mijn westerse onrust naar boven te komen... want wachten voor nop daar heb ik een hekel aan.
Ik vlieg zelf op die kleine vliegtuigjes en heb met regelmaat vanwege mijn vroegere werk in de cockpit meegevlogen. Dit tezamen met het feit dat je zo ongeveer de standaard procedure's kent van de vliegers weet je wat je te wachten staat op welk moment. Denk dus aan het gebruik van de flaps, landingsgestel e.d. Bij aankomst op Bali vanuit Australie... vlogen we een keer een standaard cirquit. Dit was allemaal erg perfect te volgen... voor mij dan althans.
Ik heb geen idee of de bule weet waar hij het over heeft toen hij vloog met de twin otter. Ik neem aan dat er twee vlliegers aan boord van de Otter zaten. Wellicht dat de copiloot een trainee was. Dit kan in Nederland net zo goed voorkomen. Er is een verhaal van Transavia bekend... en het heeft zelfs in de krant gestaan dat de captain zich verontschuldigde voor de harde landing omdat het de eerste commerciele landing van de copiloot was... ja niet erg tactvol natuurlijk Emoticon: Wink

In principe heeft Garuda zijn tweede hub (station om vandaan te vliegen) in Denpassar. Hier vandaan vertrekken ook vluchten naar Japan, Australie e.d. Wanneer ik in de maatschappijen overzicht kijk in een bekend luchtvaartmagazine... zie ik dat er meerdere maatschappijen zijn met een (tweede) hub anders dan Jakarta (bijv Merpati in Surabaya). Een hub als Batam lijkt mij geen oplossing te geven. Het aantal passagiers wat deze luchthaven zal verwerken zal nooit hoog genoeg zijn. Een ticketprijs om van JKT naar SIN te vliegen is al bijna even duur als via Batam. Je moet dan nog eens overstappen naar de haven en daarna nog een uur met de boot. Onnodig tijdsverlies. Leuk voor de toerist... of de budgettraveler. Maar niet om grote hoeveelheden passagiers te verwerken. Dan blijft JKT toch aantrekkelijker voor een maatschappij. Het idee van Halim... daar zit meer in. Het lijkt wel of zij de taktieken volgen van Europese low cost carrier Ryan Air.

Mijn vermoeden is dat er in Azie/Indonesie alleen maar plaats is voor enkele van die goedkope luchtvaartmaatschappijen. Denk hierbij aan AirAsia en Lion Air die de markt zullen domineren. Garuda kan hier net als KLM deed op inspringen door die Low Cost Carriers af te doen als onbetrouwbaar qua diensten. Dus net onder de ticketprijs zitten en meer service bieden (omboeken bij te laat komen bijvoorbeeld). Dan maken ze naar mijn mening nog een goede kans op in te spelen op lokale markt.
Ik vind het goed dat de nieuwe CEO de bezem door het bedrijf haalt. Op 1 maand kun je geen resultaten bekijken (en ik ben geen econoom)... het gaat inderdaad om de lange termijn planning. Als staatsbedrijf ben je uiteraard een log bedrijf dat slecht kan inspelen op de behoeften van de markt. Een op en top commercieel bedrijf als Lion Air kan dit natuurlijk veel beter. Zeker als hier een frisse wind... aan de macht is. Kunnen wij hier in Nederland ook eens wat van leren. Ben benieuwd wat voor deal ze hebben afgesloten hebben met Boeing. Met de huidige markt kun je veel naar je hand zetten als luchtvaartmaatschappij. Tijdens economische teruggang heb ik het verhaal weleens gehoord dat een maatschappij bij iedere B747 een B737 erbij kreeg. Dit zal uiteraard nu eveneens het geval zijn... 1 groot politiek spel.

Dat van die handel in maatschappijen komt wel vaker voor. Eveneens hier in het Westen. Wanneer jij de AOC (aircraft operaters certificate) en landingsrechten/slots (ik neem aan dat dit gelijk is als in het Westen) in het bezit hebt kun je alles doen met een maatschappij en ben je interessant voor ondernemers. Ik kan je hier een heel goed Nederlands voorbeeld van geven... maar dat laat ik nu maar even in het midden. Het nadeel is dat deze vergunningen in Nederland is dat ze vrij snel verlopen wanneer je niet vliegt.

Waar maak je eigenlijk op uit dat ik denk dat Westerlingen zich makkelijk kunnen surviven in Indonesie? Ik denk juist dat steeds vaker het tegendeel waar is. Reden dat ik nog in NL zit en niet in ID.
Heb jij trouwens in de lokale media gehoord dat Garuda een groot aantal nieuwe vliegtuigen heeft aangeschaft? Ik heb dit ergens gelezen maar kan dit niet traceren.

spacer line  

In het verleden vloog ik vaak in 1 dag Denpasar-Mataram p.p. Last flight terug is steevast turbulentie in zo'n kleine Fokker F28? of zo'n made in Bandung ding(help me Richy). Normaal duurt die vlucht van start tot landing 20 minuten en kan ik ff bijslapen. Eén keer werd ik wakker en zag dat we al meer dan een half uur aan het wiebelen waren en begon ik me toch zorgen te maken. Onweer en hujan maakten het onmogelijk land te zien en op het gevoel kon ik al helemaal niet af gaan. Uiteindelijk, na 45 minuten toch Benoa onder me gezien en veilig geland.

Bij Wings Air voel ik me altijd 10 jaar jonger als ik die dartele dames van de cabin-crew rond zie huppelen. Kan ook niet nalaten een djempol weg te geven als ze de veiligheidsinstructies hebben geshowed. Overigens in het beste Engels dat ik bij de ID maatschappijen ooit heb gehoord.

Heeft iemand overigens een website ontdekt waar je kan zien welke vluchten hoe laat (zouden moeten) vertrekken van de verschillende luchthavens? Zoiets als Vliegtickets.nl, maar dan .co.id?

Salam dari Flip

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Richy,

Mij krijgen ze echt niet 2 uur van tevoren op de airport, hoogstens 45 minuten voor vertrek, maar binnenlands reis ik altijd met handbagage, daar heb ik een speciaal kopertje dalam negri voor en suis zo overal doorheen.

Volgens mij zaten er op die Twin Otter een piloot en co-piloot (??) 1tje leest de instructies uit een dik boek voor de ander voert de handelingen uit en zegt wat ie heeft gedaan, waarna degene met dit boek op ze schoot dit checkt en de volgende instructie geeft. 2 piloten op een vliegtuigje waar hoogstens 17 passagiers in kunnen, op kinderstoeltjes.

Het is duidelijk dat er teveel maatschappijen die met lage tarieven werken in Indonesia zijn, je zou ook kunnen stellen dat de tarieven van Garuda altijd te hoog waren. Maar je mag niet vergeten dat Indonesia een geweldige markt is. Een ontwikkeling van de laatste drie jaar is het binnenlandse toerisme. Indonesia heeft een bevolking van 230 miljoen mensen, meest armoedzaaiers, echter als je stelt dat 10% potentiele klanten zijn dan heb je 23 miljoen klanten voor je, is toch om je vingers bij af te likken. Want Indonesiers houden van reizen. Als ik op die vliegtuigen kijk die zijn echt niet half leeg/vol. Het treinvervoer is slecht, veel vertragingen want er loopt nog steeds een enkelspoor uit de Nederlandse tijd op Java. PT Kereta Api moet ook zeer grote investeringen doen om modern te worden. Kijk dan is een vliegtuigmaatschappij een betere optie, vliegvelden zijn dr al, en in de USA staan genoeg vliegtuigen om te leasen voor een schappelijke prijs, omdat veel van deze toestellen niet eens in het westen mogen vliegen vanwege allerlei wettelijke bepalingen die hier soepeler zijn.

Wat betreft nieuwe toestellen voor Garuda, niets van gehoord, maar Garuda heeft toch vrij nieuwe toestellen ? Ik vlieg al een tijdje niet meer met Garuda, zeker sinds ze niet meer naar AMS vliegen, was altijd vaste prik voor mij, lekker naar of van AMS met de Premium Class, in 22 uur van deur tot deur. Laatste keer heb ik met Singapore Airlines gevlogen, dat was super, AMS - SIN in 12 uur, uurtje wachten en toen SIN - SOC in een heerlijke Airbus. Ik was van deur tot deur 19 uur onderweg, nou dat is wel supersnel. Maar ja het kostte wel een paar centjes, want ik moet altijd een jaarticket hebben en dan zijn er nauwelijks aanbiedingen. Ik ben ook niet het type die voor 200 euri minder een halve dag op een woestijnvliegveld gaat rondhangen of overnachten in een stad waar niets te doen is behalve moskeebezoek.

Wat ik bedoelde om hier in Indo te surviven is dat je hier heel eenvoudig iets voor jezelf begint.In Nederland moet je een weldoordacht plan hebben, ik weet niet hoeveel papieren en dan nog. Nou in Indo is niemand die daar naar taalt, behalve als je succes hebt. Maar hier kan je iets beginnen, gewoon omdat je denkt dat het je ligt en het een goed idee is zonder dat je de lust vergaat door met allerlei instanties te hoeven praten. Voor een baas aan de slag in Indo is geen optie voor wat mij betreft, het salaris wat je hier verdiend is belachelijk, of je moet iets zo specialistisch kunnen, maar dan kan je in de hele wereld aan de slag.

Hi Flip,

Dat toestel "Made in Bandung" is de CN 235, oftewel de "vliegende koffiemolen van Habibi" echt een klotevliegtuig, gewoon een vrachtwagen met stoelen dr in. Als je bij het raam zit is dat een meter verwijderd vanwege de bolling van de romp, en die motoren, lijkt wel of er een paar kettingzagen gestart worden. Nee met dat ding zou je vliegen gaan haten. Maar ja toch leuk als je dr in gezeten hebt om het te weten. Ik heb een paar keer van Bandung naar Batam in zo een ding gevlogen en van Palembang naar Bangka, waar het vanwege slecht weer niet kon landen en denk je meteen Oh..jeeeeehtje.

Die aantrekkelijk cewek in strakke broek met T-shirt heb ik bij Awair (een dochter van Lion Air) meegemaakt dat swingt inderdaad als de pest.

Hier maalt Habibi zijn kopi mee CN 235 produksi Bandung.

Gruces

Lon

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Richy,

Over Garuda's behoefte aan nieuwe vliegtuigen hieronder een artikeltje, weliswaar in het bahasa Indonesia, maar ik neem aan dat je dat voldoende beheerst om de essentie te begrijpen.
Gruces

Republika, Rabu, 18 Mei 2005

Garuda Hitung Kebutuhan Pesawat

JAKARTA -- Manajemen PT Garuda Indonesia belum memastikan jenis maupun jumlah pesawat terbang yang akan dibeli dari perusahaan pesawat terbang multinasional Boeing meski sudah menjalin kontrak. Garuda ingin menuntaskan terlebih dahulu perencanaan kebutuhan pesawatnya untuk jangka panjang.

''Kita tahun ini akan memfinalisasikan flip plan, jadi ke depan apa yang kita butuhkan, berapa pesawat wide body, narrow body yang kita butuhkan, berdasarkan ini kita duduk dengan mereka (Boeing),'' ungkap Direktur Utama Garuda Emirsyah Satar, usai menghadap Wakil Presiden di istana wapres di Jakarta, Selasa (17/5). Garuda memang telah meneken kontrak pembelian pesawat ini dengan Boeing. Awalnya, Emir mengemukakan, Garuda ingin membeli pesawat Boeing jenis 777 sebanyak enam buah dan 737 generasi baru 18 buah. ''Mereka sangat terbuka kalau kita tidak butuh tipe ini bisa diubah ke tipe lain pun mereka tidak keberatan,'' ujarnya.

Biaya yang dibutuhkan Garuda untuk membeli pesawat itu sangat besar. Emir menyebutkan satu pesawat jenis 777 dibandrol di harga 150 juta dolar AS dan jenis 737 generasi baru sekitar 40 juta dolar AS. Karena tak punya uang sebesar itu, Garuda pun ingin mencari penyandang dananya. ''Jadi sebagai operating lease untuk ambil delivery pesawat itu,'' ucapnya. Sedang mengenai utang senilai 110 juta dolar AS yang akan jatuh tempo sampai akhir tahun nanti, Emir menyatakan sebagian utang yang berasal dari kreditor Eropa, ECA, sudah dilunasi. Ia menyebutkan setiap bulannya Garuda mencicil pembayaran pembelian enam pesawat airbus 330 senilai 4 juta dolar AS. ''Itu kita cicil tiap bulan dan sampai saat ini kita tidak default,'' katanya.

Sejauh ini, Emir melanjutkan, pembayaran utang terhadap ECA masih lancar dan tak perlu dijadwal ulang. Kendati demikian, ia mengungkapkan, bulan depan ECA akan datang ke Indonesia untuk mendalami keadaan Garuda. ''Saya baru kembali dua pekan yang lalu bertemu dengan mereka, rencana bisnis jangka panjang belum dituntaskan, masih didiskusikan dengan mereka,'' paparnya.

Sampai saat ini, Garuda memiliki total utang sebesar 826 juta dolar AS. Porsi utang terbesar Garuda terhadap kreditur ECA dengan nilai 522 juta dolar AS yang akan dibayar sampai 2010. Komposisi utang lainnya berbentuk Promisary Notes (PN) senilai 131 juta dolar AS yang akhir tahun nanti pokoknya harus dibayar, serta convertible bond (CB) senilai 145 juta dolar AS. CB itu dipegang oleh Bank Mandiri, PT Angkasa Pura I dan II. ''Itu bond (obligasi) yang bisa dikonversi ke saham Garuda,'' tambahnya.

Emir bersama jajaran direksi Garuda lainnya menghadap Wapres untuk menjelaskan rencana perbaikan kinerja Garuda. Ia memaparkan saat ini Garuda tengah berupaya untuk meningkatkan on time performance. ''Alhamdulillah itu meningkat terus, tahun lalu rata-rata 79 persen, awal tahun lalu 78 persen, dan sekarang sudah meningkat menjadi 88,7 persen sehingga sudah diatas rata-rata industri airline di asia pasifik,'' ungkapnya.Selain itu, Emir juga melaporkan upaya manajemen untuk mengurangi rute-rute penerbangan yang rugi dan mengefisiensikan lelang atau pengadaan barang di Garuda. Manajemen juga tengah berusaha meningkatkan kualitas layanannya bagi penumpang.
( djo )

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

DH,

Vanaf vandaag 10 juni, heeft de Minister van vrerbindingen in Indonesia, Hatta Rajasa, bodemprijzen voor vliegen kelas ekonomi ingevoerd. Ze heten “Harga referensi” want bodemprijzen kunnen eigenlijk niet in Indonesia want daar worden de beginselen van een vrije markt aanbeden. Hier wat voorbeelden:

Jakarta-Makassar Rp 480.000.
Jakarta-Medan Rp 487.000,
Jakarta-Padang Rp 361.000,
Jakarta-Semarang Rp 225.000,
Jakarta-Surabaya Rp 303.000,
Jakarta-Yogyakarta Rp 233.000.

Dit houdt een tariefstijging van 10 – 20 % in.

Deze prijzen zijn ingevoerd om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen in hun strijd om de klant gaan beknibbelen op het onderhoud van de vliegtuigen. De prijzen zijn gebaseerd op de prijs van avtar (vliegtuigbenzine) van juni 2005 en een load factor van 75%. De KPPU (Komisi Pengawas Persaingan Usaha) heeft het recht om de boeken van de maatschappijen te controleren om te kijken of ze zich aan de nieuwe regels houden. Ook de minister heeft dit recht, voornamelijk om te kijken of het verplichte onderhoud wordt uitgevoerd, want daar is de maatregel voor genomen.

Intussen gaat Asia Air uit Malaysia lekker door met het aanbieden van zeer goedkope tickets in Indonesia. Ik wilde deze maatschappij ooit proberen maar er moet betaald worden met een creditcard en daar begin ik niet aan in Indonesia, teveel oplichting.

Hieronder de advertentie van Asia Air, die dagelijks in de grote kranten hiero staat.

Gruces

Lon

Ibu Inge
User
spacer line

Hallo
Weet iemand mij te vertellen welke luchtvaartmaatschappij het beste zou zijn om van Denpasar naar Yogja te vliegen en wat een retourtje kost.
In augustus ben ik met 8 pers. op Bali en de groep wil graag 2 dagen naar Yogja. Moet nog wel een hotel boeken, maar dan kan ter plaatse neem ik aan.
Bedankt alvast voor de info.
Inge

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.inge
je kunt lionair proberen
rates kun je online op http://www.lionair.co.id opzoeken
of garuda

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Ach ja, dat vliegen in Indonesie gevaarlijker is dan Nederland dat wil ik best geloven. Als vliegen in West Europa15x veiliger is dan autorijden dan is het misschien in Indonesie misschien nog maar 2x zo veilig Emoticon: Wink
Die prachtige stewardessen doen mij sowieso mogelijke vliegangst snel vergeten. Wat een contrast met die KLM-stewardessen, daar zitten soms tangen tussen!

Wat me verder opvalt is dat men het in Indonesie klaarkrijgt om binnen 5 minuten na touchdown iedereen uit het vliegtuig te hebben. Dat merkte ik wel bij de landing op Jogja Airport na een korte vlucht uit Jakarta. Touchdown --> Remmen --> bochtje om --> uitstappen en dit alles binnen misschien 3 minuten. Voor de liefhebbers misschien nog een mooi fotootje dat ik op internet vond..

Gracias. Sama sama

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Gracias. Sama sama

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Hi Lon,

Geweldig verhaal weer...

On 10-06-2005 03:29 londoh wrote:
Volgens mij zaten er op die Twin Otter een piloot en co-piloot (??) 1tje leest de instructies uit een dik boek voor de ander voert de handelingen uit en zegt wat ie heeft gedaan, waarna degene met dit boek op ze schoot dit checkt en de volgende instructie geeft. 2 piloten op een vliegtuigje waar hoogstens 17 passagiers in kunnen, op kinderstoeltjes.

Ik vroeg me even af wat de bezetting was. Dit vliegtuig kan in principe in het Westen door 1 vlieger (Captain) worden gevlogen. Maar er zijn een paar uitzonderingsregels voor. Naar ik meen bij het vervoer van passagiers en onder IFR (Instrument Flight Rules) zal er dus een co piloot bij moeten zitten. Persoonlijk vind ik de Twin Otter 1 van de leukste kisten die er bestaan. Landen op grasbaantjes dit apparaat kan het allemaal. Goed voorbeeld is het kortste commerciele luchthaven op Saba... aan beiden zijde van de baan eindigend in de zee... vereist toch wat ballen en stuurmanskunst om deze vliegende baksteen neer te kunnen zetten. Dit zal in Indonesie niet minder zijn. De Pilot Flying (PF) bestuurt het vliegtuig. Tevens geeft hij bepaalde comando's aan de Non Pilot Flying (NPF) zoals, het bedienen van de flaps of landingsgestel (laatste is niet het geval bij een twin otter). De NPF dreunt de checklisten op (uit het dikke boek) en onderhoudt de radiocommunicatie. Beide heren wisselen van functie tijdens de retourvlucht en dit is voor iedere maatschappij ter wereld gelijk.

Die CN235 is in principe niet eens gebouwd voor civiel vervoer. Kun je duidelijk zien aan de staartsectie. Daar hoort nl een vrachtdeur te zitten om goederen in te laden of Para's eruit te gooien. Jouw benaming als vliegende vrachtwagen doet daarmee deze kist gelijk zijn recht aan. Persoonlijk denk ik dat deze kist bijzonder geschikt is voor zijn/haar taken in Indonesie. Militiaire vliegtuigen zijn vaak erg over engineered en dus zeer stevig gebouwd. Zelf heb ik eenmaal in deze kist mogen meevliegen en ik was behoorlijk onder de indruk over zijn prestaties t.o.v. de F27. Maar daarvoor is het ook een STOL (Short Take off and Landing) aircraft. De B747 is trouwens ook initieel ontworpen voor militaire doeleinden. Leuk linkje voor wat meer algemene info: http://www.airliners.net/info/stats.main?id=137

Geweldig goede visie heb je over het luchtvervoer in ID. De woestijn in de USA staat vol met oude vliegtuigen dus een aantal overnemen zal nooit een probleem zijn. Gelijk op leasebasis uiteraard want dan heb je geen gezeur over groot onderhoud e.d. Mocht je ergens nog wat waardevol antiek teveel hebben en iets in de luchtvaart willen beginnen... je hebt mijn mailadres... hhahaha

Of vliegen in ID veel onveiliger is... ja statisch gezien wel. Maar ik blijf het nog steeds vinden dat Indonesiers gevoelsmensen zijn. Dit zie je in het verkeer terug maar ook in de luchtvaart. Op een bepaalde manier hebben ze er gewoon gevoel voor om een machine/apparaat te bedienen. Als je naar wat recente ongevallen kijkt dan kun je opmerken dat ze bijna altijd in slecht weersomstandigheden zijn gebeurd. De schuldvraag is hierbij nooit van belang in de luchtvaart. Het gaat erom hoe men dit soort ongevallen kan voorkomen in de toekomst. Dit lijkt mij zeker dat hierbij een stukje Human Factors bij komt kijken (bewust wording van bepaalde gebeurtenissen om mensenlijk falen te voorkomen). Een heel complex iets is dit waar ik nog pagina's over vol kan tikken maar dat doe ik niet. Het is wel iets waar men in ID nog heel veel van kan leren.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,921,749 topic views - 240,266 posts - 13,732 topics - 33,660 members - last post @ 20-10-2020 18:43 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

140,173,430 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com