indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

E.Vliet
User
spacer line

Aangezien ik het zat ben om na feestjes buiten de deur steeds terug naar huis te moeten rijden, wil ik mijn vrouw (indonesische en drie jaar in Ned.) aan het autorijden krijgen. Prima investering dacht ik, tot ik het huidige uurtarief van de rij-instructeur zag.
Nu hoorde ik dat mijn vrouw in Indonesie eenvoudig en goedkoop aan een rijbewijs kan komen, deze om kan laten zetten in een internationaal rijbewijs (moet dan in Jakarta) en vervolgens een jaar lang in Nederland rond kan rijden. Bovendien zou ze (uiteraard na het nemen van enkele lessen in nederland) gelijk een staatsexamen kunnen doen om vervolgens ook dat velbegeerde nederlandse rijbewijs te hebben.

Nou, iemand enig idee of dit inderdaad zo gaat?

Erwin

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Volgens mij kun je morgen het beste het CBR bellen, of kijken op http://wetten.overheid.nl. Ik vind zo snel niet iets wat mij een duidelijk antwoord geeft.

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Lijkt me beter als ze het leert in Holland omdat je toch de verkeerssituatie hier moet leren kennen,wat mij betreft als ze goed bekend is met de regels hier en taal dan rijles nemen,zo zal het bij ons althans wel gaan,maar ik denk dat je toch een paar jaartjes beter eerst kunt fietsen en bussen,dan brommer en dan pas eens zien voor rijbewijs. Emoticon:

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

Dit heb ik ooit eens uitgezocht op internet:

http://www.rdw.nl/ingang/rijbewijs_nl/link0003.htm

omruilen kan dus niet... en zij zal dus een geheel opnieuw moeten beginnen:

http://www.rdw.nl/ingang/rijbewijs_nl/link0004.htm

... maar wie weet zit er ergens een gaatje in de wet... zoals jij aangeeft..mocht je erachter zijn dan zal het wel interessant zijn om dit hier te plaatsen.

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

putri
User
spacer line

Ja, dat klopt . Met internationale rijbewijs kun je uiteraard 1 jaar lang rondrijden in NL. Echter ben ik zelf gewoon hier les genomen, want het is heel anders soort verkeerssituatie dat je tegenkomt. Vooral met voorrangsweg system , die wij helemaal niet kent, ik snapte er helemaal niks van ! Mijn Japanese colleague krijgt bijna elk week 28 Eur boete op zijn bureau doordat hij 60 of 75 rijdt op 50 max snelheid weggetje, of binnen bebauwdekom weg.
Snelweg is veel makkelijker, nog steeds, het is andere way of thinking op de weg dan als je in Ina rijdt. Tenminste, dat was mijn geval (ik ben inmiddels geen snelheid heldin!). De lessen waren heel goed om de filosofie achter de regels te weten.(Goh, denk maar niet dat deze goedkoop zijn , ha..ha..) Maar inderdaad, fiets is de eerste stap om verkeerssituatie te leren kennen. En als je autorijles neemt, dan weet jij hoe eigenwijs fietsers kunnen zijn !! Te vergelijken met motor fietsers in Indonesia, vooral in de zomer. Maar taking driving lessons and licence hier is gewoon de beste . Emoticon: Bye bye

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Hallo, E

mijn vriendin woont nu 4 jaar hier en heeft haar nederlands rijbewijs gehaald,
we hadden het wel zo kunne laten doen wat jij zegt , maar het geld wat je
daar mee uit zou sparen gaat dan wel weer op aan ongelukjes en boetes.

vr gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

E.Vliet
User
spacer line

Tja, ik maak ook de afweging of het de investering waard is aangezien wij stellig van plan zijn om binnen enkele jaren in Indonesie te wonen. Misschien moest ik maar een brommer voor haar kopen, kan ik mooi achterop.

Bedankt voor alle reacties.
Erwin

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

dat is ook een optie

like to live in ID,but it takes a while to get there

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,925,131 topic views - 238,340 posts - 13,717 topics - 29,630 members - last post @ 07-04-2020 06:00 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,978,304 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com