indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Uit een ander topic waar het offtopic was:

On 02-06-2005 08:42 Tuti & Jan wrote:
vervuilen de horizon met hun moskeŽn
Als ik zo dacht over het Islamtische geloof had ik heel zeker geen visa on arrival of welk visa dan ook nodig voor IndonesiŽ.
Dit soort teksten moet ik helaas vaker lezen van bepaalde personen.
Jan

Gek maar waar heb ik in IndonesiŽ best mensen (moslims) horen klagen over het feit dat stukken braakliggend land naast hun huizen worden opgekocht om moskeeŽn te bouwen. Dat mag daar vast, maar wel is het feit dat die mensen voortaan 5 keer per dag in de herrie zitten. Let wel, dit zijn niet mijn woorden, maar die van een IndonesiŽr, vrij vertaald.

Het sprookje dat dergelijke kerkelijke instituten in Nederland een NIMBY-syndroom kennen en in IndonesiŽ niet, is je reinste onzin dus. Tevens is het zo dat dergelijke nieuwbouw moskeeŽn vaak niet de mooiste zijn met hun betonbouw en een liefst een blok beton met een dakje en trapje als minaret.

Ik heb trouwens wťl mooie moskeeŽn gezien in onder andere Malang, die met die groene lichten en in Solo, de buitenmuur vooral. Beide moskeŽen liggen aan het alun-alun. Ik heb er nog wel foto's van. Deze komen later, als ik weer thuis ben.

Yerun

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jeroen,
In Nederland zijn er ook Katholieken die klagen dat ze elke zondag als ze een vrije dag hebben wakker worden van de klokken van de kerk, dat is dan slechts eenmaal in de week.
MoskeeŽn en het Islamitische geloof horen bij IndonesiŽ zoals de kip bij het ei.
Er zijn in IndonesiŽ ook Moslims die zich te goed doen aan alcohol, dus het is ook heel goed mogelijk dat er Indonesiers zijn die klagen over de Moskee.
Als een Nederlander echter commentaar meent te leveren op de Moskee en het Islamitisch geloof ben ik van mening dat hij beter in Nederland kan blijven wonen en zeker niet in IndonesiŽ.

In Nederland veroorzaken de tweede en derde generaties van de vroeger door de werkgevers met open armen binnengehaalde gastarbeiders voor veel problemen.
Deze jonge lui noemen zich dan ook nog Moslim, iedereen die mensen met het Islamitisch geloof van dichtbij meemaakt weet heel goed dat deze elke vorm van geweld ten stengste afkeuren.

Deze gastarbeiders die oorspronklijk naar Nederland zijn gehaald zijn gekomen om in Nederland met hard werken geld te verdienen voor hun arme familie.
Ik ben er stellig van overtuigd als deze mensen geweten hadden dat ze zo veel ellende mee zouden maken met hun in Nederland geboren kinderen waren ze nooit en te nimmer gekomen.
Een oude collega van mij heeft om die reden zelfs zelfmoord gepleegd.

Als je een heel mooie moskee ( Masjid Jami') wilt zien breng dan even een bezoek aan Pasuruan, een 60 km oostelijk van Surabaya op de grote weg naar Probolinngo (Bromo), deze plaats word heel veel bezocht door mensen uit heel Java.
Wij overnachten vaker in die plaats waar eigenlijk verder niets is te beleven, in de avond is rondom het park bij die Moskee een avondmarkt waar je kan genieten van de traditionele Javaanse gerechten, daar hebben we vaak heel leuke gesprekken met mensen die zich afvragen wat een Orang Barat (westerling) zoekt in een plaats als Pasuruan.
Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jan,

Volgens mij heb ik een foto van die in Pasuruan. Ik ben er langs gekomen afgelopen Januari, dus ik zal eens goed zoeken Emoticon: Yes!

Ik moet je wel gelijk geven betreffende de zeurende Nederlander die naar IndonesiŽ wil. Die kan beter niet gaan, of hij moet op Bali of op Nusa Tenggara Timur gaan wonen (onder andere), waar er veel minder tot geen moskeeŽn zijn.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 02-06-2005 09:56 Tuti & Jan wrote:
Beste Jeroen,
In Nederland zijn er ook Katholieken die klagen dat ze elke zondag als ze een vrije dag hebben wakker worden van de klokken van de kerk, dat is dan slechts eenmaal in de week.
MoskeeŽn en het Islamitische geloof horen bij IndonesiŽ zoals de kip bij het ei.

Het is ook een kwestie van wennen, dat oproepen tot het gebed. Alles went, net als treinen die om de zoveel tijd langs denderen. Maar het geeft het land ook wel charme. Ik zou IndonesiŽ niet meer kunnen voorstellen zonder moskeeŽn. Het zangerige gebed van de muezzin om de zoveel tijd. De zilveren uien die het landschap eerder verfraaien dan vervuilen.

Ik heb fraaie moskeeŽn bezichtigd op mijn tochten en heel bijzonder vond ik bijvoorbeeld de Mesjid Raya moskee in Medan, de Mesjid Baturrachman van Banda Aceh en de modernere Istiqlal Mosque in Jakarta. Die moskee met de groene lichten nabij Malang heb ik ook gezien Jeroen, ik moet er nog diaís van hebben.

Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

En hier zijn dan wat voorbeelden:

Een moskee net voor Prolinggo vanuit Situbondo. Voor zover ik kan zien is dit in Gending

De moskee in Malang aan het alun-alun, in de avond flink verlicht met groene lampen

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

En de moskee in Solo was inderdaad de poort alleen die er fraai uitzag:

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Wassalamíalaikum Wb, Ws

De teringherrie vanaf de moskeen went inderdaad na een jaartje of 10. Het blijft echter storend dat men in Indonesia denkt dat de volumeknop naar uiterst rechts moet, die vervorming van het geluid went nooit.

Elke liefhebber van cultuur en zeker architectuur kan op Java wat betreft moskeen goed aan z'n trekken komen. Er staan heel wat bijzondere, vanaf de 17e eeuw. Noemt men dit horizonvervuiling dan dient het m.i. aanbeveling een oogarts te raadplegen

Deze van die andere Kraton in Solo, Mangkunegaran

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hier nog een mooie moskee, de Mesjid Agung in Banten. De minaret is uit het midden van de 16e eeuw

Banten is trouwens zeer interessant, er staat een VOC Fort (Speelwijck) en de ruines van het paleis Surosowan plus nog veel meer. Het vreemde is dat er geen hond naar Banten gaat, terwijl het maar op 2 uur bussen van Jakarta ligt. En dan te bedenken dat op23 juni 1596 Cornelis de Houtman in deze plaats de eerste Nederlandse voet op Javaanse bodem plaatste, op Indonesische bodem was dat eerder geweest, want ze waren bij Sumatra al even aan land geweest.

Zie : http://www.londoh.com/voc_loc_Banten.htm

Maar dat is nou eenmaal het moderne massatoerisme, als je de gemiddelde toerist hoort over zijn/haar ervaring in Indonesia dan lijkt het alsof ze iets heel bizonders hebben gedaan. Natuurlijk is het voor hun zelf een unieke ervaring, zoals die van Cornelis de Houtman en Hendrick de Keijser was in 1596. Doch bekijk je de bestemmingen dan zijn die in 90% van de gevallen dezelfde, de angst voor avontuur ? Of laat men zich leiden door een reisgids? Of moet men andere orang bule tegenkomen om ervaringen uit te wisselen en bij te praten achter een taaie biefstuk met patat en proetselet toe? Het is in mijn ogen ongeveer hetzelfde effect als het overvliegen van een kudde schapen van AMS naar CGK (dat notabene in de propinsi Banten legt) aldaar aangekomen zeg je tegen 1 schaap....vort.........(of : Ayo)....de rest volgt wel. BŤŤŤŤŤŤŤh

Gruces

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Banten is inderdaad mooi. Maar dan niet alleen de moskee, ook de oude 'stad' (een dorp) is wel aardig om te zien, voor zover ik me kan herinneren uit mijn allereerste vakantie in 1999. Ik heb ook wel foto's uit de oude doos van de moskee, de witte uitkijk en de fundamenten van het oude fort. Ik moest eens gaan zoeken, of gewoon eens teruggaan als ik tijd heb.

Jantje
User
spacer line

On 03-06-2005 00:20 londoh wrote:
De teringherrie vanaf de moskeen went inderdaad na een jaartje of 10. Het blijft echter storend dat men in Indonesia denkt dat de volumeknop naar uiterst rechts moet, die vervorming van het geluid went nooit.

Geachte generaal (of Sgt. Pepper)

Mijn complimenten voor uw mooie website. De moskeŽn hierboven afgebeeld zijn werkelijk architektonische meesterwerken. Passen ook in het landschap.De kreet horizon vervuilen die ik in een ander topic slaakte is om even een andere generaal aan te halen ďhelemaal uit zín verband geruktĒ. Die kreet slaat namelijk op de Nederlandse situatie. Aan de Nederlandse horizon verschijnen gestaag steeds meer, t.b.v de zich rap voortplantende allochtonen, van die bouwsels die niet in het landschap passen. De horizon vervuilen en de autochtone bevolking bestoken met hun lawaaigebeden en des vrijdags doctrines uitbraken. Ik ben niet tegen enige vorm van godsdienst, maar tegen opdringerigheid. Waarom moet iedereen meegenieten van die tering herrie, zoals u het zelf noemt. In IndonesiŽ is dat heel normaal en heb ik mij maar aan te passen en laten welgevallen en dat doe ik ook.
In mijn buurt staat ook zoín optrekje met een verchroomd petje op met daaronder 4 kollosale luidsprekers in alle windrichtingen.
Ik droomde ooit dat het land nog een Nederlandse kolonie was. Ik zou u dan verzoeken om tegen vergoeding van gemaakte kosten, als u nog een kruisraketje over had, deze op de zuidelijke luidspreker te richten om die zodoende in het ongerede te doen geraken. Het houdt mij voortdurend uit de slaap en tast mijn concentratie aan. Het bouwwerkje staat in een woonwijk dus het is wel presieciwerk want er mogen geen slachtoffers vallen.

Jantje .

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 03-06-2005 07:26 Jantje wrote:
[...]

Geachte generaal (of Sgt. Pepper)

Nou je het zegt Jantje. Ik vroeg me al die tijd al af waar dat plaatje me aan deed denken. Inderdaad van de Lonely Hearts Club Band. The one and only Billy Sheers! Dat is lang geleden, alsof er een spookverschijning heeft plaats gevonden. Maar goed, with a litle help from my friends.

Een andere Engelsman was tijdens een bezoek van mij in Jakarta Ďs nachts in de minaret van een moskee geklommen en had de speacker snoeren doorgesneden omdat hij niet kon slapen van de geluidsoverlast. De volgende dag werd hij gearresteerd en het land uitgezet.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Jantje, Je opmerking is inderdaad volledig uit verband getrokken. Was ook mijn bedoeling, want ik wilde eens kijken wat een topic met dergelijke titel zou doen. Ware het niet dat dit uiteraard niets met je opmerkingen in 't andere topic te maken heeft.

Ik ken inderdaad nog wel een paar moskeeŽn in Jogja die werkelijk zowat over de weg heen zijn gebouwd omdat de kampung toch al te vol was. Ik binnenkort eens kijken of ik daar kiekjes van kan maken, zonder dat ik door een bewoner op Honda onderuit gereden wordt.

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

888Ik vind die opmerking over Sgt. Pepper erreh leuk, de man op de foto is namelijk mijn opa, en dat was een Engelsman. Ik lijk nogal op hem. Het is een uitsnede van de trouwfoto van mijn grootouders, Harold and Mathilde Die is op 1 maart 1916 gemaakt, die ouwe was op verlof uit Verdun in Frankrijk, waar hij in het beleg tegen die "fokin jerries" (zo noemde hij de Duitsers altijd) heeft gevochten.

Over die teringherrie, het scheelt nogal van kampung tot kampung, maar toch bijna altijd te hard. Er zijn allerlei wettelijke bepalingen, maar geen geit (ayam sori een hond is haram Emoticon: Worship ) die zich er wat van aantrekt. Er mag op gewone dagen alleen 5x per dag voor het gebed opgeroepen worden, op Islamitische feestdagen mag er meer "uitgezonden" worden. Nou tijdens de bulan suci Ramadhan wil je nog welis op het kapok leggen shaken, want ze plaatsen er rustig 10.000 wot bij (satu, dua.....tes...tes...iiiieee...). Deze luidsprekers worden ook gebruikt om allerlei mededelingen over de desa, kampung en sawa te laten galmen.

Een andere typisch Indonenische gewoonte is het "memanas mesin" 's morgens. een auto of motorfiets moet voor het gebruik hiero eerst even een 15 minuten warmdraaien, dat kan een vreselijk lawaai geven en een stank natuurlijk. Zeker als ze zo een motorfietsie aan het warmdraaien zijn. Uitlaten schijnen altijd defect te zijn. Het lijkt mij sterk dat autofabrikanten auto's fabriceren met motoren die warm moeten draaien. Nou heb ik het effies niet over het cementmolentje dat hiernaast staat te draaien,al 2 maanden. Of die buurman die afgelopen week wat hekken liet lassen, nou als je die generator zonder uitlaatje hoorde, ik schoot een meter in de lucht toen ie aanging. Dan al die moderne venters met luidsprekers in hun karretjes, vergeleken met dit land is het in Nederland een doodse stilte, zelfs als je in de buurt van Schiphol woont. Emoticon: Shut up!

Gruces

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

kakofonie van kabaal ja haha
heb altijd na een paar maanden indonesie een lichte trommelvlies overbelasting, wat zeg je???!!!
trouwens ook neus vol roet, stof in alle porien..
heerlijk land toch
Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik ben opgegroeid in het Amsterdam van de 50'er en vooral 60'er jaren, jaren van veel lol, pret, maar ook chaos. Amsterdam is na 1970 overgenomen door de provinciaaltjes die ooit al krakend de stad zijn binnengedrongen. Echte Amsterdammers wonen nu in Horen, Almere en Purmereutel. Amsterdam is verworden tot een plestike toeristisch pretpark, waar men van buiten komt "uitgekken".Ik ben naar Indonesia verkast en kom alhiero volledig an me trekke. Het is hiero een teringherrie, een chaos, een grote vullisbelt, kennis der wet is bijna nihil, regels zijn er om overtreden te worden. En toch loopt dit land. Ja Indonesiers zijn klagers, daar kunnen ze in NL nog wat van leren, alleen doet men het hier lachend, dus zonder pijnlijk zure kop. En het gaat niet over het Weer (selecht he) maar over Uang (tidak punya duit mester). Alles zit altijd tegen, alles gaat stuk of is al jaren kapot, en ze blijven lachen, een hartaanval is wereldnieuws hier. En vragen ze me wat voor werk ik hiero doe, dan antwoord ik: Aku Bintang Tamu Asing, di Ketoprak Humor Nasional Indonesya, het laatste woord op ze Maleisisch uitgesproken, dat staat chique.

Gruces

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

De opmerking v/d Indonesier over horizon vervuiling wordt weer eens beantwoordt op een westerse manier hier.

Vergeet niet volgens de Koran moeten ze minimaal 1 kind krijgen in hun leven. Dus fokken maar en je moet ze ook nog ergens huisvesten.

Tevens zijn zij veel meer gelovig op een misschien bijgelovige manier, waardoor ze graag eraan herinnerd worden wanneer ze moeten - ja MOETEN - gaan bidden. Het is voor velen dus een eer om dicht bij zo'n ding te wonen.
Ik zelf zou ook niet graag naast een kerk willen wonen, met iedere keer dat geluid van die klokken. Het is wel mooi maar iedere dag niet.

Optie om er vanaf te komen (Moskee), verhuis naar een ander eiland nu het nog kan. Of zorg ervoor dat regering banen creeert in andere bieden of op andere eilanden. Zodat de mensen meer verspreid kunnen wonen en werken.

Ook in Holland is het raar waarom iedereen per se in het westen moet werken. De regering zorgt er maar niet voor dat er genoeg banen in het Oosten des lands komen. Misschien heeft het iets te maken met de Bijbel;
De wijzen kwamen uit het Oosten? Emoticon: Laugh out loud

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sayang
User
User icon of sayang
spacer line

wijzen uit 't oosten...
maar voor de katholieken in bijv. indonesie komen ze uit het westen haha
grapje
werken in 't westen, volgens mij daar waar de rivieren uitmonden in zee wordt het hardst gewerkt....
daar is ook 9 van de 10 keer grootste concentratie handel
zie mekong, zie cairo, zie r'dam enz...

sahabat
User
spacer line

sorry readers,maar de moskee discussie is net als over molens in belanda,usa hamburgers,,spaggeti italy enz. wie last heeft,gewoon thuis blijven,ya toch
of oordop en zwarte bril kopen Emoticon: Cooool
sahabat

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Nederland past zich aan, aan de buitenlanders.

Dus waarom het buitenland niet aan de Nederlanders. Emoticon: Worship

sahabat
User
spacer line

Als we eind deze maand weer terug zijn ,zal ik dat voor jou vragen.
dus moskee moet dicht,speakers uit,wat nog meer?
broodje kaas,nieuwe haring
Emoticon: Nice
Ik weet niet albert ,maar misschien wil Ind.weer ned.kolnie zijn.
Dan zit je helemaal ok Emoticon: Yes!
sahabat Emoticon: Yawn

sahabat
User
spacer line

YTH
Londoh,mooie fotoo's.Ik heb meer gezien van je website.Soms mee eens,soms niet,but I would say ,keep on going.I realise that I should spent more time on photography.You know,potverdomme als ik bahasa praat ,is dat niet goed voor forum,dus dan maar dutch met inggris erbij.Ik heb vorige jaar ook een camera gehad.Fuji maar saya tidak tahu bagaimana saya harus menagani itu.
saya berusaha sebaik mungkin
semoga cepat sembu.
Sahabat

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Sahabat,

Eens/niet eens ?? De foto's en verhalen op mijn site zijn een persoonlijk gebeuren, ik ben in de positie dat ik niet mijn best hoef te doen om bij mensen in de smaak te vallen.

Fotograferen is tegenwoordig niet moeilijk in het digitale tijdperk, ik heb zelf een simpele Kodak, mijn tweede al, zit een goede lens op, Schneider, Duitse kwaliteit. Voordat ik foto's maak denk ik er altijd wel even over na over onderwerp en komposisi. Het licht in Indonesia is ook altijd erg verneukeratief, harde schaduwen, daarmee moet je oppassen er zijn maar een paar uur per dag waarop je mooie foto's kunt maken.

Gruces

Jantje
User
spacer line

Londo,
Ik vind de foto van het scheepvaart museum de mooiste van je site. Prachtig gerestaureerd en onderhouden. Ook het tijdstip van de dag goed gekozen, de rimpeling van het water, in een woord horizon verfrissend! Ik hang'em op in mijn bureel. Emoticon: Smile

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

He Londoh,

Van je geloof af gevallen? Emoticon: Smile
Ik kan mij nog goed een ander forum herinneren, waar jij niet zo lief tegen de mensen deed. Ook al was dat meer voor de lol.
Maar dat forum is nu reeds een zeer lange tijd geleden gesloten.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

spacer line  

Misschien de overgang !? Emoticon: Nice

Live life to the max.......

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,122,203 topic views - 240,022 posts - 13,725 topics - 32,689 members - last post @ 09-08-2020 00:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,223,080 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com