indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wij zijn momenteel bezig met de website aan te passen, wij hebben daar ook een pagina met alle soorten visum voor IndonesiŽ, de voorwaarden voor alle visums zijn duidelijk maar over het Visa Lansia zijn er gewoon erg veel misverstanden.
Wij hebben op geen enkele website van de overheid de voorwaarden kunnen vinden, op diverse websites komen we allerlei verschillende voorwaarden tegen.
Weet iemand misschien een website waar betrouwbare informatie is te vinden zonder commerciele belangen.
Hieronder de info die we voorheen gebruikte:

ēBedoeld voor mensen ouder als 55 jaar die in Bali willen komen wonen.
ēWerken niet toegestaan.
ēVisa geldig voor steeds ťťn jaar en kan worden verlengd met telkens ťťn jaar, deze verlenging hoeft niet in het buitenland te worden aangevraagd.
ēDit visum dient via een departement in Jakarta te worden aangevraagd en de goedkeuring word per telex naar een Indonesische ambassade van U keuze gestuurd.

Voorwaarden:
1. Leeftijd: 55jaar en ouder.
2. Inkomen: minimaal US$1.500 (of US$2.500???) per maand of bankrekening in IndonesiŽ met meer dan US $ 250.000 of IDR200 miljoen.
3. Een verklaring van een woongelegenheid/accommodatie op basis van een koopcontract van minimaal US$35.000 of een huur van minimaal maandelijks US $1.000, gelegen op toeristencentra of gebieden in IndonesiŽ en gebaseerd op bepaalde voorschriften.
4. In het bezit zijn van een ziektekosten en overlijdensverzekering, W.A. verzekering t.o.z. van derden op het gebied van burgerlijke en privť aangelegenheden in eigen land of in IndonesiŽ.
5. In het bezit zijn van een verklaring dat u een pramuwisma (hulp in de huishouding met de Indonesische nationaliteit) in dienst heeft.

Documenten van aanvrager:
1. KopieŽn van volledig paspoort.
2. Indien U gehuwd bent, kopie van huwelijksakte.
3. Pasfoto's met donkerrode achtergrond, 4 stuks 2 x 3cm, 4 stuks 3 x 4cm en 12 stuks 4 x 6cm.
4. KopieŽn van alle documenten waaruit blijkt dat U aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Krijgen we geen duidelijk beeld gaan we de informatie over dit visum niet meer plaatsen.
Bij voorbaat dank,
Tuti & Jan

spacer line  

Ben morgen bij het BKPM. Ik zal vragen waar we deze info kunnen krijgen.
Weten zij het niet dan wellicht een mailtje aan de ambassade?

Oud worden op bali? www.whitedolphins.nl or www.whitedolphins.net

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Na enig speurwerk en een beetje geluk kwam ik uit bij deze site:
http://www.imigrasi.go.id/popU(...)subgo=detail&faqId=9
Is wel in het Indonesich maar met eventueel gebruik van een woordenboek is de info erg duidelijk, de huur (sewa) is de vraag of dit per maand of per jaar is.
Vermeld worden ook de bedrijven die sponsor mogen zijn voor het visa lansia.
Dat blijken er voor heel Indonesie maar 15 te zijn en de meeste in Bali, maar bijvoorbeeld een grote stad als Surabaya en Bandung heeft geen reisbureau met die licencie.
Semerang weer wel, dat is misschien goed om te weten voor mijn naamgenoot die daar woont.
Bij de verzekeringen staat niets dat die afgesloten moet zijn bij een Indonesische maatschappij terwijl in Bali veelal word beweert dat bijvoorbeeld de W.A.-verzkering in Indonesie afgesloten moet worden (tegen een fikse premie uiteraard)
Jan

Jantje
User
spacer line

On 23-06-2005 12:46 Tuti & Jan wrote:
Semerang weer wel, dat is misschien goed om te weten voor mijn naamgenoot die daar woont.
Jan

Beste Jan,
Bedankt voor de tip. Voor mij waarschijnlijk telaat. Ik ga daar wel binnenkort een bezoekje brengen en zal je informeren over mijn bevindingen.
Groeten Emoticon: Wink

sidik
User
User icon of sidik
spacer line

Beste Jan van Tuti,

Ik heb de link gevolgd, maar ik zie bij de voorwaarden geen verplicht banktegoed staan. Is dat nog relevant? Dat scheelt wel een slok op een borrel.

tunawisma, tunakarya, tunamasalah

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sidik,
Dit is een officiele website van het Directorat General of Immigration en we mogen aannemen dat de zaken die daar staan geschreven betrouwbaar zijn.
Als ik goed lees zie ik dat een van de voorwaarden een vast inkomen of een bankrekening met voldoende vermogen in het land van herkomst of in Indonesie.
Met een AOW uitkering alleen kom je met de huidige koers al ongeveer aan die US$1500 inkomen.

5. Asuransi Kesehatan = ziektenkostenverzekering

6. Asuransi Kematian = uitvaartverzekering of verzekering die voor je zorgt bij overlijden.

7. Asuransi Tanggung Jawab hukum kepada pihak ketiga: Wettelijke Aansprakelijk voor schade bij derden.

Het enigste voor mij wat onduidelijk is de huurprijs voor een huis, is dit per maand of per jaar er word echter niet geschreven dat het huis gelegen moet zijn in een toeristische bestemming.

Officieel dien je een huishoudster in dienst te hebben.
Jan

P.S. Voor mijzelf is dit visum nog niet aan de orde omdat ik pas 50 jaar ben maar ik ben er van overtuigd dat het voor veel mensen een goed iets is als zij weten hoe het wettelijk in elkaar zit.
Zelf krijg ik de indruk dat Indonesie met de nieuwe president aan een nieuw tijdperk is begonnen waar gesjoemel niet op prijs word gesteld en daar gaat het visum zeker ook bij horen.

robbert
User
spacer line

Hi,
Waarom het wiel uitvinden ? Op expat.or.id vindt je alles wat je wilt weten over allerlei soorten visa en dus uiteraard ook een retirementvisum (o.a. met de maandelijkse huurprijzen per regio), buitendien hebben ze ook nog een actief forum zodat je evt. nog iets kunt "fine tunen".
Rob

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Robbert,
Wij zijn zeker niet het wiel uit aan het vinden, als je de info van verschillende kantoren leest weet je ook waarom wij aan het zoeken zijn naar informatie van een officiele instantie.
Er is een kantoor wat in hun brochure schrijft dat een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijk voor schade bij derden bij een Indonesische maatschappij afgesloten moet worden, de prijs is 100 Euro terwijl op de polis van Allianz een veel lager bedrag in US$ staat.
Een huis huren in een toeristische omgeving is ook al niet verplicht.
Wat moeten we verder dan geloven??
Op expat.or.id word inderdaad over de huurprijs per maand geschreven terwijl op de officiele site van Directorat General of Immigration dat niet vermeld staat, ook staat bij expat.or.id : in the tourist areas according to the regulations terwijl dat bij de officiele site weer niet word vermeld.

Er zijn helaas te veel (oudere) mensen slachtoffer geworden van praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen, toevallig zijn 2 vrienden van ons bezig met de voorbereidingen om in Bali te komen wonen en helpen wij hen waar mogelijk, een goed advies over het Visa Lansia is een onderdeel daarvan.
Jan

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

Hallo,

Het plan bestond al een tijd, oa ook doordat sinds 2 jaar mijn woon, werk situatie Indonesie is heeft mijn moeder besloten te (r)emigreren naar Papua.

Kembali ke tanah air...

Niet zomaar een beslissing maar een die al wat jaren sluimerde en nu realiteit is geworden.
Mijn moeder: Papua vrouw, eind 50 er jaren naar Nederland gekomen om te studeren, hier in Nederland gebleven, getrouwd met mn vader (ook Papua) paar jaar geleden overleden. Spreekt bahasa, en lokale taal, hypotheek afgelost, goed pensioen, is nog jong 62 jaar wil terug naar haar roots, geen zin in het drukke Nederland, verzorgingstehuis dan dat ze alleen wegkwijnt in Nederland.

Het eea is besproken, zij blijft bij haar besluit en ik respecteer deze.

Het eea is me wel duidelijk, maar gelden de bepalingen zoals Jan deze weergeeft alleen voor Bali, of is deze ook van toepassing voor Papua, Lon...hoe heeft die Hollandse vriend van je in Manokwari het eea geregeld mbt zijn Lansia visa....ik zou er niet echt van op kijken als de visa Lansia bepalingen op Bali anders zijn dan op Papua...

Advies, tips betreffende 't Lansia visa stel ik zeer op prijs....

Biak: B-ilang I-ngat A-kan K-embali

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Goyang2
We gaan er van uit dat je moeder een Nederlands paspoort heeft.
Een van de voorwaarden van een Visa Lansia is het hebben van een
ziektenkostenverzekering, daar word niet van afgeweken zo ver wij weten.
Er zijn slechts 15 bedrijven in Indonesie die sponsor kunnen zijn.
De 15 bedrijven die vermeld staan op:
http://www.imigrasi.go.id/popU(...)subgo=detail&faqId=9
nemen niet het risico want zij zijn uiteindelijk de sponsor.
Wij krijgen wekelijks vragen over dit visa.
De nieuwe volksverzekering in Nederland lukt niet omdat Indonesie en
Nederland op dat gebied geen overeenkomst hebben.
Oomverzekeringen weer wel maar tot maximaal 65 jaar.
Wij hopen persoonlijk op reacties die een uitkomst bieden.
Groetjes,
Tuti & Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 28-01-2006 02:43 goyang2 wrote:
Lon...hoe heeft die Hollandse vriend van je in Manokwari het eea geregeld mbt zijn Lansia visa....ik zou er niet echt van op kijken als de visa Lansia bepalingen op Bali anders zijn dan op Papua...

Advies, tips betreffende t Lansia visa stel ik zeer op prijs....

Hi Paul,

Dat is Daan Morgen, die zit al heel lang in Manok, maar ik heb al een tijd geen contact met hem gehad. Ik vind hem een beetje een slome duikelaar, hoewel verder OK. Maar indertijd ook altijd aan het sijken mbt imigrasi. Ik heb eigenlijk ook recht op een ouwelullen visum, doch ik heb helemaal geen zin om me aan dit teringland te binden, laat stan de tent hier te helpen financieren als straks de pleuris werkelijk uitbreekt dan moet ik zo pleitte kunnen, zonder zelfs afscheid te nemen, ik zal het niet missen.

Gruces

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

recht op een ouwelullen visum
Ik kan me heel goed voorstellen waarom sommige mensen geen Visa Lansia willen, er zitten voorwaarden aan vast waar niet iedereen blij mee is.
Om gegevens te verstrekken over inkomen en eventueel spaargeld is niet iedereen van gediend.

Woon je vlak bij de luchthaven is het zeker te overwegen om een Social Budaya te nemen en een sponsor te nemen bij een visumservicebureau, je betaald wat je dient te betalen en niemand heeft het gevoel dat je verplichtingen hebt naar de sponsor.

Wil je regelmatig terug naar Nederland is dat zo wie zo de beste optie, bij elk visum met een KITAS dien je voor het verlaten van het land permisi aan te vragen wat uiteraard niet gratis is, doe je dat niet is het visum verlopen bij terugkomst.
Ook betaal je net als de IndonesiŽrs fiskal van 1 miljoen tenminste als dat bedrag nog niet verhoogd is.
Een groot nadeel is het dat je met een Socila Buduya geen rijbewijs kunt krijgen voor IndonesiŽ met een KITAS weer wel, een ander voordeel is dat je voor veel zaken dezelfde tarieven betaald als een IndonesiŽr, ik denk dan aan goedkope vluchten, hotelkamers en ook in het ziekenhuis hoeven wij niet het Bule-tarief te betalen.
Jan

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Dus :

Kortom als je aan alle eisen voldoen die beschreven staan is het een makkie.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 28-01-2006 08:25 Tuti & Jan wrote:
Een groot nadeel is het dat je met een Socila Buduya geen rijbewijs kunt krijgen voor IndonesiŽ met een KITAS weer wel, een ander voordeel is dat je voor veel zaken dezelfde tarieven betaald als een IndonesiŽr, ik denk dan aan goedkope vluchten, hotelkamers en ook in het ziekenhuis hoeven wij niet het Bule-tarief te betalen.
Jan

Men moet behoorlijk levensmoe zijn wil men in Indonesia zelf gaan rijden. Taksi zat en goedkoop. Kwam vandaag uit Semarang 256.000 Rp voor 110 km. Ga je zelf toch niet voor rijden. Ik kom overal zonder rijbewijs, trouwens zou ik een rijbewijs willen hebben dan is dat zo geregeld. Zonder kitas koopt men ook goedkope vluchten. Kortingen op hotelkamers? Zeker op kamers van 2 jt en zo. Ik ben nooit ziek, maar als ik eens iets heb ga ik naar de dochter hierachter, laatste keer betaalde ik 30.000 Rp incl. obat. buletarief ?? Ik heb al 16 jaar een verzekering maar heb nog nooit iets kunnen claimen, kom bij lange na niet aan mijn eigen risco.

On 28-01-2006 11:24 sidia wrote:
Dus :

Kortom als je aan alle eisen voldoen die beschreven staan is het een makkie.

Juist ouder dan 55 jaar en een pak geld neerleggen, dat zijn de eisen naar 's lands gewoonte Emoticon: Shiny

Gruces

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 28-01-2006 11:46 londoh wrote:

...

Juist ouder dan 55 jaar en een pak geld neerleggen, dat zijn de eisen naar s lands gewoonte Emoticon: Shiny

De enige eis is dat je niet tot hun last komen.
Dus geen wetten overtreden , geen stoute dingen die in je eigen land ook verboden zijn.
Of dingen doen die in je land mag en daar niet kunnen zoals drugs , vrije sex en prostitutie.
In Belanda is prostitutie een eerbaar beroep , je betaalt belasting aan de staat.
Je kan zelfs een titel achter je naam plaats .
Vb : "Rooi Mien" zzp (zelfstandige zonder personeel)
Directrice grootaandeelhoudster van je 1 mans ( vrouw )BV.(Rooie Mien B.V.)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
Jij bent voor Indonesiche begrippen al lang geen echte Londoh (Londoh betekent Nederlander als ik het goed begrepen heb) meer.
Dat je nooit ziek ben mag je blij om wezen, helaas vergaat het sommige anders.
Dat je zonder KITAS goedkope vluchten koopt is niet verwonderlijk na zo veel jaren in IndonesiŽ wonen.

Wij betalen voor een doctor in een modern medisch centrum IDR36.000 voor een consult, daar gaat dan ook nog eens 10% vanaf vanwege onze memberkaart.
Dit medisch heeft moderne apparatuur en is door Orang Bule gelukkig nog niet massaal ontdekt, onze vrienden zijn daar echter bijna allemaal member en gewoon tevreden.

Er zijn in Bali echter ook medische centra die tarieven berekenen die in Nederland door de verzekering met moeite vergoed worden omdat die duurder zijn dan in Europa.
Voor de meeste Europeanen zijn dat soort medische centra wel de plaatsen waar ze naar toe gaan als ze eens ziek zijn, dan is het toch prettig om een verzekering te hebben.

Juist ouder dan 55 jaar en een pak geld neerleggen, dat zijn de eisen naar 's lands gewoonte
Daarom geven wij ook geen informatie over dit visum, al bij al vind ik het persoonlijk een brok onduidelijkheid en mocht ik straks 55 jaar zijn is maar het de vraag of ik dit visum neem.
Jan

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Zal je je behoorlijk in vergissen, ik ben nog zo westers as maar zijn kan, ik ga waarschijnlijk teveel met Chinezen om. Ik vind die Inlanders een grappige bijkomstigehid, die mij veel plezier verschaffen.

Ik vind elk visum in Indonesia dat via het Kanim geregeld moet worden vrijheidsbeperkend. Aan een Izin keluar wilayah RI en nog eens fiskal betalen moet ik al helemaal niet denken. Ik wordt al genoeg geript hiero. Doch aan mij hebben ze een zware dobber, scherpe tong die achter een smile vandaan kan schieten. Emoticon: Nice

Gruces

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

Hi Jan, Lon, Sidia,

Mn moeder orang Papua asli heeft een Nederlands paspoort. Geboren in de Ned tijd op Voorm. Ned Nieuw Guinea....

Ik heb twee jaar innig Emoticon: Laugh out loud frustatie contact gehad met KANIM op Biak, mn sosbud werd eerst geregeld door een lokaal agent van Koning Aap in Bogor, dus papieren moesten via TIKI naar Biak voor de verlengingen(surat2 permintaan etc) Paar keer voorgekomen dat post via de TIKI te laat kwam en ik moest betalen. De GKI/Synode in Jayapura is ook mn sponsor geweest (B422) maar daar is het ook een corrupt zooitje bij de kerk, moest ik betalen voor handelingskosten gaat de persoon die het eea regelt ervan door met mn geld 7jta voor urusan2 hambil visa PNG bij PNG consulaat en transport naar de batas, en kosten voor visa bij duta RI in Vanimo. Die gozur gebruikte het geld om zn schulden te betalen. Geld uiteindelijk teruggekregen heb stennis geschopt wou er politiezaak van maken en gedreigd het eea in de CEPOS te zetten en over de RRI uit te zenden. Uiteindelijk heeft de voorzitter van de Synode in zn buidel getast en mij ruim terugbetaalt....de rotte appel die bij de synode werkt, werkt er nog steeds...

KANIM....zijn niet mijn grootste vrienden, en mn moeder dia cuma mo kembali en wil niet teveel susah dngn urusan om te verblijven op Papua.

Ik heb overigens nu een B439 mltple entry visa gesponsort door Din Pariwisata

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik hoorde als je hiero als bule kassie wijlen ben je ook nog een visum moet hebben om te rotten in de Tanah Air ,een Visum Post Mortem of zo, heb je dat niet dan ga je dr uit. Emoticon: Yeah right!

Gruces

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Ik hoode als je hiero als bule kassie wijlen ben je ook nog een visum moet hebben om te rotten in de Tanah Air ,een Visum Post Mortem of zo, heb je dat niet dan ga je dr uit. Emoticon: Yeah right!

Gruces

goyang2
User
User icon of goyang2
spacer line

Hmmmm, mn vader is gecremeerd een aantal jaar geleden, het was zn 'vurige' wens dat zn as ooit zou worden uitgestrooit in of nabij de kampong op Biak, moet ie zeker ook een visa hebben

''as'' er een visa is dan kan het...

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 28-01-2006 12:23 londoh wrote:
Hi Jan,

Zal je je behoorlijk in vergissen, ik ben nog zo westers as maar zijn kan,

Ik kan me ook behoorlijk vergissen, tenslotte ken ik je niet.
Maar gezien jou reacties , zit je daar gewoon vast. Alleen dat weet je nog niet.
Vandaar die haat liefde verhouding, na 17 jaar relatie(zoals huwelijk) kan je niet meer zonder.
Sorry hoor , ik wil niet wreed overkomen om je droom zo te doorprikken.
groetjes

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

On 28-01-2006 21:05 sidia wrote:

...

Ik kan me ook behoorlijk vergissen, tenslotte ken ik je niet.
Maar gezien jou reacties , zit je daar gewoon vast. Alleen dat weet je nog niet.
Vandaar die haat liefde verhouding, na 17 jaar relatie(zoals huwelijk) kan je niet meer zonder.
Sorry hoor , ik wil niet wreed overkomen om je droom zo te doorprikken.
groetjes

Vergissen is menselijk en vooral des Sidia's. Ik ken God noch gebod, ben nergens aan gebonden. Ik heb mijn huwelijk ingeruild voor 'wisselende' (los-vaste) relaties. Komende zomer verbllijf ik in NL om al vast te gaan wennen aan een saai bestaan achter de gerianiums, afbouwen, daar verlang ik naar, over een aantal jaren mijn Indische memoires notuleren en uitwerken, dan de schoorsteen uit..

Gruces

NB De levenslustvergaller

Pak Wongso
User
spacer line

Hallo Jan & Tuti,

Ik lees hier dat jullie aangesloten zijn bij een medisch centrum.
Mag ik messchien weten welk.
Is het Prima Medika of Kasih Ibu.
Bedankt.
Groet,
Pak Wongso Emoticon: Bye bye

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Pak Wongso,
Daar zullen we u moeten teleurstellen, de naam van dat medisch centrum publiseren wij niet, goede vrienden en kennissen krijgen dat adres wel maar daar hoort u (nog) niet bij.
De reden daarvoor is heel simpel, wij willen niet op zoek naar een nieuw medisch centrum of iedere keer naar Java zoals met de tandarts omdat de wachtkamer bij ons huidige centrum vol zit met orang bule.
Groetjes,
Tuti & Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,243 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,694,631 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com