indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Een vriend van ons wil zijn vriendin uit Indonesië naar Nederland laten komen voor langere tijd.
Het visum daar voor is een zogenaamd MVV.
Hij schrijft ons nu dat per 1 juli 2005 te tarieven voor de aanvraag van een MVV worden verhoogd van €430 naar €830.
Op de website van de IND vinden wij wel informatie over de kosten, voor de kosten staat een sterretje maar geen verwijzing wat dat sterretje inhoud.
Minister Zalm schreef pas dat hij trots was op de lage inflatie sinds de invoering van de Euro, dit is echter een tariefverhoging van meer als 90%!!
Weet misschien iemand waar de juiste info te vinden is.
Tuti & Jan

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

Hallo Tuti & Jan,

ik heb vandaag gebeld met de publieksvoorlichting van de IND en daar vertelde mij iemand, dat het zeer waarschijnlijk is, dat de prijs van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd voor gezinshereniging, gezinsvorming en familiebezoek (6 maanden) verhoogd wordt naar € 830,= Deze verhoging is nog niet helemaal definitief, maar wel zeer waarschijnlijk. De aanvraag MVV kost nog steeds € 50,=. Wat de ** betekenen wist deze persoon niet. Hij dacht dat dit te maken had met het verdwijnen van het verschil in prijs van personen jonger en ouder dan 12 jaar. Straks gaat iedereen hetzelfde betalen.
Die € 830 dus. Mijn indonesische vrouw is nu gelukkig anderhalf jaar in Nederland en alles is spoedig en zonder problemen verlopen, maar het wordt helaas steeds moeilijker en duurder.

Roy

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Roy,
Heel veel jaren heeft de overheid niet meer dan de daadwerkelijk kosten voor bepaalde diensten in rekening gebracht, volgens mij is nu het tijdperk aangebroken van dat was vroeger, weet je nog.
Volgens mijn informatie moet de uitgenodigde persoon ook een inburgeringscursus volgen die niet echt goedkoop is, ik heb een bedrag horen noemen van 2000 Euro waarvan je de helft dan weer terugkrijgt als de cursus met succes is afgesloten.
Met dat soort berichten kom ik ook echt tot de conclusie dat ik geen andere keuze heb dan hier in Indonesie wonen, dit is niet zielig hoor, ik heb het hier prima naar mijn zijn.
Groetjes,
Tuti & Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jan,

Het feit dat bepaalde dingen verplicht zijn en niet goedkoop is echt niet iets Nederlands hoor, een vergunning om in Indonesië te mogen wonen is nog wel wat duurder, plus dat er nog geen verplicht examen omtrend de Indonesische taal en cultuur is. Hopelijk komt dat er nog ooit, want sommigen hebben het respect van een totaal onwetend persoon. Daar bedoel ik jou trouwens absoluut niet mee. Emoticon: Smile

Yerun

Iris8
User
spacer line

Hallo Jan,

Op de site www.buitenlandsepartner.nl vindt je behoorlijk veel informatie, ook over ervaringen.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jeroen,
Dit is zeker niet typisch Nederlands, het is wel een feit dat de huidige mensen moeten boeten voor de mistoestanden die er vroeger waren.
Het is altijd de ver van mijn bedshow geweest, echter nu heb ik in een keer 2 vrienden die beiden een Indonesiche partner hebben en die in Nederland willen gaan wonen, voor een van de twee zal een MVV voor zijn vrouw zeker niet lukken.
Die vrouw is weer een goede kennis van de vrouw van een andere vriend waarbij de aanvraag voor een MVV geen probleem was, dit is echter een jaar of 5 geleden, je zult wel begrijpen dat de Indonesiers daar niets van snappen.
Voor ons is het duidelijk dat de Schengenlanden een strenger toelatingsbeleid hebben.

Een vergunnig (visum) om in Indonesie is inderdaad niet goedkoop, ik betaal jaarlijks US$1200 en nog wat miljoenen Rupia's voor de verblijfsvergunning.
Ik ben wel vrij om in Nederland premievolksverzekering te betalen, betaal je dat niet kom je netto op het zelfde uit en kost het visum je per saldo eigenlijk niets.
Heb je spaargeld op de bank hier betaal je nog eens 20% belasting over de rente, echter in Nederland niet meer.
Als je 65 jaar word krijg je 2% minder AOW per jaar wat je niet betaald hebt.
Maar niemand geeft je de garantie dat je straks ook daadwerkelijk AOW ontvangt, nu zijn er ook zaken waar de regering op allerlei mogelijke manier onderuit wil komen waarvoor veel mensen gewoon betaald hebben.
Ik ben erg benieuw wat de nieuwe volksverzkering met ingang van 2006 gaat brengen, hopelijk word die ook geldig in Indonesie, als dat zo is zullen veel meer mensen in Indonesie gaan wonen en dag met het handje zwaaien naar Nederland.
Jan

E.Vliet
User
spacer line

"De leges voor MVV en VTV kosten nu bij elkaar Euro 480,-. Die wil de regering fors verhogen tot € 985,- vanwege de “eigen verantwoordelijkheid van de immigrant”. Wat hierbij niet wordt vermeld is de “eigen verantwoordelijkheid van de regering". De meeste kosten worden ons opgedrongen door gecompliceerde, zich herhalende en slecht uitgevoerde procedures. En vooral door de inkomensderving die daarvan het gevolg is." (www.buitenlandsepartner.nl)

Die 830 euro voor MVV zijn feitelijk administratiekosten en aanmaak verblijfsdocument. Een bizar bedrag lijkt me en geeft de nieuwkomer nu niet echt een warm welkom. Het lijkt me eerlijker dat minister Verdonk en kornuiten toegeven dat de rijke Nederlanders wel het recht hebben op een buitenlandse partner, dan middels deze onsympathieke manier van 830 euro. Op deze manier weet de minder fortuinlijke Nederlander (zelfs modale NL-ers) dat ie beter Nederland kan verlaten.

De 830 euro is nog geen feit maar zal er uiteraard komen. (net als de vorige prijsverhogingen van deze visa)

Erwin

lees ook eens:
http://www.buitenlandsepartner(...)iewtopic.php?p=14415

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jantje,

Ik betaal vermogensbelasting over de door mij opgespaarde rente inmiddels, maar wel minder als 20%... maar toch Emoticon: So funny

Je zegt dat een MVV voor een vrouw van een kennis wellicht niet zal lukken. Ik denk dan volgens de regeltjes omdat ik die kennis niet ken, dus zeg ik, dan heeft die kennis simpelweg te weinig draagkracht (naar NL maatstaven) om voor z'n vrouw te zorgen als er iets mis gaat. Die maatstaven liggen hier uiteraard erg hoog, maar persoonlijk vind ik dat maar goed ook. Jarenlang kwam hier Jan en alleman maar binnen zonder enige vorm van inkomen, dat diende dan maar even opgehoest te worden.

Tja, nu is het tegenovergestelde het geval. Wil ik mijn vriendin hierheen halen (wil ik niet trouwens), dan zal mij dat ook niet lukken met het loon en werkverleden van een 24-jarige. Wel kunnen mijn ouders het regelen, wat wettelijk vast mag, en ook zeker wel zal gebeuren, ware het niet dat dat eigenlij niet de bedoeling is. Ach.. voor mij is het dus redelijk makkelijk praten nu, dat zal ik ook zeker toegeven.

Yerun

Iris8
User
spacer line

Hoi Jeroen,

Even voor de duidelijkheid, helaas mag niemand anders jouw vriendin/partner sponsoren om naar NL te komen op een MVV (langer dan 3 maanden). Dat kan alleen als zij hier werk vindt of gaat studeren en haar werkgever of de universiteit sponsort haar. Als zij hier zou komen om te verblijven bij haar partner (jij) dan kan alleen jij haar sponsor zijn en dus niet je ouders. Je zult dan een jaarcontract en 120% van het minimum loon + (zo'n 1200 euro netto) en een huisvesting moeten aantonen. Ik las op de site waar ik hierboven naar verwees dat momenteel meer dan de helft van de aanvragen wordt afgewezen.
Overigens heb je dan ook nog de eerste jaren de stress bij de verlengingen of je wel aan de inkomenseis voldoet.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Iris,

Het is inderdaad zo dat ik alleen sponsor mag zijn van mijn vriendin, maar wie gaat controleren dat het mijn vriendin is, en niet die van een oudere kennis, mijn vader of wat dan ook? Alles in theorie trouwens, mijn vriendin wil niet hier heen, ik wil ook niet hier blijven, een oudere kennis zou ik gevaarlijk vinden en m'n vader is getrouwd met m'n moeder... maar toch.. ik denk als je de boel wil belazeren het mogelijk is, hoewel het af te raden is uiteraard.

Aan de eisen voldoe ik wellicht wel, huisvesting is ook niet moeilijk te regelen. Ik ben 24 en zou daaraan voldoen. Ik vraag me dan toch af wat voor 'type mens', om het maar oneerbiedig te zeggen, afgewezen wordt.

Zoals ik al zei, ik heb erg makkelijk praten, niet vergeten he! Emoticon: Puh!

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Als dit zo is dan is het wel triest dat men zomaar bijna 1oo% verhoging doorvoert.Ik vrees ook dat dit dus zijn gevolgen zal hebben voor definitieve verblijfspapieren. Emoticon: Nooo

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

http://www.buitenlandsepartner(...)dex.php?article=5739

Wet Inburgering in het buitenland gaat per 1 juli in.

Citaat:
Ook de IND laat er geen twijfel over bestaan dat wat verdonk betreft 1 juli de ingangsdatum wordt.

Citaat:
De beoogde ingangsdatum van de wet is 1 juli 2005. Het wetsvoorstel moet nog wel door de Eerste Kamer worden behandeld, dus deze datum kan nog verschuiven. Als ook de Eerste Kamer instemt met het voorstel, zal de Wet Inburgering in het buitenland in het Staatsblad worden geplaatst en daarna in werking treden. Vanaf dat moment geldt dat bepaalde groepen vreemdelingen die naar Nederland willen komen eerst een inburgeringsexamen in het land van herkomst moeten doen.

Citaat:
Dat betekent dat het behalen van het inburgeringsexamen in veel gevallen een extra voorwaarde wordt voor het verkrijgen van een MVV.

Bij het examen wordt de basiskennis van de Nederlandse taal en de Nederlandse samenleving getoetst. Het examen wordt mondeling, in het Nederlands afgelegd bij de Nederlandse ambassade of Consulaat-Generaal in het buitenland.

Bron: http://www.immigratiedienst.nl(...)rstelinburgering.asp

Dit kan dus ten alle tijden ingevuld gaan worden zoals de heren politici dat willen, probeer in Indonesie maar eens Nederlandse les te volgen en dan de kosten: 350 Euro voor een examen, over een school nog niet te praten, er zijn wel personen die priveles geven maar die weten de tarieven.
Jan

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Als ze daar dezelfde regels door gaan voeren in de toekomst komen zeker al die geemigreerde hollanders weer hierheen??? Emoticon: Laugh out loud

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Waar zouden wij dan in Nederland moeten slapen, onder een brug of gewoon op straat??
Voor het geval dat is het beter om de Indonesische taal te spreken, kunnen ze ons daar in ieder geval niet mee wegsturen, de Euro's die wij verteren doen hopelijk de rest.
Jan

august
User
User icon of august
spacer line

Hallo Jan,

De gemeentehuis van je woonplaats weet exact over de procedure en de kosten ervan. Daar kun je alle info krijgen. Heb ik ook gedaan voor mijn vriendin. Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste August,
Het gemeentehuis van mijn woonplaats zal me echt niet die info geven, ik woon namelijk in Bali.
Zou ik ooit plannen krijgen om met Tuti Nederland te bezoeken zal het krijgen van een visum erg moeilijk worden, ik heb namelijk geen huis en ook geen werk meer in Nederland.
Dat ik officieel ben getrouwd heeft de Nederlandse wet geen boodschap aan.
Mocht het zo ver komen plaats ik een topic en zien we wel hoe het loopt, zoals ik er nu over denk zal ik dat topic niet hoeven te plaatsen.
Jan

Richy
User
User icon of Richy
spacer line

... laten uitnodigen door een familielid die borg voor haar staat... moet mogeljk zijn mits niet langer dan 3 maanden.

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Sorry Richy,
Het is niet mijn aard om iemand borg te laten staan voor mij of mijn vrouw, mocht het nodig zijn vind ik wel een weg.
Gelukkig heb ik echt niet de behoefte om naar Nederland te gaan, ook niet voor een vakantie.
Als ik de kosten op een rijtje zet kan ik van dat zelfde geld 1 jaar goed leven in Indonesie.
Jan

nona
User
spacer line

Beste Jan,

het eerste zal ik even uitleggen, verblifsvergunning die kost 430 euro dat is voor bepalde tijd, en die 890 dat is voor onbepaalde tijd, bijvoorbeeld nederlanders getrouwed met indonesische vrouw of andersom, als inburger cursus ook geslag.
bepaaldet tijd verblijfsvergunning allen voor special reden : aupair., medische onderzoek. Ik ben wel mee eens dat wel heel erg belachlijk prijs 890 euro.

nona
User
spacer line

correctie : maar nooit van 430 naar 890 euro dat is fout.

430 euro voor bepaalde tijds verblijfsvergunning: aupair, medische onderzoek
en buitelanders die heeft contract afgesloten bij bedrijf zoals philips,abn amro enz.

890 euro voor onbepaalde tijd verblijf vergunning.

duidelijk !

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Dat klopt Nona...dus verandert er niks,want dit soort bedragen had ik zwart-op-wit al bij de binnenkomst van Edith in Mei 2004. Emoticon: Wink

Roy
User
User icon of Roy
spacer line

De nieuwe tarieven voor MVV en Verblijfsvergunningen staan op de site van de IND. Zie de volgende link:

http://www.ind.nl/nl/algemeen/(...)en/Legestarieven.asp

MVV is fors duurder geworden, maar de verblijfsvergunningen voor bepaalde en onbepaald tijd zijn goedkoper geworden. Beleid is dus duidelijk. Men wil het moeilijker/duurder maken voor buitenlanders om naar Nederland te komen, maar als ze hier eenmaal zijn dan wordt het dus goedkoper.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Roy... tot zover de kritiek van Jan dat alles maar duurder wordt Emoticon: Clown

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

de drempel word dus hoger gelegd,maar als je de wirwar van reglementen gepasseerd hebt word het wat makkelijker...gelukkig. Emoticon: Wink

wilhelmus
User
spacer line

= edit: offtopic en geen hoofdletters gebruik aub. =

WIL

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,761,485 topic views - 235,525 posts - 13,700 topics - 26,444 members - last post @ 16-12-2019 09:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,869,087 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com