indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 13-01-2010 05:18 marcel70 wrote: dit lijstje.

Als je dat zo leest, kun je maar beter naar Somalië. Al herken ik er zeker dingen in, denk ik niet dat het allemaal zo erg is. De ethnocentriciteit druipt dan ook weer van dat lijstje af. De watte? Eh, de dinges.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 13-01-2010 01:11 schreef sapolidi:

[quote verwijderd]

Misschien heb je wat intelligentie betreft het met jouw familie niet zo goed getroffen Zieleffe. Aan jou de schone taak om ze op een hoger peil te brengen.
Misschien ben je bekend met het gedicht van Kipling getiteld: "The white man’s burden", waarin het de plicht van de blanke man was om de niet-westerse volkeren te beschaven. Dus niet getalmd, maar meteen de schouders eronder. Wel af en toe laten weten of het vruchten afwerpt. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Gezien de omstandigheden, kan mij niet helemaal bloot leggen, ben ik er achter gekomen, dat we een huis hebben laten bouwen voor ons, maar door de twee zonen van haar is overgenomen, en heb al in 2006 mijn geld die ik er in hebt gestoken gestopt.

Ik bemoei mij niet met haar familie Sapolidi.
Alleen ze heeft drie kinderen, waarvan een met mijn zoon is samen gaan leven.
Die zit wel goed met haar kind, klein kind van ons.
Ze heeft daar nog twee zonen zitten, de een doet het goed, heeft een goede functie, en de andere wordt door zijn moeder onderhouden.

Vooral de jongste die getrouwd is zonder dat de moeder het wist, een leuke dochter heeft, een malas (luie) karakter heeft.
Hij heeft geleefd,als een groot meester via mijn inbreng zich weten te verrijken, door ook van dat geld te leven.
Allemaal nog te overzien, maar de omstandigheid is ook, dat mijn vriendin moet werken, om haar zoon te helpen zijn levens standaard daar te onderhouden.
Daar kan ik niets aan veranderen, en dat doe ik ook niet.
Als die jongen goed na zou denken, dan zou ik hem kunnen helpen, b.v aan een chauffeurs baan helpen, hij kan goed auto rijden.
Dan had ik daar een auto gekocht, en hem daarmee als chauffeur kunnen laten werken.
Mijn ideeën zijn de ijskast ingegaan, en ze bekijken het maar, wel zorg ik voor die kleine meid van hem, die dokters hulp nodig heeft.
Sapolidi je weet het maar half hoe eigenwijs dat volkje is, ze willen totaal niets aannemen.
Als jij een idee heeft, die mentaliteit van onverschilligheid, te kunnen door breken, en te helpen, dan graag uw reactie daarop.
Want ik ben best bereid om te leren.
Zo als er al vorig jaar in de planning zat om met mijn oudere broer te reizen heb ik het nu aflaten weten, want van die zoons die ons huis hebben ingenomen, is er geen ruimte meer om zelfs mij te huisvesten, is weggenomen.
Als ik daar na toe gaat zal ik in een hotel overnachten terwijl ik vroeger dacht daar gewoon te kunnen wonen wat ik daar gebouwd had. Emoticon: Nice Emoticon: Laugh out loud

Daarvoor doe ik het

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 13-01-2010 09:11 schreef guna2:

[quote verwijderd]

Als je dat zo leest, kun je maar beter naar Somalië. Al herken ik er zeker dingen in, denk ik niet dat het allemaal zo erg is. De ethnocentriciteit druipt dan ook weer van dat lijstje af. De watte? Eh, de dinges.

Dit is niet het lijstje van Marsel70, maar van Yogya-Bali.........Guna.
en dat lijstje klopt wel, of er moet zins 2006 zo verandeing in dat land hebben plaats gevonden, dat ik dit niet meer hebt meegekregen. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shut up! Emoticon: Wink

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 13-01-2010 03:22 Yerun wrote:

[quote removed]

Omdat jij negatieve punten opzamelt

Ik? Negatieve punten verzamelen? Hoe kom je daar nu weer bij? Dit lijstje is niet door mij verzameld, maar in één keer pasklaar aangeleverd door een Indonesië-kenner op jouw forum.

en iemand anders vervolgens zegt dat hij zich er kan in vinden, kom jij tot de conclusie dat iemand zich daar wel thuis moet voelen. Dan mis je volgens mij wel een essentieel ding hier Sapo... en dat is namelijk het feit dat als je problemen kunt benoemen je er over het algemeen ook gemakkelijker mee om zult kunnen gaan (hetzij oplossen, aanpakken, vermijden of wat dan ook). En dat kan je leven een behoorlijk stuk eenvoudiger maken, zeker in landen als Indonesie.

Problemen benoemen? Af en toe heb ik de indruk dat je gewoon niet weet waar je het over hebt. In dat rijtje staan de smerigste verdachtmakingen die je maar over een bevolkingsgroep kunt maken.

Zie hiervoor de lijst die je zelf hebt samengesteld.

Nogmaals. Die lijst heb ik niet samengesteld.

Dan vraag je je vast af wat ik dan in een land als Indonesie doe. Tja, dat is gewoon het zien van de problemen en deze in een juiste manier zien weg te zetten zodat je er zelf geen probleem meer mee hebt.
Kost me nog vrijwel dagelijks moeite, maar liever dat beetje iedere dag dan dat ik mezelf eens gruwelijk tegenkom of een catastrofale fout maak die ik eenvoudig had kunnen vermijden door vooral te zien en begrijpen hoe de mensen om je heen zijn en hoe ze omgaan met dingen.

Lijkt me een gezonde instelling. Is niets mis mee. Voorkomen is beter dan genezen.

En ja, dat lijstje wat je gaf, daar kom ik een aardig eind mee als ik ook een samenvatting zou moeten maken.

Effe laten bezinken………….Als ik hieruit mag concluderen dat jijzelf eventueel ook tot zo’n lijstje zou komen dan snap ik al die reclame banners van die reisbureaus op jouw site niet.
Mensen worden daardoor gestimuleerd om hun vakantie door te brengen in Indonesië, terwijl de moderator van het forum zelf persoonlijk vindt dat dit land wordt gekenmerkt door oa. intolerantie qua ras, huidskleur, sexe, sexuele voorkeur, leeftijd, volk, cultuur en religie, xenofobie, racisme, bedriegerij en oplichterij in het kwadraat, onlogica in denken en handelen etc.(omdat je aangaf dat je een aardig eind kwam, mag je natuurlijk enkele aspecten doorstrepen, niet de hele lijst is van toepassing).
Als je principieel bent en echt zo’n mening bent toegedaan dan gaan we toch geen reclame maken voor een door en door slecht product? Of zijn er andere redenen voor dit gedrag????

Maar dat wist je natuurlijk al, want als je even nadenkt doe jij niet anders dan wat wij hier doen, en dat is lijstjes maken van mensen, hetzij individuen of groepen.

Oh, alles wordt nu gereduceerd tot het maken van lijstjes? Misschien is de inhoud ook wel belangrijk. En wie wordt bedoeld met dat ’wij’ ? Ook bij jou begin ik steeds meer te merken dat een langer verblijf in Indonesië niet goed is voor je gemoedstoestand. Zo zie je maar weer dat aanpassen aan een andere cultuur geen appeltje en een eitje is. Men raakt door tegenslagen gefrustreerd en het gevolg is dat men zich juist gaat afzetten tegen die cultuur. In Nederland hebben we een partij die dan zegt: “Aanpassen of oprotten”. Maar je weet dat dat niet mijn mening is. Dus nog heel veel plezier daar.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 13-01-2010 05:18 marcel70 wrote:

[quote removed]

Zelfs Iman"s (islam ) en Romo"s (katholik) zeggen beiden uit hun zelf dat dit een groot probleem is in de samenleving.

Imans en Romo's zeg je? Dus eigenlijk weet de hele bevolking van de archipel (hindoes en andere geloven uitgezonderd) dat ze allemaal die eigenschappen bezitten die op dat lijstje voorkomen. Zelden een volk meegemaakt met zo'n grote zelfreflectie. En dat is een goed teken Marcel, want als je je tekortkomingen weet en erkent dan kun je dat verbeteren. Of zijn de Indonesiërs weer de regel op de uitzondering ?

Vooral dat punt van een fouteloze familieband en zwarte magie!!!!

Serieus? Is die zwarte magie zo'n zwaar wapen? Als die dan maar niet in terroristische handen valt. Is geen beveiliging tegen opgewassen, want dat kan ook op afstand toch? En zelfs niet met een body-scan te traceren. Ik denk dat we het nu wel kunnen schudden. Mag ik daar als nuchtere Nederlander enkele grote vraagtekens bijzetten? Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 14-01-2010 01:17 sapolidi wrote:

[quote removed]
Ook bij jou begin ik steeds meer te merken dat een langer verblijf in Indonesië niet goed is voor je gemoedstoestand. Zo zie je maar weer dat aanpassen aan een andere cultuur geen appeltje en een eitje is.

Algemene opmerking:

Het is ook niet makkelijk om in een andere samenleving/cultuur te leven.
In het begin kan men aanpassinsproblemen hebben , en zeker als je terecht komt in bepaalde " sociale laag" die niet de jouwe is.

Ze denken anders , ze doen anders , hebben andere gewoonte , ze spreken anders.
Dat heb ik zelf gemerkt tijdens mijn 40 jarige verblijf in Nederland .
De eerste 5 jaren waren moeilijk omdat ik aan mijn Indonesische " gewoonte' s" ,manier van denken , doen , leven etc vasthoud.
Terwijl het niet verschilde met de manier van de Nederlanders , ik ga ook om met mijn "gelijken" , meestal Nederlandse studiegenoten .
Daarna heb ik me aangepast omdat ik door omstandigheden (werk, verkering , later vrouwtje , huisje , boompje en beestje ) in Nederland ben gebleven.
En na 40 jaar zeg ik , nou Emoticon: Wink , het gaat , niet slecht Emoticon: Party! .

Ben best tevreden. Alleen moet ik nog gaan inburgeren Emoticon: Yes!

De mate van hoe vaak en hoe grof men gaat schelden en afgeven op die corrupte Balinezen(topic) of de Indonesiers of Moslims is medebepaald met de mate hoeveel men persoonlijke problemen heeft ondervonden.

bisa dicek of makemyday .

marcel70
User
spacer line

On 14-01-2010 01:57 sapolidi wrote:

[quote removed]

Imans en Romo's zeg je? Dus eigenlijk weet de hele bevolking van de archipel (hindoes en andere geloven uitgezonderd) dat ze allemaal die eigenschappen bezitten die op dat lijstje voorkomen. Zelden een volk meegemaakt met zo'n grote zelfreflectie. En dat is een goed teken Marcel, want als je je tekortkomingen weet en erkent dan kun je dat verbeteren. Of zijn de Indonesiërs weer de regel op de uitzondering ?

[quote removed]

Serieus? Is die zwarte magie zo'n zwaar wapen? Als die dan maar niet in terroristische handen valt. Is geen beveiliging tegen opgewassen, want dat kan ook op afstand toch? En zelfs niet met een body-scan te traceren. Ik denk dat we het nu wel kunnen schudden. Mag ik daar als nuchtere Nederlander enkele grote vraagtekens bijzetten? Emoticon: Laugh out loud

Ikut2 aja???

Had ik al gezegt dat ik hier 10 jaar verblijft???

In indonesie is het not done om kritiek te hebben op iemand,deze Imans en Romo's zeggen dit in een persoonlijk gesprek. Probeer iets van Indonesie te begrijpen.

Zelf reflectie wahhhhhhuuuuuaaaaaaaa Toen ik dat las heb ik me echt maar dan echt bijna de tyfis gelachen sial ik heb nog nooit zo iets onzinnig gehoord.
Indonesier die aan zelf reflectie doet. wah wah.. Emoticon: Confused Emoticon: Confused
Gak mungkin P sapo

Zwarte magie, Guna Guna is een ander woord voor zwarte magie!!!

Heb ik gezegd dat het een sterk wapen is? dacht het niet

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 13-01-2010 09:11 guna2 wrote:

[quote removed]

Ik beaam dat lijstje alleen Guna2 doe je trouwens aan zwarte magie?
Een holander die zo'n naam uit kiest moet daar wel een reden voor hebben.
Voor Sapo kan dat wel interesant zijn,dit weet nou na dit te lezen wat guna2 betekent.
Ik zeg dus niet dat je aan Guna2 doet.

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 13-01-2010 08:28 Surya Atmadja wrote:
Probeer de negatieve punten in de lijst van Marcel toe te passen of het ook zo is in Nederland.
Silahkan .

Jangan ikut2 aja Om sid.
Het lijstje beam ik alleen van YB Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Selalu ada Becik ketiitk olo ketoro toh ?

Becik ketitik olo Ketoro

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 14-01-2010 10:10 marcel70 wrote:

[quote removed]

Had ik al gezegt dat ik hier 10 jaar verblijft???

Nee, maar gezien de inhoud van jouw postings lag dit wel voor de hand.

In indonesie is het not done om kritiek te hebben op iemand,deze Imans en Romo's zeggen dit in een persoonlijk gesprek. Probeer iets van Indonesie te begrijpen.
Zelf reflectie wahhhhhhuuuuuaaaaaaaa Toen ik dat las heb ik me echt maar dan echt bijna de tyfis gelachen sial ik heb nog nooit zo iets onzinnig gehoord.
Indonesier die aan zelf reflectie doet. wah wah.. Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Ik dacht in eerste instantie dat jij met Imans en Romo’s probeerde aan te geven dat dat lijstje van YB in Indonesië door de bevolking breed gedragen werd en dat het publiekelijk bekend was.
Maar nu blijkt dat het persoonlijke gesprekken waren. Hoeveel imans en romo’s waren het eigenlijk? Ik had al een duister vermoeden dat jij weer zwaar aan het overdrijven was en het was inderdaad zo. Zelden zo’n zwakke argumentatie meegemaakt.
In dit geval gaat die zelfreflectie uiteraard niet op. Volgende keer duidelijker zijn en niet alles zo aandikken Marcel. Ik weet dat overdrijven de zaak vaak duidelijker maakt, maar met de waarheid heeft het niets meer te maken. Valt in de categorie: 'heb ik van horen zeggen" en is als bewijslast van nul tot gener waarde.
En dat wahhhhhhuuuuuaaaaaaaa wah wah is dat jouw nieuwe strijdkreet?

Zwarte magie, Guna Guna is een ander woord voor zwarte magie!!!

Wist ik al.

Heb ik gezegd dat het een sterk wapen is? dacht het niet

Dat kun je dan wel denken, maar probeer mijn gedachtengang hierover eens te volgen.
Letterlijk zeg je: ”………. dit een groot probleem is in de samenleving. Vooral dat punt van een fouteloze familieband en zwarte magie!!!!
En met die zwarte magie,guna guna, winti,voodoo of hoe je het ook noemt kun je anderen toch schade berokkenen. Alles wat gebruikt wordt om andere fysichs en fysiek te beschadigen valt onder het begrip wapen. Zelfs een gesproken woord kan een wapen zijn. En het woordje vooral geeft bovendien ook nog eens een versterking aan. En dan kom je aan sterk wapen . Snappie? Emoticon: Bye bye

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 14-01-2010 10:20 marcel70 wrote:

[quote removed]

Jangan ikut2 aja Om sid.
Het lijstje beam ik alleen van YB Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Selalu ada Becik ketiitk olo ketoro toh ?

Totaal niet meer open staan voor een andere mening noemen we in Nederland kortzichtigheid . En dan te bedenken dat we leven in een dynamische wereld met snelle vooruitgang en veranderingen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 14-01-2010 01:17 schreef sapolidi: Ik? Negatieve punten verzamelen? Hoe kom je daar nu weer bij? Dit lijstje is niet door mij verzameld, maar in één keer pasklaar aangeleverd door een Indonesië-kenner op jouw forum.
Enig sarcasme???..... De bewuste lijst heb ik ook weer van een ander (alhoewel bepaald generaliserend, sta ik er wel achter).

Serieus? Is die zwarte magie zo'n zwaar wapen? Als die dan maar niet in terroristische handen valt........ Mag ik daar als nuchtere Nederlander enkele grote vraagtekens bijzetten?
Dit is een toch enigszins denigrerende uiting richting het grootste deel van het Indonesische volk bij wie guna2 toch een wezenlijk - niet te ontkennen - deel uitmaakt.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-01-2010 06:29 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Enig sarcasme???..... De bewuste lijst heb ik ook weer van een ander (alhoewel bepaald generaliserend, sta ik er wel achter).

Vreemde zaak YB. Je weet dat die uitspraken bepaald generaliserend zijn en toch sta je erachter. Begrijp je dat mijn twijfels wat betreft jouw objectieve berichtgevingen over Indonesië meer en meer toenemen?
En op 7 januari jl. schreef je weer letterlijk: ” Je hebt gelijk.....dat was teveel generaliseren. Ik zit teveel aan de kant van de problemen.....had net weer een paar dagen consultaties achter de rug met allerlei rotzooi. En dan wordt men wel eens pessimistisch...... Maar OK, nog geen reden om te gaan generaliseren”,
De ene keer sta je achter uitspraken waarvan je weet dat ze bepaald generaliserend zijn, en de andere keer zeg je dat er geen redenen zijn om te generaliseren. Ziet er nogal tegenstrijdig uit en is niet bevorderlijk voor de geloofwaardigheid.

???..... De bewuste lijst heb ik ook weer van een ander

Wat wil je hier nu weer mee zeggen.

[quote removed]
Dit is een toch enigszins denigrerende uiting richting het grootste deel van het Indonesische volk bij wie guna2 toch een wezenlijk - niet te ontkennen - deel uitmaakt.

Ik gun ieder zijn eigen geloof maar kijk zelf nu eenmaal op een meer wetenschappelijke manier tegen het leven aan YB. In tegenstelling tot jou die religies walgelijk vindt, respecteer ik elke geloofsovertuiging.
En als je goed leest dan was mijn tekst een sarcastische reactie op de posting van Marcel die als westerling wel veel waarde toekende aan die guna guna. Goh, de ene keer herken je sarcasme en de andere keer (als het er duimendik bovenop ligt) weer niet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

(alhoewel bepaald generaliserend, sta ik er wel achter).
Tja, wel generaliserend maar anderzijds toch geldend voor een groot deel van de natie. Zo ook kan men zeggen dat men generaliseert als men beweert dat Nederlanders Calvinistisch zijn ingesteld met een bepaalde "zuinigheidsknop" op de portemonnee. Niemand zal dat ontkennen en toch is het generaliserend...... Elke Indonesier heeft zwart haar en donkere ogen (is dat generaliserend??) en toch zullen er rondlopen met bruin haar en lichte ogen. Wat is generaliseren? Iedereen doet het om iets te kunnen duiden.....evenzo in de wetenschap waar men oordelen gaat geven daar waar de grootste gemene deler aan een bepaalde opinie voldoet. En zeker in landen als Indonesie waar men te maken heeft met een groepscultuur en geen individualistische cultuur.........m.a.w. selffulfilling prophecy is heel gangbaar hier......en dus generaliseert men naar zich zelf toe. Voldoen aan de groepsnormen (DUS: generaliseren) en anders eruit liggen.
En ja, bepaalde wereldreligies vind ik walgelijk, maar kan anderzijds zeer goed omgaan met de aanhangers van deze godsdiensten als ze mij maar met rust laten, hun dogma's thuis laten en me niet willen gaan bekeren. Kan me zelf anders heel goed vinden in de Kejawen/Abangan , het originele geloof (doorspekt met guna2 ) uit mijn omgeving....dus zo slecht ben ik nog niet met integratie (net 4 dagen doorgebracht bij een guru Abangan).....maar weiger pertinent enige waarde te hechten aan die vermaledijde importreligies die hier absoluut niet thuis horen en tegendraads zijn aan de autochtone cultuur en geloof. Deze wereldreligies zijn de veroorzakers van veel van de eerdergenoemde negatieve volkskaraktertrekken vanwege het haaks staan op de oorspronkelijke cultuur/geloof en daardoor contradicties veroorzaken in de normen en waarden van het volk.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 16-01-2010 04:01 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Tja, wel generaliserend maar anderzijds toch geldend voor een groot deel van de natie. Zo ook kan men zeggen dat men generaliseert als men beweert dat Nederlanders Calvinistisch zijn ingesteld met een bepaalde "zuinigheidsknop" op de portemonnee. Niemand zal dat ontkennen en toch is het generaliserend.

Dit voorbeeld is zeker generaliserend en daarom klopt het ook niet. Brabant en Limburg (de vroegere generaliteitslanden) zijn overwegend Rooms Katholiek en dus duidelijk niet Calvinistisch ingesteld. En als je ziet hoeveel personen nu gebruik moeten maken van de schuldhulpverlening omdat ze meer uitgeven dan dat ze ontvangen, valt het met die zuinigheidsknop op de portemonnee ook best mee. De Nederlander stond niet lang geleden ook bekend als tolerant en nuchter. Was ook een generalisatie, want daar klopte niets van.Zo zie je maar YB dat je een hele bevolking nooit over één kam kan scheren. Maxima had het niet duidelijker kunnen verwoorden toen ze zei dat de Nederlander niet bestaat.

Elke Indonesier heeft zwart haar en donkere ogen ( is dat generaliserend?? ) en toch zullen er rondlopen met bruin haar en lichte ogen.

Generalisatie wil ik het niet persé noemen, maar wel een niet helemaal juiste constatering.

Wat is generaliseren? Iedereen doet het om iets te kunnen duiden.....evenzo in de wetenschap waar men oordelen gaat geven daar waar de grootste gemene deler aan een bepaalde opinie voldoet.

Deze bewering is pertinent onwaar YB. Bij generaliseren wordt er een oordeel geveld die niet gebaseerd is op voldoende feiten. Van één enkele ervaring wordt dan iets algemeens gemaakt.
Dat iedereen dat doet om iets te kunnen duiden zuig je echt uit je duim en dat dat ook gebeurt in de wetenschap is helemaal onzin. Géén enkel zichzelf respecterende wetenschapper zal het in zijn hoofd halen om iets te publiceren dat niet gebaseerd is op voldoende feiten? Las laatst een artikel waarin stond dat antropologen en volkenkundigen juist uiterst behoedzaam en zorgvuldig te werk gingen om te voorkomen dat hun publicaties verkeerd geïnterpreteerd zouden worden. Ze waren bang voor generalisaties zowel in positieve als negatieve zin. Het bewuste lijstje dat jij van iemand gekregen hebt, zou hen dan ook met afschuw vervullen want ze bevatten geen feiten, maar enkel meningen.

En zeker in landen als Indonesie waar men te maken heeft met een groepscultuur en geen individualistische cultuur.........m.a.w. selffulfilling prophecy is heel gangbaar hier......en dus generaliseert men naar zich zelf toe. Voldoen aan de groepsnormen ( DUS: generaliseren ) en anders eruit liggen.

Voldoen aan de groepsnormen is toch collectivisme? Wat heeft dat nu weer met generaliseren te maken?

En ja, bepaalde wereldreligies vind ik walgelijk, maar kan anderzijds z eer goed omgaan met de aanhangers van deze godsdiensten als ze mij maar met rust laten, hun dogma's thuis laten en me niet willen gaan bekeren.

Zo is het maar net. Niet alle aanhangers van een bepaalde wereldreligie zijn per definitie fout. Niet meer generaliseren dus.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Deze bewering is pertinent onwaar YB. Bij generaliseren wordt er een oordeel geveld die niet gebaseerd is op voldoende feiten. Van één enkele ervaring wordt dan iets algemeens gemaakt.
Dat iedereen dat doet om iets te kunnen duiden zuig je echt uit je duim en dat dat ook gebeurt in de wetenschap is helemaal onzin. Géén enkel zichzelf respecterende wetenschapper zal het in zijn hoofd halen om iets te publiceren dat niet gebaseerd is op voldoende feiten? Las laatst een artikel waarin stond dat antropologen en volkenkundigen juist uiterst behoedzaam en zorgvuldig te werk gingen om te voorkomen dat hun publicaties verkeerd geïnterpreteerd zouden worden. Ze waren bang voor generalisaties zowel in positieve als negatieve zin. Het bewuste lijstje dat jij van iemand gekregen hebt, zou hen dan ook met afschuw vervullen want ze bevatten geen feiten, maar enkel meningen.

Nou begrijp ik dat de problemen niet opgelost kunnen worden, juist bang voor die generaliserend werking van problemen te benoemen.
Vreemd dat het altijd uit die monden van de linkse intelligentie komen.

Zo komen er nooit problemen opgelost, die we dagelijks aan den lijve onder vinden het zei fysiek het zei door het zien, van de problemen die we dagelijks aan onze TV Plasma beelden voor geschoteld krijgen……..

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Hier ook even mijn verhaal doen:
Toen ik de eerste keer naar Bali ging (ongeveer 10 jaar geleden) en we de tempel Besakih bezochten kwam er een gids ons ongevraagd rondleiden. Nadien gaven we hem een tip van ongeveer 3 dollar. Die was echt boos, we moesten méér betalen... dan hebben we nog een 5 tal dollar erbij gedaan. (dit was mijn eerste slechte ervaring).

Enkele jaren later, we verbleven in Bali Hyatt hotel in Sanur, was er daar s'avonds een show met buffet. Na die show betaalden we ons eten en drank (dit doen we trouwens altijd om zeker later geen problemen te hebben). We moesten nog ongeveer een 4 tal Euro wisselgeld terug krijgen, maar dat bracht de restaurantmedewerker niet terug. Toen we hem ernaar vroegen zei hij, ja dit is een extra tip voor mij en zonder schaamrood ging hij weg. Het was een buffet in zelfbediening en op de rekening was de tax en het tipgeld al betaald.
En nu pas verleden jaar in februari hadden wij nog iets tegengekomen. Een balinese jongedame die we al enkele jaren regelmatig ontmoetten, kon voor ons vervoer regelen.
In het begin ging dit normaal maar we maakten een afspraak om naar Lovina te gaan.
Pas de avond ervoor rond 20 uur belde de driver om te zeggen dat dit niet kon aan de afgesproken prijs, er moest zoveel bijkomen. Het was al te laat om nog een andere driver te vinden, temeer we de volgende dag al rond 7 uur wilden vertrekken. Wij moesten dus toegeven... Jammer, maar enkele straten verder was er een driver die zijn prijzen verlaagd had omdat februari een laagseizoen was. Wij hebben dan de rest van onze vakantie deze driver genomen en dit was veel goedkoper en even goed, maar dit was geen Balinees, maar afkomstig van een ander eiland.

accid
User
User icon of accid
spacer line

Kijk, ik heb het al eens vaker gezegd dat Bali heel veel weg heeft van een kamp met bewoners zoals we dat in Nederland kennen. Het zijn creatieve mensen en kunnen lieve vrienden zijn zolang je afstand houdt maar zodra je hun regels (die telkens veranderen en steeds verder afdwalen van de Indonesiche) niet volgt ben je het haasje.

Het is natuurlijk van de gekke als je de reakties leest die aan het begin van dit onderwerp geventileerd zijn door forum bezoekers die er nu nog zijn.
Je hebt geen verplichting om zoveel te betalen bij de Besaki tempel en die sarong hoeft alleen als je geen lange broek aan hebt maar uiteindelijk horen ze die gratis te geven.

Ben er nu (helaas) al een paar keer geweest en heb nog nooit betaald en de sarong ook niet.

Maar over het algemeen gaat het op Bali van kwaad tot erger en dat heeft alles te maken met de (mis) leiding van de Balinese overheid.

Op dit moment ligt dus de imigratie onder de loep bij de kpk en het hoofd van de ciptakaria en de bupati van Badung ook al omdat die zaken gedaan hebben met iemand die op de gezocht lijst van de kpk staat.

Het begint met het feit dat mensen accepteren dat iets is zoals het is en niet aan de bel trekken.
Een voorbeeld. In Indonesie geld de wet dat je een helm moet dragen op de motorfiets.

De Balinees heeft daar lak aan en rijden van zeer jong tot/met oud zonder helm de politie voorbij en die doet niets. Nu wil die politie wel graag de buitenlander of niet Balinees aanpakken omdat die ervan uitgaat dat je moet betalen als je iets niet volgens de regels gedaan hebt.

Waarom? omdat de politie bang is van de wijdverbreide Balinese mafia en daar zelfs in grote getallen toe behoort.

Corruptie in Bali gaat Bali uiteindelijk de kop kosten want uiteindelijk krijg je wat je geeft.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Ik ben 6 november 2011 terug gekomen uit Bali.....gelukkig niks naars ondervonden.
Misschien omdat in een Indo ben en redelijk Bahasa kon spreken?? Douane was erg vriendelijk maar vroeg wel brutaal om chocola...tttssjjj, ik kon naar waarheid vertellen dat ik niet van chocola hield, hij kon erom lachen en vroeg of ik alleen reisde, nee...mijn man staat daar bij die lijn waar hij naar achteren werd gedirigeerd door hem. Ik kon dus doorlopen, maar zag dat hij mijn man zéér onvriendelijk behandelde omdat hij een Belanda was. Gelukkig dat mijn man wijs was en vriendelijk bleef.....Op Bali probeerde ook de tempels , taxi's enz.enz een slaatje uit te slaan, goed tawarren en op je standpunt blijven staan, ook wat betreft de tempels.....
Jammer....dat Bali zó ontzettend corrupt én op geldbeluste balinezen die ervoor niets terug deinzen. Grotendeels door toerisme hun schuld ....die met geld rond smijten.....en het Balinese volk zijn natuurlijk niet achterlijk en vinden dit een zéér gemakkelijke manier om zo hun geld bij elkaar te schrapen.....Maar uiteindelijk gooien deze Balinezen hun eigen glazen in als ze zo door blijven gaan.....

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Heb het corruptie-verhaaltje van carozine uit 2 onderwerpen weggepoetst. Beetje overdaad, zeker nu de persoon zelf niet meer lijkt te reageren.

accid
User
User icon of accid
spacer line

Dat de corruptie door het toerisme komt slaat als een tang op een balinees varken natuurlijk. Het komt in heel Indonesie voor op grote schaal en niet alleen in toeristen gebieden. De meeste toeristen zien (willen zien) natuurlijk alleen de kleine financiele ongemakken die hen treffen en omschrijven dat als corruptie.
Degene die nog het meeste last hebben van de Balinese maffia praktijken zijn de Indonesiers die van andere eilanden komen of de Balinees die vanuit een ander district komt, en daar merken de meeste toeristen niets van.
Er is echter een voorbeeld waar iedereen in de gehele lijn last van heeft.

Als je op de Echo beach bij Canggu een taxi wilt nemen kan dat alleen maar met de taxi maffia die door de banjar daar is gestationeerd. Je kunt er wel met een "normale" taxi heen gebracht worden tot aan de slagboom (hij wil zijn taxi graag heel houden) en waar de toerist ook nog eens serieus entre moet betalen maar terug gaat echt niet met een andere dan die van de taxi maffia uit batu mejan/bolong in Canggu. Toeristen voelen zich daar constant bekocht want je betaald belachelijk hoge prijzen en de taxi bazen uit andere regios worden geweerd en kunnen dus niets verdienen met hun normale prijzen. Nu lopen toeristen vaak uit principe helemaal naar een kruispunt 1 km verder om daar dan weer de normale taxi te kunnen pakken met normale prijzen.
Nu is het niet zo dat je medelijden moet hebben met die andere taxi chauffeurs hoor want die zetten de toerist ook vaker af (vaak onder bedreiging) dan dat het je lief is want waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Dit is nog maar een klein voorbeeldje van de gewone man maffia, wat denk je van de religieuze maffia die de Balinees met de pet geheel ten gronde brengt.

Omdat ik al voor een lange tijd in Indonesie verblijf (en nog voor even af en toe op Bali moet komen) ben ik me er van bewust dat het vooral de religieuze maffia is die de Indonees samen met de politieke maffia dom en arm houd maar het verzet wordt steeds sterker en Java zal uiteindelijk het eerste eiland zijn dat er de vruchten van zal plukken. Maar Bali ? No thanks!!

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Had vanmorgen het bericht op het NOS Journaal op Bali, een 14 jarige Australiër gepakt met wiet of drugs en 2 maanden gevangenisstraf gehad ....... Emoticon: Nooo Emoticon:

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ja en ik heb per ongeluk de ruit van mijn buurman ingegooit en mijn ind.vrouw krijgt een gevangenis straf van 8 maanden.Ra Ra Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

Shalom

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-11-2011 08:09 accid wrote:
Dat de corruptie door het toerisme komt slaat als een tang op een balinees varken natuurlijk. Het komt in heel Indonesie voor op grote schaal en niet alleen in toeristen gebieden.
Zo waar als een (Balinese) koe. Heeft niets met toerisme te maken. Toerisme werkt enige corruptie in de hand maar zonder toerisme is het ook volop aanwezig. Zit in de aard van het beestje. Zeker op Bali waar corruptie en bedrog zelfs zijn ingebakken in cultuur en religie.
En dat je als indo een streepje voor zou hebben, zou ik maar heeeeeel snel vergeten want voor de Indonesier is een indo gewoon een bule , net als alle andere buitenlanders. Bahasa Indonesia spreken er 1000-en en dat helpt soms maar kan ook wel eens tegen je werken, want waar communicatie en interactie mogelijk is, kan er ook (re)actie (= afpersen, corrupte handelingen) zijn.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

als indo zou ik er maar niet op rekenen dat je minder vatbaar bent voor corruptie. Juist het tegenovergestelde, zeker met dergelijke gedachten. Niemand is er minder vatbaar voor zo lijkt het, al denk ik dat de gemiddelde toerist er nog wel het minst mee te maken heeft, want die hoeft een hele hoop dagelijkse handelingen niet te doen, waar Indonesiers wel tegenaan lopen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,373,049 topic views - 223,801 posts - 13,517 topics - 16,730 members - last post @ 21-11-2017 02:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,368,967 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com