indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > General chat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

jstar
User
spacer line

Als je naar de Williams zusjes en een Tiger Woods keek, dacht ik wel eens; misschien was het beter geweest de kinderen zoals daar gebeurde, gewoon te forceren in iets uit te blinken. Natuurlijk haten ze de vader (lees: dictator) op dat moment maar als ze op hun 30e binnen zijn zullen ze wel anders piepen.

Vanzelfsprekend is talent en aanleg belangrijk maar het lijkt er toch op dat oefenen en meer oefenen en een investering in tijd en begeleiding en training en nóg meer oefenen, de sleutel is. Een beetje het Russische of Chinese model toepassen.

Ondertussen is de situatie helemaal veranderd en ‘moet’ je de koters juist artistiek stimuleren zodat ze leuke Tik Tok en YouTube filmpjes kunnen maken. Dáár valt het grote geld te rapen.

Influencers doen het ook goed, er zijn er redelijk wat die Bali als hun basis hadden uitgekozen. Wel is het zo, dat die meer ‘in natura’ worden betaald met gratis reisjes, kleding, verblijven, etc. Ook is het nogal pijnlijk als je als kleinere vis om gratis producten moet bedelen. Een Raffi Ahmad c.s. hebben daar tenminste assistenten voor. (“Ja we brengen het privé jet logo duidelijk in beeld.” “Ja, er zal een rondleiding van de resort worden gegeven”)

Wat ook een grote hit is, zijn de (gesponsorde) kookprogramma’s van dames die klein begonnen met recepten en foto’s te plaatsen op Instagram en nu zelfs deals hebben met uitgeverijen van kookboeken. Vooral in Indonesië zijn er flink wat rijk van geworden.

De markt Indonesië is natuurlijk ook gigantisch, en een betaal-per-klik of aantal volgers systeem kijkt niet naar de financiële toestand van de bevolking. Dus in grote ontwikkelingslanden is dat relatief makkelijker uit te bouwen.

Kijk eens wat ze een paar sterren hier in Indonesië per maand alleen al aan YouTube verdienen. Zelfs in een slechte maand zitten ze er warmpjes bij.

Er zijn er ongelofelijk veel die niet zo bekend zijn bij het grote publiek omdat ze niet dagelijks op TV komen. Maar wel een gigantisch schare followers hebben en daar mooi van leven.

“Wat wil je later worden” krijgt ook geen antwoord meer als astronaut of brandweerman maar YouTuber of Influencer.

Een alternatief is de gemengde (!) kinderen uit te lenen voor advertenties en daarna door te laten groeien in een sinetron . Succes verzekerd.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Gelukkig kan ik boven rustig een boek lezen of me in stilte met andere dingen bezig houden, terwijl Laurina beneden tv kijkt. Vroeger, toen onze bovenverdieping nog niet af was en ik me beneden moest bezig houden, werd ik gek van die Deddy en Raffy... alle fu#Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.%&* dagen zijn die gasten op tv. Met de meest dwaze programmas. En tussen de programmas door kan je nog genieten van Raffy in de reclameblokken. Blij dat ik me kan terugtrekken nu... tv behoort tot het verleden.

Een jaar of 2 geleden zag ik plots meerdere keren per dag een Indonesische 'vriend' zijn whatsapp-status updaten met foto's van hem in verschillende winkels, met taart uit een andere winkel. Hij ging ook op de foto met bekende Indonesiërs en die taart, als deze mensen in Batam waren. Ik vroeg hem, wat de bedoeling was en hij vertelde me dat hij influencer was geworden. Ik heb hem verteld dat ik met influencers niks te maken wil hebben en heb hem verwijderd uit mijn gsm... opgeruimd staat netjes.

Helemaal Zen, ben ik nu... en nee, ik heb nog nooit taart uit die winkel gegeten.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

spacer line  

On 28-05-2021 07:09 jstar wrote:
...
Ondertussen is de situatie helemaal veranderd ....

Prima samenvatting. In het nummer 'Time" van Pink Floyd zit ook de mooie zinsnede "No one told you when to run, you missed the starting gun" en die heb vaak genoeg tegen mezelf geroepen.

Er is een generatie achter (ik denk iedereen hier) ons die heel anders tegen dingen aankijkt. Ons bedrijf heeft er wel eens onderzoek over ingekocht, want je moet wel in je markt blijven mee bewegen.

Waar mijn generatie (en ouder) nog denkt in een eigen huis, een auto, investeren in jezelf, heeft de jeugd daar een andere kijk op. Papier is iets ouds en een swipe-duim of nekklachten zijn er al bijna uit geëvolueerd (of moeten nog komen). Er is veel, nee heel veel, veranderd op dit gebied in een razend tempo.

En ik maak mij niet zo'n zorgen dat ik een boot mis, ik kijk ernaar omdat dat de nieuwe wereld wordt. Wegdraaien is jezelf buitenspel zetten denk ik. Waar ik mij wel zorgen om maak is dat zaken als onderwijs en overheid niet tijdig mee bewegen. Op YouTube heb je meer invloed dan in lesstof. Een influencer heeft meer invloed dan een boodschap met inhoud (zie ook de Corona crisis). Dat gat moet denk ik snel opgevuld worden, want anders weet niemand meer wat de basis is van een democratie, waarom een overheid (groot of klein) belangrijk is, wat samenwerking is, wat sociaal is en waar je vrijheiden moet hebben en waar niet.

Maar deze omslag is razendsnel gegaan, vooral omdat de oude generatie het niet kon plaatsen, niet kon begrijpen. Wij denken dat we goed kunnen meekomen omdat we de computer hebben zien komen en aardig kunnen typen. Ik heb dan ook steevast het idee dat ik geen talent heb om in die nieuwe wereld uit te blinken, ik ben al blij als ik gewoon kan blijven meedraaien.

jstar
User
spacer line

On 28-05-2021 11:04 nsenada wrote:
.....Vroeger, toen onze bovenverdieping nog niet af was en ik me beneden moest bezig houden, werd ik gek van die Deddy en Raffi... alle fu#Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.%&* dagen zijn die gasten op tv. Met de meest dwaze programmas. En tussen de programma's door kan je nog genieten van Raffi in de reclameblokken. Blij dat ik me kan terugtrekken nu... tv behoort tot het verleden.

.....

Ik word ook helemaal gek van de overvloed aan Raffi Ahmad en Deddy Corbusier op de lokale TV zenders.

Voor wie ze niet kennen: Raffi is zo ongeveer de rijkste selebriti in Indonesië. Na een carrière in de soaps is ie na veel vriendinnen -elk van hen kreeg een auto- getrouwd met een meisje uit een rijke familie. Nu hebben ze een aantal reality shows, een zeer grote aanwezigheid op social media en in reclames. Het zoontje Rafatar wordt beschouwd als het rijkste kind van het land.

Deddy heeft het alias Corbusier aangenomen en vond die naam blijkbaar zo prachtig dat zijn zoontje ook die ‘achternaam’ heeft gekregen. Het was ooit een goochelaar maar is nu meer een talkshow host geworden. Als Chinees redelijk controversieel omdat ie nu in één keer het licht heeft gezien en moslim is geworden. Natuurlijk net voordat ie met een lokale schone in het huwelijk trad. In zijn vorige huwelijk was het andersom, daar converteerde de vrouw en werd christen. Natuurlijk werd ze weer moslim na de scheiding. Weer een mooi bewijs hoe belachelijk de hele wet wel niet is dat men dezelfde godsdienst moet hebben.

Twee anderen in de afbeelding zijn Pak Baim Wong, een redelijk fanatieke Chinese moslim getrouwd met een gedeeltelijk Nederlandse Indo. Ze hebben ook een reality show. Die met het blauwe haar is Atta Halilintar, iemand met meer dan 25 miljoen volgers op YouTube.

jstar
User
spacer line

On 28-05-2021 12:57 Kongkalikong wrote:
......

Er is een generatie achter (ik denk iedereen hier) ons die heel anders tegen dingen aankijkt. Ons bedrijf heeft er wel eens onderzoek over ingekocht, want je moet wel in je markt blijven mee bewegen.

Waar mijn generatie (en ouder) nog denkt in een eigen huis, een auto, investeren in jezelf, heeft de jeugd daar een andere kijk op. Papier is iets ouds en een swipe-duim of nekklachten zijn er al bijna uit geëvolueerd (of moeten nog komen). Er is veel, nee heel veel, veranderd op dit gebied in een razend tempo.

En ik maak mij niet zo'n zorgen dat ik een boot mis, ik kijk ernaar omdat dat de nieuwe wereld wordt. Wegdraaien is jezelf buitenspel zetten denk ik. Waar ik mij wel zorgen om maak is dat zaken als onderwijs en overheid niet tijdig mee bewegen. Op YouTube heb je meer invloed dan in lesstof. Een influencer heeft meer invloed dan een boodschap met inhoud (zie ook de Corona crisis). Dat gat moet denk ik snel opgevuld worden, want anders weet niemand meer wat de basis is van een democratie, waarom een overheid (groot of klein) belangrijk is, wat samenwerking is, wat sociaal is en waar je vrijheiden moet hebben en waar niet.

Maar deze omslag is razendsnel gegaan, vooral omdat de oude generatie het niet kon plaatsen, niet kon begrijpen. Wij denken dat we goed kunnen meekomen omdat we de computer hebben zien komen en aardig kunnen typen. Ik heb dan ook steevast het idee dat ik geen talent heb om in die nieuwe wereld uit te blinken, ik ben al blij als ik gewoon kan blijven meedraaien.

Het is inderdaad razend snel gegaan de laatste jaren. Vooral in marketing en verkoop. Ik vraag me af hoe de MBA opleidingen e.d. hiermee omgaan. Je moet jongeren toch echt wel heel anders benaderen tegenwoordig. Voor ons kan het zielig lijken, maar die influencers worden echt wel gevolgd.

Als je ook ziet wat een enkele ‘tweet’ van een Elon Musk over Bitcoin of een oproep om te gaan demonstreren tegen Corona maatregelen toe leidt, begin je je echt af te vragen hoeveel mensen zich wel niet laten dicteren door de social media. Het echte nieuws is ook veel te saai, men wíl gewoon geloven dat er iets meer aan de hand is.

Hier ook met de eeuwige stroom aan hoaxes, dan is een vaccin weer haram omdat ze varkens gebruiken, dan is Jokowi weer een Chinees, .....

Het probleem in natuurlijk dat politieke stromingen dankbaar gebruik maken van het medium, en dat ze eigenlijk alles kunnen beweren wat ze willen. Bijna ongestraft. Je kan natuurlijk beredeneren dat dit altijd al bestaan heeft, mensen met een grote impact op de maatschappij. Zie maar naar een Bob Dylan, John Lennon en Martin Luther King. Maar nu krijgen de gekken een veel groter platform, met een enkele zin kunnen ze binnen 1 minuut honderden miljoenen mensen bereiken.

En FUD -Fear, Uncertainty, and Doubt, in het Nederlands: 'Angst, Onzekerheid en Twijfel'- verspreiden lijkt wel de hobby van velen. Zelfs op een forum als dit.

koming
User
User icon of koming
spacer line

Mijn vrouw heeft Youtube dominees ontdekt die de gehele dag in het Indonesisch allerlei onzin roeptoeteren. Die gasten zullen waarschijnljk hetzelfde verdienmodel hebben ontdekt. Vervelende bijkomstigheid is nu dat mijn kleine een beetje aan het radicaliseren is daardoor. Hopelijk is het een fase en van voorbijgaande aard.

spacer line  

On 30-05-2021 10:07 jstar wrote:

[quote removed]

Het is inderdaad razend snel gegaan de laatste jaren. Vooral in marketing en verkoop. Ik vraag me af hoe de MBA opleidingen e.d. hiermee omgaan. Je moet jongeren toch echt wel heel anders benaderen tegenwoordig. Voor ons kan het zielig lijken, maar die influencers worden echt wel gevolgd.

Als je ook ziet wat een enkele ‘tweet’ van een Elon Musk over Bitcoin of een oproep om te gaan demonstreren tegen Corona maatregelen toe leidt, begin je je echt af te vragen hoeveel mensen zich wel niet laten dicteren door de social media. Het echte nieuws is ook veel te saai, men wíl gewoon geloven dat er iets meer aan de hand is.

Hier ook met de eeuwige stroom aan hoaxes, dan is een vaccin weer haram omdat ze varkens gebruiken, dan is Jokowi weer een Chinees, .....

Het probleem in natuurlijk dat politieke stromingen dankbaar gebruik maken van het medium, en dat ze eigenlijk alles kunnen beweren wat ze willen. Bijna ongestraft. Je kan natuurlijk beredeneren dat dit altijd al bestaan heeft, mensen met een grote impact op de maatschappij. Zie maar naar een Bob Dylan, John Lennon en Martin Luther King. Maar nu krijgen de gekken een veel groter platform, met een enkele zin kunnen ze binnen 1 minuut honderden miljoenen mensen bereiken.

En FUD -Fear, Uncertainty, and Doubt, in het Nederlands: 'Angst, Onzekerheid en Twijfel'- verspreiden lijkt wel de hobby van velen. Zelfs op een forum als dit.

Ik vind het grote verschil met het internet van jaren terug de algoritmen. Als ik 20 jaar terug op onderzoek uitging op internet kwam ik allerlei voors-en-tegens tegen in mijn zoektocht. Als ik nu dezelfde zoektocht maak dan wordt ik steeds meer bevestigd in het doel waar ik naar zoek. Elke stukje subjectiviteit die ik erin stop (en dat doet ieder mens) wordt vastgepakt en zodoende wordt je in een hoek, in jouw hoek, geslingerd, zonder dat je het door hebt.

Spreek je mensen daarover, dan wordt steeds lastiger, immers in je eigen hoek, in je eigen bubble wordt je zodanig bevestigd, dat kritiek niet echt meer binnenkomt. Ik heb altijd geleerd om elke standpunt van alle kanten op te zoeken. Juist als je je doel bereikt, moet je averechts gaan zoeken, een soort van schoppen tegen je bevestiging. Dit was vroeger totaal anders.

Ik ben nu een jaar of 25 zeer actief op internet. Tot 2010 was dat eigenlijk gewoon een verslaving, ik was bij tijd en wijlen vrijgezel, zat in mijn comfortzone, werkte in ploegendienst en had zeeën van tijd. En internet. In de tijd van 9/11 zag je al conspiracies opkomen als paddestoelen uit de grond, ik ging erin mee, maar wat mij opviel was dat het heel erg indoctrinerend was. Dit was overigens (zo zie ik het) ook in geval van de films van Michael Moore zo (Inconvenient Thuth etc), je wordt teveel gepusht, de info wordt je niet aangereikt, maar opgedrongen. Dit zie je steeds meer en het is bijzonder effectief.

Influencers had je voorheen nog niet zo en een verdienmodel op internet was bijna niet haalbaar. Dat is tegenwoordig wel anders, met gevolg dat (jonge) mensen als kippen zonder kop achter iemand (een influencers) aanrennen. De platformen die die influencers hebben zijn enorm en er is eigenlijk geen goed antwoord op. De invloed die je hebt als je in de schijnwerpers staat is enorm, overheden en ook de wetenschap hebben hier echt een slag gemist.

Tja, en wat Elon Musk doet is eigenlijk iets herhalen wat eind jaren negentig ook gebeurde. De speculatie nam het over van de kunde en er ontstonden enorme zeepbellen. Die gaan klappen en (en dat noemen men vervolgens The Great Reset, want de rijker worden rijker en de armen armer). Elke crisis verliezen mensen hun kop, dat gebeurde in 2001-2002 (Irak oorlog), dat gebeurde in 2009-2010 (Kredietcrisis), dat gebeurt maar half in 2020-2021 door overheidssteun, maar gaat onherroepelijk binnenkort weer komen.

Het nare van het financiële stelsel is dat er echt problematisch veel bijgedrukt wordt, omdat het kan en omdat het ook niet meer anders lijkt te kunnen. Dat moet gecorrigeerd worden, ergens. Maar het kan ook zomaar dat het wéér niet gecorrigeerd wordt (zoals nu door het laten oplopen van de staatsschuld) en dan wordt het eigenlijk nog veel problematischer.

Elon Musk is al (meer) dan eens op zijn vingers getikt voor zijn uitspraken omtrent Tesla. In de financiële markt mag dat niet zomaar, de cryptomarkt heeft dit soort regels niet, het is het Wilde Westen. Dat vinden mensen prachtig, maar dat maakt het dus 1 groot gokpaleis. Dit heeft niets te maken met de veelbelovendheid van crypto (wat ik echt niet zal ontkennen), maar met een zieke gokmarkt. Je neemt een positie in, twittert wat, de boel explodeert, je bouwt je positie af en de boel klapt weer. Eerst Bitcoin, nu Dogecoin.

Ik heb eigenlijk best veel mensen om mij heen gezien die nu in crypto stappen. Als ik ze wat basis economische vragen stel over bijvoorbeeld inflatie dan hoef ik ze niets te vertellen, want ze hebben zich al tot kenner gemaakt via YouTube etc. Ik kan alleen maar zwijgzaam toezien hoe ze in een val lopen. Laatst et die pittige correctie zaten een aantal van hen me aan te gapen van, 'shit'. Ik heb dan wel een gevoel van 'told you so' maar ik wordt er niet blijer van moet ik zeggen. Helaas kopen ze bij, omdat het verlies te groot was, er zit meer in dan wat losgeld (dat heb ik er ook inzitten), maar hele spaarrekeningen verdwijnen erin momenteel. Uiteraard heeft iedereen een stoploss ingezet, dus ze hebben het helemaal voor elkaar. Echter je moet er wel tussenkomen in een dalende, nee crashende, markt ...

Nou ja, mensen kunnen in mijn ogen de snelheid van internet niet aan. Zeker ouderen niet. We lopen eenval in, want zoals wij vroeger wel aan kritische informatie konden komen, komen we tegenwoordig eigenlijk vooral bevestiging tegen van wat we denken. Ik vraag mij oprecht af of dit nog wel terug te draaien is, ik denk het niet. Algoritmen zijn zo sterk, je kunt er zoveel mee verdienen en mensen geven info zo weg alsof het niets is, omdat ze het niet zien.

Mensen vertellen tegenwoordig op Facebook en Twitter hoe onbetrouwbaar de regering is, hoe ze je in de greep houden. Terwijl diezelfde platformen het nog een stuk erger doen, maar onder de radar. Slim! Ik gebruik dus ook bewust Apple producten, die doen er ook aan mee, maar die vermarkten het niet. Je kunt je best afvragen waarom een Android telefoon goedkoper is dan een Apple telefoon, dat is niet alleen de gigantische marge die Apple pakt, het is meer het verdienmodel. Apple draait nu de informatie-kraan langzaam dicht en je ziet al wat voor verzet er komt vanuit bedrijven die jouw privacy nodig hebben. Apple is op een bepaalde manier best een kutbedrijf (geworden), maar het is - in mijn ogen - de minst slechte op dit moment. En een betere komt er niet meer tussen, want een eerlijk verdienmodel komt gewoon niet aan bod op de markt.

Overigens dat hele Wappie gebeuren wat je nu ook ziet (oorzaak: algoritmen) is niets nieuws en dit zie je terug op rechts en op links. Je zag het na 9/11 gebeuren, maar ook mensen als Michael Moore (Inconvenient Truth) gebruiken een behoorlijk indoctrinerende toon. Je krijgt geen informatie tot je, het wordt er gewoon ingestampt. Dit speelt al wat langer dan vandaag, alleen door die focking algoritmen gaat het momenteel keihard.
Deze vind ik wel treffend jstar:

Het echte nieuws is ook veel te saai, men wíl gewoon geloven dat er iets meer aan de hand is.

(ik ben blij dat ik 2 microbiologen in mijn vriendenkring heb)

spacer line  

On 31-05-2021 08:27 koming wrote:
Mijn vrouw heeft Youtube dominees ontdekt die de gehele dag in het Indonesisch allerlei onzin roeptoeteren. Die gasten zullen waarschijnljk hetzelfde verdienmodel hebben ontdekt. Vervelende bijkomstigheid is nu dat mijn kleine een beetje aan het radicaliseren is daardoor. Hopelijk is het een fase en van voorbijgaande aard.

Dat waren eigenlijk al voorlopers. In de VS een hartstikke bekend fenomeen, ik denk dat het in Indonesië ook al lang speelt, die lopen wat dat aangaat een stuk voor dan bijvoorbeeld Nederland, dat heeft natuurlijk alles met de bevolkingsomvang te maken.

Als je een beetje charisma hebt (Tjerry heeft dat ook) dan kun je jezelf hartstikke vermarkten, wat dan ook voluit gebeurt, dat is niet zo heel nieuw, maar wel heel doeltreffend. Jammer dat ik een genuanceerde kale bolle ouwe zak geworden ben (met een eerlijk hart).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,088,703 topic views - 241,944 posts - 13,754 topics - 35,357 members - last post @ 26-09-2021 19:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

153,427,996 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com