indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik zal er maar een apart onderwerp van maken, want wel leuk om dit verder te bespreken.

Wat is de situatie?

Indonesie, bij monde van de heer Sandiaga Uno, minister van Toerisme en Huisnijverheid (kleine industrie?), wil keer op keer een reisbubbel openen met 1 of meerdere landen om zo het totaal vernielde toerisme op in ieder geval Bali een beetje op te knappen.

De eerste keer dat ik een dergelijk proefballonnetje hoorde was vorig jaar juli geloof ik. Uiteraard niet haalbaar, want de hele wereld zat nog met de gedachten bij het verder sluiten van grenzen en er zouden nog enkele corona-golven komen.

Nu is het mei 2021 en wat dicht was is nog steeds dicht, op een miniem aantal uitzonderingen na, en sinds enkele dagen enkele hele minimale reismogelijkheden in de EU, onder een lijst van voorwaarden, die bovendien morgen weer anders kunnen zijn.

En dan komen we dus bij…

Waarom het niet gaat gebeuren op korte termijn (deze zomer)

Ik kijk even niet naar het aantal corona-besmettingen en overlijdens hier in Indonesie. Dat aantal is extreem onder-gerapporteerd en heeft geen enkele link met een mogelijke waarheid. Bovendien is nu de terugtocht van Idul Fitri, het Suikerfeest.

En nee, er zijn geen blokkades en tests overall. Ik ben vanochtend teruggereden van ergens onder Cirebon naar Bekasi. Geen controle gezien, niemand die ook maar aanstalte maakte om een controle-post te openen. 1 grote luchtballon is dat dus (weer, want Indonesie heeft wat dat betreft de afgelopen 14 maanden net zo vaak de plank misgeslagen als Nederland, als ik de berichten zo mag geloven. Maar dat is een ander verhaal.

Indonesie is gesloten, zelfs de eerdere ‘bubbel’ die er zou komen tussen Batam en Singapore loopt niet, en heeft volgens mij nooit gelopen. Bij een bezoek aan Batam eerder deze maand was de Harbour Bay Mall compleet gesloten, dit is normaal gesproken 1 van de drukste punten voor fastboats naar Singapore en zuidelijk Maleisie. Gesloten. Potdicht, als in, de verhuurders zijn vertrokken, alsmede alle medewerkers van de immigratie. Er was zelfs geen satpam te vinden, dus kon ik gewoon door de voordeur naar binnen.

Het opzetten van een locale/regionale bubble zal niet gaan. Ik ken de technische uitvoering/eisen/implementatie van wetgeving niet hier, maar weet wel dat Immigratiezaken landelijk worden geregeld. Het afsluiten van een eiland? Gaat NIET gebeuren. Wettelijk kan het niet, en als men het op zet zoals nu al meerdere keren gebeurd is, is dat 100% een gefaald plan, hoeft men niet eens de moeite voor te doen om eraan te beginnen.

Er zijn wel meer punten te benoemen waarom niet, maar we gaan maar direct naar de olifant in de kamer die ‘buitenlandse toeristen’ heet.

De top 10 landen die toeristen aanleveren aan Indonesie zijn, afgerond op 50.000 of 100.000)
1. Maleisie – 3.000.000
2. China – 2.100.000
3. Singapore – 1.900.000
4. Australie – 1.400.000
5. Oost Timor – 1.200.000
6. India – 650.000
7. Japan – 500.000
8. USA – 450.000
9. VK – 400.000
10. Zuid Korea – 400.000
(o.b.v. https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Indonesia)
Totaal 16.1 miljoen toeristen in 2021

1 en 3; Maleisie is recentelijk weer in een soort lockdown gegaan. Die gaan deze zomer niet reizen, idem voor Singapore. En deze twee markten zijn voornamelijk weekeind-toeristen voor Batam e.o.
Minus 3.000.000 en 1.900.000 = 11.200.000 toeristen over

4 Australie gaat voorlopig niet open, dat weet iedereen. Zelfs zomer 2022 is nog maar de vraag
Minus 1.400.000 = 9.800.000 toeristen over

5 Oost Timor die gaan niet naar Bali, dat zijn reizigers die de grens over gaan op het eiland Timor voornamelijk.
Minus 1.200.000 = 8.600.000 toeristen over

6 India; net een enorme piek, dus die komen dit jaar niet
Minus 650k = 7,95 mil toeristen over

7 Japan heeft een opleving en misschien gaan de Spelen nog geannuleerd worden, die gaan voorlopig ook niet reizen.
Minus 500k = 7.45 mil toeristen over

9 Gaat voorlopig ook niet open voor reizen ver weg zo te zien
Minus 400k = 7.05 mil toeristen over

China, USA, Zuid Korea? Geen idee.. maar als die open zijn en men mag naar Indonesie, zou men dan zo massaal als in 2019 weer komen, direct? Nee, plus in juli is het jaar al voor de helft voorbij. De meeste feestdagen zijn ook al geweest (Chinees Nieuwjaar, Pasen, Idul Fitri) dus die reizigers vallen ook nog eens af.

Juni, juli en Augustus zijn goed voor ong 30% van het jaarlijks aantal toeristen (https://www.ceicdata.com/en/indicator/indonesia/visitor-arrivals). Die maanden zijn feitelijk al verloren. Dan is er voor 2021 alleen nog December waarin veel vakantiedagen zijn over de hele wereld, en men dus nog op vakantie zou kunnen gaan.

En dan niet te vergeten dat in 2019 ‘slechts’ 6.3 miljoen toeristen direct op Bali aankwamen. Die hoeven niet per se op Bali te verblijven, maar omgekeerd kan ook, vanuit elders in Indonesie naar Bali voor vakantie. Dus die factor laat ik even weg. 6.3 miljoen = bijna 40% van het totaal aantal toeristen.

Er blijft dus niet echt veel over al alles weer open zou gaan, maar het gaat om een reisbubbel, met 1 of meerdere landen afgesproken, niet vergeten!

Al zou tegen alle aanwijzingen in toch open gaan zoals in 1 van de plannetjes van Sandiaga Uno, dan is dit jaar vrijwel afgeschreven, want het komt te laat om nog een redelijk seizoen op te kunnen tuigen.

Daar komt bij dat vele hotels op Bali al ruim een jaar leeg staan. Die gaan pas aan openen denken als er mensen voor de deur staan, immers een boeking zegt niks, en kan geannuleerd worden. Want een reiziger zal dat toch wel minimal als eis hebben lijkt me zo. Sommige hotels zijn al omgebouwd tot kost-kamers (al vraag ik me het nut daarvan op Bali af, helemaal in deze omstandigheden, maar hey, wie ben ik). En dan heb ik het niet over de hotels die letterlijk hun inboedel verkocht hebben inmiddels.

Vele restaurants zijn al permanent gesloten, dus is geschoold personeel al vertrokken. Die komen echt niet terug op een vriendelijk berichtje. Die willen geld zien vooraf, ook al hebben ze nu geen werk.

En ja, er wonen heel veel mensen in Indonesie, die zijn ook tourist. Maar ik denk dat we allemaal wel weten dat dit over het algemeen niet de toeristen zijn waar ze op Bali jarenlang van hebben kunnen profiteren, op een handjevol lokale artiesten na, die een bende achter laten, want hey.. ze zijn bekend en mogen dat.

Bali word eenvoudig aan het lijntje gehouden door een onkundig persoontje die tijdens zijn vice-gouverneurschap in Jakarta – gekozen omdat ie ook islamitisch is – niks heeft laten zien van eventueel kunnen, behalve wat proefballonnetjes en het opzetten van een keten convenience stores (Ok Oce) waar ik verdomd weinig over hoor behalve dat het onzinnig was er ooit mee te beginnen.

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dat heb je goed gedaan om er een apart onderwerp van te maken. Het houdt veel mensen bezig en wat ik ervan op TripAdvisor zie nog het meest de Australiers.
Idd klopt wat je zegt, het begon vorig jaar in juli al en inmiddels zijn er al vele artikelen over geweest, datums en landen genoemd en tot nu toe niets van de grond gekomen.

Of die bubble niet gaat daar kan ik niet over oordelen. In Europa schijnt het wel te kunnen met een aantal Griekse en Spaanse eilanden. Probleem zal vooral zijn dat daar niks waterdicht is. Mocht het wel gaan gebeuren dan zal er in Indonesie een vreemde situatie ontstaan. Een bubble op Bali (en misschien ook Batam en Bintan) en daarnaast komen er ook mensen op een businessvisum binnen (die geen enkele business hebben) die ook in het binnenland reizen.

De eisen vaccinatie plus 3 testen plus quarantaine is nogal wat - hier was in het nieuws dat touroperators reizen naar landen waar een quarantaineplicht deze niet meer aanbieden omdat er geen markt voor is. Ook behoorlijk extra kosten (ik kom toch al snel op minimaal 500, 600 euro extra per persoon) en een week van je vakantie kwijt, dat gaan Nederlanders iig niet doen, al helemaal niet als ze dan ook nog eens in de green zones moeten blijven.

Vaccineren is the only way out werd vorig jaar gezegd maar ik begin daar steeds meer aan te twijfelen. Heel frustrerend allemaal. Ik ben ook erg benieuwd wat dat vaccinatiepaspoort hier gaat opleveren en in hoeverre dat door andere landen (buiten de EU) geaccepteerd gaat worden.

Zelf geloof ik niet in het “importeren” van het virus op zich mocht dat al de angst zijn (wel met de nuance dat er ook verschil in nationaliteiten zit als we het over verantwoordelijkheid hebben). De knup zit vooral in ons gedrag. Ben erg benieuwd hoe de cijfers over 1 a 2 weken zijn in Indonesie. Niet dat je er iets aan hebt want cijfers kloppen nergens meer (nou ja, misschien op een eiland waar 100 mensen of zo wonen), hier in Nederland ook niet.

Ik hoor vanalles daar over bruiloften met honderden mensen, maar hier heb je de illegale feesten en de samenscholingen op warme dagen, dus dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen. We hebben hier geluk dat het al weken pokkenweer is maar zodra het 20 graden, droog en zon wordt dan gaan we nog wat meemaken. Een geluk is ook dat het met de vaccinaties nu echt goedgaat, al zeggen velen van niet, we zitten boven het gemiddelde in Europa en ver boven het wereld gemiddelde. Indonesie doet het in Azie tov van andere landen niet eens zo slecht (er zullen toch wel cijfers zijn die wél kloppen niet?)maar nog ver onder het wereldgemiddelde.

Mocht die travelbubble wel doorgaan dan is dat erg discriminerend tov andere (delen van) eilanden die voor een groot deel ook van toerisme afhankelijk zijn (Lombok, Java, Flores, Raja Ampat etc). Wat ik verder niet snap is dat een paar jaar geleden er 10 zogenaamde nieuwe bestemmingen zijn bedacht om Bali te ontlasten terwijl er nu juist weer de nadruk op wordt gevestigd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jstar
User
spacer line

De top 10 landen die toeristen aanleveren aan Indonesie zijn, afgerond op 50.000 of 100.000)
1. Maleisie – 3.000.000
2. China – 2.100.000
3. Singapore – 1.900.000
4. Australie – 1.400.000
5. Oost Timor – 1.200.000
6. India – 650.000
7. Japan – 500.000
8. USA – 450.000
9. VK – 400.000
10. Zuid Korea – 400.000

Er ligt een voorstel voor een nieuwe Surat Edaran op tafel dat het allemaal nóg ingewikkelder zal maken:

Buitenlanders die de afgelopen 14 dagen in de volgende landen zijn geweest, zullen nu 14 dagen, uit eigen middelen gefinancierde, verplichte quarantaine moeten ondergaan wanneer ze Indonesië binnenkomen:
Pakistan, de Filippijnen, Bangladesh, Argentinië, Turkije, Brazilië, Maleisië, Sri Lanka, Nepal, Thailand, Italië, Singapore, Iran, Groot Brittannië, USA en Saoedi-Arabië.

Verder kunnen buitenlanders met een reisgeschiedenis naar India in de afgelopen 14 dagen op dit moment niet naar Indonesië reizen.

Reizigers uit andere landen moeten de 5-daagse quarantaine natuurlijk nog gewoon doen. Indonesiërs mogen lekker thuis gaan zitten, blijkbaar kijkt het virus eerst welk paspoort je hebt voordat ie toeslaat. Emoticon: Stupid

spacer line  

Wat een vreselijke ellende voor de bevolking en werkenden op Bali. Het eiland drijft hoofdzakelijk op het toerisme. Nu lees ik dat al veel hotels leeg liggen en de inboedel al verkocht hebben. Winkels leeg en gesloten. Hoeveel mensen zijn er wel niet afhankelijk van, ook indirect in de toelevering etc.
Enorm probleem. Dat gaat jaren duren voordat dit weer een beetje gaat draaien.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-05-2021 07:02 jstar wrote:

[quote removed]

Er ligt een voorstel voor een nieuwe Surat Edaran op tafel dat het allemaal nóg ingewikkelder zal maken:

Buitenlanders die de afgelopen 14 dagen in de volgende landen zijn geweest, zullen nu 14 dagen, uit eigen middelen gefinancierde, verplichte quarantaine moeten ondergaan wanneer ze Indonesië binnenkomen:
Pakistan, de Filippijnen, Bangladesh, Argentinië, Turkije, Brazilië, Maleisië, Sri Lanka, Nepal, Thailand, Italië, Singapore, Iran, Groot Brittannië, USA en Saoedi-Arabië.

Verder kunnen buitenlanders met een reisgeschiedenis naar India in de afgelopen 14 dagen op dit moment niet naar Indonesië reizen.

Reizigers uit andere landen moeten de 5-daagse quarantaine natuurlijk nog gewoon doen. Indonesiërs mogen lekker thuis gaan zitten, blijkbaar kijkt het virus eerst welk paspoort je hebt voordat ie toeslaat. Emoticon: Stupid

Click to see original image

Er ligt een voorstel (…) van 17 mei maar blijkbaar is na 3 dagen nog geen beslissing genomen. Althans ik kan ‘m niet vinden op de website van Immigratie.
Ik vind het een bijzonder lijstje. Kan niet ontdekken welke criteria worden aangehouden. Volgens mij zit heel Zuidoost Azie (Filippijnen, Singapore, Maleisie) zit in de lift mbt de besmettingen terwijl ze in Europa (Italie, UK) juist naar beneden gaan.

Indonesiërs thuiszitten? Die moeten toch ook in quarantaine?
Maar, hoe dan ook wie gaat dat doen die 14 dagen? Voor zakenreizigers lijkt het me geen optie, maar voor toeristen ook niet. Wat ik me ook afvraag hoe het gaat met emergency visa, dus mensen die door familie-omstandigheden naar Indonesië moeten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jstar
User
spacer line

Indonesiërs thuiszitten? Die moeten toch ook in quarantaine?

Yep, plechtig beloven dat ze 2 weken netjes thuis blijven en geen andere personen zullen ontmoeten...

Dina81
User
spacer line

= edit: offtopic =

jstar
User
spacer line

🤦🏼‍♂️ Dank je voor deze ‘zinnige’ bijdrage over toegang tot Bali, (broer / neef / buurvrouw / vriendin / .... van) Harly’s....... eh Dina. 🍻 🥃🍹🍸🍷

Er zijn twee Britse reizigers gearresteerd die op weg waren naar Bali, nu ja niet echt want ze zijn gevlucht op weg naar de quarantaine in het Mercure hotel.

Ze vroegen de chauffeur onderweg te stoppen omdat ze zogezegd moesten plassen, lieten hun spullen in de wagen en verdwenen. Ze werden in Bogor aangehouden en zullen worden gedeporteerd.

Je vraagt je toch werkelijk af wat sommigen denken. Emoticon: Nooo Wisten ze niet wat ze konden verwachten? Waren ze aan het panikeren? Ze waren op een business visa, gesponsord door een agent.

En dat wordt nog zeel veel gedaan; er is eigenlijk nog niets veranderd en ze laten gewoon mensen toe die zogezegd voor zaken het land bezoeken Emoticon: Stupid Het is toch ongelofelijk wat die agenten voor elkaar krijgen en hoe diep de corruptie bij immigratie zit.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-05-2021 07:08 jstar wrote:

[quote removed]

Yep, plechtig beloven dat ze 2 weken netjes thuis blijven en geen andere personen zullen ontmoeten...
Ik snap het nog steeds niet. Indonesiërs die terugkomen uit het buitenland moeten net als buitenlanders bij aankomst in Jakarta in quarantaine. Het verschil is alleen dat zij de testen en hotel/quarantaine niet hoeven te betalen maar dat dat door de Indonesische regering wordt betaald. Ga je me nu vertellen dat dat niet zo is? Of is dat bij de ene wel en bij de andere niet?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2021 05:59 jstar wrote:

Er zijn twee Britse reizigers gearresteerd die op weg waren naar Bali, nu ja niet echt want ze zijn gevlucht op weg naar de quarantaine in het Mercure hotel.
Ze vroegen de chauffeur onderweg te stoppen omdat ze zogezegd moesten plassen, lieten hun spullen in de wagen en verdwenen. Ze werden in Bogor aangehouden en zullen worden gedeporteerd.
Je vraagt je toch werkelijk af wat sommigen denken. Emoticon: Nooo Wisten ze niet wat ze konden verwachten?
Heel erg triest dit soort verhalen. Het lijkt wel of ze sinds vorig jaar steeds vaker te maken krijgen met buitenlanders die zich niet kunnen gedragen.
On 23-05-2021 05:59 jstar wrote:
…. Ze waren op een business visa, gesponsord door een agent.
En dat wordt nog zeel veel gedaan; er is eigenlijk nog niets veranderd en ze laten gewoon mensen toe die zogezegd voor zaken het land bezoeken Emoticon: Stupid Het is toch ongelofelijk wat die agenten voor elkaar krijgen en hoe diep de corruptie bij immigratie zit…..
Wat ik vooral erg vind is dat dit open en bloot wordt geadverteerd en het is zo klaar als een klontje dat er wordt “samengewerkt” met immigratie. Dat versus de zoveelste bubblepogingen en de zogenaamde paniek in Indonesië “pas op voor buitenlanders”, het voornemen om nationaliteiten te weren (op grond van wat is mij niet duidelijk) is niet meer te rijmen. De ministeries van gezondheid, veiligheid etc. zien en weten toch ook dat dit gebeurt. Ik vind ook niet dat je dit de reiziger moet aanrekenen maar degenen die het veroorzaken dus de agenten en immigratie.

Nu ben ik zelf niet van plan om met corona te hebben doorgemaakt plus een vaccinatie van dit businessvisum gebruik te gaan maken (dan gaat het me niet alleen om de kosten maar vooral het gedoe) maar het wringt wel als ik eerlijk ben. Als Indonesië zo serieus is dan is dit het eerste wat verbannen moet worden.

elsbeth
User
spacer line

Nou... de reiziger niet aanrekenen?? Als ze op een zgn businessvisum binnen komen voor een vakantie (want daar zit blijkbaar de corruptie), is het toch iedereen aan te rekenen die deze cirkel in stand houdt? Toch een beetje kip-ei verhaal. Waar begint het?

jstar
User
spacer line

Inderdaad. Ik ben lid van een aantal Balinese Facebook forums, o.a. in Canggu. (Dat is nu een beetje ‘the place to be’ aan het worden voor hen die wat alternatief zijn maar voor wie Ubud te afgelegen en Seminyak te duur en te druk is.)

En daar zie je zeer veel vragen van meestal Australiërs die allemaal willen weten hoe ze 1) Australië kunnen ontvluchten 2) in Bali kunnen geraken. En er worden gewoon tips en namen van agenten uitgewisseld. Dus waar vraag is....

spacer line  

Bijna iedereen kent de app eHAC ... ik heb ff een update gedaan van deze app ... en ik zie dat er nog een app aan gekoppeld is ... klik op paspor kesehatan .. vervolgens Portal paspor kesehatan .. dan zie ik dat je kunt downloaden paspor sehat ... wat ik eruit begrijp ... is dat je online afspraken kunt maken voor o.a pcr test en dat de uitslag in de app te zien is ... zijn er hier personen die met deze app ervaringen hebben ?

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

spacer line  

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Henri, ik heb de update van ehac nog niet gedaan en weet dus niet of er iets nieuws aan gekoppeld is. Maar, de uitslag die kreeg ik vorige maand ook gewoon op die app, pcr of antigen.

Zag zopas wel dat er nu ook een soort van internationaal paspoort(ow, dat bedoel je zeker) is... dus, dat lijkt me handig om weer naar België/Nederland te keren.(misschien heeft die app zichzelf geupdate, geen idee)

Afspraak maken via de app zie ik niet.

Edit: heb het proberen downloaden, maar dat ging niet automatisch. Als ik er aan uit kan, moet ik eerst iets veranderen aan mijn instellingen... daar had ik geen zin in.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Ze noemen het globale platform eHac. Eigenlijk werd er in de eerste fase alleen de persoonlijke info en de reis en vlucht informatie bijgehouden.

Nu is daar Paspor Sehat aan toegevoegd, waar door de test-centra die aangesloten zijn, de testresultaten worden ingevoerd en bijgewerkt.

Ook komt/is er een Vaksinku, het lijkt me wel duidelijk waarvoor dat dient.

Je hebt dus een reeks (geïntegreerde) apps die alle over één persoon informatie bijhouden. Behalve de reiziger hebben Immigratie, ministerie van volksgezondheid, de testcentra, de ziekenhuizen, de vliegmaatschappijen, .... allemaal (beperkte) toegang.

Klinkt heel mooi en is het ook wel, maar het bevat -à la méthode Indonesien- nog veel problemen. Het regent klachten en dat verbaast me niets want ik heb hier nog nooit een website zonder fouten gezien.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik moest overlaatst, 1 dag extra in Jakarta blijven, na mijn quarantine. Gevolg, extra antigen-test op de luchthaven. Eerst netjes alles ingevuld op ehac, vervolgens afgerekent... 100 meter verder mij laten testen... 15 minuten later was alle info verdwenen uit mijn ehac. De juffrouw probeerde alles er weer netjes in te zetten en het lukte niet... uiteindelijk dus wel. Maar, bij thuiskomst zag ik dat ze een compleet ander gsm nr had ingevuld en nog enkele andere foutje.

Nope, het staat zekers nog niet op punt.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-05-2021 17:42 elsbeth wrote:
Nou... de reiziger niet aanrekenen?? Als ze op een zgn businessvisum binnen komen voor een vakantie (want daar zit blijkbaar de corruptie), is het toch iedereen aan te rekenen die deze cirkel in stand houdt? Toch een beetje kip-ei verhaal. Waar begint het?

On 24-05-2021 05:14 jstar wrote:
…En daar zie je zeer veel vragen van meestal Australiërs die allemaal willen weten hoe ze 1) Australië kunnen ontvluchten 2) in Bali kunnen geraken. En er worden gewoon tips en namen van agenten uitgewisseld. Dus waar vraag is....

Het is niet zo dat je je in allerlei bochten moet wringen en de reiziger ook niet het gevoel van corruptie heeft. Het is blijkbaar “legaal” om het op deze manier te doen. Deze mogelijkheid wordt openlijk geadverteerd mét prijzen én de mogelijkheid om gebruik te maken van de agent als sponsor. Als Indonesië dit echt niet wil dan moeten ze eerst de hand in eigen boezem steken. Je kunt het als een vorm van corruptie zien maar zo simpel is het niet. We leven in een tijd die we nog nooit meegemaakt hebben en waarin veel mensen belemmerd worden in hun manier van leven.

Ook ik lees mee op diverse fora. Het gaat hier voor een deel om toeristen (óf met een dikke portemonnee óf voor die het er voor over hebben- voor een businessvisum plus 3 testen en quarantaine ben je al snel 1000 tot 1400 euro extra kwijt). Maar vergeet niet dat dit visum ook gebruikt door mensen die geen andere mogelijkheid meer zien. Denk aan mensen die hun partner, hun (soms kleine) kinderen of hun familie (vader of moeder soms op leeftijd) inmiddels al minstens bijna 15 maanden niet meer gezien hebben, sommige van hen zelfs al 1,5 jaar niet. Het zijn niet,alleen Australiërs die hier gebruik van maken, maar wereldwijd uit de VS, Europa en ook uit Nederland. Juist voor Australiërs is het haast niet te doen, die mogen amper het land uit en als dat al lukt dan is het volgende probleem om weer terug te komen. Australië accepteert sowieso geen volle vluchten (soms maar een fractie van de capaciteit, 60 of zo op een Boeing bijvoorbeeld) waardoor er wereldwijd nu nog steeds na 15 maanden Australiërs ergens in de wereld vast zitten. Ze zijn afhankelijk van de schaarse en peperdure vluchten (dóór die capaciteit door de Australische regering geëist wordt) en bij thuiskomst zijn ze ook nog eens een vermogen kwijt aan testen en quarantaine(hotels). Die situatie is al zo’n beetje vanaf maart vorig jaar.
En wat te denken van al die mensen die een huis hebben op Bali, misschien elders in Indonesie (en sowieso wereldwijd)? Of die gewend waren om te overwinteren? Allemaal dingen die net iets anders zijn dan vakantie. Wat is het verschil met mensen die al die tijd sowieso gereisd hebben ondanks het negatieve reisadvies (wat niet meer dan een advies is)?

Dan nog de “beloften” vorig jaar door overheden: een vaccin zou de oplossing zijn. Maar dan moet er wel gevaccineerd worden natuurlijk en dat is in Australië en ook Nieuw Zeeland bar en bar weinig als je het vergelijkt met Europa en Noord Amerika.

Ik denk dat onderschat wordt hoeveel leed er wereldwijd is door gesloten grenzen.

spacer line  

Mr nsenada .. ik heb deze app inmiddels gedownload .. is een apk bestand .. gedownload via de website ....of het werkt weet ik niet.Hoe het gaat verlopen voor mij dat ga ik zien in juli. Ben dan gelukkig al 2 keer gevaccineerd.

Mr jstar ... weet u toevallig ook of de test locaties op het vliegveld in jakarta ook op deze heb zijn aangesloten ?

jstar
User
spacer line

Er zijn een 6-tal testlocaties op Soekarno Hatta. Test centra van Kimia Farma Diagnostika en Farma Lab, die zich o.a. bevinden op Airport Health Centre in Terminal 2 en Terminal 3, hebben zeker een verbinding naar Paspor Sehat in eHAC.

spacer line  

Mr jstar klopt wbt die 6 test locaties.. heb in somige leesartikkelen zelfs 8 gelezen .. maar die 6 is zeer zeker ... maar ik wist niet dat de uitgevoerd werden door Kimia Farma Diagnostika en Farma Lab ... dus in dit geval is het een stuk makkelijker om voordat je vertrekt domestic een test af te leggen ... indien deze testen ook in bhs ingris vertaald zijn op de app zou het ook internationaal geaccepteerd zijn. ... thnkx voor de info

jstar
User
spacer line

Men dacht al op 27 april een reisbubbel met toeristen uit Singapore te hebben. Nou daar is veel van terecht gekomen Emoticon: Nooo

Over ‘brainfarts’ van Sandiaga Uno, de minister van Toerisme en Creatieve Economie gesproken: Hij heeft enige tijd geleden de betrokken ministeries voorgesteld een visum af te geven met een geldigheidsduur van vijf jaar voor internationale bezoekers.

Dat visum voor de lange termijn zou specifiek gericht zijn op zakenreizigers en bezoekers, inclusief digitale nomaden , die bijvoorbeeld drie of vier maanden per jaar in Indonesië willen doorbrengen. Natuurlijk behoren vooral langverblijvers in Bali tot de doelgroep. Met digitale nomaden worden natuurlijk personen bedoeld die online kunnen werken en voor wie de locatie geen belang heeft; in Bali zie je er gigantisch veel, met hun laptop in de lokale coffeeshop.

En nu komt het mooie: Volgens het plan zou elk individu een bedrag van één miljard rupiah moeten betalen (2,5 miljard voor een volledig gezin). Dat is zo’n €57.000.

Ik snap hier weinig van. Met een SosBud oplossing of zelfs een business visa van een jaar (of voor ouderen een KITAS Lansia), ben je immers veel minder kwijt. Natuurlijk ben je dan officieel niet in orde als je zou werken als digitale nomade, maar het is al wel bewezen dat men er toch niet tegen optreedt. Waarschijnlijk kan men dat niet eens; hoe ga je in godsnaam iemand die websites bouwt voor een buitenlands bedrijf vinden en betrappen? Dan hou je alleen overwinteraars, bloggers, influencers e.d. over en ik vraag me echt af of die het geld ervoor over hebben.

Ook is het zo dat de programma’s voor buitenlanders van o.a. de Filipijnen, Thailand en Maleisië veel interessanter zijn.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-05-2021 09:14 jstar wrote:
..... Hij heeft enige tijd geleden de betrokken ministeries voorgesteld een visum af te geven met een geldigheidsduur van vijf jaar voor internationale bezoekers.

Dat visum voor de lange termijn zou specifiek gericht zijn op zakenreizigers en bezoekers, inclusief digitale nomaden , die bijvoorbeeld drie of vier maanden per jaar in Indonesië willen doorbrengen. Natuurlijk behoren vooral langverblijvers in Bali tot de doelgroep. Met digitale nomaden worden natuurlijk personen bedoeld die online kunnen werken en voor wie de locatie geen belang heeft; in Bali zie je er gigantisch veel, met hun laptop in de lokale coffeeshop.

En nu komt het mooie: Volgens het plan zou elk individu een bedrag van één miljard rupiah moeten betalen (2,5 miljard voor een volledig gezin). Dat is zo’n €57.000.

Ik snap hier weinig van. Met een SosBud oplossing of zelfs een business visa van een jaar (of voor ouderen een KITAS Lansia), ben je immers veel minder kwijt. Natuurlijk ben je dan officieel niet in orde als je zou werken als digitale nomade, maar het is al wel bewezen dat men er toch niet tegen optreedt. Waarschijnlijk kan men dat niet eens; hoe ga je in godsnaam iemand die websites bouwt voor een buitenlands bedrijf vinden en betrappen? Dan hou je alleen overwinteraars, bloggers, influencers e.d. over en ik vraag me echt af of die het geld ervoor over hebben....
Ik snap helemaal niet wat het probleem is dat mensen vanuit een andere locatie werken. Intussen is de “halve wereld” aan het thuiswerken en dat thuis kan overal zijn.

Heb ook eea gelezen over plannen en andere visumsoorten waarbij veel geld gemoeid is. Je zou haast denken dat Indonesië een nieuw verdienmodel aan het bedenken is. Maar een miljard uitgeven voor “niets” dat gaat natuurlijk niemand doen (het is niet helemaal hetzelfde vergelijk maar het valt voor mij in dezelfde categorie als 1000 US$ entree betalen voor het eiland Komodo, waar je, uiteraard, ook meer niets over hoort).
Het hele visum- en verblijfsysteem zit onderhand zo vreemd in elkaar dat het alleen maar problemen kan opleveren (snappen de ambtenaren het zelf nog wel?).

jstar
User
spacer line

Natuurlijk is het wel zo dat in Indonesië de verblijfsvergunning strict gescheiden wordt van de werkvergunning. Dit is in redelijk veel landen het geval.

Oorspronkelijk was de gedachte natuurlijk dat die personen werk zouden afnemen van de lokale Indonesiër. Vandaar ook dat een buitenlander per definitie altijd tijdelijk was aangesteld en dat er lokale staf ter vervanging moest worden opgeleid. Later kwam erbij dat ze beseften dat mensen die hier semi wonen geen belastingen betalen. Anderzijds beseft men wel dat ze de economie van Bali natuurlijk wel ondersteunen.

Dus dan krijg je twee maten en gewichten: Iemand die (te opzichtig) een fotografeer sessie met modellen in Bandung organiseert voor een buitenlands blad, wordt aangehouden en uitgewezen. Maar de duizenden Chinese toeristen die trouwfoto’s in hun rode jurk laten nemen op Bali, georganiseerd door Chinese huwelijksbureaus met fotografen die hier niet wonen en er zeker niet officieel werken, gaan vrijuit. Nederlandse bedrijven adverteren vrolijk dat hun werknemers een paar maanden per jaar vanuit een Balinese villa mogen werken. En ze vliegen onder de radar of het wordt oogluikend toegestaan omdat het geen Indonesisch bedrijf is en omdat ze geen klanten in Indonesië hebben.

NB: Die wedding planners in China zijn trouwens een gigantische business. De jonge oprichters van die bedrijven zijn miljardairs.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,636,337 topic views - 242,018 posts - 13,760 topics - 35,453 members - last post @ 16-10-2021 18:44 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,286,019 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com