indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

https://www.humo.be/nieuws/ik-(...)or-de-deur~bb22e2d7/

Interview uit Humo, met de schrijver.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

^ Je hebt een abo nodig F.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Oeps, daar heb ik duidelijk niet bij stil gestaan Emoticon: Laugh out loud

Er is een bug op Humo en op de Morgen om de artikelen toch te kunnen lezen.

-u gaat naar het artikel dat je wil lezen... de melding verschijnt dat het alleen voor abonnee is.
-u zet uw mobiele data af en gaat een pagina terug
-u gaat weerom een pagina vooruit naar het artikel en zet uw mobiele data terug aan.

Het is misschien wat omslachtig, maar het werkt wel.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Ja, ik heb het op die manier met WiFi geprobeerd en dat werkt ook.

Die schrijver ontbeert toch wel heel veel theoretische kennis hoor. Hij had zich wat meer mogen inlezen in de (duizenden Nederlandse geschiedkundige) bestaande artikels. Ik snap wel dat het aangenamer is te reizen en mensen te interviewen, maar hij doet nu uitspraken die zeer discutabel zijn of gewoon niet kloppen. En zoals ik al verwachtte is het blijkbaar weer eens zo'n boek over hoe slecht de westerlingen waren en komen de misstanden tijdens de Japanse overheersing en Bersiap nauwelijks aan bod.

En het is ook een beetje pot verwijt de ketel; er komt kritiek op de Nederlanders terwijl vóór 1830 België niet eens bestond en de Vlamingen ook in de VOC zaten. En het verwijt dat de Nederlandse kinderen niet worden onderwezen over de twee gevangen/concentratiekampen op Papua; de Belgen die niets van Jef Geraerts gelezen hebben weten niet veel van Congo en de 'handjes' van Leopold 2, geen Duitse jongere hoort in de geschiedenislessen waar 'hun' concentratiekampen lagen en de Britten weten niet eens wie Raffles was en helemaal niets over wat zij in o.a. Zuid Afrika, India en China hebben uitgevreten. (Zoek eens op Opiumoorlogen)

Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis maar ik voel mij niet schuldig omdat mijn voorouders misschien niet zulke 'propere' zaken hebben uitgestoken in de koloniën. Sommigen vinden blijkbaar dat wij nog steeds daarvoor moeten boeten.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lijkt me toch interessant boek, juist omdat hij als outsider naar de Nederlands-Indonesische geschiedenis kijkt. Wat geschreven wordt door Nederlanders en Indonesiers zal altijd gekleurd blijven. Ieder volk bekijkt zijn/haar verleden uit een positief standpunt, dat is normaal. Maar daarom is de opinie van buitenstaanders juist zo verrassend.
Er is nu een televisie-serie op NPO momenteel over het boek. Alleen lukt het me niet het te zien. Ik weet dat er een methode voor is om toch in te loggen op butienlandse zenders maar ben dat vergeten.

jstar
User
spacer line

Veel van de zenders die hun programma's online aanbieden onder 'net gemist' hebben door allerlei copyright perikelen de eis gesteld dat je alleen in Nederland of Europa kan kijken. Je hebt een zgn. VPN nodig die dat omzeilt en daarin opgeven dat jouw locatie Nederland is. Het probleem is dat de gratis VPN's vaak problemen geven dus je bent bijna wel verplicht eentje met abonnement te nemen.

De eerste aflevering was de 20e. Die hele trip naar Japan van de journalist was bijna nutteloos. Verder een beetje gezwam en opmerkingen van geïnterviewden in de trend van "de KNIL soldaat trok z'n uniform uit en vluchtte". Natuurlijk deed ie dat op het moment dat men het opgaf.

Gelukkig komt de nieuwe film 'De Oost' niet in Nederlandse bioscopen. Als je de trailer daarvan bekijkt zie je de bui ook al weer hangen; de Nederlanders waren fascisten die zich aan Nazi Duitsland spiegelden en een genocide wilden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Juist, dat was het: VPN. Bedankt.

Echter jammer juist dat "De Oost" nog niet in de bioscopen komt. De film is professioneel goed. Ik weet dat er in NL een hele rel aan de gang is omtrent deze film. Heb al een paar maal aan discussies meegedaan hieromtrent. Dat de veteranen daaraan aanstoot nemen, is alleen maar een teken aan de wand dat er veel waarheid in de film zit. Dat de Nederlandse soldaten met op de SS gelijkende uniformen dragen is een eigen verzinsel en dat het snorretje van Westerling lijkt op die van Hitler is gewoon een artistieke draai van de producer. Ik heb zelf gefigureerd in deze film, heb de historicus die het voorbereidend werk deed verscheidene malen gesproken. Het is dan ook geen historische film maar wel op historie gebaseerd. Ik vind dat weer echt zo'n kinderachtig gezemel uit NL. Accepteer nou gewoon eens dat je "vuile handen" hebt?! Andere westerse landen zijn ook in staat hun zwarte bladzij in de historie te erkennen. Waarom blijven bepaalde groepen in NL kont draaien?

jstar
User
spacer line

Ja hoor, ik zie het al helemaal voor me.

"Mijnheer de historicus, zijn zwarte uniformen historisch verantwoord?"
"Nou nee, niet echt want die werden niet door de KNIL gedragen."
"Oh, door wie dan wel?"
"Door de Nazis. Zoals NSB en zwarthemden in Italië bijvoorbeeld en de SS natuurlijk"
"Dat waren toch slechteriken?"
"Jazeker."
"Nou, dat maakt het voor de kijker wel gemakkelijker en dan doen we de historie geen onrecht aan hè. Dus het wordt zwart."

Emoticon: Nooo

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Kom op. Wat is dat toch voor kinderachtig gezeik over uniformen en snorretjes? Kijk naar de waarde van deze film. Het is nou wel eens tijd dat de waarheid bovenkomt. En telkens weer dat tegenargument dat de andere kant ook misdaden heeft begaan. Nederland moet gewoon zijn verantwoording nemen. En de veteranen worden niet aan de wand gespijkerd. Het is de kijker vast wel duidelijk dat hun acties van hogerhand zijn verordonneerd dan wel wat een oorlog teweeg brengt i.h.a. in een mensenziel. Dat was ook de bedoeling: te laten zien wat een oorlog teweeg brengt bij gewone jonge soldaten. Het is geen aanval op veteranen. Als men zo denkt, dan is er pas iets verontrustends aan de hand.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb dit boek (lekker dik) van mijn (ex)collega's gekregen; nog niet gelezen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Leuk Anne Mieke! Heb je het nieuwste boek van Jan Brokken al gelezen? De tuinen van Buitenzorg. Fijn boek ook! En "Miederstad" van Philip Droge? Een familiegeschiedenis, ontstaan en ontwikkeling van Jakarta. Ook heel interessant. Nu we toch bezig zijn: een juweeltje is Inkwartiering van ruth Havelaar over een ex Tapol. En natuurlijk de boeken van Wiecher Hulst. En die van Aya Zikken.. heerlijk..

jstar
User
spacer line

Er was in maart een online meet & greet waarin Dröge het boek voorstelde. Persoonlijk vind ik het jammer dat Moederstad eigenlijk meer over Batavia dan Jakarta gaat. Hij legt wel linken naar huidige locaties zoals TransJakarta haltes, Jatinegara, LindeTeves en Meester Cornelis maar eigenlijk is dat een beetje obsoleet omdat er gewoon bijna niets meer is. Ze hebben ook alles herbenoemd natuurlijk wat sowieso de koloniale spoeling een beetje dun maakt. Maar hij had blijkbaar wel een paar leuke trips.

Omdat ik pertinent en principieel tegen alles ben wat met zendelingenwerk en het bekeren van de inboorlingen te maken heeft, vaak verpakt in een ‘theologisch onderzoek’ jasje, weiger ik die van Brokken te lezen. Dat is iets waar ik me gewoon niet over heen kan zetten. Misschien wel jammer, het zou best een goed boek kunnen zijn.

jstar
User
spacer line

Ah, mijn vrouw is Leven Tussen Kunst En Krant van Vilan van de Loo aan het lezen. Geschreven vanuit een feministisch standpunt en het beschrijft de situatie van een journaliste in Nederlands Indië en haar (privé en professioneel) leven. Wel een aanrader volgens haar.

Dit is de samenvatting:

Beata van Helsdingen-Schoevers (1886-1920) publiceerde gedurende de eerste decennia van de twintigste eeuw in een groot aantal Indische kranten. Daarnaast stond zij regelmatig als voordrachtskunstenares op de planken. Wie destijds enige culturele belangstelling bezat, kon niet om haar heen.
Een onderzoek in de pers en het familiearchief Van Helsdingen, leverde het beeld op van een fascinerende journaliste en declamatrice. Zij onderhield een haat-liefde -verhouding met haar geboorteland Indië, waarin zij niet kon aarden maar wel haar triomfen vierde. Daar ook ontmoette zij haar grote liefde Jacques Jelle van Helsdingen, de latere gouverneur van Solo, met wie zij twee zoons kreeg. Beata van Helsdingen-Schoevers had veel meer tot stand kunnen brengen, als ze niet plotseling gestorven was. Ze is slechts vierendertig jaar geworden...

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

On 13-04-2021 14:28 Anne Mieke wrote:
Ik heb dit boek (lekker dik) van mijn (ex)collega's gekregen; nog niet gelezen.

Ik heb het een aantal weken terug besteld, ben nu halverwege ongeveer tot aan WO 2 . Tot nog toe boeiend om te lezen, ik hoop dat de 2e helft ook zo is.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

elsbeth
User
spacer line

Jstar, ik snap je weerzin tegen zendelingenwerk en ook je commentaar op Moederstad.
Ik ben wel een grote fan van Jan Brokken, o.a. omdat het heel lekker leest. Ik was nooit zo geïnteresseerd in geschiedenis, tot grote ontsteltenis van mijn man, maar zowel Brokken als Geert Mak kunnen heel goed historische gebeurtenissen bespreken in de vorm van een familiegeschiedenis. Ik vond dit laatste boek van Brokken ook niet zijn beste, maar toch fijn om te lezen.

jstar
User
spacer line

Elsbeth, lees en geniet, dat helpt altijd voor herstel. Het allerbeste!

Een boek dat ik ook nog wil lezen, is ‘Een bende op Java’. Het gaat over de zgn. Nakamura schat.

In de nadagen van de oorlog, toen Japan al verslagen was maar de geallieerden Nederlands Indië nog niet hadden overgenomen, werd de Japanners gevraagd om de orde te bewaren. Die kwamen op het lumineuze idee om de juwelen te pikken die in een pand(jeshuis) in Batavia bewaard werden om hun ‘operationele kosten’ te dekken en de Indonesische revolutionairen te ondersteunen. De Japanse officier die het moest uitvoeren had een Indo minnares, Carla Wolff, en liet haar eerst wat uitkiezen voordat ie naar het Japanse hoofdkwartier terugkeerde. Zij liep er nogal mee te koop (gengsi) en kreeg later van de Britten een gevangenisstraf van 8 maanden.

Daar moet echt ooit een film over gemaakt worden, zoiets verzin je toch niet. Met de Japanse Brad Pitt misschien, Sanada Hiroyuki.

harlys
User
spacer line

Weet niks over de film wereld Emoticon: Laugh out loud

Ken Roy Hadiyanto Karyadi persoonlijk hoor ik niets meer over laatste bericht (overleden?) speelde ook in een film Tjoet Nja 'Dhien (1986).

En Jeroen lezer speelde laatst ook in een film ken ik ook al 30 jaar (getrouwd met de ex van tommy)

verder is dit wel een interessante topic leuk om mee te lezen en wat van op te steken Emoticon: Bye bye

Het zijn zwaarwegende woorden die verder strekken ... Wanneer macht haar geloofwaardigheid verliest

harlys
User
spacer line

On 13-04-2021 17:14 jstar wrote:
Er was in maart een online meet & greet waarin Dröge het boek voorstelde. Persoonlijk vind ik het jammer dat Moederstad eigenlijk meer over Batavia dan Jakarta gaat. Hij legt wel linken naar huidige locaties zoals TransJakarta haltes, Jatinegara, LindeTeves en Meester Cornelis maar eigenlijk is dat een beetje obsoleet omdat er gewoon bijna niets meer is. Ze hebben ook alles herbenoemd natuurlijk wat sowieso de koloniale spoeling een beetje dun maakt. Maar hij had blijkbaar wel een paar leuke trips.

Omdat ik pertinent en principieel tegen alles ben wat met zendelingenwerk en het bekeren van de inboorlingen te maken heeft, vaak verpakt in een ‘theologisch onderzoek’ jasje, weiger ik die van Brokken te lezen. Dat is iets waar ik me gewoon niet over heen kan zetten. Misschien wel jammer, het zou best een goed boek kunnen zijn.

Zal eens wat kennissen benaderen hoe geweldig jij het dan al dan niet doet!

Je geeft info genoeg over je zelf weg!

Maar wil je voortaan je smerige gore berichtingen uit mijn topic houden vuile nazi hond Emoticon: Bye bye

Ken toevallig wel heel wat mensen uit de film wereld Emoticon: Laugh out loud

En weet je vraag maar na je hebt onze gegevens eikel!

Het zijn zwaarwegende woorden die verder strekken ... Wanneer macht haar geloofwaardigheid verliest

harlys
User
spacer line

On 25-01-2021 04:18 Yogya-Bali wrote:
Kom op. Wat is dat toch voor kinderachtig gezeik over uniformen en snorretjes? Kijk naar de waarde van deze film. Het is nou wel eens tijd dat de waarheid bovenkomt. En telkens weer dat tegenargument dat de andere kant ook misdaden heeft begaan. Nederland moet gewoon zijn verantwoording nemen. En de veteranen worden niet aan de wand gespijkerd. Het is de kijker vast wel duidelijk dat hun acties van hogerhand zijn verordonneerd dan wel wat een oorlog teweeg brengt i.h.a. in een mensenziel. Dat was ook de bedoeling: te laten zien wat een oorlog teweeg brengt bij gewone jonge soldaten. Het is geen aanval op veteranen. Als men zo denkt, dan is er pas iets verontrustends aan de hand.

Heel duidelijk verwoord yogya zin voor zin! vooral de laatste zin!

Ja dat kan niet want Jstar heeft nazi gedachten als je naar zijn gedrag op dit forum kijkt ondek je dat!

Dus zal hij zijn kinderachtigheid en zijn stiekeme sympathie voor het zwarte uniformen nooit aan u toegeven Emoticon: Nooo

jstar
User
spacer line

On 18-04-2021 14:22 harlys wrote:

]

Zal eens wat kennissen benaderen hoe geweldig jij het dan al dan niet doet!

Je geeft info genoeg over je zelf weg!

Maar wil je voortaan je smerige gore berichtingen uit mijn topic houden vuile nazi hond Emoticon: Bye bye

Ken toevallig wel heel wat mensen uit de film wereld Emoticon: Laugh out loud

En weet je vraag maar na je hebt onze gegevens eikel!

Hoe vindt ie het toch, nu weer contacten in de film wereld. Het gaat hier trouwens over boeken, dat is een ietsje anders. Misschien ken je ook wel auteurs? Nee, niet acteurs. Het zijn mensen die de boeken schrijven....

Het lijkt hier wel de schoolplein van een lagere school. Het bijzonder lager onderwijs, dat wel.

harlys
User
spacer line

On 18-04-2021 14:56 jstar wrote:

[quote removed]

Hoe vindt ie het toch, nu weer contacten in de film wereld. Het gaat hier trouwens over boeken, dat is een ietsje anders. Misschien ken je ook wel auteurs? Nee, niet acteurs. Het zijn mensen die de boeken schrijven....

Het lijkt hier wel de schoolplein van een lagere school. Het bijzonder lager onderwijs, dat wel.

OO je gaat in een boek spelen sorry verkeerd begrepen?

Zeg verdien jij straks ook wat aan de vaccinatie paspoorten de afwikkeling enzo want dat moet vet verdienen worden toch?

Tja tenzij het niet door gaat Emoticon: Cry

Maskkkuuurrrrr Emoticon: Bye bye

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Ah... Een boeken/film topic Emoticon: Smile

Als ik iets verfilmd zou willen zien blijft dat toch Land van Herkomst van E. du Perron, 1 van de mooiste boeken die ik heb gelezen over Nederlands Indie.... En wil 'm binnenkort weer eens gaan her-lezen....

Een andere schrijver die ik heel erg kan waarderen is de "Indo" schrijver Vincent Mahieu, zijn boek Tjies is fantastisch, korte verhalen over het leven in Jakarta in de coloniale tijd.....

De eilanden van A. Alberts.... De boeken van Marion Szekely Lulofs....

Vorig jaar eindelijk De Stille Kracht van Couperus gelezen, wat een fantastisch boek, ben ook gelijk de serie gaan kijken, staat in zijn geheel op youtube, super, ik weet nog hoe opgewonden wij allemaal op school waren als kleine ventjes toen Pleunie Touw naakt op tv was geweest. Als je 't nu ziet valt 't allemaal nog wel mee maar toen was dat echt heel wat.... Fantastische acteurs, fantastisch verhaal....

Ik heb Multatuli's Max Havelaar nog steeds niet gelezen tot mijn grote schande maar wederom, wel de hele serie zitten kijken tijdje geleden (staat ook op youtube)....

Grote aanrader is ook de (Engels talige) Periplus serie, heel veel boeken die vroeger overal in de boekenwinkels lagen hier, nu zul je ze moeten zoeken bij 2e hands markten....

En uiteraard Pramoedya's Buru Quartet, wat zou dat een prachtige Nederlandse/Indonesische tv productie kunnen zijn!!!

Ga eindelijk weer eens een e-reader kopen want ik lees me te pletter maar vreselijk moeilijk om aan goeie boeken te komen hier, en sterves duur, nu bezig met Ken Follet's World Without End, een enorme dikke pil en een vervolg op zijn The Pillars of the Earth over een stadje in Engeland waar ze een enorme kathedraal bouwen, fantastisch boek ook....

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Boeken over nu... over de expats die NU in Indonesie verblijven zouden trouwens ook best leuk kunnen zijn, heb er nogal wat mee gemaakt in de afgelopen 24 en een half jaar hier, de grootste mafkezen, pracht figuren en echt vreselijke lui.... Enige wat zo snel bij me opkomt was dat boek van die man die in Jakarta en later ook in Denpasar een cafe had, Bugils (Bule Gila), wel hele grappige verhalen....

harlys
User
spacer line

On 18-04-2021 15:45 madrotter wrote:
Boeken over nu... over de expats die NU in Indonesie verblijven zouden trouwens ook best leuk kunnen zijn, heb er nogal wat mee gemaakt in de afgelopen 24 en een half jaar hier, de grootste mafkezen, pracht figuren en echt vreselijke lui.... Enige wat zo snel bij me opkomt was dat boek van die man die in Jakarta en later ook in Denpasar een cafe had, Bugils (Bule Gila), wel hele grappige verhalen....

Bartele Santema,!

Die bedoel je denk ik had ook een cafe in teman ria ( via tommy )

dat is een tijd geleden! we waren mede eigenaar. Dan ken je kees ook die had in bandung een cafe. Zelf de beste klant van het cafe. Emoticon: Laugh out loud

Dat waren tijden man man och och Emoticon: Wink

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

KUTZOOI!!!! Internet is naar de klote vandaag, door hevig onweer eerder denk ik, zendmast weer eens naar de klote, had een heel verhaal getyped, klik op submit en... weg..... :(

Ik ken... of "kon" maar 1 Kees en die zat niet in Bandung maar bij jou, in Bogor, laat ik daar maar niet over beginnen Emoticon: Smile

Heel veel in Nordsea bar voorheen, bij John en Ron, en voor hun de boel overnamen bij Tom.....

Gambrinus van Duitse Ulli, de beste wienerschnitzels die ik hier ooit heb gegeten, is ook al jaren geleden vertrokken....

Belgische Robert die de Volcano heeft.....

Maar nee... de meer kleur rijke figuren, zoals Belgische Frankie, fantastische schilder, vaak schilderijen met een beetje een jazz achter grond, zijn verhaal is wel redelijk bizar, hij had in de jaren 90 de Copacabana in Ciumbeluit, maar ja, ging zelf staan te koken zonder werk vergunning, alles kwijt geraakt en zwaar alcoholist, heeft een paar jaar op straat geleefd hier in Bandung en in Jakarta in Jalan Jaksa, daar sliep hij 's nachts onder een kaki lima, peukies van de straat roken, hij had een heel goed hart, goeie man maar ja..... Z'n moeder stierf, erfenis 40.000 euro, was binnen een jaar op, hij begon restaurantje in een complex in Ciumbeluit, liep nog redelijk ook, maar ja, zuipen, zuipen, zuipen, en dan samen met z'n vriendin spiernaakt door dat complex (en door heel Bandung) rond lopen dus hij werd dat complex uit geooit, in Pelabuhan Ratu terecht gekomen, z'n geld ging op en hij zei, "ik ga niet weer terug naar de straat" en zich bewust dood gezopen, heb 'm gezien, opgebaard, zo blauw als een smurf, behalve 't puntje van z'n neus, dat was spier wit.... Gecremeerd (als je dat cremeren kan noemen, af en toe doet iemand t deurtje van de oven open en gooit er een beetje benzine bij) en we zijn met een redelijke groep die zak met as en botten naar Pelabuhan Ratu gaan brngen om in de zee te gooien... Een absoluut GESTOORD weekend, weet zeker dat jij er van hebt gehoord want er was ook een groep uit Bogor daar toen, en we hadden de "weduwen neuker" die t vriendje was van 1 van jouw ouwe barmeiden die zich toen liet zien (de weduwen neuker) op een manier die hier nooit vergeten zal worden, die hier een goed lopend cafeetje overnam (waar ik huis dj was) en dat binnen no time helemaal naar de klote hielp.....

Canadese Gorden, een hele close maat van Belgische Frankie, de grootste pechvogel alle tijden, had ooit een klein cafeetje in Pelabuhan ratu, onwijs aardige relaxte gast, beer van een vent die 8 maanden overstay had en na 6 maanden quarantine op vliegveld Jakarta er uit kwam als een bezem steel, die toen te horen kreeg hier "je hebt long kanker, ga maar naar huis, je hebt nog een week of drie:", na een maand nog niet dood, maar weer naar t ziekenhuis en "oh, eh, sorry, foutje, je hebt tbc" en toen tussen 2 auto's kwam en allebei z'n benen verbrijzeld, daarna nooit meer gezien of van gehoord, ik neem aan overleden....

Schotse Laurie waar ik close mee was, Engelse lerares en getrouwd met hele close vriend van ons, beest van een wijf met enorme tieten, kon zuipen als een bootwerker en roken als een trein, kreeg een cyste bij dr baarmoeder ergens, hier zeiden ze "je hebt een operatie nodig", achteraf was dat dus helemaal niet waar, had gewoon met medicijnen verholpen kunnen worden. Die dokter opereert haar, snijdt een grote ader door, ziet dat niet en naait haar dicht. Lag ze daar onder narcose dood te bloeden, net op tijd gezien door en zuster ze lag toen al in coma. Heeft dat overleefd maar was daarna een klein mager oud vrouwtje, maar ze bleef zuipen, bleef 2, 3 pakjes per dag roken en kei en keihard werken om haar huis te kunnen betalen wat ze toen aan t bouwen was... Zakte in mekaar voor de klas terwijl ze les gaf, in 't ziekenhuis voor ze naar binnen ging zei ze "nog snel 1 laatste sigaret" allebei haar longen klapte dicht, niet meer te redden, overleden op haar 42 ste verjaardag.... Waanzinnig druk bij haar begravenis, een enorme stoet, alle motor gasten uit Bandung.... Mijn boeken maatje....

En zo heb ik heel veel verhalen Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

90,293,303 topic views - 241,303 posts - 13,739 topics - 34,895 members - last post @ 19-04-2021 18:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

147,156,162 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com