indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

casehoog
User
spacer line

Ik hoop dat jullie me op een spoor kunnen zetten hoe ik een complexe nalatenschap moet oppakken.

De situatie is dat mijn broer recent overleden is, een paar dagen ervoor zijn Indonesische vrouw (ze woonden in Nederland). 2 weken daarvoor is de moeder van mijn broers vrouw overleden (ze is Indonesisch en woonde daar).
Volgens de NL-se wet zou mijn broers vrouw erven van haar moeder, mijn broer van zijn vrouw en ik weer van mijn broer.

De Nederlandse kant van het verhaal is makkelijk op te pakken via banken en notaris. Maar hoe krijg ik zicht op bezittingen en/of schulden in Indonesie van mijn broers vrouw en haar moeder. Hoe pak ik dat aan?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

jstar
User
spacer line

Ik heb het aan mijn vrouw voorgelegd en ze had nog een paar vragen:

• Zijn er verder nog kinderen en/of (groot)ouders en broers en zussen van de moeder?
  • Is er een testament?
  • Had iemand onroerend goed in eigendom?
  • Hoe waren ze getrouwd, Islamitisch (voor de KUA) of een andere godsdienst en burgerlijk?
  • Uit welke streek waren ze afkomstig?

Achtergrondinformatie:
    Vergeet niet dat het juridische systeem van overerving in Indonesië is verdeeld in twee of zelfs drie typen, namelijk overerving volgens de wet die verwijst naar het burgerlijk wetboek (dus de westerse methode) en overerving volgens de islamitische wetgeving. En er zijn verschillen; bepaalde familieleden die volgens de westerse methode geen eerstelijns erfgenamen zijn, kunnen dit volgens de Islamitische wet wél zijn.

Het derde type is regionaal: Volgens de Balinese wetgeving bijvoorbeeld, kan een vrouw pas sedert 2010 erven. ( Dit was een uitspraak van het Hooggerechtshof. ) Maar zelfs dan niet meer dan de helft van de nalatenschap.

Een testament kan volgens de Islamitische wetgeving slechts 1/3 van het bezit aan anderen wegschenken.

Een buitenlander mag geen land bezitten in Indonesië. Als een niet-Indonesiër het erft, moet het binnen een jaar verkocht worden.

Volgende stap:
    Het is belangrijk alle overlijdensaktes, identiteitgegevens (KK en KTP) e.d. van de overledenen te verzamelen. Ook van de erfgenaam moet alle informatie verzameld en gelegaliseerd worden. Waarna er een procedure moet worden doorlopen en deze met een erfgenamenverklaring wordt erkend. Dit is al een flinke klus en het moet in Indonesië gebeuren!

Wat zeer moeilijk wordt, is het achterhalen van rekeningen, bezittingen en schulden. Probeer maar eens te zien welke kredietkaarten iemand hier had. Welke verzekeringen er waren. Of iemand in beleggingsproducten geïnvesteerd had. Maar het is wel uiterst belangrijk deze stop te zetten en rekeningen op te heffen. Als u echt geen idee hebt is het noodzakelijk door de papieren van de overledenen te gaan om te trachten dit te achterhalen. Vergeet ook niet dat belangrijke documenten (huiseigendom, auto's) hier vaak in een kluisje bij een bank worden bewaard.

• jstar
    User
    spacer line

Van Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.jstar:
    Weer een voorbeeld hoe belangrijk het is alles te documenteren voor de nabestaanden. En niet alleen in Indonesië! ( Zie het voorbeeld van mijn recent overleden broer. )

casehoog
    User
    spacer line

Bedankt Jstar voor je antwoord.

"Zijn er verder nog kinderen en/of (groot)ouders en broers en zussen van de moeder?"
    Niet dat we weten maar dat is makkelijk uit te zoeken.

Is er een testament?
    Er is geen testament van de moeder of haar dochter.

Had iemand onroerend goed in eigendom?
    Dat is 1 van de vragen, er werd een huis gebouwd voor haar moeder waar mijn broer en zijn vrouw ook in zouden gaan wonen voor een deel van het jaar. Er zijn betalingen gedaan naar familieleden. Ik heb nog geen contracten of eigendomspapieren hierover kunnen vinden. Het lijkt een beetje onderhands geregeld te zijn.

Hoe waren ze getrouwd, Islamitisch (voor de KUA) of een andere godsdienst en burgerlijk
    Ze zijn voor de katholieke kerk getrouwd

Uit welke streek waren ze afkomstig?
    Mijn schoonzus uit Flores, mijn broer uit NL ze zijn getrouwd in 2002 op Timor

Kan je hier wat mee?

jstar
    User
    spacer line

Het is redelijk rechttoe rechtaan omdat het burgerlijk wetboek van toepassing is, de westerse manier van erfrecht dus. Maar ze zullen hier met hun oren staan klapperen en het wordt bijzonder lastig dit uit te leggen. Verwacht ook maar fikse discussies, vooral omdat uw schoonzus en broer waarschijnlijk niet de tijd hadden de erfenis te aanvaarden.

De kans is redelijk groot dat het perceel op naam van de schoonmoeder staat. Maar zelfs dan is nog niet duidelijk of het Hak Milik of HGB is; het verschil tussen die twee is een beetje vergelijkbaar met 'eigen grond' of 'erfpacht' in Nederland.

Indien de grond inderdaad haar eigendom was, is het de vraag hoeveel het waard is. We hebben het neem ik aan over het oosten van het land waar de grondprijzen normalerwijs veel lager liggen dan in het westen (tenzij met zeezicht)? Op websites als www.rumah123.com en www.rumah.com kunt u een indruk krijgen wat er in de omgeving te koop staat voor hoeveel, een centrale Funda.nl bestaat hier niet. Het (her)registreren en verkopen is geen sinecure, hier zitten wel een paar notarisbezoeken aan vast. Ook zijn er in afgelegen gebieden redelijk vaak geen landcertificaten. Toch moet herregistratie officieel binnen 6 maanden na het overlijden plaatsvinden.

Zoals u zelf al stelt is het ook belangrijk in te schatten hoeveel uw broer en zijn vrouw in Indonesië bezaten en of er schulden waren (in Indonesië is dat een deel van de erfenis, er wordt ook zeer vaak geleend). Vanuit hun Nederlandse bankrekeningen kunt u misschien zien hoeveel bedragen zijn overgemaakt? Als dit allemaal betalingen aan anderen waren en er bijna niets is omdat ze immers nog in Nederland woonden, zou ik op dit moment -ook al is dat in Indonesië niet erkend- beneficiair aanvaarden * , een slag om de arm houden dus. En probeer vóórdat een reis wordt geregeld en al het werk voor de erfgenamenverklaring wordt gedaan, uit te vogelen over welke bezittingen het precies gaat. Nu, u bent al bezig met de inventarisatie dus dat is prima. Over schulden en leningen heb ik slecht nieuws; dit is bijna niet te achterhalen totdat de financiële instellingen (agressieve) personen langs sturen. Dus, wees niet bang er van weg te lopen.

Waarop ik daarmee aanstuur: Misschien is het sop de kool niet waard. Als het niet om veel geld gaat, met een kleine opbrengst en omdat er ongelofelijk veel tijd mee gemoeid is, zou ik niet al die moeite doen. Helemaal niet nu het zeer moeilijk (en niet ongevaarlijk) is hier te reizen en met overheidsinstanties en instellingen die momenteel gewoon de deuren sluiten. De kans is dat u hier staat en gewoon te horen krijgt "om later maar eens terug te komen".

En laten we eerlijk zijn; niet aanvaarden moet officieel wel met een weigering (verklaring afgelegd op de rechtbank) maar kan in deze specifieke situatie in Indonesië eigenlijk gewoon door niets te doen, men heeft er geen idee wat hier de situatie m.b.t. erfgenamen in het buitenland is. Wat dus leidt tot een onbeheerde nalatenschap, er zijn geen erfgenamen. En voor de Nederlandse kant kan men als curator stellen dat de informatie voor de boedelbeschrijving in het buitenland onbekend is of men dit niet kan verkrijgen.

Als u ervan overtuigd bent dat het gedeelte van de schoonmoeder wél waardevol is, is er nog een mogelijkheid door niet--aanvaarding er toch iets aan over te houden. Dit zou dan een afspraak moeten zijn met de volgende (Indonesische) erfgenaam in lijn. Dus dan zijn er geen negatieve consequenties verbonden aan de overdracht van het onroerend goed, auto, enz. Eén probleem; er is een grote kans dat u dan in de luren wordt gelegd.

* In de praktijk is het redelijk makkelijk in één land wel, en in het andere land niet de erfenis te aanvaarden.
    .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,212,855 topic views - 240,137 posts - 13,729 topics - 33,226 members - last post @ 22-09-2020 08:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,888,815 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com