indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Heeft er iemand al ervaring met reizen binnen Indonesie? Niet met eigen vervoer, want ben al over de tol naar (een compleet doods) Yogyakarta gereden vorige maand, maar vooral andere manieren van transport. Treinen (zijn er maar een paar operationeel) en vliegen (meer keuze, en op sommige routes voor prijzen die ik in een jaar of 5-10 niet gezien heb).

Mijn laatste vlucht was op 15 maart j.l. alweer, (van Osaka naar Jakarta), dat is dus inmiddels ... (even google laten rekenen) 132 dagen geleden. Geen record, maar wel erg lang. Ik wil binnenkort dus weer eens een vlucht pakken, binnenlands, want naar Dubai (eigenlijk de enige optie buiten de EU) wil ik niet, en de EU hoeft nu ook niet.

Ja, ik moet minimaal een sneltest hebben, masker op, gezond zijn. Allemaal geen probleem, anders moet ik lekker thuis blijven inderdaad. Maar wat kan ik verder verwachten buiten doodstille toeristische trekpleisters?

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nog geen antwoord he Jeroen. Weinig ervaringen denk ik.

Een paar weken geleden is een kennis van mij (zie topic nalatenschap) naar Indonesië vertrokken met Garuda dus via Jakarta naar Bali.
Dag na aankomst via Tambolaka (Sumba) doorgevlogen naar Ende (Wings).

Uit haar verhaal blijkt dat het op de diverse luchthavens niet overal hetzelfde gaat. Bij elkaar opgeteld: invullen van gezondheidsformulier, handen wassen, temperatuur meten, zuurstof meten, ontsmetten van handbagage, met handen omhoog in een tent (?). Ook op Flores zelf komt ze af en toe op plekken waar temperatuur gemeten wordt en veel vragen gesteld worden.
Gasten van mij zijn begin van de maand geleden overland/-zee gereisd van Bali, via Lombok en Sumbawa naar Flores. Ook zei spraken over diversiteit hierin.

Dan nog het bezoeken van toeristische plekken.
Daarvoor heb ik regelmatig contact met diverse mensen op Flores en check ook regelmatig berichten. Het valt niet mee om de juiste info te krijgen en wat ervan bekend is blijkt in de praktijk toch weer anders te gaan, ook als dit zogenaamd via een officiële verordening is. In de afgelopen maand gingen toeristische plekken open en weer dicht omdat het te druk zou zijn. Nu is het op Flores buiten Komodo NP qua toerisme nooit druk dus het enige wat ik kan bedenken is dat dat kwam door schoolvakanties.
Voor sommige toeristische bestemmingen is intussen een online aanmelding verplicht. Van de week ontdekte ik dat naast die aanmelding (Op Flores in elk geval Komodo NP) ook een zorgverzekering verplicht is en een health certificate waarop alle personalia staan maar ook vluchtnummer, stoelnummer en een trits aan coronagerelateerde klachten die afgevinkt moeten worden.
https://booking.labuanbajoflores.id/independent

Vandaag in de Jakarta Post dat Komodo NP in augustus open gaat (terwijl het eigenlijk al open zou zijn... Emoticon: Confused ) Het valt in dezelfde categorie als dat Bali op 11 september open zou gaan. Niemand weet precies hoe het zit.
Kortom, het is een zootje.

Dus als je gaat reizen dan zul je het zelf moeten gaan ontdekken. Maar dat geldt op dit moment voor de hele wereld. In Europa wordt er ook geknipperd met de kleuren geel, oranje en rood. Wat vandaag is kan morgen weer anders zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Yerun, misschien ook handig om te zeggen waar je heen zou willen.
Je wil weer eens "een vlucht" pakken. Niet dat ik op welk antwoord dan ook een antwoord heb, maar voor anderen geldt dat misschien wel.

jstar
User
spacer line

On 30-07-2020 14:20 Anne Mieke wrote:
Het valt in dezelfde categorie als dat Bali op 11 september open zou gaan. Niemand weet precies hoe het zit.
Kortom, het is een zootje.

Die 11e september is natuurlijk voor internationale toeristen*, voor lokale toeristen gaat Bali vandaag (31/7) open. Altijd wel eerst online aanmelden.

I.t.t. wat de Balinezen zelf eerst communiceerden, is een rapid test nu wél voldoende, je hebt geen swab test nodig als lokale toerist. Het is iets anders als je zonder test en gezondheidsverklaring aankomt natuurlijk.

* Inderdaad nog niet zo zeker, want Jakarta zal ook wel wat in de melk te brokkelen hebben.

jstar
User
spacer line

Bali wil trouwens sowieso dolgraag een eigen koers varen. Nu weer heeft de gouverneur een ballonnetje opgelaten dat ze eigenlijk voor de digitale nomaden (de jongelui met laptop in de Starbucks) graag een soort officiële werkvergunning met KITAS (voor twee jaar) zouden willen. Goed voor de lokale economie buiten de toeristische periodes.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Zo, rondje gemaakt, mijn bevindingen dus.

Voorbereidingen; ticket gekocht met sneltest included via Batik Air. Twee dagen voor vertrek naar 'afnamepunt', 1.5 uur wachten op volgnummer in een drukke ruimte (tja) en na afname minuscuul druppeltje bloed na een half uur een A4-tje; negatief

Zie hier die brief, die 14 dagen geldig is, en ook voor andere reizen/maatschappijen gebruikt kan worden.

Gevlogen van Jakarta Halim naar Semarang ; inchecken Halim 1e check op alle docs aanwezig van Angkasa Pura, 2e check op negatieve test van Dienst Volksgezondheid, 3e check de daadwerkelijke check om de terminal in te gaan. Tijd? nog geen 5 minuten van check 1 tot aan de boarding area.

Geen ontsmettingsmaatregelen tot aan het boarden, wel een keer extra handjes gewassen. Aan boord van Batik Air geen bijzondere dingen eigenlijk.

Trein van Semarang naar Yogyakarta ; vrijwel verlaten station, controles alleen op die brief, en geldig ticket natuurlijk. Na boarden moest ik wel iets met lange mouwen aan, dat is een regel voor in de trein, maar aangezien de treinen hier altijd op standje diepvries staan heb ik altijd lange mouwen aan. Masker verplicht; plastic ding voor je gezichtniet, waar ik dacht dat dat wel zo was.

Geen extra ontsmetting of controles op bagage of zo. Tijd om door de controles te komen? max 2 minuten.

Gevlogen van Yogyakarta YIA naar Balikpapan ; met Sriwijaya Air. voor de controle van je rapid test papiertje enorme mensenmassa; opgesteld in rijen van 3 of 4. Ik werd 2 uur voor vertrek uit de wachtrij gehaald (stond er net 5 minuten of zo) 'omdat het krap zou zijn'. Okay, vreemd, maar goed. Direct inchecken, controle op die brief ging een dame regelen en zou naar de counter worden gebracht. Dat duurde dik een half uur Emoticon: Laugh out loud daarna boarding process door; geen extra controles/ontsmetting en was binnen enkele minuten in de boarding area.

Gevlogen van Balikpapan naar Jakarta Soetta ; met Citilink. Inchecken ging pijnloos. Minuut of 10 van check in balie tot aan boarding gate. Was iets drukker, maar alles liep hier wel goed door. Ook weer stempeltje op papiertje; dus dat is eigenlijk een vervangend paspoort nu.

Aan boord hier ook geen bijzonderheden.

In het algemeen; in vliegtuigen is de middenstoel leeg. in de trein is 1 van de 2 stoelen leeg, dus OF raam OF gangpad. Dragen van maskers is overal verplicht uiteraard en overal zijn plekken om je handen te wassen of te ontsmetten.

Vanwege het feit dat er amper reizigers zijn (hoewel, de vluchten zaten 'vol' voor zover het mocht, dus het lijkt me meer een capaciteitsprobleem op de vliegvelden) zijn de meeste restaurants en winkeltjes op de vliegvelden gesloten. Denk hier aan als je nog even snel wat wil eten; weinig keuze. Prijzen zijn niet hoger dan normaal zegt m'n gevoel.

Lokaal vervoer met Grab of Gojek ging prima; sommige auto's hebben een plastic constructie (en zijn nu duurder dan de rest) om de chauffeur heen zo goed en kwaad als het kan. Maar e-toll kaart aangeven moet toch van hand tot hand. Emoticon: Laugh out loud Verder zijn de prijzen van online apps niet verhoogd volgens mij.

Hotels? Erg rustig, dus eigenlijk best wel fijn, al was het niet om de verdomd trieste reden dat de economie gewoon vrijwel stil licht.

Binnenlands reizen is dus prima mogelijk met minimale aanpassingen. Omdat de bottleneck qua vervoer zich op de vliegvelden zit, moet hier nog flink wat veranderen wil men weer meer kunnen gaan vliegen of de grenzen open doen. Het aantal passagiers ligt op 10% van 'normaal' las ik enkele dagen geleden. Daar 20% van maken moet wel lukken met enige efficientie en meer personeel dat die rapid test brieven stempelt, maar groei daarna gaat onder deze omstandigheden moeilijker worden vrees ik. Zeer benieuwd wat de komende weken/maanden gaat brengen.

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 31-07-2020 08:47 jstar wrote:

[quote removed]
* Inderdaad nog niet zo zeker, want Jakarta zal ook wel wat in de melk te brokkelen hebben.
Lijkt me dat de Imigrasi dit soort zaken regelt, en dat is dus 100% vanuit Jakarta, want er is geen enkel gebied in Indonesie met autonomie over immigratie-zaken. Het is hier geen Maleisie he. ;-)

Met nog 5 weken te gaan tot 11 september ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren; de vliegvelden zijn er qua afhandeling nog niet klaar voor naar mijn mening. En dat is toch wel een 1e vereiste.

Ho Lee Fuk

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,065,681 topic views - 240,007 posts - 13,725 topics - 32,665 members - last post @ 07-08-2020 15:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,138,164 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com