indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Mijn ma(74 jaar), is er over aan het nadenken, om naar hier(Batam) te emigreren en bij ons te verblijven en daarvoor zal ze dus een visum nodig hebben.

Op het forum, vind ik niets relevants terug ivm een visum voor pensioen. Ben ook op een andere website gaan kijken en daar vind ik terug, dat men 1.500$(dollar)/maand pensioen   moet hebben. Dat is dus hoger dan mijn ma haar pensioen. Betekent dit, dat ze het dan maar moet vergeten en in België moet blijven of zijn er andere manieren om hier te verblijven?

Als er ergens een link op het forum te vinden is, hoor ik het graag? Of andere bruikbare info?

Alvast bedankt,

Frank

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

Ze zijn wel nogal streng ja. En vergeet niet dat er nog andere eisen zijn zoals verzekeringen, aanwerven van personeel e.d. Dat alles maakt dat het pensionado visum helemaal niet zo interessant is als mogelijkheden in andere landen zoals Spanje en Maleisië.

Wat ik persoonlijk het ergste vind, is dat je vastzit aan een agent die ook je sponsor moet zijn. En die kan je uitpersen, helemaal als het over KITAP en zo gaat.

Misschien een optie, ook omdat je natuurlijk nooit weet hoelang je moeder nog zal leven (laten we hopen dat het lang is): Begin met SosBud gesponsord door je vrouw. Dan zit je voor 6 maanden goed met wat verlengingen en de ferry naar Singapore is redelijk makkelijk, niet waar?

NB: dit geeft alle info, maar er zijn volgens mijn vrouw al wel weer dingen gewijzigd:
https://www.expat.or.id/info/retirement.html

zieleffe
User
spacer line

Gewoon naar de ambassade gaan een visite visum van twee maanden aanvragen en dat jij je vrouw als sponsor mede functioneer haar KTP kopie sturen naar België en dat samen bij de ambassade afgeven met haar paspoort .
Zo heb ik het vroeger altijd gedaan .
Na drie maanden naar de remigratie in Batam gaan en die weer een maand verlengen tot 6 maanden mag die elke maand verlengen dus die drie maanden + drie maanden verlengen.
Daarna ga je naar Singapore en zo kan je die proces volhouden tot ze na jaren een kitas kan aanvragen en dat betekend voor een jaar verblijf in Indonesië.
In Singapore zit Pa Achmed in Orinchid Hotel telf +6598165269 die verzorgd bij de ambassade in Singapore de papieren voor een visum.

Wel even van te voren bellen afspraak maken en welk papieren nodig zijn, dat is meestal de KTP en ik denk nu dat zal anderen meer over kunnen weten, een woon bevestiging dat plaatselijk bij de politie of hoofd van een kampong (ben even die namen kwijt ) een bevestiging papier mee krijg met een stempel zo'n postzegel van 6000 rp hoe noem je dat ook weer ? Domicielen?
Meestal kon je op een dag wachten en bracht Pa Achmed de papieren bij je Hotel af.
Hoeveel dat kost nu weet ik niet toen was het rond de 3 juta ..
Zo ging het vroeger maar nu heb ik een bureau die het voor mij het verzorgd voor een kitas 8 juta per keer en is dan geldig een jaar..
Na 5 jaar kan je het voor 5 jaar geldig een kitap kopen .
Die kosten 40 juta meende ik gehoord te hebben, weet het niet zeker, maar ik zal dat niet doen, ik ga voor een jaar want 5 jaren kan ik binnen die tijd dood gaan en heb dan voor jaren betaald .
Veel succes misschien kan een ander beter uitleggen maar zo denk ik dat ik het goed heb uitgelegd ... Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 19-02-2020 09:40 schreef nsenada:
Mijn ma(74 jaar), is er over aan het nadenken, om naar hier(Batam) te emigreren en bij ons te verblijven en daarvoor zal ze dus een visum nodig hebben.

Op het forum, vind ik niets relevants terug ivm een visum voor pensioen. Ben ook op een andere website gaan kijken en daar vind ik terug, dat men 1.500$(dollar)/maand pensioen   moet hebben. Dat is dus hoger dan mijn ma haar pensioen. Betekent dit, dat ze het dan maar moet vergeten en in België moet blijven of zijn er andere manieren om hier te verblijven?

Als er ergens een link op het forum te vinden is, hoor ik het graag? Of andere bruikbare info?

Alvast bedankt,

Frank

Hallo Frank.
Wat jij bedoeld is een visa lansia, oftewel een ouderen visum.
Daar zijn inderdaad strengere regels voor, o.a. een minimum inkomen, eigen huisvesting en een personeelslid, dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Een alternatief is dan een social visa, ook wel een visit visa genoemd.
Dat kan bij de ambassade aangevraagd worden in Brussel, en is in principe 60 dagen geldig, maar kan met 4 x 30 dagen verlengd worden, dus geschikt voor een totaal verblijf van 180 dagen. Het kost in Brussel € 45.
De verlengingen vinden plaats bij de plaatselijke immigratie van de verblijfplaats in Indonesië, en kosten tegenwoordig Rp 500.000 per verlenging, dus ongeveer € 35.
Er dient bij de aanvraag o.a. een kopie van een retourticket overlegd te worden, dus het is de bedoeling dat men uiterlijk na 180 dagen het land ook weer verlaat.
Via een zogenaamd visa-run kan men dat omzeilen door na die 180 dagen "even" naar een buurland te gaan, en daar weer een nieuw visum aanvraagt, om dan vervolgens weer 180 dagen in Indonesië te verblijven.
Als je in Batam woont, is Singapore wel de meest aangewezen plaats daarvoor.
Wel schijnt het dat de immigratie moeilijk kan doen als men dat verlengen via een visa-run te vaak doet, maar dan ben je weer een paar jaar verder.
Hieronder informatie van de site van de ambassade van Brussel voor de aanvraag van dat visum (https://kemlu.go.id/brussels/en/pages/social_and_cultural_visa__visit_visa_/1607/etc-menu).
Let ook even op de note. Misschien dat een langer verblijf dan die 180 dagen ook goedgekeurd kan worden door de plaatselijke immigratie, en is die visa-run naar Singapore nog niet direct noodzakelijk.

Social and Cultural Visa (Visit Visa)

The Social and Cultural Visa is applicable for travellers who intend to visit Indonesia for the following purposes:

Internship;
Visiting Family;
Social Visit;
Art and Cultural Activities.
The maximum period of Social and Cultural Visa that can be granted by the Emabssy is 60 (sixty) days.
Social and Cultural Visa cannot be used for journalistic activities or business visits.

Requirements:
Passport with a minimum validity of 6 (six) months;
A recent photo. Click here for more information about the photo specification;
Belgian/Luxemburg ID Card;
A return ticket;
Bank Statement with a minimum amount of 1500 €;
Sponsor Letter from the company/institution in Indonesia;
Copy of ID Card (KTP) of the person in charge of the sponsoring company/institution in Indonesia;
Filled, signed and printed Application Form
The Form is available online via: http://visa.indosolution.nl/
Note: if any problem should occur during accessing the online form, applicants can fill and print the form at the Embassy.
9. A fee of 45 €, payable only with Bankcontact.

Note: if a longer period of stay for this visit is needed, the company/institution in Indonesia who sponsors for the applicant must submit the application through Immigration Office in Indonesia. Once approved by the Immigration Office, the applicant then need to visit the Embassy to collect the visa and provide all the requirements as mentioned above, plus a copy of Approval Letter from the Immigration Office.

D'r Herjot hat de tsiet jemaat, va tsauwe hat Heë nuus gezaat.

jstar
User
spacer line

Hopla, en we schrijven drie keer hetzelfde. Sommige mensen lezen gewoon niet wat er al is geantwoord zeker? Emoticon: Stupid

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 20-02-2020 02:54 schreef jstar:
Hopla, en we schrijven drie keer hetzelfde. Sommige mensen lezen gewoon niet wat er al is geantwoord zeker? Emoticon: Stupid

Ik vind dat ik anders toch een aanzienlijke aanvulling geef dan de summiere info van jouw.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Allen hartelijk bedankt voor jullie antwoord. Ik vermoed ook dat het Lansia-visum teveel gaat kosten en nutteloos is. En aangezien een uitstapje naar Singapore, altijd op mijn echtgenote haar agenda staat, zal jullie 2e optie inderdaad beter zijn. Momenteel, is mijn ma fysiek nog orde en zullen die uitstapjes wel geen probleem zijn.

Nog 1 vraag... Laurina is mijn sponser(Kitap), kan zij tevens sponser zijn voor mijn ma(Kitas)? Of gaat dat ook een Agent zijn?

Ze zou dus ook alles willen verkopen in België en hier haar officiële adres zetten. Daar voel ik het probleem al aankomen.

Nogmaals hartelijk bedankt.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 20-02-2020 03:47 schreef nsenada:
Allen hartelijk bedankt voor jullie antwoord. Ik vermoed ook dat het Lansia-visum teveel gaat kosten en nutteloos is. En aangezien een uitstapje naar Singapore, altijd op mijn echtgenote haar agenda staat, zal jullie 2e optie inderdaad beter zijn. Momenteel, is mijn ma fysiek nog orde en zullen die uitstapjes wel geen probleem zijn.

Nog 1 vraag... Laurina is mijn sponser(Kitap), kan zij tevens sponser zijn voor mijn ma(Kitas)? Of gaat dat ook een Agent zijn?

Ze zou dus ook alles willen verkopen in België en hier haar officiële adres zetten. Daar voel ik het probleem al aankomen.

Nogmaals hartelijk bedankt.

Dat jouw vrouw ook sponsor is van je ma, zal geen probleem hoeven te zijn.
Haar officiële adres in Indonesië hebben kan natuurlijk niet met een social visum.
Denk ook eens na over een ziektekostenverzekering, die kun je op die leeftijd mogelijk niet meer in Indonesië afsluiten.
En als je ma in België geen woonadres heeft, geldt de mogelijkheid van een Belgische ziektekostenverzekering mogelijkheid ook niet meer.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Maar, als Laurina sponsor kan zijn, dan kan haar officiële adres hier wel staan, vermoed ik.
Over de verzekering, maak ik me niet zoveel zorgen, dat kan wel geregeld worden. Hier heeft men nog nooit achter mijn verzekering gevraagd. En ik heb hier al stents laten zetten(cash)

Haar eigendom in België behouden is geen optie.

Nog zoveel dingen na te zien en te overwegen.

Dank je wel.

spacer line  

Ik snap die overweging niet zo eigenlijk. Zou zeker kiezen voor Sosbud in die situatie. Klaar.
Ga "waarom moeilijk als het makkelijk kan" nu niet omdraaien he?

Heldere ziende

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dan moet ze een adres in België behouden, niet?

Met het systeem, zoals bv. Om Ziel het doet, kan het adres hier staan.

zieleffe
User
spacer line

Ja je moet wel een adres hebben in België.
Ik ben nog in Nederland in geschreven en betaal al mijn lasten nog zelf, ben wel 4 maanden in Nederland.
Dus je geheel uitschrijven betekend dat je geen ziekte kosten verzekering heeft en dat moet je wel hebben, wil je een visum of kitas krijgen.
Het is wel zo je hebt velen wegen naar Rome en dat betekend dat je persoonlijk de situatie bekijken wat er op het moment moet doen.
Ik heb een adres in Indonesië want dat moet je ook hebben en dan moet je door geven welk domicilieadres hebben en dat heeft ze dan bij jou waar je in Batam zit
Ik ken niet de regels van de AOW uitkering instantie in België.
Maar als je een postadres heb is dat voldoende voor de instanties in Nederland.

https://www.google.com/search?(...)ceid=chrome&ie=UTF-8

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

86,938,588 topic views - 240,535 posts - 13,733 topics - 34,040 members - last post @ 04-12-2020 13:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

141,699,957 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com