indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Sundanese legende, maestro jaipong, mijn vriend, Gugum Gumbira overleden....

Kreeg het te horen vrijdag nacht, rond 3 uur 's nachts. Onmiddelijk op mijn motor gesprongen en naar zijn huis gereden, daar waren toen nog niet zoveel mensen, hij lag opgebaard. Gezien hij hij werd gewassen en klaar werd gemaakt om begraven te worden, een proces wat ik nog niet eerder had gezien.... Naarmate de tijd voorbij ging kwamen er meer en meer mensen, honderden. Met twee enorme bussen zijn we naar Majalaya gereden, en daar hebben we hem begraven, naast zijn vrouw, Euis Komariah, die ook een Sundanese beroemdheid was, zangeres, jaipong, degung, kawih Sunda Cianjuran ed....

Ga hem missen.... Soms belde hij me op, Hengky, kom naar mijn huis, en dan zaten we uren en uren te praten, over zijn leven, over hoe hij jaipong muziek en dans heeft ontwikkeld, diep, heel diep in de Sundanese muziek, er zijn niet zoveel luitjes die zo diep kunnen gaan als ik en Pak Gumbira als het om lang vergeten Sundanese artiesten gaat, als er soms mensen bij zaten als wij diep gingen zaten ze vaak ademloos te luisteren.... Ga de bijeenkomsten missen met fantastische jaipong/kliningan muziek, live gespeeld bij hem thuis.....

Morgen ga ik er weer naar toe, om mee te doen aan de dagelijkse bid sessies, zaterdag de laatste keer en dan 40 dagen na overlijden nog een keer.....

Iemands heeft een clip gemaakt en op youtube gezet, en alle foto's door mij gemaakt:

En van tv, rond 0.40 ben ik ff te zien Emoticon: Smile

Dankbaar dat ik deze legende, deze fantastische man heb mogen kennen, spijt dat ik hem pas 6 jaar geleden voor het eerst heb ontmoet terwijl ik hier al meer dan 23 woon....

Hier nog een korte clip over zijn leven, gemaakt door mijn maatje Adjie.... Op 't eind ben ik ook nog even te zien Emoticon: Smile

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Dit is zijn aller bekende compositie, zijn indertijd een miljoen cassettes van verkocht, zo rond '78/'79, met H. Ijah Hadidjah (wiens echt genoot dalang (wayang poppen speler) R. Tjetjep Supriadi ook op sterven ligt nu), kendang drummer Suwanda (begin vorig jaar overleden), Mang Samin en anderen, jaipong op z'n aller best op het Jugala label, dat is Pak Gugum Gumbira.... Jugala!!!.....

Dit is zijn vrouw, Euis Komariah, samen met die andere grootheid uit de Sundanese muziek, Mang Koko.... Ik heb haar helaas nooit gekend, ze was ongeveer een jaar eerder overleden toen ik Pak Gugum voor het eerst ontmoete.....

En deze heb ik zelf gefilmd, bij Pak Gugum thuis, Pop Sunda zangeres Rita Tila zingt met de Jugala Group.....

spacer line  

Sterkte Mad

Heldere ziende

Luo Ni
User
User icon of Luo Ni
spacer line

Mad / Henk ( Hengky )

Zonder woorden ; Emoticon: Blush

Permisi zaijian Emoticon:

Luo Ni Emoticon:

Zhuīsuí nǐ de mèngxiǎng ...... Follow Your Dreams

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Dank!

Ze vallen 1 voor 1 weg nu die generatie....

En er is vrijwel geen documentatie, of iets waar al die muziek bewaard wordt, lp's en cassettes uit de jaren 50, 60, 70 zijn vrijwel niet meer te vinden, ik doe wat ik doe met mijn website (meer dan 7000 albums te downloaden daar) maar het is niet ideaal, ben hier al een poos mee bezig en ga dit jaar wat meer concrete stappen ondernemen om iets op te gaan zetten.... Deze week gesprek met Mira Gumbira, Gugum's dochter, en kijken hoe ik wat luitjes hoger op te spreken kan krijgen, oa Parawisata.... Mijn gedachten gaan uit naar een museum waar dan ook uitgebreid documentatie centrum bij zit, een geluids studio om oude tapes, platen enz. te digitaliseren, podium ala Pak Ujo's plek waar oa jaipong dansen te zien is.... Misschien blijft het wel een droom maar als je 't niet probeerd nietwaar.... Emoticon: Smile

https://madrotter-treasure-hunt.blogspot.com/

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Gecondoleerd, Henk... kan zeker begrijpen wat er wegvalt, als je zo'n goede band had met de man en zijn familie.

(Over een museum, wil ik me niet uitspreken, maar ik vind de toestand van de musea hier in Indo, steeds van erbarmelijke staat. Ik zou het echt jammer vinden, moest jou collectie naar de haaien gaan.)

There's a big difference between kneeling down and bending over!

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Dank Nsenada Emoticon: Smile

Mijn verzameling?

Mijn verzameling is de kat vanger, zonder die verzameling ben ik maar gewoon weer een bule die van Indonesische muziek houd, ik heb nu waarschijnlijk de grootste verzameling Sundanese muziek, waar dan ook, duizen den cassettes, duizenden platen.....

Hier is wat ik denk. Wat hebben wij hier in bandung? We hebben Pak Ujo met zijn angklung school, elke dag prachtige shows, trekt heel veel toeristen. Ik ken de familie, hele aardige mensen....

Maar wat hebben we verder? Waar kunnen mensen jaipong, tari topeng en de vele andere dansen zien? En de muziek horen? Ja, in de dorpen in West-Java, maar daar komt geen hond en je moet maar net weten wanneer er een show is ergens....

Cassettes met Sundanese muziek zijn niet meer te vinden, ze werden zowiezo in hele kleine nummers geproduceerd, meestal per 1000 stuks, 500 stuks.... En dat hele stuk geschiedenis verdwijnt/is verdwenen.....

Die hele generatie artiesten die die muziek maakten is nu grotendeels dood, degenen die er nog zijn leven vaak straat arm in obscuriteit (zeg ik dat goed?)....

Komt bij, en dat is de belangrijkste reden voor mij persoonlijk, ik moet voor een inkomen gaan zorgen nu.... Heb nog wel wat tijd, maar zal moeten gaan gebeuren, hoe en waarom doet er verder niet toe....

Mijn plan is om een platen zaak te beginnen, maar heel moeilijk met die belachelijke wetten sinds een paar jaar waar je geen 2e hands spullen meer mag invoeren in Indonesie, daar zijn waarschijnlijk wel manieren voor, ben dar nog mee bezig nu, maar....

1 Manier om wel dingen in te kunnen voeren, en zelfs belasting vrij..... is als je een museum hebt!

Dus..... Een hele berg vliegen in 1 klap.... Een plek waar Sundanese muziek wordt gedigitaliseerd en behouden blijft, een plek waar je oude artiesten kan laten optreden (en jonge artiesten uiteraard), een plek waar je mensen Sundanese muziek kunt laten zien, de geschiedenis enz. en een plek waar ik een museum shop/platenzaak zou kunnen openen, zelfs eigen platen maatschappijtje oprichten, plus Sundanees restaurant, dus geld verdienen, en nog veel, veel meer dingen, naar de dorpen, interviews, documentatie enz., enz., enz......

De beste manier is denk ik via Parawisata, ik weet dat die bergen panden hebben in Bandung en ze hebben geen idee wat er mee te doen, zelfs echt grote panden in Braga.... Ik heb veel vrienden in ASBI de Universiteit voor dans en muziek, heb nauwe banden met de Universiteit in Pittsburgh, die doen heel veel met Indonesische muziek, laten vaak artiesten overkomen voor optredens, en via hun kan ik weer werken met de Universiteit in Leiden en nog veel meer....

Zeg niet dat het gaat lukken maar ga HARD mijn best doen om te proberen dit op te gaan zetten.....

En moet er nu vandoor, bid sessie bij Pak Gumbira thuis Emoticon: Smile

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik hoop dat je het allemaal in orde kan krijgen en dat je droom/werk mag uitkomen. Ik had een beetje bang dat je collectie zou terechtgekomen in vochtige ruimte en dat er na x-aantal jaar niet veel van zou overblijven. Maar, als je er je beroep van wil maken, zal je er wel volledig achter staan.

Vind het trouwens tof dat je zegt:"Wat hebben WIJ hier in Bandung"... als ik me ooit een kwart zoveel thuis zou voelen hier als jij je in Bandung thuisvoelt... dat zou enorm zijn.

In ieder geval... veel geluk en succes gewenst.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Bedankt Emoticon: Smile Ja, 6 jaar overal in Bandung gewoond en nu zo'n 17 en een half jaar in Lembang, kan me haast niet meer voorstellen om ergens anders te wonen, en ik hou echt van de Sundanese cultuur, wou alleen dat die taal niet zo gruwelijk moeilijk was!

spacer line  

Bedankt, Smile Ja, hou echt van de Sundanese cultuur

spacer line  

Ehhh,

Madrotter, ik denk serieus dat jij eens contact op moet nemen met een NL en/of EU (of ambassade) instantie, want zo te zien heb jij een schat aan culturele waarde die nooit verloren mag gaan. Soort van Unesco ding.

Ik meen het.

Heldere ziende

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Ik zou wat foto's willen plaatsen maar weet niet wat de juiste resolutie is, als ze te groot zijn dan laad deze site niet en dan worden Malam en Ziel helemaal gek Emoticon: Smile

Paar dagen geleden de directeur van ISBI, de Universiteit voor klassieke dans en muziek en theater ontmoet. Ibu Enen... Hoop haar snel weer te ontmoeten, ik ga toegang krijgen tot hun archieven, dat is 1 grote puinhoop, bergen en bergen echte reel tapes, opnames vanaf 1968, ik ga het organiseren.... Emoticon: Smile Moet echt een gruwelijke puinhoop zijn, verspreid over 't hele gebouw, heel veel is geleend en nooit terug gegeven, opnames van luitjes die later muziek legendes zijn geworden, echt van alles.... Ook bergen en bergen film....

En dan kijken of ik haar enthousiast kan krijgen voor mijn project, zij weet alle ingangen, personen die ik moet zien te spreken en dan weer verder kijken hoe het zou kunnen gaan Emoticon: Smile

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

De breedte van de foto's 500 Madrotter die passen precies, dus verkleinen tot 500 bij XXX

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

Ah! Dank Malam!!!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,501,306 topic views - 239,821 posts - 13,723 topics - 32,192 members - last post @ 14-07-2020 11:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

136,167,675 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com