indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Maxim
User
spacer line

Hallo Allemaal, ik ben hier nieuw. Mijn naam is Maxim.

Mijn Partner in indonesië wil graag naar Nederland komen en bij mij intrekken. Alles gaat heel erg goed echter is er één probleem. Er is een aantal jaar geleden een tikfout gemaakt in haar paspoort waardoor er nu dus één letter anders is in haar naam.

Hiervoor is ze nu 2 maal naar Kantor Imigrasi geweest om dit aan te laten passen, maar dit willen ze niet doen omdat volgens hun het paspoort nog prima geldig is.

Nu is het voor mijn partner uitermate lastig om naar Kantor Imigrasi te gaan daar ze er ver vandaan woont en geen eigen vervoer heeft. Omdat dit allemaal zoveel tijd kostte maar ze toch al heel erg ver was met het leren van de basiscursus, heb ik haar toch maar naar Jakarta laten gaan om haar examen te laten doen, met haar foute passpoort. Het posiitiieve nieuws is wel dat ze in één keer geslaagd is voor alle 3 examens.

Echter nu komt de volgende stap. Heel veel documenten invullen, en bij elk document krijg ik meer het gevoel dat we een diepe kuil aan het graven zijn waar we straks niet meer uit komen.

Mijn vraag is, wat moeten we doen om Kantor Imigrasi te overtuigen dat ze het paspoort toch echt moeten vervangen?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

spacer line  

Ik herinner me een soortgelijk geval.
Die persoon moest naar de rechter, tezamen met ouders en o.a. Kartu Keluarga, om akkoord van rechter te krijgen voor naamwijziging in paspoort.
Op basis van die uitspraak naar de overheidsdienst (ik weet niet meer welke, kan ik wel navragen). Daar weer oeverloos documenten invullen, handtekeningen verzamelen, enfin een bepaald proces.
Toen een aantal weken later nieuw paspoort met correcte naam.

Heldere ziende

jstar
User
spacer line

Hmm, een rechtszaak is blijkbaar niet direct noodzakelijk.

Ik heb het nog eens bij mijn orakel gecheckt en ze zegt dat ALS (grote als) het betreffende Immigratie Kantoor weigert de aanpassing uit te voeren indien het toch duidelijk hun fout is, je jezelf kan wenden tot de Kanwil. Die staan boven het Kantor Imigrasi en kunnen hen terugfluiten en verplichten iets uit te voeren.

De locatie moet je even opzoeken. Normaal zit het kantoor in de provinciale hoofdstad. Als de KanWil je met een kluitje het riet instuurt, dán is het staatsgerecht PTUN de enige optie.

Maxim
User
spacer line

Dank voor al jullie reacties.
Zover ik het begrepen heb is het mis gegaan bij het dorpshoofd? Ik snapte er al niet veel van.

Voor de rest zijn al haar documenten op orde. Ik heb ook navraag gedaan bij de ambassade en die spreken van politie of advocaat.

Ik heb ook wel eens wat gehoord over, goh hie heten ze, lopers? Mensen die voor je aan de haal gaan voor het rond krijgen van de papieren? Misschien kunnen die ook helpen?

Rechtzaak? echt? Is het dan niet gewoon handiger te zeggen dat je passport weg is?

jstar
User
spacer line

Een boete van 1 juta, 350.000 aan kosten en een zware procedure voor het aanvragen van een nieuw paspoort. Beter gewoon langsgaan met ALLE documenten.

spacer line  

Op 23-12-2019 12:28 schreef jstar:
Hmm, een rechtszaak is blijkbaar niet direct noodzakelijk.

Ik heb het nog eens bij mijn orakel gecheckt en ze zegt dat ALS (grote als) het betreffende Immigratie Kantoor weigert de aanpassing uit te voeren indien het toch duidelijk hun fout is, je jezelf kan wenden tot de Kanwil. Die staan boven het Kantor Imigrasi en kunnen hen terugfluiten en verplichten iets uit te voeren.

De locatie moet je even opzoeken. Normaal zit het kantoor in de provinciale hoofdstad. Als de KanWil je met een kluitje het riet instuurt, dán is het staatsgerecht PTUN de enige optie.

Let wel: Ik bedoel geen rechtszaak, maar verzoek bij rechter en uitspraak daarop he.
Zal t nog wel eens navragen, het was niet zo bijster lang geleden

Heldere ziende

spacer line  

Ik heb even navraag gedaan en ik moet even wat corrigeren.
Als volgt & vrij leip verhaal.
Naam op geboortebewijs was een naam met ergens een K.
Vervolgens ging persoon in kwestie naar school en kreeg stap voor stap diploma's en meer en meer.
Daar werd alles geschreven met een C in plaats van een K.
Enfin, op een bepaald moment heeft persoon in kwestie gedacht:
Hier heb ik 1 document (geboortebewijs) waar het met een K staat.
Daar heb ik een klets diploma's waar het overal met een C staat.
Dus persoon in kwestie heeft besloten geboortebewijs te veranderen.
Welnu, DAT was dat ding voor de rechter.
Done.
Met dat aangepaste geboortebewijs (ORIGINEEL; waarbij naam dus exact overeenkomt met alle diploma's) naar Imigrasi.
Situatie uitgelegd, naar een bepaalde desk. Klets formulieren invullen en direct een interview met een hogere rang voor uitleg, whatever.
Done.
3 dagen later nieuw paspoort met de aangepaste naam.

En ga me nou niet vragen "waarom hebben de ouders bij het eerste diploma... etc" (persoon in kwestie is dan nog een kind).
Geen idee.

Bottom line en wat minder angst om het hart voor Maxim:
Geen rechter voor dat paspoortdeel dus.

Volgens mij (aanname op basis van bovenstaand relaas): Naar imigrasi met origineel geboortebewijs en alle andere evt originele docs die maar enigszins relevant zouden kunnen zijn en aanpassen.
Baliemensjes niet welwillend?
Roep baas.
Slaap vooraf goed uit, laat je niet uit het veld slaan, breng alle geduld op en wordt NIET kwaad, neem fles water mee en een boek.

Misschien (maar daar moeten andere forumleden ook wat op zeggen!) zou het zomaar kunnen zijn dat het huidige paspoort in de wasmachine is geweest op kookwas en totaal niet meer te gebruiken.
Zou zomaar kunnen.

En misschien heb je iets aan deze link ( ik denk het zeker wel!!! ):
indonesia.go.id/layanan/keimig(...)-data-diri-di-paspor

2 opties:
Optie 1:
De eerste (endorsement): Niet aan te bevelen ivm met landen die een extra note on page 4 van je paspoort (met correctie) niet accepteren.
Optie 2:
Daar moet je voor gaan in mijn optiek.

EDIT:
Let op dat je je niet laat leiden door alle aannames van mij en forumleden he! Kan als ondersteunend werken, maar verzamel je informatie uit de bron (zoals bovenstaande link!).
Probeer daar meer van te vinden, print die handel uit en neem ook mee.
Zorg dat je met informatie "uit de eerste hand" (dus info van de Indonesische overheid) zeer goed voorbereid naar Imigrasi gaat. LAAT NIETS AAN HET TOEVAL OVER.
Hou er ook rekening mee dat dit proces minimaal 3 dagen duurt.
De persoon in kwestie deed er dus 3-4 werkdagen over en imigrasi werkelijk behulpzaam begreep ik.

Heldere ziende

spacer line  

Oh ja, en feliciteer je partner voor het in 1 keer behalen van alle vereiste examens.
Prachtige prestatie!!!!

Ik vrees dat zelfs ik zou zakken als ik ze nu zou moeten maken (geschiedenis, volkslied e.d.)

Heldere ziende

Maxim
User
spacer line

Op 24-12-2019 05:21 schreef jakarta-snacks:
Oh ja, en feliciteer je partner voor het in 1 keer behalen van alle vereiste examens.
Prachtige prestatie!!!!

Ik vrees dat zelfs ik zou zakken als ik ze nu zou moeten maken (geschiedenis, volkslied e.d.)

Ja joh, Dank je wel, ook namens haar. Ik ben zo trots op haar. ze was bang dat ze voor het Nederlands spreken zou zakken, maar ze had zeer goede cijfers. 10, 9 en een 8 voor spreken. Maar daar moet ik bij zeggen dat we samen hard gestudeerd hebben, Vanwege tijdsverschil en mijn werk heb ik veel ochtende rond half vijf haar laptop overgenomen en samen door de standaard naar Nederland heen gewandeld.

Ze had contact gehad met een reis bureau welke ook wel eens helpen met problemen in paspoorten. Daar werd gezegd dat het via de rechtbank moest maar dat dat heel veel geld ging kosten. 17 miljooen rupiah. Nou, dat doen we natuurlijk in geen 17 miljoen jaar.

Jouw verhaal is veel interesanter. Dus we zijn aan het overwegen weer naar Kantor imigrasie te gaan en daar meer druk te zetten. Zou het misschien helpen als we ook een brief hebben van bijvoorbeeld Kantor Wilayah?

Nogmaals bedankt voor je verhaal. Misschien helpt het echt om dan maar naar de baas te vragen. Misschien iemand meenemen die wat assertiever is?

spacer line  

Nou ja,
De officiele website van Indonesische overheid is volgens mij kraakhelder, dus die regels volgen.
En het is wel gemakkelijk om een assertief persoon erbij te hebben die ook nog exact begrijpt wat die website meldt.

En.. vergeet niet dat huidige paspoort een wasbeurt of iets dergelijks per ongeluk heeft gehad, zodat ze niet weer met zelfde onzin argument aankomen.

Of laat de hond er even op los.

Of beiden.

Heldere ziende

Maxim
User
spacer line

Dank voor alles tot nu toe,

Mijn Partner is weer naar Kantor Imigrasi geweest met hernieuwde kracht. Ze heeft het heel erg assertief aangepakt, maar ze vertelden haar dat ze het maar via de rechtbank moest regelen. heel erg frustrerend.

Ze is meteen de volgende dag naar de rechtbank gegaan om informatie in te winnen en daar kropen al verschillende advocaten uit het houtwerk. De ene riep 10 miljoen, de andere 8 miljoen. Bij de rechtbank gaven ze aan dat ze niet zonder advocaat zou worden toegelaten. Het voelt allemaal heel erg corrupt.

We zitten een beetje in zak en as en weten nu helemaal niet meer wat we moeten doen. Ze was met de hoofd van haar dorp (en een paar andere dorpen) naar de rechtbank gegaaan. VAndaag vertelde de hoofd van het dorp dat hij nog iemand kent welke het ons probleem kan oplossen, maar we hebben nog geen idee wat deze beste man dan gaat doen. Hij wil 2,5 miljoen hebben. jullie snappen natuurlijk wel dat ik hier heel argwanend naar kijk.

Er werd ook nog iets gezegd over het serienummer van haar (oude) ID card en paspoort. Als die twee zouden verschillen dan werd er gezegd dat je dan gewoon een nieuwe paspoort kan aanvragen zonder te zeggen dat je al eentje hebt. Ik vraag me af hoe legaal dat is. Dit verhaal is ook een beetje vaag, ik krijg hier binnenkort nog updates van, dan zal ik ze hier ook even neerzetten.

* Er wordt hier wel geopperd om het paspoort even aan de hond te geven of een wasbeurt te laten ondergaan. Maar in welke mate is dat gevaarlijk in indonesie. Ik wil niet dat ze in de problemen komt. En wat verzekert ons dat het nieuwe pasporrt dan niet dezelfde foute naam gaat krijgen.

* Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of men weet dat ze een paspoort heeft. Dus als ze zomaar een nieuwe aanvraagt, staat er dan niet in het systeem dat ze er al eentje heeft?

* Ik kom terug op lopers. Ik heb eens gelezen dat je een loper kunt inhuren welke achter al je papierwerk aan gaat voor dit soort gevallen, hebben jullie hier wel eens van gehoord en zou zo iemand ook hierin kunnen helpen?

* En dan als laatste, weten jullie een engelssprekende advocaat in indonesie die ons hiermee zou kunnen helpen? Eentje die te vertrouwen is natuurlijk.

Al jullie tips tot nu toe en toekomstige worden heel erg op prijs gesteld, we zijn echt ten einde raad.

jstar
User
spacer line

Mijn vrouw is advocate maar die -en ik wil niet lullig doen- is niet bijster blij dat ze het advies van een bezoek aan de KanWil niet heeft opgevolgd.

Natuurlijk staat alles hier centraal in een systeem, ze zijn niet achterlijk. Het paspoort vernietigen of kwijtspelen is dus een bull shit oplossing.

Lopers hebben totaal geen nut, die leveren gewoon documenten af en kunnen niet uitleggen wat er aan de hand is. De rest wat je vermeldt is allemaal omkoping.

jstar
User
spacer line

KTP en paspoort (nummers) hebben trouwens helemaal niets met elkaar te maken. De KTP heeft een NIK waarin de regio en geboortedatum ingebakken zit. Natuurlijk zijn ze allebei uniek voor één persoon.

spacer line  

Op 31-01-2020 09:22 schreef jstar:
Mijn vrouw is advocate maar die -en ik wil niet lullig doen- is niet bijster blij dat ze het advies van een bezoek aan de KanWil niet heeft opgevolgd.

Natuurlijk staat alles hier centraal in een systeem, ze zijn niet achterlijk. Het paspoort vernietigen of kwijtspelen is dus een bull shit oplossing.

Lopers hebben totaal geen nut, die leveren gewoon documenten af en kunnen niet uitleggen wat er aan de hand is. De rest wat je vermeldt is allemaal omkoping.

Zo centraal, dat de naam niet overeenkomt met geboorteakte...

Heldere ziende

Maxim
User
spacer line

Op 31-01-2020 09:22 schreef jstar:

Oh, je doet zeker niet lullig, Ik moet heel eerlijk aangeven dat ze heel veel dingen heeft gedaan sinds ons laatste spreken. Ik weet echter niet of ze daar ook langs is geweest. Dit heeft vooral te maken met mijn onwetendheid. Ik ga deze raad zeker nog een keer bij haar aankaarten, het is niet moedwillig gebeurd, het is nogal een beetje chaotisch allemaal daar.

Ik stel deze info zeker zeer op prijs.

Maxim
User
spacer line

Ik heb het haar even gevraagd en vooraf alvast excuses voor onze onwetendheid.

Ze zegt. Welke Kanwil, volgens haar zijn er veel verschillende? Kanwil blijkt gewoon regionaal kantoor te betekenen. We zoeken vanuit Malang.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

83,389,920 topic views - 239,738 posts - 13,722 topics - 32,127 members - last post @ 09-07-2020 05:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

135,971,024 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com