indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

irma91
User
spacer line

Hallo allemaal,
Wij gaan deze zomervakantie ongeveer 3 weken naar Java en Bali.
Zouden jullie eens naar de route willen kijken of er gekke dingen in staan?
Datum staat nog niet precies vast. Ik probeer er rekening mee te houden om niet in het weekend bij grote trekpeisters te zijn.

dag 1 aankomst Jakarta
dag 2 Jakarta + naar Bandung met de trein
dag 3 Bandung (kawah putih en ciwidey)
dag 4 Bandung (kopi aroma+dago theehuis+voorstelling?)
dag 5 auto met chauffeur langs kampung naga naar Pangandaran
dag 6 green canyon/green valley + auto naar Sideraja en dan trein naar yogyakarta
dag 7 yogya
dag 8 yogya
dag 9 yogya
dag 10 yogya
dag 11 trein naar Malang
dag 12 Malang Bromo vulkaan
dag 13 Malang
dag 14 Malang naar Kalibaru plantages (auto met chauffeur?) (ijen?)
dag 15 naar Pemuteran
dag 16 Pemuteran (auto?)
dag 17 naar Lovina
dag 18 naar Amed
dag 19 route langs Tirtagangga/Sidemen/Semapura/Kusamba
dag 20 Ubud
dag 21 Ubud
dag 22 Seminyak/Denpassar

Belimbing lijkt me ook leuk, maar wellicht niet handig in de route?
Ik heb ervoor gekozen om Surakarta/Semarang/Surabaya over te slaan, is dit een goede keuze?

Alvast bedankt!
Mvg Irma

jstar
User
spacer line

Redelijk actieve vakantie.

Ga je echt vier volle (!) dagen in Yogya rondlopen? Of wat tempels in de heuvels/omgeving doen? Dan zou ik er wat afknabbelen en batik musea/keraton o.i.d. in Solo/Surakarta bekijken. Is toch vlakbij.

Denk ook dat je spijt zou kunnen krijgen van de toch wel heel korte tijd op Bali.

jstar
User
spacer line

Semarang is leuk voor een dagje, maar als je geen meubels in Jepara wilt kopen kan je het makkelijk overslaan. Ik haat Surabaya, heet en stoffig. En er is een brug.

spacer line  

Minder tijd in Yogja en meer in Bali.
Motortje huren op Bali en geweldig rondtuffen langs de sawa's en in de prachtige omgeving van Ubud bijvoorbeeld.
Dagje beach eventueel in Seminyak met heerlijk cocktail zonsondergang bekijken bij Potato Head. Onvergetelijk en ultiem relaxed.

"Ik heb ervoor gekozen om Surakarta/Semarang/Surabaya over te slaan, is dit een goede keuze?"
Ja .

Heldere ziende

ojla240
User
User icon of ojla240
spacer line

Ik zou dag 6 de treinreis naar Yogya niet nemen. En vraag me af of dit lukt met het bezoek aan de green canyon.
Dus dag 7 trein naar Yogyakarta nemen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag 6 met de trein van Sidareja naar Yogya gaat volgens mij technisch ook niet. Trein vertrekt om 11:49 (vanaf Pangandaran is het in mijn herinnering zeker een uur naar Sidereja) dus dat moet sowieso op dag 7.
Om eerst van Malang naar Bromo te gaan en dan weer terug om vervolgens een dag later naar Kalibaru en eventueel Ijen te gaan is niet efficient.
Beter vanuit Bromo meteen door naar Kalbaru en daarnaa naar Ijen, die tijd heb je dan ook hard nodig. Zoals al voorgesteld een dag Yogyakarta eraf halen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pelaut
User
spacer line

Dag 6 is idd voor veel verbetering vatbaar. Pangandaran is een kleine, leuk en rustig plaatsje met vele interessante locaties om te bezoeken: waterval met meertje eronder waarin je kunt zwemmen in het natuurpark, het 'witte strand' (laat eten/ drinken niet door de apen jatten en huur een parkwacht in voor weinig), beetje rondrijden met de becak, eten bij de vismarkt, en natuurlijk die Green Canyon, misschien gecombineerd met een bezoek aan de kampung waar ze die kokosnoten in grote hoeveelheden verwerken. Kinderen kunnen aan de kant van de vissers met een bananenboot rond varen, ouders een biertje in een van de vele barretjes drinken, zou er minimaal 2 a 3 dagen voor uittrekken. Leuk is ook om met de ferry naar Cilacap te varen en vandaar verder met de auto naar Yogya.

irma91
User
spacer line

Ik twijfelde al over het aantal dagen yogya, duidelijk!
Ik heb wel veel dingen op het lijstje staan daar in de omgeving, ik zal even kritisch kijken.
Zouden jullie Bromo doen en ook nog ijen? Of alleen bromo?
We willen nog wat tijd in malang omdat mij vriend zijn oma daar vandaan komt. Dat doen we dan wel eerst, dan bromo en dan gelijk door.
Leuke ideeen nog pelaut! Ik ga het bekijken.
Super handig dat jullie zoveel kennis hebben van de trein naar yogya!

In Bali gaan we langs behoorlijk wat plaatsen, is dit te doen met een taxi of auto met chauffeur? De bagage gaat niet zo makkelijk op de scooter lijkt me. De bedoeling is meerdere hotels daar te nemen.
Hebben jullie tips om chauffeur of taxi te regelen op Java/Bali? Ik heb al gelezen dat Joost ook wat kan regelen. Maar stel je wil last minute iets regelen daar? Wat zijn do’s en dont’s?
Ben nogal gewend geraakt aan een eigen huurauto en gaan staan waar je wil, niet afhankelijk van anderen.
We willen inderdaad wel de omgeving in met een scooter!

Bedankt voor het meedenken! Emoticon: Party!

spacer line  

Als ik veel wil zien op Bali, dan huur ik meestal zelf een auto (zo'n Susuki jeepje), dat is niet zo duur als overal met taxi's heen te gaan en je bent veel vrijer in doen en laten.
Dus als je toch al een huurauto gewend was, dan zou ik dat nu weer doen.

spacer line  

Regel wel even een internationaal rijbewijs bij de ANWB he?
Zo'n waardeloos boekje met kopie van kopie van kopie kwaliteit inhoud.
Maar ja, verplicht als je ergens wil rijden.

Heldere ziende

jstar
User
spacer line

Last minute ter plekke een wagen regelen is eigenlijk geen probleem, als je voor een wagen met chauffeur wilt gaan. Er is redelijk veel aanbod.

Maar je blijft redelijk 'noordelijk' in Bali dus een Grab of GoCar zal daar wel problematisch zijn, als alternatief voor een taxi; die gaan namelijk niet zo ver, behalve om mensen daar af te zetten. (Letterlijk.)

De lokale taxi maffia begint trouwens echt wel agressief te worden en is heel irritant.

elsbeth
User
spacer line

Ik zou toch wel even willen toevoegen dat de mensen die nu zeggen dat zelf een auto huren en zelf rijden geen probleem is allemaal bekend zijn met de regels in Indonesië. Het maakt wel wat uit of je gewend bent in West Europa een auto te huren of in Indonesië. En dan heb ik het niet zozeer over het links rijden, maar meer over de ongeschreven verkeersregels. Ik moet er zelf niet aan denken, hoewel ik echt wel een goede chauffeur ben. Bedenk dat wel even vantevoren. Het is hier op het forum ook vele malen gewoon afgeraden door anderen. Denk daar dus niet te makkelijk over.
Met jouw planning zit je sowieso heel veel en vaak in de auto. Zoals anderen al zeiden is vooral je Bali gedeelte eindeloos inpakken en wegwezen. Pemuteran zelf stelt niks voor, 1 lange lintbebouwing langs de weg (of er moet recentelijk van alles veranderd zijn). wel heel mooi voor duiken en snorkelen. Lovina ken ik niet, maar ik zou van Pemuteran meteen naar Amed rijden en daar een extra nachtje pakken. Iets meer tijd in of rond Ubud lijkt mij ook wel aan te bevelen, hoewel het daar erg druk is. Maar wel heel mooi als je even buiten de bekende wegen gaat.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wat Elsbeth aan geeft hebben we het hier vaak over gehad, vakantiegangers die het Indonesische verkeer niet kennen, niet zelf rijden, tenzij je levensmoe bent. Emoticon: Blush
Ik had had een smak ervaring op de motor en met de auto, zeker op de motor had ik zes paar ogen, maar toch lukte die asociale floepers mij twee keer de kont uit mijn broek te rijden en gelijk op de vlucht hé, daar zijn ze ook goed in. Emoticon: Yes!

elsbeth
User
spacer line

Bovendien weet iedereen hier ook dat je ongelofelijk de lul vent als er uets gebeurt. Je spreekt de taal niet, kent de Indonesische (maffia) praktijken niet. Die beperken zich nl niet tot de taxichauffeurs. Moet je er wel even bij zeggen..Als mensen dan toch zelf gaan rijden en daardoor geen fuck van het landschap zien, is dat hun keuze. Je kunt iedere chauffeur laten stoppen waar en wanneer je maar wilt.

spacer line  

Ik weet niet of er veel is veranderd kwa verkeersregels want ik ben al weer een tijdje terug in Nederland, maar op Bali heb ik altijd zelf in een gehuurde auto gereden. Thuis in Sulawesi 10 jaar lang in mijn eigen Kijang gereden, nooit met chauffeur. Moest voor de ambassade ritten maken van 12 uur en meer, altijd alles zelf gereden.

Moet er eerlijk bij zeggen dat ik nooit op Java rond heb gereden, en daar is het wel iets drukker geloof ik. Maar Sulawesi en Bali heb ik altijd zelf gereden. Was daardoor natuurlijk wel gewend om links te rijden, en spreek de taal vloeiend. Dat is wel een verschil met de gemiddelde toerist. Alhoewel ik daarvoor als toerist ook altijd gewoon een auto op Bali huurde. Toen was het wel een stuk rustiger dan nu.

robbert
User
spacer line

Hoi,
Ik ga ervan uit dat jullie voor de scooter een MRB hebben, dan de huurauto/taxi. Ik zelf heb heel goede ervaringen gehad met Ubudtaxi. Je kan met hen bijv. afspreken dat zij je ergens brengen en bijv. weer later ophalen en dat tegen redelijke prijzen. Suk6
Rob

elsbeth
User
spacer line

Dat bedoel ik, Erik. Jij hebt daar jaren gewoond en spreekt de taal vloeiend. Natuurlijk is het allemaal drukker geworden. Je moet verdomd brutaal rijden wil je je een beetje staande kunnen houden in het verkeer. Nou ja, het is inmiddels duidelijk, aan Irma natuurlijk de keuze wat ze doet.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Onze dochter is politie agente en onze schoonzoon examinator bij het CBR, die hebben afgelopen september een reis Java - Bali gedaan, dat is inmiddels 7 maanden terug, maar ze zijn nog steeds niet uitgesproken over de kamikaze acties die ze in het verkeer hebben gezien. Emoticon: Laugh out loud

irma91
User
spacer line

Vorig jaar in Amerika rondgereden (westen), ik durf behoorlijk wat aan in de auto, maar was inderdaad niet van plan om in Java/Bali te gaan rijden. Over Bali begon ik nu even te twijfelen, maar ik denk dat we dat toch maar niet doen. Vorig jaar ook internationaal rijbewijs aan moeten schaffen inderdaad, en ik zie nu dat die dus maar één jaar geldig is helaas. Bedankt voor de tip!
Robbert, wat bedoel je? Auto rijbewijs is toch voldoende voor scooter? Heb je motor rijbewijs nodig daarvoor?

Ik denk er inderdaad aan om dan sneller door te rijden naar Amed. Pemuteran was wel bedoeld voor het duiken/snorkelen ja.

Welke taxi's (bedrijven) bevelen jullie aan? En welke vooral niet?

Mvg Irma

jstar
User
spacer line

Auto rijbewijs is toch voldoende voor scooter? Heb je motor rijbewijs nodig daarvoor?

Nee en ja. Officieel dan toch, in de praktijk let niemand daar op. Er is hier een SIM A en een SIM C, voor auto en motor.

Vergeet niet dat die ‘scooters’ geen zielige 50cc zijn zoals in Nederland maar 125cc of zwaarder. Als je dus nooit meer op een brommer hebt gereden sinds je 16e, kan het wel wat aanpassen zijn. Je ziet veel Bule onderuit schuiven op Bali als er wat zand of water ligt.

jstar
User
spacer line

In de grotere steden, zou ik zeker aanraden om Grab of GoCar te gebruiken. Zoek er even op in dit forum...

salina
User
User icon of salina
spacer line

On 09-05-2019 19:51 irma91 wrote:
Vorig jaar in Amerika rondgereden (westen), ik durf behoorlijk wat aan in de auto, maar was inderdaad niet van plan om in Java/Bali te gaan rijden. Over Bali begon ik nu even te twijfelen, maar ik denk dat we dat toch maar niet doen. Vorig jaar ook internationaal rijbewijs aan moeten schaffen inderdaad, en ik zie nu dat die dus maar één jaar geldig is helaas. Bedankt voor de tip!
Robbert, wat bedoel je? Auto rijbewijs is toch voldoende voor scooter? Heb je motor rijbewijs nodig daarvoor?

Ik denk er inderdaad aan om dan sneller door te rijden naar Amed. Pemuteran was wel bedoeld voor het duiken/snorkelen ja.

Welke taxi's (bedrijven) bevelen jullie aan? En welke vooral niet?

Mvg Irma

Je moet je motorrijbewijs hebben. Niet zozeer om die 'scooter' mee te krijgen maar omdat de verzekering niet uitbetaalt mocht er een ongeluk gebeuren. Je zit namelijk zonder geldige papieren op een motor (want dat zijn het hier) en dan betalen ze niet. Ik zie bijna wekelijks een crowdfunds (zo'n geldinzamelingsactie) langskomen op facebook omdat mensen in coma in het ziekenhuis liggen en de verzekering betaalt niet.

Lekker een auto met chauffeur huren. Kost een paar tientjes voor een hele dag en je kunt lekker genieten van het uitzicht.

spacer line  

inderdaad Salina ,ga nooit op een brommer /motor zitten ,niet alleen als er wat gebeurd de buitenlander altijd de schuld krijg maar ook het inleveren cq terug brengen leverd heel vaak problemen op ...een krasje hier een deukje en of je zo vriendelijk wilt zijn om even te betalen zo niet de halen ze de politie erbij en de rest kun je wel raden .
niet alleen bij motor ook bij auto huur de zelfde werk wijze.
ik heb weleens gedacht dat heel bali erop uit is om alle buitenlanders finacieel een poot uit te trekken ,het begint al op de luchthaven daar staat de taxi maffia je al lang en breed op te wachten ...als haaien,is mijn ervaring en vele met mij ,zeker als je er de eerste keer komt
het zal mij nu niet meer gebeuren na veel leergeld te hebben betaald.
dat moest ik even kwijt!!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ongeluk met huurscooter verpest te vaak de vakantie
Een scooter huren in Azië of Zuid-Europa is leuk, totdat je crasht en de verzekeraar vaststelt dat je geen motorrijbewijs hebt. Alarmcentrale Eurocross: ‘We zien crowdfundingacties van wanhopige ouders die hun kind terug willen.’

https://www.volkskrant.nl/nieu(...)l&utm_source=twitter

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Op 02-06-2019 18:48 schreef v.m.winters:
inderdaad Salina ,ga nooit op een brommer /motor zitten ,niet alleen als er wat gebeurd de buitenlander altijd de schuld krijg maar ook het inleveren cq terug brengen leverd heel vaak problemen op ...een krasje hier een deukje en of je zo vriendelijk wilt zijn om even te betalen zo niet de halen ze de politie erbij en de rest kun je wel raden .
niet alleen bij motor ook bij auto huur de zelfde werk wijze.
ik heb weleens gedacht dat heel bali erop uit is om alle buitenlanders finacieel een poot uit te trekken ,het begint al op de luchthaven daar staat de taxi maffia je al lang en breed op te wachten ...als haaien,is mijn ervaring en vele met mij ,zeker als je er de eerste keer komt
het zal mij nu niet meer gebeuren na veel leergeld te hebben betaald.
dat moest ik even kwijt!!

Hoeft helemaal niet zo te zijn. Heb bijzonder goede ervaringen met Bikago. Een Singapore rental die ook in Bali verhuurd.
Uitermate professioneel. Keurig bij aflevering samen de evt. beschadigingen rapporteren en fotograferen. Keurig advies (hoe moet dop van benzinetank open en JA dat advies kan wel een handig zijn met bijv de Honda PCX).
Motor netjes afgetankt afgeleverd.
Snelle response op email/vragen. Evt ander ophaal adres geen probleem maar wel even minimaal 3 uur van tevoren laten weten.

Ja, spookverhalen heb je ook, maar dan kies je geen Beun de Haas voor een paar Rp/dag minder he..

Heldere ziende

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,239,887 topic views - 233,317 posts - 13,683 topics - 23,662 members - last post @ 17-08-2019 17:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,124,106 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com