indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik maak even een nieuw topic zodat het straks hopelijk wat beter vindbaar is.

Hieronder de volgorde hoe het nu gaat via VFS Global, dwz onze ervaringen.

1. Afspraak moet vooraf gemaakt worden via internet. Daarvoor moet eerst een account aangemaakt worden, waarna naam, geboortedatum en paspoortnummer moet worden ingevuld. De afspraak kan dus niet gemaakt worden als het paspoort nog niet klaar is. Kosten hiervoor zijn 25 euro (was Rp 410.000 vorige week plus Rp 20.000 indien bevestiging per sms gewenst is. Dit bedrag moet binnen een uur betaald worden via interbanking of ATM
Daarna volgt een bevestiging. Bij ons ging dat niet goed dus gebeld naar het nummer dat op de website staat (Jakarta, Indonesisch). Het duurde een aantal uren voordat de bevestiging per mail gestuurd.
2. Bevestiging printen. Deze moet overlegd worden bij binnenkomst.
3. Toen wij de afspraak maakten kon dat al vrij snel, de volgende dag al eigenlijk, maar kozen voor gisteren (ik vertrek morgen terug naar Nederland en ik zit liever nog een week op Flores dan hier op Bali waar ik niks te zoeken heb). Vanaf april tot augustus schijnt het druk te zijn.
Tip: maak de afspraak vroeg. Mocht er nog iets zijn dan heb je de kans om dit voor 13:00 uur 's middags nog recht te breien (ligt er natuurlijk aan wat; bv vluchtreservering of pasfoto's die niet goed zijn)
4. Aanvraagformulier downloaden, printen en invullen (sommige vakjes zijn erg klein/te klein). Visum kan maximaal 3 maanden voor vertrek worden aangevraagd.
5. Documenten aanvrager:
- ingevuld en getekend aanvfraagformulier (een voorbeeld van hoe in te vullen staat op de website)
- 1 pasfoto 3,5 x 4,5 (zie website voor strikte eisen, grijze, lichtblauwe of grijze achtergrond, gesloten mond, geen gezichtuitdrukking, gecentreerd, goede belichting etc.)
- paspoort
- ktp plus kopie
- geboorteakte origineel plus kopie
- kartu keluarga origineel plus kopie
- bewijzen van terugkeer gtbv het vestigingsgevaar (dat kan vanalles zijn: werk/contract, kinderen, eigen bedrijf, onroerend goed
- reservering vlucht. Dit heeft geen enkele zin/waarde omdat de reservering maar een dag geldig is, maar ze willen het zo. Gedaan bij Garuda Kuta. Andere maatschappijen doen dit misschien niet eens.
- reis- en ziekenkostenverzekering. LET OP: dit is veranderd; voorheen moest dit bij het afhalen van het paspoort/visum worden overlegd. Nu moet het meteen bij de aanvraag. Afgesloten in Renon, Denpasar. Dit is overigens 25% goedkoper dan Oom Verzekeringen in Nederland die vooral door Nederlanders vaak gebruikt wordt.
6. Documenten verblijfgever (waarbij ik uit ga van garantstelling)
- kopie paspoort
- garantstelling gelegaliseerd door de gemeente
- werkgeversverklaring en/of aansgtellingsovereenkomst
-salarisstroken van de laatste 3 maanden (deze zijn overigens alleen op hun formulier ingevuld en niet ingenomen; wel mijn jaarspecificatie, maar deze was van 2017)
- begeleidende brief; dit is niet verplicht, wordt niet gevraagd maar mi wel netje
-verder van ons allebei visitekaartjes erbij gedaan (van website en werk); hoeft ook niet maar om ee te onderstrepen.
7. VFS Global is gevestigd op de tweede verdieping van Benoa Square . Vanaf Tuban ben je er in een kwartier, maar het kan natuurlijk langer duren door files. Het is 100 meter na Alfamart in de richting van Jimbaran aan de linkerkant (parkeerterrein met slagboom). Googlemaps weet de weg overigens.
Er wordt gevraagd om een kwartier vroeger aanwezig te zijn.
Behalve de documenten en het geld om te betalen mag er niets mee naar binnen en moeten bezitting in een locker gedaan worden.
8. Interview : Er werd weinig gevraagd en er was eigenlijk geen sprake van een echt interview.
9. Visumkosten 60 euro of een equivalent daarvan (was gisteren Rp 980.000)
10. Verwachte doorlooptijd 2 tot 3 weken (er werd gesproken over minimaal 15 dagen)
11. Via (een automatisch gegenereerde) email de bevestiging gekregen dat alles is doorgestuurd en dat er een mail verwacht kan worden als het naar het visacentrum in jakarta wordt gestuurd,
12. Paspoort met visum kan tzt door een gemachtigde worden opgehaald. Mooi voor mensen die niet alle tijd van de wereld hebben en/of van ver moeten komen.

Tot zover.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Bijzonder goede uiteenzetting, Anne Mieke. Hartelijk dank.

Heldere ziende

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Graag gedaan. We hoeven niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Kolere Anne Mieke ik raak alleen al buiten adem van het lezen pfffffff Emoticon: Blush

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 18-01-2019 11:17 schreef Anne Mieke:

1. Afspraak moet vooraf gemaakt worden via internet. Daarvoor moet eerst een account aangemaakt worden, waarna naam, geboortedatum en paspoortnummer moet worden ingevuld. De afspraak kan dus niet gemaakt worden als het paspoort nog niet klaar is. Kosten hiervoor zijn 25 euro (was Rp 410.000 vorige week plus Rp 20.000 indien bevestiging per sms gewenst is. Dit bedrag moet binnen een uur betaald worden via interbanking of ATM
Daarna volgt een bevestiging. Bij ons ging dat niet goed dus gebeld naar het nummer dat op de website staat (Jakarta, Indonesisch). Het duurde een aantal uren voordat de bevestiging per mail gestuurd.
3. Toen wij de afspraak maakten kon dat al vrij snel, de volgende dag al eigenlijk, maar kozen voor gisteren (ik vertrek morgen terug naar Nederland en ik zit liever nog een week op Flores dan hier op Bali waar ik niks te zoeken heb). Vanaf april tot augustus schijnt het druk te zijn.
Tip: maak de afspraak vroeg. Mocht er nog iets zijn dan heb je de kans om dit voor 13:00 uur s middags nog recht te breien (ligt er natuurlijk aan wat; bv vluchtreservering of pasfotos die niet goed zijn)
4. Aanvraagformulier downloaden, printen en invullen (sommige vakjes zijn erg klein/te klein). Visum kan maximaal 3 maanden voor vertrek worden aangevraagd.
5. Documenten aanvrager:
- ingevuld en getekend aanvfraagformulier (een voorbeeld van hoe in te vullen staat op de website)
- 1 pasfoto 3,5 x 4,5 (zie website voor strikte eisen, grijze, lichtblauwe of grijze achtergrond, gesloten mond, geen gezichtuitdrukking, gecentreerd, goede belichting etc.)
- paspoort
- ktp plus kopie
- bewijzen van terugkeer gtbv het vestigingsgevaar (dat kan vanalles zijn: werk/contract, kinderen, eigen bedrijf, onroerend goed
- reservering vlucht. Dit heeft geen enkele zin/waarde omdat de reservering maar een dag geldig is, maar ze willen het zo. Gedaan bij Garuda Kuta. Andere maatschappijen doen dit misschien niet eens.
- reis- en ziekenkostenverzekering. LET OP: dit is veranderd; voorheen moest dit bij het afhalen van het paspoort/visum worden overlegd. Nu moet het meteen bij de aanvraag. Afgesloten in Renon, Denpasar. Dit is overigens 25% goedkoper dan Oom Verzekeringen in Nederland die vooral door Nederlanders vaak gebruikt wordt.
- kopie paspoort
-salarisstroken van de laatste 3 maanden (deze zijn overigens alleen op hun formulier ingevuld en niet ingenomen; wel mijn jaarspecificatie, maar deze was van 2017)
- begeleidende brief; dit is niet verplicht, wordt niet gevraagd maar mi wel netje
-verder van ons allebei visitekaartjes erbij gedaan (van website en werk); hoeft ook niet maar om ee te onderstrepen.
7. VFS Global is gevestigd op de tweede verdieping van Benoa Square . Vanaf Tuban ben je er in een kwartier, maar het kan natuurlijk langer duren door files. Het is 100 meter na Alfamart in de richting van Jimbaran aan de linkerkant (parkeerterrein met slagboom). Googlemaps weet de weg overigens.
Behalve de documenten en het geld om te betalen mag er niets mee naar binnen en moeten bezitting in een locker gedaan worden.
8. Interview : Er werd weinig gevraagd en er was eigenlijk geen sprake van een echt interview.
10. Verwachte doorlooptijd 2 tot 3 weken (er werd gesproken over minimaal 15 dagen)
11. Via (een automatisch gegenereerde) email de bevestiging gekregen dat alles is doorgestuurd en dat er een mail verwacht kan worden als het naar het visacentrum in jakarta wordt gestuurd,
12. Paspoort met visum kan tzt door een gemachtigde worden opgehaald. Mooi voor mensen die niet alle tijd van de wereld hebben en/of van ver moeten komen.

Tot zover.

Makkelijk kunnen we het niet maken!
Daar is zelf een Sosbud visum aanvragen bij de ambassade in Den Haag maar een kinderspel tegen.

FAR FROM THE MADDING CROWD

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 18-01-2019 11:17 Anne Mieke wrote:

Tip: maak de afspraak vroeg. Mocht er nog iets zijn dan heb je de kans om dit voor 13:00 uur 's middags nog recht te breien (ligt er natuurlijk aan wat; bv vluchtreservering of pasfoto's die niet goed zijn)
5. Documenten aanvrager:
- paspoort
- ktp plus kopie
- kopie paspoort

Tot zover.

Hoi Anne Mieke,

Dank voor deze uitgebreide beschrijving.
Ad punt 6. Heb je toevallig ook info over deze procedure zonder garantstelling ?
Hoeft niet meteen, mag ook wel over een paar weken.

Dank alvast

m.vr.gr.

Koming

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-01-2019 13:49 koming wrote:

[quote removed]

Hoi Anne Mieke,

Ad punt 6. Heb je toevallig ook info over deze procedure zonder garantstelling ?

Dank alvast

m.vr.gr.

Koming

Eerlijkgezegd niet nee. Maar het ligt eraan wat je bedoelt. Dat de aanvrager zelf betaalt? Van die 34 euro per dag of zo?

Of bedoel je als er via een agent wordt gereisd, dus alles all in?

PS
Trouwens nog 1 ding vergeten; de vingerafdrukken Emoticon: Confused
Krijg bijna last van plaatsvervangende schaamte.

En voor AEB: nee geen vertalingen van een bankrekening (maar misschien wordt dat wel gevraagd als er geen garantstelling is) wat valt er eigenlijk te vertalen aan een bankboekje? En geen thoraxfoto of TBC (ik dacht troyuwens dat dat laatste destijds alleen voor MVV was.

Ik vind de website van VFS niet fijn, maarja ik hem 'm dan ook niet zelf gemaakt... Emoticon: Puh!

spacer line  

Op 18-01-2019 13:49 schreef koming:

[quote verwijderd]

Hoi Anne Mieke,

Dank alvast

m.vr.gr.

Koming

Dan moet je "op vakantie" gaan, waarbij geen garantsteller is.

www.vfsglobal.com/Netherlands/(...)hecklist-Tourist.pdf
Ik zie daar overigens helemaal geen garantsteller eis terug..!?

Of stuur een email naar: info.nlidRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.vfshelpline.com

Heldere ziende

koming
User
User icon of koming
spacer line

Dank

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Vervolg.
Donderdag 17 januari visum aangevraagd en vandaag (zondag... Emoticon: Confused ) bericht ontvangen dat het paspoort met sticker kan worden opgehaald.
Zo kan het dus ook.
Gezien alle negatieve reviews valt dit alleszins mee.

spacer line  

Nog nooit iets negatiefs van iemand gehoord inzake VFS.
Gewoon de voorwaarden aftikken en klaar.

Heldere ziende

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jawel hoor, er staan echt heel veel negatieve reviews op het internet.
Maar, deze is goedgegaan dus.
Idd alle documenten aftikken. Voorwaarden zijn een ander verhaal; daar kan 90% van de Indonesiers niet aan voldoen.

spacer line  

Ja, dat is dat een probleem. Als iemand niet aan voorwaarden kan voldoen is het einde oefening. Een vrij universeel iets met voorwaarden.

Heldere ziende

Diem.
User
spacer line

Dank je wel voor het handige overzicht, dat heb ik zeker even geraadpleegd voordat we de aanvraag indienden Emoticon: Yes! Mijn vriendin en ik zijn samen naar VFS Global gegaan in Jakarta en zij gaven aan dat alles compleet was. Dat is nu bijna 3 weken geleden, dus zo langzamerhand zouden we toch wat moeten gaan horen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Als je vriendin inlogt met het behandelnummer dat is gegenereerd toen de afspraak is gemaakt kan ze de status zien.
Ik heb geen idee of het in Jakarta langzamer gaat dan op Bali. Aan de tijd van het jaar kan het in elk geval niet liggen. Zou toch even checken.

koming
User
User icon of koming
spacer line

Mijn schoonfamilie is bezig met een visumaanvraag in Surabaya (consulaat?). Van wat ik ervan hoor gaat dat tot nu toe redelijk vlotjes. Even afwachten maar.

spacer line  

Succes Koming en hou ons allen op de hoogte.
Leerzaam voor anderen.

Heldere ziende

pierre
User
spacer line

Volgens mij heeft het VSF uit het hoofd zeggende... de wettelijke plicht om binnen 10 werkdagen... nadat de aanvraag in KL is ingediend een antwoord te geven... voldoen ze hier niet aan dan kan er een officiële klacht worden ingediend bij zowel het minbuzza als mede bij de federale ombudsman...

Momenteel ben ik in jakarta en heb niet zo even 123 het wetsartikel bij de hand.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

HE Pierre kom even langs bij mij
Zou leuk zijn.. Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-04-2019 13:22 pierre wrote:
Volgens mij heeft het VSF uit het hoofd zeggende... de wettelijke plicht om binnen 10 werkdagen... nadat de aanvraag in KL is ingediend een antwoord te geven...
Ons werd gezegd dat het minimaal 2 weken zou duren (en 2 tot 3 weken wordt doorgaans aangehouden), maar dit werd uiteindelijk 10 dagen (Januari). Ik vraag mij af of dit inderdaad ook zo is in de drukkere maanden (mei tot augustus).

Diem.
User
spacer line

Op 01-04-2019 21:52 schreef Anne Mieke:
Als je vriendin inlogt met het behandelnummer dat is gegenereerd toen de afspraak is gemaakt kan ze de status zien.
Ik heb geen idee of het in Jakarta langzamer gaat dan op Bali. Aan de tijd van het jaar kan het in elk geval niet liggen. Zou toch even checken.
Dat heeft ze ook elke keer gecontroleerd, maar de status was constant 'in process'. Tot vanmiddag. Ze kreeg bericht dat ze haar paspoort kon ophalen. Toen ze de envelop opende zat hij erin hoor, het visum Emoticon: Shiny Echt geweldig. Nu kunnen we eindelijk gaan aftellen tot ze voor het eerst naar Nederland komt en mijn familie kan ontmoeten eind volgende maand Emoticon: Party!

spacer line  

Ontzettend leuk om te lezen, Diem.
Van harte. Een visum is bijna een klein feestje waard hoor.

Wat ik (al wat jaren geleden) heb gezien: Iemand die een paar keer naar NL was geweest en keurig elke keer visum aanvroeg.
Let wel: het volgende was toen het nog bij de ambassade plaatsvond:
Weer een visum aanvraag, waarop de dame van de ambassade vroeg: "O u bent al wat keren naar NL geweest. Zullen we dan maar een multiple entry regelen? Is makkelijker voor en en voor ons".
En zo het geschiedde.

Heldere ziende

pierre
User
spacer line

Op 02-04-2019 21:20 schreef Diem.:

[quote verwijderd]
Dat heeft ze ook elke keer gecontroleerd, maar de status was constant in process. Tot vanmiddag. Ze kreeg bericht dat ze haar paspoort kon ophalen. Toen ze de envelop opende zat hij erin hoor, het visum Emoticon: Shiny Echt geweldig. Nu kunnen we eindelijk gaan aftellen tot ze voor het eerst naar Nederland komt en mijn familie kan ontmoeten eind volgende maand Emoticon: Party!

Geweldig nieuws Diem..eind goed al goed...we zien haar binnenkort in nederland

pierre
User
spacer line

Op 03-04-2019 05:51 schreef jakarta-snacks:
Ontzettend leuk om te lezen, Diem.
Van harte. Een visum is bijna een klein feestje waard hoor.

Wat ik (al wat jaren geleden) heb gezien: Iemand die een paar keer naar NL was geweest en keurig elke keer visum aanvroeg.
Let wel: het volgende was toen het nog bij de ambassade plaatsvond:
Weer een visum aanvraag, waarop de dame van de ambassade vroeg: "O u bent al wat keren naar NL geweest. Zullen we dan maar een multiple entry regelen? Is makkelijker voor en en voor ons".
En zo het geschiedde.

Dit is tegenwoordig al een soort van normaal Jak. als men tegenwoordig al een keer in Nederland is geweest en je verzoekt de volgende keer om een multy entre dan krijg je het..
Een vriendin van ons is nu al voor de 5e keer geweest en heeft nu na mijn verzoek een visa voor 5 jaar... let wel de regel voor 3 maanden in Nederland en daarna 3 maanden uit nederland blijft nog steeds gehandhaafd.

pierre
User
spacer line

Op 02-04-2019 14:28 schreef zieleffe:
HE Pierre kom even langs bij mij
Zou leuk zijn.. Emoticon: Worship

Heee Ziel dat had inderdaad heel leuk geweest, een soort van wederzien...maar jammer dat het nu pas ter sprake komt.
Helaas vliegen we morgen ( donderdag) al weer naar huis.
Dus is het wel heel erg kort dag... vandaag nog de laatste dingen regelen en Elly wil eigenlijk onze laatste dagen bij haar zieke broer doorbrengen... dor kanker is hij ongeneselijk ziek en het ziet er naar uit dat hij de kerst niet meer haalt,....dus…..

We hebben ons rondje familie weer gehad na ruim 3 weken.... Jakarta, Medan,Padang, Lembang, Yogja en nu weer terug in Jakarta.

Volgende keer spreken we zeer zeker af Ziel.

mijn email adres kun je vinden bij mijn profiel...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

70,560,986 topic views - 231,671 posts - 13,667 topics - 21,315 members - last post @ 20-04-2019 16:24 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

116,888,685 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com