indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

echotango
User
spacer line

Dag allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me even voorstellen...
Mijn naam is Ewald, 45 jaar oud en al diverse malen in Indonesië geweest.
Mijn vriendin is Indonesisch, en we combineren meestal een familiebezoek in Midden-Java (Pemalang) met een trip naar een ander eiland.
Op deze wijze al een paar mooie trips gemaakt.

Volgend jaar willen wij weer gaan, en ik ben dan ook al druk aan het zoeken naar tickets.
Zoals jullie ongetwijfeld weten varieert dit enorm.
Dit jaar (tijdens de zomervakantie) hebben wij mijn schoonzusje naar NL laten komen, en dit ticket kostte slechts €670,- via Turkish Airlines (JAK-AMS / AMS-JAK). Geboekt in mei.
Wij willen in 2019 in dezelfde periode vertrekken, dus ook tijdens de zomervakantie.
Ticketprijzen liggen op dit moment rond de €1000,- en dit hebben wij de laatste 4 keer ook ongeveer betaald.
Ik wil max eenmaal overstappen, bij voorkeur op de helft (Midden Oosten).

Nu vraag ik mij eens af, wanneer je het beste kunt boeken, aangezien de ticketprijzen enorm lijken te fluctueren.

Hoor graag, alvast bedankt!

Groet, Ewald

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 16-12-2018 13:07 schreef echotango:
Dag allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me even voorstellen...
Mijn naam is Ewald, 45 jaar oud en al diverse malen in Indonesië geweest.
Mijn vriendin is Indonesisch, en we combineren meestal een familiebezoek in Midden-Java (Pemalang) met een trip naar een ander eiland.
Op deze wijze al een paar mooie trips gemaakt.

Volgend jaar willen wij weer gaan, en ik ben dan ook al druk aan het zoeken naar tickets.
Zoals jullie ongetwijfeld weten varieert dit enorm.
Dit jaar (tijdens de zomervakantie) hebben wij mijn schoonzusje naar NL laten komen, en dit ticket kostte slechts €670,- via Turkish Airlines (JAK-AMS / AMS-JAK). Geboekt in mei.
Wij willen in 2019 in dezelfde periode vertrekken, dus ook tijdens de zomervakantie.
Ticketprijzen liggen op dit moment rond de €1000,- en dit hebben wij de laatste 4 keer ook ongeveer betaald.
Ik wil max eenmaal overstappen, bij voorkeur op de helft (Midden Oosten).

Nu vraag ik mij eens af, wanneer je het beste kunt boeken, aangezien de ticketprijzen enorm lijken te fluctueren.

Hoor graag, alvast bedankt!

Groet, Ewald

Beste Ewald.
"De zomervakantie" is een betrekkelijk rekbaar begrip. maar als je van half juli tot half augustus wil vliegen, kun je momenteel al voor ongeveer € 850 boeken met 1 tussenstop, en voor € 688 (Oman Air, vertrek 15 juli, terug 13 augustus) met 2 (relatief korte) tussenstops.
Veel voordeliger zal dat niet gaan worden.
Als je flexibele reisdata hebt, zoek dan maar eens uitgebreid bij www.tix.nl , op www.skyscanner.de of www.momondo.de.
De laatste twee bieden minder service, maar zijn wel de allervoordeligste aanbieders.

FAR FROM THE MADDING CROWD

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Even een waarschuwing van een vriend ontvangen
via skyscanner, je vaak word doorgelinkt naar dubieuse boekingsites in meestal Griekenland, en deze verkopen zogenaamd tickets goedkoop maar wanneer het van je rekening afgeschreven word komt er ineens een 200 aan kosten bij

Dat zal zijn wanneer je het gaat betalen komen die kosten er bij.dus wees gewaarschuwd.
Blijf zo veel weg bij vreemde aanbieders ga naar vertrouwde ticket verkopen. Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 16-12-2018 15:28 schreef zieleffe:
Even een waarschuwing van een vriend ontvangen
[quote verwijderd]

Dat zal zijn wanneer je het gaat betalen komen die kosten er bij.dus wees gewaarschuwd.
Blijf zo veel weg bij vreemde aanbieders ga naar vertrouwde ticket verkopen. Emoticon: Yes!

Ik boek altijd mijn tickets via skyscanner.de, inclusief de binnenlandse vluchten hier in Indonesië.
Nog nooit meegemaakt, dat ik vreemde extra betalingen moest doen.
Sterker nog, ik betaal steeds precies de genoemde prijs, en daar komen ook geen verdere toeslagen zoals boekingskosten of creditcardbetaling meer bij, en dat is bij b.v. Tix wel het geval.
Bovendien zie je altijd precies wat je betaalt, voordat je afrekent met de creditcard.
Zijn er dan buitensporige extra kosten, kun je toch gewoon annuleren.

echotango
User
spacer line

Hartelijk dank voor de tips!

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Ik heb half augustus al geboekt voor de zomervakantie van volgend jaar. Toen ongeveer €650 betaald met Garuda, rechtstreeks. Spotprijs.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Echotango.
Ik zie nergens staan hoelang je in Indonesie wilt verblijven. Want dat wil ook wel eens schelen/helpen.

Zoals gezegd de zomervakantie is een rekbare periode. In het zuiden begint ie volgend jaar vroeg en dan valt het nogal mee met de ticketprijzen. Hlaf juli begint het duurder te worden, maar eind juli weer goedkoper. Flexibiliteit is dus de boodschap. Het hoeft dus geen 1000 euro te gaan kosten.

En zoek je een trip naar een ander eiland? I am here Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Diem.
User
spacer line

Op 16-12-2018 17:16 schreef erwin:
Ik heb half augustus al geboekt voor de zomervakantie van volgend jaar. Toen ongeveer €650 betaald met Garuda, rechtstreeks. Spotprijs.
Dit jaar ben ik twee keer geweest en heb ook beide keren voor ongeveer die prijs gevlogen, rechtstreeks van Amsterdam naar Jakarta met Garuda Indonesia. Paar maandjes van tevoren geboekt. Nu ben ik van plan om over een paar maanden weer te gaan, maar nu zie ik dat Garuda Indonesia de tickets aanbiedt voor €1140, bijna het dubbele dus. Vanwaar dit enorme verschil?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-12-2018 19:28 Diem. wrote:

[quote removed]
Dit jaar ben ik twee keer geweest en heb ook beide keren voor ongeveer die prijs gevlogen, rechtstreeks van Amsterdam naar Jakarta met Garuda Indonesia. Paar maandjes van tevoren geboekt. Nu ben ik van plan om over een paar maanden weer te gaan, maar nu zie ik dat Garuda Indonesia de tickets aanbiedt voor €1140, bijna het dubbele dus. Vanwaar dit enorme verschil?

Allereerst zijn tickets in de loop der jaren relatief nauwelijks duurder geworden. Als ik het omdraai dan vind ik ticketprijzen van 650 euro goedkoop, maar we zijn er aan gaan wennen denk ik. (ik ook, maar ik betaal meestal meer)
De tariefwereld van vliegtickets zit ingewikkeld in elkaar. Als we ons even bij Garuda houden dan ligt het eraan:
- wanneer je boekt
- voor welke periode
- voor welke datum/dagen (een paar dagen kan al behoorlijk wat verschil opleveren)

Flexibiliteit doet wonderen. Ik had mijn eigen ticket voor deze maand veel te laat geboekt dus dat betekende puzzelen. Uiteindelijk is het 850 euro geworden (met Garuda) in plaats van rond de 1300 euro. Helaas niet op de dagen dat ik wilde vertrekken, maar dat is dan jammer.

Vroeg boeken geeft soms voordeel, in elk geval vaak voor de zomerperiode en de kerstvakantie. Maar weer niet voor de minder drukke maanden zoals februari, maart, april of oktober, november.

Over een paar maanden zitten we in februari als je het zo letterlijk bedoelt. Het is nergens voor nodig om dat nu al te boeken als die prijzen inderdaad 1140 euro zijn.

Maar misschien moet je nog eens goed kijken. Ik heb wat data gecheckt en inderdaad, ik zie dat Garuda met prijzen van boven de 1100 euro uitkomt. Maar..... diezelfde vlucht wordt door KLM ook aangeboden en dan is het ticket ineens 300 euro goedkoper . Zelfde tijden, zelfde vliegtuig, alleen je boekt met een KL vlucht bij de KLM maar je vliegt dus met hetzelfde Garuda vliegtuig.
Mag er een tussenstop in zitten dan vlieg je al vanaf zio'n 600 euro.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Diem.
User
spacer line

Dank je wel Anne Mieke voor de informatie Emoticon: Smile

Dit jaar ben ik in maart en november in Indonesië geweest en beide keren ongeveer 2-3 maanden van tevoren geboekt. Bij beide boekingen heb ik prijzen kunnen vinden van rond de 650 euro. Nu ben ik van plan om weer te gaan rond februari/maart, dus ook de minder drukke periode. Ik heb al op verschillende data gezocht aangezien ik niet gebonden ben aan een specifieke datum, maar prijzen van rond de 650 euro zijn ver te zoeken (rechtstreekse vlucht), en Garuda vraagt nu dus 1140 voor een ticket. Waarom? Waarom vraagt Garuda dan nu opeens de hoofdprijs voor een ticket in een minder drukke periode?

Klopt inderdaad, ik zag ook dat als je via KLM boekt het een stuk goedkoper is. Dan zit je rond de 800 euro, in ieder geval al wat beter. Maar wat is de logica dat het op deze manier goedkoper is, terwijl je dan wel met een Garuda vliegtuig vliegt? Waarom verlaagt Garuda dan niet de ticketprijzen, in plaats van de hoofdprijs te vragen? Ik hou de prijzen nu goed in de gaten en hoop nog iets te kunnen scoren voor 650-700 euro Emoticon: Smile

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 17-12-2018 22:01 schreef Diem.:
Dank je wel Anne Mieke voor de informatie Emoticon: Smile

Dit jaar ben ik in maart en november in Indonesië geweest en beide keren ongeveer 2-3 maanden van tevoren geboekt. Bij beide boekingen heb ik prijzen kunnen vinden van rond de 650 euro. Nu ben ik van plan om weer te gaan rond februari/maart, dus ook de minder drukke periode. Ik heb al op verschillende data gezocht aangezien ik niet gebonden ben aan een specifieke datum, maar prijzen van rond de 650 euro zijn ver te zoeken (rechtstreekse vlucht), en Garuda vraagt nu dus 1140 voor een ticket. Waarom? Waarom vraagt Garuda dan nu opeens de hoofdprijs voor een ticket in een minder drukke periode?

Klopt inderdaad, ik zag ook dat als je via KLM boekt het een stuk goedkoper is. Dan zit je rond de 800 euro, in ieder geval al wat beter. Maar wat is de logica dat het op deze manier goedkoper is, terwijl je dan wel met een Garuda vliegtuig vliegt? Waarom verlaagt Garuda dan niet de ticketprijzen, in plaats van de hoofdprijs te vragen? Ik hou de prijzen nu goed in de gaten en hoop nog iets te kunnen scoren van 650-700 euro Emoticon: Smile

Logica bij vliegticketprijzen is altijd al ver te zoeken geweest.
Maar er zijn momenteel maandtickets Amsterdam-Jakarta voor februari-maart verkrijgbaar voor bespottelijk lage prijzen van minder dan € 500, ik zag zelfs ergens al een prijs van € 400 (Skyscanner.de periode 26 februari-25 maart).
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van!
Dat is dan meestal bij Chinese maatschappijen zoals China Southern, China Eastern of Xiamen Airlines, of een nieuwkomer op deze route zoals Oman Air, en met lange tussenstops.
Niet ieders keuze, maar ik zou het wel weten, want het scheelt toch even honderden euro's, waarvoor je leuke andere dingen kunt doen, en je kunt bij zo'n tussenstop in China er een leuke dagtrip van maken.
We kopen goedkope chocolade bij de Lidl, en voordelige kaas bij de Aldi om mee te nemen in een goedkope trolly van de Action, en klagen steen en been als we een tientje moeten betalen voor een taxi op enkele kilometers van het vliegveld, maar voor het vliegticket betalen we het dubbele om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te raken, terwijl juist daar veel te besparen valt.
En wat maakt nou een langere vluchtduur van pak 'm beet 10 uur uit op een totale reisperiode van 1 maand?
Of ik nou in totaal 24 uur (minimaal) 36 uur of voor mijn part 48 uur onderweg ben naar mijn eindbestemming, het zal we weinig boeien.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik keek bij Skyscanner op de data 22-2 tot 15-3-2019.

Etihad tussenstop in Abu Dhabi heen 5 uur, terug 3.40 uur, 605 Euro

Emerates tussenstop in Dubai heen 3.10 uur, terug 2.40 uur, 650 Euro.

Ik heb in het verleden deze vluchten regelmatig gebruikt en dat is zeer goed te doen Diem

jstar
User
spacer line

Even over ‘wanneer boeken’:

In het algemeen is het zo dat je óf lang van tevoren óf last minute moet boeken. Een tweetal maanden van tevoren is bijna altijd ongunstig. Maar ze hebben altijd wel promo’s natuurlijk; voor een vlucht in februari (als je geen visum op voorhand wil) zou ik wachten tot januari, dan kan je wel koopjes doen...Qatar etc. zal wel weer beginnen.

Niet zenuwachtig worden en jezelf niet laten opnaaien.

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 18-12-2018 09:46 jstar wrote:

In het algemeen is het zo dat je óf lang van tevoren óf last minute moet boeken. Een tweetal maanden van tevoren is bijna altijd ongunstig. Maar ze hebben altijd wel promo’s natuurlijk; voor een vlucht in februari (als je geen visum op voorhand wil) zou ik wachten tot januari, dan kan je wel koopjes doen...Qatar etc. zal wel weer beginnen.

Inderdaad. Ter verduidelijking. Een jaar voor de vlucht worden ongeveer 10 stoelen op de markt gebracht. Na een maand gaan ze eens kijken hoeveel er van die 10 zijn verkocht. Zijn ze allemaal op dan komen er weer 10 stoelen bij en gaat de prijs omhoog. Worden er niet veel verkocht dan gaat de prijs omlaag. Na een maand kijken ze weer verder enz.
Er zijn ook reisorganisaties die een jaar van tevoren het hele vliegtuig aan stoelen opkopen. Als die stoelen niet allemaal worden verkocht dan verkopen ze stoelen terug aan de vliegmaatschappij. Daar komen de last minutes vandaan (o.a.).

Zo blijven de prijzen intransparant en kun je in het vliegtuig zitten naast iemand die veel meer of veel minder heeft betaald dan jij voor dezelfde service.

In Europa gaat 't op bovenstaande manier.
In de U.S.A. is de markt transparanter en liggen de prijzen minder ver uit elkaar

Diem.
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Jupje & Malam: Als je voor langere tijd op vakantie gaat, dan is het inderdaad best te doen om een tussenstop te nemen. Helaas kan ik vanwege m'n werk niet lang weg en zal ik slechts 8-9 dagen in Indonesië kunnen blijven. Om dan een tussenstop te nemen met 20+ uur reistijd is wel wat lang voor zo'n korte vakantie. Daarom zoek ik echt een rechtstreekse vlucht.

Op 18-12-2018 09:46 schreef jstar:

De laatste 2 keer boekte ik altijd rond 2 maanden van tevoren en had ik in ieder geval een super prijs. Als ik nu kijk naar een vliegticket voor begin/half januari, dan betaal je voor een rechtstreekse vlucht nog een stuk meer geld dan in februari/maart. Hopelijk komt er nog een mooi prijsje langs binnenkort, want ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen Emoticon: Puh!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Diem
In februari kun je doorgaans een ticket boeken met Garuda voor rond de 650 euro, maar dat kan zomaar ineens veranderen.
Het alternatief is een andere maatschappij en die doen er echt niet altijd 20 uur over, maar idd dan moet je overstappen.
Dan kun je daar misschien geen zin in hebben maar je kunt nu dan ook voor de zekerheid kiezen en dat KLM ticket kopen. Als je in het zuiden van het land woont is misschien Brussel of Dusseldorf nog een optie

Nogmaals. Goede kans dat die prijs lager wordt maar altijd een kans van niet. Ik heb zelf ook de ene keer een goedkoop ticket en de andere keer niet want ik kan of wil niet altijd flexibel zijn. Geluk en pech. 1100 euro is behoorlijk voor februari maar 800 nog goed te doen. Je kunt de dingen nou eenmaal niet afdwingen.

Diem.
User
spacer line

Ik heb ook even naar Brussel en Dusseldorf zitten kijken, maar die vliegen niet rechtstreeks, toch? Volgens mij hebben we geluk in Nederland dat Garuda rechtstreeks naar Amsterdam vliegt Emoticon: Cooool

De laatste weken hou ik de vliegtickets nu elke dag in de gaten en de laatste dagen zag ik een vliegticket op een mooie datum tegen een redelijke prijs. Gisteren en vandaag erover nagedacht om te boeken en eigenlijk wilde ik vanavond boeken. Kom ik net thuis: prijs is 40 euro gestegen ten opzichte van vanochtend en de afgelopen dagen, ongelofelijk....
Nu maar weer even wachten op een betere deal, ik heb geen haast. Ook ben ik benieuwd naar de KLM Werelddealweken, of dat nog verschil maakt.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 28-12-2018 20:02 schreef Diem.:

De laatste weken hou ik de vliegtickets nu elke dag in de gaten en de laatste dagen zag ik een vliegticket op een mooie datum tegen een redelijke prijs. Gisteren en vandaag erover nagedacht om te boeken en eigenlijk wilde ik vanavond boeken. Kom ik net thuis: prijs is 40 euro gestegen ten opzichte van vanochtend en de afgelopen dagen, ongelofelijk....
Nu maar weer even wachten op een betere deal, ik heb geen haast. Ook ben ik benieuwd naar de KLM Werelddealweken, of dat nog verschil maakt.

Diem.
Ik zag dat die directe Garudavlucht Amsterdam-Jakarta, vertrek eind februari, terug medio maart, bij skyscanner.nl nu € 596 kost, en bij skyscanner.de zelfs voor €586 wordt aangeboden.
Goedkoper gaat dat niet worden.

koming
User
User icon of koming
spacer line

On 03-01-2019 02:54 jupje wrote:

[quote removed]

Goedkoper gaat dat niet worden.

Dat weet je nooit. Eén keer een flinke tsunami of een bomaanslag en het kan hard gaan

Diem.
User
spacer line

Dank je wel Jupje, ik zag het ook vanochtend inderdaad. Ik besloot om meteen te boeken voordat ik naar m'n werk ging, want goedkoper dan dit zie ik ook niet gebeuren. Het wachten wordt dus beloond, we kunnen weer gaan aftellen Emoticon: Party!

Diem.
User
spacer line

Het is de bedoeling dat mijn vriendin eind mei/begin juni voor het eerst naar Nederland komt. Nu zit ik een beetje te kijken, maar een rechtstreekse vlucht van Jakarta naar Amsterdam (en terug) ligt rond de 1000-1100 euro. Is dat normaal? Zal die prijs nog dalen? Boven de 1000 euro vind ik wel erg veel geld.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 13-01-2019 21:31 schreef Diem.:
Het is de bedoeling dat mijn vriendin eind mei/begin juni voor het eerst naar Nederland komt. Nu zit ik een beetje te kijken, maar een rechtstreekse vlucht van Jakarta naar Amsterdam (en terug) ligt rond de 1000-1100 euro. Is dat normaal? Zal die prijs nog dalen? Boven de 1000 euro vind ik wel erg veel geld.

Rechtstreekse vluchten vanuit Jakarta naar Amsterdam v.v. zijn alleen met de nationale maatschappij Garuda mogelijk, en dus betaal je daar de hoofdprijs voor.
Of die prijs van € 1000-1100 nog zal dalen is koffiedik kijken, naar mijn mening zal dat dat niet veel zijn, of ze moeten gaan stunten.
Ik zag overigens vluchten met Jet Air voor die periode al vanaf de helft van die prijs, maar ja, die hebben meestal wel een lange tussenstop in India, hoewel er voor iets meer ook wel korte tussenstops mogelijk zijn mer die maatschappij.
Vreemd genoeg vind ik die Jet Air nooit bij skyscanner terug bij vluchten Amsterdam-Jakarta v.v..
Een alternatief zou ook kunnen zijn een vlucht met een korte tussenstop , zoals b.v. met KLM, Turkish Airlines of Qatar Air, die zijn er vaak voor beduidend minder dan die Garuda prijs, zo vanaf € 600 tot € 700.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Vorig jaar juli nog betaald 8.900.00 juta rp Garuda enkel reis.
Dus klopt wel rond 1000 euro retour. Emoticon: Wink
Goedkoper inderdaad kom je er niet mee rechtstreeks.
Dan ben je echt overgeleverd naar andere maatschappijen
En dan zijn KLM en Singapore Airline de duurste er van. Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-01-2019 21:31 Diem. wrote:
Rechtstreek is (op dit moment nog) duur. Omgekeerde vluchten van Indonesie naar Amsterdam zijn sowieso over het algemeen duur.
Maar, wat is er op tegen om een stopover te hebben? KLM heeft een zeer redelijke prijs voor rond de 750 euro (voor ongeveer 5 weken, ik weet niet hoe lang ze wil blijven).
KLM heeft een stop in Kuala Lumpur dus dat is misschien een idee?

Idd, prijzen tussen 1000 en 1200 euro ken ik ook.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Het gaat wat op en neer en het is vooral zaak er vroeg bij te zijn. Ik heb vorig jaar, half augustus geboekt met Garuda. Vertrek 29 juni! Prijs 650€! Nu vind ik diezelfde vlucht voor 800€. Vroeg boeken en datums wijzigen (indien mogelijk) kan je veel €€€ besparen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

66,796,726 topic views - 229,827 posts - 13,652 topics - 20,220 members - last post @ 19-01-2019 18:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

111,921,278 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com