indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tikus
User
User icon of Tikus
spacer line

Voor het geval ik het nog nodig zou hebben, (bij een huwelijk, klopt dit?), ben ik nieuwsgierig hoe ik eraan zou komen. Bij de burgerlijke stand van mijn geboorteplaats?

Zelf heb ik al 30 jaar een Nederlands paspoort. Bij de emigratie van Ind. naar NL hebben we geen enkele documenten meegenomen, behalve het toen pasverkregen Nederlands paspoort.

Alvast bedankt.

Bae sonde bae, tanah timor lebe bae

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Indien het niet meer te verkrijgen is in Indonesie, is er waarschijnlijk nog een andere optie.

Mijn moeder heeft de Jappen oorlog meegemaakt in Indonesie. Al hun gegevens o.a. geboorte bewijs zijn vernietigd. Toen zij ging trouwen in Nederland moest zij zweren dat zij geboren was. Emoticon: Confused Emoticon: Stupid

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Dit is een bekend probleem. De Burgerlijke Stand uit de Nederlandse periode (Alleen voor Europeanen of daaraan gelijkgestelden!), of uit de periode van de Unie (tot 1954) is slechts zeer fragmentarisch bewaard gebleven of is "onvindbaar". In de 70er jaren heeft een gecombineerd Indonesisch-Nederlandse commissie een inventarisatie gemaakt van wat nog aanwezig is bij de gemeenten en -ik dacht ook- dubbelseries bij de rechtbanken(gepubliceerd in het tijdschrift "De Locomotief" ). Alleen de Burgerlijke Stand van Nieuw-Guinea is overgebracht naar Nederland en berust bij het Nationaal Archief (waar aardige verhalen over te vertellen zijn, bijvoorbeeld het hoge aantal in Nieuw-Guinea geboren mensen die blijkbaar hertrouwen, maar dat laat ik nu verder in het midden).
In veel gevallen geldt dus dat men onmogelijk een recent afschrift (uittreksel) uit een geboorteregister in IndonesiŽ kan krijgen (formeel kun je het aanvragen via de Nederlandse Ambassade). In principe kun je dan niet trouwen. Echter, er is dan de mogelijkheid (via artikel 45 Burgerlijk Wetboek) om bij een kantongerecht in Nederland een akte van bekendheid op te laten maken. Daarin verklaren 4 getuigen (dus niet jezelf, broodje aap verhaal van Albert) te weten waar en wanneer je bent geboren en waarom het niet mogelijk is een geboorteakte te overleggen. Vindt je dat te ingewikkeld dan kun je ook , samen je huwelijksgetuigen, naar een notaris gaan om een dergelijke verklaring op te maken. Nog eenvoudiger is het als de aanstaande echtgenoot, die geen geboorteakte heeft, dat voor de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaart. Dan wordt deze verklaring opgenomen in de huwelijksakte.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

als je jou geboorteplaats weet in indonesiŽ dan kun het daar waarschijnlijk op-
halen ,zo heeft mijn vriendin dat ook gedaan.

gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ah, misschien heb ik het verkeerd begrepen. Tikus is is een indonesiŽr die in 1975 een Nederlands paspoort heeft gekregen van de ambassade in IndonesiŽ. Maar dat paspoort kan toch alleen maar zijn verstrekt als Tikus en/of zijn familie hun Nederlanderschap konden aantonen? Met betrekking tot de Indonesische burgerlijke stand heb ik weinig kennis, wel weet ik dat in sommige gebieden op Java zeker 40% van de geboorten niet wordt geregistreerd.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

klopt diederick, ik was alleen nog vergeten dat je in je geboorteplaats van herkomst wellicht een kans is dat daar nog gegevens van een desbetreffend persoon rondslingeren,want je weet hoe opruimerig ze daar zijn , ahhum.

rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

Tikus
User
User icon of Tikus
spacer line

Klopt Diederick, mijn grootouders waren in ieder geval Nederlanders.
Als ik het goed begrijp is het gewoon in 1e instantie een kwestie van navragen bij de burgerlijke stand van mijn geboorteplaats, of anders door de ambassade laten regelen tegen betaling. Emoticon: Talk to the hand

Bae sonde bae, tanah timor lebe bae

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Tikus,

Een andere mogelijkheid is nog (afhankelijk van wanneer Nederlanderschap is aangevraagd); de archieven van de Nederlandse commissariaten in IndonesiŽ tot 1954 (hierin zitten veel dossiers van mensen die Nederlanderschap hebben aangevraagd, of bevestigen, want dat moest op een gegeven moment). Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag kun je navragen of er archieven berusten van de Nederlandse ambassade en consulaten van na die datum (ik dacht het wel). Probleem is echter dat je een recent afschrift nodig hebt dat je alleen uit Indonesie kan krijgen.
Mijn advies is om gebruik te maken van punt 3 van artikel 45 BW. Scheelt je heel wat moeite en centjes en teleurstelling

spacer line  

Beste Diekerick en of anderen, Emoticon: Bye bye

Ook ik heb een probleem met het achterhalen van de geboorte-akte ivm trouwen.
Tot wie moet je je wenden om de archieven van de Nederlandse commissariaten in IndonesiŽ te raadplegen.

Is het punt 3 artikel 45BW nu al meteen te doen of moet je eerst 6 maanden gaan wachten tot het ministerie heeft bepaald dat er niets te vinden is? Emoticon: Confused

Ik ga trouwens over 2 maanden naar IndonesiŽ. Is het dan mogelijk om daar gewoon naar het loket te wandelen en de geboorteakte te vragen. Ik bedoel, kunnen ze dit ding in een week of drie boven tafel toveren?? Emoticon: Worship

groet Roy

spacer line  

By the way,

Is er iemand die niet een of ander bemiddelingsbureau of persoon kent die dit voor ons tegen betaling kan doen?

wij willen zo graag trouwen voordat het te laat is.
Emoticon: Cry

maseddi
User
User icon of maseddi
spacer line

On 22-03-2006 18:47 roy zwarovski wrote:
By the way,

Is er iemand die niet een of ander bemiddelingsbureau of persoon kent die dit voor ons tegen betaling kan doen?

Indien je niet zelf naar de catatan sipil van je geboorteplaats wilt/kunt gaan lijkt me het inschakelen van een indonesische advokaat een optie (?)

lbh ( lembaga bantuan hukum), tik maar in in google

Ed Vos

Sweet young thing

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 22-03-2006 18:47 roy zwarovski wrote:
By the way,

Mijn man had ook geen Ind. geboorteakte.
Toen wij wilden trouwen heeft hij een akte van bekendheid aangevraagd bij het kantongerecht, daarvoor waren 4 getuigen nodig (meerderjarig) die konden verklaren waar en op welke datum hij geboren was.
Ouders, broers, zussen, ooms en tantes, het maakte niet uit wie getuige was.
Binnen korte tijd was de akte er en konden wij trouwen. Dit was in 1964 maar zo af en toe hoor ik dat dit nog steeds mogelijk is.
Dus niet zoveel moeite doen als het gemakkelijk kan en voorzover ik weet heeft het ons niet veel gekost want anders had ik dat nog wel geweten.
Succes Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Alhoewel ik formeel geen lid meer ben van dit forum, maar af en toe toch wel stiekum kijk, wil ik toch reageren aangezien het om een oud advies van mij gaat.
Inderdaad heeft Yoke gelijk. Gewoon een akte van bekendheid opmaken. Volgens mij heeft ze niet gelijk met de bewering dat die getuigen kunnen bewijzen dat je ergens geboren bent (hoe zouden ze dat kunnen?). Ze moeten verklaren dat jij bent wie je bent. In ieder geval is dat is het de eenvoudigste weg. Maar er is een maar. Ik weet niet of dat geaccepteerd wordt in IndonesiŽ als je daar wilt trouwen. Even contact opnemen met de Nederlandse Ambassade. Wil je trouwen in Nederland, dan is er verder geen probleem

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Beste Diederick ,

Welkom , leuk dat je weer terug bent.
Zoals je ziet kan je leuke bijdrage leveren , want je hebt daar jaren gewoon, ken de mensen redelijk goed , je hebt ervaring als werknemer en ook als werkgever , weet hoe de de burokratie werk etc.
Een andere geluid / benadering kan een aanvulling zijn voor sooms eenzijdige verhalen.
Dan lees je iets anders dan alleen maar verhalen van toeristen of zakenmensen .

groetjes.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 21-04-2005 17:08 diederick wrote:
Dit is een bekend probleem. De Burgerlijke Stand uit de Nederlandse periode (Alleen voor Europeanen of daaraan gelijkgestelden!), of uit de periode van de Unie (tot 1954) is slechts zeer fragmentarisch bewaard gebleven of is "onvindbaar".

Ik kan me best voorstellen dat er dokumenten kunnen verdwijnen door verhuizing of door brand in de gedung arsip , het kan gebeuren.
En voor de Indonesiers zou het moeilijker zijn , kennen geen doopregisters .
Maar ik kan me niet voorstellen dat men (bijna) geen papieren hebt gekregen bij zijn/haar geboorte.
Je heb vroeger ook lurah (dorpshoofd) , wordt toch ook in een surat (dokument) vermeld ?.
Dit in een geval als je in een dorp woont .Dan heb je die surat bij je .
In grote steden heb je de tjatatan sipil , ook voor Indonesiers.
Ben geboren vlak na 1945 in Djakarta , ik heb wel een akte kelahiran voor de golongan Indonesia.(geen nederlander, geen indisch of een gelijkgestelde).

Hoe zijn de ervaringen van mijn leeftijdgenoten.?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Mijn vrouw had een Nederlands geboorte akte ik heb het ergens opgeslagen, op een cd
Maar toen ze naar Nederland ging moest ze een nieuwe geboorte akte laten maken die niet ouder was dan 5 jaar.
De oude moest zij in leveren wat natuurlijk jammer was.
Het was een akte van 1948 dus daarmee kon je al aantonen dat de Nederlanders nog de baas waren.
En niet zoals ze nu de geschiedenis vervalsen van 1945 onafhankelijk van Nederland waren. Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sandy
User
spacer line

NEDERLAND praat altijd over MENSEN RECHTEN maar als je wilt trouwen wordt het echt bemoeilijk.Als je in NEDERLAND woont en een NEDERLANDSE paspoort hebt betekent toch dat de gemeente je geboorte akte ook in bezit heeft,waarom heb je nou een recente geboorte akte nodig om in huwelijk tetreden ,is die oude geboorte akte dan niet meer geldig (vals )?
Dit noem ik BELACHGELIJK BUREAUCRATIE VAN DE EERSTE ORDE

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 23-03-2006 16:30 zieleffe wrote:

Mijn vrouw had een Nederlands geboorte akte ik heb het ergens opgeslagen, op een cd

En niet zoals ze nu de geschiedenis vervalsen van 1945 onafhankelijk van Nederland waren. Emoticon: Talk to the hand

Welke status heeft ze ?
Nederlandse , Vreemde Oosterling , Gelijkgesteld of Inlandse
(de Nederlandse wet )

Ziel , het spijt me voor je .
De Nederlanders hebben in 1945 een schop onder hun kont gekregen.
De facto. Ontkennen help niet meer .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja dat hoef je niet te spijten Bapak Sidia gelijk hebben ze niet helemaal, want er zijn er nog wat mensen gebleven daar.
Dus alles hebben ze er niet uitgeschopt.
Het gaat om die document dat afgeven is in 1948 als nederlands geboorte akte
Terwijl de Indonesiers verklaart hebben dat ze (proclemeren(? 17 Aug 1945
Drie jaar later had ze, (in het Nederlands) een geboorte akte van Burgelijke stand van Bandung< raar toch als je toen al je Nederlanders niet meer erkend?en er uitgeschopt had. Emoticon: Devil
Ze heeft nu Nederlands Paspoort Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Diederick,

Misschien heb je gelijk dat getuigen niet altijd kunnen zeggen waar je geboren bent maar er is wel gevraagd aan deze personen hoe ze er zo zeker van waren dat hij degene was die hij zei te zijn en dat hij inderdaad een kind was van de personen waarvan hij aangaf dat het zijn ouders waren. Dit werd aan ieder persoonlijk gevraagd.
Het hoeven geen personen zijn die ouder zijn want in het geval van mijn man was zijn moeder erbij (vader was al overleden)
ťťn oudere zus, ťťn jongere broer en mijn moeder. De hele proceduregebeurde in een ontspannen sfeer bij het kantongerecht. Ik was daarbij ook aanwezig maar mocht niets zeggen.
Groet Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Yoke (mooi masker overigens)

Hoewel ik bekend ben met de akte van bekendheid ben ik er zelf nooit bij aanwezig geweest. Je hebt inderdaad gelijk. Volgens artikel 45 van het Burgerlijk Wetboek deel 1 moeten 4 meerderjarige getuigen "van de plaats en, zo na mogelijk, van het tijdstip der geboorte, benevens de oorzaken, die beletten een akte daarvan over te leggen" Ben benieuwd hoe dat soms gaat, maar de getuigen staan natuurlijk onder ede.
Er is zelfs nog een allerlaatste uitweg. Dat is dat de echtgenoot/echtgenote onder ede bij de ambtenaar van de burgerlijke stand verklaart dat het hem/haar onmogelijk is om een geboorteakte, ja zelfs akte van bekendheid te overleggen. Dus moeilijke zoektochten in IndonesiŽ zijn niet nodig.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een huwelijk om een recent afschrift geboorteakte wordt gevraagd. Als je er nog een op zolder hebt liggen van jaren her, dan kun je die niet gebruiken.
Voor alle anderen, of je het nu leuk vind of niet tot 28 december 1949 gold gewoon de Nederlandse burgerlijke stand in IndonesiŽ. Een paspoort (of rijbewijs, ook een identifcatiemiddel) wordt niet verstrekt op basis van een geboorteakte, hoe vreemd het ook mag klinken. Wat mensenrechten daarmee te maken hebben is me niet geheel duidelijk. Daarnaast is het in Nederland ook verplicht te kunnen aangeven dat je niet al gehuwd bent als je in het huwelijk wilt treden met een ander. Dat is voor Nederlanders niet moeilijk, het GBA - Gemeentelijke Basis Administraie - geeft dat direct aan (ik heb dat zelf mogen ondervinden), maar voor niet-Nederlanders kan dat wel eens problemen opleveren (mensenrechten!). Maar dat is een ander verhaal.

bazziman
User
spacer line

Hi,

bij ons een iets andere situatie, maar toch wat info (misschien dat mensen er iets aan hebben).

Het allersnelste is om het in indonesie door iemand persoonlijk te laten doen. Mijn aanstaande is op Biak geboren (in 1977) en had een geboorteakte maar die moest (vanwege de leeftijd) alsnog in Indonesie worden gelegaliseerd. (ookal heeft ze altijd de nl. nationaliteit gehad, dit maakt niets uit)

Dit kan je via BUZA doen, maar dat kan weken of maanden duren. Het snelst is dus om een kennis, tante of oom (als je die toevallig nog hebt) met je papier bij de instanties in Indonesie langs te laten gaan. Mijn vriendin heeft gelukkig veel lieve familie & kennisen zodat de spullen niet via post (boot!) etc. door heel Indonesie hoefde te zwerven, want je weet dan helemaal niet zeker hoe lang zoiets op tafel bij een ambtenaar ligt.

Het ging dus bij ons om de legalisering van een (Indonesisch) document dat er wel al was, het verkrijgen van een nieuwe akte zal (denk ik) ook het snelst zo gaan.

Leuke detail: haar akte was ondertekend door ene mijnheer Lilipali. Emoticon: Smile

atik.nl
User
spacer line

Ik zou ook via instantie/buro laten doen,BIRO JASA,die regeld alles voor je voor heel weinig.Zelf regelen betekent PUSING..... Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

londoh
User
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad als je dat even via-via doet is het een fluitje van een paar 100.000 Rp. en snel geregeld. M.a.w. niet de officiele weg, die loopt meestal harstikke dood, zeker voor iemand met een nl paspor (orang barat, banyak duit)

Gruces

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,445,783 topic views - 223,953 posts - 13,528 topics - 16,745 members - last post @ 24-11-2017 02:09 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,490,231 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com