indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Maryono
User
User icon of Maryono
spacer line

Ik heb eens naar aanleiding van een discussie op een of ander forum een stukje geschreven over de gezondheidszorg in Indonesië. Helaas werd een ja nee spelletje tussen een aantal ons welbekende personen, Om Sid, Pak L…., Mas Eddie en nog wat andere, jammer genoeg is dit onderwerp in zijn geheel weggehaald want was niet forum vriendelijk iets wat ik nog steeds erg betreur, want was een erg interessant draadje.

Enfin hieronder een gedeelte van mijn bijdrage, nog steeds actueel vind ik, de discussie begon met een bekende van ons allen die beweerde, dat het niet zo slecht gesteld was met de gezondheidszorg in Indonesië.

De waarheid is dat het zeer slecht gesteld is met de gezondheidszorg in Indonesië, niet in de zin, dat het onbereikbaar zou zijn, er zijn genoeg ziekenhuizen en Puskesmas maar de kwaliteit is vaak bedroevend slecht. Vooral specifieke zorg zoals voor mensen psychische problemen, geestelijk en lichamelijke gehandicapten, deze mensen hebben het niet erg gemakkelijk in Indonesië.

Begrijp me niet verkeerd ik ben geen expert op het vlak van gezondheidszorg, maar ik meen dat ik hier toch wel het een en ander kan schrijven betreft bovenstaande, temeer ik tijdens mijn verblijf in Indonesië van zeer dicht heb meegemaakt hoe er wordt omgesprongen met deze mensen maar ook met de ouders van de hulpbehoeftige.

Destijds heb ik diverse projecten gevolgd waarin autistische kinderen en zwaar geestelijke gehandicapten werden opgevangen. Instellingen die in Indonesië niet zo vanzelfsprekend zijn en meestal zijn opgezet vanuit particulier initiatief en vooral zelfbelang, bijvoorbeeld ouders van autistisch kinderen. Hier zijn we gelijk bij het punt beland waar het om veelal om draait in Indonesië en dat is geld. Deze instellingen zijn vaak alleen bereikbaar voor mensen met geld, de beter welgestelde, die eigen leraren, verzorgers enz. kunnen aanstellen, soms worden deze projecten ook nog eens “gesponsord” door grote buitenlandse vrijwilligersorganisaties, die hier dan ook nog eens een Westerse projectleider hebben rondlopen die het een en ander aansturen.

Veel mensen die niet de beschikking hebben over voldoende financiële middelen vallen (vaak) buiten de boot. Bovendien schamen ouders van geestelijke en lichamelijk gehandicapten zich vaak voor hun kinderen. Komt er ook nog eens bij dat de gemiddelde Indonesische mens, mensen met een handicap niet accepteren of worden gezien als een circusattractie, je eigen wel voorstellen in wat voor wereld de geestelijke en lichamelijk gehandicapten opgroeien. Vaak zitten/liggen zij hele dagen binnen in hun huisjes te verpieteren zonder verzorging en afleiding, als ze geluk hebben kunnen ze wat televisiekijken.

Afgelopen december heb ik ook nog zo’n hopeloos geval gezien, een geestelijk en lichamelijk gehandicapt jongetje (14 jaar), vader ervandoor en moeder uren van huis om wat geld te verdienen, het kind ligt hele dagen op een matras op de grond in een krotje te wachten tot er iemand komt. Niemand die zich verder om dit kind bekommert omdat het niemand wat interesseert.

Hetzelfde geld voor psychiatrische patiënten, heb je geen geld dan kun je opvang in een psychiatrische instelling in de meeste gevallen wel op je buik schrijven. Hebben ze geen familie die hen wilt opvangen dan is de kans groot dat de zware gevallen, als ze een keer doorslagen, in de gevangenis belanden, zonder enige vorm van begeleiding. De minder zware gevallen belanden op straat, mensen die wat langer in Indonesië verblijven, herkennen ze meteen, mannetjes gekleed in plastic, mannetjes gekleed in enkel een lapje voor hun geslacht, schuwe mannetjes die wegduiken als ze een geluidje horen, of mannetjes die de boel bij elkaar lopen gillen.

Biarkan anjing menggonggong, kafilah berlalu.

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Ja, dat is allemaal waar. Verschrikkelijk is het hier voor dergelijke gevallen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hou op schei uit, je ziet ze vooral in kleinere steden over de wegen schuifelen in enkel een lendedoek. Emoticon: Blush
Ook veel hele oude vrouwtjes die lopen te bedelen, ik kon soms wel janken. Emoticon: Blush
Net als mijn blinde vriendje van tien jaar, die dagelijks voorbij kwam scharrelen, een stok met een blikje met tape aan de stok vast gemaakt om het bedelgeld in te doen.
Dat jong kwam al automatische binnen schuifelen toen ie eenmaal de weg wist, dan gaven we hem lekker te eten, heb ook een zakje met een koordje voor om zijn nek onder zijn shirtje laten maken, opgeschoten jeugd haalde namelijk regelmatig zijn blikje leeg. Emoticon: Angry

Zijn pootjes helemaal stuk gelopen van het stoten op die lekkere wegen, ik had een paar stevige schoentjes voor hem gekocht, die pleurde zijn ibu gelijk in de kast. Emoticon: Confused
Dat paste niet bij een arm blind bedelventje, dan zou hij misschien minder ophalen, liever kapotte pootjes dat staat zieliger, dweilen met de kraan open, je moet daar eellt op je ziel hebben. Grrrrrr. Emoticon: Shut up!
Via mijn buurvrouw (lerares) geïnformeerd voor een blindenschool, dat dat jong nog iets zou leren, vergeet het maar, de school is er wel, maar de tijd is er niet, dat ventje onderhield van zijn bedelgeld zijn ma en zijn luie ouwe vaar. Emoticon: Cry

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja verschrikkelijk maar door het systeem kan je er weinig aan doen, want hier zijn ze niet bewust voor menselijkheid laat staan aan invalide, zelf de huidige nieuwe tijd reken ze niet op invalide mensen, die met de trein of wat dan ook mee willen.
Vergeefse pogingen dit te veranderen. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,482 posts - 13,534 topics - 16,953 members - last post @ 12-12-2017 23:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,313,116 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com