indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Maryono
User
User icon of Maryono
spacer line

On 22-09-2017 16:01 zieleffe wrote:

Die verhalen van Maryono,KotaRadja en alle anderen die met hun reis verhalen komen.
Prachtige verhalen maar als je werkelijk midden in het leven van Indonesië zit dan moet je maar eens langs komen dan weet je pas wat het echte leven betekend in Indonesië.
Niet romantiseren maar de realiteit onder ogen zien.

En dat komt uit het draadje: http://forum.indahnesia.com/to(...)hoek-omong-omong.php

Dan vraag ik mij af, op wat voor manier bepaal je realiteit? Ik kan mij zo voorstellen dat een rijke Indonesiër anders in het leven staat dan de arme. Dat voor de 1 een huis in een Perumahan een doodnormale zaak is maar dat voor een grote laag van de Indonesische bevolking onbereikbaar is, net zoals warm en koud stromend water voor de meeste een droom is. Er zijn buitenlanders die in een appartement wonen midden in Jakarta met alle voorzieningen die je maar kunt wensen en er zijn buitenlanders die er voor kiezen om ergens in de kampung te gaan zitten. De buitenlander in de stad loopt naar alle waarschijnlijkheid tegen andere problemen aan dan diegene die zijn huisje in een kampung op het platteland heeft. Maakt dat de 1 beter als de ander, volgens mij niet?

Maar goed ik heb altijd graag in Indonesië gewoond, inderdaad in een huisje op het platteland van Java met weinig voorzieningen en vanuit die thuisbasis lag Indonesië binnen handbereik. Ik heb inderdaad mooie reizen gemaakt en natuurlijk worden die na verloop van tijd geromantiseerd maar heb ik mijn ogen gesloten voor de ellende waarin veel mensen zich bevinden, ik denk het niet, weet heel goed wat er zich in Indonesië afspeelt, en heb daar ook verschillende verhaaltjes over geschreven, waaronder dit.

De Indische rijsttafel

In de tijd dat ik in Indonesië woonde kwam ik geregeld in aanraking met orang miskin (de arme mens). Ik kwam in kampongs in dorpen en steden waar een huis uit niet meer bestond dan 4 houten wandjes met een zinken dakje, waar ratten, muizen, katten, kippen, ziektes en andere enge beestjes gebroederlijk samenleefde met de mensen die er woonde. Ontmoetten er mensen die per dag niet meer verdiende dan 1€ per dag, waar de kinderen naar school gingen op schoenen van geleend geld, om de doodeenvoudige reden dat het geld ontbrak om kapotte schoenen te vervangen. Deze mensen leefde van nasi (witte rijst), wat groenten en soms een gebakken eitje, nasi werd af en toe gemengd met wat gula jawa om smaak toe te voegen, kortom deze mensen leefde in omstandigheden die je eigen niet kunt voorstellen. Omdat zij, net als iedereen, toch zin hadden in een stukje vlees op zijn tijd en dan het liefst zo goedkoop mogelijk, werd er niet zo nauw gekeken waar dit vlees vandaan kwam. Hierdoor ontstond er deze kampongs een levendige handel in ayam busuk oftewel, rotte kip, kip wat al een tijdje dood was, wat het transport niet had overleefd en er niet zo fris meer uitzag, kip wat ik uit eigen ervaring kan zeggen dat dit stinkt, maar die in de kampongs toch voor een paar centen werd verkocht, bereid en met smaak wordt gegeten.

Wat ik hier mee wilde zeggen in dat voor veel mensen in Indonesië eten helemaal niet zo vanzelfsprekend is, dat het tradionele Sundanese en Javaanse eten waar op de diverse fora wordt geschreven en waar de westerse mens als eerste aan denkt als Indonesisch (of beter gezegd Indisch) eten ter sprake komt, vaak alleen was en is weggelegd voor de meer welgestelde Indonesiërs, of tijdens (huwelijks)ceremonies, Idul Fitri en sterfgevallen. Zelfs voor mensen die zo voor het oog en buitenwereld goed lijken te hebben, mooi huis in Perumahan, motor (of 2) en altijd nette kleding maar die kampen met zware leningen, komt het eten vaak op de 2de plaats en een stukje vlees (1x per week) staat niet vaak op tafel, Indomie aangevuld met nasi is voor velen de hoofdmaaltijd.

Selamat makan.

Biarkan anjing menggonggong, kafilah berlalu.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zie hier ook wat fouten zal even corrigeren

Ha ha wat maak je er weer een mooie verhaal van

Zit nu op zondagavond te genieten van wat mij hier te bieden valt
Lekker briesje lekker glas koud biertje en ik zwijm weg van mijn muziek die ik ten gehoren breng.
Heerlijk is en zijn die gevoelens om dat nog mee te mogen maken
Als je zo dat mee mag maken zou een moslim bidden op zijn knieën Allah prijzen op zijn leven
Laat staan een christen op god en alles de hemelse wereld aanbidden.
Maar als je als idealist je leven in wil richten dan ben je aan het overleven en dat schiet niet op.
Laat ik er geen lang verhaal van maken.
Nasi goreng is door niemand op deze wereld het zelfde te maken.
Zo is het leven ook... Emoticon: Frustrated Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Sorry ik typ dit op mijn smartphone dan kan het betekenen dat ik fouten maak.
Vooral die kleine letters en mijn grote duim is het probleem Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Zelfs voor mensen die zo voor het oog en buitenwereld goed lijken te hebben, mooi huis in Perumahan, motor (of 2) en altijd nette kleding maar die kampen met zware leningen, komt het eten vaak op de 2de plaats en een stukje vlees (1x per week) staat niet vaak op tafel, Indomie aangevuld met nasi is voor velen de hoofdmaaltijd

Tegenwoordig zie je vaak dat zulke mensen in perumahan rantang service hebben, vanaf Rp 350.000 PER MAAND, vier gerechten iedere dag bezorgd. En dan maak die rantang service nog winst ook. Handig hoor. Ben van plan ook zo'n rantang te nemen. Voor zo'n bedrag kan ik nooit vier gerechten iedere dag koken zelfs niet als het dubbel zo duur is met idere dag vis of kip gerecht erbij en 1x per week vlees.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-09-2017 13:30 Maryono wrote:

Wat ik hier mee wilde zeggen in dat voor veel mensen in Indonesië eten helemaal niet zo vanzelfsprekend is, dat het tradionele Sundanese en Javaanse eten waar op de diverse fora wordt geschreven en waar de westerse mens als eerste aan denkt als Indonesisch (of beter gezegd Indisch) eten ter sprake komt, vaak alleen was en is weggelegd voor de meer welgestelde Indonesiërs, of tijdens (huwelijks)ceremonies, Idul Fitri en sterfgevallen. Zelfs voor mensen die zo voor het oog en buitenwereld goed lijken te hebben, mooi huis in Perumahan, motor (of 2) en altijd nette kleding maar die kampen met zware leningen, komt het eten vaak op de 2de plaats en een stukje vlees (1x per week) staat niet vaak op tafel, Indomie aangevuld met nasi is voor velen de hoofdmaaltijd..

Vandaar dat onze hut in Soekeldeboemi op een zoete inval leek, altijd gasten.
Nasi goreng met kip, altijd tahu en tempe op de plank en vlees in de freezer, een enorme wok met spaghetti met gehakt er in, smikkelen maar jongens. Emoticon: Yummie!
Kangkung uit eigen tuin, de rijstkoker/warmer altijd op standby en ayam goreng van een goede kaki lima, ik denk dat we driemaal zoveel voor het eten uitgaven als dat we voor met zijn tweetjes kwijt zouden zijn. Emoticon: Confused
Gef nix, ik kon het betalen, huisje Malam was voor velen een welkome afwisseling op mi instant, een stukje zoute vis of gebakken ei met rijst en dat heeft ons heel veel voldoening gegeven want gemiddeld vreten ze bizar slecht. Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,482 posts - 13,534 topics - 16,953 members - last post @ 12-12-2017 23:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,313,089 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com