indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

iwaki
User
User icon of iwaki
spacer line

Goeie jûn allegear,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een stuk grond op Java (uiteraard met mijn vriendin) en nu is er de mogelijkheid om een stuk grond van haar oma te kopen. Die heeft in Ambarawa een nogal redelijke boerderij waar een groot deel van de familie al huizen op heeft gebouwd. De locatie is prachtig aan de rand van 'het dorp'

het land heeft een bron, is plat, en op wat mango bomen na staat er niks in de weg. De oppervlakte is ongeveer 2000m2

Wat mag zoiets ongeveer kosten op Java?

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Hier ga je geen zinnig antwoord op kunnen krijgen, vermoed ik.
Niemand kan weten wat nu de gangbare prijs is aan de rand van 'het dorp'.
Ik heb het al eens gezegd, in de straat waar ik woon, is op heel korte tijd de prijs van grond meer dan verdubbeld. Hetzelfde geldt voor huren. Tot vorige maand verhuurde wij(mijn echtgenote) een kamer voor rp700.000 en nu gaat diezelfde kamer voor rp1.000.000

There's a big difference between kneeling down and bending over!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Van 400.000 rupiah per meter tot 25 miljoen per meter ongeveer.

Kan soms iets eronder en soms iets erboven.

Ligt eraan hoe ver/dichtbij je bij het centrum zit.
Positie van het land (aan de weg of in het midden)
Wat voor certificaat er nu is
Hoe dringend hebben mensen geld nodig
Hoeveel eigenaren er nu zijn
Wat wordt er nu aan verdiend, of niet
Hebben ze je witte snuit al gezien
Wat doet het land op dit moment in de buurt
Wat is er te beleven in het dorp/stad

etc etc

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Je zat er niet ver vanaf Salina, kijkje op Rumah123 leert dat het in Ambarawa varieert van 300.000Rp ergens achteraf tot 13.000.000Rp per meter aan de doorgaande weg Emoticon: Very funny

Ambarawa met de "nieuwe" tolweg ligt vlakbij Semarang tegenwoordig. Niet heel raar om lekker rustig te wonen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

iwaki
User
User icon of iwaki
spacer line

Ach ja. Maar zoals met alle dingen in indonesie begin ik altijd met een bod van 10% 😅 en meestal gaan ze dan nog te snel akkoord

spacer line  

Om een indicatie te krijgen zou je de zogenaamde residuele grondwaarde kunnen benaderen. Bij deze benadering is de haalbare verkoopprijs van de te bouwen woning met grond uitgangspunt. Trek daarbij alle te maken kosten van bouwvoorbereiding, vergunningen, procedures, en bouwkosten van die te verwachten verkoopprijs af. Dan hou je de grondprijs over die dicht bij de werkelijke marktwaarde zit over.

Ter verduidelijking een voorbeeld. Op het stuk grond van 2000 m2 mag je een woning van 100 m2 bouwen. De totale kosten van bouwrijp maken, aansluitingen, bouwvoorbereiding, vergunningen en de daadwerkelijke bouwkosten zijn 50.000 euro. Als je op een vergelijkbaar stuk grond met de zelfde ligging een soortgelijke woning kan kopen voor 70.000 euro, dan is de grond rond de 20.000 euro waard.

Het is natuurlijk lastig om dit precies vast te stellen, maar met een beetje gezond verstand en googelen moet je een eind kunnen komen en het kan je behoeden voor een miskoop.

marcel70
User
spacer line

Iwaki
Omdat het van haar oma is niet doen!

Is het beste advies tot nu toe.
Nooit en nooit familie mee laten doen met zo'n transactie !

Becik ketitik olo Ketoro

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 29-08-2017 00:56 schreef marcel70:

Omdat het van haar oma is niet doen!

Emoticon: Nooo

Ik durfde het zelf niet te zeggen want ik dacht dan denken ze weer 'heb je haar weer met haar negatieve gedachten altijd' maar ik dacht het wel.

Ik ben er ook ooit ingetrapt. Ze hebben ineens allemaal een leuk stukkie grond.
Ik heb er nooit wat van gezien. Was gelukkig goedkoop maar wel geld in de sloot Emoticon: Bye bye

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Is de grond al niet van haar of al voor haar bestemd?? Zogenaamd verkopen Emoticon: Stupid

marcel70
User
spacer line

On 29-08-2017 03:59 KotaRadja wrote:
Is de grond al niet van haar of al voor haar bestemd?? Zogenaamd verkopen Emoticon: Stupid

Die kan ook gebeuren.
Of de prijs van de notaris opschroeven.

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

Ik begrijp niet zo goed wat er precies misgaat als je officieel een stuk grond aankoopt met alle papieren en eigendomsbewijzen die daar bijhoren. Als je zorgt dat je grond daarbij vanaf de openbare weg bereikbaar is, heb je in geval van ruzie of onenigheid in feite niets met elkaar te maken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Iwaki doet mij heel erg veel aan Bule Gembel van voorheen denken. Emoticon: Confused

iwaki
User
User icon of iwaki
spacer line

Op 29-08-2017 10:53 schreef Malam:
Iwaki doet mij heel erg veel aan Bule Gembel van voorheen denken. Emoticon: Confused

Dat zou kunnen. Zal vast niet de enige zijn die vanwege een vrouwtje naar Indonesië komt. mede daarom zit ik op dit forum. Zodat ik rekening kan houden met situaties die ik anders niet zou zien.

En als ik dan al naar de andere kant van deze aardkloot verhuis heb ik geen zin om met hangende pootjes terug te komen bij mijn ouders Emoticon: Blush

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Al zou dat niets zijn om u over te schamen! Het leven is een groot avontuur :-)

There's a big difference between kneeling down and bending over!

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Bij jouw ouders?? Werk jij nog? Verhuizen naar Indonesie als je aldaar AL een baan hebt met werkvisum of je ontvangt periodiek een bepaald bedrag in de vorm van pensioen al dan niet prive geregeld is het proberen waard.

bulekurus
User
spacer line

Iedereen heeft het hier over moeilijk geld verdienen in Indonesië, ik vind van niet , ik vind het juist gemakkelijk , natuurlijk als je het zelfde gedrag vertoont als die bavianen , tja dan wordt het moeilijk,heb een tweede bedrijf 6 maanden geleden opgericht , groeit als kool. zelfde voor de documenten, ken je de wet kent en heb je de juiste documenten zullen ze wel een toontje lager zingen. Kom je als idioot en niet voorbereid dan wordt je gepluimd.
Het allermoeilijkst hier is het personeel , ik investeer liever 100den miljoenen idr in machines dan 2 miljoen idr salaris te geven want die machine stelt mij nooit teleur, ( is nooit te laat, ziek,familie/overbuur gestorven, heeft geen religie, geen smartphone, is niet lui, is niet jaloers, roddelt niet, is hygienisch en doet wat je vraagt ) een openbaring. Als je zaken wilt doen in Indonesië moet je minstens 2 jaar kijken, emoties voelen , absorberen vooraleer je begint. Emoticon: Party!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja bulekursus ik begrijp je goed de arbeids mentaliteit en kennis van de doorsnee Indonesiër is niet over te roemen.
Ik merk dat de emoties van die mensen meer in hun hebben dan goed verstand gebruiken
Maar met machines daar zeg je zo wat, kunnen ook stuk gaan en moet gerepareerd worden
Hoe moet je die machines aanschaffen ?, of je moet zelf zo pienter zijn ze zelf ontwikkelen en dat je ze zelf zal kunnen repareren .
Jou kennede zal je daar zeker je inzet en je doorzetings vermogen op afstellen en je fantasie gebruik je en je kennis zoek je op, dat wat je zelf kan, het zeker niet over laat aan een indonesiër. Emoticon: Stupid Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Ben nogal sceptisch wanneer mensen die in een ander land wonen en werken of zaakjes opzetten en op een vernederende toon over de lokale bevolking praten maar toch goede zaken SCHIJNT te doen en daarover opschept.

bulekurus
User
spacer line

Excuseer radja, jij kent er duidelijk niets van... Als ik hoor hoe indo/Chinees over hun eigen volk/personeel praten dan ben ik nog een zacht gekookt eitje...
En geloof mij , hier wil ik niet oud worden... vind Indonesië maar niets ...
Ik zeg al drie jaar dat ik wil verhuizen maar het lukt mij niet..

bulekurus
User
spacer line

Ik moest vandaag naar een klant in solo , ik kom aan het loket voor een treinkaartje, vrouwtje met hoofddoek is in volledige extase van haar smartphoontje dat ze mij niet ziet, ik klop op het venstertje en ze kijkt naar mij wat moet die kaffier hebben, zucht !! Geen vriendelijkheid geen emotie , alleen de smatphone telt. Ik kom aan in Solo , normaal stap ik snel tot aan mijn klant, duurt 20 minuten . Gojek proberen maar die wilt de bule naaien , dus laat maar , zal wel stappen . Onderweg een becak, ke mana mister, adres gezegd , zonder blozen zegt hij 30k , terwijl de gojek maar 4k is en ik al halverwege was. Naar mijn klant , gesprek gehad en terug naar het station , kwam ik dat becak mannetje terug tegen , nog altijd niets verdient. Moest die nu10 k gevraagd hebben en nadien mij terug aan het station hebben afgezet zou hij 20 a 25 k verdient hebben , nu heeft hij niets . Daar heb ik geen medelijden mee
Mij maakt dat niet of dit Indonesië of België is ik hou niet van luie mensen en al zeker niet van mensen die arm zijn en klagen terwijl ze fysiek in orde zijn . Iedereen kan geld verdienen maar daar moet je voor willen werken

iwaki
User
User icon of iwaki
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.bulekurus jammer dat je zo'n bitter persoon geworden bent in Indonesie. Maar ik denk dat met iedereen gebeurt die zo op z'n centen zit. Ik weet hoe ze in indonesie over het personeel praten maar dat is nog geen reden om hetzelfde te doen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.kotaradja ja ik woon nog bij mn ouders. En werk sinds maandag weer in Nederland, niet helemaal mijn sector maar ik heb weer even inkomsten. Zit nu tot mn nek in de stront. 'letterlijk' Emoticon: Stupid

bulekurus
User
spacer line

Ja ik praat over personeel in het algemeen , maar ik mag mijn 2 handen kussen dat ik er al 2 uitzonderlijke heb die al 2 jaar voor mij werken. Een Chinese vrouw is sinds een week nieuw en hoopgevend en dan nog 1 bewaker waar ik al 3 jaar naar zoek en dan is het dreamteam gevormd ... kan ik eindelijk naar Bali met mijn roze bril Emoticon: Yes!
Ik vind het wel grappig, 50 jaar terug bij de mama wonen , stront op de kop en kritiek op een ander geven en dromen van indonesie Emoticon: Laugh out loud maar er niets van bakken ...loser

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 31-08-2017 14:34 bulekurus wrote:

Ik vind het wel grappig, 50 jaar terug bij de mama wonen , stront op de kop en kritiek op een ander geven en dromen van indonesie Emoticon: Laugh out loud maar er niets van bakken ...loser

Ik dacht gelezen te hebben dat Iwaki ergens vooraan in de twintig was, en pas afgestudeerd.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Om wat duidelijkheid te scheppen.
En laten we het onder de kerstboom houden grrrrr. Emoticon: Angry
Nu ik zo mijn best doe om mijn harde kritiek in te tomen, verwacht ik dat van anderen ook. Emoticon: Yes!
Iwaki is verliefd, jong, wil er keihard en positief tegenaan, die moeten we met raad en daad terzijde staan, gaat hij op zijn snufferd dan heeft hij nog een heel leven voor zich om dezelfde fout niet weer te maken en wel te slagen. Emoticon: Blush

Niet zo heftig reageren Bulekurus, denk terug aan de tijd dat je zelf nog een reethaar was en dacht de wijsheid in pacht te hebben. Emoticon: Wink

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 03-02-2017 00:08

Selamat malam allemaal,

Ik ben 22 jaar en werkzaam in de levensmiddelen industrie. In oktober heb ik wegens een overschot aan vrije dagen mezelf voor mijn verjaardag getrakteerd op een reisje naar Indonesië. Vier weken had ik uitgetrokken voor een rondreis op Java, is dat even anders uitgepakt dan gepland...

Het verhaal begint in een duister ver verleden toen het downloaden van een mp3 nog langer duurde dan naar de free record shop te gaan met de bus. Vandaar dat ik veel tijd doorbracht op het chatprogramma dat bij Bearshare zat. (misschien was het internet ook wel zo traag doordat m'n pc waarschijnlijk vol zat met virussen Emoticon: Stupid '

In deze tijd heb ik contact gelegd met een meisje dat net als ik op de 'highschool' zat. Het duurde niet lang of er was een hele schoolklas die contact met me probeerde te leggen omdat ze Engels wilden leren. Over het algemeen oppervlakkige gesprekken met tekstboek Engels. Enkele jaren later had ik met twee van deze meiden nog regelmatig contact. Frustraties over ouders, school, mentaliteit van mensen, het bespreekt zo lekker met iemand die veraf woont...

Dus in Oktober heb ik mijn rugzakje gepakt en ben op het vliegtuig gestapt naar Jakarta. Het leek me wel leuk om ook eens te zien met wie ik al die jaren gechat had dus heb ik van te voren gevraagd of ze eens af wilden spreken om een bakkie koffie te drinken tijdens mijn eerste week in Jakarta. Om half twee 's nachts lokale tijd landde ik op Soekarno Hatta met het idee 'wat ben je ook een mafklapper Emoticon: Yes! '. In alle eerlijkheid had ik verwacht dat ik op eigen houtje naar het hotel zou moeten en had ik niet verwacht dat er iemand op zou komen dagen. Want wie gaat er nou een Bule ophalen van het vliegveld in het midden van de nacht op een door de weekse dag.

Maar na een paar minuten was ik blij verrast dat er toch een bekend gezicht aan kwam lopen. Na een soort van ongemakkelijke begroeting (want ja, hoe begroet je iemand die je wel kent maar toch ook niet Emoticon: Bye bye ) hebben zij en haar broer mij naar het hotel gebracht.

Eigenlijk had ik het meteen naar mijn zin in Jakarta en wist wel zeker dat ik lang niet alles zou kunnen bekijken in 1 week. Ook klikte het erg goed tussen ons. Het was alsof we elkaar al jaren kenden, wat eigenlijk dus ook zo is. Na twee weken eigenlijk elke dag samen geweest te zijn en gezellig dingen gedaan te hebben kwamen we er achter dat het meer dan gewoon vrienden was.

Het moment dat we het haar ouders vertelden was er wel een moment van verbazing. Maar voor de rest was haar familie overwegend positief. Uiteindelijk ben ik vier weken met veel plezier in Jakarta geweest. Ook de vervuiling vond ik erg meevallen vergeleken met andere steden in Azië waar ik geweest ben. Hoewel, Kota vond ik een beetje een vervallen ouwe zooi met vervelende verkopers met een veel te grote mond.

Verder ben ik nog een aantal keren met haar en haar ouders op bezoek geweest bij familie buiten de stad, een heel andere beleving dan voorbij scheurende brommertjes en auto's Emoticon: Clown .

Al met al hebben we alles even op een rijtje gezet en berekend. Als zij hier heen komt hebben we beide 'bijna niks' aan spaargeld. Ga ik daar heen kunnen wij een mooie start maken, zullen we nog niet stinkend rijk zijn maar toch op z'n minst hypotheek vrij een huis aan kunnen schaffen (ja ik ben er van op de hoogte dat ik geen huis mag kopen). Bovendien zou haar diploma hier niet geldig zijn en zou ze opnieuw moeten studeren. Waarschijnlijk met vrijstellingen maar toch.

Op het moment ben ik druk op zoek naar een bedrijf dat mijn KITAS wil sponsoren. Helaas is de Biotech en Levensmiddelen een beetje een ondergeschoven kindje in Indonesië. Buiten de grote jongens als Unilever, Friesland Campina, en Danone is er weinig te doen. Waar ik hier maar met m'n papiertje hoef te zwaaien en aan het werk kan is het daar toch even moeilijker.

Ondertussen heb ik mijn zoektocht uitgebreid naar de administratieve en andere functies.

Volgensmij heb ik nu al een aardig stukje brabbelwerk op (papier/pixel?) gezet.

Ik hoop dat er nog mensen met waardevolle tips en adviezen zijn want op sommige momenten vraag ik me wel eens af wat ik me allemaal op m'n hals heb gehaald als ik de spookverhalen op dit forum een beetje lees. Ook tips over minder bekende middelgrote productiebedrijven zou ik zeer waarderen.

Groetjes,

Iwaki

bulekurus
User
spacer line

Die 50 jaar was met mijn klak naar gegooid. Tja 22 ik vergeef hem..
Oh 22 jaar toen trok ik met mijn rugzakje naar Thailand, land van mijn dromen, hoopte altijd om ooit daar te wonen maar het is even anders gelopen , zit op java Emoticon: Stupid .
Heb mijn vrouw beetje onder druk gezet dat ik in 2018 hier weg wil.. Ik vind het hier maar niets
Het plan was 1 jaar hier wonen we zitten bijna aan 4 : Emoticon: Cry
Kijk liever door een roze bril. Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,103 posts - 13,484 topics - 16,230 members - last post @ 19-09-2017 20:01 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,937,766 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com