indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

IanJoannes
User
spacer line

Beste lezers,

Wie kan mij helpen bij het vinden van de huidige straatnaam van de straat die voorheen Jalan Egmond werd genoemd in Soerabaja?

Aanstaanse vrijdag ben ik twee dagen in Soerabaja om het voormalige huis van mijn oma te bezoeken. Echter, de straatnaam die mijn oma mij gaf is niet meer te vinden op de huidige plattegronden. Oude kaarten heb ik al afgespeurd maar tot op heden nog geen resultaat. Vandaar mijn bericht op dit forum.

Ik zou heel blij zijn met uw hulp. 🙏🏼

Dank en vriendelijke groeten,

Ian

kuncitan
User
spacer line

Als oud inwoner van surabaia heb ik nog nooit van jalan Egmond gehoord. Als het een straatnaam is ten tijde dat de nederlanders daar de scepter zwaaiden dan kan het nooit jalan Egmond geheten hebben maar mogelijk Egmondstraat of Egmond bpulevaard. Als oma nog leeft vraag haar dan naar de naam van de wijk, omliggende straten, gebouwen, bedrijven of winkels van enige omvang, scholen e.d die in de buurt van de gezochte straat liggen of naar andere herkenningspunten. Mogelijk dat ze een aanwijzing kunnen vormen.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

In het Soerabaiasch Handelsblad van 3 mei 1941 staat in een familiebericht de Van Egmondweg in Soerabaja genoemd. Verder kan ik dit nergens vinden en ik weet dus ook niet waar het is, maar wellicht is deze straat bedoeld?

Het familiebericht gaat om een geboorte in een ziekenhuis aan de Reinierszboulevard aan de zuidkant van de stad (nu Jl. Raya Diponegoro). Dat duidt er wellicht op dat het in dat deel van de stad moet zijn? De straten in die wijk zijn allemaal genoemd naar gouverneurs-generaal van de VOC/Indië, maar volgens mij is er geen gouverneur-generaal geweest die Van Egmond heet....

Sorry, je hebt hier misschien weinig aan. Het is een leuke puzzel.

Edit: oh en in de Nieuwe Courant van 25 maart 1947 staat de Van Egmondweg nog een keer genoemd. Wellicht is die straat pas helemaal aan het einde van de koloniale tijd aangelegd, en kort daarna van naam veranderd.

Edit2: Een andere mogelijkheid is misschien (?) dat 'Egmond' wat onthouden is eigenlijk gaat om 'Embong', wat Javaans is voor hoofdweg? Er waren meerdere straten met Embong in Surabaya.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Alle straten zijn van naam veranderd nadat de Nederlandse Kolonie eruit zijn

geschopt....Mijn straatnaam in Soerabaja was 2 x veranderd.....ik heb me de pl....

gezocht en bij toeval gevonden toen ik op de Katjapiering weg stond en een voorbijganger

een "oude " Indo/chinees die vroeger een Nederlander was geweest en nog steeds

perfect Nederlands verstond en praat en bracht mij naar mijn ouderlijke huis, omdat

moment toen hij de Jalan Ketabang indraaide herkende ik meteen dat het mijn straat is,

en was niets veranderd !! Behalve dat die mooie villa's bijna allemaal weg zijn en

kantoren in de plaats zijn gekomen... Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

Dus ik ben bang dat je die straat moeilijk terug kan vinden......en de Gemeente Soerabaja

zijn niet zó toeschietelijk toe naar de Nederlanders......vooral niet van de Koloniale-tijd !!

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

een TIP....is om naar Imexbo ( google ) te gaan en daar op de gastlijst

je vraag te herhalen....deze man is geboren en getogen in Soerabaya en kende tot

op heden Surabaya op zijn duim.....Succes. Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

PamelaAn
User
spacer line

Kembang,

Dank je voor de tip wat betreft Imexbo. Heb vanmiddag op het gastenboek van deze site een vraag gesteld en kreeg al vrij snel antwoord terug.
Heer Hans Boers weet inderdaad heel veel over Soerabaja. Hij is er geboren en heeft een deel van zijn jeugd daar doorgebracht.

Hij heeft mij foto's gestuurd van het huis waar ik geboren ben. Ik was daar al een keer geweest, maar kon het niet meer terugvinden.

Groet,
Pamela

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Leuk voor je PamelaAn....hij is een goede vriend van mij... Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!

PamelaAn
User
spacer line

On 17-08-2017 15:55 Kembang wrote:

Leuk voor je PamelaAn....hij is een goede vriend van mij... Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!

Sinds gisteren heb ik contact met hem. De mailtjes vliegen heen en weer. Hij is in hetzelfde jaar geboren als ik en ook in Soerabaja. Dus we hebben heel wat uit te wisselen. Hij weet ook heel veel over mijn familie van moederskant, zij woonden namelijk in Soerabaja. Hij schrijft heel humoristisch en is zeer correct: een aimabele man. Zulke mannen kom je nog maar zelden tegen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik was een beetje nieuwsgierig Kembang en Pamela, heb dus een kijkje genomen, de man is niet alleen een begenadigd schrijver, maar hij heeft ook een prachtige site, waar ik zo maar vele uurtjes met rode oortjes op door kan brengen. Emoticon: Yummie!
De site is ogenblikkelijk naar de favorieten in mijn toverdosie verhuisd. Emoticon: Yes!

Kembang
User
User icon of Kembang
spacer line

Wat dat betreft PamelaAnn en Malam kan je vele leesuurtjes beleven op zijn

website....deze man is een geboren verteller/ schrijver en is ook nog eens

hoog begaafd.... Emoticon: Yes!

Ik wens jullie beiden veel lees plezier Emoticon: Party! Emoticon: Party!

elsbeth
User
spacer line

Je hebt goed reclame gemaakt, Kembang. Ik ben ook gaan lezen en heb al een traantje weggepinkt. Zeker een bijzondere schrijver!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,016,505 topic views - 222,253 posts - 13,491 topics - 16,273 members - last post @ 25-09-2017 01:42 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,118,434 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com