indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

susanne81
User
spacer line

Hoi,

In september gaan we, mijn vriend en ik met ons dochtertje van 3 jaar oud, voor het eerst naar Indonesië. Best spannend Emoticon: Smile

Nu willen we heel graag de Bromo vulkaan bezoeken en gaat onze voorkeur uit naar een sunrise tour. Daarna willen we verder reizen naar Bali. Omdat we niet alles willen vliegen, zitten we te denken aan een trein. Omdat het best ver is, lijkt een nachttrein ons wellicht de beste optie. Ik kan alleen niet goed vinden vanuit waar (in de buurt vd Bromo, wellicht Malang of Surabaya) je een nachttrein naar Bali kan nemen.

En zouden jullie een nachttrein uberhaupt adviseren met een klein kindje qua veiligheid etc?

Overigens realiseer ik me dat je niet volledig per trein naar Bali kan hoor Emoticon: Smile

Bedankt alvast voor het meedenken!

kuncitan
User
spacer line

U kunt van surabaya deels met de nachttrein naar denpasar. De dag- en nachttreinen naar bali vertrekken vanaf station Gubeng. De nachttrein Mutiara Timur Malam vertrekt om ca. 22:.00 uur, aankomst denpasar ca. 11:30 de volgende dag. U reist met de trein tot Banywangi, stapt daar over op de bus van de spoorwegen (Damri bus), maak de oversteek met de ferry van Ketapang op java naar Gilimanuk op bali, en reis vervolgens door naar denpasar. Tip: probeer zsm naar de bus te gaan die buiten het station wacht om te voorkomen dat u moet staan omdat er niet altijd genoeg zitplaatsen in de bus beschikbaar zijn voor alle reizigers naar denpasar. Of er vanuit malang ook met de trein naar bali gereisd kan worden weet ik niet. Ik denk eerder dat u vanuit malang eerst naar surabaya moet gaan en daar moet overstappen op de trein naar bali.

kuncitan
User
spacer line

Aanvulling:

Ik heb de dienstregeling voor u opgezocht. Het blijkt dat er ook met de trein vanuit malang naar Banyuwangi gereisd kan worden. Of er ook aansluitend met de Damri bus van de spoorwegen naar denpasar gereisd kan worden staat er niet bij. Het beste is ter plekke informeren.
Dienstregeling vertrekkend vanuit malang:
http://kereta-api.info/jadwal-(...)siun-kotabaru-malang

Dienstregeling vanuit surabaya station gubeng:
http://kereta-api.info/jadwal-(...)siun-gubeng-surabaya

Tip1: koop een ticket klasse Eksekutif. Het is de duurste ticket maar u reist comfortabeler dan in de andere klassen. Vergeleken met de prijs van een NS treinkaartje is de prijs van een eksekutif kaartje een lachertje.
Tip2: neem voor de treinreis een trui o.i.d mee. Men heeft de neiging de airco te hoog af te stellen.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

De dichtstbijzijnde plek vanaf Bromo waar je de trein kunt nemen is de stad Probolinggo. De nachttrein Mutiara Timur Malam, die kuncitan noemt, vertrekt vanaf daar om 23:58 en komt dan om 4:15 aan in Banyuwangi Baru (waar de veerboot naar Bali gaat). Je hoeft dus niet eerst terug in de verkeerde richting naar Surabaya of Malang. Als je naar Zuid-Bali wilt kun je zo'n geïntegreerd ticket inclusief bus naar Denpasar kopen. Als je naar Noord-Bali wilt kun je beter het treinticket tot Banyuwangi kopen, dan een los veerbootticket, en dan bij de veerboothaven in Gilimanuk een bus of eventueel taxi zoeken.

Ik zag dat je dezelfde vraag ook al op een ander forum had gesteld, daar had ik ook al gereageerd. Meer informatie over deze route staat op mijn website in het artikel Veerboot Java-Bali en aansluitende bussen/treinen.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zou ook vanaf Probolinggo gaan, is dichter bij dan Malang vanuit Cemoro Lawang. Maar, dan wel met de Mutiara Timur Siang die rond 11 uur vertrekt. Deze trein gaat via de zuidroute Jember en Kalibaru en is veel mooier dan de route via de noordkust.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Welke route via de noordkust? Daar is geen spoorlijn...

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Sorry, sorry Erwinn, je hebt gelijk. Ik ben dingen door elkaar aan het halen. Hij gaat maar een stukje langs de kust tot Probolinggo en buigt dan af.

susanne81
User
spacer line

Dank voor jullie reacties! Hier ben ik ontzettend mee geholpen!

Ik had van iemand begrepen dat er echt een slaaptrein naar Bali ging waarbij je niet midden in de nacht al over moet stappen op de ferry. Met ons kindje zie ik het niet zo zitten om om 4 uur 's nachts van vervoersmiddel te wisselen. Een slaaptrein zou ideaal zijn geweest.

Maar wellicht kunnen jullie me daarin adviseren. We vliegen op Jakarta maar hoeven daar niet te blijven. Eigenlijk willen we zsm door naar Jogjakarta. Vanuit Jogjakarta willen we de Bromo bezoeken om daarna door te reizen naar Bali. We zouden heel graag (minimaal) 1 traject met de trein doen. Op basis van jullie advies hierboven valt het trajact Bromo-Bali al af. Wat zouden jullie adviseren, om de trein te nemen van Jakarta naar Jogjakarta of van Jogjakarta naar Bromo?

Wederom dank voor het meedenken Emoticon: Smile

spacer line  

Ik vond de reis van Bandung naar Yogja (eerste klas, overdag) een fascinerende reis door een prachtig en dunbevolkt berggebied.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Een keer gedaan met de (kereta api) trein van Bandung naar Surabaya met de nacht trein je ziet niets van de buiten gebied, omdat het donker was, alleen in de morgen aan komen in Surabaya.
Ik heb het ontzettend koud gehad en die trein stopt op plekken om te wachten op de trein van uit Surabaya.
Waar velen mensen met koopjes waren en eten de trein door liepen.
Eind voor het station werden we er uit gegooid en moesten langs de rails naar het perron lopen met koffers en al.
Ook hier weer die onbegrip van de medewerkers van de trein staatsbedrijf. Emoticon: Angry Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Heb je weer te weinig betaald Ziel? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Neen neen ik had executief geboekt maar we gaan wel ver terug in de jaren 1995 Emoticon: Red face

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Als je meteen na aankomst op het vliegveld in Jakarta door wilt naar Jogjakarta, met de trein, houd dan rekening met de tijd die je nodig hebt op het vliegveld (immigratie, bagage enzo) en dan om van het vliegveld naar het station te gaan. De luxe treinen (eksekutif-klasse) vertrekken vanaf station Gambir. Dat is als het goed gaat een klein uur rijden vanaf het vliegveld, maar ook geregeld (veel) langer. De 'dagtreinen' vertrekken om 8:00 en 8:50, de nachttreinen om 20:15 en 20:45. Ook hier komen de nachttreinen echter rond 4:00 uur 's ochtends aan in Jogjakarta. En ook hier zijn het geen slaaptreinen.

Je kunt ook met de trein van Jogjakarta richting de Bromovulkaan gaan, bijvoorbeeld naar Malang. Er zijn zes rechtstreekse eksekutif-klasse treinen per dag, waarvan vijf nachttreinen: één daarvan vertrekt om 20:45 en komt ook weer rond 4:00 aan, de vier overige vertrekken allemaal net na middernacht en komen in de ochtend aan in Malang. De dagtrein vertrekt om 7:45 en komt om 15:45 aan.

Een mooie route is zoals Job aangeeft van Bandung naar Jogjakarta, maar dan moet je dus wel eerst van Jakarta naar Bandung zien te komen (dat kan ook per trein, maar ook bijvoorbeeld met een rechtstreekse bus vanaf het vliegveld van Jakarta).

Nog een paar artikelen op mijn website waar je hopelijk iets aan hebt:
  • Openbaar vervoer in Jakarta (om naar het station te gaan) en dan Reizen van Jakarta naar Jogjakarta
  • Reizen van Jakarta naar Bandung, en dan van Bandung naar Jogjakarta

• 'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 09-08-2017 22:00 susanne81 wrote:
    ....Ik had van iemand begrepen dat er echt een slaaptrein naar Bali ging waarbij je niet midden in de nacht al over moet stappen op de ferry. ....

We vliegen op Jakarta maar hoeven daar niet te blijven. Eigenlijk willen we zsm door naar Jogjakarta. Vanuit Jogjakarta willen we de Bromo bezoeken om daarna door te reizen naar Bali. We zouden heel graag (minimaal) 1 traject met de trein doen. Op basis van jullie advies hierboven valt het trajact Bromo-Bali al af. Wat zouden jullie adviseren, om de trein te nemen van Jakarta naar Jogjakarta of van Jogjakarta naar Bromo?
    Er gaat een nachttrein van Surabaya naar Banyuwangi, daar houdt het spoor op en op Bali zijn geen spoorwegen. Overigens is een nachtttrein in Indonesie niet te vergelijken met wat wij hier in Europa kennen.
    Van het stuk Jakarta-Yogyakarta is eigenlijk alleen Bandung-Yogyakarta de moeite waard. De helft van de treinreis Jakarta-Bandung gaat langs sloppenwijken en onaantrekkelijk landschap.
    Van Yogyakarta naar Bromo neem je de trein Yogyakarta-Malang of Yogyakarta-Surabaya en verder Surabaya-Malang (trein, bus of travel).

Omdat vluchten van Jakarta naar Bandung duur(der) zijn of op ongunstige tijdstippen vertrekken kun je ook kun je ook, wellicht wat onlogische maar evengoed bruikbare volgorde doen.
    Jakarta-Yogyakarta vliegen, daar heb je nl. wel veel mogelijkheden voor en heel goedkoop, vanaf 23 euro
    Yogyakarta-Bandung per trein
    Bandung-Malang vliegen (voor Bromo) of Bandung-Surabaya kan ook
    Surabaya-Denpasar vliegen (goedkoop vanaf 22 euro)
    of
    Bromo per auto door naar Ketapang voor oversteek naar Bali. Maar dan zou ik toch een stop maken in Kalibaru.
    of
    Via Probolinggo met de dagtrein naar Banyuwangi en daarna oversteek naar Bali. (Ketapang en Banyuwangi ligt naast elkaar). Omdat je met het bezoek aan Bromo al rond 8, 9 uur klaar kunt zijn is het theoretisch mogelijk om de dagtrein naar Banyuwangi nog te nemen.Je hebt met een klein kindje wel meer gedoe.

Mbt bezoek aan Bromo zou ik wel even nadenken. De klassieke tour is de zonsopkomst vanaf de Penanjakan, daarna over de zandzee naar de voet van de Bromo en dan de trappen naar boven. De zwavellucht kan heel sterk zijn en sommige mensen hebben daar last van, zo waarschijnlijk ook kinderen.

spacer line  

Pas op met kaartjes van Yogya naar Jakarta, met de bedoeling de mooie reis door de bergen via Bandung te maken. Grote kans n.l. dat de trein de saaie noordelijke route neemt. Geldt natuurlijk ook voor de omgekeerde richting.

Erwinn
    User
    User icon of Erwinn
    spacer line

Op 10-08-2017 17:25 schreef jobvanstaalduinen:
    Pas op met kaartjes van Yogya naar Jakarta, met de bedoeling de mooie reis door de bergen via Bandung te maken. Grote kans n.l. dat de trein de saaie noordelijke route neemt. Geldt natuurlijk ook voor de omgekeerde richting.

Sterker nog, 100% kans. Geen van de treinen tussen Jakarta en Jogja rijdt via Bandung. Allemaal via Cirebon.

Keortep
    User
    spacer line

Dag susanne,
    In Java zijn volop mogelijkheden voor vervoer. Als je (net als ik) die vieze drukte van West Java (Sunda land) wil mijden, neem dan vanaf het vliegveld direct een aansluitende binnenlandse vlucht naar een van de grotere steden in het meer geciviliseerde Javaanse deel van Java, zoals Jogyakarta of Surabaya. Als je niet te laat aankomt hoef je die vlucht niet perse van te voren te boeken, want die vluchten gaan heel frequent. Het is net of je op een bus staat te wachten.

En als je snachts goedkoop grote afstanden wil overbruggen kan je ook overwegen om gebruik te maken van een travel-dienst die overal te vinden zijn. Je wordt dan vanaf je verblijfplaats vervoerd tot voor de deur bij je bestemming. In een redelijk comfortabele auto met stoelen waarin je kan slapen. Je hebt daarbij wel kans op medereizigers die hun bestemming mogelijk iets van de route af hebben. Als je iets meer betaalt dan krijg je de auto voor jullie alleen.

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 12-08-2017 04:56 Keortep wrote:
    Dag susanne,
    In Java zijn volop mogelijkheden voor vervoer. Als je (net als ik) die vieze drukte van West Java (Sunda land) wil mijden, neem dan vanaf het vliegveld direct een aansluitende binnenlandse vlucht naar een van de grotere steden in het meer geciviliseerde Javaanse deel van Java, zoals Jogyakarta of Surabaya. Als je niet te laat aankomt hoef je die vlucht niet perse van te voren te boeken, want die vluchten gaan heel frequent. Het is net of je op een bus staat te wachten.

En als je snachts goedkoop grote afstanden wil overbruggen kan je ook overwegen om gebruik te maken van een travel-dienst die overal te vinden zijn. Je wordt dan vanaf je verblijfplaats vervoerd tot voor de deur bij je bestemming. In een redelijk comfortabele auto met stoelen waarin je kan slapen. Je hebt daarbij wel kans op medereizigers die hun bestemming mogelijk iets van de route af hebben. Als je iets meer betaalt dan krijg je de auto voor jullie alleen.
    Nou, deze mag meteen de prullenbak in. Staat vol met onnodige bijvoeglijke naamwoorden, ongevraagde " informatie" en onzin.
    Hoe is het Petroek ? Heb je je naam omgedraaid?

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Anne_Miek heeft gelijk dat was vroeger zo, kan mij herinneren dat mijn vriendin belde en die dag kwam er een busje voor rijden met al heel wat volk er in.
    Maar als je tegenwoordig met de travel wil moet je speciaal naar de vertrek punt zelf komen je betaald en je krijg een zitplaats aan geboden.
    Die busjes vertrekken altijd de vaste tijden en vertrekken altijd ook zonder passagiers, want ze schijnen ook als pakketdienst te verrichten.... Emoticon: Yeah right!

susanne81
    User
    spacer line

Wederom dank voor alle reacties. Super dat jullie zo behulpzaam zijn!

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Anne Mieke, ik ben jouw genoemde opties even aan het doornemen, Maar zie ik het goed dat als ik van Jogyakarta naar Bandung ga, ik eigenlijk de 'verkeerde kant' uitga omdat ik daarna weer richting Bromo wil?

Ik neig nu een beetje naar het volgende plan;
    - Aankomst op Jakarta
    - Vliegen naar Jogyakarta
    - Paar dagen verblijven in Jogyakarta
    - Vanuit Jogyakarta trein naar Surabay
    - Rechtstreekse sunrisetour vanuit Surabaya naar Bromo, smiddags weer terug in Surabaya
    - Vanuit Surabaya vliegen naar Denpasar

Is dit plan een beetje logisch?

En wat ik niet goed kan vinden is hoe lang we dan met de trein onderweg zijn van Jogyakarta naar Surabaya. Op de ene site lees ik 4,5 uur, op de ander 10 uur. Dat scheelt nogal Emoticon: Smile

Of is het handiger om vanuit Jogyakarta met de trein naar Probolinggo te gaan en vanuit daar een tour te boeken? En hoe lang duurt die treinreis dan ongeveer?

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 13-08-2017 15:58 susanne81 wrote:
    Wederom dank voor alle reacties. Super dat jullie zo behulpzaam zijn!

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Anne Mieke, ik ben jouw genoemde opties even aan het doornemen, Maar zie ik het goed dat als ik van Jogyakarta naar Bandung ga, ik eigenlijk de 'verkeerde kant' uitga omdat ik daarna weer richting Bromo wil?

Ik neig nu een beetje naar het volgende plan;
    - Aankomst op Jakarta
    - Vliegen naar Jogyakarta
    - Paar dagen verblijven in Jogyakarta
    - Vanuit Jogyakarta trein naar Surabay
    - Rechtstreekse sunrisetour vanuit Surabaya naar Bromo, smiddags weer terug in Surabaya
    - Vanuit Surabaya vliegen naar Denpasar

Is dit plan een beetje logisch?
    Je gaat met mijn voorstel idd de verkeerde kant uit maar ik heb het zo ingedeeld omdat je dan optimaal van je tijd gebruik kan maken en toch de mooiste dingen kan zien. Uiteindelijk maakt het niet uit omdat je daarmee het mooiste traject per trein op Bali kan doen, plus mogelijk nog iets leuks in de buurt van Bandung.
    Het traject van Yogyakarta naar Surabaya is lang niet zo mooi. Tenzij je van drukke steden hoort (Surabaya is de tweede stad van Indonesie) zou ik liever kiezen voor Malang. Het is er koeler en je bent dichter bij Bromo.

susanne81
    User
    spacer line

Dank voor je snelle reactie!

Malang heeft ook mijn voorkeur boven Surabaya. Echter, ik zou dan vanuit Malang een tour naar Bromo boeken waarbij we dan smiddags weer terug zijn in Malang. Vanuit daar willen we dan zsm naar Bali en ik zie dat vliegen vanuit Malang naar Denpasar vrij duur is en eerst weer via Jakarta gaat. Vanuit Surabaya vliegen lijkt sneller en goedkoper.

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Je kunt toch ook in Malang starten en je in Surabaya op het vliegveld laten afzetten?
    Alternatief is vanuit Cemoro Lawang naar Probolinggo en dan met de bus naar Ketapang en de oversteek naar Bali.

susanne81
    User
    spacer line

Klopt, heb ik ook aan gedacht om vanuit Malang - Bromo - Surabaya te gaan. Het nadeel lijkt me dan dat we al onze bagage mee moeten nemen bij de Bromo tour. Het liefst laat ik die gewoon achter in het hotel in Surabaya (of Malang) achter.

Nu ben ik ook aan het kijken naar de volgende 2 opties;
    1. Om vanuit Surabaya met de trein naar Banyuwangi te gaan (met dank aan de site van Erwinn Emoticon: Smile ). Vanuit daar de ferry en vervolgens een bus naar Lovina. We willen namelijk sowieso Lovina bezoeken en het lijkt me logisch om dan vanuit daar naar het zuiden van Bali te reizen.

2. Een alternatief is vanuit Surabaya vliegen naar Denpasar. Echter, dan zouden we met de auto naar Lovina moeten en na een paar dagen Lovina weer terug met de auto naar het zuiden. Lijkt me dubbelop.

Welke optie is sneller/efficienter? Ik zie de afstanden op google.maps wel maar merk al dat afstand niet altijd iets zegt over reistijd Emoticon: Smile

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Wat is erop tegen dat je bagage achter in de auto staat?

1. Je hoeft niet terug naar Surabaya. Vanuit Cemoro Lawang ben je eerder in Probolinggo. Ik heb deze mogelijkheid eerder voorgesteld, zie 10 augustus 15:38. Een andere mogelijkheid is om rechtstreeks van Yogyakarta of Surabaya naar Cemoro Lawang te gaan en daar te “overnachten”.

2. Als je nu al zeker weet dat je naar Lovina wilt dan is het beter om overland (trein, bus of eigen auto) en ferry te gaan. Allereerst moet je ongeveer 1,5 tellen voor inchecktijd plus Denpasar-Lovina is ook al gauw 3 uur.

Vanuit Malang vertrek je meestal ergens tussen 1 en 2 uur ’s nachts, dan eerste de zonsopkomst, de trip over de zandzee en de trappen omhoog klimmen naar de Bromo. Je bent dan meestal tussen 8 en 9 uur weer klaar.
    Auto vanuit Malang, Penanjakan en Bromo en rond 9 uur naar Probolinggo. Als je zorgt dat je vooraf treinkaarten hebt dan kun je trein van vertrek 11:04 uit Probolinggo aankomst 15:20 uur in Banyuwangi nemen. Je gebruikt je tijd dan optimaal en kunt nog genieten van het landschap van Oost Java. De ferry naar Gilimanuk op Bali is nonstop en met een beetje geluk kun je daar rond 16:30 uur zijn. Daarna verder met de bus naar Lovina.
    Wil je dit met een vlucht doen dan zul je eerst naar Surabaya moeten. Gelet op inchecktijd en dat je vanaf Denpasar nog naar het noorden moet zul je waarschijnlijk via de weg sneller in Lovina zijn.

Ik zeg het nog maar een keer. Denk twee keer voordat je je kind van 3 jaar meeneemt vanwege de soms penetrante dampen die uit de Bromo komen.

Ik heb je post nog eens nagelezen maar vind niet hoelang jullie in totaal vakantie hebben. Daarnaast lees ik ook dat het de eerste keer is en je misschien nog geen idee hebt hoe Indonesie is. Mocht je al eerder in Azie zijn geweest: Indonesie is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Thailand of Maleisie.
    Hieronder, rekening houdend met jullie wensen hoe je het zou kunnen doen

Dag 1 Aankomst Jakarta, vlucht door naar Yogyakarta
    Dag 2 tm 4 Yogyakarta
    Dag 5 treinreis Yogyakarta-Bandung
    Dag 6 en 7 Bandung
    Dag 8 vlucht Bandung-Malang
    Dag 9* Malang-Bromo-Probolinggo-Banyuwangi-Gilimanuk-Lovina
    Dag 10 -? Bali

* zeer kort verblijf omdat de trip naar Bromo rond 1-2 uur vertrek

Ik zou liever wat dagen aan Java toevoegen voor bijvoorbeeld een dag extra in Malang en twee dagen extra in Kalibaru.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,770 posts - 13,516 topics - 16,725 members - last post @ 20-11-2017 13:53 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,343,154 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com