indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

SanderFey
User
spacer line

Hi,

Is het goed te doen om zonder motorrijbewijs maar wel met NL Auto rijbewijs (evt ANWB Buitenlands rijbewijs) scooter te rijden in de buurt van Lake Maninjau/Bukittinghi en Samosir?

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Beide rijbewijzen die je opnoemt zijn hier niks waard. Ik ben zelf nog nooit in Sumatera geweest, maar ik ga toch 'Ja' antwoorden op je vraag... Tot je iets voor krijgt!!!

There's a big difference between kneeling down and bending over!

SanderFey
User
spacer line

Op 12-07-2017 11:13 schreef nsenada:
Beide rijbewijzen die je opnoemt zijn hier niks waard. Ik ben zelf nog nooit in Sumatera geweest, maar ik ga toch Ja antwoorden op je vraag... Tot je iets voor krijgt!!!

Ja klopt dat het inderdaad niks waard is daar. Heb al het een en ander gelezen.
Hoe bedoel je ''tot je iets voor krijgt''?

Als er politiecontrole is heb je dan een groot probleem?

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Politiecontrole zal meevallen, veel te lastig iemand die geen Indonesisch spreekt. Je hebt alleen een probleem als je een aanrijding hebt. Geen rijbewijs is geen verzekering is alles zelf betalen plus dat je altijd schuldig bent want je bent blank en rijk.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Inderdaad, wat Jarno zegt... word je tegengehouden door politie, kom je er wss goedkoop vanaf. Indien een ongeval... groot probleem en jij zal altijd in fout zijn.

Is rijden in Amerika of Australië zonder rijbewijs goed te doen? Ook ja, tot ...

There's a big difference between kneeling down and bending over!

elsbeth
User
spacer line

Totdat je iets voor je wielen krijgt, bedoelt Nsenada neem ik aan. Altijd lastig te beantwoorden dit soort vragen. Ik rij zelf voor geen goud in Indonesië. Mensen rijden als gekken. Op Samosir zelf en rond Maninjau zal het wel meevallen, bekijk ter plekke even hoe je het eruit vindt zien. Heb je ervaring met het verkeer (rijdt links, net als Engeland) in Indonesië? Er gebeuren veel ongelukken met buitenlanders op scooters.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Ach de wegen van Bukittinggi naar Maninjau en terug door Sianok Canyon zijn niet zo heel erg druk en het zal allemaal wel meevallen maar alert zijn op de risico's lijkt me niet verkeerd. Ik neem aan dat je eventuele Nederlandse reisverzekering ook niks uitkeert wanneer je niet over het juiste rijbewijs beschikt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Niet doen, het is de goden verzoeken, je hebt een motorrijbewijs met internationaal rijbewijs (ANWB) nodig, klaar over uit.
Ik heb mijn hele leven motor gereden en jarenlang op zo'n dingsie in Indonesië gereden, ik kan er een boek over schrijven.
Allereerst ben je als bleekgezicht een dankbaar object voor de politie om hun karige salaris wat op te krikken, je wil niet weten hoeveel keer ik gecontroleerd ben.

Daarbij rijden ze als idioten, ik heb in die tijd 3 keer op het asfalt liggen zwemmen, in twee gevallen reden die asbakken gewoon door.
Krijg je een ongevalletje dan ben je als bleekgezicht altijd schuldig en al helemaal als je geen geldig rijbewijs hebt, dan loop je compleet leeg, slachtoffer(s) en politie afkopen kost je een vermogen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je bent hoe dan ook fout als je zonder het vereiste rijbewijs op pad gaat. Dat veel mensen het toch doen is een ander verhaal en het gaat goed tot dat het goed gaat. De rest is hierboven al gezegd. Idd áls er iets gebeurt dan ben je de klos, maakt niet uit of het jouw schuld is of niet. Ook al rij je zelf nog zo goed, je hebt altijd te maken met medeweggebruikers.
Over het rijden zelf:
Ik ben zelf ook niet zo voor het huren/rijden op motor/scooter in Indonesie maar het ligt er wel aan waar.
Op Samosir is niet zoveel verkeer dus dat zal nogal meevallen.
Om bij Maninjau te komen zul je eerst Bukittinggi uit moeten en dat is een ander verhaal, daar kan het heel druk zijn. Een ander opstakel is de bochtige maar op sommige plekken vooral steile weg om bij Maninjau te komen waar je een krachtige motor voor nodig hebt.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2017 11:50 _Jarno_ wrote:
Politiecontrole zal meevallen, veel te lastig iemand die geen Indonesisch spreekt...
Je weet niet of deze poster Indonesisch spreekt...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2017 13:08 Malam wrote:
Daarbij rijden ze als idioten .....
Niet overal in Indonesie Emoticon: Smile

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 12-07-2017 13:39 Anne Mieke wrote:
Een ander opstakel is de bochtige maar op sommige plekken vooral steile weg om bij Maninjau te komen waar je een krachtige motor voor nodig hebt.

Steile wegen is niet zo'n probleem Anne Mieke, de Yamaha en Honda scooters zijn ware raketjes van 125 cc, ik heb er van versteld gestaan, de mijne sleurde mij met 30 km de meest steile hellingen op. Emoticon: Yes!
Bochtige en stille wegen is wel een ander verhaal, het kan beter erg druk zijn, op stille bochtige wegen krijg je toestanden als in het filmpje, je zal maar op je eigen weghelft met een slakkegangetje een onoverzichtelijke bocht in gaan. Emoticon: Blush

Pas op heftige beelden.

spacer line  

Je moet jezelf afvragen of je in Nederland zonder geldig rijbewijs zou gaan rijden. Ik denk niet dat je ook maar één moment overweegt, de kans zeg dat je iemand aanrijdt zonder rijbewijs, de verzekering niets uitkeert en zelfs de rechtsbijstand verzekering niets voor je doet om je strafproces bij de rechtbank te ondersteunen. Dat wil je toch niet.

Vreemd genoeg doen mensen dat wel in een land waar het risico en de gevolgen alleen maar groter zijn als in NL.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-07-2017 14:04 Malam wrote:

[quote removed]

Steile wegen is niet zo'n probleem Anne Mieke, de Yamaha en Honda scooters zijn ware raketjes van 125 cc, ik heb er van versteld gestaan, de mijne sleurde mij met 30 km de meest steile hellingen op. Emoticon: Yes!
Het tweede deel van de weg naar Maninjau is niet alleen steil maar bestaat uit 44 haarspeldbochten waarvan de rechte stukken kort zijn. Je moet snelheid maken om enigszins door te kunnen rijden maar ook weer niet te hard omdat je vrachtauto's tegen kan komen die een stuk langzamer gaan en die je dan ineens tegenkomt.

elsbeth
User
spacer line

Al met al lijkt mij dat de beslissing snel genomen is na al deze waarschuwingen. Genoeg andere mogelijkheden om te genieten van het fantastische landschap!

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 12-07-2017 15:44 schreef elsbeth:
Al met al lijkt mij dat de beslissing snel genomen is na al deze waarschuwingen. Genoeg andere mogelijkheden om te genieten van het fantastische landschap!

Leuke landschap wel maar met veel risico's die je op te koop moet nemen.
Of je verzekering mee betaald is juist de vraag, als je iets over komt en dat weten heel veel mensen in Nederland niet .
EEn avontuur van vele risico's in Indonesië die eigenlijk door mensen met ervaring hier hadden kunnen openbaren.
Maar fantastisch vakantie gehad in het begin en later hoor je wat voor verschrikkelijke ervaringen ze gehad hebben.
Mensen in Nederland wees eens eerlijk met je ervaring...... Emoticon: Blush Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
User
spacer line

Tja, ik kan toch echt niet zeggen dat ik zelf verschrikkelijke ervaringen heb gehad, anders had ik ze heus wel verteld. Maar ik raad altijd iedereen af om zelf auto of scooter te rijden. Mijn jongste dochter heeft net in haar eentje een maand door Thailand gereisd. Ik kan haar hooguit adviseren, maar een 19-jarige kan je niks meer verbieden, het is haar leven. In Noord Thailand is ze gelukkig niet gaan scooter rijden, zoals iedereen daar doet. Vorige week nog las ik dat daar een 30-jarige vrouw op de scooter verongelukt is.
Vorig jaar zoon van mijn broers zwager op Bali verongelukt op de motor. Heb ik toen ook gemeld hier. Ik vind het verkeer het gevaarlijkst in dit soort landen. Natuurlijk neem je risico's, maar ik houd het heft wel een beetje in eigen handen. Een chauffeur die als een gek rijdt? Dan stap ik uit en krijgt hij geen cent. En verder? ja, dingen die fout gaan, blijven je het meeste bij. Maar dat zijn dan meer bizarre dingen dan echt gevaarlijke dingen.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

On 12-07-2017 13:41 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Je weet niet of deze poster Indonesisch spreekt...

Nee maar wel dat de politie daar geen extra moeite wil doen. Meer dan een jaar per brommer in West Sumatra omgereden, bij controle altijd vrolijk voorbij gewuifd.

spacer line  

Op 13-07-2017 05:41 schreef _Jarno_:

[quote verwijderd]

Nee maar wel dat de politie daar geen extra moeite wil doen. Meer dan een jaar per brommer in West Sumatra omgereden, bij controle altijd vrolijk voorbij gewuifd.

Een boete van de politie is echt afdeling klein leed als je het afzet tegen de grote risico's die je loopt.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

48,699,862 topic views - 221,350 posts - 13,464 topics - 15,879 members - last post @ 23-07-2017 00:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

87,984,494 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com