indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-01-2020 17:36 jakarta-snacks wrote:

[quote removed]

Enigszins:
De waarde kan door douane beoordeeld worden als kletskoek.
Dan gaan we weer naar de HS code. Alles opzoeken, rekenen maar en er komt iets uit.
Aangezien dit een verzameling van "prullaria" wordt dat geen sinecure.
Kortom (en dat antwoord is ook al destijds door Yerun gegeven):
De meesterlijke vraag die ik minimaal 1x/week stel: WAAR STAAT DAT DAN????

Dat.
Ja, zoiets was ook een beetje mijn eerste reactie, maar we zitten er toch maar mooi mee te kijken.
Ik heb overigens de verzender destijds afgeraden om een pakket te versturen op grond van mijn eigen ervaringen (zoek, opengemaakt/niet compleet, maanden onderweg etc). Heb zelf ook wel ooit meegemaakt dat iemand Rp 50.000 moest betalen maar een bedrag van Rp 700.000 voor zoiets slaat nergens op. Het probleem is ook dat Indonesiers vaak nog minder dan wij kaas gegeten hebben van dit soort zaken en ook zo gauw niet de juiste vragen stellen (als je al het juiste antwoord op krijgt). Degene die het verstuurd heeft wil het bedrag vergoeden maar ik vind dat je dan meedoet aan corruptie.
Ben aan het denken of het wijsheid is om het maar even te laten staan en dat ik zelf over een paar maanden ga uitzoeken hoe het zit. Maar ook nog maar de vraag of dat iets oplevert.

Heel triest om het mensen zo moeilijk te maken. Het was bedoeld als opsteker in een moeilijke periode waarin onze vriendin haar man had verloren (en achterblijft met een kindje van 2).

Ik weet het even niet.
Thx

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-01-2020 21:33 zieleffe wrote:
Ik begrijp niet heb vele keren pakketten van 10 kilo verzonden en vorig jaar gewoon zelfs twee pakketten aan de appartement daar ook gebracht.
De jaar daarvoor had ik medicijnen per post ontvangen en moest met bewijzen komen van een uitdraaischel van de dokter.
Maar een Engels talig uitdraai van de Apotheker accepteerden ze ook.
Heb bij al die pakketten 20.000rp per stuks moeten betalen.
En eigenlijk de waarde van de inhoud is niet te vergelijken met de kosten van verzenden rond 60 Euro per pakket we zijn gek van al die prullaria zoals J-S dat noemde.
.....

Idd dan hebben we het nog niet over de verzendkosten, maar dat is een eigen keuze.

Ik kan het ook niet volgen ten opzichte van wat je mee mag nemen als je per vliegtuig het land binnenkomt. Dat is met een maximale waarde van 250 euro toch? Er heeft nog nooit iemand gevraagd naar hetgeen ik ooit allemaal meegesjouwd heb naar Indonesie en dan heb ik het over dingen die duidelijk niet voor eigen gebruik tijdens een vakantie zijn.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Ik kan er ook nog steeds niet aan uit en er is volgens mij niet aan uit te kunnen. Soms, laat ik kleine rommel van Amazon opsturen naar hier en betaal ik meer tax of onkosten hier dan wat de sleuren waard zijn. Laat ik later diezelfde rommel nog eens overkomen, kost het me niks. En soms geeft Amazon me geld terug en soms ook niet.

Vorig jaar, komen mijn vrouw en ik Batam binnen en ik heb 29kg aan electrische muziekinstrumenten(enorme waarde) bij... men keek ernaar en het was in orde, we mochten doorgaan.

Maar, in België is het net hetzelfde hoor... of het nu per post/DHL/Fedex of UPS komt, de ene meer betaal ik tax en invoerrechten en de andere keer niks. Fedex, is daar het meest duidelijke in. Vorige week werd er een pakje voor mij geleverd in België(waarde 300€) en moest ik niks betalen. Deze week weerom een pakje(waarde 750$) en via Fedex moest ik 202€ btw en invoerrechten betalen.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
User
spacer line

^ Batam is een belastingvrije zone. Daar moet dus niets betaald worden. Maar officieel zodra het wordt doorgestuurd naar de rest van Indonesië, wél. Dat gebeurt dus bijna nooit.

De grens voor pakjes lag op $50. Daarboven werden invoerkosten en belastingen e.d. berekend. Toen werd dat verhoogd naar $75. Dat bedrag is trouwens inclusief transportkosten, verzekering, etc. Alles dus.

En nu per januari is het verlaagd naar............ $3 !!!! Emoticon: Confused Echt waar, alles boven drie dollar wordt belast.

Dankzij de minister van Financiën (waar Malam zo hoog mee oploopt), wordt iedereen voortaan genaaid.

Emoticon: Frustrated

jstar
User
spacer line

Nooit maar dan ook nooit iets met DHL of FedEx of UPS etc. verzenden. Die zijn katholieker dan de paus en krijgen volgens mij een percent.

asepers
User
spacer line

Mijn eigen info van de douane (Bali) Indonesia in 2019:

Alles wat boven de (geschatte,als er geen nota of bankbetaling is) waarde komt van 75 US dollar (zonder porto)wordt belast voor de (geschatte) waarde + de porto kosten belast,daar onder is vrij van invoerrechetn en tax.
Er is een mogelijkheid om bezwaar te maken,duurde in mijn geval 3 werkdagen.

p.s.
ik vernam,via via,dat dit naar boven wordt of is bijgesteld naar 100 US dollar.

jstar
User
spacer line

^ Niet meer correct. Zie mijn post daarboven.

Dat was trouwens al even in het nieuws:
https://m.tribunnews.com/bisni(...)depan-kena-bea-masuk

De Pos in Surabaya verklaart dat ze het per 30 januari a.s. zullen toepassen. In Jakarta weet ik het nog niet.

asepers
User
spacer line

ok,dan is het dus inmiddels veranderd of aan het veranderen.

bedankt,jstar

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

De postbode/leverancier, brengt soms toch(wat volgens mij) officiele papieren zijn mee, met het te betalen bedrag aan tax of whatever hier in Batam. Maar ja, dat kan evengoed vals zijn. En zoals gezegd, het gaat meestal over prullen.
Ik heb al wel gemerkt dat er verschil opzit, of het pakje via Jakarta komt of via Singapore. Via Singapore, hoef ik meestal niks te betalen. En, ik wacht altijd in spanning af, of de dingen hier wel toekomen. Daarom, de dure dingen naar België en die breng ik dan zelf wel over.

Ook al enkele malen meegemaakt, dat mijn pakje plots verdwijnt in Jakarta of Batam. Amazon, die kijkt dat na en bevestigd dat het pakje verloren is... stuurt mij een nieuw op en dan enkele weken later komt men de originele bestelling ook nog afgeven.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

spacer line  

Mensen,

Met pakketten wordt je som verschrikkelijk genaaid. Of het nu door customs is of door/via DHL of FEDEX.

Heb een keer ongelooflijke ruzie gehad met DHL: 2 apparaten uit China. Walgelijke kosten.
Heb tig keer moeten vragen: Waar staat dat dan? HS Code die jullie hebben gehanteerd, want op basis van de HS code van verzender (en die correct is) concludeer ik : Rpxxxx
Talloze emails en uiteindelijk moesten ze toegeven.
Duurde me wel etterlijke weken, maar was het waard.

Even nogmaals een link naar ander topic waar u mogelijk nog uw voordeel mee kan doen (die Duitsland route), maar weet niet of dat nog actueel is.
forum.indahnesia.com/topic/980(...)n_naar_indonesie.php

Annemieke, Dit vind ik echt rot voor je. Spulletjes met vooral emotionele waarde en ze rukken je hart ongeveer uit. Schoften.

Tot op heden heb ik nul problemen met spullen zelf meenemen naar Jakarta. NUL.
Een keer een internationale aankomst op Bali. Daar zag het er strenger uit. Veel mensen tassencontrole. Zelf niet aan onderworpen.

Ik begreep volgens mij van Yerun dat ie ooit een Amazon bestelling had en daar vooraf werd aangegeven wat de doaune kosten zijn o.i.d. Wat prima werkte.

Bestellen van simpel cheap stuff via Wish app ben ik niet bang voor. Af en toe letterlijk paar duizend Rp aftikken, maar duurder spul? No way. Never again, tenzij dat met een importje (container) mee kan die we zelf onder controle hebben.

Heldere ziende

eveline
User
spacer line

Ik heb 2 jaar geleden zo’n 5kg boeken(kookboeken) naar Bali gestuurd aan goede vriend die gek is op koken en specifieke kookboeken vroeg. Bewust en bonnetje mee gestuurd, zgn 2de hands boeken waren.... en toch werd die op Bali ook belast, moeten betalen.

In NL is het zo, alles wat je uit buitenland besteld tot €22 euro is belasting vrij..... hoger dan €22 word je belast met belasting en inklaring kosten die door post.nl of DHL etc wordt gedaan. Je kunt die niet vooraf regelen.

Als je zelf tijdens je reis mee neem, mag je tot €430 mee nemen zonder dat je belasting en invoer rechte hoeft te betalen.
Ik heb laatst, vorige maand 5 sloffen kreten sigaretten meegenomen..... op Schiphol netjes aangegeven dat ik voor de 4 sloffen (1 slof mag je vrij mee nemen)wil betalen, bonnetjes laten zien hoeveel ze in Indonesië heeft gekost..... netjes geregeld hoor, ik werd niet aangehouden maar wilde het zelf aangeven. Eenmaal thuis heb ik gewoon het bedrag dat ik moest betalen overgemaakt aan de belasting dienst.
Naast die sigaretten heb ik ook 10kg koffiebonen, 2x2 kg NR haar creambath, 2 liter NR Kur shampoo en 2 liter conditioner, no problem op schiphol Emoticon: Party!

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-01-2020 06:19 jakarta-snacks wrote:

….Annemieke, Dit vind ik echt rot voor je. Spulletjes met vooral emotionele waarde en ze rukken je hart ongeveer uit. Schoften.

Tot op heden heb ik nul problemen met spullen zelf meenemen naar Jakarta. NUL.
Een keer een internationale aankomst op Bali. Daar zag het er strenger uit. Veel mensen tassencontrole. Zelf niet aan onderworpen.

Ik begreep volgens mij van Yerun dat ie ooit een Amazon bestelling had en daar vooraf werd aangegeven wat de doaune kosten zijn o.i.d. Wat prima werkte.

Bestellen van simpel cheap stuff via Wish app ben ik niet bang voor. Af en toe letterlijk paar duizend Rp aftikken, maar duurder spul? No way. Never again, tenzij dat met een importje (container) mee kan die we zelf onder controle hebben.

Ik heb geen idee hoe het werkt als je spullen (vanuit Indonesie) bestelt via internet. Dit pakket is via PostNL verstuurd. Degene die het verstuurde heeft er wel een maand over gedaan om wat leuke dingetjes bij elkaar te zoeken en vroeg ook telkens aan mij of het goed was. In november had ik al eea voor de familie meegenomen maar omdat mijn bagage beperkt is en ze ook voor een kerstverrassing wilde zorgen om ze een hart onder de riem te steken wilden ook zelf een pakketje sturen. Een formulier moest worden ingevuld op hat postkantoor en de waarde moest worden aangegeven. Dat is allemaal naar eer en geweten gedaan.
Ik heb toen nog wel een paar keer mijn bezwaren aangedragen (want ik heb zelf wél slechte ervaringen maar meer mbt of het wel en in goede staat aankomt een hoe lang het duurt; geen seconde over bizarre kosten die daar betaald moeten worden) maar uiteindelijk heb ik het ook maar laten gaan omdat ze het zo graag wilden.

Mobiele telefoons, dure sierraden, merkspullen, weet ik veel wat kan ik nog enigszins volgen maar dit….? Echt niet. En hoe dan? Waarde 110 euro en Rp 700.000 = 45 euro aan tax betalen? Het is bizar.

jstar
User
spacer line

On 16-01-2020 23:11 eveline wrote:
Ik heb 2 jaar geleden zo’n 5kg boeken(kookboeken) naar Bali gestuurd aan goede vriend die gek is op koken en specifieke kookboeken vroeg. Bewust en bonnetje mee gestuurd, zgn 2de hands boeken waren.... en toch werd die op Bali ook belast, moeten betalen.

Het 'goede' nieuwe is dat vanaf nu -in de nieuwe regeling dus- boeken volledig zijn vrijgesteld.

spacer line  

Op 16-01-2020 23:11 schreef eveline:

In NL is het zo, alles wat je uit buitenland besteld tot €22 euro is belasting vrij..... hoger dan €22 word je belast met belasting en inklaring kosten die door post.nl of DHL etc wordt gedaan. Je kunt die niet vooraf regelen.

Als je zelf tijdens je reis mee neem, mag je tot €430 mee nemen zonder dat je belasting en invoer rechte hoeft te betalen.
Ik heb laatst, vorige maand 5 sloffen kreten sigaretten meegenomen..... op Schiphol netjes aangegeven dat ik voor de 4 sloffen (1 slof mag je vrij mee nemen)wil betalen, bonnetjes laten zien hoeveel ze in Indonesië heeft gekost..... netjes geregeld hoor, ik werd niet aangehouden maar wilde het zelf aangeven. Eenmaal thuis heb ik gewoon het bedrag dat ik moest betalen overgemaakt aan de belasting dienst.
Naast die sigaretten heb ik ook 10kg koffiebonen, 2x2 kg NR haar creambath, 2 liter NR Kur shampoo en 2 liter conditioner, no problem op schiphol Emoticon: Party!

Ja, als je netjes de regels volgt is er niks aan de hand. In NL dan. Emoticon: Laugh out loud
En we weten intussen dat import in Indo (pakketten) wat problemen op kan leveren.

Heldere ziende

spacer line  

Op 17-01-2020 00:01 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Ik heb geen idee hoe het werkt als je spullen (vanuit Indonesie) bestelt via internet. Dit pakket is via PostNL verstuurd. Degene die het verstuurde heeft er wel een maand over gedaan om wat leuke dingetjes bij elkaar te zoeken en vroeg ook telkens aan mij of het goed was. In november had ik al eea voor de familie meegenomen maar omdat mijn bagage beperkt is en ze ook voor een kerstverrassing wilde zorgen om ze een hart onder de riem te steken wilden ook zelf een pakketje sturen. Een formulier moest worden ingevuld op hat postkantoor en de waarde moest worden aangegeven. Dat is allemaal naar eer en geweten gedaan.
Ik heb toen nog wel een paar keer mijn bezwaren aangedragen (want ik heb zelf wél slechte ervaringen maar meer mbt of het wel en in goede staat aankomt een hoe lang het duurt; geen seconde over bizarre kosten die daar betaald moeten worden) maar uiteindelijk heb ik het ook maar laten gaan omdat ze het zo graag wilden.

Mobiele telefoons, dure sierraden, merkspullen, weet ik veel wat kan ik nog enigszins volgen maar dit….? Echt niet. En hoe dan? Waarde 110 euro en Rp 700.000 = 45 euro aan tax betalen? Het is bizar.

Nogmaals, ik vind het rot voor je, maar ... Je had de bovenliggende pagina kunnen lezen en constateren dat dit (idiote kosten) niet nieuw is.

Heldere ziende

spacer line  

Op 17-01-2020 04:19 schreef jstar:

[quote verwijderd]

Het goede nieuwe is dat vanaf nu -in de nieuwe regeling dus- boeken volledig zijn vrijgesteld.

Boek met een BBQ erin dan. Hebbie toch een goedkope BBQ geïmporteerd. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Of ze er echter intrappen... "Heel dik boek, meneer. Gaat over BBQ".

Heldere ziende

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Via internet bestellen of opsturen vanuit het buitenland maakt geen verschil. De regels van de douane gelden namelijk over binnenkomende pakketjes, dus alles. In theorie.

1. Als men denkt dat er geen waarde aan zit, gaat je pakketje zo door (20.000 rupiah 'ompakkosten' aan de postbode betalen).
2. Als men denkt dat er waarde aan zit twee opties;
a) 'inhoud niet duidelijk' (douane bepaalt dat, niet de verzender, ontvanger of het label) dan zul je moeten bellen waar je pakketje is, zodat je langs kunt komen om het in te klaren. Meenemen: ID-bewijs, NPWP en eventueel bewijs van waarde van verzending. Ter plekke aftikken: invoerrechten, BTW, inkomstenbelasting (als men denkt dat je handelt) en pakketje meenemen.
b) 'inhoud wel duidelijk'; je krijgt een douane factuur mee van de postbode. Eerst betalen en dan krijg je het pakketje.

Met beiden zeer recente ervaring; ik had 'emmer met gaatjes' (zeef dus) nodig voor zwembadpomp, oude was kapot. Komt uit Aussie, netjes goed ingevuld. Waarde hoger dan 3 dollar, maar hoefde geen invoerrechten ect. te betalen, alleen die 20k aan de postbode.

Vrouw had handelswaar uit KL opgestuurd, pakketje heeft 2 weken bij hoofdkantoor post in Jakarta gelegen voordat ze eens ging bellen wat er aan de hand was (lekker lui, en ik doe het niet, want al gewaarschuwd voor de komende problemen). Paar dagen geleden is ze er naartoe gegaan, bijna 1.8 mil gelapt voor inkoopwaarde van ong 5 mil.

Op de facturen die ik later in handen kreeg stond een verkeerde HS-code (soort van product-categorie-code, zodat men weet wat er betaald moet worden) vermeld, maar dat viel in haar voordeel uit. De invoerrechten waren daardoor 7.5% i.p.v. 17.5%.

Buiten dit; van wat de vrouw moest betalen is 100% op papier vastgelegd waarvoor het was. Niks extra's betaald, maar ook geen deal kunnen maken. Wat dat betreft is er ook veel veranderd. Zeer positief dus.

Ho Lee Fuk

jstar
User
spacer line

Er is trouwens nog een groot misverstand of de standaardtarifering 17,5 of 18,25% is. (Verschillende berekeningswijzes belasting over import.)

Hoe dan ook, met dat percentage zit je redelijk 'op' de BTW van de Europese landen dus als alles correct gaat, betaal je ongeveer evenveel.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

jstar; misverstand of niet; die Bea Masuk van 7.5% alsmede de PPN van 10.0% is beiden gerekend vanaf de basisprijs, dus 7.5% van 100% en 10.0% van 100%. Aldus het formulier dat ik hier in handen heb (afwikkeling import van de vrouw).

Ho Lee Fuk

spacer line  

Dan heb je geluk gehad.
Normaliter basisprijs+BM = y +10% van y = wat je kan aftikken.

Heldere ziende

jstar
User
spacer line

Inderdaad, normaal wordt de BTW (hier 10%) berekend over het totaal van de itemwaarde, verzendkosten, verzekering en de invoerrechten.

Dus stel je hebt iets van 10.000:
Invoerrechten 7,5% = 750
BTW over 10,750 = 1.075
Totaal = 11.825

Of ze het nu anders doen? Emoticon: Confused

pelaut
User
spacer line

Onlangs een hele mooie en grote foto, profesioneel ingelijst / opgespannen, vanuit Holland naar Indonesie opgestuurd. Begrijp nu waarom de Yellow Corner in Den Haag veel goedkoper is dan die in Jakarta voor hetzelfde schlderij / foto. Maar ze hebben idd wel een keurige berekening bijgeleverd die zo te zien goed klopte. Behalve VAT, invoerrechten, wat behandelingskosten ook een IB aanslag omdat we het naar een adres van een vriendin hadden gestuurd die geen belastingnummer had. Uitiendelijk 1000 Euro kwijt voor een ingelijste wandgrootte foto van 2800 Euro. Voordeel was dat we in Holland geen BTW hoefden te betalen wat weer compenseerde voor de kosten van het opsturen met DHL.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,858,696 topic views - 236,797 posts - 13,710 topics - 28,660 members - last post @ 28-02-2020 09:12 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,295,653 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com