indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Edstrom
User
spacer line

Kan iemand ons een indicatie geven van de kosten van levensonderhoud ( boodschappen, eten en drinken ) per week of per maand op Bali?
Wij zijn van plan te verhuizen naar Bali en daar een huis te huren ( Plm € 600 per maand)
Ook indien mogelijk een indicatie van kosten voor internet tv en elctriciteit ( ik bergreep dat je electra vooraf koopt ?)
Wij zijn allebei 60+ en komen reeds plm. 20 jaar op Bali maar hebben ons met bovenstaande kosten nooit bezig gehouden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is niet zo gemakkelijk om een antwoord te geven aan iemand die al zo lang op Bali komt. En heel eerlijk, begrijp ik ‘m ook niet. Het antwoord, en je zult het overal tegenkomen: het is afhankelijk van je wensen.
Het hangt ervan af of je regelmatig westers eet en drinkt, niet zonder de Nederlandse geneugten kan (=luxe vlees, zalm, wijn, pilsje, kaas etc) of je leeft zoals de meeste Indonesiers (rijst, beetje vis of kip, tempe, tahu, thee, water) en alles wat er tussenin zit. Dus dat moet per maand ergens tussen Rp 500.000 en Rp 5.000.000 zijn (of nog meer of minder)
Je hebt niet veel aan dit antwoord, maar er is geen ander, tenzij je duidelijk aangeeft over welke boodschappen we het hebben. Als je het na 20 jaar nog niet weet dan weet ik het ook niet meer. Wat voor de een normaal is, is voor de ander luxe en omgekeerd.
Kijk hier maar eens
http://forum.indahnesia.com/to(...)ndonesi_inflatie.php

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Mod: deze graag verplaatsen naar het juiste subforum

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

Sinds een paar jaar woon ik in de winter enkele maanden in Ubud.
http://forum.indahnesia.com/to(...)ede_huis_in_ubud.php

Over het algemeen zijn vrijwel alle producten die je normaal in Nederland koopt op Bali duurder. Groente, fruit, vlees, eieren, boter, brood, melk, kaas reken gemiddeld op het dubbele van in NL. Alcoholische dranken zijn in de supermarkt ongeveer 3 maal zo duur als in NL.

Ik heb een internetaansluiting die iets meer als 800.000 IDR kost, globaal zo'n 56 euro per maand. Electra is goedkoper als in NL, vorig jaar zo'n 12 ct per KWH. Met gebruik airco alleen in de slaapkamer en een zwembadpomp gebruik ik rond de 600 KWH per maand, dus zo,n 72 euro per maand. Gas gaat per fles en is vergelijkbaar met Nl.

Omdat je in Ubud je heerlijk en goedkoop kunt eten, is het zelf koken, gezien de hoge prijzen in de supermarkt nauwelijks de moeite waard. Wij gingen vrijwel altijd voor de lunch en het avondeten naar een restaurant. Daarom zitten we ook op loopafstand van vele restaurants.

Bij huren betaal je in Bali altijd vooraf, dus als je een jaar wilt huren betaal je vooraf 12 maanden huur plus meestal een borg.

Vaak is de huur inclusief huishoudelijk hulp, tuinman en onderhoud zwembad, al zal dat laatste bij een huur van 600 euro vaak niet aanwezig zijn. Bij de huur komen veelal nog wat kleine bedragen als een bijdrage voor de buurt (Banjar) en ophalen van huisvuil. Voor beide betaal ik in Ubud 100.000 IDR, dus in totaal zo'n 14 euro per maand.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Hoe lang is een stuk touw?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Edstrom
User
spacer line

Beste Annemiek ik had met die 20 jaar in Bali iets specifieker moeten zijn we komen al 20 jaar naar Bali op het einde van onze rondreizen door Zuid-OosT Azié,
en verblijven dan een kleine week in een hotel .
Vandaar onze vraagstelling.

Edstrom
User
spacer line

Beste Job dank voor je reactie, wij zijn geen "nederlands eten"mensen ,dus voor ons is het geen optie om elke dag"nederlands of westers"te eten
Wij zullen dan ook kiezen om buitenshuis te eten en "thuis"Aziatisch te koken.
Heb jij nog tips inzake het openen van een bank, en of spaarrekening?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je zult hier hoe dan ook verschillende antwoorden op krijgen, dat blijkt al uit hoeveel mensen hier bijvoorbeeld aan (uit) eten uitgeven. Het is allemaal heel persoonlijk, ook elekriciteit, gas en water, afhankelijk wat voor gebruiker je bent. En zo is het met alles.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

Op 04-07-2017 08:01 schreef Edstrom:
Beste Job dank voor je reactie, wij zijn geen "nederlands eten"mensen ,dus voor ons is het geen optie om elke dag"nederlands of westers"te eten
Wij zullen dan ook kiezen om buitenshuis te eten en "thuis"Aziatisch te koken.
Heb jij nog tips inzake het openen van een bank, en of spaarrekening?

* Als je op Bali woont en dagelijks van restaurants gebruik wil maken zou ik wel aanraden een huis te huren op loopafstand van veel restaurants en andere voorzieningen. Ergens wonen is namenlijk echt anders dan reizen en vakantie houden. Er staan veel woningen leeg en zijn voor lage prijzen te huur op afgelegen plaatsen, ver weg van de voorzieningen. Ik heb destijds samen met mijn vrouw een lijstje gemaakt wat we belangrijk vinden als we in Bali wonen. (zie mijn item Pensionada

* Ik heb een rekening geopend bij de Danamon Bank. Is mij erg goed bevallen. Ligt ook dicht bij mijn villa, zodat ik er met problemen met b.v. internet banking zo langs kan lopen. Wort daar altijd prima geholpen. Zie ook: http://forum.indahnesia.com/to(...)ede_huis_in_ubud.php

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,104 posts - 13,484 topics - 16,231 members - last post @ 20-09-2017 03:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,942,383 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com