indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Blijkbaar is men op zoek naar een nieuwe hoofdstad, omdat Jakarta onleefbaar is geworden en onherroepelijk wegzinkt.

deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.3002491

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Remon
User
User icon of Remon
spacer line

Er wordt op dit moment idd onderzoek gedaan naar het verhuizen van (een deel) overheidsgebouwen en overheidsfuncties, dit wil niet zeggen dat er een nieuwe Hoofdstad komt... Het zou zomaar kunnen zijn dat het nog een poos duurt voordat er een besluit kan worden genomen.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Overal is goed voor mij... zolang het maar niet Batam wordt(of Bali)

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-06-2017 05:33 Remon wrote:
Er wordt op dit moment idd onderzoek gedaan naar het verhuizen van (een deel) overheidsgebouwen en overheidsfuncties, dit wil niet zeggen dat er een nieuwe Hoofdstad komt... Het zou zomaar kunnen zijn dat het nog een poos duurt voordat er een besluit kan worden genomen.
Dit is niet van gisteren of vandaag. Indonesie is hier al heel lang mee bezig.
Zoals in het artikel genoemd is Palangkaraya op Kalimantan al langer in de race. Ik heb ergens nog een krantenartikel van vier jaar geleden waaruit zou blijken dat het niet lang meer op zich zou laten wachten.
Zelf zou ik zou gauw geen ander alternatief kunnen bedenken als het enigszins centraal zou moeten zijn. Maar dat er iets moet gebeuren is zeker

Hierbij een artikel van twee maanden geleden (wel in Indonesisch) http://www.cnnindonesia.com/ek(...)kota-baru-indonesia/
In andere artikelen rond dezelfde tijd wordt gesproken over Zuid Sulawesi maar volgens mij is dat het probleem uitstellen voor een aantal jaren. Of het allemaal goed gaat lukken zal aan de doortastendheid van de bestuurders liggen. Kupang zou op zich ook een alternatief kunnenzijn. De stad is heel erg uitgestrekt en er is nog ruimte. Maar, niet echt centraal. Misschien is en optie om de taken over twee tweelinghoofdsteden te verdelen. Indonesie is mbt geografie een uniek land dus waarom niet. Ook beter voor de verspreiding van bevolking, werk, mogelijkheden etc.

Een jaar of 5 geleden is de hoofdstad van Maluku Utara verhuisd van Ternate naar Sofifi op Halmahera. Zelfde situatie als Palangraya. Gigantische wegen, veel ruimte en kantoren. Maar….. het belangrijkste de omliggende infrastructuur en verbindingen blijven achterwege. Tot op heden bijvoorbeeld nog niet eens een vliegveld bij Sofifi. Dat lost zichzelf wel op want Ternate heeft een vulkaan die regelmatig alle verbindingen in de war schopt maar het is nog niet erg genoeg denk ik om daadwerkelijk actie te ondernemen. Dit was even een zijsprong om duidelijk te maken dat Indonesie niet serieus is om plannen daadwerkelijk door te zetten.

Ik denk dat een regeringshoofdstad heel goed samen kan gaan naast een culturele/historische hoofdstad zoals in Nederland met Amsterdam en Den Haag, Duitsland met Bonn en Berlijn en in Spanje Madrid en Barcelona.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Zoals je aangaf Anne Mieke, er wordt al heel lang over gesproken, maar daar blijft het bij, om de zoveel tijd verschijnt er een bericht, waar de hele pers dan op springt.
Volgende week hoor je niets meer, om dan over pakweg 8 maanden weer op te duiken.
Er is bij de politieke partijen totaal geen animo om er werk van te maken, te veel persoonlijke belangen, bij een verhuizing gaan de partijen en bestuurders voor tientallen miljarden Euro's de bietenboot in door waarde vermindering van onroerend goed.

Pas op het moment dat Jakarta voor een groot deel onder water komt te staan, wat een kwestie van tijd is, dan zullen ze wel moeten.
Deltares waarschuwde Jakarta dat het op 4 juni 2008 springtij zou zijn, toen zijn er met man en macht tijdelijke maatregelen genomen, het water liep Jakarta in, maar door die maatregelen is het toen binnen de perken gebleven.

Deltares kon en kan precies de dag voorspellen waarop Jakarta extra gevaar loopt, dat heeft te maken met de afwijkende baan van de maan om de aarde, dat is een cyclus van 18,5 jaar, dan staat de maan het dichtst bij de aarde, dat veroorzaakt springtij, buiten dat zijn er nog enkele factoren die met de regentijd in Indonesië te maken hebben.
Nu al heeft Deltares Jakarta tot op de dag nauwkeurig voorspeld dat in december 2026 weer springtij is, op dat moment is Jakarta t.o.v. 2008 al weer meters gezakt.

Een grote zeedijk (The great garuda) moet Jakarta dan beschermen, maar die dijk schiet niet echt op, buiten wat werkzaamheden bij Pluit is er nog niets gebeurd.
Ze hebben dus nog 9,5 jaar, maken ze er niet serieus werk van dan zou 2026 wel eens een rampjaar voor Jakarta kunnen worden.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Toen het twee maanden geleden in het nieuws was heb ik er ook een artikel over geschreven op mijn website: Zoektocht naar een nieuwe hoofdstad voor Indonesië. Daarbij heb ik het onderstaande kaartje gemaakt van de belangrijkste opties die er genoemd zijn. Eigenlijk lijken alleen die op (Centraal-/Zuid-/Oost-)Kalimantan echt serieus in overweging genomen te worden: de opties op Java liggen te dicht bij Jakarta en zouden het probleem te weinig oplossen, Pontianak ligt te dicht bij de Zuid-Chinese Zee (mogelijk conflichtgebied) en Palembang te weinig centraal in het land. Eventuele andere steden die genoemd zijn (waaronder Makassar) zijn alleen naar voren gebracht door provinciale/lokale overheden en daar is nooit iets over gezegd door nationale politici, dus die heb ik niet op de kaart gezet.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Een interessant informatief artikel Erwin. Emoticon: Yummie!
Ik heb begrepen dat de voorkeur uit gaat naar een plek waar ook een haven gebouwd kan worden, daar kan ik mij wat bij voorstellen, gezien de aanvoer van de hap snuf, want zo'n nieuwe hoofdstad groeit binnen een zucht en een scheet uit tot een miljoenenstad.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hier wordt over Sulawesi Selatan gesproken
https://finance.detik.com/beri(...)el-bisa-jadi-pilihan

Hieronder wordt voornamelijk gesproken over Palangkaraya
http://www.hipwee.com/feature/(...)-ini-juga-layak-lho/

Er is zelfs een Wiki pagina aan besteed
https://id.wikipedia.org/wiki/(...)n_ibu_kota_Indonesia

Palembang zou ik niet zo’n goede keuze vinden. Dat is al een megagrote stad (op het drukke Sumatera). Als het er dan toch minder toe doet dat de stad centraal moet zijn zou Kupang nog een betere keuze zijn; komt misschien het oosten van Indonesie ook nog eens keer op de kaart Emoticon: Smile

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 15-06-2017 05:33 Remon wrote:
Het zou zomaar kunnen zijn dat het nog een poos duurt voordat er een besluit kan worden genomen.

Het zal duren tot Sint-Juttemis. Emoticon: Yes! Indonesiërs en beslissingen nemen is niet echt een geslaagde combinatie. Emoticon: Bye bye

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ze gaan pas echt wat doen na een volgende grote overstroming vanuit zee Erwin, dan gaat de hele politiek blèrren en krijgt Widodo de schuld dat hij nu niet heeft ingegrepen.

Een mooie complete omschrijving van hoe Jakarta er nu voor staat, de werkzaamheden m.b.t. de Great garuda liggen al een half jaar stil.

https://www.theguardian.com/ci(...)ruda-seawall-sinking

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-06-2017 16:11 Malam wrote:
Ze gaan pas echt wat doen na een volgende grote overstroming vanuit zee Erwin, dan gaat de hele politiek blèrren en krijgt Widodo de schuld dat hij nu niet heeft ingegrepen....
Dat kan ik me nog voorstellen ook. En de reden waarom er nu niet wordt ingegrepen? Dit is toch regelrecht nalatigheid (met misschien als gevolg dood door schuld)?

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Dat ligt heel erg gecompliceerd Anne Mieke, ik bekijk Indonesië door andere ogen als jij, ik volg hoofdzakelijk politiek en corruptie en soms lopen de rillingen over mijn lijf.
De Great Garuda is een project wat ook voorziet in landaanwinning in de baai van jakarta, er zouden ook een tig aantal eilanden binnen de grote zeedijk worden gecreëerd, een aantal daarvan liggen er al.
Er is de afgelopen 2 jaar heel veel commotie ontstaan t.a.v. de visserij, duizenden vissers komen brodeloos te staan.

Dat niet alleen, in april 2016 werd DPR lid Sanusi op heterdaad betrapt met een projectontwikkelaar van die eilanden, toen ging er een beerput open.
Sanusi was de jongere broer van Mohammad Taufik, vice voorzitter van de DPRD Jakarta en die had in de contracten zitten rotzooien, toen is hangende het onderzoek van de KPK de boel stil gegooid door de coördinerende minister van maritieme zaken Luhut die zo wie zo al tegenstander was.

Wat de president betreft, die heeft de mogelijkheid een Perppu uit te vaardigen, dat is een beslissing die boven de toestemming of medezeggenschap van de DPR staat zoiets als "Moeders wil is wet".
Daar wordt mondjesmaat gebruik van gemaakt, twee voorbeelden van een perppu van Widodo zijn op het seksueel misbruik van kinderen en de mogelijkheid voor de belastingdienst om rekeningen van iemand bij een bank te bekijken.
Vaak wordt een perppu gebruikt als die lapzwansen in de DPR ergens jaren over bezig zijn en het verdommen om een beslissing te nemen.

Dat Widodo terughoudend is om een perppu uit te vaardigen dat de werkzaamheden aan de Great Garuda moeten worden hervat begrijp ik wel.
Die grap kost inmiddels al tegen de 45 miljard Dollar, daar blijven geheid honderden miljoenen aan de strijkstok hangen, er is dan een grote kans dat Widodo in de toekomst in zijn schoenen geschoven krijgt dat ie met zijn perppu de mogelijkheid tot corruptie heeft geschapen en dat ze hem dan nog gaan vervolgen ook.
Wat jij zegt over "dood door schuld" heb je volledig gelijk in, dan wel uit onze westerse ogen gezien, in Indonesië is een mensenleven geen ruk waard, dat is het verschil. Emoticon: Blush

Alle 560 leden van de DPR hebben eigen bedrijven, ze hebben stuk voor stuk kapitalen aan de politieke partijen moeten betalen voor hun steun om in de DPR te worden gekozen, ze staan er voor in de rij, want dan kunnen ze hun eigen bedrijf met staatsprojecten verrijken.
Alles draait om geld, heel raar gezegd, zouden ze alle DPR leden 2 miljoen Dollar geven dan kunnen ze overmorgen beginnen aan de Great Garuda en ligt ie er in 3 jaar.
Het overwegen waard, een miljard meer of minder maakt in Indonesië ook geen ruk uit, wil je ingrijpend iets veranderen dan zal je die graaikraaien tevreden moeten stellen, anders blijven ze hangen in het stenen tijdperk. Emoticon: Laugh out loud
Ik kan zo maar een aantal zaken noemen die heel goed voor Indonesië waren en vloeiend door de DPR heen fietsten omdat er kwistig met geld werd gestrooid, e-KTP bijvoorbeeld.

spacer line  

De groei van een stad en de problemen die dat met zich meebrengt heeft meer te maken met economische vestigingsfactoren dan met het feit of men dit de hoofdstad noemt of de regering zich daar vestigt.

In brazilië heeft men in 1960 de hoofdstad Rio de Janeiro verruild voor het nieuwe Brazilia. Maar dat heeft de verdere groei van Rio de Janeiro niet wezenlijk vertraagd, en is met zijn 12 miljoen inwoners nog altijd ruim vier keer zo groot als Brazilia. Overigens is Sao Paulo met zijn 20 milijoen inwoners nog steeds de grootste stad van Brazilië.

In Nederland heeft overigens ook de vestigingsplaats van de regering nooit geleid tot de grootste stad van NL.

Mijn conclusie: Een nieuwe hoofdstad aanwijzen en de regering daar vestigen zal ook voor Indonesië geen oplossing zijn voor de problemen van de Metropool Jakarta, maar is wellicht goedkoper dat het probleem echt aanpakken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 15-06-2017 22:58 jobvanstaalduinen wrote:

Mijn conclusie: Een nieuwe hoofdstad aanwijzen en de regering daar vestigen zal ook voor Indonesië geen oplossing zijn voor de problemen van de Metropool Jakarta, maar is wellicht goedkoper dat het probleem echt aanpakken.

Daar kan je dan misschien ook nog aan vastknopen dat het voor de inwoners waarschijnlijk beter is dat Jakarta hoofdstad blijft, dan is de drang om er iets aan te doen groter.

Ik zie Widodo namelijk niet met zandzakken slepen als het paleis in Jakarta weer onderloopt zoals in 2013 bij SBY. Emoticon: Laugh out loud

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

48,699,862 topic views - 221,350 posts - 13,464 topics - 15,879 members - last post @ 23-07-2017 00:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

87,984,321 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com