indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Hoi allemaal,

Op mijn website heb ik een overzicht gemaakt van de straatnamen van Batavia, Weltevreden en Meester Cornelis, en hoe deze straten nu heten in Jakarta: 'Straatnamen in Batavia vroeger en Jakarta nu' . Her en der op internet stonden al wel wat kleine lijstjes, maar nergens heb ik een uitgebreid overzicht gevonden. Ik ben nu gekomen tot een lijst van meer dan 800 straten, inclusief een beschrijving van de betekenis van de oude en nieuwe straatnamen.

Mochten jullie fouten tegenkomen of toevoegingen hebben dan hoor ik het graag! Onder aan het artikel heb ik ook een lijstje staan van straten die ik niet heb teruggevonden. In de meeste gevallen stonden deze straten in de registers van oude kaarten, met een verwijzing naar de plek op de kaart, maar op de kaart zelf stonden ze niet ingetekend. Ik hoop dat er op dit forum mensen zijn die weten welke straten dit zijn!
  • Altingstraat (genoemd naar gouverneur-generaal van de VOC Willem Alting, in de buurt van station Manggarai)
  • Gang A Piauw (in de wijk Pasar Senen)
  • Aquariumweg (in de buurt van de haven Sunda Kelapa)
  • Baloelweg (in Meester Cornelis)
  • Gang Bioscoop I en II (in de oude stad van Batavia)
  • Van Hogendorpstraat (genoemd naar een van de leden van het adelgeslacht Van Hogendorp, in de buurt van station Manggarai)
  • Van Imhoffstraat (genoemd naar gouverneur-generaal van de VOC Gustaaf Willem van Imhoff, in de buurt van station Manggarai)
  • Gang Konstapel of Kampong Konstapel (aan de zuidkant van de oude stad van Batavia)
  • Kong Goanweg II en Gang Kong Goan (genoemd naar de Chinese raad van IndiĆ«, waarschijnlijk dichtbij de Kong Goanweg I)
  • Kroesenplein (in de buurt van het Koningsplein)
  • Van Riemsdijkstraat (genoemd naar gouverneur-generaal van de VOC Jeremias van Riemsdijk, in de buurt van station Manggarai)
  • Setjangweg (genoemd naar een soort peulvruchtenplant, in de buurt van station Pasar Senen)
  • Gang Verburgt (in de buurt van het Koningsplein)
  • Zwarte Schoolsteeg (in de buurt van station Kemajoran)

Groeten,

Erwin

Ps. Eerder had ik een zelfde overzicht al gemaakt voor Bandung (bij het kleinere Bandung ging het om zo'n 450 straatnamen): 'Straatnamen in Bandung: vroeger en nu'

• 'In de Archipel' | Weblog over IndonesiĆ«: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Ik dacht; eventjes doorheen lopen. Maar nee, zit er nu al enige tijd naar te kijken die enorme lijst. Leuk om te zien. Want ik zit regelmatig in Jakarta in de file en vraag me dan weer af waar die straatnaam of wijknaam vandaan komt. Een flink aantal is prima te herleiden, maar er zijn er altijd wel zie onbeantwoord blijven.

Gang Boentoe, Gang Boentoe Gambir omschrijf je als impasse. Kan, maar ook letterlijk... 'doodlopend'. Misschien klopt dat meer met wat het is. Ken beide straatjes niet, al zullen het mogelijk nog doodlopende straatjes/gangetjes zijn.

Gang Chaulan; dat is denk ik een verbastering van het Maleis 'Chulan' en daarvan ligt weer een monorail halte in Kuala Lumpur die Raja Chulan heet. Leuk. Haha..

Jl. Terate I is een zijstraat van de Jl. Terate (Betawi voor Teratai, oftewel lotus), en ligt in de wijk Angke. Terate is geen wijknaam. Angke komt weer van een voormalige prins. Tubagus Angke. De hoofdstraat daar in de buurt heet ook zo.

Over de Molenvliet; enig idee of deze vroeger noord-zuid liep zonder 'af te slaan'? Nu slaat deze rechtsaf vanuit het zuiden gezien, net voor Lindeteves (LTC). Dit omdat de huidige Gajah Mada tot aan het nu Pantjoran Tea House vrij breed is, en ook linksaf Jl. Pancoran nu vrij breed is, al is dat moeilijk te zien met al die parkeerplaatsen en andere rotzooi op de weg. Emoticon: Blush

Erwinn
    User
    User icon of Erwinn
    spacer line

Hoi Yerun,

Bedankt voor de reactie. Aan de hand van je opmerkingen over Boentoe en Terate e.d. zal ik dat binnenkort even aanpassen!

Over de Molenvliet: die liep inderdaad eerst gewoon rechtdoor en dan linksaf via Pantjoran. Zie bijvoorbeeld deze kaarten uit 1906, 1910 en 1919. In dit krantenartikel uit 1920 wordt er gesproken over het dempen van Pantjoran, dus ik denk dat het in 1919 of 1920 gebeurd is. Kijkend naar nog oudere kaarten, zoals deze uit 1740 liepen er twee evenwijdige kanalen.

Groeten,

Erwin

'In de Archipel' | Weblog over Indonesiƫ: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,899 posts - 13,518 topics - 16,740 members - last post @ 22-11-2017 20:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,438,733 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com