indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Wie van jullie is eigenlijk ingeschreven in Indonesië en woont dus officieel niet meer in België of Nederland?
Wat zijn de voordelen en nadelen?

Ik ben dus nog steeds officieel wonende in België, omdat ik het nut niet inzie om mij uit te schrijven.
Hier is al een nadeel: in augustus verloopt mijn Internationale paspoort en ik kan dus geen nieuwe meer aanvragen in Jakarta. Ik moet dus naar België gaan. Kan alleen in Jakarta als je officieel in Indonesië woont.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

salina
User
User icon of salina
spacer line

Ik heb mijn paspoort in Surabaya laten verlengen

Dus dan zal Jakarta ook moeten kunnen. Emoticon: Yes!

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

5 jaar geleden heb ik mijn paspoort in Jakarta ook kunnen vernieuwen, maar sinds 2014 doet men dit enkel nog voor Belgen die officieel in Indonesië wonen en dus uitgeschreven zijn in hun Belgische gemeente.
Misschien is het voor Nederlanders anders.
Zijn er nadelen aan officieel hier wonen?

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Wat is een internationale paspoort?
Normaliter moet een ambassade een paspoort uitgeven waar dan ook ter wereld, zelfs als je illegaal in dat land verblijft. Geboorteakte en laatste (verlopen) paspoort overleggen.

nsenada
User
User icon of nsenada
spacer line

Dat dacht ik ook, maar is dus niet.

Internationaal paspoort, bedoel ik mijn reispaspoort mee.

Ook al de info ivm paspoorten is van de website van de Belgische ambassade in Jakarta verdwenen, zelfs telefoonnummers.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Op 10-03-2017 06:35 schreef nsenada:
5 jaar geleden heb ik mijn paspoort in Jakarta ook kunnen vernieuwen, maar sinds 2014 doet men dit enkel nog voor Belgen die officieel in Indonesië wonen en dus uitgeschreven zijn in hun Belgische gemeente.
Misschien is het voor Nederlanders anders.
Zijn er nadelen aan officieel hier wonen?

Voor Nederlanders geldt, dat je je bij langer verblijf in het buitenland bij de gemeente dient uit te schrijven. Ik dacht bij een buitenlands verblijf vanaf 10 maanden.

SOLO MAN FOREVER

eveline
User
spacer line

Naar mijn weten is bij Nederlandse wet ben je verplicht je uit te schrijven als je langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft.
Reis, annulering en zorg verzekering hanteert het daarom ook deze wet.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

kuncitan
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. jupjje en Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. eveline

Beiden hebben jullie het mis. Indien men gedurende één jaar tenminste 2/3 van de tijd buiten nederland verblijft ( 8 maanden) volgt uitschrijving uit de gemeentelijke Basisregistratie personen . zie Wet brp art 2.21 lid 1 en 2

eveline
User
spacer line

Aha dan is het weer veranderd. Fijn om te weten, thanks Kuncitan.

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

kuncitan
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. eveline

Het is nooit veranderd. De termijn van 8 maanden is altijd al zo geweest, ook onder de wet GBA

45havana
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Kuncitan; 8mnd is dat per reis of per jaar? Houd dus in dat als je uitgeschreven wordt en je hebt een huis in die gemeente dat je officieel niet meer in je huis mag wonen bij thuiskomst?

kuncitan
User
spacer line

Op 10-03-2017 08:18 schreef 45havana:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Kuncitan; 8mnd is dat per reis of per jaar? Houd dus in dat als je uitgeschreven wordt en je hebt een huis in die gemeente dat je officieel niet meer in je huis mag wonen bij thuiskomst?

Vraag: 8 maanden is dat per reis of per jaar
Antwoord: art 2.21 lid 1 Brp: Aan de aangifte van vertrek van de ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, worden gegevens betreffende het vertrek uit Nederland en het volgende verblijf buiten Nederland ontleend.
Mijn uitleg is dat de ingezetene zich bij de gemeente dient uit te schrijven als men verwacht dat het wetsartikel op hem/ haar van toepassing is. En van toepassing is het als het een aaneengesloten verblijf van 8 of meer maanden buiten Nederland betreft of als het om een aantal buitenlandse verblijven gaat van elk minder dan 8 maanden maar tezamen bij elkaar opgeteld in dat jaar 8 of meer maanden bedraagt.
Overigens is het maar de vraag hoe de gemeente de wet gaat handhaven, zeker als het om delen van buitenlandse verblijven gaat die tezamen de termijn van 8 maanden overstijgen.

Vraag: niet meer in eigen huis mogen wonen bij terugkeer naar Nederland
Antwoord: Of men gerechtigd is terug te keren naar zijn woonadres weet ik niet. Dat zal afhangen van de huisvestingregels van de gemeente waar men zijn woonadres heeft en in het geval van een huurhuis hetgeen hierover is bepaald in de huurovereenkomst. Het is verstandig hierover informatie in te winnen. Bij terugkeer naar Nederland geldt de verplichting zich bij de gemeente in te schrijven indien men verwacht gedurende een half jaar tenminste 2/3 van de tijd in Nederland verblijf te houden. De aangifte dient persoonlijk te geschieden uiterlijk op de 5e dag na aanvang van het verblijf. art 2.38 lid 1 Brp

Ik heb mij beperkt tot de vragen. Wilt u er meer over weten dan kunt u de Wet basisregistratie personen er op nalezen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR(...)015-09-01#Hoofdstuk2

spacer line  

Het handigst is gewoon ingeschreven blijven in NL. Er is echt niemand die dat controleert. Zeker als je regelmatig terug naar NL gaat en een vast adres hebt waar je ook de post ontvangt. Grootste voordelen zijn dat de AOW opbouw gewoon doorloopt en kunt blijven profiteren van de (door sommigen zo verguisde) Nederlandse gezondheidszorg.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Op 10-03-2017 14:09 schreef jobvanstaalduinen:
Het handigst is gewoon ingeschreven blijven in NL. Er is echt niemand die dat controleert. Zeker als je regelmatig terug naar NL gaat en een vast adres hebt waar je ook de post ontvangt. Grootste voordelen zijn dat de AOW opbouw gewoon doorloopt en kunt blijven profiteren van de (door sommigen zo verguisde) Nederlandse gezondheidszorg.

Postadres heet dat Job.
Je hoeft er zelf niet te wonen.

Shalom

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,303,249 topic views - 221,760 posts - 13,476 topics - 15,947 members - last post @ 21-08-2017 19:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,921,032 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com