indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (0 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Beste mede forummers,

Graag zou ik met jullie ons voorgenomen plan willen delen ;

Mijn man en ik willen eind mei a.s. voor een periode van 4 weken (misschien 2 a 3 dagen extra max.) door Indonesie gaan reizen.

We willen dit graag zelfstandig doen.

Beiden al ervaring in het reizen.

De volgende route is die we hebben bedacht:

Amsterdam- Medan 3

Medan- Bukit Lawang 4

Bukit Lawang – Tobameer 2

Tobameer – Medan 1

Medan- Jakarta 2

Jakarta – Bandung 2

Bandung – Yogjakarta 5

Yogjakarta – Surabaya 3

Surabaya – Denpasar 1
Denpasar – Ubud 3
Ubud- Gili eilanden 4

Gili – Denpasar 2

Denpasar – Amsterdam 2

De cijfers erachter staan voor de dagen die we er voor berekend hebben om er te verblijven.

We willen vanuit Medan vliegen naar Jakarta.

Vanuit Jakarta willen we per trein naar Yogyakarta.
Via de mooie route via Bandung.

Daar willen we dan ook even blijven, omdat we begrijpen dat dat erg mooi moet zijn?

Mijn man wil graag naar de Bromo vulkaan. We willen daarom nog vanuit Yogyakarta naar Surabaya, om vanuit daar naar de Bromo te gaan.

Dit willen we ook weer via de trein doen.

Vanuit Surabaya willen we vliegen naar Bali.

We vragen ons nu af, is deze route haalbaar in het tijdsbestek wat we hebben?

Eventueel kunnen we wel schrappen van het lijstje.

Wat we zeker niet willen schrappen zijn:

Sumatra (we willen heel graag de Oerang Oetans zien in Bukit Lawang)
De bromo vulkaan staat hoog op ons lijstje

En een paar dagen aan een heerlijk strand (ons idee dus de Gili's) willen we ook zeker niet overslaan.

Verder is alles dus nog optioneel.

We horen graag jullie ideeen!

Alvast bedankt,

Martijn en Miranda

wereldreis
User
spacer line

Gratis VOA is maar 30 dagen geldig!

spacer line  

' Wereldreis' , bedankt voor je reactie.

Bedoel je een visa wat maar 30 dagen geldig is?

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Dat is inderdaad wat wereldreis bedoelt. Visumvrij kun je 30 dagen (= 29 nachten) in Indonesië blijven.

Volgens mij is jullie plan over het algemeen wel goed te doen, met een paar opmerkingen erbij:

Van Bukit Lawang naar het Tobameer is wel een uur of 8 reizen, dus dat is misschien wat veel gedoe als je maar twee nachten bij het Tobameer wilt blijven?

Ben je ook van plan om 2 dagen in Jakarta te blijven? Ik zou zelf voorstellen om vanaf het vliegveld van Jakarta meteen door te reizen naar Bandung (met een bus of shuttlebusje, zie ook Reizen Jakarta-Bandung op mijn website). Daarna kan je dan van Bandung naar Jogja de trein nemen.

Achter de eerste keer Denpasar staat een 1 (nadat je uit Surabaya komt). Ik zou dan niet een nacht daar blijven, maar meteen doorgaan naar Ubud (dat is maar 40 kilometer). Voor Denpasar (ook aan het einde) bedoel je neem ik aan sowieso niet de stad Denpasar, maar een van de badplaatsen? (Kuta, Seminyak, Sanur, Jimbaran zijn een paar van de opties).

Groeten,

Erwin

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je reisdagen opgeteld zijn er 32 (de eerste dag vertrek/terug vanuit/naar A'dam eraf getrokken) waarmee je over de 30 dagen VOA (Visa On Arrival) gaat.

Oplossing:
1) visum via de Indonesische ambassade aanvragen 50 euro ex eventuele bemiddelings- en/of reiskosten
2) zorgen dat je de 30 dagen neit overschrijdt

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

salina
User
User icon of salina
spacer line

Op 09-03-2017 16:57 schreef Anne Mieke:
Je reisdagen opgeteld zijn er 32 (de eerste dag vertrek/terug vanuit/naar Adam eraf getrokken) waarmee je over de 30 dagen VOA (Visa On Arrival) gaat.

Oplossing:
1) visum via de Indonesische ambassade aanvragen 50 euro ex eventuele bemiddelings- en/of reiskosten
2) zorgen dat je de 30 dagen neit overschrijdt

Of gewoon een visum kopen bij binnenkomst Indonesie die je dan later kunt verlengen.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Of 2 dagen overstay betalen Emoticon: Yes!

spacer line  

Wauw, al best een aantal reacties. Wat fijn!

Zie je wel, het was een goed idee om jullie om raad te vragen.. We zijn er blij mee.

Nou ja, het heeft eind van de middag weer opnieuw aan het puzzelen gezet.. Maar, eerlijk is eerlijk, dat is dan toch ook wel weer erg leuk!

Oke, Medan is dus een noodzakelijk kwaad..

Ja, we willen in ieder geval bij aankomst in Medan even acclimatiseren en even bijkomen van de lange reis.

Vervolgens dus door naar Bukit.

Tobameer was al een twijfel geval, maar na jullie reacties hebben we hem (voorlopig)even van ons lijstje geschrapt.

Ik moet er nog even over inlezen wb de afstanden. Maar is Tanghkahan misschien de moeite waard wanneer we in Sumatra zijn?

Ik heb begrepen dat je daar olifanten kunt wassen.. Best leuk ,maar misschien ook wel weer niet zo goed voor het dierenwelzijn daar.
Twijfel dus!

Ja, de treinreis is iets wat hoog op onze wensenlijst staat vanuit Jakarta naar Yog.

We hadden ook direct vanuit Medan naar Yog kunnen vliegen, maar per trein lijkt ons zoveel mooier...

Hier onderstaand de nieuwe route.
Het is wat uitgebreider.. Wel hebben we nu een ' gat' op het eind. Namelijk een vrij lang verblijf op de Gili eilanden.

Kan natuurlijk heerlijk zijn een week aan het strand, maar wij zijn geen types die hele dagen gaan liggen zonnen.
1 of 2 dagen is lekker, maar daarna willen we wel weer actief zijn.
Snorkelen enzo..

We kunnen echter die rek aan het eind misschien nog ergens anders inplannen?

Tips zijn wederom welkom.

Nogmaals bedankt voor het meedenken...

Oja, visum houden we nu beter rekening mee!! we zorgen dat we na een maand weer thuis zijn....!

De ' nieuwe' route... |-)

:
dag 1 – Vlucht Amsterdam -> Medan (Sumatra). Nacht
dag 2 – Aankomst Medan om 08:00. Hele dag in Medan en overnachting
dag 3 – Naar Bukit Lawang met bus of taxi. 4 overnachtingen in Bukit Lawang.
...
dag 7 – Terug naar Medan met bus of taxi. Overnachting in Medan.
dag 8 – Vlucht Medan -> Jakarta (Java) 10:10-12:25. Op dezelfde dag trein Jakarta -> Bandung 15:35-18:33. 2 overnachtingen in Bandung.
dag 10 – Trein Bandung -> Jogyakarta 08:00-15:42. 4 overnachtingen in Jogyakarta.
...
dag 14 – Trein Jogyakarta -> Surabaya 07:25-12:04. Overnachting in Surabaya.
dag 15 – Naar Bromo-vulkaan met taxi of ander vervoer. Overnachting bij Bromo-vulkaan.
dag 16 – Terug naar Surabaya met taxi of ander vervoer. Overnachting in Surabaya.
dag 17 – Vlucht Surabaya -> Denpasar (Bali) 11:10-13:10. Naar Ubud met taxi of ander vervoer. 4 overnachtingen in Ubud.
dag 21 – Boot naar Gili-eilanden. 7 overnachtingen op Gili-eilanden.
dag 28 – Boot terug naar Bali. 1 overnachting op Bali, ergens aan het strand niet te ver van het vliegveld.
dag 29 – Vlucht Denpasar -> Amsterdam 11:55-07:15 (2 dagen)
dag 31 – Aankomst Amsterdam

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-03-2017 17:00 salina wrote:

[quote removed]

Of gewoon een visum kopen bij binnenkomst Indonesie die je dan later kunt verlengen.
Kan, maar zou ik voor mensen die een rondreis maken dit nooit aanraden. Uiteindelijk ben je aan geld net zoveel kwijt, maar ook je paspoort voor een aantal dagen; die dagen die juist bedoeld zijn om te reizen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-03-2017 19:08 Reisgekopreis wrote:
Ja, we willen in ieder geval bij aankomst in Medan even acclimatiseren en even bijkomen van de lange reis.
Waarom zou je dat doen? Medan is een drukke stad en bijkomen kun je naar mijn idee beter doen in Bukit Lawang.

Tobameer was al een twijfel geval, maar na jullie reacties hebben we hem (voorlopig)even van ons lijstje geschrapt
Ik zie hier maar 1 reactie staan, die van Erwinn. Het Tobameer zou juist op je lijstje moéten staan als je op Noord Sumatera bent. Het is wel heel erg jammer als je alleen naar Bukit Lawang zou gaan. Als het alleen om orang oetangs te doen is dan kun je ook naar Kalimantan en krijg je ook een andere ticketprijs omdat je niet op Medan hoeft te vliegen (wat nog altijd 2 uur van Jakarta af is)
We hadden ook direct vanuit Medan naar Yog kunnen vliegen, maar per trein lijkt ons zoveel mooier...
Als je toch niet naar Jakarta wilt dan kun je net zo goed meteen vanuit Medan direct naar Bandung vliegen. De treinreis van Bandung naar Yogya is het mooiste traject, het stuk Jakarta-Bandung veel minder.

Oja, visum houden we nu beter rekening mee!! we zorgen dat we na een maand weer thuis zijn....!
In je berekening kun je nog 1 extra dag toevoegen. Scheelt weer.
…….
dag 14 – Trein Jogyakarta -> Surabaya 07:25-12:04. Overnachting in Surabaya.
dag 15 – Naar Bromo-vulkaan met taxi of ander vervoer. Overnachting bij Bromo-vulkaan.
dag 16 – Terug naar Surabaya met taxi of ander vervoer. Overnachting in Surabaya.
dag 17 – Vlucht Surabaya -> Denpasar (Bali) 11:10-13:10. Naar Ubud met taxi of ander vervoer. 4 overnachtingen in Ubud.
dag 21 – Boot naar Gili-eilanden. 7 overnachtingen op Gili-eilanden.
dag 28 – Boot terug naar Bali. 1 overnachting op Bali, ergens aan het strand niet te ver van het vliegveld.
dag 29 – Vlucht Denpasar -> Amsterdam 11:55-07:15 (2 dagen)
dag 31 – Aankomst Amsterdam
De treinreis van Yogyakarta naar Surabaya is minder mooi dan die van Bandung naar Yogyakarta. Alternatief:
dag 14 Yogyakarta-Malang
dag 15 Malang-Bromo, ’s nachts vertrekken rond 2 uur en later in de ochtend door naar Kalibaru
dag 16 Kalibaru
dag 17 oversteek Ketapang-Gilimanuk (Bali) en door naar Ubud

alternatief B (of eigenlijk A....)
Je spendeert relatief veel tijd op Bali (totaal 5 overnachtingen) en vooral de gili “eilanden” (7 nachten). 12 dagen dus in totaal. Als je echt iets wilt zien dan zou ik en/óf het bezoek aan Sumatera uitbreiden met West Sumatera en (oost Java). De gili “eilanden”(“” omdat gili niets anders dan klein eiland/atol betekent en er behalve de drie bekende veel meer gili’s zijn) zijn alle drie zo ongeveer hetzelfde, de enige “variatie” is dat het op Trawangan stervensdruk kan zijn met veel drank, feest en “paddestoelen” en heel veel hotels waardoor er bijna niets origineels meer is en Meno de rustigste, hoewel een relatief begrip. Maar, ieder zijn ding natuurlijk.
Als je echt op zoek ben naar bountystranden die nog echt ongerepte natuur en dus leeg zijn dan moet je ergens anders heen.

spacer line  

Als je denkt ooit nog eens terug te komen in Indonesië, dan zou ik het rustiger aan doen. Ik vind zelf op Sumatra het Tobameer met de Batakkers en West Sumatra met de Minangkabauers twee zeer interessante streken op Sumatra. Zoek maar even op internet dan gaat ook de bijzondere cultuur en architectuur van deze twee bevolkinsgroepen wat meer leven. Bovendien een zeer mooi landschap om wandelingen in te maken. Om bij te komen zou je na de landing Brastagi kunnen overwegen. Minder ver dan Bulit Lawang.
Heb zelf ooit vanuit Padang de Pelni boot naar Java genomen, maar je kunt natuurlijk ook vliegen. Ik zou voor Sumatra minstens een dag of 18 uittrekken, daarna 8 dagen voor Java en de laatste dagen op Bali om lekker te eten en uit te rusten. Als alternatief voor de Gili's zou ik Padangbai overwegen. Minder druk dat de Gili's en zeker zo leuk. Bovendien een mooier rif voor je hoteldeur dan op de gili's voor het geval je van snorkelen houdt. Om Bali te zien zou ik een keer terugkomen. je hebt minimaal een week of 3 nodig om het eiland een beetje te verkennen.

wereldreis
User
spacer line

12.25 aankomst Jakarta - 15.35 trein naar Bandung??
Dat ga je niet redden denk ik. Soms duurt het lang voordat je je bagage hebt en dan komt de volgende uitdaging.....het file leed. Ik heb vorig jaar over een stukje in Jakarta van 25 km 2.5 uur gedaan en dat was nog eerder op de dag. Besef wel dat het verkeer vanaf 5.30 muurvast staat in Jakarta, dus neem ruim de tijd!!!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-03-2017 20:45 wereldreis wrote:
12.25 aankomst Jakarta - 15.35 trein naar Bandung??
Dat ga je niet redden denk ik. Soms duurt het lang voordat je je bagage hebt en dan komt de volgende uitdaging.....het file leed. Ik heb vorig jaar over een stukje in Jakarta van 25 km 2.5 uur gedaan en dat was nog eerder op de dag. Besef wel dat het verkeer vanaf 5.30 muurvast staat in Jakarta, dus neem ruim de tijd!!!
Die had ik ook gezien ja. Vind het een beetje een twijfelgeval, maar het zou kunnen. Je kunt in Jakarta wel een uur na aankomst buiten staan. Het ligt er ook een beetje aan welke dag het is.

spacer line  

Sorry, laat na jullie reacties ben ik eindelijk even in de mogelijkheid om te antwoorden..

Wat een goede tips krijgen we van jullie zeg!!

Jeetje.dat zet ons weer opnieuw aan het denken..

Oke, dus toch het Tobameer en misschien dan inderdaad langer op Sumatra verblijven?

Anne - Mieke, wat geef je veel goede tips. Je hebt er zichtbaar veel verstand van.

De andere forummers ook overigens hoor.

Wat me wel opvalt Anne Mieke is dat het vliegen vanuit Medan naar Bandung een heel stuk prijziger is op dit moment.

We vinden het dan dus een beter plan om toch naar Jakarta te vliegen.

Je tips om niet naar Surabaya maar naar Malang te gaan, en zo via Kalibaru naar Bali te gaan is iets wat we nu serieus overwegen.

Kun en wil je ons misschien van wat meer informatie voorzien hoe we dan het beste kunnen reizen?

Kunnen we dat (plaatselijk) regelen met een prive chauffeur? En anders taxi of een bus?

We hebben geen idee namelijk!

De gili eilanden die we eerder overwogen waren een twijfel. We horen hele gemengde reacties, maar wij zijn nou niet bepaald ' feestbeesten' waar nog allerlei rommel gebruikt word, dus als dat het publiek is dan moeten wij inderdaad op zoek naar een ander strand.

Ik las ook over Amed? Is dit ook mooi?

Oke, en bij aankomst Jakarta dus beter om daar te overnachten alvorens we richting het trein station gaan?

Dat is ook wel een goede tip. Bedankt daarvoor..

Ik moet het hier even bij laten..krijg zo eters en moet de keuken nog in.. Nee, ik ga (nog) niet Indonesisch koken..

Dat wil ik trouwens wel graag leren als we in Indonesie zijn...

Tot later en nogmaals hartelijk bedankt alvast!

.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Tickets Medan-Jakarta met een rechtstreekse vlucht zijn voor de eerste week van juni rond 48 euro.
Tickets Medan-Bandung met een rechtstreekse vlucht zijn voor de eerste week van juni rond 52 euro.

Dat lijkt me niet al te duur voor een vlucht van 2,5 uur en een verschil van 4 euro. Vliegtickets voor binnenlandse vluchten hoeven buiten de vakanties niet zo ver van tevoren geboekt te worden; Indonesiers zelf doen dat ook niet.
On 10-03-2017 16:48 Reisgekopreis wrote:
Je tips om niet naar Surabaya maar naar Malang te gaan, en zo via Kalibaru naar Bali te gaan is iets wat we nu serieus overwegen.

Kun en wil je ons misschien van wat meer informatie voorzien hoe we dan het beste kunnen reizen?

Kunnen we dat (plaatselijk) regelen met een prive chauffeur? En anders taxi of een bus?
Het meest efficient is om een auto met chauffeur te nemen bijvoorbeeld voor de hele trip van Yogyakarta tot aan Ketapang. Hiermee kun je je eigen route bepalen en stoppen waar je zelf wilt. Alternatief is van Yogyakarta naar Malang met een travel (deeltaxi) en dan vanaf Malang tot Ketapang een auto met chauffeur.

salina
User
User icon of salina
spacer line

Of met de trein en het laatste stuk met een auto en chauffeur.
In Jogja zijn er travelburo'tjes die voor een prikkie de hele reis aanbieden incl. overnachting in Bromo en/of Ijen.

spacer line  

Hoi Forummers,

Hier zijn we weer. Partner en ik zijn nu even met elkaar achter de computer gekropen.
Eigenlijk al vanaf vanmorgen vroeg bij het reisbureau, waar een goede vriendin van ons werkt. En ons geholpen heeft om nu onze wensen overzichtelijker en concreter te gaan maken.

Tevens heb ik een reis organisatie aangesproken ( Yogyakarta.nl) welke transfers ter plekke voor ons kan regelen. Denk aan treintickets, en aan de excursie naar de Bromo vulkaan.

Wij blij, tot dat we erachter kwamen dat we een ' grote vergissing' hebben gemaakt over de periode waarin de Ramadan is..

De periode waarin we nu willen reizen valt daar precies midden in.

Daarover dan even een aantal vragen..

Is het haalbaar (lees:raadzaam) om tijdens de Ramadan rond te reizen?
We begrijpen dat we ons zullen aanpassen op de cultuur. Uiteraard. Dus wij gaan niet midden op het plein uitgebreid staan eten bijvoorbeeld.
Wat betreft het aanhoren van de ochtend gebeden.. Nou ja, daar kunnen wij ook nog wel mee leven.
Maar hoe is het op onze route bijvoorbeeld gesteld met uberhaupt de mogelijkheid om eet plekjes te vinden overdag?
En om (met plaatselijk) vervoer te reizen?

Hoe is het met de veiligheid om (grotere)afstanden af te leggen, wanneer de chauffeur nauwelijks gegeten heeft??
We willen juist niet met een georganiseerde groepsreis mee. Maar juist ons eigen tempo bepalen, en (zoveel mogelijk) gebruik maken van locals.

We hebben eventueel de mogelijkheid om de reis 1 of hooguit 2 weken eerder te maken.

Dan zijn we op het moment dat het Ramadan is tegen die tijd in de buurt van Yogyakarta.
Daarvandaan willen wij met de trein naar Malang,, naar de Bromo en dan via Kalibaru naar Bali .

(ja deze tip hebben we inderdaad van het forum (was het Anne Mieke?) en we hebben deze tip zeker ter harte genomen.

We nemen aan dat het in de buurt van Bromo toeristisch is, maar hoe is het dan in Kalibaru en verder richting Ketapang tijdens de Ramadan?
En is er nog een aanpassing tijdens de vaartochten? Moeten we dingen eerder vast leggen ivm de ramadan?

We horen dit heel erg graag van jullie.

Verder willen wij graag onze nieuwe route aan jullie voorleggen. Deze hebben we vanmorgen dus zo concreet mogelijk gemaakt.

Maar nog niet geboekt, omdat we eerst met jullie , als kenners, wilden overleggen!!!

De vragen gaan niet zo zeer over de zwaarte van de route. Daar hebben wij wel vertrouwen in (denken we althans hihi), het gaat meer om praktische zin.

De routes, praktische zaken waar we misschien overheen kijken?

Willen jullie ons hier misschien bij helpen??

Alvast ontzettend bedankt.. Met hartelijke groeten van twee mensen die dolgraag op reis willen maar wel alles goed in kaart willen brengen!

De route:

30 mei: Vlucht Amsterdam- Medan
31 mei: Aankomst Medan plus 1 overnachting in Medan
1 juni: Reizen naar Bukit Lawang (het liefst per lokaal vervoer) . In totaal 10 overnachtingen.
( Vanuit Bukit Lawang willen we dan ter plaatse bepalen waar we heen gaan, de vraag is of dit nu nog mogelijk is ivm Ramadan)

11 juni: Terug naar Medan plus 1 overnachting vlakbij Medan Airport

12 juni: Vlucht van Medan naar Bandung (met Lion Air) ' Anne Mieke, bedankt voor deze tip, wij zagen enkel een dure vlucht via Garuda..Vandaar dat wij het duur vonden!!)

12 juni : Aankomst en overnachting Bandung

13 juni: Trein van Bandung naar Yogyakarta. Ochtend trein.

13 juni tot en met 16 juni paar dagen in Yogyakarta. Ter plaatse bekijken we wat we daar willen doen.

16 juni: Nachttrein van Yogyakarta naar Malang. Plus 1 overnachting in Malang. Overdag rustdag in Malang.

17 juni: Nacht naar Bromo Vulkaan. Hele dag Bromo vulkaan met aansluitend een overnachting bij de Bromo.

18 juni: Van Bromo naar Kalibaru reizen. In Kalibaru 2 overnachtingen. (eventueel excursies)

20 juni:Lange Reisdag:

Van Kalibaru naar Ketapang. Boot naar Gilimanuk .
Vanuit Gilimanuk naar strand. (we weten nog even niet welk strand, maar overwegen Sanur of Amed)

20 juni : Sanur / Amed/ Ander strand

20 juni tot en met 27 juni : Sanur of anders (pure rustdagen, strand, eventueel bezoek aan Gili's)

Tot zover de route.

27 juni : Transfer naar Denpasar , terug naar Amsterdam.

Tot zover.
Graag tot horens!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-03-2017 15:40 Reisgekopreis wrote:

Daarover dan even een aantal vragen..

Is het haalbaar (lees:raadzaam) om tijdens de Ramadan rond te reizen?
We begrijpen dat we ons zullen aanpassen op de cultuur. Uiteraard. Dus wij gaan niet midden op het plein uitgebreid staan eten bijvoorbeeld.
Wat betreft het aanhoren van de ochtend gebeden.. Nou ja, daar kunnen wij ook nog wel mee leven.
Maar hoe is het op onze route bijvoorbeeld gesteld met uberhaupt de mogelijkheid om eet plekjes te vinden overdag?
En om (met plaatselijk) vervoer te reizen?
Tijdens Ramadan reizen tot een week voor Idul Fitri is niet zo’n probleem. Die beginnen vooral in de week ervoor als iedereen op reis en dan met name mbt het vervoer als alles langzaam vol zit en/of duur is. Over auto met chauffeur: niet alle chauffeurs zijn moslim. Het is niet zozeer het niet eten op zich gedurende de dag maar sommige chauffeurs kunnen bij gebrek aan eten overdag wat heetgebakerd worden. Ik heb deze eerlijkgezegd over het hoofd gezien. In eerste instantie zijn er geen data genoemd en de laatste 10 dagen zouden op Bali doorgebracht worden.
On 11-03-2017 15:40 Reisgekopreis wrote:

Dan zijn we op het moment dat het Ramadan is tegen die tijd in de buurt van Yogyakarta.
Ik neem aan dat je hier Idul Fitri (suikerfeest) bedoelt.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de reis twee weken eerder maken. Dat zou dan rond half mei zijn en half juni terug waar niet de hele Ramadan maar wel idul Fitri omzeilt.

spacer line  

Hallo weer! Toch ontzettend gaaf dat er zoveel handige reacties zijn. Het ziet er echt uit als dat alles echt heel erg de moeite waard is. Jullie nemen erg echt de tijd voor! Hoe ging dat eigenlijk voordat internet bestond. :-)
Manlief hier trouwens. :-)

We denken er nu over om compleet een eiland te schrappen. Dan dus Sumatra+Bali, of Java+Bali. Sumatra+Java zou ook nog kunnen als we op Java ook kunnen uitrusten op een lekker strand o.i.d. Dan zien we eigenlijk minder, maar we hadden ook zoiets van: we kunnen ook gewoon twee keer naar Indonesie gaan. Het klinkt allemaal zo mooi he?
Dan zouden we dus twee weken op het ene eiland en twee weken op het andere eiland zijn, grofweg. Als we Sumatra+Bali doen, is het op een vast punt in tweeen gedeeld vanwege de binnenlandse vlucht.
We zullen in ieder geval het suikerfeest Idul Fitri omzeilen door een paar weken eerder te gaan. Bedankt Anne Mieke. Ik las ook nieuwsberichten van doden als gevolg van meerdaagse files ugh. :no:

Zijn er nog meer mooie plekjes als je er langer bent?
Wat zijn de mooiste stranden op Bali als je iets meer activiteit wil, maar geen Cherso-toestanden?

Is er een mooie mogelijkheid om uit te rusten op Java? Misschien een mooi strand bij Yogya ergens? Of waar dan ook?

Nog een alternatief op Java: Welke vulkaan is het mooist als we de Bromo zouden schrappen? Bij Bandung? Waar nog meer?

spacer line  

http://www.travelvalley.nl/zom(...)te-stranden-van-bali

Ik ben niet zo'n strandmens, ik hou wel van snorkelen en dan het liefst zonder dat ik met een snorkeltrip mee moet. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar plaatsen aan de noordkust (Amed, Talumben) waar je drect vanuit je hotel kunt gaan snorkelen. Om wat langer te blijven vind ik wat gezellige terasjes en restaurantjes op loopafstand wel belangrijk. In Amed, Talumben heb je wat dat betreft vaak een geringe keuze, soms alleen je eigen hotel. Daarom is mijn favoriet Padangbai. vrij rustig havenplaatsje, en makkelijk snorkelen in de baai van het plaatsje. Kan je zo vanuit je hotel, zonder gedoe gaan snorkelen. Een tweede snorkelplek op 5 minuten lopen is de Blue Lagoon en op 20 minuten lopen is ook een afgelegen zandstrand waar nauwelijks toeristen komen.

Erwinn
User
User icon of Erwinn
spacer line

Op 12-03-2017 09:57 schreef Reisgekopreis:
Is er een mooie mogelijkheid om uit te rusten op Java? Misschien een mooi strand bij Yogya ergens? Of waar dan ook?

Er zijn allerlei mooie en minder mooie stranden stranden langs de kust van Java, zo ook bij Jogja. Gezien de hoge golven en sterke stroming wordt er bij veel van die stranden (langs de zuidkust) wel afgeraden om te zwemmen. Veel stranden langs de zuidkust zijn wel heel geschikt voor golfsurfen. Meer paradijselijke stranden waar je wel kunt zwemmen (en snorkelen) zijn er bijvoorbeeld bij Karimunjawa (eilandjes 100 km ten noorden van Centraal-Java). Dat is wel iets lastiger te bereiken, maar als je Bali zou weglaten heb je daar wel genoeg tijd voor. Ik heb ook een overzichtsartikel erover geschreven (ook opties in West- en Oost-Java): Overzicht: de stranden van Java.

Op 12-03-2017 09:57 schreef Reisgekopreis:
Nog een alternatief op Java: Welke vulkaan is het mooist als we de Bromo zouden schrappen? Bij Bandung? Waar nog meer?

Bij Bandung vind je de Tangkuban Perahu, ook wel genoemd de 'drive-in-vulkaan' omdat je met de auto tot aan de kraterrand kunt komen. Dit is heel leuk voor een dagje (gecombineerd met de theeplantages in de omgeving en de vulkanische warmwaterbronnen bij Ciater), maar kan toch niet tippen aan Bromo qua hoe mooi het is.

Ten zuiden van Bandung heb je de vulkaan Patuha. De meeste bezoekers gaan daar alleen naar de Kawah Putih , het blauwkleurige kratermeer, maar het is ook vrij eenvoudig om de top te beklimmen.

Bij veel van de andere vulkanen kost het beklimmen veel meer tijd, al kun je natuurlijk ook mooie dingen zien zonder naar de top te gaan. Bij de Merapi-vulkaan bij Jogja bijvoorbeeld kost het beklimmen iets van 8 tot 10 uur (heen en terug), maar je kan ook bijvoorbeeld alleen een Jeep-tour doen door de Lava in het gebied wat door de uitbarsting van 2010 verwoest is (bij het dorp Kaliurang).

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Nias is wellicht ook de moeite waard om te bezoeken. Ik zit nu voor een zwembad boven de zee in Telukdalam. Emoticon: Smile

KotaRadja
User
User icon of KotaRadja
spacer line

Uitzicht van de hotelkamer balkon Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-03-2017 09:57 Reisgekopreis wrote:

We denken er nu over om compleet een eiland te schrappen…….. Dan zien we eigenlijk minder, maar we hadden ook zoiets van: we kunnen ook gewoon twee keer naar Indonesie gaan. Het klinkt allemaal zo mooi he?

Zijn er nog meer mooie plekjes als je er langer bent?
Wat zijn de mooiste stranden op Bali als je iets meer activiteit wil, maar geen Cherso-toestanden?

Het is onmogelijk om Indonesie in één reis te zien, ook niet in twee. Je kunt in vier weken hooguit een glimp van het land opvangen, maar je moet ergens beginnen natuurlijk. Omdat de eilanden nogal van elkaar verschillen zijn er tientallen combinaties te bedenken. Ik ga dus maar alvast op je vragen vooruit lopen.

Of er nog meer mooie plekjes zijn: jazeker de eilanden Sumatera, Java en Bali beslaan maar zo’n kwart van het hele land. Mooie plekken genoeg op Sulawesi, Maluku, Nusa Tenggara (waaronder Flores) en Papua. Echter Sumatera zelf is groot en interessant genoeg voor daar al een maand alleen (en dan kom je nog tekort)

Mooie stranden op Bali; meningen verschillen maar ik vind geen enkel strand op Bali mooi als ik ze vergelijk met andere stranden die ik ooit gezien heb in Indonesie. En nee, daar heb je zeker geen Cherso-stranden.

Uitrusten (ook daarover is verschil van mening) kan beter op een van de oostelijke eilanden. Java is dichtbevolkt met zo’n 150, 160- miljoen inwoners op dit moment en daarmee meer dan de helft van de totale bevolking van het land.

Vulkanen op Java: het gebied van Bromo is absuluut prachtig maar je moet niet als iedereen naar de zonsondergang willen. Gewoon overdag en buiten het weekend, dan heb je de vulkanen (het zijn er meer dan 1) voor jezelf alleen. Ook Kawah Ijen is prachtig. Maar ook op Sumatera zijn mooie vulkanen zoals Sibayak en Kerinci. En ook op andere eilanden (Rinjani op Lombok, Tambora op Sumbawa, Inerie, Ebulobo op Flores, Klabat en Lokon op Sulawesi).

Tip:
Verzin eerst waar je ongeveer naar toe wilt alvorens een ticket te boeken.
Voor Sumatera ben je het best met vluchten zo rechtstreeks mogelijk vanuit Kuala Lumpur of Singapore (bv SQ, MH, Emirates, Qatar, Etihad, KLM). Als bijvoorbeeld Sumatera helemaal vervalt dan kun je beter voor Jakarta boeken en bijvoorbeeld terug vanuit Denpasar.

spacer line  

Op 12-03-2017 12:53 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Het is onmogelijk om Indonesie in één reis te zien, ook niet in twee. Je kunt in vier weken hooguit een glimp van het land opvangen, maar je moet ergens beginnen natuurlijk. Omdat de eilanden nogal van elkaar verschillen zijn er tientallen combinaties te bedenken. Ik ga dus maar alvast op je vragen vooruit lopen.

Of er nog meer mooie plekjes zijn: jazeker de eilanden Sumatera, Java en Bali beslaan maar zo’n kwart van het hele land. Mooie plekken genoeg op Sulawesi, Maluku, Nusa Tenggara (waaronder Flores) en Papua. Echter Sumatera zelf is groot en interessant genoeg voor daar al een maand alleen (en dan kom je nog tekort)

Mooie stranden op Bali; meningen verschillen maar ik vind geen enkel strand op Bali mooi als ik ze vergelijk met andere stranden die ik ooit gezien heb in Indonesie. En nee, daar heb je zeker geen Cherso-stranden.

Uitrusten (ook daarover is verschil van mening) kan beter op een van de oostelijke eilanden. Java is dichtbevolkt met zo’n 150, 160- miljoen inwoners op dit moment en daarmee meer dan de helft van de totale bevolking van het land.

Vulkanen op Java: het gebied van Bromo is absuluut prachtig maar je moet niet als iedereen naar de zonsondergang willen. Gewoon overdag en buiten het weekend, dan heb je de vulkanen (het zijn er meer dan 1) voor jezelf alleen. Ook Kawah Ijen is prachtig. Maar ook op Sumatera zijn mooie vulkanen zoals Sibayak en Kerinci. En ook op andere eilanden (Rinjani op Lombok, Tambora op Sumbawa, Inerie, Ebulobo op Flores, Klabat en Lokon op Sulawesi).

Tip:
Verzin eerst waar je ongeveer naar toe wilt alvorens een ticket te boeken.
Voor Sumatera ben je het best met vluchten zo rechtstreeks mogelijk vanuit Kuala Lumpur of Singapore (bv SQ, MH, Emirates, Qatar, Etihad, KLM). Als bijvoorbeeld Sumatera helemaal vervalt dan kun je beter voor Jakarta boeken en bijvoorbeeld terug vanuit Denpasar.

Ik geloof onmiddellijk dat je zomaar je halve leven zoet kunt zijn om alles te ontdekken aan zo'n groot en gevarieerd land als Indonesie. Als dat nou toch eens zou kunnen. Emoticon: Wink
We zullen vast nog snel terug komen voor meer. (Inshallah, zeggen de moslims dan).

We zullen voor nu waarschijnlijk kiezen voor Sumatra en Bali dit keer (eerst onderling overleggen).
We komen er later nog op terug. Zit nu op m'n werk. Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

45,630,266 topic views - 220,056 posts - 13,388 topics - 15,536 members - last post @ 28-03-2017 18:54 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

83,751,958 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com