indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

SanderFey
User
spacer line

In september zouden mijn vriendin en ik graag naar Sumatra willen.
Graag zouden wij feedback/advies/tips/commentaar op onze route willen hebben

Het idee is om met een backpack rond te reizen maar niet lowbudget te reizen. Wij pakken liever taxi of vliegtuig dan dat we 20 uur in een bus zitten o.i.d.

Graag zouden wij nog het volgende willen weten:

A. Kunnen wij de reistijden van google maps aanhouden? Bijvoorbeeld: Volgens Google Maps duurt de rit van Bukit Lawang naar Parapat (naar boot voor Samosir) ruim 7 uur. Moeten wij hier ook van uit gaan?
B. Mensen ervaring met Sibolangit/2colourswaterfall?
C. Wat kost een Taxi op Sumatra ong? (Graag voorbeeld van plek naar plek en jou geschatte kosten)
D. In hoeverre kan het weer in September een reistijd met taxi beïnvloeden?

Verder nog feedback/advies/tips/commentaar op deze route? Wij horen het graag...

Dag Van Naar Vertrek Aankomst Reistijd Extra

1-sep Amsterdam Kuala Lumpur 11:15 8:05:00 (+1) 14.50 uur Vlucht

2-sep Vroeg in de ochtend aankomst in Kuala Lumpur. In de middag doorvliegen naar Padang

2-sep Van Padang Airport naar Strandlocatie in omgeving Padang (nog uitzoeken welke)

3-sep Padang omgeving strandlocatie

4-sep Padang omgeving strandlocatie

5-sep Van Padang omgeving strandlocatie naar Harau Vallei.

6-sep Harau Vallei Harau Vallei > Wandelen/tocht maken door de Harau Valley

7-sep Harau Vallei Harau Vallei > Dagje richting (omgeving)Bukittinggi, nog uitzoeken wat precies

8-sep Van Harau Vallei naar PadangAirport

8-sep Van Padang vliegen naar Medan

9-sep Van Medan naar Bukitt Lawang 11:00 15:00 4 uur

10-sep Bukitt Lawang Bukitt Lawang Jungle tour heen + overnachting in jungle

11-sep Bukitt Lawang Bukitt Lawang Jungle tour terug

12-sep Van Bukitt Lawang naar TukTuk Via parapat

13-sep TukTuk: Scooter huren en eiland verkennen.

14-sep TukTuk: (1 dag genoeg voor Tuktuk/Samosir? Anders wellicht dag eerder richting sibolangit zodat we rustig aan kunnen doen bij 2 colourswaterfall)

15-sep Van TukTuk naar Medan (Graag via 2 colours waterfall in Sibolangit) (overnachting in Medan)

16-sep Van Medan naar Denpasar (overnachting in Kuta)

17-sep Denpasar Gili Trawangan (Vorig jaar na vakantie Bali naar Gili Trawangan geweest, zouden graag terug willen komen om nog een paar dagen te luieren en relaxen)

18-sep Gili Trawangan Gili Trawangan

19-sep Gili Trawangan Gili Trawangan

20-sep Gili Trawangan Gili Trawangan

21-sep Gili Trawangan Gili Trawangan

22-sep Van Gili Trawangan naar DenpasarAirport

22-sep Van DenpasarAirport naar Kuala Lumpur

23-sep Kuala Lumpur Amsterdam

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Met vliegen van Padang naar Medan ben je een halve dag kwijt en is op zich jammer als je verder toch naar Bukit Lawang en/of Samosir gaat. Uiteindelijk ben je met dit schema aan het backtracken. Het is ook nog een mogelijk om in Medan te beginnen, daarna Bukit Lawang (kan mogelijk nog op diezelfde dag), Samosir, Bukittinggi en vanuit Bukittinggi alle trips doen. Bukittinggi ligt centraler. Het vliegveld van Padang ligt halverwege Bukittinggi en Padang. Daarbij is het in Bukittinggi een stuk koeler omdat het veel hoger ligt, de stad is compacter. Het is dan ook gemakkelijker als je bijvoorbeeld een auto met chauffeur - ik verwacht op dit moment een dagprijs ergens tussen de Rp 600.000 en Rp 900.000 - wilt huren en Bukittinggi is daar (van oudsher) ook wat meer op berekend. Buiten de Harau vallei is de hele Minangkabau omgeving mooi en interessant om te zien, zo ook bijvoorbeeld het meer van Maninjau dat vlakbij Bukittinggi ligt.
Vanuit Bukit Lawang naar Samosir kan ook via de noordroute Sidikalang waarmee je twee verschillende routes creeert.

Persoonlijk vind ik de stranden in de buurt van Padang niet geweldig. Uit de kust van Tiku-Pariaman zijn kleine onbewoonde eilanden met witte stranden maar niet berekend op toerisme.
Ik zou even puzzelen met start in Medan en vanuit Padang om omgekeerd naar Denpasar, maar vanuit padang of Medan naar Lombok vliegen met een kortere oversteek via Bangsal is ook nog een optie

Google maps is leuk voor Europa maar werkt in Indonesie vaak niet.
Mbt het weer: op Sumatera regent het vaak en veel, ook in het droge seizoen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Petroek
User
User icon of Petroek
spacer line

Slechts een suggestie of anders bewaren voor een volgend bezoek aan Indonesie:
Als je toch in de buurt van Medan komt is een tocht langs de westkust van Aceh te overwegen. Daar ligt nu een heel lange spiksplinternieuwe weg die na de tsunami is aangelegd, door ongerept natuurgebied. Ongerept omdat de bevrijdingsbeweging GAM daar jarenlang actief is geweest. Het kan wel voorkomen dat her en der een cannabis veld in de bossen verstopt ligt. Daar kun je je beter niet mee inlaten. Tenslotte kom je dan uit in het stadje Banda Aceh, die in een prachtige vallei ligt, tussen in het westen hoge kalkrotsen en in het oosten de uitlopers van een grote spitse vulkaan die vroeger door de Nederlanders de Goudberg werd genoemd. Het is een klein maar uitgestrekt stadje waar de rivier de Krueng Aceh doorheenslingert en waar het nog niet zo hectisch druk is als in de grotere steden. Vanwege de vele vissers kan je er ook allerlei heerlijke visgerechten eten. Van daar uit zou ik dan een vlucht naar Medan nemen, want de oostkust is minder mooi en de slingerende weg door de bergen duurt te lang. Ik denk dat je in Medan wel een geschikte auto met chauffeur voor circa 600.000 per dag kan regelen (excl. brandstof, overnachting en voedsel voor de chauffeur). Maar als je de taal niet goed spreekt moet je zoeken naar een chaffeur die goed engels spreekt. Die zijn heel moeilijk te vinden en kosten veel meer! In totaal zou je voor deze tocht minstens 5 dagen moeten uittrekken. En met die sjariahpolitie valt het voor westerlingen best wel mee. Maar zowel mannen als vrouwen kunnen daar echt niet op het aanwezige prachtige zandstrand zonder kleding boven de gordel rondlopen of liggen zonnebaden! Ze zijn daar heel tolerant ten aanzien van andere bevolkingsgroepen die daar wonen zoals chinesen, christenen en sikhs. En als vrouw hoef je daar echt niet verplicht met een hoofddoek rond te lopen.
Op het eiland Weh direct voor de kust ligt het plaatsje Sabang bij een natuurlijke baai in een oude vulkaankrater die vroeger voor bunkering van kolen voor schepen werd gebruikt. Op dit eilandje wilde ex-president Habibi een belastingparadijs stichten. De vervallen monumenten daarvan zijn nog te zien. Dit is nog wel steeds een plaats waar de streng religieuze moslims hun driften kunnen botvieren, zonder enige shariapolitie op het eiland. Daar kwam ik heel veel touristen tegen, die wel hun topje bloot lieten. En ook heel veel eetstalletjes en goedkope overnachtingsgelegenheden waar zich om de haverklap meisjes aanbieden voor hun diensten en waar ook veel halfbloedkindjes rondlopen die door een (of meerdere) vader(s) uit uit Zweden, Korea, VS of van waar dan ook worden onderhouden! In dergelijke plaatsen kom ik liever niet!!

.

elsbeth
User
spacer line

Ik zou, net als Anne Mieke schreef, eerder in Medan dan in Padang beginnen.Is toch wat logischer. Ik heb een paar jaar geleden enorm mijn best moeten doen om de laatste boot van Prapat naar Samosir te pakken (was toen om een uur of 16.30), terwijl ik toch om 8.00 uit Bukit Lawang was vertrokken, reken dus echt op een lange reisdag. Voor Samosir zou ik minimaal 2 dagen uittrekken, heel mooi. Als je niet lang in de bus wil zitten, zul je inderdaad terug moeten naar Medan om vandaaruit naar Padang te vliegen. Bukittinggi is een mooie uitvalsbasis voor de Minangkabau. Ik vind je tijd voor de Minangkabau wel erg kort. West Sumatera is verschrikkelijk mooi. Echt jammer om daar maar zo kort te zitten. Strandlocaties rond Padang ken ik niet echt. Er is wel een heel luxe resort voor de kust van Padang: Cubadak. Voor 2 personen misschien best lekker om 2 nachten naar toe te gaan. Voor een gezin niet te betalen. Eten in Noord en West Sumatera is erg goedkoop en....heerlijk! Veel plezier met de voorbereiding!

SanderFey
User
spacer line

Google maps bedoel ik mee: Is het betrouwbaar om te gebruiken als voorbereiding op de reis. Zodat wij kunnen zien hoelang het ongeveer rijden is.

Als ik de afstand in kilometers en het aan minuten dat je onderweg bent berekent naar gemiddelde snelheid. Kom ik gemiddeld op 34 kilometer per uur uit.

Op internet lees ik dat je gemiddeld 35 kilometer per uur kunt rijden op Sumatra.

Dus lijkt mij google maps best betrouwbaar om voor nu te zien hoelang je ongeveer over een rit van A naar B doet.

SanderFey
User
spacer line

Op 07-03-2017 13:45 schreef Anne Mieke:
Met vliegen van Padang naar Medan ben je een halve dag kwijt en is op zich jammer als je verder toch naar Bukit Lawang en/of Samosir gaat. Uiteindelijk ben je met dit schema aan het backtracken. Het is ook nog een mogelijk om in Medan te beginnen, daarna Bukit Lawang (kan mogelijk nog op diezelfde dag), Samosir, Bukittinggi en vanuit Bukittinggi alle trips doen. Bukittinggi ligt centraler. Het vliegveld van Padang ligt halverwege Bukittinggi en Padang. Daarbij is het in Bukittinggi een stuk koeler omdat het veel hoger ligt, de stad is compacter. Het is dan ook gemakkelijker als je bijvoorbeeld een auto met chauffeur - ik verwacht op dit moment een dagprijs ergens tussen de Rp 600.000 en Rp 900.000 - wilt huren en Bukittinggi is daar (van oudsher) ook wat meer op berekend. Buiten de Harau vallei is de hele Minangkabau omgeving mooi en interessant om te zien, zo ook bijvoorbeeld het meer van Maninjau dat vlakbij Bukittinggi ligt.
Vanuit Bukit Lawang naar Samosir kan ook via de noordroute Sidikalang waarmee je twee verschillende routes creeert.

Persoonlijk vind ik de stranden in de buurt van Padang niet geweldig. Uit de kust van Tiku-Pariaman zijn kleine onbewoonde eilanden met witte stranden maar niet berekend op toerisme.
Ik zou even puzzelen met start in Medan en vanuit Padang om omgekeerd naar Denpasar, maar vanuit padang of Medan naar Lombok vliegen met een kortere oversteek via Bangsal is ook nog een optie

De rit van Parapat naar Bukittingi vinden wij te lang. Dat is ruim 12 en een half uur zonder tussenstop. Ergens eten, ergens beentjes strekken, misschien tanken, ergens naar we toilet.. Tel er nog maar ruim een uur bij op (als alles goed gaat).

Daarom pakken wij liever het vliegtuig.

Het lekkere aan deze route is dat wij in (omgeving) Padang nog even een paar dagen kunnen acclimatiseren en relaxen aan het strand voordat wij echt het binnenland van Sumatra ingaan.

SanderFey
User
spacer line

Op 07-03-2017 14:35 schreef elsbeth:
Ik zou, net als Anne Mieke schreef, eerder in Medan dan in Padang beginnen.Is toch wat logischer. Ik heb een paar jaar geleden enorm mijn best moeten doen om de laatste boot van Prapat naar Samosir te pakken (was toen om een uur of 16.30), terwijl ik toch om 8.00 uit Bukit Lawang was vertrokken, reken dus echt op een lange reisdag. Voor Samosir zou ik minimaal 2 dagen uittrekken, heel mooi. Als je niet lang in de bus wil zitten, zul je inderdaad terug moeten naar Medan om vandaaruit naar Padang te vliegen. Bukittinggi is een mooie uitvalsbasis voor de Minangkabau. Ik vind je tijd voor de Minangkabau wel erg kort. West Sumatera is verschrikkelijk mooi. Echt jammer om daar maar zo kort te zitten. Strandlocaties rond Padang ken ik niet echt. Er is wel een heel luxe resort voor de kust van Padang: Cubadak. Voor 2 personen misschien best lekker om 2 nachten naar toe te gaan. Voor een gezin niet te betalen. Eten in Noord en West Sumatera is erg goedkoop en....heerlijk! Veel plezier met de voorbereiding!

Kunnen wij dan niet beter vanuit Medan eerst naar Samosir en daarna naar Bukit Lawang?
Is het eten vergelijkbaar met Bali? Dan is het zeker heerlijk!

Wij vinden het lekker om het begin en het einde lekker relaxe strand accomodatie hebben.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Ik weet niet wat je voorstelling is vd stranden om en nabij Padang maar het lijkt me niet de meest geschikte locatie om op het strand te vertoeven. Ben zelf bijna een jaar in Padang verbleven maar anders dan een stukje strand 25 km uit de stad naar het zuiden is er weinig.

Verder sla je zo'n beetje heel West Sumatra over wat jammer is, Harau valley is mooi maar Danua Maninjau, Sianok Canyon, omgeving van Payakumbuh en het stadje Sawahlunto zijn zeker net zo mooi en meer dan de moeite waard. Ik vind zelf Danau Maninjau zelfs mooier dan Danau Toba omdat je daadwerkelijk het hele meer kunt zijn. Toba kun je alleen zien dat het immens groot is.

Ritje van Bukittinggi naar Parapat is trouwens gewoon 's nachts te doen en de stoelen zijn comfortabel genoeg om een paar uurtjes slaap te pakken.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2017 09:36 SanderFey wrote:

[quote removed]

Google maps bedoel ik mee: Is het betrouwbaar om te gebruiken als voorbereiding op de reis. Zodat wij kunnen zien hoelang het ongeveer rijden is.

Als ik de afstand in kilometers en het aan minuten dat je onderweg bent berekent naar gemiddelde snelheid. Kom ik gemiddeld op 34 kilometer per uur uit.

Op internet lees ik dat je gemiddeld 35 kilometer per uur kunt rijden op Sumatra.

Dus lijkt mij google maps best betrouwbaar om voor nu te zien hoelang je ongeveer over een rit van A naar B doet.
Als je bedoelt in dit specifieke voorbeeld wel ja, maar dat is lang niet altijd het geval.
Het wegennet in Indonesie is niet te vergelijken met in Europa. Daarbij zijn er vaak problemen met landverschuivingen door hevige regenval en alle gevolgen van dien. En dan kan het zijn dat je er zomaar 9 uur over doet in plaats van 7.

Googlemaps is daar niet op ingericht; ik probeer vooral je zeggen dat je daar niet blind op moet vertrouwen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2017 10:24 SanderFey wrote:

[quote removed]

Kunnen wij dan niet beter vanuit Medan eerst naar Samosir en daarna naar Bukit Lawang?
Is het eten vergelijkbaar met Bali? Dan is het zeker heerlijk!

Wij vinden het lekker om het begin en het einde lekker relaxe strand accomodatie hebben.
Als je toch voor het vliegtuig gaat kiezen dan kun je rekening houden met je aankomsttijd en waar je het eerste heengaat (in het geval je niet in Medan blijft) en hoe laat vluchten gaan naar Padang zodat je daar de volgorde op kunt aanpassen en kunt bepalen of je aan het begin of aan het eind in Medan overnacht. Als je het een beetje slim indeelt dan kun je volstaan met 1 nacht Medan zodat je meer tijd hebt voor de rest.

Eten op Sumatera is niet vergelijkbaar met Bali, in die zin er veel minder varieteit is. Maar je kunt er heerlijk eten (de originele nasi padang bijvoorbeeld)
Een strandbestemming in de buurt van Padang is Bungus Bay. Het is al een paar jaar geleden dat ik daar was en toen waren er alleen zeer eenvoudige accommodaties. Even in het verlengde van wat je schreef over Bali: Bungus Bay (en ook andere nog verder zuidelijke gelegen recreatiestranden) komen absoluut niet in de buurt van de Bali-scene.

elsbeth
User
spacer line

Hou er inderdaad rekening mee dat de sfeer op Sumatera echt anders is dan op Bali. Een beetje leuk aangekleed eettentje, daar zul je echt naar moeten zoeken, terwijl je er op Bali over struikelt. Je moet daar van houden. Ook hotels zoals op Bali ben ik daar niet echt tegengekomen. Maar de natuur is nauwelijks te overtreffen (voor mij dan). Ik vind het schitterend. Maar echt meer tijd uittrekken voor West Sumatera!!!

SanderFey
User
spacer line

Op 08-03-2017 12:40 schreef elsbeth:
Hou er inderdaad rekening mee dat de sfeer op Sumatera echt anders is dan op Bali. Een beetje leuk aangekleed eettentje, daar zul je echt naar moeten zoeken, terwijl je er op Bali over struikelt. Je moet daar van houden. Ook hotels zoals op Bali ben ik daar niet echt tegengekomen. Maar de natuur is nauwelijks te overtreffen (voor mij dan). Ik vind het schitterend. Maar echt meer tijd uittrekken voor West Sumatera!!!

Natuur+landschap+Cultuur is juist de reden dat wij naar Sumatra willen.

SanderFey
User
spacer line

Iemand ervaring met het huren van een scooter voor een dag en de omgeving verkennen enz...?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Jawel op Samosir dat naar mijn mening ook de enige omgeving die daarvoor geschikt is omdat het op Samosir rustig is.

Op het schiereiland Tuktuk en bij Ambarita zijn daarvoor de meeste mogelijkheden. De prijs zal ergens tussen de Rp 50.000 en Rp 100.000 per dag zijn.

elsbeth
User
spacer line

Op 08-03-2017 13:45 schreef SanderFey:

[quote verwijderd]

Natuur+landschap+Cultuur is juist de reden dat wij naar Sumatra willen.

Oké Sander, ik schreef het even voor de zekerheid. Laat maar horen als je nog hoteltips etc. wil. M.n. Anne Mieke kan je daar veel over vertellen. Wel handig als je in dat geval laat weten wat voor comfortniveau je ongeveer zoekt.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

On 08-03-2017 16:18 SanderFey wrote:
Iemand ervaring met het huren van een scooter voor een dag en de omgeving verkennen enz...?

In Bukittinggi zitten een paar die brommertjes verhuren. Je beste optie is Bedudal Cafe daar, komt met een kaart vd omgeving en tips over de route. Ook 1 vd weinig plaatsen waar je een koud biertje kunt krijgen daar.
Op Samosir verhuurt zo'n beetje elk guesthouse wel brommers, de omgeving en wegen rond Bukittinggi zijn echter vele malen interessanter om rond te rijden.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

wereldreis
User
spacer line

Ik zou nooit op dezelfde dag van een van de gili eilanden mijn retourvlucht naar huis nemen.
Ik heb wel eens meegemaakt dat het weer omsloeg en dat de wind zo hard werd dat er een paar dagen geen boot naar het vaste land ging.....

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,624,358 topic views - 222,972 posts - 13,504 topics - 16,537 members - last post @ 21-10-2017 10:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,112,870 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com