indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tom73
User
spacer line

Beste lezers,

Mijn vriend (42) heeft een neurologische aandoening waardoor hij moeilijk loopt (met stok), trappen op/af zijn een uitdaging en wandeltochten in een bergachtige omgeving gaan niet meer.

Waarom dan toch naar Bali&Lombok? Omdat zijn neef in Sanur een villa met zwembad heeft en we daar kunnen verblijven (we hebben daar voor een maand het rijk alleen). We willen echter niet alleen daar blijven.

Zwemmen en snorkelen lukt nog wel goed en dat is dan ook onze primaire focus (Amed, Menjangan Eiland, Nusa Lembongan op Bali, Omgeving Kuta in Lombok en de Zuidwestelijke Gili Eilanden).

Het is echter zo ongelofelijk zonde om het binnenland van beide eilanden geheel over te slaan. We zouden bv. dolgraag Sidemen, Munduk, en het binnenland van Lombok willen bezoeken (Tetebatu, etc).

Heeft iemand tips die evt. wel zouden kunnen (bv. routes die je met een taxi kunt berijden en stoppen op mooie plekken) om dan toch in het binnenland te overnachten om dat ook te ervaren/zien?

We willen er het meeste uithalen omdat de ziekte van mijn vriend (helaas) progressief is.

Alle input is welkom!

Alvast dank!

Tom

spacer line  

Dag Tom,
Wat goed om dit samen met je vriend te doen. Over het algemeen is op Bali vrijwel alles per taxi te doen. Alleen de hotels in het binnenland liggen vaak op glooiend terrein met de nodige trappen naar je hotelkamer en/of zwembad. Ben zelf onlangs in Sidemen geweest. Ongelooflijk mooi daar en nog rustig ook. Er zijn daar een aantal warongs/restaurantjes die redelijk dicht bij elkaar liggen en als je een hotel daar in de buurt neemt kun je zonder al te stijle hellingen daar naar toe lopen. Hotel is denk ik wel een probleem, omdat die, zover ik mij kan herinneren allemaal op een helling zijn gebouwd. Er zijn wel hotels die boven aan de weg de receptie hebben en de eerste kamer/bungalow is vaak met weinig trappen bereikbaar. Maar dan ligt het zwembad vaak weer wat verder de helling af met de nodige trappen. Giri Carik is een voorbeeld van een hotel dat goed ligt ten opzichte van de restaurants en ook een kamer heeft zonder al te veel trappen lopen. Maar hier wel weer een zwembad dat paar trappen naar beneden ligt.

Tom73
User
spacer line

Hoi Job,

Dank voor je antwoord! En idd....de trapjes, dat is wel een ding. Zolang er een leuning is gaat het wel, maar zonder wordt al erg lastig.

Het belangrijkste focuspunt van de vakantie zal toch de zee worden (snorkelen). Dan kan mijn vriend het meest vrij zijn. Heb jij ervaring vwb Menjangan, Amed of plekken op Lombok? Ik begreep dat nogal wat stranden rond Amed uit keien bestaan, dat zal ook lastig worden om in het water te geraken.

Alvast dank!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Hi Tom,

Ik zou toch als ik jullie was in overweging nemen een andere bestemming te zoeken, Indonesië is niet een land wat gemakkelijk is voor iemand met een beperking.
Alleen al de hoge trottoirs i.v.m. zware regenval vaak meer dan 40 cm hoog, dan staan er vaak nog verkopers op ook, ga er maar aan staan dat op en af stappen.
Ik heb er wel oog voor, ik ben opgegroeid met een moeder die slecht ter been was (MS) tevens vroeg een kennis van mij een jaar of 3 geleden om eens rond te kijken.
Die zijn vrouw is ook slecht ter been, toen heb ik hier en daar wat foto's genomen, daar schrok hij behoorlijk van.
Ik wens je in ieder geval wel veel succes en hoop dat het lukt, maar ga niet over één nacht ijs.

spacer line  

Op 04-03-2017 02:40 schreef Tom73:
Hoi Job,

Het belangrijkste focuspunt van de vakantie zal toch de zee worden (snorkelen). Dan kan mijn vriend het meest vrij zijn. Heb jij ervaring vwb Menjangan, Amed of plekken op Lombok? Ik begreep dat nogal wat stranden rond Amed uit keien bestaan, dat zal ook lastig worden om in het water te geraken.

Alvast dank!

Om te beginnen wil ik je wijzen op de Facebook site van vrienden van Bali. Daar zit meer vakantie ervaring dan op dit forum, dus ik zou ook daar dezelfde vraag stellen: https://www.facebook.com/groups/vriendenvanbali/

Hier een verslag over Menjangan met een hotel die direct toegang heeft tot een strand waar je kunt snorkelen; http://www.wijwonenopbali.com/noord-west-bali/
Je kunt de schrijver gewoon een email sturen voor eventuele vragen; wijwonenopbaliRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

Ik ken niet alle plekken in Amed, maar over het algemeen niet echt gemakkelijk, ook hier weten wellicht "vriendenvanbali" een geschikt hotel met snorkel locatie.

Verder is Padangbai wellicht iets voor jullie. Er zijn Hotels direct aan de baai met kamers op de begane grond zonder trappen (Altijd wel een opstapje naar het terras, maar daar ontkom je niet aan). Je kunt vanuit je hotel na het oversteken van de (rustige) strandweg, zo het water in om te snorkelen. Het is wit en rul zand waar je wel wat in wegzakt, dus daar is wellicht wat ondersteuning nodig. Na ongeveer 10 minuten zwemmen kom je bij een prachtig rif met mooi koraal en honderden koraal vissen. Heb er zelfs ooit een zeeschildpad gezien, maar dat was helaas eenmalig.

Op Lombok ken ik vooral Kuta en de Gili's. Kuta is vergelijkbaar met Padangbai dus wel goed te doen. Alleen zie je daar in zee wat minder met het snorkelen. De Gili's (Air, Meno en Trawagan) zijn denk ik ook wel geschikt, maar om er te komen is het met het uitstappen vanaf de boot en het water (geen steigers) wellicht wat problematisch. Maar Snorkelen kan weer prima vanuit je hotel zonder obstakels. Je moet dan wel een goede plek uitzoeken, want niet voor elk hotel is het goed zwemmen en snorkelen.

Tom73
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Malam dank voor je reactie. De tickets zijn echter al geboekt, we gaan de uitdaging aan! En dit is zeker geen beslissing over 1 nacht ijs geweest.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Job; dank weer voor je nuttige info! Mijn vriend heeft zich inmiddels lid gemaakt van de facebookgroep. Fijn om te lezen dat de stranden rondom Kuta (Lombok) goed te doen zijn, dat geeft weer extra mogelijkheden. Vwb de Gili's: we willen naar een van de zuidwestelijke Gili eilanden (Gili Gede of Nanggu).

Heb jij op Lombok een auto gehuurd? We zijn ook benieuwd naar ervaringen op dat gebied (want wellicht een slecht idee).

spacer line  

Laatste keer heb ik gevlogen vanaf Bali, en daarna de taxi naar Kuta. Heel goed te doen en prima wegen. Voor de zuidwestelijk eilanden (gili betekent klein eiland) moet je bedenken dat daar minder toeristische infrastructuur aanwezig is met primitievere hotels, waarbij je vrijwel altijd aangewezen bent op het restaurant bij het hotel. Heb zelf geen ervaring hier. Zou goed informeren naar de mogelijkheden.

jupje
User
User icon of jupje
spacer line

Wij waren afgelopen maand nog vanaf Solo naar Lombok gevlogen.
Vanaf het vliegveld naar Kuta met de taxi (eigenlijk privé auto) is ruim een half uur, over prima wegen.
Kuta zelf is voor een gehandicapt persoon nog wel goed te doen.
Snorkel locaties hebben we niet echt bekeken, maar het strand is prima bereikbaar vanaf een lange boulevard.
Naar de Tetebatuwaterval, apenbos en omgeving is een ander verhaal, dat is daar veel heuvelachtiger, met smalle, vaak gladde paadjes.
Sowieso is Indonesië nergens echt berekend op gehandicapte mensen.
Auto's huren kun je op diverse plaatsen in Kuta, naar tal van bestemmingen in heel Lombok, (of zelfs naar Bali, Sumbawa of Komodo), voor redelijke, concurrerende prijzen.

SOLO MAN FOREVER

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,303,249 topic views - 221,760 posts - 13,476 topics - 15,947 members - last post @ 21-08-2017 19:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

88,921,075 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com